Was misschien wat gechargeerd gesteld. Maar herplaatsers genoeg en genoeg mensen die herplaatsers hebben denk ik.Paisley schreef:Het grappige is dat mij dat nogal tegenviel. De advertenties zijn er wel, maar er wordt ook veel op gereageerd. Voor ik Mayke had, heb ik gereageerd op herplaats border collies en herplaats stabijs.laeken schreef: Als ik morgen een herplaats whippet wil dan heb ik die.
Allemaal met een goede uitleg waar de hond terecht zou komen en de vraag of ik kon komen kijken.
Ik kreeg bij allemaal een standaard mailtje dat ze erg veel reacties hebben gehad en bezig zijn met inventariseren van de reacties.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Buitenlandse hond: waar liep jij tegenaan?
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Buitenlandse hond: waar liep jij tegenaan?
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Maar Marc, jij hebt toch net zo goed je mening klaar over zaken die je misschien niet direct op die manier hebt ervaren? Dat heeft het halve forum. Is dan je mening ineens belachelijk en compleet irritant?laeken schreef:Maar Aimee, ik snap wel waarom je zo aangesproken wordt. Dat is misschien wel niet terecht maar ik vind het persoonlijk net zo onterecht dat jij je mond zo vol hebt over buitenlandse honden. Jij heb er geen. Je hebt ook geen ervaringen met honden nemen uit het buitenland. Toch heb je er wel erg veel over te melden. In mijn ogen ook tegen mensen die er wel vaker mee te maken hebben gehad. Je bent ook heel stellig en generaliserend daarin omdat je uitgaat van de werkwijze van bepaalde stichtingen. Verder heb je ook vrij stellig aangegeven dat je bij Nederlandse herplaatshonden en pups niet zo snel voor verassingen komt te staan. Je weet zelf denk ik wel dat dat nogal onrealistisch is. Mijn gekochte pup bleek best een hele moeilijke hond. Veel moeilijker dan mijn buitenlandse honden. Ook waren Nederlandse herplaatshonden verre van makkelijker dan de Spaanse.
En jij zegt en vind nogal veel zonder er ervaring mee te hebben. Dat verbaast mij een beetje en eerlijk gezegd ergerde me dat ook. Ik weet echt wel wat ik doe. Beter dan jij denk ik omdat ik echt ervaring heb met elke optie. Van buitenlandse hond tot gefokte pup en Nederlandse asielhond.
Trouwens, ik heb ook 3 maanden een Pools hondje gehad in de opvang.
Waar het mij om gaat is dat er op de man wordt gespeeld door Cindy, en sorry, maar daar kan je me toch niet bepaald van betichten. We hebben het nergens maar dan ook nergens over medische zaken gehad, dat is ook totaal irrelevant in mijn betoog.
We waren het er toch over eens dat er verschillende manieren zijn om aan buitenlandertjes te komen?
Het enige wat ik aangeef is dat er wel degelijk stichtingen zijn die honden plaatsen bij mensen die de hond alleen kennen van een omschrijving en een foto, lees alleen al dit topic.
-
laeken
- Zeer actief
Toch ben jij wel erg fanatiek in dit soort topics. Wat ik begrijp is dat dat mensen die herplaatsers uit buitenland begeleiden irriteert. Mij niet direct hoor. Ik vind je mening ook niet belachelijk.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Dat geeft toch helemaal niets? Als je eisen niet heel specifiek zijn, en je heb de flexibiliteit en de ervaring en kennis om zo'n hond te vormen tot de hond die je wilt hebben, dan maakt de beginsituatie toch eigenlijk bijzonder weinig uit?Apple schreef: Het enige wat ik aangeef is dat er wel degelijk stichtingen zijn die honden plaatsen bij mensen die de hond alleen kennen van een omschrijving en een foto, lees alleen al dit topic.
Er zijn genoeg honden die ik zo van een plaatje zou kopen. De uiterlijke kenmerken zeggen vaak al veel over het karakter. Dat samen met een korte introductie van de mensen van de stichting die de hond wel kennen, en t is al gauw goed. De honden die ik heb gehad van de stichting waren stuk voor stuk vrolijke, gezonde, levendige jonge honden die een onbeschreven blad waren en waar je alle kanten mee op kon.
Er is hier eerder gesproken over en 'missie' en dat vond je overdreven, maar ik herken het ook wel een beetje zo. Je hebt er zelfs een keer een topic geopend wat zoiets was als "Buitenlanders, de nieuwe rashond" waarin je duidelijk zelf de stelling nam dat honden niet van het buitenland moesten worden gehaald.

-
laeken
- Zeer actief
Precies. En omdat die ondertoon heel erg doorschemerde werd ook bij mij de indruk gewekt dat je een missie hebt. De buitenlandse hond onaantrekkelijk maken. En omdat ik juist die buitenlandse hond zo dat goede huis gun wordt ik daar ook wat geïrriteerd door. Misschien onterecht maar ik voel dat wel zo.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Tja, en ik heb meerdere honden 'van een plaatje' gekozen. Kan natuurlijk helemaal fout gaan, maar ik heb er stuk voor stuk gewéldige honden aan gehad.
Zou ik het zomaar aanraden? Nee, uiteraard niet.
Maar ik persoonlijk had die befaamde 'klik' met het plaatje van de hond in kwestie. En met tientallen andere honden niet. Hoe leuk, lief en aardig die honden ook mochten zijn.
Maar ik hou gewoon niet van stellige uitspraken van 'je moet geen hond van een plaatje nemen want dan weet je niet wat je krijgt' en 'je moet geen buitenlandertje nemen want die zijn allemaal bang en hebben enge ziekten'.
