Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe bewijs je dit (coupeervraag)?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Re: Hoe bewijs je dit (coupeervraag)?

Ongelezen bericht door patricia »

Ik vind gecoupeerde honden ook mooier,
Ik heb zelf nog een bouvier waarvan de staart gecoupeerd is en ik vind het schitterend.
Ik heb jaren in een bouvierkennel gewerkt en het couperen van honden was toen heel normaal dat hoorde er nou eenmaal bij. :ugh:
Ik zou nu niet perse een gecoupeerde hond willen hebben en ben blij dat het afgeschaft is maar ik vind het wel mooier.
Groetjes Patries
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

yamie schreef:
Marjoleine schreef:Aniek, ben je ook uit dit stukje gekomen?
Mag dat nou wel of mag het niet? Want ik zie op shows toch echt nog steeds gecoupeerde honden lopen, en die zijn dan echt ingeschreven.
Artikel 41

1.Het is verboden deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met dieren waarbij een bij artikel 40 verboden ingreep is verricht.
ja als er een verboden ingreep is uitgevoerd, dat wil dus zeggen, als de betreffende hond gecoupeerd is, in een land, waar het op dat moment niet mocht.
werd de hond gecoupeerd, waar het wel mocht/mag, dan is het dus geen verboden ingreep en mag er mee geshowd worden.
Nee dit gaat niet op wat jij zegt. Ik pak voor de duidelijkheid nog even beide artikelen erbij:
Artikel 40

1.Het is verboden een of meer lichamelijke ingrepen bij een dier te verrichten, waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden verwijderd of beschadigd.
2.Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op:

a. ingrepen betreffende het onvruchtbaar maken van een dier;

b. ingrepen waarvoor een diergeneeskundige noodzaak bestaat;

c. bij algemene maatregel van bestuur aangewezen ingrepen;

d. overige bij of krachtens enig wettelijk voorschrift verplichte dan wel toegestane ingrepen.

3.Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regelen worden gesteld omtrent de wijze waarop en de gevallen waarin de lichamelijke ingrepen, bedoeld in het tweede lid, onderdelen c en d, slechts mogen worden verricht.

Artikel 41

1.Het is verboden deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met dieren waarbij een bij artikel 40 verboden ingreep is verricht.

2.Het is verboden dieren waarbij een bij artikel 40 verboden ingreep is verricht, tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd toe te laten.

3.Het ten verkoop in voorraad hebben, ten verkoop aanbieden, verkopen en kopen van dieren waarbij een bij artikel 40 verboden ingreep is verricht, is verboden.
Het rood gemaakte in artikel 40 zijn dus de ingrepen waar artikel 41 naar verwijst. Nergens staat genoemd dat die ingrepen wel zijn toegestaan als ze in het buitenland worden utgevoerd. En dan volgt artikel 41 en dat artikel zegt wat je allemaal niet mag met een dier waarop de ingrepen zoals genoemd in artikel 40 zijn toegepast.
En die mag je dus niet verkopen, niet in voorraad hebben maar dus, volgens artikel 41 lid 1 mag je er ook niet mee deelnemen aan tentoonstellingen, etc. etc.

Dus als het mag, wel deelnemen etc., dan is dat gebaseerd op een ander wettelijk voorschrift.
Gr. Aniek

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Budkes schreef: Het rood gemaakte in artikel 40 zijn dus de ingrepen waar artikel 41 naar verwijst. Nergens staat genoemd dat die ingrepen wel zijn toegestaan als ze in het buitenland worden utgevoerd. En dan volgt artikel 41 en dat artikel zegt wat je allemaal niet mag met een dier waarop de ingrepen zoals genoemd in artikel 40 zijn toegepast.
En die mag je dus niet verkopen, niet in voorraad hebben maar dus, volgens artikel 41 lid 1 mag je er ook niet mee deelnemen aan tentoonstellingen, etc. etc.

