de baas van de hond, de hond zelf zal het prima begrijpen mag ik toch hopenNanna schreef:Voor wie maakt dat wat uit? Voor de hond of voor de baas van die hond?renee-uk schreef: en toch en toch en toch durf ik te zeggen dat het vast ook wel uitmaakt wat voor soort hond die verbale correctie geeft...
denk dat er minder problemen zijn als een Topsie dat doet, dan wanneer mijn dh een snauw geeft
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond-hond agressie
Moderator: moderatorteam
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Hond-hond agressie

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
En toch, en dan ga ik even uit van mijn eigen honden, vind ik het bij herders vaak veel geschreeuw en weinig wol. Mijn reu heeft in het verleden wel eens geknokt. Je schrikt je wezenloos van het kabaal maar nooit een gaatje of andere verwonding. Hij is zelf wel 2 x flink te grazen genomen terwijl hij aan de riem zatrenee-uk schreef:en toch en toch en toch durf ik te zeggen dat het vast ook wel uitmaakt wat voor soort hond die verbale correctie geeft...
denk dat er minder problemen zijn als een Topsie dat doet, dan wanneer mijn dh een snauw geeft

- renee-uk
- Zeer actief
dat is het ook, veel geschreeuw en weinig wol, en de andere hond zal de boodschap best begrijpen alleen de bazen niet want die zien alleen maar dat het een herder is die dat lawaai produceertalm@ schreef:En toch, en dan ga ik even uit van mijn eigen honden, vind ik het bij herders vaak veel geschreeuw en weinig wol. Mijn reu heeft in het verleden wel eens geknokt. Je schrikt je wezenloos van het kabaal maar nooit een gaatje of andere verwonding. Hij is zelf wel 2 x flink te grazen genomen terwijl hij aan de riem zatrenee-uk schreef:en toch en toch en toch durf ik te zeggen dat het vast ook wel uitmaakt wat voor soort hond die verbale correctie geeft...

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
ja maar die correctie hoeft helemaal niet fout te gaan, ondanks alle vooroordelen bestaan er echt nog herders die prima hondentaal spreken hoor en dus ook prima hun correcties kunnen doceren....Nanna schreef: Ja, daar heb je zéker gelijk in. Mensen schrikken eerder van een correctie richting hun hond van een grote herder of pitbull dan van een poezelig poedeltje. Maar goed, dat heb ik zelf ook al.
Als zo'n correctie fout loopt is de schade natuurlijk meteen veel groter.
Omdat het bij jou met jouw honden en een vreemde hond + eigenaar gezellig afloopt wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is, ook al gebeurt daar precies hetzelfde.
Dat wou ik alleen maar even benadrukken

- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Kiezen eruitNanna schreef:Daar zou ik maar niet altoos klakkeloos van uitgaan...renee-uk schreef: dat is het ook, veel geschreeuw en weinig wol, en de andere hond zal de boodschap best begrijpen alleen de bazen niet want die zien alleen maar dat het een herder is die dat lawaai produceert
Hier is een Husky met heel veel lawaai door een herder gegrepen maar hij kon wel afgevoerd worden naar de DA met kapotte oren, een jaap van 30 cm over zijn zij en kiezen eruit...
- renee-uk
- Zeer actief
ach jee, daar gaan we weer.....Nanna schreef:Daar zou ik maar niet altoos klakkeloos van uitgaan...renee-uk schreef: dat is het ook, veel geschreeuw en weinig wol, en de andere hond zal de boodschap best begrijpen alleen de bazen niet want die zien alleen maar dat het een herder is die dat lawaai produceert
Hier is een Husky met heel veel lawaai door een herder gegrepen maar hij kon wel afgevoerd worden naar de DA met kapotte oren, een jaap van 30 cm over zijn zij en kiezen eruit...
ik zeg helemaal niet dat er geen herder is die de fout in gaat, ik beaam het als Alma zegt dat de correcties van een herder vaak veel geschreeuw en weinig wol zijn.
We hadden het nu toch over 'normale' correcties?