Net zo belachelijk als de uitspraak die je nu vaak hoort van 'alle rashonden zijn doorgefokte miskleunen'.
Er is niet zoiets als Dé Buitenlandse Hond. Net zo goed als Dé Rashond ook niet bestaat. Zoveel soorten en maten en verschillen als er honden zijn.
En net zoveel verschillen als er zijn in bazen. Het enige wat ik altijd onderschrijf is dat je verdraaid goed moet weten wat JIJ wilt in in een hond en wat JIJ een hond kunt bieden.
Net zo goed als ik geen werkmechelaar in huis zal nemen omdat die in de kortst mogelijke tijd een doorgedraaide stresskip bij mij zal worden, zal bijvoorbeeld Malinois geen collie moeten nemen want die zal zich van de zenuwen in een paar weken tijd de vacht uittrekken.
Maar ik persoonlijk had die befaamde 'klik' met het plaatje van de hond in kwestie. En met tientallen andere honden niet. Hoe leuk, lief en aardig die honden ook mochten zijn.
Maar ik hou gewoon niet van stellige uitspraken van 'je moet geen hond van een plaatje nemen want dan weet je niet wat je krijgt' en 'je moet geen buitenlandertje nemen want die zijn allemaal bang en hebben enge ziekten'.
Net zo belachelijk als de uitspraak die je nu vaak hoort van 'alle rashonden zijn doorgefokte miskleunen'.
Er is niet zoiets als Dé Buitenlandse Hond. Net zo goed als Dé Rashond ook niet bestaat. Zoveel soorten en maten en verschillen als er honden zijn.
En net zoveel verschillen als er zijn in bazen. Het enige wat ik altijd onderschrijf is dat je verdraaid goed moet weten wat JIJ wilt in in een hond en wat JIJ een hond kunt bieden.
Net zo goed als ik geen werkmechelaar in huis zal nemen omdat die in de kortst mogelijke tijd een doorgedraaide stresskip bij mij zal worden, zal bijvoorbeeld Malinois geen collie moeten nemen want die zal zich van de zenuwen in een paar weken tijd de vacht uittrekken.

- Lucia
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Peer is mijn derde hond, maar mijn eerste buitenlandse hond.
Eigenlijk ben ik niet tegen dingen aangelopen die bij een pup of herplaatser uit Nederland niet hadden kunnen gebeuren.
Het contact met de stichting ging goed. Peer heeft bij Diana in opvang gezeten, en ik heb haar updates als erg prettig ervaren.
We zijn eerst een x met Milo langs geweest en hebben hem wat later opgehaald ivm castratie die nog moest en dat wij graag een wat beter beeld van Peer zijn karakter wilden. Hij was nog maar 1 dag bij haar toen ik hem via het hondenforum zag, en na de problemen met de vorige hond wilden we toch wel iets meer van zijn karakter weten.
Peer vindt het moeilijk om alleen thuis te zijn en heeft een érg groot jachtinstinct, maar dit zijn geen problemen die ik koppel aan het hebben van een buitenlandse hond.
Verder kon en kan hij raar reageren op mannen / mensen met stokken, maar dat kan bij een herplaatser uit Nederland ook.
Ik zou het zo weer doen als ik toe ben aan een volgende hond. Wel hebben we een proeftijd afgesproken en zou ik dat sowieso wel een vereiste vinden. Verder zou ik zelf eerder gaan voor een hond die al in een opvanggezin zit, dan een hond die nog hierheen moet komen en direct bij je in huis komt.
Eigenlijk ben ik niet tegen dingen aangelopen die bij een pup of herplaatser uit Nederland niet hadden kunnen gebeuren.
Het contact met de stichting ging goed. Peer heeft bij Diana in opvang gezeten, en ik heb haar updates als erg prettig ervaren.
We zijn eerst een x met Milo langs geweest en hebben hem wat later opgehaald ivm castratie die nog moest en dat wij graag een wat beter beeld van Peer zijn karakter wilden. Hij was nog maar 1 dag bij haar toen ik hem via het hondenforum zag, en na de problemen met de vorige hond wilden we toch wel iets meer van zijn karakter weten.
Peer vindt het moeilijk om alleen thuis te zijn en heeft een érg groot jachtinstinct, maar dit zijn geen problemen die ik koppel aan het hebben van een buitenlandse hond.
Verder kon en kan hij raar reageren op mannen / mensen met stokken, maar dat kan bij een herplaatser uit Nederland ook.
Ik zou het zo weer doen als ik toe ben aan een volgende hond. Wel hebben we een proeftijd afgesproken en zou ik dat sowieso wel een vereiste vinden. Verder zou ik zelf eerder gaan voor een hond die al in een opvanggezin zit, dan een hond die nog hierheen moet komen en direct bij je in huis komt.
-
laeken
- Zeer actief
Eigenlijk is een pupje ook een hond van een plaatje. Je weet nooit hoe de hond gaat worden. Verlatingsangst? Agressief gedrag? Uitvallen? Zie je echt nog niet aan de pup.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nou ik zie ze toch echt eerst hoor... en ma ook zeker. Ik neem ze mee alleen zonder nestgenoten en dan zie je echt heel veel verschil in type hondjes. Mijn voorkeur voor de laatste pup hier was nav div filmpjes maar die bleef ook na de diverse bezoeken t zelfde. Ik wist toen ook al dat hij compleet t tegenovergestelde was van zn vader en dat was ook een bewuste keuze omdat ik niet 2 van die types bij elkaar kan en wil hebben.laeken schreef:Eigenlijk is een pupje ook een hond van een plaatje. Je weet nooit hoe de hond gaat worden. Verlatingsangst? Agressief gedrag? Uitvallen? Zie je echt nog niet aan de pup.