Dus als het mag, wel deelnemen etc., dan is dat gebaseerd op een ander wettelijk voorschrift.
Als in het land van herkomst couperen is toegestaan mag je wel degelijk een gecoupeerde hond bezitten.
In Duitsland is het couperen van de staart van de Duitse Staande Korthaar en Draadhaar toegestaan bijvoorbeeld.
Als je zo'n hond koopt in Duitsland mag je hem invoeren en de export pedigree wordt door de Raad van Beheer omgezet.

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 03 mar 2011 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

ranetje schreef:
Budkes schreef: Het rood gemaakte in artikel 40 zijn dus de ingrepen waar artikel 41 naar verwijst. Nergens staat genoemd dat die ingrepen wel zijn toegestaan als ze in het buitenland worden utgevoerd. En dan volgt artikel 41 en dat artikel zegt wat je allemaal niet mag met een dier waarop de ingrepen zoals genoemd in artikel 40 zijn toegepast.

Als in het land van herkomst couperen is toegestaan mag je wel degelijk een gecoupeerde hond bezitten.
In Duitsland is het couperen van de staart van de Duitse Staande Korthaar en Draadhaar toegestaan bijvoorbeeld.
Als je zo'n hond koopt in Duitsland mag je hem invoeren en de expert pedigree wordt door de Raad van Beheer omgezet.
wettelijke regels gaan boven de regels van de raad!
Jan
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:
Jaap* schreef:
Veenmug schreef:Helaas met 5/6 maanden staart behoorlijk stukgeslagen in de duindoorns op de Maasvlakte.
Stukgeslagen of opengehaald aan de doorns?
Want als de staart wordt stukgeslágen zou dat ook in struiken zonder doornen moeten gebeuren immers.
Werkterrein van een spaniel is dichte begroeiing oa duindoorns, bramen ed. Wanneer je dan ook nog eens de staartactie van een werkende spaniel bekijkt en zeker wanneer er wild geroken wordt denk ik dat je inderdaad moet praten over stukslaan tegen scherpe plantendelen.
Ik denk dat het in eerste instantie openhalen zou kunnen zijn?
Alleen de wond geneest niet meer volledig door de staartactie van de hond.
Dat staartje is altijd en eeuwig in beweging tijdens het werken.
En dan kan je na die eerste verwonding dus een probleem krijgen.
Uiteindelijk kan dat leiden tot amputeren.

Hoe je dat anders op kunt lossen?
Geen idee. :U:
Marie-Josée stelde voor om sterke staarten te fokken.
Aangezien de staart er toch voor het grootste deel af ging is er nooit op gelet.
Op de sterkte van de staart letten bij de selectie zou bij staande honden een goed idee kunnen zijn :ok:

Maar ik denk dat je bij Spaniels ook zou moeten selecteren op minder staartactie.
Anders kom je niet uit het probleem van (opnieuw) stukslaan.
En juist die staartactie maakt de hond zo goed "leesbaar"
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

janinca2002 schreef:
ranetje schreef:

Als je zo'n hond koopt in Duitsland mag je hem invoeren en de export pedigree wordt door de Raad van Beheer omgezet.
wettelijke regels gaan boven de regels van de raad!
Wat bedoel je daarmee?
Ik denk dat de regel die door de raad wordt gehanteerd een algemene maatregel van bestuur is?
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regelen worden gesteld omtrent de wijze waarop en de gevallen waarin de lichamelijke ingrepen, bedoeld in het tweede lid, onderdelen c en d, slechts mogen worden verricht.
Er zouden in Nederland anders al heel wat in Duitsland gekochte jachthonden in beslag zijn genomen.
En dat is niet het geval.

