Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verbod op verwijderen bijklauwtjes

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Annemarie Rouw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippets
Aantal honden: 4

Re: Verbod op verwijderen bijklauwtjes

Ongelezen bericht door Annemarie Rouw »

kipo schreef:
Nanna schreef:
kipo schreef: ik kom nooit op renbanen, dus ik wil Saba best geloven, maar begrijpen doe ik het niet, een duim is toch een volledig ontwikkelde teen, raar dat dat bij windhonden losse flodders zijn?
Als je als windhond courst ga je met 50 km/uur schuin en vlak over de grond in de bochten en dan wil dat wel met die nagels hoor ;-)
En als ze pasgeboren zijn dan stellen die dingetjes niks voor. Dan vind ik een snelle knip ook te prefereren boven jarenlang tapen :19:
De nagels, dat geloof ik wel en dat het niks voorstelt bij een pasgeboren hondje ook nog, maar hele tenen die afscheuren??? Nogmaals, ik ga er echt niet vanuit dat Saba liegt, maar ik kan me er zo weinig voorstelling van maken. Ik zou, net als IngeO graag weten op welk moment in de beweging dat dan gebeurt.
Vaak bij een vrij scherpe u-turn op harde grond.
sandrav
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alano Espanol Cane Corso
Contacteer:

Ongelezen bericht door sandrav »

Loek schreef:
Muk schreef:
sandrav schreef:ik verwijder ze ook zelf
1 x bij de DA laten doen. die ging met een dikke naald in die voeten zitten prikken voor verdoving.
veel kruisen en piepen. ik bijna flauw vallen.

daarna knip en weg.

ik doe het zelf binnen 2 dagen.
knip... en meestal niet eens piep. geen gekrijs, geen gezeul naar de DA. geen moeder die in paniek is omdat ik een paar puppen mee neem.

met kinder jodium ontsmet ik het. iets dat niet zo prikt.
schaartje is ook ontsmet... en het gaat altijd goed.
bloeden is binnen paar minuten over. en het bloed meestal amper.
Waarom doe je dat?
Ik denk dat ze de kosten die ze moet betalen bij een da er niet voor over heeft :roll:
sandrav
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alano Espanol Cane Corso
Contacteer:

Ongelezen bericht door sandrav »

loek.. als je het berichtje even goed geleen had had je gelezen waarom ik het zelf doe.
Bij de DA kost het echt niet zo veel hoor.

beter een knipje met 2 dagen.. als later onder narcose omdat het kapot is gegaan.
wilwel even bij melden dat ik een chirurgisch schaartje heb. die zijn echt vlijmscherp en heel fijn.
dus geen botte grove keukenschaar of zo.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Cleva schreef:
LongFields schreef: Ik vind het nog steeds niet nodig en hier blijven ze er dus gewoon aan, als er pups zijn die ze hebben.
Vertel nog eens van die laekense fokker en die keurmeester, suzanne.

En dat de keurmeester ging schelden dat er klauwtjes aan zaten en dat die er af moesten en die fokker toen zei dat dat verboden was en dat die keurmeester toen "Ach! Verboden (met stemmetje) doe toch eens een keer normaal!" riep.

Heerlijk dat showen. :ok:
Volgens mij heb jij het al heel prima verteld Martijn. :E:
De eigenaresse van een reutje uit mijn laatste nest kreeg er ook een opmerking over op de show in Luxemburg onlangs. De eigenaresse is er verder niet op in gegaan om bovenstaande scene te voorkomen. :wink:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

sandrav schreef:loek.. als je het berichtje even goed geleen had had je gelezen waarom ik het zelf doe.
Bij de DA kost het echt niet zo veel hoor.

beter een knipje met 2 dagen.. als later onder narcose omdat het kapot is gegaan.
wilwel even bij melden dat ik een chirurgisch schaartje heb. die zijn echt vlijmscherp en heel fijn.
dus geen botte grove keukenschaar of zo.
Ja, dat je het voor het gemak zelf doet snap ik, maar wáárom? Waarom vermink je je pups?
Preventief ledematen amputeren vind ik in deze tijd niet echt nodig, dus ik zie er het nu totaal niet van in.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Muk schreef: Ja, dat je het voor het gemak zelf doet snap ik, maar wáárom? Waarom vermink je je pups?
Preventief ledematen amputeren vind ik in deze tijd niet echt nodig, dus ik zie er het nu totaal niet van in.
Dat is toch al meerdere keren door meerdere personen geschreven ? Omdat de kans dat ze er achter blijven hangen groot is en omdat men het spuuglelijk vindt. Daarbij groeien deze nagels door en heb ik al meerdere malen gezien dat de nagel in het vlees groeide omdat mensen nagels niet durven of willen knippen. Nou zal dat in Nl niet zo snel gebeuren omdat een da dat bij een enting ws wel opmerkt (en dan aanbiedt om onder narcose de teen weg te halen).
De tegenstanders kunnen er verontwaardigd over doen maar het amputeren roept echt minder reacties op van de pups dan het knippen van nagels. Zo erg is die verminking nou. En ja dan kies ik er liever voor om dat als ze 2 dagen oud zijn te doen dan dat pupeigenaren de hond onder narcose moeten gaan brengen omdat dat teentje afgescheurd is.
Er zit trouwens een enorm verschil tussen de ene en de andere bijklauwen:

Afbeelding
Bij deze hond waren de nagels helemaal rond gegroeid het vlees in.