- renee-uk
- Zeer actief
je was er niet bij maar je weet wel hoe het precies gegaan is?Nanna schreef:Ik ben er niet bijgeweest maar hij is wel flink in zijn bakkes gebeten.Renee1966 schreef:Kiezen eruitNanna schreef:[
Daar zou ik maar niet altoos klakkeloos van uitgaan...
Hier is een Husky met heel veel lawaai door een herder gegrepen maar hij kon wel afgevoerd worden naar de DA met kapotte oren, een jaap van 30 cm over zijn zij en kiezen eruit..., hoe kan dat dan?
De Husky is ook niet meer de jongste, wellicht zaten ze al wat los.
knap

- renee-uk
- Zeer actief
dat ligt er maar aan denk ik, hoe objectief dat ooggetuigenverslag wasNanna schreef:Ik kreeg een gedetailleerd ooggetuigenverslag van de bazin. En ik zag die hond met zijn verwondingenrenee-uk schreef: je was er niet bij maar je weet wel hoe het precies gegaan is?
knapDan is één en één twee, nietwaar

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik ookrenee-uk schreef:ja maar die correctie hoeft helemaal niet fout te gaan, ondanks alle vooroordelen bestaan er echt nog herders die prima hondentaal spreken hoor en dus ook prima hun correcties kunnen doceren....Nanna schreef: Ja, daar heb je zéker gelijk in. Mensen schrikken eerder van een correctie richting hun hond van een grote herder of pitbull dan van een poezelig poedeltje. Maar goed, dat heb ik zelf ook al.
Als zo'n correctie fout loopt is de schade natuurlijk meteen veel groter.
Omdat het bij jou met jouw honden en een vreemde hond + eigenaar gezellig afloopt wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is, ook al gebeurt daar precies hetzelfde.
Dat wou ik alleen maar even benadrukken

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ita maakt ook geen gaatjesNanna schreef:Dat is jammer dan. Ik zeg altijd dat ik zo'n kouwe natte neus in mijn hol ook niet zou appreciëren en meestal kan men daar dan nog wel om lachen. Ik heb er in ieder geval nooit ruzie om gehadranetje schreef: Het vervelende is dat je in zo'n geval dan toch nog te horen kunt krijgen dat je hond "bijt" en "dat je dat niet mag toestaan".
Nou had de belendende hond ook nooit gaatjes maar alleen een gekrenkt ego, dus dan ga je tóch sneller weer als vrienden weer uit elkaar.
sneppen wordt door sommige mensen beschouwd als bijten
Ik zet "bijt" niet voor niks tussen aanhalingstekens.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Precies, bij Bruno is ooit een stuk van een oor afgescheurd door een herder.Als pup een gaatje boven een oog....door een herder.Voor loslopend herders gaan wij dus echt een straatje om al ben ik zelf een liefhebber van herders.Nanna schreef:Daar zou ik maar niet altoos klakkeloos van uitgaan...renee-uk schreef: dat is het ook, veel geschreeuw en weinig wol, en de andere hond zal de boodschap best begrijpen alleen de bazen niet want die zien alleen maar dat het een herder is die dat lawaai produceert
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ja, zo kun je natuurlijk ieder ras wel als gevaarlijk aanmerken.Marie-Josée schreef:Precies, bij Bruno is ooit een stuk van een oor afgescheurd door een herder.Als pup een gaatje boven een oog....door een herder.Voor loslopend herders gaan wij dus echt een straatje om al ben ik zelf een liefhebber van herders.Nanna schreef:Daar zou ik maar niet altoos klakkeloos van uitgaan...renee-uk schreef: dat is het ook, veel geschreeuw en weinig wol, en de andere hond zal de boodschap best begrijpen alleen de bazen niet want die zien alleen maar dat het een herder is die dat lawaai produceert
Een van de door mij gefokte herders is gegrepen door een Jack Russell Terriër en mist daardoor zijn oortip.
Ik moet zeggen dat, hoewel ik het eeuwig zonde vind van de verminking aan de hond, ik nog steeds niet standaard omloop voor JRT's.
- *Linda*
- Zeer actief
Ja, dat laatste herken ik ook. Sun is zal nooit vechten, wil altijd overal de lieve vrede bewaren maar als ze iets mij, of de andere honden bedreigt, zie je ineens een totáál andere hond. Werkelijk, iedereen die hem kent gelooft het niet dat hij zo kan zijn. Hij slaat ook altijd aan achter het hekje. VROUWTJE.....onraad...Bono daartegen is een stille waker. Die kan de hele dag zitten voor het hekje zonder een kik te geven. Ben er nog niet echt uit wat hij zou doenS@ndr@ schreef:Caro. schreef:
Ik kan het even niet rijmen allemaal..... honden die zich snel bedreigd voelen, waken het beste. Dat is wat je zegt toch?
Plus dat waken en verdedigen ook onder één kam geschoren worden.
Ik zie het verhaal wat ingewikkelder eigenlijk. Als ik bv kijk naar mijn eigen honden, dan voelt Puchu zich véél sneller bedreigd dan Kaya, maar uiteindelijk zal Kaya veel beter verdedigen (dat sowieso) en ik denk waarschijnlijk ook beter waken.
DuCain is een scheiter, maar op het moment dat ik toen even niet kon,
kon er niemand in mijn buurt komen gewoon omdat dat is wat hij is,
dan gaan ze dus boven zichzelf uitstijgenen doen waar ze goed in zijn
Laatst gewijzigd door *Linda* op 14 nov 2009 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

