Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Elke dag wandelen, moet dit vinden jullie?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Re: Elke dag wandelen, moet dit vinden jullie?

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

malinois schreef: dat vind ik dus niet... als een hond een grote ruimte tot zijn beschikking heeft dan is dat ruim voldoende in mijn ogen...
en dan bedoel ik niet de postzegeltuintjes in NL maar echt een grote ruimte, bijv. ter groote van een flink weiland.
Ik denk dat de mijne daar gedurende een dag veel voldaner van zouden zijn dan van een wandeling... daar kunnen ze waken, HUN terrein onderhouden en verdedigen etc. etc. etc.
Zou ook dat niet per hond verschillen?
Ik ken een drukke hond, die nooit verder kwam dan haar erf en regelmatig probeerde uit te breken.
Zij was juist pas echt voldaan toen ik haar begon mee te nemen naar het strand of duin.
Ze leefde ook helemaal op bij wat interactie met mijn Dober of een beetje training.
Ik denk niet zozeer vanwege de lichaamsbeweging maar juist door de geestelijke prikkeling?
Want het was geen waakhondenras, pas een jaar oud en de enige hond op het erf.
Maar op de manege waar ik paardreed waren twee jonge Duitse Herders en die waren zielsgelukkig zo, naar mijn idee.
Machie schreef:Hoe doen jullie het dan met dit weer?
Luca gaat nu s morgens een half uurtje mee en s avonds. Verder wil hij alleen maar zwemmen of slapen...
Zoals het weer nu is loop ik nog evenveel als normaal.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Luca gaat nu s morgens een half uurtje mee en s avonds. Verder wil hij alleen maar zwemmen of slapen...
Wij gaan sowieso al erg vroeg de bossen in(lees: tussen 6 en half 7), dan is het nog niet warm.
Middag*wandeling*(mag de naam wandeling niet hebben) alleen de poep/pis ronde, als het erg heet is zijn mijn honden niet vooruit te branden.
En dan gaan we tegen de avond nog een keer als de zon iig onder is.
Lekker wandelen op de wat koelere tijdstippen. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Jakko woonde eerst bij mensen die een weiland tot hun beschikking hadden.
Zijn kennel stond op het weiland met later een uitloop naar het weiland.
Jakko vond er geen zak aan, alleen zo op dat weiland.
Hij verveelde zich kapot.
Hij piepte de hele dag door, dat was ook de uiteindelijke reden dat die mensen Jakko niet meer hoefde.
Hun herderteef kon er wel goed mee omgaan, Jakko overduidelijk niet.
Dat zal aan de hond liggen en dus ook per hond verschillen.
Ik durf te stellen dat Jakko gelukkiger is met z'n 3 wandelingen per dag bij ons, dan altijd alleen maar op dat saaie weiland.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
wenche
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising mechelaar

Ongelezen bericht door wenche »

Ik wandel 3-4 keer per dag... 's ochtends een kort plas en poeprondje, 's middags een lange(re) ronde, varierend van 3 kwartier tot 2 uur en dan tegen een uur of 5 een kort rondje en 's avonds voor het slapen een kort rondje...
Ze houden elkaar hier heel goed bezig en ik doe zoekspelletjes etc met ze
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Miep zou het overigens prima vinden als ze niet meer hoefde te wandelen hoor, die slaat ook regelmatig een wandeling over (en soms wel een hele dag). Die is liever lui dan moe.
Maar Saar wil echt uit. Soms ook alleen maar voor het buurtkrantje hoor, maar die heeft niet genoeg aan een tuin.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hutsje schreef:

