Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zowie ooit nog los?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

roy
Zeer actief

Re: Zowie ooit nog los?

Ongelezen bericht door roy »

Ik neem aan dat als je voor een jachthond gaat weet dat dit gedrag erin zit en dat je daar mee om kan en wil gaan daar heb je geen GT voor nodig.

Dit schrijf ik, maar snap niet dat je daar uithaalt dat ik vind dat topicstarter tekort schiet, ik doelde ook helemaal niet specifiek op topicstarter, ik mag toch aan nemen als je aan een jachthond begint dat je weet dat daar jachtinstinct inzit en ik mag dan toch ook aannemen dat je daar mee om wil/kan gaan.
Dat zegt toch niet dat ik geloof dat topicstarter tekort schiet?, ik vind dat heel heel ver gezocht.
Maar blijkbaar zoals ik het bedoel komt het niet over, anyway, nu vul je voor jou in dat het kwetsend is, heb topicstarter nog niet gehoord, sorry dat ik je topic verkloot.

Wat ik gewoon bedoelde is dat ik niet geloof in een cursusje om je hond uit zijn jachtdrift te houden, niet meer en niet minder, heel in het begin pagina's terug.

En ik ben er klaar mee, ga maar lekker andere kwetsen, als jouw manier is mij aan het denken te zetten door te kwetsen, dat schrijf je immers zelf....

de groeten
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik geloof ook niet in een "cursusje" om jachtgedrag uit een hond te halen.
Je kunt het er namelijk niet uithalen.
Je moet het leren "besturen".

En hoe idioot het misschien ook klinkt, een goede GT (of een goede G&G trainer) kan je daarmee helpen als je een onervaren baas bent.
Alleen al door je te helpen je hond te leren lezen en daardoor je timing te verbeteren.
Je wordt niet ervaren door boekjes te lezen en al heb je verstandelijk het begrip gekregen wat het betekent om zo'n type jachthond te hebben, de praktijk is wat weerbarstiger.
Dus of een goede GT of een heeeeeeeeeeele goede jachttrainer.
Maar een jachttrainer die bekend is met podenco's en soortgelijke types, en die weet hoe je daarmee om moet gaan en hoe je ze kunt handelen, zal je in Nederland denk ik niet aantreffen.
Dus dan is de volgende mogelijkheid aan de beurt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

ranetje schreef:Ik geloof ook niet in een "cursusje" om jachtgedrag uit een hond te halen.
Zo is dat. En dan kan zelfs zonder 'cursusje'. Met veel geduld, een beetje doorzettingsvermogen, goed timen, goed kijken naar je hond (en begrijpen), kom je een heel eind. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Rami schreef:
ranetje schreef:Ik geloof ook niet in een "cursusje" om jachtgedrag uit een hond te halen.
Zo is dat. En dan kan zelfs zonder 'cursusje'. Met veel geduld, een beetje doorzettingsvermogen, goed timen, goed kijken naar je hond (en begrijpen), kom je een heel eind. :wink:
Sommige mensen hebben daar wat hulp bij nodig (vooral wat timing betreft) en het is heel verstandig dat ze die hulp dan ook vragen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