- renee-uk
- Zeer actief
nee het ging om het standpunt: als een herder corrigeert gaat dat vaak gepaard met veel geschreeuw en weinig wol.Nanna schreef:Het gaat natuurlijk meer om het standpunt: als een herder aanvalt is dat veel lawaai en weinig wol.![]()
Dat zal gerust vaak gebeuren maar evenzovaak ook niet.
Daarom zei ik ook dat ik liever heb (en wie niet) dat mijn hond door een poedeltje wordt aangevallen/afgesnauwd dan door een herder.
Net zoals ik liever heb dat een Maltezer dat doet dan een ierse wolfshond. Dat is toch logisch?
Maar aangezien als het woord herder maar valt er meteen weer een aanval bijgehaald moet worden heb ik al helemaal geen zin meer in een verdere discussie.
Ik word een klein beetje neurotisch van de herderfobie van sommige mensen hier en dan met name van jou Nanna.
Als dit allemaal eerder in het topic naar voren was gebracht toen het nog echt over agressie ging ok, nu waren we beland bij een koude neus in het achterste en een al dan niet toegestane reactie van de 'belaagde' hond: een snauw/correctie naar de overtreder toe.
En dát zal een herder inderdaad vaak met veel vocaal geweld doen, dáár ging het om niet om een aanval die jij er weer met de haren bij moest slepen.

- *Linda*
- Zeer actief
Maar dan even wat anders. Dat sneppen ben ik eerlijk gezegd ook niet van gedient. Hoe vaak mijn honden al niet "gesnept" zijn terwijl ze gewoon lekker langsliepen. Sommige honden kúnnen gewoon niet normaal doen lijkt wel, die moeten dwangmatig even onaardig doen ofzo lijkt wel. En hoewel ik het niet beschouw als bijten, vind ik het wel onwenselijk, vooral omdat dus blijkt dat eigenaren dat sneppen niet zo serieus nemen en dus de betreffende hond maar lekker de gang laten gaan, want "hij bijt toch niet".ranetje schreef:Ita maakt ook geen gaatjesNanna schreef:Dat is jammer dan. Ik zeg altijd dat ik zo'n kouwe natte neus in mijn hol ook niet zou appreciëren en meestal kan men daar dan nog wel om lachen. Ik heb er in ieder geval nooit ruzie om gehadranetje schreef: Het vervelende is dat je in zo'n geval dan toch nog te horen kunt krijgen dat je hond "bijt" en "dat je dat niet mag toestaan".
Nou had de belendende hond ook nooit gaatjes maar alleen een gekrenkt ego, dus dan ga je tóch sneller weer als vrienden weer uit elkaar.![]()
sneppen wordt door sommige mensen beschouwd als bijten![]()

