Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Asiel of pup en waarom?
Moderator: moderatorteam
- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
Re: Asiel of pup en waarom?
Hangt nogal van de situatie af. Als ik nu nog een hond zou willen (en dat wil ik op zich ook wel) dan zou het absoluut een hond uit het asiel zijn. Of van iemand anders maar al wel een oudere hond. Omdat ik dan een hond een goed huis kan bieden en omdat ik dan meteen een leuke , volwassen hond naar wens heb die niet uit moet blinken maar gewoon voor de gezelligheid. Maar later als ik mijn studie heb afgerond en lekker in een huis woon zou ik er dan een pup bijnemen met stamboom. Waarom? Omdat je de hond dan helemaal naar wens hebt opgevoed en het dus ook een goede sporthond kan worden. Asielhonden maken weinig kans. En bovendien zal de hond dan geen genetische aandoeningen hebben.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
nou dat laatste ben ik niet met je eens.... en de rest is ook geen garantie hoor.Lellibel schreef:Hangt nogal van de situatie af. Als ik nu nog een hond zou willen (en dat wil ik op zich ook wel) dan zou het absoluut een hond uit het asiel zijn. Of van iemand anders maar al wel een oudere hond. Omdat ik dan een hond een goed huis kan bieden en omdat ik dan meteen een leuke , volwassen hond naar wens heb die niet uit moet blinken maar gewoon voor de gezelligheid. Maar later als ik mijn studie heb afgerond en lekker in een huis woon zou ik er dan een pup bijnemen met stamboom. Waarom? Omdat je de hond dan helemaal naar wens hebt opgevoed en het dus ook een goede sporthond kan worden. Asielhonden maken weinig kans. En bovendien zal de hond dan geen genetische aandoeningen hebben.
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
Eens, dat is echt kolder. Je hebt geweldige sporthonden in het asiel zitten, moet je even mee werken, maar dat moet je met je pup ook en daar heb je nog een flinke groei- en dus wachttijd. En genetische aandoeningen verwacht ik meer te zien bij een stamboomhond dan bij een asielhond, a la Pedigree Dogs Exposed. Ik vind je vertrouwen in je pupopvoedtalenten prachtig. Bestaan er uberhaupt mensen die een hond volledig naar wens hebben opgevoed?jacq1970 schreef:nou dat laatste ben ik niet met je eens.... en de rest is ook geen garantie hoor.Lellibel schreef:Hangt nogal van de situatie af. Als ik nu nog een hond zou willen (en dat wil ik op zich ook wel) dan zou het absoluut een hond uit het asiel zijn. Of van iemand anders maar al wel een oudere hond. Omdat ik dan een hond een goed huis kan bieden en omdat ik dan meteen een leuke , volwassen hond naar wens heb die niet uit moet blinken maar gewoon voor de gezelligheid. Maar later als ik mijn studie heb afgerond en lekker in een huis woon zou ik er dan een pup bijnemen met stamboom. Waarom? Omdat je de hond dan helemaal naar wens hebt opgevoed en het dus ook een goede sporthond kan worden. Asielhonden maken weinig kans. En bovendien zal de hond dan geen genetische aandoeningen hebben.

Naja, ik ben gewoon erg voor asielhonden, omdat ik elke week weer zie wat voor geweldige beesten er zitten. Hier komt niet snel weer een pup in huis, niet alleen omdat ik pro-asielhond ben, maar ook omdat ik ook niets met pups (en kittens) heb. Superschattig, cute en leuk hoor, maar ik vind ze zo blanco, ze zeggen me niets.
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
@debbyz: pups hebben in mijn beleving ook al een eigen karakter, het zijn geen ongescheven blaadjes
maar verder snap ik je wel, bij een volwassen hond is het karakter al meer gevormd.

maar verder snap ik je wel, bij een volwassen hond is het karakter al meer gevormd.

- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Ik heb die laatste zin meerdere malen gelezen, maar weet nog steeds niet precies hoe ze het bedoeld.jacq1970 schreef:nou dat laatste ben ik niet met je eens.... en de rest is ook geen garantie hoor.Lellibel schreef:Hangt nogal van de situatie af. Als ik nu nog een hond zou willen (en dat wil ik op zich ook wel) dan zou het absoluut een hond uit het asiel zijn. Of van iemand anders maar al wel een oudere hond. Omdat ik dan een hond een goed huis kan bieden en omdat ik dan meteen een leuke , volwassen hond naar wens heb die niet uit moet blinken maar gewoon voor de gezelligheid. Maar later als ik mijn studie heb afgerond en lekker in een huis woon zou ik er dan een pup bijnemen met stamboom. Waarom? Omdat je de hond dan helemaal naar wens hebt opgevoed en het dus ook een goede sporthond kan worden. Asielhonden maken weinig kans. En bovendien zal de hond dan geen genetische aandoeningen hebben.
@lellibel, bedoel je nu werkelijk te zeggen dat stamboom honden/pups geen genetische aandoeningen hebben?

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
zou voor mij niks zijn, een hond die huishond is geweest is zoveel dingen afgeleerd die ik juist zou aanmoedigen... dat moet je dan eerst weer allemaal rechtbreien. Daarnaast als ik een hond verpest weet ik wat er verkeerd is gegaan, dat weet je niet bij een asielhond...DebbieZ schreef:Eens, dat is echt kolder. Je hebt geweldige sporthonden in het asiel zitten, moet je even mee werken,jacq1970 schreef:nou dat laatste ben ik niet met je eens.... en de rest is ook geen garantie hoor.Lellibel schreef:Hangt nogal van de situatie af. Als ik nu nog een hond zou willen (en dat wil ik op zich ook wel) dan zou het absoluut een hond uit het asiel zijn. Of van iemand anders maar al wel een oudere hond. Omdat ik dan een hond een goed huis kan bieden en omdat ik dan meteen een leuke , volwassen hond naar wens heb die niet uit moet blinken maar gewoon voor de gezelligheid. Maar later als ik mijn studie heb afgerond en lekker in een huis woon zou ik er dan een pup bijnemen met stamboom. Waarom? Omdat je de hond dan helemaal naar wens hebt opgevoed en het dus ook een goede sporthond kan worden. Asielhonden maken weinig kans. En bovendien zal de hond dan geen genetische aandoeningen hebben.
Ik zou dus niet snel een asielhond nemen voor de sport, zeker om deze redenen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
mwah ik kende iemand die juist uit het asiel mechels haalde of bij gezinnetjes weg.malinois schreef:zou voor mij niks zijn, een hond die huishond is geweest is zoveel dingen afgeleerd die ik juist zou aanmoedigen... dat moet je dan eerst weer allemaal rechtbreien. Daarnaast als ik een hond verpest weet ik wat er verkeerd is gegaan, dat weet je niet bij een asielhond...
Die had daar juist heel vaak hele goede honden mee.
Dat waren vaak honden die juist enorm hadden kunnen 'groeien' in die gezinnetjes. Moesten dan ook vaak weg omdat men bang was geworden e.d.

Cash v Heiligental en Flow.
- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Voor mij maakt het nooit zoveel uit. Asiel of pup of herplaatser van marktplaats o.i.d.
Cash komt dan bij een fokker vandaan, hebben we gericht uitgezocht.
Hera komt ook wel bij een fokker vandaan maar dat was meer 'last minute' zeg maar.
Woopy komt uit het buitenland.
De sociaalste en makkelijkste en meest stabiele hond die ik heb gehad kwam juist uit het asiel. Een duitseherder teefje. Kimba.
Ik val toch op een foto. En waar die foto dan staat; asiel, marktplaats, stichting maakt dan dus niet uit.
Cash komt dan bij een fokker vandaan, hebben we gericht uitgezocht.
Hera komt ook wel bij een fokker vandaan maar dat was meer 'last minute' zeg maar.
Woopy komt uit het buitenland.
De sociaalste en makkelijkste en meest stabiele hond die ik heb gehad kwam juist uit het asiel. Een duitseherder teefje. Kimba.
Ik val toch op een foto. En waar die foto dan staat; asiel, marktplaats, stichting maakt dan dus niet uit.

