Ennath schreef:En toch hè, blijft de redenatie van Budkes een beetje knagen.
Wat als het nu mijn kippenren was geweest....
En mijn twee jongste honden...
Ze zijn er niets te goed voor hoor...
Als ze eenmaal een kippewaasje voor ogen hebben doden ze de hele inhoud van het hok.
En trekken ze alles gruwelijk uit elkaar ................. levend
Dat alles woest gommend.
En in volle zicht van de naast gelegen basisschool.
Kan ik er dan ook op rekenen dat oom agent mijn tuin binnen stapt om mijn honden neer te schieten?

Omdat er geen andere optie is

Als de politie gebeld wordt zullen ze een afweging moeten maken. En daar speelt maatschappelijke aanvaardbaarheid wel in mee. Ik vermoed dat jouw honden alle kippen allang naar de kippenhemel hebben geholpen als de politie er eenmaal is. Als ze dan niet woest grauwed die politie aanvallen kan ik me niet voorstellen dat men je honden dood gaat schieten. Plus, mss niet logisch maar het is wel zo dat het maatschappelijk nu eenmaal veel makkelijk geaccepteerd wordt dat een kip wordt opgevreten door een hond dan dat een hert wordt opgevreten door een hond.
En als is ook iedere keer weer een andere als.
Toen ik ooit eens bij een wei met dode, stervende en zwaargewonde schapen kwam waarbij een Rottweiler en een Mechelse Herder op dat moment nog aan een schaap liepen te trekken heb ik beide zonder pardon in hun nekvel eraf getrokken, aangelijnd aan een stuk touw en vastgebonden aan een hek totdat we de eigenaar te pakken hadden en die ter plaatse kwam.
Maar hé, dat was ik, bijna Cesar Milan in eigen persoon.

Dat was waarschijnlijk verder geen enkele collega gelukt, getuige de oprechte verbazing van de eigenaar van de honden dat er uberhaupt iemand bij de mechel in de buurt had kunnen komen, onder normale omstandigheden kon dat al niet, volgens hem.
Dus waren daar andere politie-agenten geweest dan had dat ook zo maar kunnen resulteren in 2 doodgeschoten honden. Want vriendelijk waren ze niet, die honden.
Dus jouw als-vraag is afhankelijk van een heleboel omstandigheden, op allerlei mogelijke manieren te beantwoorden. Maar waarschijnlijk worden je honden niet doodgeschoten, waarschijnlijk.