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Mijn hond gooit dus niet de staart onder zijn kont..als die inene zo vanachter besnuffeld word.. vind hij dat ongepast..Nanna schreef:Ja hoor, dat mag van mij ook. Topsi is ook zo'n prinses die dat hele anusgedoe maar onhonds vindtblondie schreef: ik vind nl dat als een hond zomaar aan komt hobbelen en linea recta naar de anus duikt om even te inspecteren... dat mijn hond best wel mag aangeven dat hij dat niet fijn vind..Zij klemt dus haar bevallige staartje tussen haar bips en staart de delinquent strak aan. Wordt altijd begrepen
![]()
Waar ik op doel is dat ik niet zou pikken dat mijn hond een andere hond aan zou vallen/gaten bezorgen vanwege een simpele neus in de bips zonder vervelende bijbedoelingen.
edit...door bazen vaak niet...
- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Een hond kan ook leren dat ondanks lichaamstaal en grauwen en grommen andere honden toch door gaan en dan krijg je een hond die bij voorbaat uitvalt of zelfs bijt.
Ik waarschuw zelf ook als iemand ongevraagd aan me zit maar als dat dag in dag uit gebeurt en waarschuwen niet meer helpt dan ga je een keer van je afslaan en als dat ook niet blijkt te helpen dan ga je misschien gelijk de aanval in als je weer een kerel op je af ziet komen. Kan me voorstellen dat het voor een hond ook zo werkt.
Het volgende hondje die misschien heel onschuldig toch ff komt kontsnuffelen wordt dan gebeten. Het lijkt dan heel veel vreemd in de ogen van de mensen maar voor de hond is het een optelsom geweest en deze hond met alle goede bedoelingen betaald de rekening.
Hondeneigenaren moeten er bewust van zijn dat ook "sociale honden" die grenzen overschrijden invloed uitoefenen op het gedrag van andere honden. Als eigenaar kun je je hond niet altijd hier tegen beschermen maar ik probeer het bij mijn honden wel, ik zorg er zoveel mogelijk voor dat anderen hun grenzen respecteren en het emmertje leeg blijft.
Ik waarschuw zelf ook als iemand ongevraagd aan me zit maar als dat dag in dag uit gebeurt en waarschuwen niet meer helpt dan ga je een keer van je afslaan en als dat ook niet blijkt te helpen dan ga je misschien gelijk de aanval in als je weer een kerel op je af ziet komen. Kan me voorstellen dat het voor een hond ook zo werkt.
Het volgende hondje die misschien heel onschuldig toch ff komt kontsnuffelen wordt dan gebeten. Het lijkt dan heel veel vreemd in de ogen van de mensen maar voor de hond is het een optelsom geweest en deze hond met alle goede bedoelingen betaald de rekening.
Hondeneigenaren moeten er bewust van zijn dat ook "sociale honden" die grenzen overschrijden invloed uitoefenen op het gedrag van andere honden. Als eigenaar kun je je hond niet altijd hier tegen beschermen maar ik probeer het bij mijn honden wel, ik zorg er zoveel mogelijk voor dat anderen hun grenzen respecteren en het emmertje leeg blijft.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia
- Marie-Josée
- Erelid
Mee eens.nana schreef:Een hond kan ook leren dat ondanks lichaamstaal en grauwen en grommen andere honden toch door gaan en dan krijg je een hond die bij voorbaat uitvalt of zelfs bijt.
- Marie-Josée
- Erelid
Inderdaad, al is het begrijpelijk en verklaarbaar, dan nog hoef je dat niet toe te staan.Tomas bijt ook niet maar valt zowat standaard uit naar elke reu die te dichtbij komt en dat laten we dan ook echt niet toe.Als het even kan draaien we weg zodra we een reu aan zien komen en vermijden de drukkere gebieden.Gelukkig gaat het de laatste tijd wat beter, want we hebben daar echt een hekel aan.*Linda* schreef:Dat sneppen ben ik eerlijk gezegd ook niet van gedient. Hoe vaak mijn honden al niet "gesnept" zijn terwijl ze gewoon lekker langsliepen. Sommige honden kúnnen gewoon niet normaal doen lijkt wel, die moeten dwangmatig even onaardig doen ofzo lijkt wel. En hoewel ik het niet beschouw als bijten, vind ik het wel onwenselijk, vooral omdat dus blijkt dat eigenaren dat sneppen niet zo serieus nemen en dus de betreffende hond maar lekker de gang laten gaan, want "hij bijt toch niet".
- iones
- Zeer actief