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 03 mar 2011 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Budkes schreef:
Nee dit gaat niet op wat jij zegt. Ik pak voor de duidelijkheid nog even beide artikelen erbij:

de artikelen gaan toch over de Nederlandse wetgeving? dáár zijn het verboden ingrepen ja..
Laatst gewijzigd door yamie op 03 mar 2011 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef:Maar ik denk dat je bij Spaniels ook zou moeten selecteren op minder staartactie.
Ik denk dat dat hele gezever over stukslaan van staarten niks anders is dan kinderlijk gejeremieer omdat mensen die korte staarten terugwillen.
Hetzelfde met couperen van oren. O o o o o o o, dat kon toch écht niet: van die flappers. Want dan kregen ze allemaal oorontsteking hoorrrr :piew: :piew:
Alsof (dwarsstraat) iedere windhond dagelijks kampt met giga oorontstekingen omdat ie geen staande oren heeft :19:
En alsof ieder ras met van oudsher een lange staart (denk aan de Duitse Dog of Bullmastiff) die staart toujours bloedend op ramkoers heeft.
Ik geloof niet dat een Duitse Dog in de bramen en duindoorn werkt en zijn staartactie is onvergelijkbaar met die van de spaniel :wink:

Van mij hoeft een gecoupeerde staart niet.
Alsjeblieft niet zelfs want ik zie echt wel dat de balans bij Ita (lange staart) vele malen beter is dan bij Rana (nog uit het coupeertijdperk).
Ik zie dus het belang van niet couperen heel duidelijk.

Ik heb ook gezien wat voor een bloedbad er ontstaat bij de kapotte staarten van werkende spaniels.
En daar zou ik dus geen oplossing voor weten.
Jij wel?

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 03 mar 2011 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef: Ik heb ook gezien wat voor een bloedbad er ontstaat bij de kapotte staarten van werkende spaniels.
En daar zou ik dus geen oplossing voor weten.
Jij wel?
Couperen van staarten van pups uit bewezen werkende ouders (werklijnen dus) toestaan.
Als het dan allemaal zo vreeschlijk is, iets dat ik niet geloof.
En dat doen ze dus in Duitsland.
Doorgaans ook nog met de vereiste dat de honden naar mensen gaan met jachtacte.

En van mij mogen fokkers zich ook gaan toeleggen op verbetering van die staarten.
Of dat nou is door selectie van sterke staarten of door vermindering van staartactie.
Alleen als dat betekent dat je daardoor een te kleine genenpool zou krijgen zit je weer met een heel ander probleem.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

yamie schreef:
Budkes schreef:

de artikelen gaan toch over de Nederlandse wetgeving? dáár zijn het verboden ingrepen ja..
Je hebt dus eigenlijk gelijk, in het kader van het Gemeenschapsrecht dus, zie hieronder.
Laatst gewijzigd door Budkes op 03 mar 2011 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Maar, na wat spitwerk, er zijn dus in april 2010 kamervragen gesteld over het couperen van honden.
De vragen en antwoorden:

Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Kamervragen couperen van honden

22 april 2010 - kamerstuk

Kamerbrief waarin de minister ingaat op Kamervragen over de handhaving van het verbod op het couperen van oren en starten van honden. Er is geen verbod op het bezit van honden met gecoupeerde staart of oren.

Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden op de vragen van het lid Ouwehand (PvdD) betreffende de handhaving van het verbod op het couperen van honden.

1
Kent u de berichtgeving in het Noordhollands Dagblad waarin verhaald wordt over de handel in pups waarvan oren en/of staart zijn gecoupeerd?

') Ja.

2
Hoe beoordeelt u de analyse van dierenartsen dat er uit Polen en andere (Oost- Europese) landen pitbullpups op bestelling worden gekocht, gecoupeerd en vervolgens in Nederland verkocht?

