Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke rashond zou heel goed bij je passen?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

hewi
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Welke rashond zou heel goed bij je passen?

Ongelezen bericht door hewi »

renee-uk schreef:
Manuma schreef:Was ik echt zo onduidelijk? Het gaat erom dat Kells doet of jagende honden zo gemakkelijk luisteren terwijl ik weet dat ze een tt inzet. En ik vind een tt nou geen eenvoudig hulpmiddel. Die tt noemde ik luisterbandje omdat ze het zelf zo noemt hier op het forum.
nee hoor, niks onduidelijk.
het is maar net hoe en wat iemand wil lezen ;)
Nou ja ik vond het ook smalend overkomen dus ik snap de reactie ook wel beetje maar hey wie ben ik:)

Ik wil in elk geval geen werk hond en geen jager.
Wel graag een wandel hond die nergens van opkijkt.
Die 20 km wil wandelen ervan houdt om mee te gaan naar van alles en nog wat maar als dat er de niet inzit ook gezellig mee op bank hangt.
Roept u Maar!
Groetjes Heidi
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Kells schreef:
ZivaNomi schreef:
Kells schreef:
ZivaNomi schreef:Ik weet niet wat met jou gebeurt is Cleva maar get over yourself! Zure kreng.
Jij kent hem? Je zit pas 3 maanden op dit forum. Oh! :80:
Nee, ik ken hem niet maar ik hoef hem ook niet te kennen. Ik heb in drie maanden zo weinig positiefs en nuttigs van zijn posts eruit gehaald, dat soort mensen heb ik helaas helemaal niks aan.

En welkom in de echte wereld; ook jongere mensen hebben een mening. Of jij dat nou leuk vindt of niet. "Ik ben ouder dus ik hoef naar niemand te luisteren" is een mentaliteit die een heleboel dingen in dit wereld heeft verpest. Alsof jong zijn gelijk staat aan gehandicapt. Doe toch even normaal.
Ja en de mening van jongere mensen is gebaseerd op? Ervaring kan het niet zijn. Ik heb inmiddels 40 jaar ervaring met honden. Van huis uit hadden wij al honden. Mijn eerste eigen hond kwam 28 jaar geleden. Mijn eerste setter kwam 15 jaar geleden. Sinds 20 jaar trim ik al honden en sinds 5 jaar fok ik setters. Vertel mij eens even wat ik van jou zou kunnen leren?
Met honden ben je nooit uitgeleerd, ik werk al 23 jaar met honden heb talloze opvangers gehad en eigen honden maar toch ik doe ik dingen nu heel anders dan jaren geleden.
Ervaring is ook niet alles als je niet open staat voor vernieuwing.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Bishy schreef:. Dat schapen veilig op een wei kunnen staan, eenden rustig kunnen peddelen, etc . Hoe je het doet doe je het. Al loop je met roti kip te zwaaien, wat helpt dat helpt.
Nou dat gaat nog weleens mis met eenden en pulletjes hebben we kunnen lezen en nadat het dan weer eens mis gegaan is komt de tt weer tevoorschijn. Alsof die eenden die eerder de dupe waren daar dan nog wat aan hebben :19:
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Ooit zou ik weleens een barzoi willen hebben ,ik vind ze machtig mooi.
Wellicht niet handig met de duinen hier om de hoek maar goed er is ook een goed afgezet hondenbos waar de energie kan worden kwijt geraakt en dan wandelen we aangelijnd in de duinen.
En als ik oud ben en geen Fila's niet meer kan hebben (want die blijven liefde nummer 1) dan eindig ik met allerlei kleine poedeltjes en husseltjes :mrgreen:
Afbeelding

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

hewi schreef:
renee-uk schreef:
Manuma schreef:Was ik echt zo onduidelijk? Het gaat erom dat Kells doet of jagende honden zo gemakkelijk luisteren terwijl ik weet dat ze een tt inzet. En ik vind een tt nou geen eenvoudig hulpmiddel. Die tt noemde ik luisterbandje omdat ze het zelf zo noemt hier op het forum.
Nou ja ik vond het ook smalend overkomen dus ik snap de reactie ook wel beetje maar hey wie ben ik:)

Die 20 km wil wandelen ervan houdt om mee te gaan naar van alles en nog wat maar als dat er de niet inzit ook gezellig mee op bank hangt.
Roept u Maar!
Een Corgi?
Vrienden van mij hebben een cardigan, leuk beestje dat actief is wanneer het moet, maar ook heerlijk kan relaxen.
Schijnt te maken te hebben met hun oorspronkelijke gebruiksdoel: hele einden lopen om de koeien naar verre weilanden te drijven en dan vervolgens uren chillen alvorens ze weer naar huis gaan.