Alleen de eerste hond die we hadden, een poedel Beatle was hond-hond agressief. Maar nu moet ik ook zeggen dat ze nooit werd uitgelaten, behalve achter bij ons op de plaats. Dus was ze ook niet echt gesocialiseerd met andere honden, behalve dan misschien met broertjes en zusjes uit nest. Kreeg ze de gelegenheid, viel ze andere honden aan om te bijten. Dat deed ze met mensen niet, maar alleen degenen uit ons gezin konden haar aaien, mijn vader, moeder, zus en ik. Buitenstaanders moesten hun handen bij zich houden, anders beet ze. Dus het zat ook beetje in het karakter.
De honden die daarna kwamen, Bessie, Polleke en de drie honden die ik nu heb, hebben dat probleem nooit gehad. En die werden WEL altijd uitgelaten en kwamen volop in aanraking met andere honden. Want we waren verhuisd, ik was wat ouder en in staat om de hond uit te laten en dat was dus mijn taak in de familie. Het een zal toch wel met het ander te maken hebben.
Ik denk dat je een hond jong met andere honden moet laten spelen, dat je hem die gelegenheid moet bieden. Ik heb zelf goed gesocialiseerde honden en geen enkel probleem. En daar ben ik heel blij mee, want ik zou het echt heel hinderlijk vinden als mijn hond agressie naar andere honden vertoonde.
Ik denk dus dat het een karaktertrek is, maar wel eentje die je wat bij kunt sturen in de opvoeding op jonge leeftijd.
De honden die daarna kwamen, Bessie, Polleke en de drie honden die ik nu heb, hebben dat probleem nooit gehad. En die werden WEL altijd uitgelaten en kwamen volop in aanraking met andere honden. Want we waren verhuisd, ik was wat ouder en in staat om de hond uit te laten en dat was dus mijn taak in de familie. Het een zal toch wel met het ander te maken hebben.
Ik denk dat je een hond jong met andere honden moet laten spelen, dat je hem die gelegenheid moet bieden. Ik heb zelf goed gesocialiseerde honden en geen enkel probleem. En daar ben ik heel blij mee, want ik zou het echt heel hinderlijk vinden als mijn hond agressie naar andere honden vertoonde.
Ik denk dus dat het een karaktertrek is, maar wel eentje die je wat bij kunt sturen in de opvoeding op jonge leeftijd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Op zich mee eens, maar toch denk ik dat het karakter van de hond meespeelt. Al is het maar dat de emmer bij de een groter is dan bij de ander.nana schreef:Een hond kan ook leren dat ondanks lichaamstaal en grauwen en grommen andere honden toch door gaan en dan krijg je een hond die bij voorbaat uitvalt of zelfs bijt.
Dit artikel (Engels PDF) past wel bij de discussie.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Leuk, maar daar had ik het niet over.*Linda* schreef:Maar dan even wat anders. Dat sneppen ben ik eerlijk gezegd ook niet van gedient. Hoe vaak mijn honden al niet "gesnept" zijn terwijl ze gewoon lekker langsliepen. Sommige honden kúnnen gewoon niet normaal doen lijkt wel, die moeten dwangmatig even onaardig doen ofzo lijkt wel. En hoewel ik het niet beschouw als bijten, vind ik het wel onwenselijk, vooral omdat dus blijkt dat eigenaren dat sneppen niet zo serieus nemen en dus de betreffende hond maar lekker de gang laten gaan, want "hij bijt toch niet".ranetje schreef:Ita maakt ook geen gaatjes![]()
sneppen wordt door sommige mensen beschouwd als bijten![]()
Ik had het over een neus in een kont.
Het komt namelijk uit deze posting voort:
Dus dat jij sneppen vervelend vindt als jouw hond "alleen maar" langs loopt moet jij weten, maar neem daarbij dan geen quote van mij.ranetje schreef:Die van mij mogen bij een ongevraagd en onverwacht "neus in de hol" duidelijk te verstaan geven dat ze daar niet van gediend zijn.
Het enige wat ik niet wil hebben dat zo'n naïeveling dan meteen vol gaatjes zit.
Dan proberen mijn honden ook niet dus dat is niet aan de orde.
Dat ging namelijk over heel iets anders dan "alleen maar" voorbij lopen.
Waarbij je je nog kunt afvragen of wat voor jou "alleen maar" is, voor de honden ook zo geldt.
- Moos
- Zeer actief
Sowieso, want er zijn ook honden die die andere honden helemaal niet per se weg willen hebbenPanna schreef:Op zich mee eens, maar toch denk ik dat het karakter van de hond meespeelt. Al is het maar dat de emmer bij de een groter is dan bij de ander.nana schreef:Een hond kan ook leren dat ondanks lichaamstaal en grauwen en grommen andere honden toch door gaan en dan krijg je een hond die bij voorbaat uitvalt of zelfs bijt.

