Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

buiten overdag + sneeuw

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

miko schreef:
estelle schreef:
miko schreef:als ik dat zo lees doe je meer met je hond qua opleiding/cursus/beweging dan veel mensen in 30 jaar doen.
of je hond nou in een gemeubileerd huis ligt waar verder niemand is of in de tuin met goede beschutting zal de hond een zorg zijn,
als je maar zorgt dat ie droog en vocht/tochtvrij ligt en bij vorst beschikking heeft over een verblijfplaats waar ie wel wat warmte heeft, goed geisoleerd hok met windscherm ofzo.
Een hond die overdag buiten ligt en s'avonds binnen loopt vanzelf hijgend naar de achterdeur als de kamertemp. te warm is, dan laat je hem gewoon buiten.
Talloze werkende jachthonden worden overdag buiten gehouden om hun neus te ontwikkelen en verwaaiing van geuren tijdens de jacht beter op te kunnen pikken, die liggen s'avonds bij de openhaard en als ze het te warm vinden geven ze aan dat ze naar buiten willen.
Je hond moet wat uurtjes alleen zijn want jij en je vriend hebben ook nog een leven, prima, je hond is geen suikerpopje.

Honden in NL hebben het doorgaans 1000 x beter dan honderdduizenden kinderen over de hele wereld, daar horen jou en mijn honden ook bij.
Je zorgt meer dan goed voor hem, klaar.
:roll:
Het gaat er ook helemaal niet om dat die hond buiten moet liggen. Het gaat er om dat die hond de ene keer binnen bij de kachel mag liggen en de andere keer moet ie buiten in de vrieskou.
Ik vind dat niet kunnen, een vacht moet wel de mogelijkheid krijgen om zic hte kunnen ontwikkelen tot een goede wintervacht.
In mijn ogen moet zo'n hond dan dus na de zomer naar buiten en niet meer binnen komen (in ieder geval niet voor uren achter elkaar binnen) zodat de hond/vacht kan reageren op de temperaturen die steeds iets dalen.

En laten we vooral kinderen in derdewereld landen niet gaan vergelijken met een hondje hier in Nederland.
mijn huishond van nog geen 8 maanden gaat nu nog tot zijn nek in openwater, vind ie heerlijk, als ie eruit komt gaat ie sneeuwschuiven met zijn kop of languit in de sneeuw liggen bijten op zijn lege kong met de ijspegels letterlijk aan zijn baard.
Dus? DAt doet mijn hond ook hoor, zelfs mijn ouwe Kimba van 11 jaar.
Maar ik kan hen echt niet nu in een kennel pleuren de hele dag/nacht.

Maar ik zal even verder lezen, wat voor onzin je nog meer uitkraamt.
estelle

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
al loop ik 2 uur dan kan ik als ik thuiskom weer overnieuw beginnen... van wandelen worden ze niet moe....
Nou, dat bedoel ik dus.
Hoe kan je dan van zo'n (jonge) hond zeggen dat hij bek af is na 45 min wandelen en spelen met balletjes of andere honden? Dat kan toch niet kloppen lijkt mij dan? :denken:
Tenzij je misschien 45 min non-stop balletje aan het gooien bent, maar dat lijkt me, gewrichtstechnisch, toch weer beeetje overdrijven de andere kant op.
Hij is constant aan het rennen, niet constant 45 min balletjes apporteren maar wel gedurende wandeling door (eerste 5 min kan niet want dan ben je nog bij ons ind e wijk en laatste 10 mijn kan ook niet ivm in de wijk zijn) maar daar tussen is hij wel steeds met vanalles bezig.

En wij zitten savonds niet met een stuiterende hond die bruist van de energie want ik ken Diego en als hij energie te veel heeft dan gaat hij dat uitkuren op ons als we niks met hem doen (bijten in je armen etc). Dat doet hij helemaal niet meer. En mocht hij nog energie hebben gaan we nog lekker op een veldje of in de achtertuin nog wat oefeningetjes extra doen (kan zoekspelletjes zijn maar ook luid, volgen, blijven etc.).
nogmaals: je overtraint hem, je doet teveel met hem

als ik met mn hond ga fietsen zal ie eerst na een half uur moe worden, vervolgens als ik doortrain, zal dat punt pas na een uur komen, vervolgens na 2 uur etc. dus............................. je overtraint hem.

