Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dingo kruisen met zwitserse witte herder

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

evs
Actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Labrador
dingo
Aantal honden: 3

Re: dingo kruisen met zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door evs »

jans&co schreef:Bijzonder dit weer net zo bijzonder als ik een huiskat met een tijger wil gaan kruizen omdat de tijgen nog echt zo kats is.
Een dingo heeft eigenlijk niks met honden te maken, ze vallen volgens mij wel onder de hond-achtigen maar daar is het ook mee gezegt.
Je wilt dus eigenlijk iets gaan doen waar de australiers mee gestopt zijn.
De eerste dingo was denk ik net zoals de wolf niet tam te krijgen, dat jouwn dingo wel (tam) is komt omdat de australiers het met de hond heeft gekruist maar zoals jij al gemerkt hebt kost het wat bankstellen voordat deze huiselijk is.
De australiers zijn ermee gestopt en de dingo is weer verwilderd (straathond geworden)
Je houd van puur hond zo dicht mogelijk bij de natuur, je kan je pup ook niet opvoeden (slaafs maken) en je hebt puur hond.
Jij vind dat wij de honden slaafs maken, waarom weet ik niet maar je doet hetzelfde bij de dingo want aan een wilde dingo in huis heb je niks.
aan een onopgevoede hond heb je ook niks want dan wordt het een zooi.
Tja dan heb je straks een nest en 10 extra bankslopers erbij en de volgende eigenaren zitten die daar wel op te wachten dat je met 1 zo'n pup eigelijk 10 puppen in huis hebt qwa werk, misschien wel ik niet. En als deze nou niet zo worden als de jouwe wat dan.
Wat als de volgende kopers er lekker mee gaan doorfokken en ze ook weer op de markt gooien. Zitten we straks met allemaal bankslopers is het asiel.
Ik vind het een onverstandig idee maar goed het is jouw keuze.
Dan had ik wel een vraag aan jou.
vele denken dat de hond van de wolf afstamt maar mijn theorie is na veel lezen: de wolf en de hond stamt af van de tomarctus.
Hier maak ik op uit dat de hond helemaal niet van de wolf afstamt maar ze hebben de zelfde voorouders.
Hierdoor lijken hun DNA ook zoveel opelkaar.
In der loop der tijd hebben ze misschien wel de wolf met een hond gekruist en lijken sommige honden op wolfen maar stammen ze er niet van af. Vroeger had men de hond al en later is een groep wolfen dichter bij de mens gekomen en die hebben ze er in gekruist, het zelfde wat de australiers met de dingo hebben gedaan.
Ik zou goed over de gevolgen gaan nadenken voordat je met een experiment aan de slag gaat.
niet dat ik hier voldoende verstand van heb maar ik had gehoort dat
het meer waarschijnlijk is dat elk vleesetend dier in leven vandaag haar voorouders terug te traceren naar Miacis , een iets groter, wezel-achtige wezen dat ongeveer 55 miljoen jaar geleden leefde, . Miacis was verre van een angstaanjagende moordenaar, maar: dit kleine haarbal was ook in bomen, en smulden op insecten en eieren en kleine dieren.
(ongeveer 40 tot 35 miljoen jaar geleden) kwam uit de miacis de Hesperocyon die was rechtstreeks de voorouder van alle latere hondachtigen - en dus tot het geslacht Canis, die zich verder vertakt tot de een onderfamilie van de hondachtigen
hond evolutie nam een ​​scherpe bocht naar rechts ongeveer 15.000 jaar geleden, toen de eerste wolven werden gedomesticeerd door de vroege mens

Voor zover wij kunnen nagaan, de eerste domesticatie van de Grijze Wolf zich ergens in Europa of Azië overal van 30.000 tot 15.000 jaar geleden. Na 40 miljoen jaar van evolutie, was de moderne hond eindelijk zijn debuut gemaakt!
Amphicyon , blijken meer verwant aan beren dan honden
het is niet dat je exact hoeft te weten hoe het in elkaar zit dat hoef ik ook niet maar ik geloof dat die Australiërs waar je het over hebt (het los gebroken Azië ) 30.000 jaar geleden leefde
hoe hebben die er nu straat honden van kunnen maken
de reden waarom dat de domesticatie daar stop is niet geheel duidelijk
waarschijnlijk is de mens anders gaan eten of anders gaan jagen
in ieder geval werd de dingo niet meer gebruikt als hond
uiteraart denk ik heel goed na over een nest of niet
en ja ik stel je mening op prijs

ook ik kan slechts beredeneren hoe dat de pup zich ontwikkelen uit deze combinatie
F1 of F2 achtige misschien
evs
Actief
Labrador
dingo

flamme schreef:Ik wil graag van TS weten wat hij/ zij de meerwaarde vindt aan een dergelijke kruising?

Ik heb zelf een saarlooswolfhond dus ik begrijp de voorliefde voor oergedrag wel.
Ik begrijp niet het bewust kruisen van een niet gedomesticeerde diersoort met een hond, maar wie weet zie ik het verkeerd, tenslotte is de saarloos ook ooit zo begonnen.