-
chrico
- Zeer actief
Gelukkig maar dat jij gezegend bent met zulke hondenMoos schreef:
Sowieso, want er zijn ook honden die die andere honden helemaal niet per se weg willen hebbenDie beginnen dus al nooit met grauwen en grommen als een andere hond bij ze komt snuffelen, en hebben dan dus ook geen emmer die vol loopt op dat vlak.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Moos
- Zeer actief
Bij Saar loopt de emmer wel degelijk vol bij honden die ze te opdringerig vindt snuffelen hoor.chrico schreef:Gelukkig maar dat jij gezegend bent met zulke hondenMoos schreef:
Sowieso, want er zijn ook honden die die andere honden helemaal niet per se weg willen hebbenDie beginnen dus al nooit met grauwen en grommen als een andere hond bij ze komt snuffelen, en hebben dan dus ook geen emmer die vol loopt op dat vlak.

-
blondie
- Zeer actief
Saar houd ook niet van opdringerige honden of honden die te onstuimig met haar om zouden gaan.. alleen snapt zij dus niet maar als ze de kans ziet zou die zich uit de voeten maken toch?Moos schreef:Bij Saar loopt de emmer wel degelijk vol bij honden die ze te opdringerig vindt snuffelen hoor.chrico schreef:Gelukkig maar dat jij gezegend bent met zulke hondenMoos schreef:
Bluf is een beetje als Vera denk, al kan Bluf wat drukker zijn als ze contact wil maken, maar komt een ander op haar af is ze gewoon in staat om zelf te snuffen en zich te laten besnuffelen.. overigens niet echt onderdanig ook.. maar als de hond haar niet zint loopt ze gewoon weg
minder gespannen situaties in ieder geval dan als dit een scenario bij mijn reu zou zijn... die komt meestal niet verder dan staarthouding en nek...
- Moos
- Zeer actief
Kloptblondie schreef:
Saar houd ook niet van opdringerige honden of honden die te onstuimig met haar om zouden gaan.. alleen snapt zij dus niet maar als ze de kans ziet zou die zich uit de voeten maken toch?
Goed zo Blufmaar als de hond haar niet zint loopt ze gewoon wegof ze kijkt hem even aan... en loopt dan weg..
Ik weet niet waar dat aan ligt eigenlijk, dat sommige honden erg van de konten zijn, en anderen meer van de snuit?heb ik een rare reu..hij begroet eerder met de kop en face dan dat er naar de kont gegaan wordt...