hier ook een boerderij en ik ben de hele dag thuis én ik heb geen honden die urenlang moeten lopen om aan hun trekken te komen maar toch laat ik ze 1 keer daags uit, soms een lange boswandeling en soms lekker langs het kanaal. elke dag gaan we ergens anders naartoe. ondanks dat ze veel ruimte hebben en hun gang kunnen gaan slaat ook bij hen de verveling wel toe. zeker bij fritz was dit nodig en ik ging met hem ook vaak nog een keer fietsen. dus ik denk dat dat dat bij jouw herders helemaal gebeurt. terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dan jouw herders nu in kennels zitten? dan moeten ze zich toch wel helemaal vervelen?
denk dat je het tegen mij had ipv Aimee :mrgreen:
Ze kunnen prima zonder me wat dat betreft dit itt wat Aimee bijv. schrijft... dus ze liggen gerust hele dagen alleen buiten zonder dat ik erbij ben..
Hier zitten ze idd. in de kennel als ik er niet ben... nee, ze slapen over het algemeen, verder bekijken ze het hele gebeuren buiten aan... er komt hier 2 x per dag iemand om eigen honden uit te laten (niet de mijne die doe ik zelf) en daar hebben ze dan ook even aandacht van...
Ze slopen niet, en kan ook niet merken dat ze zich vervelen want dan worden ze wel vervelend... trainen wel veel tussendoor naast de wandelingen dus ze zullen hun energie op deze manier wel weer opbouwen.
In het weekend ben ik bijna nooit thuis, dus dan zijn ze hele dagen op pad met mij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Niks minder dan normaal. Zelfs meer vaak. Als ik de middag vrij heb ga ik de godganse middag lekker in de zon liggen met honden :F:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

gewoon hetzelfde als anders, train ook gewoon, ze mogen zwemmen (net als anders overigens) etc. etc. etc. Niks speciaals dus.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

ik heb wel altijd het idee dat honden wennen aan wat je ze bied.....
als je ze lange wandelingen aanbied dan rekenen ze hier ook op en worden ze onrustig als het niet krijgen. honden zijn gewoontedieren en anticiperen op de aangeboden structuur.
ik denk dat beweging maar een klein onderdeel is van een goed hondenleven, interactie met de baas en uitdaging en verschillende prikkels bevredigen net zo goed.
Afbeelding
Chicoahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): chihuahua/shih-tzu
Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door Chicoahua »

Nou moeten, ik ga 4 keer per dag met hem uit waarvan 1 lange ronde, bij de andere rondjes met dit weer mag hij zwemmen, en daarna zich droogrennen dus opzich is dat geen ver rondje maar wel lang durend rondje.
tuurlijk zitten er wel dagen bij, dan bedoel ik heel af en toe, dat er geen lang rondje tussen zit maar chico komt niks te kort. gaat overal mee naartoe mocht het lukken en er wordt ook veel met hem gespeeld.
Het ligt er ook aan wat je verder met de hond doet, en of hij lang alleen moet zitten.

maar elke dag wandelen ja, maar ligt aan de situatie en hond.
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Bij mij hangt het samen met mijn werktijden. Op lange werkdagen laat ik Otto 4 keer uit, 's morgens een kort rondje, tussen de middag 30-45 minuten, eind van de middag ca 45 minuten en 's avonds een minuut of 20-30. Heb ik een korte ochtend of een vroege ochtend, dan laat ik het vroege ochtendrondje ook wel eens achterwege en loop ik langer in de loop van de ochtend/tussen de middag en dan eind v/d middag en 's avonds. Weekenden is 's morgens een 30-45 minuten, 's middags ook en 's avonds afhankelijk van afspraken korter of langer.

Regelmatig naar een uitlaatveldje waar hij met andere honden kan spelen, is ook beweging. Voetballen in de tuin, is ook beweging. In het park zoekspelletjes doen. Mee naar vrienden vind ik ook uit, of mee naar de stad. Met het warme weer houd ik de rondjes overdag liever wat rustiger/korter en loop ik juist liever 's avonds wat langer met hem, als het afkoelt. Het gaat mij er meer om dat hij voldoende mogelijkheid heeft om te piesen en te poepen en te bewegen en dat hij er ook regelmatig even uit is.