ranetje schreef:
Rami schreef:
Sommige mensen hebben daar wat hulp bij nodig (vooral wat timing betreft) en het is heel verstandig dat ze die hulp dan ook vragen :wink:
Is ook zo. :wink:
Ik wilde er maar zeggen dat het vooral ook te maken heeft met het (leren) omgaan met het jachtgedrag van je hond. Ik ken toch heel wat honden die het jagen echt wel in zich hebben maar wel los kunnen lopen. Zonder dat ze een gevaar zijn voor zichzelf of anderen.
Als ik zie dat Silka bijvoorbeeld helemaal niet meer met jagen bezig is, maar wel enorm geniet van het los lopen, het spelen met Bill, spelen met ons, een stukje rennen. Bijna alsof dat in de plaats is gekomen van het jagen en het 'er vandoor gaan'. Vind het dan ook moeilijk om voor te voorstellen dat het voor andere (jagende) honden helemaal niet/nooit weggelegd zou zijn. Maar goed, misschien ben ik verwend met een hond die makkelijk van het jagen/weglopen af te brengen was.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Danoontje powerrr schreef:
blondie schreef:
Nanna schreef:
Je kunt een mechelse herder wel terugroepen tijdens een aanval op een pakwerker.
Een zichtjager terugroepen die in volle vaart achter het haas aangaat...ik wens je veel succes :mrgreen:
Eh... even kleine nuance.. zo makkelijk is het niet om je hond terug te roepen tijdens een aanval op de pw.. ook daar is het nodig om erop te trainen.
.
Daar dacht ik ook al aan inderdaad. Als mijn hond hoog in zijn driften staat met pakwerk (misschien vergelijkbaar met jachtdrift bij een jachthond?) dan roep ik hem niet 1 2 3 terug hoor. Het is alleen geen Mechelaar, maar een Dobermann en die hebben een appèlloos instinct :mann:
Ik train er nu op, op afstandstellen terugroepen met IPO.
Puur omdat hij blind komt zonder enige sec. af te remmen, in de hoop dat hij dan wat gaat nadenken en idd. kan ik je vertellen dat dit heel wat voeten in aarde heeft gehad....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Als je echt heel graag wil dat ze los kan en toch oproepbaar is dan is er maar een ding dat zou kunnen helpen en dat is trainen met een TT

ik heb er 3 maanden mee intensief gewerkt en daarna heeft de hond het nog maar maanden rond de hals gehad maar had ik zelden nog een prikkel te geven maar het helpt echt enorm voor jaag en wegloopgedrag.

mijn hond ging ook altijd lopen als hij iets gezien of geroken had en omdat ik het met training alleen niet voldoende onder controle kreeg gaan werken( onder begeleiding) met een TT en hij kan al jaren overal los
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

roy schreef:Ik neem aan dat als je voor een jachthond gaat weet dat dit gedrag erin zit en dat je daar mee om kan en wil gaan daar heb je geen GT voor nodig.

Dit schrijf ik, maar snap niet dat je daar uithaalt dat ik vind dat topicstarter tekort schiet, ik doelde ook helemaal niet specifiek op topicstarter, ik mag toch aan nemen als je aan een jachthond begint dat je weet dat daar jachtinstinct inzit en ik mag dan toch ook aannemen dat je daar mee om wil/kan gaan.
Dat zegt toch niet dat ik geloof dat topicstarter tekort schiet?, ik vind dat heel heel ver gezocht.
Maar blijkbaar zoals ik het bedoel komt het niet over, anyway, nu vul je voor jou in dat het kwetsend is, heb topicstarter nog niet gehoord, sorry dat ik je topic verkloot.

Wat ik gewoon bedoelde is dat ik niet geloof in een cursusje om je hond uit zijn jachtdrift te houden, niet meer en niet minder, heel in het begin pagina's terug.

En ik ben er klaar mee, ga maar lekker andere kwetsen, als jouw manier is mij aan het denken te zetten door te kwetsen, dat schrijf je immers zelf....

de groeten
Het is me inmiddels duidelijk dat ik je opmerking verkeerd heb begrepen. Dat kan gebeuren op een forum. Wel spijt het me dat ik heb teruggegrepen op de toestanden die je zelf hebt meegemaakt, dat was zeker gezien de miscommunicatie volkomen misplaatst.
Sorry dus daarvoor... :roos:

Ik ben het verder wel met je eens dat jachtgedrag, zeker als een hond al aktief heeft gejaagd, niet met een cursus is op te lossen. Jachtdrift ombuigen is een hele lange weg waarvoor je een hele lange adem nodig hebt. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Ik denk dat een groot deel van de notoire weglopers gewoon te weinig los komt.
Eens, maar ik vind dat niet gelden voor de echte jagers. Bij een jager zit het hem niet enkel in kilometers maken, maar ook in de pure kick van het jagen.
Een tevreden hond, die voldoende los kan lopen en zijn ei kwijt kan heeft minder de neiging weg te lopen, maar een hond als een podenco gaat, hoe te vreden ook, toch mooi achter zijn spoor aan denk ik.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

Het is goed Eline, dank jewel :flower:
Das de pest van geschreven woorden, ze worden soms gewoon anders bedoelt dan opgevat, ik reageerde ook heftig maar goed de reden weet je...

