Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vooroordelen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Vooroordelen?

Ongelezen bericht door Roelfien »

Beste Vaddie,
er is een verschil tussen wat normaal gedrag is voor een dier zoals een hond en wat de mogelijkheden zijn in een dichtbevolkt landje vol andere honden.
Natuurlijk is grommen en snauwen niet perse slecht gedrag, maar er is gewoon te weinig ruimte om de dieren het allemaal maar zelf te laten uit zoeken. Want als je mij zou tegenkomen heb je bij jou reu, in de door jou geschetste situatie, een terrier in zijn nek hangen en een herder die zich ook niet onbetuigd laat, omdat ze beiden aan de lijn zitten en geen kant op kunnen dan alleen maar verdediging door erin te duiken. En waarom zitten ze aan de lijn? Omdat ik niet wil dat ze opgejaagd worden als klein wild, door jouw honden. En dat gebeurt wel als jouw hond fel op de mijnen af komt. En dan kan ik ze van de snelweg afschrapen. Of we gaan naar de dierenarts om onze honden beiden te laten hechten.
Dus kijk uit met wat voor jou normaal gedrag lijkt en wat de mogelijkheden zijn.
Want ja, als ik je tegenkom, til ik 1 hond op en de andere hou ik heel erg kort, terwijl ik je dringend zal verzoeken om je hond bij je te houden. En dat heeft niets te maken met geen kennis hebben van hondengedrag. Integendeel. Het is echter ook kennis hebben van je leefomgeving en de mogelijkheden. En overal in Nederland is er echt te weinig ruimte om honden maar lekker te laten doen wat ze willen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
vaddie
Actief
Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door vaddie »

Roelfien schreef:Beste Vaddie,
er is een verschil tussen wat normaal gedrag is voor een dier zoals een hond en wat de mogelijkheden zijn in een dichtbevolkt landje vol andere honden.
Natuurlijk is grommen en snauwen niet perse slecht gedrag, maar er is gewoon te weinig ruimte om de dieren het allemaal maar zelf te laten uit zoeken. Want als je mij zou tegenkomen heb je bij jou reu, in de door jou geschetste situatie, een terrier in zijn nek hangen en een herder die zich ook niet onbetuigd laat, omdat ze beiden aan de lijn zitten en geen kant op kunnen dan alleen maar verdediging door erin te duiken. En waarom zitten ze aan de lijn? Omdat ik niet wil dat ze opgejaagd worden als klein wild, door jouw honden. En dat gebeurt wel als jouw hond fel op de mijnen af komt. En dan kan ik ze van de snelweg afschrapen. Of we gaan naar de dierenarts om onze honden beiden te laten hechten.
Dus kijk uit met wat voor jou normaal gedrag lijkt en wat de mogelijkheden zijn.
Want ja, als ik je tegenkom, til ik 1 hond op en de andere hou ik heel erg kort, terwijl ik je dringend zal verzoeken om je hond bij je te houden. En dat heeft niets te maken met geen kennis hebben van hondengedrag. Integendeel. Het is echter ook kennis hebben van je leefomgeving en de mogelijkheden. En overal in Nederland is er echt te weinig ruimte om honden maar lekker te laten doen wat ze willen.
Dat is het moeilijke ook. Zo weinig ruimte. Het is zeer moeilijk om de honden uit de weg te gaan die niet samen gaan met mijn honden. Zeker bij ons in de wijk.
Na al jullie opmerkingen ben ik ook eens gaan denken en dat sluip/ grom/ ren gedrag vertoont hij alleen als hij losloopt in de wijk.
Ga ik met hem naar het park of een ander losloop gebied doet hij lang niet zo aso en gaat hij veel rustiger op andere honden af.
In de wijk gaat hij dus amper meer los om confrontaties te voorkomen.
Volgens de dierenarts heeft het rijden op andere reuen te maken met dominantie. (en natuurlijk probeer ik dat af te leren + al het andere grauw en snauw gedrag maar dat kost tijd)
Hij gedraagt zich in ieder geval al een stuk socialer dan toen we hem net hadden. (herplaatser, bij oude baas nooit los geweest, alleen aan korte riem zonder contact met andere honden)
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

