Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bijtincidentje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: bijtincidentje

Ongelezen bericht door fes/lou »

iones schreef:
Selene schreef:
lekkere baas

Afbeelding

daar sla jij een hond mee???
'1x ooit gedaan. Kiezen voor het minste kwaad.
And proud of it.....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

fes/lou schreef: And proud of it.....
Ja?
En dadelijk ga je waarschijnlijk ook nog zeggen dat ik het met alle plezier deed en er van genoten heb. Maar he, als dat jou een gelukkig mens maakt, moet je dat vooral geloven. :wink:
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Arubandog
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bandog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Arubandog »

iones schreef: Hier ben ik het nou helemaal mee eens!
De hond is niet degene die fout is. En die mag ook niet gestraft worden. Het kind moet zich gedragen en dat moet hij leren. Maar ze leren hem niets. De moeder leert hem niets.
Ben ik het niet mee eens, tuurlijk moet het kind zich gedragen, maar je straft je hond echt niet door hem weg te houden bij een kind, je neemt je hond juist in bescherming hiermee. Je ziet het nu al, gelijk wordt er gepraat over hond laten afmaken en dan ook nog eens door je eigen zus.

het gaat er niet zozeer om wat een ander wel of niet moet doen, het gaat er om hoe jij als hondenbezitter al het mogelijke moet doen om het niet zover te laten komen dat een hond een kind bijt. hoe een rotjong het ook is.

We hebben het nu over een shit zu, ik ben benieuwd wat de reacties waren geweest als het over een pitbull-achtige ging.

Als jij met je hond naar een park gaat en je ziet een familie met een groep kinderen waarvan je ziet dat ze honderen treiteren en de ouders na klagen er niks aan doen, en je weet ook nog eens van je hond dat ie het niet op kinderen heeft. Dan kun je wel zeggen ik ga mijn hond niet straffen en ik laat em lekker toch vrij. Dan gaat er een keer iets mis, en dan komen ze je hond ophalen.

En wat zeg je dan? ja maar mijn hond was niet fout? Maar die andere mensen hielden hun kinderen niet in de gaten? of die andere mensen kunnen niet opvoeden?

Gelukkig ziet de zus nu in dat er ook een stuk verantwoordelijkheid bij haar ligt. Maar die mazzel kun je niet altijd hebben en dan ligt de verantwoordlijk heid toch echt uiteindelijk bij jou als Baasje, hoe onleerlijk dat vaak ook lijkt en is
johanna68
Zeer actief
Mijn ras(sen): kr bouvier

Ongelezen bericht door johanna68 »

iones schreef:
johanna68 schreef:

oh mn quote werkt niet hahaha

Idd die ouders heb je...ik ken iemand die er niets van zegt als haar kids zomaar op mijn zoon zijn slaapkamer gaan (zogenaamd naar toilet) daar spullen pakken en meenemen naar de kamer...er niks van zegt als ze naar de katten willen zonder te vragen (apart kamer) er niks van zegt als ze hun onderbroek naar beneden trekken om hun plasser of billen te laten zien enz enz ..mag allemaal...Best...maar niet in mijn huis. Ik ben best gastvrij en vind ook kids best leuk maar er zijn regels en er is een grens. Idd pesten is nooit goed. En ben het met je eens dat sommige ouders 'fouten"van hun kind niet willen zien.. Dat is gebrek in opvoeding denk ik. Kids maken fouten en dat moet ook..daar leren ze van (bedoel niet dat goed is leren betreft beet hoor) maar gewone fouten in keuzes maken. Mijn oudste is regelmatig op zijn smoeltje gegaan omdat hij zelf wilde..puberen..beter wist..enz..Ik was er wel op achtergrond natuurlijk beetje onzichtbaar maar liet hem wel zijn fout begaan..en alles is goed gekomen met hem. :ok:

Tja gescheiden houden...dat is betreft veiligheid wel beste optie maar op langere duur ook haalbaar? Als na mijn eigen ga kijken..ik heb altijd wel ruimtes binnen en buiten gehad waar Wanda apart kon of zich anders terug kon trekken ...die plaats mochten of konden kids niet zomaar komen.Nu heeft wanda nog nooit een poging gedaan iets te doen maar je weet ook niet hoe bv vriendjes van mn zoontje met honden omgaan. En stond er niet altijd bij als ze waren spelen..heb ik het wel over latere leeftijd vanaf jaar of 6. Ook met mijn kleinzoon lette ik altijd goed op...hij mocht niet naar plaats van wanda..het hoeft ook niet altijd opzet zijn van een kin..mijn kleinzoon begon te lopen maar nog wat wankel..zakte zovaak ff door beentje..tja dan kan hij ook per ongeluk op wanda vallen...dus risico nam ik niet. Maar als ik alleen was met mijn eigen kind toen die jonger was...nou dat is me best wel meerdere malen overkomen dat hij lekker spelen was..wanda erbij...en ik ff snel toilet...naar eten kijken o.i.d Misschien dom maar dat gebeurt denk ik niet mij alleen..foutjes sluipen er snel in als het lang goed gaat
Maar uit heel jouw verhaal lees ik dat jij grenzen stelde en regels stelde. En je kreeg kennelijk je kinderen zover dat ze zich daar aan hielden. Door bijvoorbeeld een time out te geven (in de hal). In ieder geval volgden er bij jou consequenties, als ze zich misdroegen. En weet je, dat laatste he, daar schort het nogal eens aan.

Idd ik stel regels en grens in mijn huis en die tellen ook voor iemands anders zijn kids hier in huis. Nu moet ik wel bekennen dat mijn jongste zoon heel makkelijk is :engel: of dat lijkt zo doordat de oudste totaal tegenovergestelde was.. :devil: Maar veel straffen hoef ik eigenlijk nooit bij de jongste..idd de oudste moest geregeld een keer straf uitzitten of iets tijdelijk missen enz... Ben zelf geen strenge moeder maar als ik er klaar mee ben..dan :O: Zo spijbelde mijn oudste steeds...en bekende dat hij liever 4 dagen ging werken..1 dag naar school. Hijzelf dacht aan een baan dat niet al te vermoeiend was maar veel geld zou opleveren :piew: en dat met 1 diploma mavo en 16 jaar dus geen rijbewijs. Dus heb hem geholpen baan zoeken...Ken iemand die wel eens iemand nodig is voor in de bouw en heel liefjes aangeboden dat mn zoon ideaal is voor vies en zwaar werk :D Zoonlief heeft 3 maanden vol gehouden....moest dag in en dag uit puin scheppen en weg dragen in kruiwagen. Toen leek school hem toch beter.. :D Tja pijn doet het een moeder wel..mij ook.. Pff als ik hem echt kapot in huis zag komen en op laatst zelfs bekaf naar werk maar ja...een ervaring rijker. Dat wil niet zeggen natuurlijk dat ik nooit steekje heb laten vallen hoor...dat doet iedere ouder...fouten genoeg gemaakt hoor... heb waarschijnlijk zelf ook wel geluk gehad dat nooit uit hand is gelopen... ach maar woon in zo'n klein dorp...daar kunnen ze ook niks doen zonder dat iemand het ziet... :D
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

De hand van een klein kind tegen een hete kachel houden, en de hond opvoeden met een slag van de longeerzweep.
Handige tips, die ga ik onthouden :E:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
tekkel
Erelid

Kruimel53 schreef:
tekkel schreef:De hand van een klein kind tegen een hete kachel houden, en de hond opvoeden met een slag van de longeerzweep.
Nou! Ik heb het al die jaren kats verkeerd gedaan dus :oeps:
Ik zie het, je hond gaat nog steeds achter de schapen aan :jank:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

tekkel schreef:De hand van een klein kind tegen een hete kachel houden, en de hond opvoeden met een slag van de longeerzweep.
Oh moet dat zo :idea:
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Een tik werkt alleen maar verhelderend voor hen die niet zo snel van begrip zijn.

Gelet op de leeftijd van deze ettertjes is een paedagogisch tikje zoals op het filmpje geen overbodige luxe.

* link verwijdert door moderator *

En je hond redden van een trap van een paard door hem met een zeep te slaan keur ik zeker niet af.

Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
tekkel
Erelid

Kruimel53 schreef:
tekkel schreef:
Kruimel53 schreef:
Nou! Ik heb het al die jaren kats verkeerd gedaan dus :oeps:
Ik zie het, je hond gaat nog steeds achter de schapen aan :jank:
:oeps: *gaatlangezweephalen*
Het is nooit te laat :lees:
tekkel
Erelid

Wolfsblut schreef:Een tik werkt alleen maar verhelderend voor hen die niet zo snel van begrip zijn.

Gelet op de leeftijd van deze ettertjes is een paedagogisch tikje zoals op het filmpje geen overbodige luxe.

En je hond redden van een trap van een paard door hem met een zeep te slaan keur ik zeker niet af.