-
blondie
- Zeer actief
Wat een mooi stuk, wel lang.. maar heel herkenbaar... heb er een paar quotes voor mezelf ook uitgehaald, oa ook die mevrouw die maar continue op alles om haar heen zat te letten.... wat gaat die doen, komt die met de hond mijn richting uit etc..Panna schreef:Een hond kan ook leren dat ondanks lichaamstaal en grauwen en grommen andere honden toch door gaan Op zich mee eens, maar toch denk ik dat het karakter van de hond meespeelt. Al is het maar dat de emmer bij de een groter is dan bij de ander.
Dit artikel (Engels PDF) past wel bij de discussie.
Ook het corrigeren voor een reactie van je hond uit naar een andere hond is vaak zo herkenbaar... en de tekst.."hij wil alleen maar hallo zeggen hoor" had ik ook wel eens.. het verdomme een pup/puber!
En het stuk dat de teef een hond ziet die zich niet echt gedraagd.. en dat hij of zij kalm reageert met ik heb het gezien... ik heb dat ook wel vaak.. je ziet je hond al reageren op een andere hond die zo aan het blagen is.. en ipv dat ik eis dat hij op mij gaat letten.. zeg ik ook wel vaak.. laat maar jongen, kom maar en loop van die situatie weg..
Toch heeft dat laatste ook te maken met hoe tolerant je hond is.. mijn teefje zou wel in de situatie mee kunnen gaan, maar op een andere manier duidelijk maken dat een hond tever gaat dan dat mijn reu zou reageren bijvoorbeeld..
- iones
- Zeer actief
Ik zie dat hier agressie vergeleken wordt van honden die van zich afsnauwen. Dat valt bij mij niet onder de noemer agressie.
Niet sociaal zijn wil niet zeggen dat de hond agressief naar andere honden is. Ik heb honden gehad die van (sommige) andere honden ook niets wilden weten, maar ze waren nog altijd niet agressief. Ze vielen andere honden niet aan. Maar ze snauwden honden die zich aan ze opdrongen wel van zich af.
Voor jezelf opkomen is niet agressief. Voor jezelf opkomen komt voort uit gedrag van een ander naar jou toe: in jouw ruimte komen, gebrek aan respect hebben of geen manieren.
Niet sociaal zijn wil niet zeggen dat de hond agressief naar andere honden is. Ik heb honden gehad die van (sommige) andere honden ook niets wilden weten, maar ze waren nog altijd niet agressief. Ze vielen andere honden niet aan. Maar ze snauwden honden die zich aan ze opdrongen wel van zich af.
Voor jezelf opkomen is niet agressief. Voor jezelf opkomen komt voort uit gedrag van een ander naar jou toe: in jouw ruimte komen, gebrek aan respect hebben of geen manieren.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
blondie
- Zeer actief
Maar is dit niet vaker het euvel... er wordt gewoon vaak gezegd van een hond die een wat grotere persoonlijke zone nodig hebben.. en zelf niet contact zoeken met andere soortgenoten dat die honden a-sociaal zijn..iones schreef:Ik zie dat hier agressie vergeleken wordt van honden die van zich afsnauwen. Dat valt bij mij niet onder de noemer agressie.
Dit wordt gewoon vaak zo gezien door mensen die een hond hebben die wel graag contact maakt met allerlei honden en dus soms ook een plaat voor de kop hebben en niet willen zien dat de hond waar ze op afgaan de signalen afgeeft dat hij of zij er niet op zit te wachten..
Je krijgt dan vanzelf al zoiets van... hmmm laat hem maar niet op mijn hond afkomen hoor...hij is niet altijd zo lief voor anderen.. ik ontneem dan zelf al contact.. want voor hetzelfde geld worden het vrienden voor het leven... maar als die andere hond inderdaad wat onstuimig doet en mijn hond corrigeert wordt dat vaak gezien als asociaal.. de balans maken is dan toch wel moeilijk dat blijf ik zeggen.. dus dan maar liever geen vreemd hondencontact denk ik in mijn geval altijd maar..