En dat is ook exact uitgekomen tot op heden. Evenals wat ik bij de andere 3 die ik nog wekelijks zie voorspeld had.
Natuurlijk kun je niet alles voorspellen gelukkig niet maar toch best wel veel.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dat denk ik ooklieke schreef:Tja, en ik heb meerdere honden 'van een plaatje' gekozen. Kan natuurlijk helemaal fout gaan, maar ik heb er stuk voor stuk gewéldige honden aan gehad.
Ik ken mb beperkingen
Maar ook wat ik noemde met angstige honden... ik heb er 1 gehad maar ik vind dat echt heel lastig. Liever agressie dan angst

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Ik speel niet op de man, jij doet zelf uitspraken en ik trek een vergelijking met jouw hond, niet meer of minder. Er is altijd wel iets waar je tegenaan loopt, bij iedere hond, hoe leuk of goed opgevoed ze ook zijn.Apple schreef:Maar Marc, jij hebt toch net zo goed je mening klaar over zaken die je misschien niet direct op die manier hebt ervaren? Dat heeft het halve forum. Is dan je mening ineens belachelijk en compleet irritant?laeken schreef:Maar Aimee, ik snap wel waarom je zo aangesproken wordt. Dat is misschien wel niet terecht maar ik vind het persoonlijk net zo onterecht dat jij je mond zo vol hebt over buitenlandse honden. Jij heb er geen. Je hebt ook geen ervaringen met honden nemen uit het buitenland. Toch heb je er wel erg veel over te melden. In mijn ogen ook tegen mensen die er wel vaker mee te maken hebben gehad. Je bent ook heel stellig en generaliserend daarin omdat je uitgaat van de werkwijze van bepaalde stichtingen. Verder heb je ook vrij stellig aangegeven dat je bij Nederlandse herplaatshonden en pups niet zo snel voor verassingen komt te staan. Je weet zelf denk ik wel dat dat nogal onrealistisch is. Mijn gekochte pup bleek best een hele moeilijke hond. Veel moeilijker dan mijn buitenlandse honden. Ook waren Nederlandse herplaatshonden verre van makkelijker dan de Spaanse.
En jij zegt en vind nogal veel zonder er ervaring mee te hebben. Dat verbaast mij een beetje en eerlijk gezegd ergerde me dat ook. Ik weet echt wel wat ik doe. Beter dan jij denk ik omdat ik echt ervaring heb met elke optie. Van buitenlandse hond tot gefokte pup en Nederlandse asielhond.
Trouwens, ik heb ook 3 maanden een Pools hondje gehad in de opvang.![]()
Waar het mij om gaat is dat er op de man wordt gespeeld door Cindy, en sorry, maar daar kan je me toch niet bepaald van betichten. We hebben het nergens maar dan ook nergens over medische zaken gehad, dat is ook totaal irrelevant in mijn betoog.
We waren het er toch over eens dat er verschillende manieren zijn om aan buitenlandertjes te komen?
Het enige wat ik aangeef is dat er wel degelijk stichtingen zijn die honden plaatsen bij mensen die de hond alleen kennen van een omschrijving en een foto, lees alleen al dit topic.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
-Saskia- schreef:Komt ook wel door de mindere stichtingen die allerlei eufemismen voor angst hanteren in hun omschrijvingen denk ik.laeken schreef:Ik merk dat veel mensen echt uit gaan van een angstige hond die allerlei problemen heeft. Dat is helemaal niet de regel. Wederom een keuze.
Vriendin van me heeft een reu bij Arca Noah vandaan die als verlegen werd omschreven. Die hond is doods en doodsbang voor zowat alles.
Haar andere reutje (ben de naam van de stichting kwijt) is een gradatie minder angstig maar nog steeds lang niet hoe hij werd omschreven.
Dit was bij de stichting waar Kai en Pixie vandaan komen wel heel duidelijk. "hondjes zijn zo bang dat ze bijten. " Nou. dan weet je wel waar je aan toe bent.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
En ik heb een agressieve hond gehad waar ik helemaal gek van werd.malinois schreef:Dat denk ik ooklieke schreef:Tja, en ik heb meerdere honden 'van een plaatje' gekozen. Kan natuurlijk helemaal fout gaan, maar ik heb er stuk voor stuk gewéldige honden aan gehad.
Net zo goed als ik geen werkmechelaar in huis zal nemen omdat die in de kortst mogelijke tijd een doorgedraaide stresskip bij mij zal worden, zal bijvoorbeeld Malinois geen collie moeten nemen want die zal zich van de zenuwen in een paar weken tijd de vacht uittrekken.![]()
Ik ken mb beperkingen![]()
Maar ook wat ik noemde met angstige honden... ik heb er 1 gehad maar ik vind dat echt heel lastig. Liever agressie dan angst

-
laeken
- Zeer actief
Ik wil ook geen agressief gedrag meer omdat dat lastig is in mijn sociale leven nu.