Cash v Heiligental en Flow.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dat klopt maar dat is meer voor de handel dan voor de sport... ik ken niemand uit de sport die dergelijke honden hiervoor neemt eigenlijk... Ooit weleens eentje op de club gehad maar totaal ongeschikt hierdoor, veel te veel gegroeid en dat is toch lastig recht te breien in een puntenspelletje op die leeftijd...Cash schreef:mwah ik kende iemand die juist uit het asiel mechels haalde of bij gezinnetjes weg.malinois schreef:zou voor mij niks zijn, een hond die huishond is geweest is zoveel dingen afgeleerd die ik juist zou aanmoedigen... dat moet je dan eerst weer allemaal rechtbreien. Daarnaast als ik een hond verpest weet ik wat er verkeerd is gegaan, dat weet je niet bij een asielhond...
Dat waren vaak honden die juist enorm hadden kunnen 'groeien' in die gezinnetjes. Moesten dan ook vaak weg omdat men bang was geworden e.d.
Maar het zou ook niks voor mij zijn zoals gezegd, ik heb daar geen behoefte aan dingen te moeten rechtbreien en niet weten wat er gebeurd is voor een bepaald gedrag...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
Nee ik heb het een beetje haastig geschreven , ik bedoelde dat je bij honden met stamboom kunt uitzoeken of ze wel of geen genetische aandoening kunnen krijgen en dus veel sneller een gezonde hond in huis hebt.Joera schreef:Ik heb die laatste zin meerdere malen gelezen, maar weet nog steeds niet precies hoe ze het bedoeld.jacq1970 schreef:nou dat laatste ben ik niet met je eens.... en de rest is ook geen garantie hoor.Lellibel schreef:Hangt nogal van de situatie af. Als ik nu nog een hond zou willen (en dat wil ik op zich ook wel) dan zou het absoluut een hond uit het asiel zijn. Of van iemand anders maar al wel een oudere hond. Omdat ik dan een hond een goed huis kan bieden en omdat ik dan meteen een leuke , volwassen hond naar wens heb die niet uit moet blinken maar gewoon voor de gezelligheid. Maar later als ik mijn studie heb afgerond en lekker in een huis woon zou ik er dan een pup bijnemen met stamboom. Waarom? Omdat je de hond dan helemaal naar wens hebt opgevoed en het dus ook een goede sporthond kan worden. Asielhonden maken weinig kans. En bovendien zal de hond dan geen genetische aandoeningen hebben.
@lellibel, bedoel je nu werkelijk te zeggen dat stamboom honden/pups geen genetische aandoeningen hebben?
En wat betreft de sporthonden kun je het met me eens zijn of niet, maar als je vanaf dag één traint met je pup (op speelse wijze natuurlijk) zal de hond veel eerder ervaringen opdoen met die sport en dus ook meer leren in die sport en dus een veel grotere kans hebben om een goede sporthond te zijn.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Ja maar Mal jij gaat voor de wedstrijden, er zijn ook zat mensen in de IPO die alleen recreatief bezig zijn.malinois schreef:dat klopt maar dat is meer voor de handel dan voor de sport... ik ken niemand uit de sport die dergelijke honden hiervoor neemt eigenlijk... Ooit weleens eentje op de club gehad maar totaal ongeschikt hierdoor, veel te veel gegroeid en dat is toch lastig recht te breien in een puntenspelletje op die leeftijd...Cash schreef:mwah ik kende iemand die juist uit het asiel mechels haalde of bij gezinnetjes weg.malinois schreef:zou voor mij niks zijn, een hond die huishond is geweest is zoveel dingen afgeleerd die ik juist zou aanmoedigen... dat moet je dan eerst weer allemaal rechtbreien. Daarnaast als ik een hond verpest weet ik wat er verkeerd is gegaan, dat weet je niet bij een asielhond...
Maar het zou ook niks voor mij zijn zoals gezegd, ik heb daar geen behoefte aan dingen te moeten rechtbreien en niet weten wat er gebeurd is voor een bepaald gedrag...
Wel serieus, maar bij lange na niet zo serieus als jij en voor die mensen (ik zou er zelf zo een kunnen zijn) kan een oudere hond best wel.
Puntje meer of minder maakt dan niet zo heel veel uit en aan die hoog niveau wedstrijden willen ze toch al niet meedoen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Abby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Herplaatser. Simpelweg omdat ik geen puppy wil. Ik vind puppy's prachtig om te zien, ontzéttend schattig en knuffelig enz enz. Maar ik moet ze niet om me heen.
Ik kan niet tegen puppygedrag. Springen, happen, keffen, knagen, rondsjeezen.
Hier dus altijd herplaatsers die al zindelijk zijn en waar het ergste puppige vanaf is.
Hoewel ik wel denk dat het nog een hele kluif gaat worden om een herplaats-leonberger te vinden als de tijd daar rijp voor is. Die zie ik nl niet zo vaak in de herplaatsing of in asiels zitten.