Ik ga nu niet verder het topic bevuilen :engel:

yvonne
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Martijn schreef:Ik denk dat een groot deel van de notoire weglopers gewoon te weinig los komt.
Het is voor zo'n hond volstrekt niet interessant om terug te komen want dan is het weer twee dagen wachten voor je de pootjes een beetje kunt strekken.

Een hond die elke dag zijn kilometertjes maakt heeft een minder groot jachtpassieprobleem dan een hond die meestal aan de riem blijft.

Fiets anders lekker naar het bos 5 kilometer verderop en kijk of je verschil merkt.
Ik geloof best dat er honden zijn die alleen maar willen jagen. Maar zelfs bij die honden en zeker bij de rest is het allemaal veel beter te trainen en te controleren als eerst aan die behoefte aan lichaamsbeweging voldaan wordt.

Als je dan ook nog een consequente benadering toepast die maakt dat de hond het leuk vindt om naar je toe te komen blijft er maar een handjevol honden over waar echt alleen maar het najagen telt. Daar had je het meestal van tevoren kunnen weten en dan is het een keuze waar je dan maar gewoon gevolg aan moet geven door er een goede plek voor te zoeken.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar de hond van TS kreeg voldoende lichaamsbeweging, kon goed los en luisterde voor een podencokruising tamelijk goed, en presteert het dan opeens om helemaal weg te blijven en TS zo ongeveer een hartkwaal te bezorgen. Ik zou in haar schoenen ook wel effe fors staan te twijfelen over wat je nou in vredesnaam moet. Nooit meer los vind ik geen optie, maar met al je positieve trainen en rosbief en kaas en koekies en dikke knuffels als je podenco die haas laat schieten omdat jij een leuke spannende baas bent, sta je toch met je bek vol tanden als het die ene keer mis gaat.

Ik ken podencobazen met minder brave honden dan ik heb, en die ploegen af en toe vloekend en bijna huilend door de akkers om die pokkehond weer te kunnen bereiken, en uiteindelijk komt pokkehond zich dan na een uurtje of wat met een hele blije bek weer melden. En toch nemen die mensen er vervolgens een podenco bij. :piew:

Wat ik probeer te zeggen is dat je een superbrave podenco kan hebben die zich elke dag heerlijk kan uitleven en kan rennen tot hij erbij neervalt en altijd keurig komt aan racen als je met koekies zwaait, en die dan opeens het spoor van iets nieuws en dus bere-interessants vindt, en dan sta je daar gewoon voor lul met je koekies. En als het meezit sta je er korter dan een uur, en als het tegenzit duurt het twee dagen.

En wat doe je dan daarna, los of vast?

Het is dus in mijn ogen geen flutprobleem wat je kan oplossen door te gaan fietsen, het is iets wat je niet onder controle hebt, niet aan kan zien komen, en dat maakt het allemaal een hoop lastiger.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Eline* schreef:
Eens, maar ik vind dat niet gelden voor de echte jagers. Bij een jager zit het hem niet enkel in kilometers maken, maar ook in de pure kick van het jagen.
.
Eens met Eline, mijn Jakko is daar een *mooi* voorbeeld van..
Hij loopt elke dag los maar de kick van het ergens achteraan gaan is de grootste beloning voor hem.
Bijna niet af te leren.
Nu moet ik wel zeggen dat hij geen uren wegblijft , hooguit een kwartier, een enkele keer wat langer.
Maar lastig is het natuurlijk wel..
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Moyodo
Erelid
Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix

Ongelezen bericht door Moyodo »

wendy71 schreef:
Eline* schreef:
.
Eens met Eline, mijn Jakko is daar een *mooi* voorbeeld van..
Hij loopt elke dag los maar de kick van het ergens achteraan gaan is de grootste beloning voor hem.
Bijna niet af te leren.
Nu moet ik wel zeggen dat hij geen uren wegblijft , hooguit een kwartier, een enkele keer wat langer.
Maar lastig is het natuurlijk wel..
Ik zou daar zelf absoluut niet tegen kunnen, niet weten waar de hond is en wat er ondertussen evtl. gebeurd.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Is het ook wel Mojodo, maar je leert er wel mee omgaan als je een lopende, zeer zelfstandige jachthond hebt.
Ik lees ook wel dat sommige RR úren wegblijven en nee, daar zou ik ook niet blij mee zijn.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
ranetje
Zeer actief

wendy71 schreef:Is het ook wel Mojodo, maar je leert er wel mee omgaan als je een lopende, zeer zelfstandige jachthond hebt.
Ik lees ook wel dat sommige RR úren wegblijven en nee, daar zou ik ook niet blij mee zijn.
Ik zou daar ook niet blij mee zijn.
Dat zijn de honden die zouden kunnen zorgen voor foto's zoals @veenmug die heeft geplaatst op pagina 4.
Het mogen nare foto's zijn om te zien, maar dat is wel een van de resultaten.
Een ander resultaat kan zijn dat er iemand verongelukt omdat de honden het wild op de vlucht de weg over hebben gedreven.

Ik zou daar niet rustig over kunnen zijn.
Dat was ik met mijn teckels ook niet.
Die kwamen gewoon niet meer los in wildrijk gebied.
Afbeelding
Moyodo
Erelid
Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix

Ongelezen bericht door Moyodo »

Kyra loopt ook weg als er geen wild is, die heeft echt zwerversbloed en begint pas de laatste tijd een band met mij te krijgen en meer op mij te letten. Dat hebben wij lang geoefend en werkte maar af en toe en dan ook nog aan de riem. Los kan ik met een biefstuk staan zwaaien, maar dat boeit haar niet, draait zich niet meer om en is eerst even weg, gelukkgi in Zeewolde dat ik haar nog wel goed kan zien, maar soms loopt ze met fietser mee die een hond naast zich heeft. Zo hard kan ik niet lopen en het is dan ook uit zicht, omdat er bomen tussen staan. Ik heb Kyra nog nooit echt zien jagen, dat is meer iets voor Eyes, niet om te doden maar om te spelen, doet zij nog steeds bij de kat.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Blijf bij mijn mening dat niet onder appel staande honden niet los zouden mogen. Mocht je het appel bereiken door belonen met stem, koekjes, balletje etc. geweldig zo niet of aan de riem of ecollar. Ik weet dat menigeen dit zielig vind maar wat ik veel zieliger vind zijn straks weer de jonge dieren. Jongen van oa. weidevogels, hazen en reeën drukken zich bij gevaar terwijl de ouder(s) vluchten. Kijk eens om je heen en op diverse weidepaaltjes zie je kraaien en buizerds die met veel genoegen de niet meer beschermde jongen als hapklare snack consumeren. Ook een vos zal een onbeschermd reekalf niet versmaden. Jouw Knuffel vermoordt inderdaad direct niets maar de onrust in het veld en bovengeschetste effecten zijn er wel. 1 Troost de door veel hondenliefhebbers gekoesterde struisvogel komt in Nederland niet voor en zal dus ook niet belaagd worden.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

Blijf bij mijn mening dat niet onder appel staande honden niet los zouden mogen. Mocht je het appel bereiken door belonen met stem, koekjes, balletje etc. geweldig zo niet of aan de riem of ecollar. Ik weet dat menigeen dit zielig vind maar wat ik veel zieliger vind zijn straks weer de jonge dieren. Jongen van oa. weidevogels, hazen en reeën drukken zich bij gevaar terwijl de ouder(s) vluchten. Kijk eens om je heen en op diverse weidepaaltjes zie je kraaien en buizerds die met veel genoegen de niet meer beschermde jongen als hapklare snack consumeren. Ook een vos zal een onbeschermd reekalf niet versmaden.
Dat klopt, maar vermits veel prooidieren hier geen natuurlijke vijand meer hebben (of te weinig) vind ik het niet echt een ramp...

En er zijn maar weinig honden die konijnen of hazen kunnen vangen vermits deze in gezonde toestand aan 60km per uur op de vlucht kunnen slaan.
En zelfs een wolf gaat normaal niet opz'n eentje achter een ree aan.