3
Heeft u zicht op de handelsstromen die door deze dierenarts worden geschetst? Zo nee, waarom niet?

Mij bereiken inderdaad signalen dat dit in de praktijk gebeurt. De schaal waarop dit voorkomt, is vanwege het vrij verkeer van goederen binnen de EU en het vervoer van honden tussen de lidstaten niet eenvoudig in beeld te brengen. ') Noordhollands Dagblad, 12 februari 2010: "Lobby tegen gecoupeerde oren" en "Sluitend bewijs couperen heel lastig"

4, 6 en 7
Kunt u bevestigen dat er in Nederland honden als boxers, rottweilers en dobbermannpinchers rondlopen met gecoupeerde staart en/of oren? Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot het in Nederland geldende verbod op het couperen van oren en staarten van honden? Zo nee, waar baseert u dat op? Welke inzet heeft u tot nu toe gepleegd om het Nederlandse coupeerverbod te handhaven ten aanzien van de handel in honden die in het buitenland worden gecoupeerd?
Deelt u de mening dat het onwenselijk is om de mogelijkheid open te laten in Nederland een gecoupeerde hond aan te schaffen terwijl in ons land een verbod geldt op het couperen van oren en staarten van honden? Zo ja, bent u bereid de mogelijkheden te onderzoeken het bezit van gecoupeerde honden in principe strafbaar te stellen?

Op grond van artikel 40 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren is het verrichten van ingrepen waarvoor geen diergeneeskundige noodzaak bestaat verboden, behoudens de bij dat artikel aangewezen ingrepen. Op grond van artikel 41, derde lid, is het verboden om dieren waarbij een verboden ingreep heeft plaatsgevonden, te kopen en te verkopen.
Desondanks kunnen er inderdaad gecoupeerde honden in Nederland rondlopen. Een particulier kan een hond in het buitenland gekocht hebben. Het is voor een particulier niet verboden om een gecoupeerde hond in zijn bezit te hebben. De reden dat er niet voor is gekozen het bezit van gecoupeerde honden strafbaar te stellen, houdt verband met het feit dat dit een overtreding zou opleveren, waaraan door de overtreder, al zou hij dat willen, niet zo maar een eind zou kunnen worden gemaakt. Daarvoor zou hij zijn hond óf moeten verkopen - hetgeen onder die omstandigheden welhaast onmogelijk zou zijn - óf moeten doden. Dit laatste is uiteraard niet de bedoeling van het coupeerverbod. Het is in Nederland niet verboden om een in het buitenland rechtmatig gecoupeerde hond te verkopen, aan te bieden, te kopen of tentoon te stellen. Een dergelijk verbod zou in strijd zijn met het gemeenschapsrecht. Voor een uiteenzetting van de juridische achtergrond verwijs ik naar een uitspraak het College van beroep voor het bedrijfsleven van 26 juni 2002 (LJN: AE4672) over dit onderwerp. Ik vind het treurig en onwenselijk dat mensen puur omwille van het uiterlijk van de hond bereid zijn dieren in het buitenland een dergelijke welzijnsonvriendelijke ingreep te laten ondergaan. Zoals hiervoor uiteengezet, is deze handelswijze echter niet altijd strafbaar.

5
Op welke wijze wordt het Nederlandse coupeerverbod gehandhaafd? Kunt u uiteenzetten hoe vaak sinds de inwerkingtreding van het verbod overtredingen zijn geconstateerd en hoe vaak overtreding ook heeft geleid tot beboeting of andere sanctionering Is het waar dat ook na een proces-verbaal van de Algemene Inspectiedienst (AID) een boete meestal uitblijft, en wat is uw oordeel daarover? In het kader van onder andere controles op de naleving van het Honden- en kattenbesluit, wordt tevens bekeken of de dieren geen verboden ingrepen hebben ondergaan. Indien overtredingen worden geconstateerd, wordt hier tegen opgetreden.

Uit gegevens van het OM blijkt dat er de afgelopen 5 jaar gemiddeld 12 processen-verbaal per jaar zijn opgemaakt voor overtredingen van artikel 40 en 41 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. In een meerderheid van de gevallen waarin een proces-verbaal is opgemaakt, wordt gedagvaard. De politierechter legt in ongeveer de helft van de gevallen een sanctie op.