Ik kan niet tegen puppygedrag. Springen, happen, keffen, knagen, rondsjeezen.

Hier dus altijd herplaatsers die al zindelijk zijn en waar het ergste puppige vanaf is.
Hoewel ik wel denk dat het nog een hele kluif gaat worden om een herplaats-leonberger te vinden als de tijd daar rijp voor is. Die zie ik nl niet zo vaak in de herplaatsing of in asiels zitten.

- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Dat valt wel mee, ze duiken regelmatig op. Ik weet op dit moment een 2,5 jarige leonberger teef zitten ter adoptie.Abby schreef:Herplaatser. Simpelweg omdat ik geen puppy wil. Ik vind puppy's prachtig om te zien, ontzéttend schattig en knuffelig enz enz. Maar ik moet ze niet om me heen.![]()
Ik kan niet tegen puppygedrag. Springen, happen, keffen, knagen, rondsjeezen.![]()
- Abby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Als ik op dierenasiels.com zoek, kom ik er niet gauw eentje tegen. Althans, toen ik laatst zocht.
Maar tegen de tijd dat we daar naar gaan rondkijken, zal het misschien wel weer anders zijn. En de rasvereniging heeft ook een herplaats-hoekje dacht ik. Dus al met al komt het vast wel goed.
Maar ik bedoelde dat je ze niet zo'n beetje standaard in het asiel tegenkomt, zoals met sommige rassen wel het geval is.

Maar tegen de tijd dat we daar naar gaan rondkijken, zal het misschien wel weer anders zijn. En de rasvereniging heeft ook een herplaats-hoekje dacht ik. Dus al met al komt het vast wel goed.
Maar ik bedoelde dat je ze niet zo'n beetje standaard in het asiel tegenkomt, zoals met sommige rassen wel het geval is.
-
- Zeer actief
Ik heb een puppy uit het asiel
dat kan dus ook
verder heb ik 2 honden bij een fokker vandaan en de laatste via MP die was een maand of 4. Het maakt mij niet uit het ligt er maar aan waar ik tegenaan loop en dan maakt het me niet uit wat en hoe het is.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Ik ken een hele leuke sociale kruising leonberger-newfoundlander die een baasje zoekt, ze bestaan welAbby schreef:Als ik op dierenasiels.com zoek, kom ik er niet gauw eentje tegen. Althans, toen ik laatst zocht.![]()