Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te doen met zo'n pup?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: Wat te doen met zo'n pup?

Ongelezen bericht door maart »

Een hond met een (ernstige) kwetsuur dien je nu eenmaal kort te houden.
Ik heb de mijne ook al eens meerdere weken in een bench moeten houden na operatie (en dan kreeg die veel minder uitlaatvrijheid en aandacht dan de pup hier).
Niet plezant, maar het moet nu eenmaal wel voor de genezing.

en als er 1 zijn kaak gebroken zou hebben en die vervolgens een paar weken met toegenepen bek zou moeten zitten, zou ik dat er overigens wel voor over hebben, mits goede prognose.

Geloof niet dat er iemand over zou vallen moest het met een forumhond gebeuren, integendeel.
en ach, het beestje heeft nog geen baasje... vindt je vast wel meteen een baas voor, doe er even een zielig verhaal bij over het arme gedumpte pupje met gebroken en scheve kaak en je hebt meteen 100 kopers :19:

Ik wens het pupje alvast veel beterschap en een prettig leven :wink:
Met inslapen was ik overigens ook akkoord geweest, maar met het trachten te redden ervan, zie ik toch ook wel een nuttige zaak in.

En dat er dan even wat op 'geëxperimenteerd' wordt, moet dan maar, tenslotte moeten die mensen het ook leren.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Limanade schreef:Apple zeikt gewoon om het zeiken.. ze kan natuurlijk nu niet toe gaan geven dat ze ongelijk heeft en/of (in het verleden) onenigheid heeft gehad met TS en daarom zo reageerd
Wat zit jij nou weer te kletsen.
Ik heb helemaal niks tegen TS of wie dan ook. :denken:
Het verbaasd me dat iedereen blijkbaar in een paar uur tijd veranderd van 'inslapen' naar anti inslapen :19:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jee, was ik het maar geweest die daar liep met Fien, die helemaal uit elkaar was getrokken en nu werd opgelapt!
Dan was ik nu een heldin dat ik dat er allemaal voor over had!
En voor mijn dierenarts deden we dan een standbeeld vanwege zijn creativiteit :mrgreen:

Laat Kees nou gewoon. Kijk, die veer krijgt ie niet van me, daar zeikt ie af en toe teveel voor.
Maar het is een experiment en als het goed uitpakt zijn er alleen maar winnaars. Dat zou toch mooi zijn?
En anders, tja.
Life sucks zo af en toe.
Meer dan proberen kun je niet en dat doet Kees.
En wat dat leugentje betreft, tja. 's Lands wijs, 's lands eer, een betere optie was er even niet. Het gaat om het geweten van Kees in deze, daar hoeven wij ons geen pijn in het hoofd over te maken ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Brindlecardi
Zeer actief

Inge O schreef:
Apple schreef: Er zit nogal een verschil tussen een gezonde pup en een pup zonder fatsoenlijke onderkaak, of is dat allemaal hetzelfde?
nu heeft de pup geen fatsoenlijke onderkaak, nee - het is de bedoeling dat die er komt en daar zijn blijbaar hele goede kansen op.
Ik vraag me af voor wie zn bestwil die keuze dan is gemaakt aangezien zoals gezegd, hondje gewoon geen eigenaar heeft.
oh een hondenleven is maar iets waard als er al een eigenaar is om ervan te genieten :denken: ?
maart schreef:Met inslapen was ik overigens ook akkoord geweest, maar met het trachten te redden ervan, zie ik toch ook wel een nuttige zaak in.

En dat er dan even wat op 'geëxperimenteerd' wordt, moet dan maar, tenslotte moeten die mensen het ook leren.

:ok:
Wie heeft het over plezier van een eigenaar? Het gaat toch om prognoses en levenskwaliteit van de hond.
Als een hond dit alles moet doorstaan en vervolgens samen met honderd andere dieren in een asiel ligt weg te kwijnen, dan noem ik het niet bepaald kwaliteit van leven.
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

En wie zegt dat dit pupje in het asiel terecht komt??
Afbeelding
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Limanade »

Apple schreef:
Limanade schreef:Apple zeikt gewoon om het zeiken.. ze kan natuurlijk nu niet toe gaan geven dat ze ongelijk heeft en/of (in het verleden) onenigheid heeft gehad met TS en daarom zo reageerd
Het verbaasd me dat iedereen blijkbaar in een paar uur tijd veranderd van 'inslapen' naar anti inslapen :19:
omdat die mensen misschien WEL lezen wat hij schrijft? :idea:
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:Als een hond dit alles moet doorstaan en vervolgens samen met honderd andere dieren in een asiel ligt weg te kwijnen, dan noem ik het niet bepaald kwaliteit van leven.
Klets nou eens even niet en lees het hele topic.
Dan zie je dat Kees dat beestje een huis gaat bezorgen na genezing.
Dus nee, het schaap gaat niet kwijnen in een asiel.

Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief

Limanade schreef:
Apple schreef:
omdat die mensen misschien WEL lezen wat hij schrijft? :idea:
Dus daarom heb ik 'ongelijk' of een 'conflict met TS'
:denken: goede redenatie :ok:

Er is toch geen gelijk of ongelijk..
Het zou heel erg fijn zijn als de hond een pijnloos leven kan hebben met een goede baas, maar beide factoren zijn wel erg onzeker.
Succes in ieder geval TS :ok:
Brindlecardi
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Apple schreef:Als een hond dit alles moet doorstaan en vervolgens samen met honderd andere dieren in een asiel ligt weg te kwijnen, dan noem ik het niet bepaald kwaliteit van leven.
Dat zegt toch niet dat er straks ook een goede baas is... :wink:
Limanade
Zeer actief

Dus volgens jou mag de pup alleen maar geholpen worden als er al een baasje voor is?
Hele rare redenatie zeg..
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:
Marjoleine schreef:
Dat zegt toch niet dat er straks ook een goede baas is... :wink:
Ik krijg bijna het gevoel dat jij denkt dat die pup alleen een leuke casus is en dat het beestje na voltooiing hopla geplaatst wordt. Dat Kees dat verder niks meer boeit.
Denk je dat?

Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief

Ik krijg eerder een beetje de indruk dat jullie denken dat het in Mexico stikt van de mensen die een hond met een handicap willen hebben. Alsof er morgen een baasje voor gevonden is..
Limanade
Zeer actief

Apple schreef:Ik krijg eerder een beetje de indruk dat jullie denken dat het in Mexico stikt van de mensen die een hond met een handicap willen hebben. Alsof er morgen een baasje voor gevonden is..
Wie zegt dat die hond er een handicap aan over houd?
Afbeelding

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Wat te doen met zo'n pup?

Ongelezen bericht door marian* »

Apple schreef:Ik krijg eerder een beetje de indruk dat jullie denken dat het in Mexico stikt van de mensen die een hond met een handicap willen hebben. Alsof er morgen een baasje voor gevonden is..
En wat als er nou geen of een kleine handicap is? Ik heb het topic vanaf het begin gevolgd en was eerst ook voor inslapen maar als ik het zo lees heeft ze een goede kans goed te herstellen. En in Mexico leven ook mensen met een dierenhart hoor. Waarschijnlijk zelfs meer dan één Nederlander.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Brindlecardi
Zeer actief

Limanade schreef:
Nee die kaak groeit zo weer aan, nou goed.
Ik heb mijn zegje gedaan, en hoop oprecht dat dit hondje snel opknapt en een goed thuis krijgt.
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Apple schreef:
Limanade schreef:
Ik heb mijn zegje gedaan, en hoop oprecht dat dit hondje snel opknapt en een goed thuis krijgt.
Maar het is niet zo dat er een hele onderkaak mist hé.. Die zit er nog gewoon, die is alleen kapot. En de verwachtingen zijn dus inderdaad dat dat gewoon weer aan elkaar groeit.
Limanade
Zeer actief

Apple schreef:
Limanade schreef:
Ja want als jij je arm breekt en ze gipsen het voor je en een paar weken later halen ze het gips eraf.. dan bungelt je arm er ook maar een beetje bij?
Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Limanade schreef: Ja want als jij je arm breekt en ze gipsen het voor je en een paar weken later halen ze het gips eraf.. dan bungelt je arm er ook maar een beetje bij?
Ja, ik denk het wel...
Apple, de kaak van de pups is gefixeerd waardoor de boel weer aan elkaar kan groeien. Dat is de hele truc van het vastzetten van de kaken, in dit geval niet via een operatie maar door de boel letterlijk op zijn plek te houden met het aanvankelijk zelf gefabriceerde en nu kant en klare en op maat zijnde snuitje. Het gaat hier daarbij ook nog eens om een pup, waarbij het herstel vermoedelijk sneller zal gaan dan bij een volwassen hond, omdat het bot nog zachter is.
Ik begrijp je gesputter niet zo eerlijk gezegd. Dat je kunt discussiëren of het hondje direct ingeslapen had moeten worden of niet kan ik me nog voorstellen, maar als een botdeel dat kapot is gefixeerd wordt dan doe je eigenlijk toch niets anders dan wanneer het ingegipst zou zijn? Dat dàt hier niet kan zal logisch zijn.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Apple schreef: Als een hond dit alles moet doorstaan en vervolgens samen met honderd andere dieren in een asiel ligt weg te kwijnen, dan noem ik het niet bepaald kwaliteit van leven.

