Nanna schreef:
Het gáát helemaal niet om 'pijn doen'
Jeetje he, doe eens effe rustig.

Als jij mijn stukjes vertaalt naar schreeuwen ed dan moet je niet van mij verwachten dat ik jouw verhaal tot in de puntjes goed kan vertalen. Weet ik veel waar het om gaat als je je hond knijpt. Normaal doe je dat om pijn te doen lijkt mij. Maargoed, zacht knijpen kan ook. Dat stond er niet bij.
Het gaat er om dat hij door die aanraking van mij uit zijn focus gehaald wordt en denkt van "O ja, hee, dat moet ik niet doen".
Als ik hem een ruk aan de riem had gegeven en nee had geroepen had ik hem denk ik alleen maar méér opgefokt.
En hij was écht niet op die andere hond gefixeerd zoals Topsi op een konijn, dat zijn ook twee onvergelijkbare drives.
Daarom geef ik dus aan dat het voor mijn honden niet werkt en dat ik daarom NEE! zeg en evt een rukje aan de riem geef. Mijn honden vallen nl wel uit naar honden (als ze dat doen want dat is soms) en dan zijn ze wel met de andere hond bezig. Ik zie ze niet snel uitvallen als er toevallig een hond loopt want ze zijn hier wel gefocussed op de andere hond dan. Dat vind ik ook wel logisch zelf.
Maar goed, zo blijkt maar weer dat iedereen het anders oplost

Elk mens is anders en elke hond ook. Er is niet 1 oplossing. Ja, bij CM wel. Alhoewel, dat zijn er twee. Een wurglijn en een paar schopjes of tikjes