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Ik heb hier nu acht pups in de opvang, vier zijn de eerste maanden van hun leven verborgen door hun moeder, die leefden in een hol onder de grond, die zijn extreem angstig, de andere vier van een ander nest zijn met drie weken gevonden en ontwikkelen zich als leuke open sociale pups. Mensen denken altijd dat honden mishandeld zijn maar soms hebben ze gewoon dit gedrag omdat moeders een uitstekende manier gevonden heeft om ze te beschermen tegen de mensen.laeken schreef:Eigenlijk is een pupje ook een hond van een plaatje. Je weet nooit hoe de hond gaat worden. Verlatingsangst? Agressief gedrag? Uitvallen? Zie je echt nog niet aan de pup.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Mijn Mies is ook van een plaatje. Enige eis was dat ze pittig genoeg was om tegen onbehouwen Diem op te kunnen en met katten kon. Ik heb haar direct van transport meegekregen. Voor de zekerheid Diem dus ook mee om samen even op te lopen. Diem stak pardoes zijn neus onder haar rokken waarop hij per direct een flinke veeg uit de pan kreeg van mevrouw waar hij gepast van onder de indruk was
Dat was geregeld dus en ik heb haar meegenomen.
Samen met de katten van mijn moeder als ze op bezoek is valt een beetje tegen want ze de trap op en afsturen blijft een favoriete hobby van haar maar ze doet ze verder niks en ze zijn toch te dik
Samen met de katten van mijn moeder als ze op bezoek is valt een beetje tegen want ze de trap op en afsturen blijft een favoriete hobby van haar maar ze doet ze verder niks en ze zijn toch te dik
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Maar dat schrijf ik ookPaisley schreef:Dat geeft toch helemaal niets? Als je eisen niet heel specifiek zijn, en je heb de flexibiliteit en de ervaring en kennis om zo'n hond te vormen tot de hond die je wilt hebben, dan maakt de beginsituatie toch eigenlijk bijzonder weinig uit?Apple schreef: Het enige wat ik aangeef is dat er wel degelijk stichtingen zijn die honden plaatsen bij mensen die de hond alleen kennen van een omschrijving en een foto, lees alleen al dit topic.
Er zijn genoeg honden die ik zo van een plaatje zou kopen. De uiterlijke kenmerken zeggen vaak al veel over het karakter. Dat samen met een korte introductie van de mensen van de stichting die de hond wel kennen, en t is al gauw goed. De honden die ik heb gehad van de stichting waren stuk voor stuk vrolijke, gezonde, levendige jonge honden die een onbeschreven blad waren en waar je alle kanten mee op kon.
Er is hier eerder gesproken over en 'missie' en dat vond je overdreven, maar ik herken het ook wel een beetje zo. Je hebt er zelfs een keer een topic geopend wat zoiets was als "Buitenlanders, de nieuwe rashond" waarin je duidelijk zelf de stelling nam dat honden niet van het buitenland moesten worden gehaald.
Ik reageerde in eerste instantie op Laeken, omdat hij voor mijn gevoel fel uit te hoek kwam ten opzichte van een forummer (Mirriej als ik het goed schrijf) die dus een minder fijne ervaring heeft gehad. Dat kan gebeuren toch? Dan mag iemand toch ook zeggen nooit meer een buitenlandse hond te nemen. Dat het misschien in werkelijkheid niet per se ligt aan 'de buitenlandse hond' zelf, is een ander verhaal.
Het is jammer dat een discussie die ik ooit geopend heb, om het onderwerp ter sprake te brengen, dan wordt gezien alsof ik een 'missie' zou hebben ten opzichte van buitenlandse honden.
Soms is het goed om in een discussie in de discussiehoek, een beetje advocaat van de duivel te zijn.
Ik heb namelijk helemaal geen missie. Want als je goed kijkt, zie je dat ik ook vaak genoeg reageer in topic over opvanghonden uit het buitenland, en ook bij het opvang hoekje reageer ik regelmatig.
En als ik alle tijd van de wereld zou hebben, zou ik zelfs ook zo wel honden willen opvangen, buitenlands of niet.
Dus nee, ik ben helemaal niet anti. Ik ken hartstikke leuk buitenlandse honden. Maar er zijn ook stichtingen die net iets minder grondig zijn in hun onderzoek naar hond en baas.
Als honden met problematisch gedrag vervolgens bij het gezinnetje op de hoek komt, kunnen dingen best vervelend uitpakken voor alle partijen. Dat zegt dan wel niks over de hond zelf misschien, maar het kan wel grote gevolgen hebben.
Dus, als jullie bereid zijn mijn berichten in een ander perspectief te lezen, zonder zelf een ondertoon te voelen van een 'missie', dan zorg ik er voor dat ik me niet meer meng in discussies
- kipo
- Zeer actief
Ik kan me hier wel enigszins in vinden. Ik vind dat ik genoeg te bieden heb voor een heleboel honden. En ik weet wat mijn beperkingen daarin op dit moment zijn. Ik wil dus graag een gesprek(je) over wat ik wel en niet kan en wil en of de hond die ik op het plaatje uitgezocht heb, daar een beetje in past, maar meer niet. Ik hoef geen huisbezoek en nacontrole en al helemaal geen lijst van dingen die ik wel en niet moet en mag.Cleva schreef:Ziekte en koppelbazen.
Ik zweer buitenlandse honden niet af. Ik kijk wel beter uit. Voor hetzelfde geld hebben we het over een Britse kampioensalukipup.
Ik heb recent wel gemerkt dat ik niet kan samenwerken met bemoeizakjes. Dat is niet de schuld van stichtingen maar ik stik in dat gebemiddel.
Ik krijg het letterlijk niet voor elkaar om te gaan solliciteren (opzitten en pootjes geven) voor een straathondje.
Als ik er een wil ga ik hem zelf wel van straat plukken.
Met alle respect voor stichtingmensen. Heel goed. Vooral doorgaan maar ik kan het niet.
Het is tussen mij en de hond, niet tussen mij en jou.
Ik heb hetzelfde met fokkers. Het gaat heel, heel erg moeizaam.