Ze zijn ook echt leuk :mrgreen: en voor kleine honden lekker robuust en stevig.

Kijk nou wat een koddig ding!

Afbeelding
Tineke
Zeer actief

wolvster schreef:
hewi schreef:
renee-uk schreef:

Roept u Maar!
Een Corgi?
Vrienden van mij hebben een cardigan, leuk beestje dat actief is wanneer het moet, maar ook heerlijk kan relaxen.
Schijnt te maken te hebben met hun oorspronkelijke gebruiksdoel: hele einden lopen om de koeien naar verre weilanden te drijven en dan vervolgens uren chillen alvorens ze weer naar huis gaan.

Ze zijn ook echt leuk :mrgreen: en voor kleine honden lekker robuust en stevig.

Kijk nou wat een koddig ding!

Afbeelding
Ik denk dat er van ieder ras wel exemplaren zijn die ontzettend leuk zijn zelfs al is het een ras wat je verder niet aanspreekt. Ik heb via mijn werk honden leren kennen van rassen waar ik zelf niet zo snel aan zou denken voor mijzelf maar die zo leuk waren dat ik ze stande pe had genomen als ze ooit weg zouden moeten(niet dat dat ooit gebeurt is overigens dat ze weg moesten). Dat varieerde van oa Golden tot Bulletje en Schipperke en Dalmaat. Zo heb ik een ontzettend leuke Airdale in mijn groepen , Eddy , echt een hond om verliefd op te worden al zou ik in eerste instantie niet aan een Airdale denken maar een Eddy :I: :I:
Afbeelding

wolvster
Zeer actief
Contacteer:

@Tineke ja dat denk ik ook hoor! Ik kende ooit een ontzettend leuke pitbull :schrik: wat een lief beest was dat! Maar dat is uiteraard allemaal anekdotisch.
Mijn suggestie voor Corgi was dat niet per se, al vallen ze wel onder werkhonden, iets wat Hewi liever niet wil.
De raseigenschappen van de Corgi in het algemeen passen denk ik wel bij haar wensen.
Tineke
Zeer actief

wolvster schreef:De raseigenschappen van de Corgi in het algemeen passen denk ik wel bij haar wensen.

Dat zal zeker zo zijn :wink:
Afbeelding

blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Tineke schreef:
Kells schreef: Ja en de mening van jongere mensen is gebaseerd op? Ervaring kan het niet zijn. Ik heb inmiddels 40 jaar ervaring met honden. Van huis uit hadden wij al honden. Mijn eerste eigen hond kwam 28 jaar geleden. Mijn eerste setter kwam 15 jaar geleden. Sinds 20 jaar trim ik al honden en sinds 5 jaar fok ik setters. Vertel mij eens even wat ik van jou zou kunnen leren?
Met honden ben je nooit uitgeleerd, ik werk al 23 jaar met honden heb talloze opvangers gehad en eigen honden maar toch ik doe ik dingen nu heel anders dan jaren geleden.
Ik heb helemaal niet zo lang honden, maar wel e.e.a. geleerd van ze, met name ook omdat ze behoorlijk verschillend zijn/waren. En als ik soms dingen lees waar mensen vragen over hebben kan ik alleen mijn ervaringen en een manier van ermee omgaan delen en dan moet iemand maar zien of ze er wat aan hebben. Ik zette overigens alleen die dingen neer die ook werkten in mijn situatie en dat was soms met koekjes en soms met een wat bottere aanpak.
En hier heb ik ook wel raad gehad toen ik me geen raad wist met de herder en met de kruising die er nieuw bij kwam. Ik kijk eigenlijk meer naar hoe de reactie is, of ik er wat in herken en of de raad die gegeven wordt in te passen is op dat moment.
Maar wat ik de afgelopen paar pagina's las.. ach ja. De pot verwijt de ketel hier soms dat hij zwart ziet geloof ik. En dan in meervoud.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Tineke schreef:
Kells schreef:

[/quote]
Ja en de mening van jongere mensen is gebaseerd op? Ervaring kan het niet zijn. Ik heb inmiddels 40 jaar ervaring met honden. Van huis uit hadden wij al honden. Mijn eerste eigen hond kwam 28 jaar geleden. Mijn eerste setter kwam 15 jaar geleden. Sinds 20 jaar trim ik al honden en sinds 5 jaar fok ik setters. Vertel mij eens even wat ik van jou zou kunnen leren?[/quote]

Ervaring is ook niet alles als je niet open staat voor vernieuwing.[/quote]

Nou ik ben niet de beste met quoten :mrgreen: er stonden er teveel :wink:

Maar eens met Tineke :ok: :ok:
Ik heb ook al jaren honden maar durf nog best advies te vragen als ik het niet weet, werkt heel verfrissend soms :ok:

En de ergste zijn de ouderen die al 40 jaar hetzelfde doen en denken dat ze het wel weten allemaal :mann: :mrgreen:
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

billy schreef:En de ergste zijn de ouderen die al 40 jaar hetzelfde doen en denken dat ze het wel weten allemaal :mann: :mrgreen:
Precies :LOL: :LOL: :LOL:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Marion. schreef:
billy schreef:En de ergste zijn de ouderen die al 40 jaar hetzelfde doen en denken dat ze het wel weten allemaal :mann: :mrgreen:
Nou ok. Maar ik kan me wel ergeren aan uitlatingen dat als je toevallig wel een wat moeilijkere hond hebt dat "men daar niet aan moet denken" er nooit voor zou kiezen en blij zijn met eigen makkelijke honden.
Dan denk ik wel eens, gut, je zult nu maar ineens een hond treffen waar je voor hebt gekozen, maar ineens blijkt er wel hond agressie te zijn, is het wel een jager.
Wat dan, opdoeken dan maar, volgende eigenaar en weer op zoek naar een "makkelijk" hondje?
Soms vind ik bepaalde mensen wat verwijtend naar mensen die geen honden hebben die "gezellig" in grote groepen te droppen zijn. Dat maakt bepaalde reacties wat kortzichtig vind ik.

Ik lees dan liever reacties van mensen die weten dat ze soms niet al te gemakkelijke honden hebben en hoe ze er mee omgaan, dan een reactie van mensen die maar vinden dat je nooit voor zo'n hond had moeten kiezen etc. etc.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

blondie schreef:
Marion. schreef:
Nou ok. Maar ik kan me wel ergeren aan uitlatingen dat als je toevallig wel een wat moeilijkere hond hebt dat "men daar niet aan moet denken" er nooit voor zou kiezen en blij zijn met eigen makkelijke honden.
Dan denk ik wel eens, gut, je zult nu maar ineens een hond treffen waar je voor hebt gekozen, maar ineens blijkt er wel hond agressie te zijn, is het wel een jager.
Wat dan, opdoeken dan maar, volgende eigenaar en weer op zoek naar een "makkelijk" hondje?
Soms vind ik bepaalde mensen wat verwijtend naar mensen die geen honden hebben die "gezellig" in grote groepen te droppen zijn. Dat maakt bepaalde reacties wat kortzichtig vind ik.