Praktisch gezien, wat ga je doen aan gezondheidstesten van de ouders? En waar selecteer je eventuele toekomstige eigenaren op? Is het de bedoeling dat de kruising weer verder wordt gebruikt voor de fok?
Ik heb zelf een saarlooswolfhond dus ik begrijp de voorliefde voor oergedrag wel.
Ik begrijp niet het bewust kruisen van een niet gedomesticeerde diersoort met een hond, maar wie weet zie ik het verkeerd, tenslotte is de saarloos ook ooit zo begonnen.

Praktisch gezien, wat ga je doen aan gezondheidstesten van de ouders? En waar selecteer je eventuele toekomstige eigenaren op? Is het de bedoeling dat de kruising weer verder wordt gebruikt voor de fok?[/quote]

het verschil tussen saarlooswolfshond en de kruising die ik wil doen is dat een wolf niet gedomesticeerd is daar in tegen is een dingo is de eerst gedomesticeerde (steppe )wolf
de Duitse herder is minder gedomesticeerd als de Zwitserse herder
voor zover als dat ik begrepen heb is de saarloos begonnen als,wolf maal Duitse herder
mijn kruising is van alle twee de kanten verder in de domesticatie als de eerste saarloos
ik kies bewust voor de witte herder omdat deze uit de Duitse herder is ontstaan en omdat deze herder voor de saarloos is gebruikt

nog een verschil is de levensverwachting
waar de saarloos ongeveer negen jaar oud zal worden zullen de kruising pups eerder een jaar of achttien oud worden
verder verwacht ik dat de pups kleiner zullen blijven als de saarloos
mogelijk maakt ze dat ook makkelijker te hanteren

wat voor gezondheid, s testen raad je mij aan
Laatst gewijzigd door evs op 21 sep 2013 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Zie PB :wink:
evs
Actief
Labrador
dingo

flamme schreef:Zie PB :wink:
nee ik weet niet het gehele saarloos verhaal

ik had wel gelezen dat het zo als ik eerder had vermeld begon met Duitse herder maal wolf

uiteraard stop het daar niet

het verhaal van half wolven en uitselecteren met als eind resultaat de saarloos had ik wel eerder gehoord

op de vraag aan wie ik een pup zou weg doen moet ik zeggen dat ik enkele mensen geschikt genoeg vindt voor een eerste kennismaking
dit is ongeacht of dat ze ook daadwerkelijk belangstelling hiervoor hebben
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Ik weet niet hoor, maat je antwoord in het openbaar op een PB van mij. Dat maakt het voor derden niet leesbaar. Dan had ik net zo goed mijn antwoord ook opebaar kunnen zetten. Maar goed. Ook hier dan, nee je info over de saarloos klopt niet :wink: dat is niet erg, maar dan kun je dat dus niet als argument gebruiken om je eigen fokplannen door te zetten naar mijn mening. Voor de rest lijkt mijn mening wel duidelijk en heb ik je advies gegeven over de gezondheidstesten die naar mijn mening noodzakelijk zijn als je je plannen zou doorzetten.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Dat nestje moet er dit jaar nog komen natuurlijk? Volgend jaar mag het niet meer he!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Waarom kruis je de Dingo niet met een Mechel? Dan behoud je het uiterlijk waarschijnlijk ook.
Alleen de karakters zullen écht niet makkelijk zijn, vrees ik.
Groetjes Sandra
evs
Actief
Labrador
dingo

flamme schreef:Ik weet niet hoor, maat je antwoord in het openbaar op een PB van mij. Dat maakt het voor derden niet leesbaar. Dan had ik net zo goed mijn antwoord ook opebaar kunnen zetten. Maar goed. Ook hier dan, nee je info over de saarloos klopt niet :wink: dat is niet erg, maar dan kun je dat dus niet als argument gebruiken om je eigen fokplannen door te zetten naar mijn mening. Voor de rest lijkt mijn mening wel duidelijk en heb ik je advies gegeven over de gezondheidstesten die naar mijn mening noodzakelijk zijn als je je plannen zou doorzetten.
het is niet een argument maar slechts een uitleg over
het prille begin van de saarloos
en het verschil tussen dat begin en mijn kruising pups
het is zeker niet zo dat ik verwacht of de verwachting wil wekken dat de pups net zo ver gedomesticeerd zullen zijn als de saarloos
met een beetje geluk en wijsheid wordt het een nestje dingo's waar de scherpe randjes net af zijn

een dingo is geen wolf
een witte herder is net geen Duitse herder
een kruising tussen een wolf en een herder is uiteraard nog geen saarloos

dus voor iedereen die het nog niet helemaal begrepen had

een dingo is qua gedrag niet het zelfde als een wolf maar moet ook niet vergeleken worden met een saarloos
het is zeer onwaarschijnlijk dat een kruising pup in een generatie volledig gedomesticeerd is