Ik wil dat je me gewoon die hond geeft omdat hij van mij is.
Zo werkt dat natuurlijk niet maar zodra zo'n figuur me (terecht) gaat zitten ondervragen gaat mijn bloed koken.
Voor mij is het een reden om niet meer aan een knoflookhond te beginnen. Dan moet ik zo'n reddend wicht gaan overtuigen.
En als je dan geslaagd bent voor het kruisverhoor mag je een eventueel doodzieke hond mee naar huis nemen voor 300 piek.
Met nacontroles.
Flikker toch op.
Gelukkig hoeft dat ook niet overal het geval te zijn. In het geval van Aura hebben we gemaild en op basis van de informatie die ik gaf, gaf DeDiana aan dat zij dacht dat Aura daar prima in paste en toen hebben we haar opgehaald. Klaar.
Waar ik bij Aura tegenaan liep/loop is het leren. Ze hoeft niet heel veel, we hebben geen sport-ambities, maar ik heb het gevoel dat Aura nooit geleerd heeft om te leren. Hierkomen doet ze bijvoorbeeld heel erg goed, maar volgens mij vooral omdat het leuk is en omdat wij veilig zijn en niet omdat ze er ook maar enige notie van heeft dat daar een vorm van plicht achter zit. Het geeft niet, ze moet niet zoveel, maar voor mij is het wel iets waar ik mee bezig ben. Ik weet niet hoe ik haar kan leren leren.
En wat ik echt jammer vind, is dat ze niet bepaald hond-sociaal is. Dat had ik dus echt niet zien aankomen, naïef van mij wellicht, maar dat had ik niet verwacht van een hond die in zo'n groot asiel opgroeit.
-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
lieke schreef: Er is niet zoiets als Dé Buitenlandse Hond. Net zo goed als Dé Rashond ook niet bestaat. Zoveel soorten en maten en verschillen als er honden zijn.
Nou hol-la-die-jee dan: Ik wilde per se een hondsociale hond. Na 14 jaar met ogen in mijn achterhoofd met een schuimbekkende teef aan een touwtje leek me dat wel eens leuk. En een herplaatser omdat ik echt gewoon niet puppen-idolaat ben.
En met een hoop lezen kwam ik wel telkens adviezen tegen dat buitenlanders vaak wel enorm goed de hondentaal verstaan. En toen ik een asiel vond met een ander type hond in de aanbieding dan jonge herders, stafford-achtigen of jack russels op leeftijd bleken die honden vrijwel allemaal geïmporteerd. En konden die het allemaal wel prima met malkander vinden.
Ben ik naïef als ik denk dat veel buitenlandse honden dat wel met elkaar gemeen hebben?
- Sabi85
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Ik werd door verschillende mensen gewaarschuwd toen ik vertelde dat ik bezig was met het adopteren van een hond uit Spanje. "Zou je dat nou wel doen, dat zijn allemaal van die bange honden!". Volgens de stichting was Wilma niet bang voor mensen of voor bijvoorbeeld verkeer. Wel zou ze onzeker zijn bij andere honden.
We hielden wel in ons achterhoofd dat ze misschien toch wat bang zou zijn voor mensen, verkeer of bepaalde geluiden. We hebben geen auto, dus we moesten haar halen met het openbaar vervoer of iemand met een auto vragen. Ik vroeg de stichting aan de telefoon of ze dachten dat het een probleem zou zijn als we haar met de bus zouden halen en ze dachten van niet. Het bleek inderdaad geen probleem te zijn. Ze stapte in de bus alsof ze dat vaker had gedaan en ging netjes bij ons liggen. Ze wilde wel steeds mee als iemand uit ging stappen. Het verbaasde ons hoe relaxed ze was in de bus met 2 mensen die ze nog niet kende. We kwamen er al snel achter dat ze inderdaad totaal niet bang is voor mensen. In tegendeel..... Alle mensen zijn leuk volgens Wilma. We moesten haar zelfs afleren om tegen vreemde mensen op te springen. Als je bij ons op visite komt wil ze graag alle aandacht en duwt haar neus onder je hand om geaaid te worden.
Verkeer en stadse geluiden bleken ook geen enkel probleem. Auto's, treinen, skateboarders, bouwgeluiden, gillende kinderen; ze was nergens bang voor.... tot we tijdens een wandeling langs een veld met schapen liepen. Ze begon te blaffen en de schapen liepen nieuwsgierig onze kant op. Toen wilde ze ze snel mogelijk doorlopen met haar staart tussen haar poten. Een herdershond die bang is voor schapen
. Volgens mij is ze echt een stadshond geweest in Spanje. Inmiddels snapt ze dat schapen niet eng zijn
Andere dingen waar we ons van tevoren zorgen over maakten, zoals alleen thuis blijven, dingen stuk maken in huis, zindelijk en haar omgang met de katten gingen gelijk goed.
Over haar onzekerheid naar andere honden had ik me juist geen zorgen gemaakt. Ik wist niet dat onzekerheid zich kan uiten door uitvallen aan de riem. Elke keer dat we een hond tegen kwamen ging Wilma tekeer alsof ze die hond wilde vermoorden
. In het begin dacht ik echt dat ze dat ook zou doen als ze de kans kreeg. Een gedragstherapeute van de stichting ging met ons mee wandelen met een paar van haar honden en toen lieten we haar voor het eerst los. Ze ging geen honden vermoorden maar ging met ze spelen
. Toen was ik gerust gesteld dat ze geen gevaarlijke agressieve hond is
. Het uitvallen aan de riem doet ze helaas nog steeds, maar ik vind het inmiddels veel minder erg en raak er niet meer zo gestressed van.