8
Kunt u uiteenzetten of op Nederlandse hondenshows gecoupeerde honden worden getoond? Zo ja, hoe verhoudt dat zich tot het Nederlandse coupeerverbod en op welke wijze wilt u hier een einde aan maken?

De Raad van Beheer op kynologisch gebied (RvB) heeft voor de door haar erkende tentoonstellingen een reglement op basis waarvan deelname van aan de oren gecoupeerde honden verboden is, voor alle honden die na een bepaalde datum zijn geboren. Van de RvB heb ik vernomen dat op door hen erkende tentoonstellingen bij uitzondering een gecoupeerde staart wordt gezien bij buitenlandse honden.
Voor de vraag hoe zich dit verhoudt tot het Nederlandse coupeerverbod, verwijs ik naar mijn antwoorden op vraag 4, 6 en 7.

9
Kunt u een overzicht geven van de tot nu toe geboekte resultaten ten aanzien van de uitvoering van de Motie-Ouwehand 2) over maatregelen tegen de malafide hondenhandel? Welke plaats heeft de handel in gecoupeerde honden hierin?

Zoals aangegeven bij vraag 5 wordt het toezicht op het verbod op couperen meegenomen in het kader van controles van onder andere het Honden- en kattenbesluit.

Voor de uitvoering van de motie Ouwehand verwijs ik u naar de lijst van vragen en antwoorden over de eerste voortgangsrapportage over de Nota Dierenwelzijn en de Nationale Agenda Diergezondheid (Kamerstukken II, 2008-2009, 28 286, nr. 287) en mijn beantwoording van Kamervragen van 16 november (aanhangsel handelingen II, 2009-2010, nr. 658).
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
F) Kamerstuk 28 286, nr. 192

Nou hier hebben we dan het antwoord. Alles mag dus. Als ze maar in het buitenland gecoupeerd zijn. In het kader van het gemeenschapsrecht. :U: Dan zijn het dus in wezen 2 vrij zinloze artikelen waar je eigenlijk niets mee kunt.
Laatst gewijzigd door Budkes op 03 mar 2011 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

jah....

nou ja, ik heb niet anders begrepen, dan dat art. 40 en 41 slaan op het feit, dat als deze ingrepen zijn uitgevoerd, daar waar het verboden is... want dan noem je het immers een verboden ingreep..

als de ingreep in een land is gedaan, waar het niet verboden is, is het dus geen verboden ingreep...

:Q: zoiets.

en dat het dus dan idd mag, om er mee te showen e.d er is dan immers niks illegaals mee uitgevoerd....
Budkes
Zeer actief

Maar oren mogen dan weer niet volgens de Raad. :U: Terwijl dat wettelijk gezien dus gewoon wel mag. :Q:
Gr. Aniek

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

ja weet ik veel, dáár heb ik nooit mee vandoen gehad :Q:

misschien omdat dat verbod al veel langer ofzo en misschien toch een ietsie pietsie meer als "zielig" gezien word?

maar ik heb geen idee dus :mrgreen:
Budkes
Zeer actief

Als je vervolgens gaat googlen op :

LJN: AE4672

Krijg je nog wat interessant leesvoer (Marjoleine lezen :wink: ) Waarin ook nog weer verwezen wordt naar drie andere zaken.
Vroeguh was het dus gewoon strafbaar gesteld in het Wetboek van Strafrecht, maar dat hebben ze er uit geknikkerd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Dank je wel Aniek!
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Budkes schreef:Maar, na wat spitwerk, er zijn dus in april 2010 kamervragen gesteld over het couperen van honden.
De vragen en antwoorden:

Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Kamervragen couperen van honden