Afbeelding
Zien er ook praktisch uit voor behendigheid en door de bossen.

Afbeelding
Hele beschaafde duimpjes, voor en achter lijkt wel hetzelfde.

Afbeelding
Losse flubbers

Of ze later van die onhandige "gevaarlijke" losse flubbers of uitstekende dingen worden kun je als pup natuurlijk niet inschatten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
Nanna schreef: Een lidmaat of ledemaat is een aan de romp hangend onderdeel van het lichaam dat door spieren bewogen kan worden en dat uit verscheidene geledingen bestaat.
:19:
Ja en dat doen duimpjes.
Hoe kom je daar nou bij ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Kells schreef: Ja en dat doen duimpjes.
wat ? door spieren bewegen?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Cleva schreef:Duimen wel, hubertusklauwtjes niet.
ik zie ze hier nooit hun duimen bewegen.

anders mogen ze rap leren, om hem omhoog te steken wanneer ik weer eens wat liefs doe voor ze :pffff: ondankbare krengen
Annemarie Rouw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippets

Ongelezen bericht door Annemarie Rouw »

Cleva schreef:Worst.
Voorlopig amputeren allemaal we de ballen maar wat graag maar oh wee als een stukje vel met een nagel afgehaald wordt.

Dat is allemaal gezwets over onszelf en anderen.
Wanneer gaan we het eigenlijk over de honden hebben?
Want die zitten echt niet met het gemis van een flieberteentje of een gescheurd velletje.
Yep. Mee eens. Ik ben er weer klaar mee. :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Er lopen banden/pezen naar de duimpjes, daaraan zijn wel spieren verbonden. Naar de duimpjes zelf lopen geen spieren.
Sommige honden kunnen inderdaad handig gebruik maken van hun duimen maar echt bewegen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
sirene schreef:Er lopen banden/pezen naar de duimpjes, daaraan zijn wel spieren verbonden. Naar de duimpjes zelf lopen geen spieren.
Sommige honden kunnen inderdaad handig gebruik maken van hun duimen maar echt bewegen ?

Ze kunnen er kracht mee uitoefenen.
Dus ze zijn functioneel.
Dat ze functioneel zijn ben ik het wel mee eens hoor. Bij de voorpoten dan.
Bij de achterpoten niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Nee, daar niet.
Daar kunnen ze ook niet bewegen.

Hoektanden zijn bij huishonden trouwens ook niet functioneel.
Daarom hebben mijn honden die ook niet :mrgreen: die zijn al verder geëvolueerd :pffff:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik had het er gisteren met de da over die de pups kwam controleren. Hij moest wel lachen om het "verbod". Want wie zou dat gaan en kunnen controleren? En de meeste fokkers doen het toch zelf volgens hem.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Soms worden ze op de voorpoten ook weggeknipt.
Geen hond die er last van heeft.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cleva schreef:
nathalie schreef:Ik had het er gisteren met de da over die de pups kwam controleren. Hij moest wel lachen om het "verbod". Want wie zou dat gaan en kunnen controleren? En de meeste fokkers doen het toch zelf volgens hem.

Haar.

Welkom in Nederland waar we er doodleuk een onhaalbaar wetje tegenaan gooien om weer wat aandacht te krijgen.

Die hele Dijksma, ik geloof er geen reet van.
:engel:
Voelt zo fijn en veilig aan voor een groot publiek .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Cleva schreef:
nathalie schreef:Ik had het er gisteren met de da over die de pups kwam controleren. Hij moest wel lachen om het "verbod". Want wie zou dat gaan en kunnen controleren? En de meeste fokkers doen het toch zelf volgens hem.

Haar.

Welkom in Nederland waar we er doodleuk een onhaalbaar wetje tegenaan gooien om weer wat aandacht te krijgen.

Die hele Dijksma, ik geloof er geen reet van.
Haar?
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Over een aantal jaar komen jullie erachter dat ook de vacht op een hond zwaar overschat is en geen functie meer heeft. Net als een compleet gebit :8):
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

sirene schreef:Over een aantal jaar komen jullie erachter dat ook de vacht op een hond zwaar overschat is en geen functie meer heeft. Net als een compleet gebit :8):
:F:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
bouvierpoedel
Zeer actief

sirene schreef:Over een aantal jaar komen jullie erachter dat ook de vacht op een hond zwaar overschat is en geen functie meer heeft. Net als een compleet gebit :8):
Gelijk heb je ,fok er dan gelijk geen poten meer onder en een plattebek zonder gehemelte , kan die lekker knuffelend bij papa en mama met zijn stoma en sondevoedingslangetje.
Hoef je ook niet dat pleurisweer om uit te laten.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
Gelijk heb je ,fok er dan gelijk geen poten meer onder en een plattebek zonder gehemelte , kan die lekker knuffelend bij papa en mama met zijn stoma en sondevoedingslangetje.
Ben al bezig!
Afbeelding
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef:
Cleva schreef: Alsof zo'n drollenviltvacht zo functioneel is.
In het land van herkomst klaarblijkelijk wel want anders hadden die schaapherders dat niet zo :engel:
Ik ben het echter wel met je eens dat tot op de grond afhangend (showvacht) idd niet functioneel is.
Afbeelding
In hongarije knippen ze de vilten dan ook kort en maken jassen van die vilten. Lekker warm :F:
Helaas kan ik die foto's niet meer tevoorschijn halen...