in Australië hebben de dingo's zich gekruist met huishonden waardoor het natuurlijke gedrag van de dingo verdwijnt
voor de dingo in het wild levert dit problemen op
voor de dingo in huis niet
het is dus al bewezen dat dingo maal huis hond verparing een verandering teweeg brengt

aangezien ik niet in Australië woon en niet teweeg breng dat de dingo in het wild zich niet kan handhaven door te kruisen , staat mijn kruising dingo voornemen hier dan ook los van
er worden ook geen dingo,s in het wild gevangen en geëxporteerd
ook op deze manier maar ik mij niet schuldig aan vermindering van de natuurlijke populatie

het is in Australië zelfs zo dat het niet zo is dat het gros van de mensen bewust en opzettelijk kruisingen in de natuur uitzetten
de wilde dingo kruist zich daar met honden op boerderijen en zwerfhonden
uiteraard vind ik het goed als er een populatie raszuivere dingo's blijft bestaan
omdat ik een dingo heb zegt dat niet dat dat ik meedraag aan het in stand houden van de populatie of het verstoren hiervan

vermist er besloten wordt voor een nest ben ik verantwoordelijk voor de gezondheid van de pups en hoe goed ik kan inschatten of ik de juiste mensen ik voor de pups gevonden heb
door zoveel mogelijk vooronderzoek te doen moet ik een inschatting maken hoe de pups zich zullen gaan ontwikkelen
de keuze van de partner is hierin een belangrijke stap geweest
er zijn daarbij heel veel mensen geweest die mij aanraden voor een saarloos te kiezen of voor een husky
omdat ik zelf vindt dat de dingo meer dan voldoende oer type is zijn het deze twee rassen niet geworden
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Wat een onzin. De Australiërs zijn er wel achter gekomen dat als je de dingo kruist, het geen leuke huishond wordt. Streep decennialange strijd maar even weg voor je eigen beargumentatie. Ik raad je aan meer te gaan lezen over wat Australië denkt en vindt van de dingo. Zij verbieden kruisen met de dingo, en als ik het goed begrijp, wordt dat hier volgend jaar ook verboden. Niet alleen om de wilde dingo te redden hoor, zoals je het nu stelt. En jij werkt ook mee aan het uitsterven van de dingo in het wild, die dingo die jij hebt, is namelijk ooit uit het wild gehaald. Dat willen ze niet meer. Daarom mag het ook al heel lang niet meer. Wat jij aan het doen bent, is allemaal in het clandestiene, het 'grijze' gebied.

Voor iedereen die eraan denkt een pup bij evs te reserveren, misschien willen jullie dan je huiswerk doen en eens wat meer achtergrondonderzoek doen naar die verhalen over de dingokruising als gezellige huishond. Die zijn erg negatief.
evs
Actief
Labrador
dingo

Rosan's Sandra schreef:Waarom kruis je de Dingo niet met een Mechel? Dan behoud je het uiterlijk waarschijnlijk ook.
Alleen de karakters zullen écht niet makkelijk zijn, vrees ik.
een mechelaar is nogal een aanvallend type
(dat wil zeggen de negen mechelaars die mij ouders vroeger hebben gehad in de loop van 30 jaar)
een dingo is niet aanvallend
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Cleva schreef:Mechelaars zijn vooral behoorlijk gehoorzaam. Dat lijkt me op zich wel handig.
Nee joh! Die zijn aanvallend Afbeelding
Groetjes Sandra
Fizgig
Zeer actief

Hoe wil je garanderen dat die eigenschappen overblijven na het kruisen, die jij wilt zien? Als men de dingo kruist met een gewone hond, kan hij zijn overlevingstechnieken verliezen. Dat betekent bijvoorbeeld dat hij niet goed in staat is zelfstandig een dier te doden. Dan wordt de kruising dus een zwerfhond, en zwerfhonden hebben altijd mensen nodig om te overleven.

Maar, iedereen weet dat elke hond uniek is in de eigenschappen die ze hebben. Net als bij mensen, erven ze sommige eigenschappen van hun moeder en sommige van hun vader. Welke precies, daarover heb je geen controle. Het kan ervoor zorgen dat je denkt dat je sullige, lieve dingo kruising zijn wilde trekjes kwijt is, tot ie een kudde schapen ziet. Ineens blijkt het instinct toch wel geërfd te zijn van de dingo, en misschien kan hij het schaap niet doden, maar wel ernstig verwonden.

En wat kan er dan dus ook gebeuren? Dingo kruising wordt als lief en betrouwbaar beschouwd, tot ie op een dag een kind over de grond ziet kruipen. Flits, een milliseconde is ervoor nodig en dat kind is ernstig gewond of dood. Dat kan dus wèl gebeuren met een dingo kruising. Kijk maar naar de ervaringen van de Australiërs.

Je weet nooit welke eigenschappen ze wel en niet erven. En zo'n pup, waarvan je dus totaal niet weet hoe die zich zal ontwikkelen en welke eigenschappen ze wel en niet hebben geërfd, wil jij aan mensen gaan verkopen die je niet persoonlijk kent. Tikkende tijdbommetjes. Misschien zullen ze nooit een vlieg kwaad doen, misschien ook wel. Wie zal het zeggen? Heb jij een kristallen bol?