22 april 2010 - kamerstuk

knip
Na wat spitwerk??? :scratch:
1 druk op de googleknop leverde op pagina 2 al onderstaande (hetzelfde) op zonder te hoeven spitten :wink:
smoekie schreef:Misschien heb je hier iets aan.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/04/22/R414.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Op grond van artikel 40 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren is het verrichten van ingrepen waarvoor geen diergeneeskundige noodzaak bestaat verboden, behoudens de bij dat artikel aangewezen ingrepen. Op grond van artikel 41, derde lid, is het verboden om dieren waarbij een verboden ingreep heeft plaatsgevonden, te kopen en te verkopen.
Desondanks kunnen er inderdaad gecoupeerde honden in Nederland rondlopen. Een particulier kan een hond in het buitenland gekocht hebben. Het is voor een particulier niet verboden om een gecoupeerde hond in zijn bezit te hebben.
Uit die link die al eerder was gegeven, kon men dus al duidelijk opmaken dat het in bezit hebben van een gecoupeerde hond niet verboden was en is mits het couperen maar in een land gebeurd is waarin dat (couperen) niet strafbaar is gesteld zoals in Nederland bijv. wel het geval is. :ok: Je had je het spitwerk dus kunnen besparen :engel:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Huh? Ik dacht: ik ken dat stuk. :denken: Op pag 2 gaf ik antwoord en daar staat de link naar dat stuk. :mrgreen:
En ik zei daar ook dat het dus niet verboden is om een gecoupeerde hond in je bezit te hebben.

Maar nu is het dus helemaal duidelijk :engel:
Budkes
Zeer actief

dogo4ever schreef:Huh? Ik dacht: ik ken dat stuk. :denken: Op pag 2 gaf ik antwoord en daar staat de link naar dat stuk. :mrgreen:
En ik zei daar ook dat het dus niet verboden is om een gecoupeerde hond in je bezit te hebben.

:oeps: Jij hebt helemaal gelijk. Ik had het niet gezien helaas. :lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Budkes schreef:
dogo4ever schreef:Huh? Ik dacht: ik ken dat stuk. :denken: Op pag 2 gaf ik antwoord en daar staat de link naar dat stuk. :mrgreen:

:oeps: Jij hebt helemaal gelijk. Ik had het niet gezien helaas. :lol1:
Maakt niet uit hoor.
Ik heb zelf een gecoupeerde hond dus ik was toendertijd ook wel benieuwd of ik moest vrezen voor mijn hond.
Budkes
Zeer actief

Dat het stukslaan heel vervelend is weet ik uit ervaring (altijd fijn zo'n slachterij schoonmaken als het weer eens gebeurd. :ugh: ) Maar hoeveel honden slaan nu daadwerkelijk hun staart kapot ? Daar ben ik nu weleens benieuwd naar.
Gr. Aniek

Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

dat stukslaan lijkt me vervelend.
zeker allereerst voor de hond zelf.
maar waarom bij couperen zoveel willekeur?
ik snap het soms niet.
waarom de duitse staande wel de staart?
maar retrievers niet?
waarom de jack russel wel maar de teckel niet?
waarom de rottie alleen de staart?
en de dober oren en staart?
waarom de staff alleen de oren en niet de staart?
de boxer weer allebei?
de dog alleen oren?
is daar een reden voor? of is het alleen uiterlijk?
ranetje
Zeer actief

Budkes schreef:Dat het stukslaan heel vervelend is weet ik uit ervaring (altijd fijn zo'n slachterij schoonmaken als het weer eens gebeurd. :ugh: ) Maar hoeveel honden slaan nu daadwerkelijk hun staart kapot ? Daar ben ik nu weleens benieuwd naar.
Daar wordt door de diverse rasverenigingen (als het goed is) een staat van bijgehouden.
Als je er van uitgaat dat mensen staartproblemen doorgeven aan de rasvereniging, kan je er van uit gaan dat bij de Griffon Korthals (bijvoorbeeld) geen ernstige staartproblemen zijn.
Bij de Cesky Fousek schijnt het slechter gesteld te zijn, maar dat is alleen een klokje dat ik heb horen luiden.
@Tara weet daar misschien meer van?