Iets anders waar we tegenaan zijn gelopen is haar obsessie voor eten. Als ze eten kan jatten dan doet ze het. In het begin probeerden we haar te leren om in haar mand te gaan liggen als wij gingen eten. Na een paar weken hebben we het opgegeven en nu moet ze op de gang als we eten. In het begin at ze ook rare dingen van straat waardoor ze soms moest kotsen, maar dit doet ze gelukkig niet meer.
Ze blijkt extreem bang te zijn voor vuurwerk en alpazolam hielp niet voldoende. Ik denk dat dit komt doordat in Spanje veel minder vuurwerk wordt afgestoken.
We hielden wel in ons achterhoofd dat ze misschien toch wat bang zou zijn voor mensen, verkeer of bepaalde geluiden. We hebben geen auto, dus we moesten haar halen met het openbaar vervoer of iemand met een auto vragen. Ik vroeg de stichting aan de telefoon of ze dachten dat het een probleem zou zijn als we haar met de bus zouden halen en ze dachten van niet. Het bleek inderdaad geen probleem te zijn. Ze stapte in de bus alsof ze dat vaker had gedaan en ging netjes bij ons liggen. Ze wilde wel steeds mee als iemand uit ging stappen. Het verbaasde ons hoe relaxed ze was in de bus met 2 mensen die ze nog niet kende. We kwamen er al snel achter dat ze inderdaad totaal niet bang is voor mensen. In tegendeel..... Alle mensen zijn leuk volgens Wilma. We moesten haar zelfs afleren om tegen vreemde mensen op te springen. Als je bij ons op visite komt wil ze graag alle aandacht en duwt haar neus onder je hand om geaaid te worden.
Verkeer en stadse geluiden bleken ook geen enkel probleem. Auto's, treinen, skateboarders, bouwgeluiden, gillende kinderen; ze was nergens bang voor.... tot we tijdens een wandeling langs een veld met schapen liepen. Ze begon te blaffen en de schapen liepen nieuwsgierig onze kant op. Toen wilde ze ze snel mogelijk doorlopen met haar staart tussen haar poten. Een herdershond die bang is voor schapen
Andere dingen waar we ons van tevoren zorgen over maakten, zoals alleen thuis blijven, dingen stuk maken in huis, zindelijk en haar omgang met de katten gingen gelijk goed.
Over haar onzekerheid naar andere honden had ik me juist geen zorgen gemaakt. Ik wist niet dat onzekerheid zich kan uiten door uitvallen aan de riem. Elke keer dat we een hond tegen kwamen ging Wilma tekeer alsof ze die hond wilde vermoorden
Iets anders waar we tegenaan zijn gelopen is haar obsessie voor eten. Als ze eten kan jatten dan doet ze het. In het begin probeerden we haar te leren om in haar mand te gaan liggen als wij gingen eten. Na een paar weken hebben we het opgegeven en nu moet ze op de gang als we eten. In het begin at ze ook rare dingen van straat waardoor ze soms moest kotsen, maar dit doet ze gelukkig niet meer.
Ze blijkt extreem bang te zijn voor vuurwerk en alpazolam hielp niet voldoende. Ik denk dat dit komt doordat in Spanje veel minder vuurwerk wordt afgestoken.

- kipo
- Zeer actief
Met zo naïef als ik, blijkbaar.Izzie_Anneke schreef: Ben ik naïef als ik denk dat veel buitenlandse honden dat wel met elkaar gemeen hebben?
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dat niet hebben geleerd om te leren herken ik ook heel erg van sommige opvangers en ook van Amoz. Amy had daar gek genoeg weer helemaal geen problemen mee, terwijl zij haar eerste levensjaar helemaal geen contact met mensen heeft gehad.
Amoz heb ik meteen de clicker aangeleerd en ik ben begonnen met belonen van gedrag dat hij zelf aanbood en daar dan op den duur een commando aan koppelen (contact maken, netjes naast lopen aan de riem, hierkomen, wachten, op de bank springen, mijn hand volgen, etc.). Op zich had hij redelijk snel door dat die klik en voertjes niet willekeurig gegeven werden, maar dat hij die met zijn gedrag kon verdienen en pikte ook de bijbehorende commando's best snel op. Maar het heeft een hele tijd geduurd voordat ik bij hem ook gedrag kon uitlokken, dat vond hij lang nog veel te spannend en daar reageerde hij dan gestrest op. Ik bleef het gewoon af en toe proberen en sinds een kleine twee maanden lukt dat met kleine stapjes en veel belonen. Nu zijn we ook met een basisgehoorzaamheidscursus begonnen en dat gaat heel goed, maar het heeft dus echt een tijd geduurd voordat hij genoeg vertrouwen had om ook dingen te gaan proberen op mijn aanwijzingen zonder meteen dicht te klappen als hij het niet meteen begreep.
Amoz heb ik meteen de clicker aangeleerd en ik ben begonnen met belonen van gedrag dat hij zelf aanbood en daar dan op den duur een commando aan koppelen (contact maken, netjes naast lopen aan de riem, hierkomen, wachten, op de bank springen, mijn hand volgen, etc.). Op zich had hij redelijk snel door dat die klik en voertjes niet willekeurig gegeven werden, maar dat hij die met zijn gedrag kon verdienen en pikte ook de bijbehorende commando's best snel op. Maar het heeft een hele tijd geduurd voordat ik bij hem ook gedrag kon uitlokken, dat vond hij lang nog veel te spannend en daar reageerde hij dan gestrest op. Ik bleef het gewoon af en toe proberen en sinds een kleine twee maanden lukt dat met kleine stapjes en veel belonen. Nu zijn we ook met een basisgehoorzaamheidscursus begonnen en dat gaat heel goed, maar het heeft dus echt een tijd geduurd voordat hij genoeg vertrouwen had om ook dingen te gaan proberen op mijn aanwijzingen zonder meteen dicht te klappen als hij het niet meteen begreep.