Maja, ik ben aan werk en tussentijds op pad met de hond gemiddeld wel zo'n tien uren per dag achter elkaar fysiek bezig. Daarom is 'wandelen' voor mij regelmatig in het park neerploffen en Otto aan het werk zetten of laten spelen met andere honden op een veldje.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Chasing Clouds
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische herder

Ongelezen bericht door Chasing Clouds »

Ik ben het ermee eens dat honden wennen aan hetgeen dat je hen biedt. Als ze het gewoon zijn elke dag drie uur te wandelen, dan gaan ze daarop rekenen. Elmo kent de gewoontes hier héél goed.

Gaan jullie echt even vaak nog wandelen met de hond met zo'n weer? Het was hier gisteren 30°, ik heb Elmo niet moeten meenemen om te wandelen, die lag na tien minuten al in de schaduw te hijgen. :roll: En zijn conditie is normaal top... Met zijn vacht heeft hij het zo snel te warm... Straks ga ik met hem naar de Netevallei, dan kan hij zwemmen, hopelijk is hij dan wel vooruit te krijgen. Ik vrees voor de training vanavond. Gelukkig is dat om 19u en in de schaduw, maar ik denk niet dat we een heel uur gaan trainen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

LongFields schreef:
Aimee schreef: Maar een groot stuk grond aan een rustige weg, bij rijke mensen die voornamelijk weg zijn, ik weet 't niet.
Wat doet de financiële positie van die mensen er in hemelsnaam toe? :denken:
Omdat er nogal een verschil in zit op welke manier er gebruik word gemaakt van de grond.
Mijn ervaring is dat in zulke buurten er minder echt gebruik word gemaakt ervan, en dat het voor een hond dus ook al gauw saai is. De struiken veranderen niet, en het baasje komt vaak ook niet even door de tuin gelopen. Terwijl er op een boerderij/erf veel meer leven is, en dat dat voor een hond dus ook ervoor kan zorgen dat ze zich niet gaan vervelen. Bijvoorbeeld als er koeien uit de stal worden gehaald, dieren eten krijgen etc. Daarom vind ik het niet vergelijkbaar, en denk ik dus niet altijd dat de grootte van je grond iets zegt over het wel of niet uit moeten laten van je hond. Enige voordeel is dat de kans dat je in de schijt van je hond staat wat minder groot is als je veel grond hebt :mrgreen:
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Wandelen doe ik zowiezo nauwelijks, alleen fietsen want hun kruissnelheid is nogal hoog. Mijn honden gaan 3 x per dag naar buiten. 2 x plassen en 1 x echt uit. Hoe lang of meer hoe ver is afhankelijk van werk/weer/gezondheid van honden en mezelf. Soms korte rondjes van een km of 6 bij heet weer en hoge werkdruk, soms lange ronden van 15 km waarbij de oudste dan niet meegaat. Ik bouw voor mijn reu wel fitness op dus nooit een periode van inactiviteit gevolgd door zware belasting maar on-off zwaar belast als hij fit is. En in het winterseizoen zijn er natuurlijk missies om konijnen te bekijken met veel snelheid en springwerk bij nacht en ontij. Als ik merk dat een hond mankt of niet lekker is dan krijgt hij of zij direct rust en wordt er alleen naar de supermarkt gewandeld. Soms gaan de honden mee op lange wandeltochten of een uitje naar een stad maar dat is niet zo hun ding want ze zijn eigenlijk nooit langer dan 4 uur achter elkaar wakker. Als ze een dag wakker zijn moeten ze zeker een dag bijslapen erna.

Mijn honden zitten in een vrij kleine woning met een kleine tuin maar daar maken ze nauwelijks gebruik van, ze houden niet van vliegende insecten of wind. Alleen de oudste wil nog wel eens zonnen. Binnenshuis liggen ze vooral op het meubilair.

Afbeelding

L
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”