Vroeger konden we Bailey nooit loslaten. Ze liep gewoon weg. Punt. Dat was het, We hebben haar wel eens op de drukste straat terug moeten halen, met alle stress van dien. Ze heeft wel eens op de rondweg gerend, dus midden op de drukste rotonde die je je kunt voorstellen. Geloof me, dan sta je met driehonderd-en-zes-en-negentig emoties tegelijk naar dat beestje te kijken, hoe zij net auto's ontwijkt. Bah.
Toen ze vijf of zes werd, ben ik me pas echt gaan interesseren in het hondengebeuren. Met name het gedrag. Ik en mijn vader hebben hard gewerkt aan het gehoorzamen tijdens het uitlaten. Van trekken aan de riem tot weilanden in proberen te lopen.
Toen betrapte ik haar.
In plaats van achter haar aan te rennen, of te wachten, keek ik haar in de ogen aan. Ik zei niets.
Ze werd toch wel een beetje onzeker. Staartje kwispelen, staartje stil. Staartje ineens weer heel hard kwispelen, staartje stil.
Bailey. ZIT.
Pok. Kont op de grond.
Vanaf dat moment begon ze te luisteren.
Inmiddels is ze 9. En echt, ieder mens zou blij zijn met een huishond als zij. Zo braaf. Ze is ontzettend blij als je thuiskomt, ontzettend blij als ze haar basisbehoeften krijgt, en verder ligt ze te snurken. Tijdens het uitlaten, als er een afslag is, wacht ze. Ze kijkt even om naar mij. De richting waar ik mijn hand naar uitsteek, daar gaat ze naartoe. Alsof het nooit anders is geweest. Als ik haar überhaupt de riem afdoe, wacht ze even tot ik haar het 'vrij' sein geef.
Naast het feit dat ik even wil laten weten hoe trots ik ben op mijn hond,

, is er echt geen algemene methode waar je het mee moet doen.
Ze heeft het dus nog vaker geprobeerd, maar toen heb ik mijn hond keihard genegeerd. tótdat ze bij me kwam. Dan was het feest. Dat werd dus helemaal het einde voor d'r.
De kunst werd daarna om het voor te zijn. Had ik het idee dat ze te gefixeerd werd op geurtjes, haalde ik haar er uit. Werkte dat niet, lijnde ik haar even aan. Het probleem komt namelijk pas wanneer dat brein zó gefixeerd is op de geur, dat de oren amper een functie meer hebben. Probeer dat voor te zijn.