- dagmar88
- Zeer actief
En zodra hij geestelijk moe is, is hij onbereikbaar, compleet in z'n eigen coconnetje. Is dus altijd even opletten wanneer ik hem aan moet lijnen.
Hij zou al lang en breed volwassen moeten zijn, maar het blijft (denk door de vroegcastratie) een grote pup.
Valt ook echt geen verandering of ontwikkeling in te ontdekken.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Dat had ik met Finn ook. Dat was iets waar ik me wel op verkeken had. Ik ging uit van een puppy en op diezelfde manier alles aanleren, maar dat werkte niet, daar had hij de focus niet voor. Net als DeDiana heeft het clickeren erg goed geholpen en inmiddels kent hij toch aardig wat en gaat het ook steeds sneller.kipo schreef:Waar ik bij Aura tegenaan liep/loop is het leren. Ze hoeft niet heel veel, we hebben geen sport-ambities, maar ik heb het gevoel dat Aura nooit geleerd heeft om te leren. Hierkomen doet ze bijvoorbeeld heel erg goed, maar volgens mij vooral omdat het leuk is en omdat wij veilig zijn en niet omdat ze er ook maar enige notie van heeft dat daar een vorm van plicht achter zit. Het geeft niet, ze moet niet zoveel, maar voor mij is het wel iets waar ik mee bezig ben. Ik weet niet hoe ik haar kan leren leren.
En wat ik echt jammer vind, is dat ze niet bepaald hond-sociaal is. Dat had ik dus echt niet zien aankomen, naïef van mij wellicht, maar dat had ik niet verwacht van een hond die in zo'n groot asiel opgroeit.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik denk dat het zo overkomt omdat alleen de sociale honden worden opgehaald.Izzie_Anneke schreef: En konden die het allemaal wel prima met malkander vinden.
Ben ik naïef als ik denk dat veel buitenlandse honden dat wel met elkaar gemeen hebben?
In het asiel op Rhodos waren er veel groepskennels, maar ook heel wat 1-persoonskennels. Voor honden die elkaar opvreten, of (helaas) soms ook voor honden die in groepen snel een pispaaltje werden.
Daarnaast heb ik zelf een keer de fout gemaakt om twee groepen met elkaar te laten mengen toen ik t ff lastig had bij een deur van de ene groepskennel naar de andere. Ik had handen tekort om alles weer uit elkaar te trekken
Die hadden elkaar jarenlang lopen opnaaien tussen het hek door en zagen met die domme Hollander over de vloer eindelijk hun kans schoon om wat rekeningen te vereffenen
Bijwonden en gevechten waren er helaas orde van de dag.

-
-Saskia-
- Zeer actief
Dat topic was ten tijde dat iedereen hier nog schreeuwde hoe ongecompliceerd honden uit het buitenland waren. Daar heb ik toen ook nog op gereageerd, omdat dat lang niet altijd zo is.laeken schreef:Precies. En omdat die ondertoon heel erg doorschemerde werd ook bij mij de indruk gewekt dat je een missie hebt. De buitenlandse hond onaantrekkelijk maken. En omdat ik juist die buitenlandse hond zo dat goede huis gun wordt ik daar ook wat geïrriteerd door. Misschien onterecht maar ik voel dat wel zo.
In dit topic bijvoorbeeld zit al veel meer nuance.
Al eens freeshaping geprobeerd?kipo schreef:Waar ik bij Aura tegenaan liep/loop is het leren. Ze hoeft niet heel veel, we hebben geen sport-ambities, maar ik heb het gevoel dat Aura nooit geleerd heeft om te leren. Hierkomen doet ze bijvoorbeeld heel erg goed, maar volgens mij vooral omdat het leuk is en omdat wij veilig zijn en niet omdat ze er ook maar enige notie van heeft dat daar een vorm van plicht achter zit. Het geeft niet, ze moet niet zoveel, maar voor mij is het wel iets waar ik mee bezig ben. Ik weet niet hoe ik haar kan leren leren.
-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
Maar dan is het toch nog steeds zo dat een buitenlandse hond hier ter plaatse als hondsociaal gezien mag worden?Paisley schreef:Ik denk dat het zo overkomt omdat alleen de sociale honden worden opgehaald.Izzie_Anneke schreef: En konden die het allemaal wel prima met malkander vinden.
-
laeken
- Zeer actief
Ik vind het volkomen logisch dat honden uit asielen waar ze maanden in roedels hebben geleefd socialer zijn dan de gemiddelde gezinshond uit Nederland. In het buitenland leven de meeste honden van pup af tussen honden. In Nederland leven de meeste honden van pup af alleen bij mensen. Dat er verschil ontstaat is logisch. Ik denk dat er niemand zegt dat elke buitenlandse hond socialer is want dat is onzin. Maar dat honden uit bv Spanje vaak super sociaal zijn ervaar ik ook. Veel gematigder dan de gemiddelde Nederlandse hond die alleen op het veldje honden ziet. Die gaat meteen zo los.