Afbeelding
Wat ben jij voorspelbaar zeg :roll:
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Anja »

iones schreef:
Miranda schreef: Ik weet het niet Lieke. Toen ik twee was had ik de enórm leuke gewoonte om alles en iedereen te bijten. Hárd. Er is veel geprobeerd om mij daar mee op te laten houden.
Weet je wanneer ik er mee ophield? Toen een ander kind mij hárd terugbeet. Toen kreeg ik pas door dat het blijkbaar pijn deed. Dat was een heel zinnige les.
Je kunt niet altijd alles uitleggen.
Ander voorbeeld: de kachel die heet is. Leg een kind eens uit hoe hij zich daar aan kan bezeren, en lelijk! Dat lukt verbaal gewoon niet. Totdat je zijn handje pakt en het heel even kort laat voelen. Te kort om zich te bezeren, maar wel zo dat hij weet wat hitte is en dat dit zeer gaat doen.
Leren door ondervinding. Kinderen laten zich niet altijd alles voorkauwen.
Meen je dit nou echt? :piew: Ik mag hopen dat je geen kinderen hebt. Het is namelijk de bedoeling om je kinderen dingen te leren zonder ze brandwonden en ander letsel te bezorgen, hier noemen we dat namelijk kindermishandeling.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

iones schreef:
lieke schreef: Ben jij wel helemaal wijs? :piew:
Je hebt het over een tweejarig kind. Niet over een 10-jarige of zo. En dan nog is het belachelijk om een kind door middel van geweld te leren dat hij geen geweld mag gebruiken.
Voed jij je honden ook zo op?
Volgens mij ben ik de enige die wijs is!
Ik denk dat de corrigerende tik de enige manier is om het kind te overtuigen en om zo te voorkomen dat hij gebeten wordt! Al het andere werkte overduidelijk niet!

Ik heb het ook een keer gedaan met mijn vroegere hondje Polleke. Zat altijd achter iones aan te jagen (mijn paard) en wat ik ook deed en riep, gewoon doorgaan he! Met het risico dat ze nog eens een trap zou krijgen van het paard! Toen heb ik er een keer de longeerzweep over gelegt. En dát hielp eindelijk. Kreeg ik iedereen over me heen dat ik een dierenbeul was. Nee, dan die hond een trap laten krijgen.... Ze moet gewoon luisteren voor haar eigen veiligheid! Die zweep daar hield ze niets van over. Maar van een paardentrap weet je dat zo net nog niet.

Wat is nou belangrijk? Het principe van geen geweld? Of veiligheid? Ik zelf kies voor het laatste.
Tja, wat zal ik zeggen :mrgreen:
Als je al alles hebt geprobeerd (en ook al niet alles) is dat iets wat idd goed helpt, en werkt. :E:
Ik had het zelfde gedaan :mrgreen:

Ps, was ie raak? :zweep: :mrgreen:
Wolfsblut
Zeer actief

tekkel schreef:
Wolfsblut schreef:Een tik werkt alleen maar verhelderend voor hen die niet zo snel van begrip zijn.

Afbeelding
Hahaha, daarom plaatste ik het.
Ik wist dat jij als eerste zou gaan reageren Tekkel.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
tekkel
Erelid

Wolfsblut schreef:
tekkel schreef:

Afbeelding
Hahaha, daarom plaatste ik het.
Ik wist dat jij als eerste zou gaan reageren Tekkel.
O ja? Ik geloof niet dat ik ooit eerder op jou heb gereageerd heb. Maar dat kan ook verdringing zijn.
Wolfsblut
Zeer actief

Jawel hoor Tekkel, het geeft echter niet als je je nog in de ontkennende dan wel de verdringende fase bevind.
tekkel
Erelid

Wolfsblut schreef:Jawel hoor Tekkel, het geeft echter niet als je je nog in de ontkennende dan wel de verdringende fase bevind.
Ik kan me alleen maar een paar rodeuitroeptekenmomentjes herinneren.
Wolfsblut
Zeer actief

tekkel schreef:
Wolfsblut schreef:Jawel hoor Tekkel, het geeft echter niet als je je nog in de ontkennende dan wel de verdringende fase bevind.
Dat gebeurt af en toe bij bepaalde mensen als ze tijdens een discussie hun zin niet krijgen.
Uit wanhoop wordt dan de weg van de minste weerstand misbruikt om steun te krijgen en gaat maar op uitroeptekens duwen.
Gelukkig geldt dat voor een minderheid.
De meeste mensen hebben dat niet nodig en zijn sportief en respectvol en gaan een discussie niet uit de weg.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

silvester schreef:
iones schreef:
lieke schreef: Ben jij wel helemaal wijs? :piew:
Je hebt het over een tweejarig kind. Niet over een 10-jarige of zo. En dan nog is het belachelijk om een kind door middel van geweld te leren dat hij geen geweld mag gebruiken.
Voed jij je honden ook zo op?
Volgens mij ben ik de enige die wijs is!
Ik denk dat de corrigerende tik de enige manier is om het kind te overtuigen en om zo te voorkomen dat hij gebeten wordt! Al het andere werkte overduidelijk niet!