vaddie schreef:Het is zeer moeilijk om de honden uit de weg te gaan die niet samen gaan met mijn honden. Zeker bij ons in de wijk.
dan moet je de plaatsen op zoeken waar dat niet is. Mijn honden kunnen niet goed met andere honden, eentje al helemaal niet... maar ze hebben nog nooit de kans gehad om ooit iets bij een andere hond te doen en toch lopen ze dagelijks 3 x in het bos (los dus).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb geen vooroordelen tegen rassen. Alleen tegen specifieke honden. Zo loopt er in de buurt iemand rond met 5 of 6 mopshonden. Een stuk of 3 daarvan zijn reuen die helemaal uit hun dak gaan als ze Cody zien. Dat hoeft geen probleem te zijn als ze die krengen maar aangelijnd houdt. En dat gebeurt dus niet. Resultaat: die rothondjes gaan dus een meter of anderhalf van Cody af staan blaffen (nou ja, een geluid produceren dat geblaf moet voorstellen :ugh: ). En als ik met Cody zowat opgehangen in zijn riem wegloop, dan achtervolgen ze ons ook nog.
Het kost me enorm veel moeite om Cody kalm te krijgen, want hij heeft gewoon rode ogen van woede en maar één gedachte: hoe kan ik die mormels zo snel mogelijk naar de eeuwige jachtvelden helpen :devil: .
En er lopen nog een paar jr's rond die ik niet moet, een york die denkt dat-ie formaat bulldog is en een agressieve kruising kooiker. Daar ga ik dus ook een straatje voor om.
Maar ik ben sowieso voorzichtig met elke andere hond (lees: reu) omdat Cody een etter is. Evt. problemen met andere honden is dus bijna altijd zijn schuld.

Wat betreft humorloze herders: tja daar is Cody wel een prototype van. 't Is en blijft een chagrijn. :mrgreen: Kyra heeft alleen humor thuis maar Lyndie is een enorme clown en pestkop en heeft altijd pret voor 10. Binnenshuis en buitenshuis.
Ik heb wel eens gedacht dat ze een eeuwige pup is gebleven en dat dit kwam omdat ze altijd bij haar moeder is gebleven.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ds is een typische 'liggend de tegenstander afloeren' herder :N: en o wee diegeen die nog maar durft te kijken naar iets wat van haar is :ugh: (en volgens Ds is ALLES van haar)...
ze gooit andere honden meteen op de rug.
Dus geen andere honden voor haar.

Fax is opgevoed door Ds... Die is dus watje eerste klas wat andere honden betreft en zou zich dus zo door andere honden laten wegjagen/berijden/...
Dus idem voor hem, geen andere honden.

Gelukkig kan ik hier in de buurt gerust wandelen zonder andere honden tegen te komen :ok:
vroeger ging ik wel eens mee met Ds op kleinschalige wandelingen. Maar zo leuk was dat niet, daarmee gestopt.

Een aangelijnde wandeling zou ik wel meedoen met Ds.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hanneke2 schreef:
Maar ik moet wel zeggen dat formaat van de hond voor mij altijd het belangrijkst is. Een JR die tegen Jack op botst of op zijn rug probeert te klimmen, die kan ik er afplukken en Uh-uh zeggen, en kleine hondjes die grommend en blaffend aan komen rennen, doe je best. Mijn honden reageren er net zo laconiek op als ik. Maar er loopt hier bijvoorbeeld een nogal patserige Rottweiler-reu rond die naar Jack toe van die schouder-duwen geeft, en dat mot ik niet. Jack gaat dan stoer terug lopen doen, en daar spring ik dus zwaar geïrriteerd tussen, want daar komen anders toestanden van. Ik wil geen toestanden.
Bij Bikkel was het dus een Dalmatier die vol tegen hem opbeukte.
En ja Bikkel is dan nu eenmaal wel een volle reu die dat dus ook niet pikt, en dus gelijk overeind kwam met wat gegrom en blote tandjes. Maar het was ook duidelijk een schrik reactie, hij komt niets vermoedend het water uit en *BAF*. En die dalmaat had behoorlijke snelheid.

Ik snap dat dan dus echt niet hoor van zo'n eigenaar. Die fiets er doodleuk bij en kijkt ernaar.... 'Gaat wel goed hoor!'....
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Jaap* schreef:Nou, wat ik bedoel met die serieuze inslag is dat er altijd (in mijn beleving tenminste) gespeeld moet worden op de voorwaarden van de herder. (Oh mijn god dit gaat een hele verkeerde 'herder afzeik kant' op die ik absoluut niet voor ogen heb :N: :mrgreen: )
De herder wil alles bepalen, en als het wat te druk wordt of als de anderen niet doen wat er gezegt wordt gaan ze die andere honden corrigeren of hard in hun oor blaffen. "DOE NORMAAL JA!!" :devil:
Dat zie ik in ieder geval heel vaak.
Ik vind het vaak net mensen die niet durven dansen, bang om zich te laten gaan ofzo :U:
Maar ik vind ze dus meestal wel lief hoor :mann: :smile:

:smile:
Fenja durft ook niet zo goed te dansen :mann: :mrgreen:
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

estelle schreef:
Hanneke2 schreef:
Maar ik moet wel zeggen dat formaat van de hond voor mij altijd het belangrijkst is. Een JR die tegen Jack op botst of op zijn rug probeert te klimmen, die kan ik er afplukken en Uh-uh zeggen, en kleine hondjes die grommend en blaffend aan komen rennen, doe je best. Mijn honden reageren er net zo laconiek op als ik. Maar er loopt hier bijvoorbeeld een nogal patserige Rottweiler-reu rond die naar Jack toe van die schouder-duwen geeft, en dat mot ik niet. Jack gaat dan stoer terug lopen doen, en daar spring ik dus zwaar geïrriteerd tussen, want daar komen anders toestanden van. Ik wil geen toestanden.
Bij Bikkel was het dus een Dalmatier die vol tegen hem opbeukte.
En ja Bikkel is dan nu eenmaal wel een volle reu die dat dus ook niet pikt, en dus gelijk overeind kwam met wat gegrom en blote tandjes. Maar het was ook duidelijk een schrik reactie, hij komt niets vermoedend het water uit en *BAF*. En die dalmaat had behoorlijke snelheid.

Ik snap dat dan dus echt niet hoor van zo'n eigenaar. Die fiets er doodleuk bij en kijkt ernaar.... 'Gaat wel goed hoor!'....
Ja. "Gaat wel goed" vertrouw ik ook nooit zo. :roll: Je kan dat 'goedgaan' vaak nog wel redelijk inschatten als het 1 op 1 is, maar als je met meer honden loopt wordt het alweer helemaal anders. Tuurlijk gaat Lilo wel goed met een stoere wat opdringerige reu, maar als zij een lipje optrekt om netjes te waarschuwen staat Jack er tegenwoordig meteen naast met een verbeten bekkie, want zijn teef mag best lellebellen, maar dan alleen met beleefde reuen. En als Jack wordt lastig gevallen en een voorzichtige grom of piep geeft als het te ver gaat, hangt Lilo al heel snel in de kont van de 'aanvaller', want kom niet aan Jack. En in zulke situaties krijg ik dus toestanden. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

vaddie schreef:Sinds ik zelf honden heb ik veel vooroordelen. Dat is wel in de loop van de jaren gegroeid en ik wil zeker niet alle honden over één kam scheren.
En ik heb gemerkt dat er een groot verschil is tussen teven en reuen. Drie jaar alleen een teefje gehad en nu sinds enkele maanden een jonge (puber) reu erbij. Samen gaat super en zijn echt maatjes.
Maar mijn teefje is voor vreemde minder goed voorspelbaar hoe ze op een hond reageerd. Ze heeft niks met mechelse herder. Daar is nu al diverse keren door aangevallen. (verschillende honden) En ze is er bang van geworden.
Ook met de hollandse herder gaat niet fantastisch. Is ze ook door aangevallen.
Nu heeft ze dus bedacht dat als zij eerst aanvalt er niks aan de hand is. Zodra ik er eentje zie lopen gaat ze dus aan de riem. Met andere rassen heeft ze geen problemen.

Het reutje vind alle mannentjes vriendjes van het vrouwtje niet leuk. En dominantie reuen.
Bij iedere reu moet er eerst geblaft, gegromd en besprongen worden. Zodra bepaald is wie de baas is het ook over.
Helaas lopen er diverse eigenaren rond die totaal geen verstand hebben van honden gedrag en dus beweren dat mijn hond gaatjes maakt. (is niet zo, ik probeer te controleren)
Hem laat ik dus ook niet in de buurt komen van rassen die er bekend om staan dat ze hun agressie niet zo goed kunnen beteugelen.
De reu gaat ook bij iedere hond die we tegen komen liggen, sluipt erop af, negeert mij en trekt een sprintje. Vooral andere reuen vinden dat niet goed en dan is het mot. Gelukkig heeft hij ondertussen geaccepteerd dat ik de baas ben en negeert hij mij steeds minder. Alleen nog bij sommige honden waarvan niet is bepaald wie de baas is, daar rent/ sluipt hij op af. (wat meestal aan de baasjes ligt dat er geen beslissing is gevallen) Maar dit alles is totaal niet rasgebonden.
Jij bent 1 van die bazen waar ik een vooroordeel tegen heb :O:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

vaddie schreef: Hij gedraagt zich in ieder geval al een stuk socialer dan toen we hem net hadden. (herplaatser, bij oude baas nooit los geweest, alleen aan korte riem zonder contact met andere honden)
Dat je je hond als herplaatser hebt gekregen, is geen enkel excuus om hem andere honden te laten lastig vallen. Het ligt altijd ergens anders aan, de hond is een herplaatser, de andere hond keek verkeerd, de hond doet dat anders noooooit, de hond is zelf aangevallen etc etc.
vaddie schreef:Hem laat ik dus ook niet in de buurt komen van rassen die er bekend om staan dat ze hun agressie niet zo goed kunnen beteugelen.
Bij een flinke hond houd je hem wel bij je, want tsja hij zal eens het onderspit delven. Dan heeft je lieve poekiewoekie gaatjes. Maar een middenmaatje kan je hond makkelijk aan dus laat ze het dan maar onderling uitzoeken he. Heel fijne instelling :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”