Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stem of riemcorrectie.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

frank1985
Zeer actief

Re: Stem of riemcorrectie.

Ongelezen bericht door frank1985 »

Miss_Liz schreef:Ik heb genoeg te vertellen hoor er is niemand die mij de wetten voorschrijft!!!
En dus ook jullie niet.

En als het jullie zoveel uitmaakt wat ik met mn honden uitvreet.
Moet het je dus ook wat doen dat wij ervoor hebben gekozen dat ivo zijn gezondheid belangrijker voor ons is dan de sport!!!!!!!!!!!!
snap je het echt niet, hou eens op steeds hele kleine stukjes er tussen uit te vissen.... en hier schrijft ook niemand je de wetten voor er word alleen gezegd dat het mischien niet zo leuk is voor een jonge mechelaar om altijd maar aan een lijntje te lopen..
doe dan eens wat met je tips die je krijgt van mensen en hou eens op te schreeuwen en te tieren naar dingen die er eigenlijk niet toe doen in dit gesprek..... niemand zegt dat je ten koste wat het kost moet sporten met je hond NIEMAND !
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Martijn schreef:
Maar goed, zet anders je vriend maar achter de pc want ik geloof dat jij thuis sowieso niet zoveel te vertellen hebt.
dat is de volgende stap martijn, straks schrijft wietse weer het eea en hoe het allemaal wel niet zit en vervolgens hoor je niets meer...
Afbeelding
Miss_Liz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldogs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miss_Liz »

Er valt gewoon niks te doen met de tips om met ivo te gaan sporten
Want het kan NIET!!!!!
:oohja: dringt dat niet door ofzo????
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
frank1985
Zeer actief

Miss_Liz schreef:Er valt gewoon niks te doen met de tips om met ivo te gaan sporten
Want het kan NIET!!!!!
:oohja: dringt dat niet door ofzo????
niemand zegt dat jij met Ivo KNPV moet gaan doen ten koste wat het kost.... maar er word wel gezegd dat er genoeg dingen zijn die wel kunnen...
maar goed je gaat weer totaal niet in op het geen waar het eigenlijk over gaat...
das zo jammer

ik zie in de laatste paginas zowiezo al goede tips van: zoekstok,maart en malinois over verschilende dingen en niet over de sport. :19:
Laatst gewijzigd door frank1985 op 13 jul 2009 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

wat een leuke smiley is dit he? :oohja:
Afbeelding
Miss_Liz
Zeer actief

Ivo zit echt niet de rest van zn leven aangelijnd.
En ik moet niet reageren op kleine stukjes misschien moet jij dan eens gaan leren lezen..
Ivo is los wanneer de honden zwemmen 2x in de week sowieso en soms vaker.
1x in de week zijn wij in sneek bij mn opa en oma en ook daar loopt hij los.
Maar nee daar mag overheen gelezen worden.
Hier in Kampen kan het gewoon niet..
En dan renee wel zeggen ik heb ook in kampen gewoont en toen kon mn hond los.
Nou dat moet dat ergens in de jaren 80 zijn geweest want tegenwoordig mag je de hond bijna nergens meer los hebben dan alleen de aangegeven gebieden.
Zelfs bij mn ouders achter op de dijk hoort eigenlijk je hond aangelijnt te zijn (nu doet niet iedereen dit dus ook ik laat mn hond daar wel los)..

En zomaar even ergens heen gaan kan ik overdag niet heb geen rijbewijs.
OV is geen optie want dan gaat ivo kotsen en ja zelfs op de achterbank van de auto.
Ivo moet in een gesloten geruimte reizen dus dat is in de hondenkar.
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Miss_Liz schreef: Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat ieder ander die hond allang de deur uit had getrapt omdat hij medisch niet geschikt is voor de sport.
En aan dat soort mensen spiegel jij jezelf en je eigen gedrag? Ja, als je dat doet doe je het al snel goed natuurlijk :wink:

WANT NEE EEN HOND MOET LOS ANDERS BEN JE SLECHT EN DEUG JE NIET.
Ehm nee. Maar iets meer moeite ervoor doen om je hond los te kunnen laten roepen dan denken "hij kan alleen los op 1 veld hierachter en daar stikt het van de konijnen, dus helaas", zou wel prettig zijn.
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Miss_Liz schreef:Ivo zit echt niet de rest van zn leven aangelijnd.
En ik moet niet reageren op kleine stukjes misschien moet jij dan eens gaan leren lezen..
Nou dat moet dat ergens in de jaren 80 zijn geweest want tegenwoordig mag je de hond bijna nergens meer los hebben dan alleen de aangegeven gebieden.
Zelfs bij mn ouders achter op de dijk hoort eigenlijk je hond aangelijnt te zijn (nu doet niet iedereen dit dus ook ik laat mn hond daar wel los)..