Verder heeft een vacht wel voordelen. Hoef ik niet te klooien met jasjes :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief

sirene schreef:
bouvierpoedel schreef:
Ben al bezig!
Afbeelding
het vordert :cheer: ,nog 2 generaties en je bent die poten ook kwijt. :I:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Toen ik jaren geleden naar de dierenarts ging met Bobbes, die een wolfsklauwtje had dat best ver van haar voorpoot af stond, zei hij tóen al dat het verwijderen hiervan verboden was omdat dit viel onder de amputatiewet.

Toch heeft hij het verwijderd, want het zag er heel kwetsbaar uit en als ze er mee ergens achter zou blijven hangen, zou dat veel pijn en veel bloedingen veroorzaken. Dus feitelijk handelde hij tegen de wet in, maar níet tegen beter weten in. Want dit was uiteindelijk toch de beste optie.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Aan de voorpoot hebben ze geen wolfsklauw maar een duimpje.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:Bij de Sheltie zijn deze wolfsklauwtjes comform de rasstandaard niet toegestaan en moeten worden verwijderd en wel uiterlijk op de vierde dag na de geboorte (Gezondheids- en Welzijnwet voor Dieren Uitvoeringsvoorschriften C-3.1, punt T). Na de vierde dag heet het geen verwijderen meer, maar amputeren en dat is per 1 september 2001 bij bovengenoemde Wet verboden voor pups geboren na die datum.
Honden met wolfsklauwtjes die niet binnen 4 dagen na de geboorte zijn verwijderd zullen dus de rest van hun bestaan met deze extra duimpjes moeten leven, want ook een dierenarts is strafbaar als hij ze amputeert en zal daar dus niet (meer) aan meewerken, tenzij er sprake is van een medische indicatie.
En de DA verdiend ook graag zijn boterham dus is het altijd medische indicatie. :cheer:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

sirene schreef:Aan de voorpoot hebben ze geen wolfsklauw maar een duimpje.
Dat was geen duimpje meer. Het hing er heel los aan en het was best groot met overigens een kleine nagel.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Hoektanden ook niet functioneel?
Zelfs huishonden kluiven graag.
Met 7 weken begint dat, dan al kan elke pup perfect elke veter ontknopen.
Later, bij meer ervaring, kluift de hond op kluiven, (vooral nieuwe) meubels, tapijten en ander interieur, postbodes, boeven of schoonmoeders, bij gelegenheid de eigenaar, en noem maar op.
En bij mijn honden zijn hun vooral voorste tanden, hun gereedschap. Ze raken vaak door de jaren hoektanden en snijtanden kwijt en krijgen ook verstelling van gebit doordat er aan de onderkaak gerukt wordt, maar elke hoektand die ze missen, geeft een handicap bij de volgende confrontatie in de bouw.
Niet dat ze er nu altijd mee moeten werken, eerder is dat uitzondering, maar als ze HEEL VAAK werken, komen ze altijd wel een extra boos of standvastig exemplaar vos of das tegen die er dan ook in slaagt, de hond een tand te laten breken of verliezen. Verder zitten er in natuurbouwen stenen en boomwortels en meer van zulke obstakels die de passage belemmeren, en die de honden met gebit en nagels proberen te verwijderen, en wordt er, vrij letterlijk, in het zand gebeten, met alle gevolgen voor het gebit. En de borstels van everzwijnen doen ook meer dan alleen flossen.
Het is voor mij dan ook lachwekkend, mensen te horen beweren dat hondjes van tennisballetjes botte tanden krijgen.
Conclusie: terriers zijn als mannen: eenmaal ze weten hoe het moet, kunnen ze het niet meer.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

terrierjunk schreef: Het is voor mij dan ook lachwekkend, mensen te horen beweren dat hondjes van tennisballetjes botte tanden krijgen.
Als ze de hele dag op een tennisbal kluiven slijten de hoektanden als een malle :pffff:
Op zich niet erg want toch niet nodig :F:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Pff terrierjunk, leuk dat jij erom lacht, maar ik baal er toch behoorlijk van. Bij twee van mijn terriers gebitschade door 'tennisballetjes' zoals jij het zo geringschattend noemt. Bij de ene enorme schade aan alle voortanden en bij de ander de hoektanden. Gelukkig zijn boomwortels enzo niet van zulke synthetische rotzooi als tennisballen...
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”