Ik heb net een week in de Ardennen gezeten, nabij de Semois aan de franse grens.
Itoewa heeft er 3 keer achter een troep herten gezete. Telkens dezelfde troep.
Een groot gebied afschuimen naar wild en dat wild dan opjagen is haar bijlangrijkste taak, ze is er voor gemaakt.

Vind je dat dit niet kan?
Laatst gewijzigd door Sandor op 13 mar 2010 17:34, 2 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mijn honden mogen nooit wild opjagen... door mensen die dit toelaten mogen honden nergens meer los.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik liep vaak in een druk bevolkt bos. Toen kwam ik een keer de boswachter tegen, die verzocht mij om mijn honden echt op de paden te houden want de herten konden schrikken en in paniek raken van honden en zo de weg een paar km verder op rennen. Er zouden toch regelmatig ongelukken gebeuren met hert en auto door dit soort problemen.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Sandor schreef:
ja, dat vind ik absoluut. je bent niet alleen op de wereld hoor met je hond, wat hij doet wordt ook andere hondenbezitters aangerekend waardoor honden straks nergens meer los mogen.

maar ja, daar kunnen would-be-natuurmensen als jij vast niet mee zitten hè?
Los daarvan; als iedereen er zo overdenkt zijn die herten de hele dag op de vlucht met alle gevolgen van dien. Ik vind het ieder geval asociaal gedrag om je hond moedwillig te laten jagen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Eline* schreef:
Inge O schreef:
Sandor schreef:
ja, dat vind ik absoluut. je bent niet alleen op de wereld hoor met je hond, wat hij doet wordt ook andere hondenbezitters aangerekend waardoor honden straks nergens meer los mogen.

maar ja, daar kunnen would-be-natuurmensen als jij vast niet mee zitten hè?
Los daarvan; als iedereen er zo overdenkt zijn die herten de hele dag op de vlucht met alle gevolgen van dien. Ik vind het ieder geval asociaal gedrag om je hond moedwillig te laten jagen.

Helemaal mee eens, ook met Inge. Kan me hier best kwaad om maken eerlijk gezegd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Sandor schreef:
Ik heb net een week in de Ardennen gezeten, nabij de Semois aan de franse grens.
Een groot gebied afschuimen naar wild en dat wild dan opjagen is haar bijlangrijkste taak, ze is er voor gemaakt.

Ik zit me eigenlijk stilletjes wat boos te maken op je berichtje. Weet je hoeveel jachthonden er zijn? Dat ze gefokt zijn voor de jacht is toch nooit een motivatie om je dier zijn instinkt te laten volgen?
Ik ben blij dat je geen pitbull hebt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sandor schreef:

Nee ik vind dat dit niet kan in het gebied waar je was.

Ga dan met haar naar Siberië en laat haar zich daar uitleven
Afbeelding
Sandor

Ongelezen bericht door Sandor »

wat hij doet wordt ook andere hondenbezitters aangerekend waardoor honden straks nergens meer los mogen.
honden kunnen hier (Belgie) sowieso nergens los...behalve in het stuk zonienwoud van Brusselµ
Los daarvan; als iedereen er zo overdenkt zijn die herten de hele dag op de vlucht met alle gevolgen van dien
true, maar niet iedereen denkt er zo over.
niet iedereen heeft zo'n jachthond...

Als iedereen zo als mij dacht en was, zou niemand kinderen maken en zou de mensheid uitsterven...maar zo is het niet.
Veenmug
Zeer actief

Inge O schreef:
Veenmug schreef:Blijf bij mijn mening dat niet onder appel staande honden niet los zouden mogen. Mocht je het appel bereiken door belonen met stem, koekjes, balletje etc. geweldig zo niet of aan de riem of ecollar. Ik weet dat menigeen dit zielig vind maar wat ik veel zieliger vind zijn straks weer de jonge dieren. Jongen van oa. weidevogels, hazen en reeën drukken zich bij gevaar terwijl de ouder(s) vluchten. Kijk eens om je heen en op diverse weidepaaltjes zie je kraaien en buizerds die met veel genoegen de niet meer beschermde jongen als hapklare snack consumeren. Ook een vos zal een onbeschermd reekalf niet versmaden. Jouw Knuffel vermoordt inderdaad direct niets maar de onrust in het veld en bovengeschetste effecten zijn er wel. 1 Troost de door veel hondenliefhebbers gekoesterde struisvogel komt in Nederland niet voor en zal dus ook niet belaagd worden.