- vaagheid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
- Contacteer:
Ik denk ook dat het voor een deel komt doordat het eigenlijk het enige is wat ze leren in zo'n asiel. De meeste asielen hebben simpelweg de ruimte niet om ze apart in een kennel te zetten dus ze moeten wel sociaal leren zijn. Ik kom soms wel verhalen tegen van buitenlanders die angstig zijn voor andere honden (de kleinere hondjes vaak). Als alles op een groot terrein bij elkaar loopt dan kan het ook wel voorkomen dat er een steeds de sjaak is denk ik, vooral als ze ook op die manier gevoerd worden.
Dat van het leren herken ik wel.
Het heeft ons jaren gekost om Emma te leren apporteren.
Voor het leren worden al goede tips gegeven. Bij Emma heeft het begin heel lang geduurd, maar dat was vooral omdat ze uit zichzelf niet speelde en voerbeloningen ook niet interessant vond. Kan het me nu bijna niet meer voorstellen, want ze doet nu alles voor voer (soms gaat ze nu helaas een beetje ver). Je moet er vooral in het begin heel veel geduld voor hebben.
Ik merk wel dat ze anders leert dan andere honden, ze let heel erg op de details ofzo. Ik heb haar ooit leren liggen waarbij ze een van haar voorpoten standaard onder zich opgevouwen had, maar goed, liggen is liggen dus ik had haar er wel voor beloond. Nu denkt ze dat dat zo moet, dus als ik af vraag dan gaat ze liggen met die poot dubbel geklapt.
'Om' voor hoopers had ik geleerd nadat ze de push voor treibbal had aangeleerd, en dan liep ze om het voorwerp heen terwijl ze het voorwerp aanraakte met haar neus.
Maar goed, ze deed het wel, dus beloond en nu denkt ze dus dat ze zo om dingen heen moet.
Ik moet dus echt heel erg opletten waar ik voor beloon want ze bedenkt er zo iets bij.
De bal teruggeven doet ze ook terwijl ze er een poot bij geeft.
Als ik een frisbee of iets dergelijks onder de treibbal leg om hem stil te laten liggen duwt ze de bal weg en komt ze me de frisbee brengen.
Echt een sporthond zal het nooit worden trouwens. Bij alles wat we proberen is er toch een beetje een 'plafond' bereikt, ze snapt dan de basis wel maar bijvoorbeeld niet dat bij treibbal de bal naar mij toe moet. Ze snapt het trucje wel maar het achterliggende idee niet.
Geeft niks, we proberen gewoon door en ik moet altijd wel lachen als ik met haar train en ze heeft weer iets raars bedacht. 
Dat van het leren herken ik wel.
Ik merk wel dat ze anders leert dan andere honden, ze let heel erg op de details ofzo. Ik heb haar ooit leren liggen waarbij ze een van haar voorpoten standaard onder zich opgevouwen had, maar goed, liggen is liggen dus ik had haar er wel voor beloond. Nu denkt ze dat dat zo moet, dus als ik af vraag dan gaat ze liggen met die poot dubbel geklapt.
'Om' voor hoopers had ik geleerd nadat ze de push voor treibbal had aangeleerd, en dan liep ze om het voorwerp heen terwijl ze het voorwerp aanraakte met haar neus.
De bal teruggeven doet ze ook terwijl ze er een poot bij geeft.
Als ik een frisbee of iets dergelijks onder de treibbal leg om hem stil te laten liggen duwt ze de bal weg en komt ze me de frisbee brengen.
Echt een sporthond zal het nooit worden trouwens. Bij alles wat we proberen is er toch een beetje een 'plafond' bereikt, ze snapt dan de basis wel maar bijvoorbeeld niet dat bij treibbal de bal naar mij toe moet. Ze snapt het trucje wel maar het achterliggende idee niet.
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
- Tineke
- Zeer actief
Micron is als pup gekomen en opgegroeid tot een probleemloos hondje.
Jan heeft Spok opgehaald uit een Belgisch asiel maar hij kwam uit Spanje.
Was ook geen probleemhond , helaas echter niet oud geworden
Sien ook een Spaanse schone was extreem angstig toen ze bij Jan kwam wonen ,dat wist hij van te voren want hij had al ontmoet toen ze nog bij haar opvanggezin was.
Daar is toch best heel goed overheen gekomen en ze functioneert prima al blijft het met vreemde honden wel wat opletten.
De vijf Roemeentjes welke Alma en ik toen naar hier hebben laten komen zijn ook prima honden , als is zeker Woody en zijn zusje wel wat scherper , maar naar mijn idee zijn wel meer Roemeentjes dat.
Natuurlijk kunnen er problemen zijn waar je met een buitenlandertje, sowieso een herplaatser, tegenaan kan lopen, dat lijkt me logisch.
Dat ligt niet enkel aan waar ze vandaan komen denk ik maar aan meer factoren.
Jan heeft Spok opgehaald uit een Belgisch asiel maar hij kwam uit Spanje.
Was ook geen probleemhond , helaas echter niet oud geworden
Sien ook een Spaanse schone was extreem angstig toen ze bij Jan kwam wonen ,dat wist hij van te voren want hij had al ontmoet toen ze nog bij haar opvanggezin was.
Daar is toch best heel goed overheen gekomen en ze functioneert prima al blijft het met vreemde honden wel wat opletten.
De vijf Roemeentjes welke Alma en ik toen naar hier hebben laten komen zijn ook prima honden , als is zeker Woody en zijn zusje wel wat scherper , maar naar mijn idee zijn wel meer Roemeentjes dat.
Natuurlijk kunnen er problemen zijn waar je met een buitenlandertje, sowieso een herplaatser, tegenaan kan lopen, dat lijkt me logisch.
Dat ligt niet enkel aan waar ze vandaan komen denk ik maar aan meer factoren.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15