OV is geen optie want dan gaat ivo kotsen en ja zelfs op de achterbank van de auto.

Weet je , Je hebt gewoon gelijk. jullie oden het perfect met de honden en we kunnen nog wat van jullie leren...

je hebt gelijk !!
Afbeelding
Miss_Liz
Zeer actief

frank1985 schreef:
Miss_Liz schreef:Ivo zit echt niet de rest van zn leven aangelijnd.

Weet je , Je hebt gewoon gelijk. jullie oden het perfect met de honden en we kunnen nog wat van jullie leren...

je hebt gelijk !!

Mij heb je nooit horen zeggen dat wij perfect zijn want gelukkig is niemand dat..
Oeps wat zeg ik nu natuurlijk zijn er wel mensen die perfect zijn want dat zijn jullie wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb.

@moos : als je goed gelezen hebt en dat is de laatste keer dat ik type, zijn er sowieso 3 momenten in de week dat hij los loopt.

En jij vind dus dat wij ivo maar de deur uit moeten trappen, dat vind ik dus belachelijk!
frank1985
Zeer actief

Miss_Liz schreef:

@moos :

En jij vind dus dat wij ivo maar de deur uit moeten trappen, dat vind ik dus belachelijk!
om maar in jou manier van schrijven te blijven : :oohja: :oohja: :oohja: :oohja: :oohja:
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

:oohja: :oohja: :oohja:
Mens, hou toch eens op met al die flauwe excuses, jullie lijken wel 2 pubers, word eens een keer volwassen en doe iets met alle kritiek en tips, ze staan er niet voor niks.... :boos:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Miss_Liz schreef:
Waar je dat in godsnaam denkt te lezen is mij een raadsel.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Miss_Liz schreef:
Mij heb je nooit horen zeggen dat wij perfect zijn want gelukkig is niemand dat..
Oeps wat zeg ik nu natuurlijk zijn er wel mensen die perfect zijn want dat zijn jullie wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb.

@moos : als je goed gelezen hebt en dat is de laatste keer dat ik type, zijn er sowieso 3 momenten in de week dat hij los loopt.

Dat ik niet perfect ben, staat duidelijk in mijn vorige post, dus dat gaat al voor mij niet op. Ik geef gerust toe, dat ik fouten maak, maar ik kom er voor uit. Want ja, het was Fax die de dupe van mijn fouten werd. En commentaar heb ik ook gekregen hoor. Terecht bleek nu, het is immers (anders) opgelost geweest.

3 maal los in de week, tja, dat vind ik voor een mechelaar uit werklijnen (en veralgemenend, alle herders en zelfs de meeste honden) niet genoeg. Maar goed, sommige zijn dan elke dag bezig met speurtraining, of puinwerk, of IPO of... waaruit de honden voldoening halen.

Maar zoals ik lees bij jou, heeft de hond niets te doen, behalve rondjes aan de lijn en 3 maal per week eens los.

Met zijn gezondheid, daar kom je zelf mee aandraven. Plots blijkt hij nog eens heel ongezond te zijn. En ook daar modderen jullie maar wat aan zo te lezen, want goed... hij is ongezond en daar blijft het precies verder bij.

Ik zou net zoals jullie de hond uit de sport trekken uiteraard en geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken van de hond in kwestie weg te doen. Maar ik zou wel meteen laten onderzoeken wat er precies met mijn hond kan gedaan wordn om hem te helpen. Ds zou makkelijk als huishond omgetoverd kunnen worden, haar dagelijkse losse ronden rennen, zou haar enorm plezier doen.
Fax echter, zou niet zomaar van dag op dag kunnen leven zonder sport. Met hem zou ik absoluut éxact een diagnose en prognose moeten hebben asap. Hem zou ik laten inslapen moest blijken dat hij zo ongezond blijkt te zijn dat er niets meer aan te doen valt. Een leven aan de lijn en 3 maal per los, daar past hij namelijk voor, weet ik zeker :wink:

Je zit met een gefrustreerde hond denk ik. jammer dat je dat niet wilt zien en nog jammerder dat je er niets aan wilt doen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Misschien klinkt dit wel heel stom he..maar kan je geen GG doen met Ivo? Lichaamlijk lang niet zo zwaar maar het is wel "werk."
frank1985
Zeer actief

Maeve schreef:Misschien klinkt dit wel heel stom he..maar kan je geen GG doen met Ivo? Lichaamlijk lang niet zo zwaar maar het is wel "werk."
ik vind dat niet stom, dat zou idd mischien wel een goed idee zijn... heeft hij iniedergeval wat te doen....
Afbeelding
thom
Zeer actief
Contacteer:

En daarbij zou je nog kunnen gaan speuren, ook geen lich. belasting.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mensen reageren op wat jij schrijft. Dat kun je niemand verwijten. Ik lees dat er van alles met de hond mis is medisch gezien, maar dat jullie niet weten wat. Maar het is wel zeker dat de hond niet kan sporten en het is nog heel knap dat jullie de hond houden. En ik lees dat de hond bij iemand zit die vijf dagen in de week werkt en geen zin heeft om na het werken iets met de hond te doen. Dus dat de hond dan maar wat rondjes aan de lijn moet lopen. We hebben het hier ook nog eens over een hond die gefokt is om te werken.

Vind je het nou echt gek dat hondenliefhebbers op bovenstaande reageren? Nogmaals, jullie hebben zelf voor die honden gekozen. Zorg er dan ook naar behoren voor in plaats van kleuterniveau antwoorden te geven.

En ja, Maeve, natuurlijk is er wel een sport te vinden waardoor de hond toch z'n hersenen moet gebruiken. Maar dan moet je wel op een doordeweekse avond naar de hondenschool he. En daar heeft meneer geen zin in na een lange werkdag.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
frank1985
Zeer actief

thom schreef:En daarbij zou je nog kunnen gaan speuren, ook geen lich. belasting.
ja maarjah je moet er maar zin in hebben na een lange werk dag Thom.....
Afbeelding
thom
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
thom schreef:En daarbij zou je nog kunnen gaan speuren, ook geen lich. belasting.
Wat is er nu leuker dan na een werkdag lekker met je hond bezig te zijn, lekker je hoofd leeg maken en genieten van de band tussen je hond en jezelf... :19:
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

thom schreef:
frank1985 schreef:
Wat is er niet leuker dan na een werkdag lekker met je hond bezig te zijn, lekker je hoofd leeg maken en genieten van de band tussen je hond en jezelf... :19:
daar hoef je mijn niet van te overtuigen :wink: is ook heerlijk.... daar heb je toch ook juist honden voor lijkt mij !
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik ben het daar eigenlijk niet helemaal mee eens. Speuren is niet op dezelfde manier belastend als bijtwerk of stelwerk, maar belastend is het wel degelijk. Het heen en weer halen van de lucht alleen al is iets wat veel energie kost, en ook de lichaamshouding waarin gespeurd wordt, is dat zeker bij langere sporen ook.

Als ik ergens (in een quote) lees dat ze schrijft dat hij heel erg snel vermoeid is, dan zie ik echt speuren eerlijk gezegd ook niet zitten. Maar verder ben ik het hier helemaal kwijt :scratch: Ik kan me niet meer voorstellen dat er iets van terecht komt.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Miss_Liz schreef:
Ik vind dat jullie beide honden zouden moeten herplaatsen en dan lekker door moeten klooien met jullie leven.,wel samen ,niet samenwonen ZONDER HONDEN.
Niet de deur uittrappen maar keurig netjes herplaatsen bij baasjes die ze wel kunnen bieden wat ze nodig hebben.
Dat zou pas volwassen en op liefde voor je honden duiden,soms is liefde namelijk loslaten.
Ik weet zeker dat Malinois jullie ter zijde zal willen staan zodat er zsm een goed eoplossing komt .
frank1985
Zeer actief

tineke schreef:
Miss_Liz schreef:
Ik vind dat jullie beide honden zouden moeten herplaatsen en dan lekker door moeten klooien met jullie leven.,wel samen ,niet samenwonen ZONDER HONDEN.
Niet de deur uittrappen maar keurig netjes herplaatsen bij baasjes die ze wel kunnen bieden wat ze nodig hebben.
Dat zou pas volwassen en op liefde voor je honden duiden,soms is liefde namelijk loslaten.
Ik weet zeker dat Malinois jullie ter zijde zal willen staan zodat er zsm een goed eoplossing komt .