Ik lees dan liever reacties van mensen die weten dat ze soms niet al te gemakkelijke honden hebben en hoe ze er mee omgaan, dan een reactie van mensen die maar vinden dat je nooit voor zo'n hond had moeten kiezen etc. etc.
Ik kan daar niet zo mee zitten hoor :mrgreen: heb nooit makkelijke rassen gehad en mijn keus toch :19:

In dit geval ging het erover dat je denkt de wijsheid in pacht te hebben omdat je al tig jaar honden hebt, terwijl je nooit bent uitgeleerd denk ik. :ok:
Afbeelding
hewi
Zeer actief

wolvster schreef:@Tineke ja dat denk ik ook hoor! Ik kende ooit een ontzettend leuke pitbull :schrik: wat een lief beest was dat! Maar dat is uiteraard allemaal anekdotisch.
Mijn suggestie voor Corgi was dat niet per se, al vallen ze wel onder werkhonden, iets wat Hewi liever niet wil.
De raseigenschappen van de Corgi in het algemeen passen denk ik wel bij haar wensen.
Ik heb altijd herplaatsers buitenlanders gehad maar wie weet wat ooit op mijn pad komt. Ik vind ze wel leuk !
Groetjes Heidi
Afbeelding
80564M

blondie schreef:Ik lees dan liever reacties van mensen die weten dat ze soms niet al te gemakkelijke honden hebben en hoe ze er mee omgaan, dan een reactie van mensen die maar vinden dat je nooit voor zo'n hond had moeten kiezen etc. etc.
Mensen die met "jaren ervaring" gaan lopen pochen, en "wat kun jij kleintje mij nu toch leren?" doen bij mij sowieso al snel af. Dat werkt op je werk al nooit, met honden werkt dat ook niet.
80564M

Kells schreef:
Tineke schreef:
Kells schreef: Ja en de mening van jongere mensen is gebaseerd op? Ervaring kan het niet zijn. Ik heb inmiddels 40 jaar ervaring met honden. Van huis uit hadden wij al honden. Mijn eerste eigen hond kwam 28 jaar geleden. Mijn eerste setter kwam 15 jaar geleden. Sinds 20 jaar trim ik al honden en sinds 5 jaar fok ik setters. Vertel mij eens even wat ik van jou zou kunnen leren?
Ik leer ook nog steeds bij hoor, maar het ging mij even om de wijzende vingertjes aan mijn adres van een paar jonge forummers. Die hoeven mij niet uit te leggen hoe ik mijn honden moet (of vooral niet moet) opvoeden. :wink:
Want jij hebt dus de wijsheid in pacht? En volgens mij hebben die jonge forummers je niet vertelt hoe je ze wel of niet op moet voeden.

En wat dan nog??? Ook mijn moeder vraagt mij raad bij het opvoeden van haar hondje. Ze neemt ervan mee, wat haar goed dunkt. Ja echt hoor, ook van jongere mensen kun je iets leren!
Zellythia
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Zellythia »

Om weer ontopic te gaan.
Ik wil ontzettend graag een Corgi erbij. En een husky :I: ken ze helemaal niet qua karakter maar heb het uiterlijk altijd zo ontzettend mooi gevonden.
En verder zoveel hondjes die ik graag zou willen. Teckel, labrador en een Duitse Herder staan ook hoog op het lijstje. Ach voor nu maar eerst onze beagle Orion opvoeden tot een hondje waar we trots op kunnen zijn
Leuke persoonlijke cadeau's: https://www.etsy.com/shop/SquidIncFigurines
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

hewi schreef:
wolvster schreef:@Tineke ja dat denk ik ook hoor! Ik kende ooit een ontzettend leuke pitbull :schrik: wat een lief beest was dat! Maar dat is uiteraard allemaal anekdotisch.
Ik heb altijd herplaatsers buitenlanders gehad maar wie weet wat ooit op mijn pad komt. Ik vind ze wel leuk !
:ok:
Tineke
Zeer actief

blondie schreef:Dan denk ik wel eens, gut, je zult nu maar ineens een hond treffen waar je voor hebt gekozen, maar ineens blijkt er wel hond agressie te zijn, is het wel een jager.
Mensen met die instelling zijn toch vaak ook doorgangshuizen omdat ze de (ras)eigenschappen niet naar genoegen kunnen begeleiden.
Marktplaats staat er vol mee.
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nou ja dat is me dus gebeurt en ik ben er mee aan de slag gegaan ( mouwen opstropen en) en was ze niet met mijn dochter meegegaan dan was ze hier gebleven tot haar dood ...... over t algemeen ben ik er niet zo bang voor,,,, en ik heb weer een buitenlander gekozen die ik eigenlijk alleen van verhalen kon- nu pakte het super goed uit... tja soms win je en soms verlies je. neemt niet weg dat ik het in het vervolg toch maar op groters oud omdat t me beter past zeg maar :hmmm: maar goed als je voor een hond valt :schrik: en die shit gebeurt me af en toe wel :engel:
hewi
Zeer actief