En wat Tara schrijft heb ik al eerder ook geschreven.
Als je kunt selecteren op sterke staarten (naast alle andere gezondheidseisen) moet je wel rekening houden met je genenpool.
Bij een klein bestand ga je dan eerder problemen vergroten dan kleiner maken bij een extra selectiecriterium.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Budkes schreef:Dat het stukslaan heel vervelend is weet ik uit ervaring (altijd fijn zo'n slachterij schoonmaken als het weer eens gebeurd. :ugh: ) Maar hoeveel honden slaan nu daadwerkelijk hun staart kapot ? Daar ben ik nu weleens benieuwd naar.
Sterk afhankelijk van ras en werk/show. Bij de vorige honden retrievers geen centje pijn. Nu spaniel en zoals beschreven binnen een half jaar ellende. Staartactie wegfokken: zoals Ranetje schreef voor de praktijk het teken wel/geen wild.
Voor twijfelaars hoe het er uit kan zien : http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... tAbIl5nyBw" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:
Sterk afhankelijk van ras en werk/show. Bij de vorige honden retrievers geen centje pijn. Nu spaniel en zoals beschreven binnen een half jaar ellende. Staartactie wegfokken: zoals Ranetje schreef voor de praktijk het teken wel/geen wild.
Voor twijfelaars hoe het er uit kan zien : http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... tAbIl5nyBw" onclick="window.open(this.href);return false;
Weet jij of de Spanielclub gegevens bij houdt over dergelijke blessures Veenmug?
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik vind het eigenlijk totaal bizar dat er jachthondrassen zijn die op zo'n manier gefokt zijn dat er een stuk moet worden weggesneden om het lichaam functioneel te maken. Zou voor mij oprecht een reden zijn om niet zo'n pup te nemen. Ik hoef geen kortsnuit die eerst aan zijn gehemelte geopereerd moet worden om fatsoenlijk te kunnen ademen en ik hoef geen hond waar ik eerst een stuk staart van af moet snijden om hem zonder pijn te laten kwispelen.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

ranetje schreef:
Veenmug schreef:
Weet jij of de Spanielclub gegevens bij houdt over dergelijke blessures Veenmug?
Weet dat de fokker van mijn hond(dierenarts) eens bezig geweest. Ben bang dat ook bij de Engelse Springer show voor praktijk gaat.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Budkes
Zeer actief

Lothian schreef:Ik vind het eigenlijk totaal bizar dat er jachthondrassen zijn die op zo'n manier gefokt zijn dat er een stuk moet worden weggesneden om het lichaam functioneel te maken. Zou voor mij oprecht een reden zijn om niet zo'n pup te nemen. Ik hoef geen kortsnuit die eerst aan zijn gehemelte geopereerd moet worden om fatsoenlijk te kunnen ademen en ik hoef geen hond waar ik eerst een stuk staart van af moet snijden om hem zonder pijn te laten kwispelen.
Dit is natuurlijk complete onzin wat je hier schrijft. Het gaat om het werk wat ze doen, en dat de staart daarbij gewond raakt in de doornstruiken. Dat heeft niets met kwispelen zonder pijn te maken. :19:
Gr. Aniek

Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Waarom werd de Duitse staande korthaar wel gecoupeerd en de langhaar niet?
ranetje
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Waarom werd de Duitse staande korthaar wel gecoupeerd en de langhaar niet?
Omdat de staart van de Korthaar met de hele korte vacht en het snelle kwispelen sneller beschadigde dan de wat rustige zwaai van de langhaar met een ook nog goed bevederde staart?

Ik doe er een gooi naar.
Weet het echt niet zeker :wink:

De Draadhaar werd ook gecoupeerd (in Duitsland nog steeds net als de Korthaar)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”