volgens mij heeft malinois dat idd al vaker aangeboden....
ik denk dat nu het punt weer is bereikt dat TS niets meer van zich laat horen
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Zoek stok! schreef:@gyanty We denken er gewoon anders over. Ik zeg geen nee in training namelijk. Denk dat een Aus ook een behoorlijke eigen wil heeft, dus het is niet dat ik het niet ken. Maar ik maak gebruik van haar wil om het goed te doen. De mensen met Borders die ik goed vind lopen, zorgen dat de hond niet de fout in gaat. En als het dan toch een keer gebeurt, probeer je het opnieuw. Corrigeren is ook bij Borders demotiverend en te veel stress zorgt er juist voor dat ze nog meer als een debiel gaan rondrennen.

Het is gewoon een verschil van inzicht tussen ons. Ik zie het genoeg hoor, dat een oefening verkeerd gaat, de hond een correctie krijgt (nee is ook een correctie) en ik zie nooit dat het dan ineens wel duidelijk is. Wel zie ik dat drukke honden drukker worden en gevoelige honden duiken. De mensen die de oefening gewoon over doen zonder correctie en zorgen dat ze nu wel goed staan en het juiste commando geven, hebben veel meer succes. Ik kijk graag naar echt goede lopers :wink:

Ik corrigeer in het dagelijks leven wel. Als Izzie in m'n broek hangt, kan ik dat niet negeren, of ik moet een gat in m'n broek willen. Dat heb ik dus duidelijk gemaakt, dat ik dat niet wil. Maar in training weet ik zeker dat zij alleen maar drukker zou worden van correcties. Dus zorg ik dat ik het juiste van haar vraag op haar niveau. Mensen zeggen te snel dat een hond het commando wel kent. Er gaat echt wel wat tijd overheen voordat een hond het commando 100% betrouwbaar opvolgt. Tot die tijd is het gewoon zorgen dat je het zo aanbiedt dat het lukt.
Dus mensen die een nee zeggen om de hond te stoppen, de oefening opnieuw doen en hun handeling aanpassen dat kan niet? Natuurlijk zeg je niet alleen maar nee en ga je door, tuurlijk pas je daarna je handelen op je hond aan. Dat is net zoals in dagelijks leven als ze in je broek hangen. Na het nee geef ik iets waar hij wel zijn tanden in mag zetten. Ik moett trouwens zeggen dat als ik een overduidelijk handelingsfout heb gemaakt, ik geen nee zeg hoor. Maar goed, mijn vorige hond heb ik nooit hoeven te corrigeren in het parcour (was de rust zelfe, heel beheerst, maar wel goed :D). We zullen zien wat Kay in de toekomst brengt en hoe ik daar mee zal moeten gaan trainen. Misschien komen we elkaar in de toekomst op wedstrijden nog wel tegen (lijkt me trouwens leuk :D)
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

gyanty schreef:
Zoek stok! schreef:@gyanty We denken er gewoon anders over. Ik zeg geen nee in training namelijk. Denk dat een Aus ook een behoorlijke eigen wil heeft, dus het is niet dat ik het niet ken. Maar ik maak gebruik van haar wil om het goed te doen. De mensen met Borders die ik goed vind lopen, zorgen dat de hond niet de fout in gaat. En als het dan toch een keer gebeurt, probeer je het opnieuw. Corrigeren is ook bij Borders demotiverend en te veel stress zorgt er juist voor dat ze nog meer als een debiel gaan rondrennen.

Het is gewoon een verschil van inzicht tussen ons. Ik zie het genoeg hoor, dat een oefening verkeerd gaat, de hond een correctie krijgt (nee is ook een correctie) en ik zie nooit dat het dan ineens wel duidelijk is. Wel zie ik dat drukke honden drukker worden en gevoelige honden duiken. De mensen die de oefening gewoon over doen zonder correctie en zorgen dat ze nu wel goed staan en het juiste commando geven, hebben veel meer succes. Ik kijk graag naar echt goede lopers :wink:

Ik corrigeer in het dagelijks leven wel. Als Izzie in m'n broek hangt, kan ik dat niet negeren, of ik moet een gat in m'n broek willen. Dat heb ik dus duidelijk gemaakt, dat ik dat niet wil. Maar in training weet ik zeker dat zij alleen maar drukker zou worden van correcties. Dus zorg ik dat ik het juiste van haar vraag op haar niveau. Mensen zeggen te snel dat een hond het commando wel kent. Er gaat echt wel wat tijd overheen voordat een hond het commando 100% betrouwbaar opvolgt. Tot die tijd is het gewoon zorgen dat je het zo aanbiedt dat het lukt.
Dus mensen die een nee zeggen om de hond te stoppen, de oefening opnieuw doen en hun handeling aanpassen dat kan niet? Natuurlijk zeg je niet alleen maar nee en ga je door, tuurlijk pas je daarna je handelen op je hond aan. Dat is net zoals in dagelijks leven als ze in je broek hangen. Na het nee geef ik iets waar hij wel zijn tanden in mag zetten. Ik moett trouwens zeggen dat als ik een overduidelijk handelingsfout heb gemaakt, ik geen nee zeg hoor. Maar goed, mijn vorige hond heb ik nooit hoeven te corrigeren in het parcour (was de rust zelfe, heel beheerst, maar wel goed :D). We zullen zien wat Kay in de toekomst brengt en hoe ik daar mee zal moeten gaan trainen. Misschien komen we elkaar in de toekomst op wedstrijden nog wel tegen (lijkt me trouwens leuk :D)
Wat wij op puppycursus wel hebben geleerd was het woord "fout" te gebruiken als ze een verkeerde oefening doen. Of als de oefening niet helemaal goed word uitgevoerd. Nilo wil nog wel eens sjoemelen met het naast komen zitten, dan ging ie maar half naast enzo. Fout betekende dus gewoon dat de oefening onieuw moest, omdat je "nee" inderdaad ook wel veel als correctie gebruikt. Bij obedience zeggen we overigens ook geen "fout." Gewoon niets zeggen en opnieuw proberen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

gyanty schreef:
Dus mensen die een nee zeggen om de hond te stoppen, de oefening opnieuw doen en hun handeling aanpassen dat kan niet?
Kan niet zeg ik niet, want ik zie het genoeg :wink: Ik doe het zelf echter niet, tenminste ik probeer het niet te doen. Ik roep gewoon Jaaaa Brrrrammmie, kom maarrrrr en start opnieuw. En zoals ik zei, mensen die ik heel goed vind handelen, doen het ook niet. Ga eens bij een training staan kijken en let goed op de reactie van de hond als een handler nee zegt terwijl de hond in vol enthousiasme een toestel neemt. Ik heb zelf op een wedstrijd een keer nee gezegd toen Bram bij de eennalaatste paal er uit schoot. Toen ik het filmpje terugzag, schrok ik me rot van het effect van mijn nee. Mijn trainer wees me er uiteraard ook op toen hij het filmpje had gezien. Ook heb ik nog wel eens de neiging om stil te vallen als het mis gaat. Bram komt dan terugrennen met een blije bek en krijgt geen respons omdat ik aan het nadenken ben. Killing voor de motivatie en hij heeft dan geen eens een nee gekregen :wink: En zo gevoelig is Bram nou ook weer niet hoor, er zijn Borders die een stuk eerder van slag zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik heb het al eerder in een topic naar jullie geschreven maar ik wil mezelf toch nog eens quoten. En dat is niet omdat ik mezelf zo graag lees.
Sommige dingen kun je niet leren maar dat zit in je of niet. Tot op zekere hoogte kun je prima honden houden op basis van een beetje theorie en het gewoon leuk omgaan met de hond. Wandelingen maken en een hond meedraaien in de dagelijkse gang van zaken van een gezin.
Ga je met een type hond een stap verder, wat je met een mechelaar uit werklijnen zeker doet, dan kom je er niet met een beetje theorie. dan komt er een heel belangrijk stuk aanleg bij kijken. Heeft iemand aanleg om een hond écht te begrijpen. Aanleg kun je niet leren, hoe erg je best ook doet.
Ik heb niet het gevoel dat jij die aanleg hebt en daardoor een type hond zoals deze kan houden en op een juiste manier kan geven wat hij nodig heeft.
gyanty
Zeer actief