Doe me een lol, als je dan zo nodig wilt kruisen, hou dan alle pups zelf en zadel niet een ander op met de verantwoordelijkheid. Wat er met de pup gebeurt nadat je die verkocht hebt en hoe die zich gaat gedragen als volwassen hond, blijft in mijn ogen jouw verantwoordelijkheid namelijk. Zo kijkt een verantwoordelijke fokker ernaar iig. Ik zou er maar op rekenen dat alle mensen de pup terug komen brengen, heb je plek voor een hele roedel dingo kruisingen? Die volgend jaar niet meer legaal zijn? Ik zou mensen maar een contract laten tekenen dat je niet verantwoordelijk bent voor de gedragingen van de hond als ie volwassen is. Kijken of mensen dan nog zo 'gung ho' zijn.

Ik had een leuke pup, een kruising border collie-mechelse herder. Haar vader, een supersociale lieverd van een border collie. Haar moeder, een mechelse herder die als politiehond had gediend. Zeiden de mensen natuurlijk. Wist ik veel. Je zou zeggen, zo'n pup zou het goed doen op een boerderij, daar kwam ze tenslotte vandaan. Was aan alle dieren gewend, katten, andere honden. Dat bleek toch niet helemaal waar, helaas pindakaas, ze wilde mijn katten en konijnen niet verwonden, ze wilde ze dood hebben. Mijn kippen heeft ze bijna vermoord en mijn konijn ook. Ik kon ze nog redden maar ik moest haar continue behoeden om de rest van mijn dieren iets aan te doen. Ze sprong over een anderhalf meter hoge kast heen, om mijn katten te kunnen bijten. Ze hield niet op, wat ik ook deed, aan de riem in de kamer. Dan bleef ze urenlang hyperventileren in de riem hangen. Ik moest mijn huis in tweeën delen, hermetisch voor haar afsluiten.

Als ze niet plotseling was overleden toen ze 7 maanden oud was, had ik haar moeten herplaatsen. Met heel veel verdriet, want ik was dol op haar. Maar ze paste echt niet in ons gezin. Ik kwam daar pas achter toen ze dood was, toen kon ik het pas toegeven. Ik wilde haar niet loslaten en het vrat me van buiten en van binnen op. Dus denk na over wat je mensen aan kunt doen, je kunt levens verwoesten met onverantwoord fokken, lees je dit forum dan niet, op je eigen topic na?! Wees toch niet zo wereldvreemd.

Als mensen een pup eenmaal in huis hebben, doen ze alles om die te kunnen houden, weet je dat dan niet? En gaan allerlei ellende aan en krijgen allerlei problemen, omdat jij het wel een goed idee vond. Kan echt niet. Moreel gezien ben je helemaal verkeerd bezig. En ik kan zien en lezen dat je geen achterlijke bent, dus reageer eens op mijn kritiek, als je durft. Maar ik heb het vermoeden dat je me in de negeer hebt gezet. Als ik zo slecht was mezelf verdedigen tegen kritiek, zou ik dat waarschijnlijk ook doen. Zeg maar gewoon niks tegen me, anderen lezen wel wat ik schrijf en daar gaat het mij om.
evs
Actief
Labrador
dingo

Fizgig schreef:Wat een onzin. De Australiërs zijn er wel achter gekomen dat als je de dingo kruist, het geen leuke huishond wordt. Streep decennialange strijd maar even weg voor je eigen beargumentatie. Ik raad je aan meer te gaan lezen over wat Australië denkt en vindt van de dingo. Zij verbieden kruisen met de dingo, en als ik het goed begrijp, wordt dat hier volgend jaar ook verboden. Niet alleen om de wilde dingo te redden hoor, zoals je het nu stelt. En jij werkt ook mee aan het uitsterven van de dingo in het wild, die dingo die jij hebt, is namelijk ooit uit het wild gehaald. Dat willen ze niet meer. Daarom mag het ook al heel lang niet meer. Wat jij aan het doen bent, is allemaal in het clandestiene, het 'grijze' gebied.

Voor iedereen die eraan denkt een pup bij evs te reserveren, misschien willen jullie dan je huiswerk doen en eens wat meer achtergrondonderzoek doen naar die verhalen over de dingokruising als gezellige huishond. Die zijn erg negatief.
ja inderdaad wat een onzin
mijn dingo is uit de natuur gehaald
mijn dingo is vier generaties Duitse dierentuin en daarvoor geïmporteerd van de dingo breeding farm
ook daar is het al de zoveelste generatie
wel goed dat je af en toe op internet kijkt maar nog beter is het als je wat minder selectief kijkt
je moet het een wel voor het ander willen nemen doe ik ook

kan natuurlijk ook schijven
zeer lieve huishond te koop want er zit dingo in
heb ik ook van het internet :cheer:
evs
Actief
Labrador
dingo