Ik weet niet of de mogelijkheid er is om hem naar Nederland te sturen, maar in dat geval weet ik zeker dat een forummer wilt helpen. Ik heb even snel de voorwaarden bekeken, maar daar zitten verder geen bijzonderheden aan. De eisen zijn hetzelfde als bij veel andere landen (rabiës 21 dagen geleden en gezonheidsverklaring, geen quarantaine)

Ik zou me in ieder geval al willen aanbieden als opvangadres en zou ook de kosten van de vlucht voor kunnen schieten.
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Hoe is 't nu met de patient?
Afbeelding
Pom
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatiër, Terriër, Chihuahua
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Pom »

Ik ben ook erg benieuwd hoe het met haar gaat. In eerste instantie zou ik ook voor inslapen zijn geweest, maar dit lijkt een prima oplossing, en ik hoop dat ze er helemaal bovenop komt.

Mijn hond heeft met 6 maanden ook 12 weken in een bench moeten zitten na operaties aan haar kniëen. Dat was echt geen pretje, een jonge hond die wilt rennen en spelen, maar helemaal niets mag. Maar 12 vervelende weken is niets vergeleken op een verder hondenleven zonder pijn, dus dat hadden we er graag voor over! Ik hoop dat het voor dit hondje net zo uitziet.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wow, wat een uiteenlopende reacties.

Ik ben het eens met de mensen die zeiden dat als dit een andere forummer of de hond van iemand van het forum was geweest, de reacties heel anders zouden zijn. Terwijl als je puur naar de casus kijkt, dezelfde behandeling zou kunnen volgen. Ik was aanvankelijk ook voor inslapen maar als het pupje met zoiets simpels als een fixatie en een paar weken benchrust + sondevoeding er weer bovenop komt, eigenlijk heel mooi. En ja, er mogen nu mensen op 'oefenen' maar geloof me, dat gebeurt in Nederland ook. En daar vinden we het (doorgaans) oke.

Ik hoop dat dit pupje er weer helemaal bovenop komt en dat als de kaak niet functioneel blijkt te zijn en de pup er daardoor een (forse) handicap aan over houdt, er beslist wordt voor het welzijn en de kwaliteit van leven van de hond. Maar daar kan je nu nog niks over zeggen
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ja, daar woont een handjevol drugshandelaren en nog wat prostituees, verder alleen maar straatarme dierenhaters :LOL:

Er wonen meer dan 100 miljoen mensen in Mexico, misschien is er wel eentje te vinden die straks zo'n leuke, verwende, gezonde pup willen :wink:

Je bent wel in de zeurmodus in dit topic!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Limanade
Zeer actief

Hoe gaat het nu met de puppeleflup?
Afbeelding

rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Ik ben ook benieuwd hoe het met haar gaat...
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik heb de foto maar niet aangekeken. Wat te doen hangt af van de omstandigheden.
- indien de pup bij die vrouw blijft, is inslapen een betere optie
- indien de pup bij haar weg gaat maar niet op een goed en blijvend adres ondergebracht kan worden, dan is inslapen ook een betere optie.
- indien de pup herplaatst wordt op een goed en blijvend adres, dan kun je hem wel oplappen.

De pup moet wel een vreselijk traject doorstaan wil hij beter worden, en dan moet het maar beter de moeite waard zijn. Anders is het beter hem te sparen en dan is de dood de betere optie.

Verder snap ik niet dat mensen die een dier oprecht willen helpen en dat ook goed aanpakken, hier altijd neergesabeld worden. Ik vind dit zó´n raar forum! Ik begrijp de mensen hier niet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Zo, mijn excuses voor de lange stilte! Maar ik heb het echt waanzinnig druk en ik heb geen tijd gehad om een update te geven. Nu ook niet maar vooruit, dan maar even tijd maken ;)

Om maar even op de zaken vooruit te lopen, Mandy heeft verschrikkelijk geleden :ugh: :wink:

Nog weer even een linkje naar de foto van dag 1 (niet klikken als je niet tegen nare beelden kunt):
http://s42.photobucket.com/user/Mexicas ... c.jpg.html

DISCLAIMER: De volgende fotos plaats ik niet achter een linkje, maar als je echt helemaal niet tegen verwondingen kunt maar niet verder kijken.

