Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Discussie: geen animo voor lange afstand wandelen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Safari

Re: Discussie: geen animo voor lange afstand wandelen

Ongelezen bericht door Safari »

Manu schreef:
M@scha schreef:TS is geen lid meer. het onderwerp an sich vind ik wel interessant.
Wat kinderachtig. Ze stopt die hondenwandelvoetjes maar ergens waar de zon niet schijnt. Gedram :kotz:
Ik zie het meer als een gemiste kans, er staan echt hele goede ideeën in dit topic.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Nanna schreef:
Inge O schreef: daarbij worden mijn honden zwaar depressief van aangelijnd lopen, ik zou het nog niet willen al kreeg ik geld toe.
Ik ook niet; ik zou al horendol worden van dat overal willen snuffelen en de bijbehorende rukken aan de riem :schrik: Ze zijn dat helemaal niet gewend. Ja, een stukje aan de riem tot aan het bos en dan wil ik dat er even netjes meegelopen wordt. Maar geen dertig kilometer, stel je voor.
Van dat soort kadaverdiscipline hou ik helemaal niet....
Mijn honden ook niet maar daar wennen ze zo aan hoor. Bij lange losloopwandelingen lopen honden ook echt niet constant overal te snuffelen en spelen. Meestal in het begin, maar na verloop van tijd zie je dat de meesten zich een stuk rustiger houden. Wij noemen dat altijd de bespaarmodus. Vooral Jip is daar erg goed in, die gaat dan in een drafje achter je lopen en dat houdt ze uren vol. Die is ook nooit echt kapot aan het eind van zo'n wandeling, wel moe.

Ook met aanlijnwandelingen is dat na een tijdje zo. Was bang dat ze dat niet leuk zouden vinden maar ze vinden het heerlijk om heel de dag mee op pad te gaan.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn honden worden helemaal wild als ik de heupgordel pak. Dat betekend lekker samen erop uit naar onbekende gebieden en lang weg. Ze lopen graag aan hun tuig aan de lijn. Op vreemd terrein laat ik ze niet graag los. Eentje is nogal van het de ruimte nemen en dat durf ik niet. Gelukkig vinden ze het lopen aan de lijn alleen maar heel leuk :)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik loop met Pom zo'n 15-20 km en dan gaat ze los waar het kan, en aan de riem waar het niet kan. Ik zoek de routes wel zo uit dat er voor haar wel wat plek is om los te lopen. Pom is natuurlijk maar alleen, is niet zo'n rennerd, dus dat gaat wel goed. 4 uur aangelijnd zie ik ook niet zo zitten nee..
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Manu schreef:
M@scha schreef:TS is geen lid meer. het onderwerp an sich vind ik wel interessant.
Wat kinderachtig. Ze stopt die hondenwandelvoetjes maar ergens waar de zon niet schijnt. Gedram :kotz:
het is een hij ;)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

sbientje schreef:
Manu schreef:
het is een hij ;)

het is een echtpaar, ik weet niet welke van de 2 hier schrijft :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: Kunnen ze mooi samen op stap :ok:

Met hun hondenstampvoetjes.

Ik loop alleen in groepen met losse honden, vind er anders niets aan. En zij ook niet.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef: Kunnen ze mooi samen op stap :ok:

Met hun hondenstampvoetjes.

Ik loop alleen in groepen met losse honden, vind er anders niets aan. En zij ook niet.
Proest :LOL: :E: .
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Pff, ik moet er niet aan denken. Ging liever een dag in de bajes zitten dan met een hele kudde mét aangelijnde hond 30 klm lopen.
En nee, geen mensenvrees. Wel de schurft aan klm vreten al lopende. Ik slenter liever, kijk wat rond, maak wat foto's.
Het liefst op plaatsen waar ik geen kip tegen kom en waar Indy lekker los kan snuffelen en rennen. Zo genieten we allebei.
Indy is ook niet altijd gecharmeerd van vreemde honden.

Leve het platteland. Heerlijke plekjes waar je lekker alleen kan slenteren.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

M@scha schreef:
sbientje schreef:
Manu schreef:
het is een hij ;)

het is een echtpaar, ik weet niet welke van de 2 hier schrijft :wink:
Hij :p
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind alle aangelijnde wandelingen stom, en al helemaal wanneer ik door de natuur loop. Maar een losloop wandeling waar toevallig een hond tussen zit die steeds die van mij lastig valt, dat is al helemaal rottig.