Cleva schreef:Mechelaars zijn vooral behoorlijk gehoorzaam. Dat lijkt me op zich wel handig.
gehoorzaam wel

en mijn ervaring zegt zeker ook niet alles

gehoorzaamheid hoor niet bij de dingo maar zou wel makkelijk zijn
Fizgig
Zeer actief

evs schreef:
Fizgig schreef:Wat een onzin. De Australiërs zijn er wel achter gekomen dat als je de dingo kruist, het geen leuke huishond wordt. Streep decennialange strijd maar even weg voor je eigen beargumentatie. Ik raad je aan meer te gaan lezen over wat Australië denkt en vindt van de dingo. Zij verbieden kruisen met de dingo, en als ik het goed begrijp, wordt dat hier volgend jaar ook verboden. Niet alleen om de wilde dingo te redden hoor, zoals je het nu stelt. En jij werkt ook mee aan het uitsterven van de dingo in het wild, die dingo die jij hebt, is namelijk ooit uit het wild gehaald. Dat willen ze niet meer. Daarom mag het ook al heel lang niet meer. Wat jij aan het doen bent, is allemaal in het clandestiene, het 'grijze' gebied.

mijn dingo is vier generaties Duitse dierentuin en daarvoor geïmporteerd van de dingo breeding farm
wel goed dat je af en toe op internet kijkt maar nog beter is het als je wat minder selectief kijkt

En ooit, voordat dat allemaal is gebeurd, begon het verhaal met een wilde dingo. Of niet soms. Ook al is het een ver familielid, het is nog steeds familie. En dus is het verhaal clandestien begonnen. Ik weet wel dat je die dingo legaal hebt verkregen maar daarom is het moreel nog niet verantwoord. Ik zou dat nooit doen namelijk. Ik vind dat dat al veel eerder verboden had moeten worden.

Maar jij vaart nog even mee op de golven van het gedoogbeleid. Zo lang het nog kan, moet je natuurlijk snel zijn. Ik kan er geen respect voor hebben, eerlijk gezegd. Ik weet niet alles wat ik over de dingo weet van internet, ik ben 39 en loop al een tijdje rond. Mijn geheugen moest even wat opgefrist worden want wie gaat er nou beginnen over het kruisen van de dingo. Dat is allemaal geschiedenis. Of te zien op tv, moet het je wel interesseren.

Zo heb ik eens een mevrouw gezien die op zoek was door heel Australië naar rasechte dingo's. Omdat die zo zeldzaam zijn, trekt ze de binnenlanden van Australië in waar de Aboriginees de dingo's nog gebruiken om hun vee mee te hoeden. Helaas vindt ze maar heel zelden een echte. Zelfs op hele verlaten plekken, zijn alle dingo's niet raszuiver meer. Volgens mij heb ik je één keer iets zien zeggen over de wilde dingo. Oooo, wat is die belangrijk voor je.
Fizgig
Zeer actief

Op zijn Hollands gezegd, je zet de argumenten naar je hand, om iets te kunnen doen, wat eigenlijk niet door de beugel kan.
evs
Actief
Labrador
dingo

Rosan's Sandra schreef:
Nee joh! Die zijn aanvallend Afbeelding
ho ho slechts mijn ervaring

ik ieder geval heb ik meer vertrouwen in een witte herder
Fizgig
Zeer actief

Goh, brede ervaring heb jij dan zeg. Ik heb twee mutserige huishonden en ik weet zelfs dat Mechelse herder helemaal geen 'aanvallend' karakter hebben. Ze zijn heel gehoorzaam, heel goed te trainen, de favoriete hond van de politie. Denk je dat dat door zijn aanvallend karakter komt? Mag ik even heel hard lachen? Er zijn honden die veel sneller aanvallen hoor. Dat komt juist door zijn betrouwbare karakter en mogelijkheid tot africhten. Die zijn beter dan welke hond dan ook, en jij twijfelt daaraan? Dan betwijfel je de keuze van de grootste werkgever van Nederland, besef je dat?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Fizgig schreef:
evs schreef:

En ooit, voordat dat allemaal is gebeurd, begon het verhaal met een wilde dingo. Of niet soms. Ook al is het een ver familielid, het is nog steeds familie. En dus is het verhaal clandestien begonnen. Ik weet wel dat je die dingo legaal hebt verkregen maar daarom is het moreel nog niet verantwoord. Ik zou dat nooit doen namelijk. Ik vind dat dat al veel eerder verboden had moeten worden.

Maar jij vaart nog even mee op de golven van het gedoogbeleid. Zo lang het nog kan, moet je natuurlijk snel zijn. Ik kan er geen respect voor hebben, eerlijk gezegd. Ik weet niet alles wat ik over de dingo weet van internet, ik ben 39 en loop al een tijdje rond. Mijn geheugen moest even wat opgefrist worden want wie gaat er nou beginnen over het kruisen van de dingo. Dat is allemaal geschiedenis. Of te zien op tv, moet het je wel interesseren.