Tineke schreef:
blondie schreef:Dan denk ik wel eens, gut, je zult nu maar ineens een hond treffen waar je voor hebt gekozen, maar ineens blijkt er wel hond agressie te zijn, is het wel een jager.
Mensen met die instelling zijn toch vaak ook doorgangshuizen omdat ze de (ras)eigenschappen niet naar genoegen kunnen begeleiden.
Lol ik dus ook. 2x.
Oops was echt drama maar lee heeft ook bepaalde vervelende eigenschappen .
Ik hou van die hond en hij blijft tot aan zijn dood inclusief zijn nukken. Maar dat neemt niet weg dat ik graag een makkelijke volgende hond zou willen.
En mocht dat weer een ellendeling zijn nou dan gaan we weer aan de bak.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

hewi schreef:
Tineke schreef:
Lol ik dus ook. 2x.
Oops was echt drama maar lee heeft ook bepaalde vervelende eigenschappen .
Ik hou van die hond en hij blijft tot aan zijn dood inclusief zijn nukken. Maar dat neemt niet weg dat ik graag een makkelijke volgende hond zou willen.
En mocht dat weer een ellendeling zijn nou dan gaan we weer aan de bak.
Dan ben je dus geen doorgangshuis :pffff:

Ik heb dat wel gehad met Orson in het begin , ik dacht echt waar ben ik aan begonnen toen bleek dat we hem aan de straatstenen nog niet konden slijten vanuit opvang :mrgreen:
Maar toch is het goed gekomen toen we de knopjes eenmaal gevonden hadden bij hem en wilde we hem voor geen goud meer kwijt.
Afbeelding

hewi
Zeer actief

Ik doelde op Sandra maar quote en fijn he. :zweep:

Ik heb er 15 of zo opgevangen toen ik nog bij huize zwerfhond werkte als vrijwilliger . En omdat ik geen kinderen of drukte had nam ik vaak de wat bangere, de doodsbange soms. En hoe mooi ook om ze zien op te bloeien...mocht ik ooit weer gaan opvangen dan wil ik gewoon eens een blij ei. De enige probleemloze hond in alle hondenjaren is donna ik vind dat ik het mag.

Zo'n huppel die gewoon ook vreemde mensen begroet niet gelijk in vingers hangt of wegvliegt gewoon een stabiele gozer.

Wedden dat me niet gaat lukken :LOL:
Groetjes Heidi
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Jawel, t is mij ook gelukt, de volgende wordt waarschijnlijk gewoon weer een ramp,.. maar he t contrast is soms ook fijn :engel:
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik denk dat verantwoordelijke hondeneigenaren zelf toch wel eten wat er bij hem past.
Il et bijvoorbeeld van mezelf dat ik minder lol zou zou hebben aan een scherpe hond. Dus kies ik voor een ras waar de kans op een scherpe hond kleiner is. Maar uiteraard weet je dat een hond met is als alleen een ras.
Toch vind ik het juist goed dat mensen zeggen dat ze liever geen hond met jachtpassie willen. Dat vind ik eigenlijk eerlijker dan een jachthond kopen en dan klagen omdat ze zo jagen.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik zie er zelf ook geen probleem in als mensen zeggen dat ze geen hond met dit of dat soort eigenschappen zouden willen. Het is goed om te weten wat je wilt, dan kun je een hond uitzoeken waarbij de kans op die eigenschappen zo minimaal mogelijk is. Maar ik snap ook wel wat blondie bedoelt, dat het soms wat verwijtend of afkeurend over kan komen, al is het zo denk ik meestal (bij mij iig) niet zo bedoeld. Soms krijg je nu eenmaal iets anders dan je hoopte, en dan heb je er maar mee te dealen. Overigens vind ik het ook helemaal geen probleem om te herplaatsen als een hond echt niet bij je blijkt te passen hoor, dat is voor iedereen beter toch, inclusief de hond. Dus ik vind dat 'doorgangshuis' ook wel een beetje nodeloos verwijtend klinken.
S@ndr@
Zeer actief