Wandelmaatjes zijn toch erg leuk om zelf te kiezen. Ik loop altijd graag een stukje op met mensen waar het mee klikt en die een leuke hond hebben die met die van mij matcht. En soms spreken we af. Maar vooral verplicht op moeten trekken met onbekende honden, daar heb ik geen zin in.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind lange wandelingen prima, ook als dat deels aangelijnd is. Ik hang ze aan de heupgordel en klaar.

En ik vind het ook een gemiste kans, er zijn genoeg goeie tips gegeven volgens mij :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Tja ik heb nu eenmaal geen brave honden. Ik zou doodsangsten uitstaan als ze loslopen en ravijn in zouden donderen of achter wild aangaan.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Sita schreef:Gelijk een goede voorbereiding voor Oostenrijk waar ze aan de lijn moeten.
dat 'moeten' ze hier in belgië ook maar ik heb het schijt aan regeltjes waar ik niet alleen totaal de zin niet van inzie maar die mij (of liever mijn honden) ook ontzettend storen. ik heb vroeger heel veel rondgezworven in oostenrijk, over berg en dal met losse honden en zou ik er ooit in mijn leven nog raken dan zou dat nog zo zijn - behalve op de heel gevaarlijke plekken en waar ze mensen zouden hinderen.
Genoeg lekken waar ze los kunnen daar en ook plekken waar dat niet kan.
Onze honden lopen hier vrijwel altijd los en daar de helft van de tijd niet, geen enkel probleem. Ik zie het probleem hier dus ook niet zo, ik houd ze graag heel en er waren daar plekken zat waar toch een gerede kans was dat ze omlaag konden storten omdat ze dergelijk terrein gewoon niet kennen.

Afbeelding

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Wij hebben heel wat lange wandelingen gelopen, door heel Nederland. En eigenlijk konden ze altijd grotendeels los, zelfs wel op de rondwandeling Den Haag - Wassenaar. Natuurlijk niet in Den Haag zelf, maar al heel snel loop je door het Haagse Bos, Merlot, de duinen, Waalsdorpervlakte...
Maar goed, wij zochten de wandelingen daar natuurlijk ook op uit. Want kilometers maken met een hond aan de riem hebben wij ook geen trek in.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Discussie: geen animo voor lange afstand wandelen

Ongelezen bericht door marian* »

Kort aangebonden blijkbaar, oftewel my way or no way of zoiets. Ik wilde nog zeggen dat lange wandelingen niks voor mij zijn en aanlijnwandelingen helemaal een no go maar dat hoeft blijkbaar niet meer. Een gemiste kans voor ts.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:
daarom zei ik ook dat ik ze op gevaarlijke plekken aan zou lijnen maar of oostenrijk is veranderd of jullie lopen veel moeilijker plekken dan ik want ik heb op bergwandel zeker nooit de helft van de tijd aan gevaar gedacht.
Als ik voor mezelf spreek denk ik het laatste, ook in het geval van Sita trouwens. Wij hebben routes gelopen waar je niet zomaar zelf op zou komen, we lopen dan ook niet voor niets onder begeleiding van een ervaren berggids die al jaren ervaring heeft opgedaan met waar wel en geen honden kunnen lopen en of ze los of vast moeten.