Zo heb ik eens een mevrouw gezien die op zoek was door heel Australië naar rasechte dingo's. Omdat die zo zeldzaam zijn, trekt ze de binnenlanden van Australië in waar de Aboriginees de dingo's nog gebruiken om hun vee mee te hoeden. Helaas vindt ze maar heel zelden een echte. Zelfs op hele verlaten plekken, zijn alle dingo's niet raszuiver meer. Volgens mij heb ik je één keer iets zien zeggen over de wilde dingo. Oooo, wat is die belangrijk voor je.
Oh dus de Abo's gebruiken Dingo's om hun vee te hoeden en jij zegt dat een xsing Dingo het vee gaat doden.?
Kom Fizgig je kraamt wel een beetje onzin uit.
Ik geloof als je bv een zooitje DH's of Mechelaars losgooit in een gebied en ze zich voort kunnen planten zonder ingrijpen van mensen dat je meer problemen hebt dan met een dingo.
Dingos waren op een gegeven moment een plaag dus ja dan komen de cowboy en broodje aap verhalen ook wel van kindertjes en bambis die opgegeten zijn , om een excuus te hebben om ze neer te knallen.
Lopen moeilijker hondenrassen rond dan de dingo.

Zou trouwens ook niet echt voor een witte herder gaan.
Komt veel angst voor in de meeste lijnen.
Angst en zelfstandig kan ook een moeilijke combi worden.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fizgig
Zeer actief

Bp, ik vind dat je niet erg goed geïnformeerd bent. Eerlijk gezegd klinkt het alsof je er heel weinig vanaf weet. Ken je de verhalen van de Australiërs over het kruisen van de dingo om hem geschikt te maken als huishond? Natuurlijk zullen andere honden schapen ook aanvallen, maar de dingo kruising kan echt eigenschappen bezitten die de gemiddelde huishond niet bezitten. Dan heb je het dus ook over mens agressie bijvoorbeeld. Zitten we echt te wachten op nog een soort hond erbij voor in de asiels? Moeilijke honden zat hier hoor. En dat is toch geen reden om te gaan kruisen, omdat er al meer moeilijke honden zijn. Ja, dat klopt. En dat is erg jammer. Nog meer erbij maken, dat is pas onzin.
evs
Actief
Labrador
dingo

Fizgig schreef:Hoe wil je garanderen dat die eigenschappen overblijven na het kruisen, die jij wilt zien? Als men de dingo kruist met een gewone hond, kan hij zijn overlevingstechnieken verliezen. Dat betekent bijvoorbeeld dat hij niet goed in staat is zelfstandig een dier te doden. Dan wordt de kruising dus een zwerfhond, en zwerfhonden hebben altijd mensen nodig om te overleven.

Maar, iedereen weet dat elke hond uniek is in de eigenschappen die ze hebben. Net als bij mensen, erven ze sommige eigenschappen van hun moeder en sommige van hun vader. Welke precies, daarover heb je geen controle. Het kan ervoor zorgen dat je denkt dat je sullige, lieve dingo kruising zijn wilde trekjes kwijt is, tot ie een kudde schapen ziet. Ineens blijkt het instinct toch wel geërfd te zijn van de dingo, en misschien kan hij het schaap niet doden, maar wel ernstig verwonden.

En wat kan er dan dus ook gebeuren? Dingo kruising wordt als lief en betrouwbaar beschouwd, tot ie op een dag een kind over de grond ziet kruipen. Flits, een milliseconde is ervoor nodig en dat kind is ernstig gewond of dood. Dat kan dus wèl gebeuren met een dingo kruising. Kijk maar naar de ervaringen van de Australiërs.

Je weet nooit welke eigenschappen ze wel en niet erven. En zo'n pup, waarvan je dus totaal niet weet hoe die zich zal ontwikkelen en welke eigenschappen ze wel en niet hebben geërfd, wil jij aan mensen gaan verkopen die je niet persoonlijk kent. Tikkende tijdbommetjes. Misschien zullen ze nooit een vlieg kwaad doen, misschien ook wel. Wie zal het zeggen? Heb jij een kristallen bol?

Doe me een lol, als je dan zo nodig wilt kruisen, hou dan alle pups zelf en zadel niet een ander op met de verantwoordelijkheid. Wat er met de pup gebeurt nadat je die verkocht hebt en hoe die zich gaat gedragen als volwassen hond, blijft in mijn ogen jouw verantwoordelijkheid namelijk. Zo kijkt een verantwoordelijke fokker ernaar iig. Ik zou er maar op rekenen dat alle mensen de pup terug komen brengen, heb je plek voor een hele roedel dingo kruisingen? Die volgend jaar niet meer legaal zijn? Ik zou mensen maar een contract laten tekenen dat je niet verantwoordelijk bent voor de gedragingen van de hond als ie volwassen is. Kijken of mensen dan nog zo 'gung ho' zijn.