Ik heb het ook een keer gedaan met mijn vroegere hondje Polleke. Zat altijd achter iones aan te jagen (mijn paard) en wat ik ook deed en riep, gewoon doorgaan he! Met het risico dat ze nog eens een trap zou krijgen van het paard! Toen heb ik er een keer de longeerzweep over gelegt. En dát hielp eindelijk. Kreeg ik iedereen over me heen dat ik een dierenbeul was. Nee, dan die hond een trap laten krijgen.... Ze moet gewoon luisteren voor haar eigen veiligheid! Die zweep daar hield ze niets van over. Maar van een paardentrap weet je dat zo net nog niet.

Wat is nou belangrijk? Het principe van geen geweld? Of veiligheid? Ik zelf kies voor het laatste.
Tja, wat zal ik zeggen :mrgreen:
Als je al alles hebt geprobeerd (en ook al niet alles) is dat iets wat idd goed helpt, en werkt. :E:

:ugh:

Ik heb een neefje waar ik voor door het vuur ga. Hij mag hier veel, maar mijn dieren laat je met rust.
En geloof me, ik ben niet graag streng als in bozig. Maar dan ben ik met 1 waarschuwing duidelijk zat hoor. Is voor zowel de bestwil van mijn dier, als voor mijn neefje.

Ik vind de voorbeelden van handje even tegen verwarming of longeerzweep over de hond echt niet kunnen.
Zowel mijn honden, als mijn neefje weet het als ik een waarschuwing geef die echt vanuit mijn tenen komt, voor hun veiligheid.
En dan schrikken ze al zo dat het gevaar wel geweken is. Binnenshuis dan. Zelfs mijn kat vertrouwt volledig op mij als ik aangeef dat het veilig is.
Soms is er een brul nodig, maar verder geen geschreeuw of rare praktijken.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wolfsblut schreef:
tekkel schreef:
Dat gebeurt af en toe bij bepaalde mensen als ze tijdens een discussie hun zin niet krijgen.
Uit wanhoop wordt dan de weg van de minste weerstand misbruikt om steun te krijgen en gaat maar op uitroeptekens duwen.
Gelukkig geldt dat voor een minderheid.
De meeste mensen hebben dat niet nodig en zijn sportief en respectvol en gaan een discussie niet uit de weg.
Respectvol naar de respectlozen.? :denken:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

tekkel schreef:
Ik het het! ook gewonden :ok:
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

iones schreef:
Miranda schreef: Ik weet het niet Lieke. Toen ik twee was had ik de enórm leuke gewoonte om alles en iedereen te bijten. Hárd. Er is veel geprobeerd om mij daar mee op te laten houden.
Weet je wanneer ik er mee ophield? Toen een ander kind mij hárd terugbeet. Toen kreeg ik pas door dat het blijkbaar pijn deed. Dat was een heel zinnige les.
Ander voorbeeld: de kachel die heet is. Leg een kind eens uit hoe hij zich daar aan kan bezeren, en lelijk! Dat lukt verbaal gewoon niet. Totdat je zijn handje pakt en het heel even kort laat voelen. Te kort om zich te bezeren, maar wel zo dat hij weet wat hitte is en dat dit zeer gaat doen.
:denken: tot een bepaalde leeftijd heb je van die rekjes en daarna snappen ze heet wel omdat ze zichzelf een keer bezeerd hebben. daar hoef je niet aan mee te helpen. hier staat bijvoorbeeld de gaskraan gewoon uit en intussen leer ik ze echt wel dat ze niet aan de knopjes mogen draaien. misschien ook een gebrek aan communicatieve vaardigheden als dat niet lukt van de opvoeders? het is echt heel simpel.
bouvierpoedel
Zeer actief