Dat komt gewoon vanwege het stigma herplaatsen, terwijl als iedereen er beter van wordt kan ik er geen negatief iets van maken
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

S@ndr@ schreef:Dat komt gewoon vanwege het stigma herplaatsen, terwijl als iedereen er beter van wordt kan ik er geen negatief iets van maken
voor mij komt het door het gemak en de onnadenkendheid waarmee een hoop mensen honden aan- en afschaffen, alsof het goedkope schoenen zijn die je wegdondert als je er genoeg van hebt.
en ja, dan moeten in mijn gedachten de goeden wel eens lijden onder de kwaden.

verder vind ik het knap bezopen als je prat gaat op je makkelijke honden, terwijl je de honden die wat moeilijker zijn herplaatst.
moet je zelf weten natuurlijk, dat herplaatsen, maar klop je dan niet zo op je borst met je makkelijke honden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

renee-uk schreef:
S@ndr@ schreef:Dat komt gewoon vanwege het stigma herplaatsen, terwijl als iedereen er beter van wordt kan ik er geen negatief iets van maken
voor mij komt het door het gemak en de onnadenkendheid waarmee een hoop mensen honden aan- en afschaffen, alsof het goedkope schoenen zijn die je wegdondert als je er genoeg van hebt.
en ja, dan moeten in mijn gedachten de goeden wel eens lijden onder de kwaden.

verder vind ik het knap bezopen als je prat gaat op je makkelijke honden, terwijl je de honden die wat moeilijker zijn herplaatst.
moet je zelf weten natuurlijk, dat herplaatsen, maar klop je dan niet zo op je borst met je makkelijke honden.
Precies dat. Ik ben heus niet principieel tegen herplaatsen, maar het kan mij wel tegen de borst stuiten als ik zie hoezeer mensen verwachten dat een hond zich aan hen aanpast, terwijl ze zelf niet of nauwelijks bereid zijn om zich aan te passen of om echt in de hond te investeren.

Ik snap heel goed dat mensen een hond zoeken die goed bij hen past en daarom specifiek bepaalde eigenschappen wel of niet in een hond zoeken. Maar ik vind dat je er altijd ook rekening mee moet houden dat net die ene raspup op dat voor jou belangrijke punt kan afwijken van de rasstandaard of die herplaatser zich toch anders ontwikkelt dan je had verwacht.

Wat betreft jagende honden: iedereen zal het er toch mee eens zijn dat veilig los kunnen lopen bij jagende honden meestal meer investering vraagt qua training (of dat nou met of zonder tt is). Als je gedachteloos wilt kunnen wandelen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je hond eens ergens achteraan gaat of meer ruimte neemt dan gewenst, is een jachthond natuurlijk niet de meest voor de hand liggende keuze. Niet dat je dat op den duur niet zou kunnen bereiken, maar het zal veel meer werk zijn of je hebt net die uitzondering met weinig jachtpassie. Dus ik snap best dat mensen daar niet bij voorbaat voor kiezen, maar evengoed kunnen alle honden jaaggedrag vertonen en dan neem ik aan dat je daar ook gewoon mee aan de slag gaat. Een garantie op niet jagen heb je natuurlijk nooit, bij geen enkel ras.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik denk dat als je een hond hebt die zo anders is dan je hebt verwacht en je kan niet leven met deze eigenschappen, het voor alle partijen beter is dat de hond wordt herplaatst.
Ik kan bijvoorbeeld wel leven met jaaggedrag (Bonnie Bennie en nu ook Maggie) maar ik kan niet leven met agressie. Sterker nog, dat wil ik ook niet. Ik kies mijn honden daar ook op uit. En als er dan zo'n agressieveling bij zou zitten, gaat-ie weg.
Ik sop fluitend incontinente honden af, dweil zingendplas en poep op, gesp opgewekt braces om of spuit insuline maar ik wordt een compleet zenuwwrak van agressie.
Ik ga na 6 jaar Cody ook never nooit meer zoiets tolereren. Dan ben ik ook maar een doorgangshuis.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”