Ik had een leuke pup, een kruising border collie-mechelse herder. Haar vader, een supersociale lieverd van een border collie. Haar moeder, een mechelse herder die als politiehond had gediend. Zeiden de mensen natuurlijk. Wist ik veel. Je zou zeggen, zo'n pup zou het goed doen op een boerderij, daar kwam ze tenslotte vandaan. Was aan alle dieren gewend, katten, andere honden. Dat bleek toch niet helemaal waar, helaas pindakaas, ze wilde mijn katten en konijnen niet verwonden, ze wilde ze dood hebben. Mijn kippen heeft ze bijna vermoord en mijn konijn ook. Ik kon ze nog redden maar ik moest haar continue behoeden om de rest van mijn dieren iets aan te doen. Ze sprong over een anderhalf meter hoge kast heen, om mijn katten te kunnen bijten. Ze hield niet op, wat ik ook deed, aan de riem in de kamer. Dan bleef ze urenlang hyperventileren in de riem hangen. Ik moest mijn huis in tweeën delen, hermetisch voor haar afsluiten.

Als ze niet plotseling was overleden toen ze 7 maanden oud was, had ik haar moeten herplaatsen. Met heel veel verdriet, want ik was dol op haar. Maar ze paste echt niet in ons gezin. Ik kwam daar pas achter toen ze dood was, toen kon ik het pas toegeven. Ik wilde haar niet loslaten en het vrat me van buiten en van binnen op. Dus denk na over wat je mensen aan kunt doen, je kunt levens verwoesten met onverantwoord fokken, lees je dit forum dan niet, op je eigen topic na?! Wees toch niet zo wereldvreemd.

Als mensen een pup eenmaal in huis hebben, doen ze alles om die te kunnen houden, weet je dat dan niet? En gaan allerlei ellende aan en krijgen allerlei problemen, omdat jij het wel een goed idee vond. Kan echt niet. Moreel gezien ben je helemaal verkeerd bezig. En ik kan zien en lezen dat je geen achterlijke bent, dus reageer eens op mijn kritiek, als je durft. Maar ik heb het vermoeden dat je me in de negeer hebt gezet. Als ik zo slecht was mezelf verdedigen tegen kritiek, zou ik dat waarschijnlijk ook doen. Zeg maar gewoon niks tegen me, anderen lezen wel wat ik schrijf en daar gaat het mij om.
moet ik nou echt overal op reageren ?

een dingo dood geen schapen
een hele roedel zou dat kunnen doen

weet je wat maak ik een adv
roedel halve dingo's te koop om schapen te doden
let op :sommige dingo's zijn niet geschikt omdat ze maar half zijn en niet meer kunnen doden
slechts te koop voor mensen met kruipende baby's

je hebt echt vette pech gehad met je halve politie hond
ik heb ook slechte ervaringen met mechelaars
het is voor mij voldoende om geen mechelaar te willen voor mijn dingo
misschien wel onterecht
ik ieder geval is het zeker niet de bedoeling dat mensen gaan denken sullige, lieve dingo kruising
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik heb beide topics met intresse gelezen.

Mijn eerste reactie is ook van de gekke ;)
Echter lees ik alles met intresse, Ik begrijp dus dat een Dingo qua gedrag niet te vergelijken is met een wolf. Een kruising met een gemoedelijk hondenras zou hem dus niet hetzelfde maken als de gemiddelde hybride hond (hond/wolf) Die laatste zie ik helaas erg vaak bij de wolven opvang verschijnen omdat mensen zich enorm verkijken op het gedrag. Ik zelf zou het niet kunnen ben een echt herder mens dat oerinstinct van een wolf, het uitbreken niet alleen kunnen zijn en noem maar op dat zou voor mij persoonlijk teveel zijn.
Een dingo moet ik dus eigenlijk meer vergelijken met de Mustang? een verwilderde hond.

Ik vind wel dat je over de keuze van de herder combinatie goed hebt nagedacht. Als ik het goed begrijp wil je de Dingo dus wat meer hond maken?
Ga je je eigen witte herder gebruiken? Wat is dat voor een hond, uit welke lijnen komt hij. Hoe zijn zijn ouders/grootouders en dan heb ik het vooral over karakter. Sinds kort hebben wij hier ook een witje en ik moet bekennen dat ik daar juist heel huiverig over was, aangezien ik er heel wat ken die helemaal niet zo gemakkelijk en leuk zijn. Maar ons pupje is vooralsnog ontzettend gemoedelijk en makkelijk. Net als zijn ouders en grootouders. De juiste ZWH zal inderdaad best een goede keuze zijn voor je doel.

Wat verwacht je qua karakter van de puppen die uit deze combinatie zullen komen?

Ik heb zelf een Harzer Fuchs een pittige dame, haar broer is gekruist met een oudduitse herder teef om hun gedrag wat af te zwakken en de gezondheid te verbeteren (vanuit de oudduitse dan) Die kruising werd echter helemaal niet wat je er van verwachte, al die puppen zijn nog feller geworden dan hun vader en zijn voorouders. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit altijd zo is, maar op gedrag fokken zeker met kruisingen is volgens mij een hele moeilijke puzzel en soms kom je dus op de koude koffie thuis.

En dan nog even ontzettend off topic! maar een collie de meest felle herder? Hebben we het dan over een schotse collie of over een border collie? En wat versta je precies onder fel als ik het vragen mag?
evs
Actief
Labrador
dingo

corason del perro schreef:Ik heb beide topics met intresse gelezen.