Maeve schreef: Wat wij op puppycursus wel hebben geleerd was het woord "fout" te gebruiken als ze een verkeerde oefening doen. Of als de oefening niet helemaal goed word uitgevoerd. Nilo wil nog wel eens sjoemelen met het naast komen zitten, dan ging ie maar half naast enzo. Fout betekende dus gewoon dat de oefening onieuw moest, omdat je "nee" inderdaad ook wel veel als correctie gebruikt. Bij obedience zeggen we overigens ook geen "fout." Gewoon niets zeggen en opnieuw proberen.
Daarvoor gebruik ik commando beter, maar komt op hetzelfde neer eigenlijk.
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Zoek stok! schreef:
gyanty schreef:
Dus mensen die een nee zeggen om de hond te stoppen, de oefening opnieuw doen en hun handeling aanpassen dat kan niet?
Kan niet zeg ik niet, want ik zie het genoeg :wink: Ik doe het zelf echter niet, tenminste ik probeer het niet te doen. Ik roep gewoon Jaaaa Brrrrammmie, kom maarrrrr en start opnieuw. (eind quote)

Er zijn toch wel wat variaties denkbaar, het is ook afhankelijk hoever de hond een oefening beheerst. Tijdens een agilitywedstrijd heb je net de meest ideale trainingsomstandigheden, stem van vrouwtje klinkt heel anders :wink:
Ik houd het meestal al zo aan: bij het aanleren als het niet goed ga stap terug(80/20 regel). Kent de hond het gedeelte maar gaat het om een of ander reden niet goed dan geen beloning en oefening op nieuw doen. Ik leer mij hond wel nee aan (of foutje) ,maar ik gebruik het selectief. Bij de oefening groot voorwerp revieren wat hij goed beheerst en gaat graven bij het voorwerp, dan gebruik ik het nee. Gister tijdens de training voor reddingshond pakte Arris het bringsel veel te vroeg en te ver van het slachtoffer ( hier zitten we nog in de aanleerfase).Hier word dus dan geen "nee"gebruikt , maar wordt ervoor gekozen om de oefening over te doen ,dus danig dat de zelfde fout niet kan worden gemaakt.
Jan
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Kan niet zeg ik niet, want ik zie het genoeg :wink: Ik doe het zelf echter niet, tenminste ik probeer het niet te doen. Ik roep gewoon Jaaaa Brrrrammmie, kom maarrrrr en start opnieuw. En zoals ik zei, mensen die ik heel goed vind handelen, doen het ook niet. Ga eens bij een training staan kijken en let goed op de reactie van de hond als een handler nee zegt terwijl de hond in vol enthousiasme een toestel neemt. Ik heb zelf op een wedstrijd een keer nee gezegd toen Bram bij de eennalaatste paal er uit schoot. Toen ik het filmpje terugzag, schrok ik me rot van het effect van mijn nee. Mijn trainer wees me er uiteraard ook op toen hij het filmpje had gezien. Ook heb ik nog wel eens de neiging om stil te vallen als het mis gaat. Bram komt dan terugrennen met een blije bek en krijgt geen respons omdat ik aan het nadenken ben. Killing voor de motivatie en hij heeft dan geen eens een nee gekregen :wink: En zo gevoelig is Bram nou ook weer niet hoor, er zijn Borders die een stuk eerder van slag zijn.
Heb veel bij trainingen gekeken hoor (en bij wedstrijden) toen ik nog met mijn vorige hond trainde. Maar goed dat is alweer wat jaren geleden (ben gestopt met trainen toen Bas 12 of 13 jaar was, dat ik zeker 3 jaar geleden dus). Maar zoals ik al zei, Bas heeft eigenlijk nooit correcties nodig gehad, aangezien die heel beheerst door een parcoursje ging, daarbij makkelijk te sturen was. Hij weigerde wel eens of durfde het eerste jaar niet op wedstrijd door de vreemde tunnel heen en dan deed ik inderdaad gewoon zoals jij het omschreef. Maar ik zie mijn toekomst met Kay toch wat minder makkelijk dan als ik in het verleden met Bas heb kunnen doen. Maar dat is omdat ik het bij zoveel border misschien ook wel fout heb zien gaan in training inderdaad (waarbij je je gaat afvragen waarom ik in godsnaam aan een border ben begonnen haha). Maar te enthousiast zijn met een border (hem dus enthousiast terug roepen) maakt ze overigens ook zenuwachtig en nog drukken. Het wordt een gulle middenweg zoeken denk ik. (vind het overigens een kunst om te trainen zonder corrigeren hoor)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”