Mvg Veenmug
het wild op zich (in het geval het echt zou gepakt worden) vind ik wel een reden om een hond niet te laten struinen, maar de reden die jij aanhaalt zie ik niet meteen als argument, want de door jou vernoemde jonge dieren worden amper of niet door hun ouders beschermd tov. roofdieren, meer nog, vaak blijven ze zelfs met opzet uit de buurt (reeën) om vooral maar niet de aandacht op hun jong te vestigen.

ja, hazen zullen wel een keer vervelend doen tov. een kraai, maar tov. van vossen en buizerds zullen ze het wel uit hun kop laten om dicht bij het nest te komen.
Verkijk je niet op de slimheid/instinct van de predatoren Mn kraaien zijn erg slim en zullen deze jongen snel vinden. Verwijt ze niets. Ook zij zijn een product van moeder natuur.

Mvg Veenmug

Mvg Veenmug
Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wiek »

Zowie in de podenco modus dendert met mooie podenco sprongen in de hei in het losloopgebied. We zien haar dan steeds springen maar ze is niet beroepbaar.
Net als bij Hanneke kon dat wel een kwartier soms ook wat langer duren.
Ook kan zij een half uur zoet zijn met het staren naar een muizenholletje of het graven van gaten.

Ze staat inderdaad niet onder appèl maar wij vonden het op een enkele uitzondering na wel acceptabel. Nu staat alles op losse schroeven omdat ze waarschijnlijk nu serieus op jacht is geweest.

Hopelijk hebben jullie niet de indruk dat ons dat geen donder kan schelen wat Zowie in haar vrije tijd doet.
Afbeelding
PLT
Actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog

Ongelezen bericht door PLT »

Eline* schreef:
Sandor schreef:

Ik zit me eigenlijk stilletjes wat boos te maken op je berichtje. Weet je hoeveel jachthonden er zijn? Dat ze gefokt zijn voor de jacht is toch nooit een motivatie om je dier zijn instinkt te laten volgen?
Ik ben blij dat je geen pitbull hebt.
Zo'n mensen blijven een ramp, maar wat je ook zegt, zo'n figuren zijn dan ook nog trots. Gewoon een beetje ziek in de kop. zulke mensen moest men verbieden een hond (of welk ander dier dan ook) te hebben. Het blijft hopen geblazen dat deze mensen zich niet te veel voortplanten. is beter voor de mensheid en uiteindelijk ook voor de dieren!
Groetjes van Beau en mij !!!
Veenmug
Zeer actief

Sandor schreef:[Als iedereen zo als mij dacht en was, zou niemand kinderen maken en zou de mensheid uitsterven...maar zo is het niet.
Alleen jouw soort zou uitsterven en of dat een groot gemis zou zijn durf ik te betwijfelen.

Mvg Veenmug
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

wiek schreef:Zowie in de podenco modus dendert met mooie podenco sprongen in de hei in het losloopgebied. We zien haar dan steeds springen maar ze is niet beroepbaar.
Net als bij Hanneke kon dat wel een kwartier soms ook wat langer duren.
Ook kan zij een half uur zoet zijn met het staren naar een muizenholletje of het graven van gaten.

Ze staat inderdaad niet onder appèl maar wij vonden het op een enkele uitzondering na wel acceptabel. Nu staat alles op losse schroeven omdat ze waarschijnlijk nu serieus op jacht is geweest.

Hopelijk hebben jullie niet de indruk dat ons dat geen donder kan schelen wat Zowie in haar vrije tijd doet.
O, maar dat idee had ik ook zeker niet hoor. Ik wind me op over Sandor. Het is wel duidelijk dat jij er echt mee zit dat Zowie deze kans om te jagen heeft gehad en dat je er serieus over nadenkt hoe je dit in de toekomst kunt oplossen. Dat vind ik dus een hele andere insteek dan wanneer je je hond maar lekker wat in het wilde weg laat jagen ''want tja dat zit 'm nou eenmaal in 't bloed he''.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”