Jaja Iones met haar uitspraken van, iedereen zou als mij moeten zijn, En ik houd meer van honden dan van mensen.En mensen maar de dood ingejaagd moeten worden of hetzelfde aangedaan moeten worden.
Hup meid gebukt gaan staan met je klauwen op de hete kachel om de zweepslagen in ontvangst te nemen. :zweep:
Corneliana
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Jaja Iones met haar uitspraken van, iedereen zou als mij moeten zijn, En ik houd meer van honden dan van mensen.En mensen maar de dood ingejaagd moeten worden of hetzelfde aangedaan moeten worden.
Hup meid gebukt gaan staan met je klauwen op de hete kachel om de zweepslagen in ontvangst te nemen. :zweep:
:LOL: er zullen best mensen zijn die dat heerlijk vinden.
bouvierpoedel
Zeer actief

Corneliana schreef:
bouvierpoedel schreef:Jaja Iones met haar uitspraken van, iedereen zou als mij moeten zijn, En ik houd meer van honden dan van mensen.En mensen maar de dood ingejaagd moeten worden of hetzelfde aangedaan moeten worden.
Oh kut ,ja dan is het ook geen straf meer. :jank:
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik vind dat je een kind van twee wel degelijk iets duidelijk kan maken. Oke misschien niet in een keer maar na een paar keer moet het toch echt duidelijk zijn hoor. En dat kan zelfs zonder te slaan :pffff: Ik krijg een beetje de indruk dat het kind al die aandacht wel fijn vindt, hondjes pesten betekend voor hem alle aandacht. Ik zou de honden even apart zetten en als hij zich kan gedragen mag er een hondje komen die geaaid mag worden. Onder toezicht natuurlijk. Hierdoor kan je de boel veel beter in de gaten houden dan als er nog negen ergens rondlopen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Corneliana
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Corneliana schreef:
Oh kut ,ja dan is het ook geen straf meer. :jank:
nee precies. :wink:
Corneliana
Zeer actief

Tiny schreef:Ik vind dat je een kind van twee wel degelijk iets duidelijk kan maken. Oke misschien niet in een keer maar na een paar keer moet het toch echt duidelijk zijn hoor. En dat kan zelfs zonder te slaan :pffff: Ik krijg een beetje de indruk dat het kind al die aandacht wel fijn vindt, hondjes pesten betekend voor hem alle aandacht. Ik zou de honden even apart zetten en als hij zich kan gedragen mag er een hondje komen die geaaid mag worden. Onder toezicht natuurlijk. Hierdoor kan je de boel veel beter in de gaten houden dan als er nog negen ergens rondlopen.
je zou er ook voor kunnen kiezen dat iemand het kind wat bezighoudt.
hoeft niet nonstop maar vaak moet je tweejarigen ff aan het spelen zetten. even samen torentje bouwen, 4 of 5 blokjes en dan bouwen ze zelf verder. kost 10 minuutjes, daarna zijn ze 20 minuten zoet. wat ik al zei: het leven is zo eenvoudig vaak.
iones
Zeer actief

Anja schreef:
iones schreef:
Meen je dit nou echt? :piew: Ik mag hopen dat je geen kinderen hebt. Het is namelijk de bedoeling om je kinderen dingen te leren zonder ze brandwonden en ander letsel te bezorgen, hier noemen we dat namelijk kindermishandeling.
Dat is ook wat ik zeg. Goed lezen he. Kinderen iets leren wat risico is zonder ze letsel toe te brengen, zonder ze te bezeren. Goed lezen nogmaals. Niet lezen wat je wilt lezen. Ik heb het er echt duidelijk neergezet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

silvester schreef: Tja, wat zal ik zeggen :mrgreen:

Ja, wat zal ik zeggen. Het was wel raak maar niet echt hard (wat ook de bedoeling weer niet was). Ze had een hele dikke vacht. Het was meer de schrik dan de pijn. De schrik van de zweep en de schrik van mijn uitval wat ze eigenlijk al niet zo van mij gewend was. Want ik word zelden boos op mijn honden.
iones
Zeer actief

Tiny schreef:Ik vind dat je een kind van twee wel degelijk iets duidelijk kan maken. Oke misschien niet in een keer maar na een paar keer moet het toch echt duidelijk zijn hoor. En dat kan zelfs zonder te slaan :pffff: Ik krijg een beetje de indruk dat het kind al die aandacht wel fijn vindt, hondjes pesten betekend voor hem alle aandacht. Ik zou de honden even apart zetten en als hij zich kan gedragen mag er een hondje komen die geaaid mag worden. Onder toezicht natuurlijk. Hierdoor kan je de boel veel beter in de gaten houden dan als er nog negen ergens rondlopen.
Daar kan over gediscussieerd worden. :wink:
Jij vindt dat je een kind van twee wel degelijk iets duidelijk kan maken.

Maar in dit topic zeggen mensen juist dat een kind van twee niet alles kan begrijpen en dat dat dus niet kan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”