Mandibulín heeft dus een snuitje omgekregen (de eerste dagen even geknutseld, daarna gewoon een zwart nylon snuitje) en een voedingsbuis in haar slokdarm, in de hoop dat de onderkaakhelften vanzelf weer aan elkaar zouden groeien en ze een functioneel bekkie zou overhouden aan het avontuur.

Hier wordt ze zwáár mishandeld door een meisje van de middelbare school die op beroepsorientatiebezoek is. Pup op de rug gooien, wie dóet dat nog tegenwoordig ;) Als pup zo in een stimulatie-arme omgeving opgroeien, het ís wat ;)
Afbeelding

Hier wordt ze gevoerd, en is dus te zien dat ze geen duct-tape aan haar lijf geplakt gekregen heeft ;)
Afbeelding

Na zo'n anderhalve weer snuitje afgedaan, puppie verdoofd en bekkie bekeken:
Afbeelding
de kaak voelde al stabiel aan, en het grootste deel van het openliggende bot is al overdekt door granulatieweefsel. De rottende lucht is helemaal verdwenen, de infectie is dus onder controle.

Ook meteen een röntgenfoto gemaakt:
Afbeelding
Het afgebeten deel van de kaak ligt redelijk op de anatomisch correcte plaats en er is al botvorming.

Na nog zo'n tien dagen besloot Mandy dat het genoeg was geweest en ze heeft zelf de voedingsbuis verwijderd. Was redelijk qua planning dus ook snuitje maar even afgedaan. Oordeel zelf:
Afbeelding
Laat je vooral niet van de wijs brengen door deze foto, zie hoe op de achtergrond een andere pup (met een neurologisch probleem nota bene) mishandeld wordt door een intern... ;)

Als we het bekkie open doen zien we nog een klein beetje open bot, verder veel granulatieweefsel. De gok gewaagd en pup voor het eerst in 3 weken zelfstandig laten eten (papje, uiteraard). Dat gaat zo:
Afbeelding

Je zou denken eind goed al goed, maar er moest natuurlijk nog wraak genomen worden op de co-assistente die teveel tape gebruikt had bij het aanleggen van het infuus. Dat ziet er zo uit:
Afbeelding

48 uur na het verwijderen van de buis een nieuwe foto en wat schetst onze verbazing:
Afbeelding
Inderdaad, totaal geen openliggend bot meer :)

Dus is Mandy klaar voor haar nieuwe huis. Ze is geadopteerd door mensen die al een kat van ons gekregen hebben. Dit is de dag van vertrek...
Afbeelding

Tja wat kan ik zeggen, deze wordt gemist :) maar ik ben blij dat we de gok gewaagd hebben, de uitkomst was uiteraard onzeker dus toen ik eraan begon wist ik ook niet of het niet uiteindelijk tot inslapen zou komen. Maar terug naar de oude eigenaars was geen optie en inslapen... tja vaak ontkom je er niet aan en dat is de realiteit maar als ik niet zo heel af en toe iets irrationeels kan doen, gewoon omdat het klikt met een dier en omdat ik het gevoel heb dat het een kans van slagen heeft dan wordt ik gillend gek. Dat loopt natuurlijk heus niet altijd goed af maar deze keer gelukkig wel en dáár doen we het voor. En ja, om eerlijk te zijn, dit is uiteraard een ervaring waar ik weer iets aan heb, ook in praktische zin.

edit: filmpjes gecorrigeerd :)
Laatst gewijzigd door CKS op 13 nov 2014 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

Wat fijn dat het zo goed afgelopen is :ok:
En wat een snoepie om te zien :I:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat fijn dat het zo goed is afgelopen.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

CKS schreef:Maar terug naar de oude eigenaars was geen optie en inslapen... tja vaak ontkom je er niet aan en dat is de realiteit maar als ik niet zo heel af en toe iets irrationeels kan doen, gewoon omdat het klikt met een dier en omdat ik het gevoel heb dat het een kans van slagen heeft dan wordt ik gillend gek. Dat loopt natuurlijk heus niet altijd goed af maar deze keer gelukkig wel en dáár doen we het voor. En ja, om eerlijk te zijn, dit is uiteraard een ervaring waar ik weer iets aan heb, ook in praktische zin.
:E: :E: :E: :E:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”