Zelf heb ik een paar jaar geleden meegemaakt waarom het zeker als je met meerdere mensen en honden tegelijk loopt de honden beter aangelijnd kunt hebben. We liepen in 2 groepen ergens, de ene groep was al aan de afdaling begonnen en de andere had nog een stuk verder gelopen en ging daarna weer omlaag. Iemand uit onze groep, wij hadden de langere wandeling gelopen, liet haar hond ondanks dat haar aangeraden was dat niet te doen los afdalen. Op een gegeven moment rook deze hond de andere groep, en ging er als een dolle op af. Het pad was nogal steil en smal dus toen ze bij de andere groep was knalde ze in de knieën van de achterste loper, die daardoor uit haar evenwicht was en op een haar na de berg afrolde. Het is dat een van de anderen haar bij haar rugzak kon grijpen...
Natuurlijk is dit een voorbeeld van een situatie die niet dagelijks zal voorkomen, maar tóch. Ik heb mijn honden geleerd bij stijgen voor me uit te lopen en bij afdalen achter me. Aangelijnd aan de heupgordel of op plekken waar het te link is met de riem in de hand gaat prima en de honden weten precies waar ze aan toe zijn. Zijn we op een vlak stuk of ergens bij een niet te snel stromend beekje kunnen ze gerust los, maar over het algemeen lopen ze dus gewoon vast en dat vinden de honden noch ik een probleem.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Dat vond ik juist weer netjes, dat er bij elke wandeling vermeld werd hoeveel procent er aangelijnd gelopen moest worden. Uiteindelijk is het toch aan de eigenaar of die wel of niet een boete wil riskeren.
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Sja ik weet niet hoor maar als ik 20km wil lopen wil ik dat zeer zeker niet in een groepje. Net zo iets als hardlopen, vind ik hartstikke leuk maar ik zal nooit en te nimmer aan een marathon deelnemen. Gewoon lekker ik, al dan niet met mijn partner en de honden, onze eigen route, ons eigen tempo en vrij uitzicht.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

oh lees net dat TS al geen lid meer is... dus je vraagt om een reden, maar kan die vervolgens niet aan?
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

tja :19: dan niet toch..

wie een lange wandeling wil doen kan altijd nog een topic openen... vanaf 15 september kan ik door de week :engel:

Qua aangelijnd en loslopen, dat blijft deels persoonlijk, deels afhankelijk van de hond en deels afhankelijk van het gebied/de omgeving waar je loopt, denk ik.
Layla laat ik weinig los, juist niet op lange afstanden, zij heeft de neiging om dan 20 km racend af te leggen en de afstand dan ook drie dubbel doet, dat laatste doet ze aan de lijn namelijk ook al. Aan de lijn is ze veel meer geestelijk bezig ipv lichamelijk. Lichamelijk is het minder vermoeiend, geestelijk des te meer, maar het is allesbehalve saai.
Bo daarentegen kan ik juist los laten lopen, die wandelt op zn gemakje als hij losloopt. Zodra het ergens kan laat ik hem dan ook gewoon los, ook in Oostenrijk en Zwitserland.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Manu liep hoog in de bergen in Frankrijk en rende soms zo naar beneden :schrik: En altijd kwam hij weer naar boven geklommen zonder moeite. Berggeit X Husky :F:
Ik vond het juist eng aangelijnd in de bergen te lopen, als hij een rukje geeft op een link stuk ga je met zijn tweeën naar beneden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Manu schreef:Manu liep hoog in de bergen in Frankrijk en rende soms zo naar beneden :schrik: En altijd kwam hij weer naar boven geklommen zonder moeite. Berggeit X Husky :F:
Ik vond het juist eng aangelijnd in de bergen te lopen, als hij een rukje geeft op een link stuk ga je met zijn tweeën naar beneden.
Wij liepen hetzelfde soort wandelingen als Longfields ;)
Op de delen waar het beter was ze los te hebben (ook afhankelijk van de hond en dat kunnen de gidsen uitstekend inschatten na een paar wandelingen) waren ze los, op de delen waar dat niet handig was dus niet.
Dus die linke stukken, daar werd gewoon op ingespeeld.

Ik heb Fien bv liever niet los als ze zomaar heel veel meters naar beneden kan rollen; zij zal mij niet over de rand trekken ook. Maar zij liep op veel meer plekken los dan de rest, domweg omdat ze niet jaagt en altijd vlakbij is.
Ik verlaat me graag op ervaren gidsen in zulke situaties; er is nog nooit iemand omlaag gestort, mens of hond, en dat willen ze uiteraard graag zou houden ;)