Mijn eerste reactie is ook van de gekke ;)
Echter lees ik alles met intresse, Ik begrijp dus dat een Dingo qua gedrag niet te vergelijken is met een wolf. Een kruising met een gemoedelijk hondenras zou hem dus niet hetzelfde maken als de gemiddelde hybride hond (hond/wolf) Die laatste zie ik helaas erg vaak bij de wolven opvang verschijnen omdat mensen zich enorm verkijken op het gedrag. Ik zelf zou het niet kunnen ben een echt herder mens dat oerinstinct van een wolf, het uitbreken niet alleen kunnen zijn en noem maar op dat zou voor mij persoonlijk teveel zijn.
Een dingo moet ik dus eigenlijk meer vergelijken met de Mustang? een verwilderde hond.

Ik vind wel dat je over de keuze van de herder combinatie goed hebt nagedacht. Als ik het goed begrijp wil je de Dingo dus wat meer hond maken?
Ga je je eigen witte herder gebruiken? Wat is dat voor een hond, uit welke lijnen komt hij. Hoe zijn zijn ouders/grootouders en dan heb ik het vooral over karakter. Sinds kort hebben wij hier ook een witje en ik moet bekennen dat ik daar juist heel huiverig over was, aangezien ik er heel wat ken die helemaal niet zo gemakkelijk en leuk zijn. Maar ons pupje is vooralsnog ontzettend gemoedelijk en makkelijk. Net als zijn ouders en grootouders. De juiste ZWH zal inderdaad best een goede keuze zijn voor je doel.

Wat verwacht je qua karakter van de puppen die uit deze combinatie zullen komen?

Ik heb zelf een Harzer Fuchs een pittige dame, haar broer is gekruist met een oudduitse herder teef om hun gedrag wat af te zwakken en de gezondheid te verbeteren (vanuit de oudduitse dan) Die kruising werd echter helemaal niet wat je er van verwachte, al die puppen zijn nog feller geworden dan hun vader en zijn voorouders. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit altijd zo is, maar op gedrag fokken zeker met kruisingen is volgens mij een hele moeilijke puzzel en soms kom je dus op de koude koffie thuis.

En dan nog even ontzettend off topic! maar een collie de meest felle herder? Hebben we het dan over een schotse collie of over een border collie? En wat versta je precies onder fel als ik het vragen mag?
ik bedoel beide , schotse is niet altijd even vriendelijk naar kinderen
en border naar andere honden
het ligt natuurlijk ook aan de mens en hoe dat hij zijn hond bezig houd
en de ene collie is de ander niet
jou honden zijn ook behoorlijk pittig
super werkhonden
je hebt in ieder geval heel goed gekeken na de juiste combinatie
ik zie dat je de puzzel wel hebt proberen te leggen
ik zou zeggen top ga zo door (en dat zeg ik niet omdat je vindt dat ik goed heb nagedacht)

en on topic hoe zeker is het dat er nooit een dingo is in geglipt
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Waarin?
evs
Actief
Labrador
dingo

corason del perro schreef:Waarin?
in de Australian Shepherd
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Dat denk ik niet een Australian Shepherd is anders dat zijn naam vermoed een Amerikaans ras en daar zitten niet zoveel Dingo's geloof ik ;)
evs
Actief
Labrador
dingo

corason del perro schreef:Dat denk ik niet een Australian Shepherd is anders dat zijn naam vermoed een Amerikaans ras en daar zitten niet zoveel Dingo's geloof ik ;)
de Australian Shepherd is een Spaans-Portugees-Iers-Welsh-Australisch- Duits-Amerikaans product
Australië is wel ergens in beeld geweest vandaar mijn vraag

in algemeenheid wordt het tegen gesproken
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

evs schreef:
corason del perro schreef:Dat denk ik niet een Australian Shepherd is anders dat zijn naam vermoed een Amerikaans ras en daar zitten niet zoveel Dingo's geloof ik ;)
de Australian Shepherd is een Spaans-Portugees-Iers-Welsh-Australisch- Duits-Amerikaans product
Australië is wel ergens in beeld geweest vandaar mijn vraag

in algemeenheid wordt het tegen gesproken
:neenee:
De Australische herder is een hondenras dat afkomstig is uit de VS. De oorsprong ligt in Noord-Amerika, waar fokkers Europese en Australische honden kruisten. Tegelijkertijd werden vanuit Europa Merinoschapen eerst naar Australië en later naar de VS geëxporteerd. De herders kregen dus de verwarrende naam Australian shepherd door de schapen. De opvatting dat dit ras, net als de Australische veedrijvershond, is ontstaan uit een kruising met een dingo is, is fout.

http://www.ascn.nl/de-aussie/australian-shepherd
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Fizgig
Zeer actief

Ik kan net zo goed tegen een muur praten, geloof ik. De publieke opinie interesseert je niet erg, geloof ik he? De internationale gemeenschap ook niet. Nou, mij dus wel.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”