Afbeelding

Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Manu schreef:Manu liep hoog in de bergen in Frankrijk en rende soms zo naar beneden :schrik: En altijd kwam hij weer naar boven geklommen zonder moeite. Berggeit X Husky :F:
dat soort stukken wordt ook geadviseerd de lijn in je hand te nemen en niet aan je heupgordel te houden
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:
LongFields schreef:Als ik voor mezelf spreek denk ik het laatste, ook in het geval van Sita trouwens. Wij hebben routes gelopen waar je niet zomaar zelf op zou komen, we lopen dan ook niet voor niets onder begeleiding van een ervaren berggids die al jaren ervaring heeft opgedaan met waar wel en geen honden kunnen lopen en of ze los of vast moeten.
dat weet ik wel zeker dat ik gemiddeld een stuk makkelijkerr routes heb gelopen maar toch heb ik op jullie oostenrijkfoto's heel veel voorbeelden gezien van plekken waar ik dus zelf niet zou aanlijnen.
Tsja, dat is jouw keuze, het alleen lopen met je eigen honden is ook anders dan begeleid lopen in een groep met meerdere honden, wat zo te lezen toch al niets voor je zou zijn. Overigens zie je natuurlijk niet alles op een foto, zoals koeien waar je langs moet, of bergmarmotten bijvoorbeeld. :wink:
IngeO schreef: tja, je hond onder appèl hebben is natuurlijk geen overbodige vereiste in dit soort situaties. klinkt sowieso al als een riskante plek als dat baasje door gewoon te struikelen een ravijn kon indonderen :oeps: .
Je kunt je hond over het algemeen prima onder appèl hebben, maar er zijn weinig honden waar je altijd voor de volle 100 procent appèl op hebt. Dit geval was voor de eigenaar niet te voorzien, wij hadden de andere groep namelijk nog niet gezien en in tegenstelling tot de hond al zeker niet geroken, en ik denk dat niemand voorzien had dat de hond ineens naar die groep wilde. Daarnaast is het baasje niet gestruikeld maar van haar voeten gelopen en we liepen op dat moment vrij steil omlaag. Ik weet niet of jij supervrouw bent en in zo'n situatie zou zijn blijven staan, maar deze dame dus gewoon niet. Riskant was de plek zeker niet, ik heb daar vaker afgedaald en als je gewoon je hond aan de lijn hebt, wat dus niet voor niets is zo blijkt, dan is het prima te doen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

LongFields schreef:
Inge O schreef:
dat weet ik wel zeker dat ik gemiddeld een stuk makkelijkerr routes heb gelopen maar toch heb ik op jullie oostenrijkfoto's heel veel voorbeelden gezien van plekken waar ik dus zelf niet zou aanlijnen.
Tsja, dat is jouw keuze, het alleen lopen met je eigen honden is ook anders dan begeleid lopen in een groep met meerdere honden, wat zo te lezen toch al niets voor je zou zijn. Overigens zie je natuurlijk niet alles op een foto, zoals koeien waar je langs moet, of bergmarmotten bijvoorbeeld. :wink:
En ook niet hoe steil iets is. Dat kan je amper vast leggen op foto's.
ElPerroFantástico
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco Andaluz

Ongelezen bericht door ElPerroFantástico »

Voor mij zou het initiatief van de ts niets zijn. Ik houd van spontaan en flexibel. Dus niet een vaste route tig weken van tevoren vastgelegd.
hermelien1989
Actief
Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo

Ongelezen bericht door hermelien1989 »

Ik loop regelmatig lange afstanden (tussen de 10 en de 20. Km). Maar dan met een groepje collega's. Bekende mensen (vind ik fijn) en 1 a 2 honden mee. Ik vind die grote groepswandelingen maar niets en die vermijd ik dus ook.
De beardieteef van mijn ouders loopt alleen los als er niet veel mensen in de buurt zijn (ze is een aandachtstrekker).
Gaat echt prima.
Jammer genoeg lig ik nu een paar weken stil ivm mijn aankomendr pup, maar daarna gaat de pup gewoon mee in de tas en de beardie aan de heupgordel.
Groetjes hermelien1989 en gioia

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

marian* schreef:
Kort aangebonden blijkbaar, oftewel my way or no way of zoiets. Ik wilde nog zeggen dat lange wandelingen niks voor mij zijn en aanlijnwandelingen helemaal een no go maar dat hoeft blijkbaar niet meer. Een gemiste kans voor ts.
Ja echt dood en doodzonde dat ze jou mening niet meer mee heeft kunnen nemen
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik loop zulke afstanden wel eens (niet dagelijks :mrgreen:), maar doe dit alleen. Soort van *moment* van rust. Moest er iet aan dénken zolang rond te sjokken met wildvreemden en hun honden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”