En ik snap dat ook niet hoor dat ie na 45 min. kapot is...
ik heb hier zo'n ballenmonster, is moe in het bos/park na ballen te gooien, maar haal ik hem uit de auto na 5 min. dan heeft ie weer energie voor 10 en kan zo weer een paar uur lopen... :19:
Hier net zo met Hera.
Ballen gooien is heel leuk voor een paar minuten daarna staat ze er weer.
Ik kan uren met haar wandelen maar ze blijft energie voor 10 houden.
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

estelle schreef: Maar ik zal even verder lezen, wat voor onzin je nog meer uitkraamt.
Lees anders eerst je eigen bagger, heb je je handen vol aan hoor, kan je daarna nog altijd de onzin van een ander lezen.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

estelle schreef:
miko schreef: mijn huishond van nog geen 8 maanden gaat nu nog tot zijn nek in openwater, vind ie heerlijk, als ie eruit komt gaat ie sneeuwschuiven met zijn kop of languit in de sneeuw liggen bijten op zijn lege kong met de ijspegels letterlijk aan zijn baard.

hier 3 honden zonder ondervacht, die uren buiten zijn en dat ook heerlijk vinden. ze hebben het niet koud en rommelen wat rond als ik aan hwet werk ben met de dieren. daarna ga ik een flink stuk met ze lopen en dan weer naar binnen. maar als ik ze hele dagen buiten laat zitten gaat het zeker weten niet goed.
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

miko schreef:
estelle schreef: Maar ik zal even verder lezen, wat voor onzin je nog meer uitkraamt.
Lees anders eerst je eigen bagger, heb je je handen vol aan hoor, kan je daarna nog altijd de onzin van een ander lezen.
Je denkt dat je heel wat bent he? Mag ik vragen wat jouw ervaringen zijn met honden? Heb je opleidingen gehad?
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik lees straks alles wel bij, maar ik wil even iets helder hebben.

Plotselinge temperatuurverschillen zijn schadelijk.
Het is heel simpel; een huishond die een uurtje, desnoods twee uurtjes in de kou gaat ravotten, krijgt daar niets van.
Zet diezelfde hond de hele nacht buiten en verwacht een longontsteking.

Hoewel het geen honden betreft, heb ik hier een schitterend voorbeeldje van.
Ik heb zelf een voliere met valkparkieten. Die gaan er in het voorjaar of de zomer is, zodat de overgang van binnen naar buiten niet zo groot is.
Daarna kan je ze voortaan gewoon buiten laten, zelfs nu met die enorme vorst. Ze groeien er als het ware in; geen enkel probleem.

Zet ik nu een van mijn valkparkieten een weekje binnen, en zet ik 'm dan weer naar buiten... dan overlijd hij hoogstwaarschijnlijk heel snel.
De overgang is dan te groot.

Dit geld voor alle diersoorten, en dus ook voor ons mensen. Gewenning is een must.

Dus als je Diego nu écht weer buiten wilt hebben, zal je dat moeten opbouwen. Je kunt hem nu niet gelijk weer buiten zetten, ZEKER niet nu met die vorst, ondanks het slopen. En hoewel VERRE van ideaal met deze uren, is een bench dan toch een betere optie voor zijn gezondheid.

Edit: Bijgelezen.

Diego is nog maar negen maanden oud en OOK nog een mecheltje uit werklijn.
Persoonlijk vind ik werklijnhonden en huishonden toch echt twee verschillende dingen. Een werklijnhond is ZEKER niet gemaakt om uren alleen te zitten en daar zit jou probleem, vrees ik.
Daarnaast is Diego nu ook nog eens vol op aan de puber, dat kan haast niet anders.

Alles waarmee je conditie opbouwt, zoals fietsen, zou ik nu even laten voor wat het is. Energie heeft deze hond te over lijkt me...
Hij moet natuurlijk wel in normale conditie blijven, maar ga niet verder opbouwen.
Belangrijker is om hem geestelijk ook goed moe te krijgen. Laat hem maar werken; laat hem speuren, probeer eens zo'n Nina Ottenson spelletje. Aan de slag met die hond; oefeningen doen, trainen.
Twee á drie keer 5 minuutjes per dag.

Als ik hier de honden op een tamme dag een denkspelletje geef, zie je ze niet meer. En een trainingssessie van vijf minuten is vaak vermoeiender dan een half uur balletjes halen.

Geestelijke en lichamelijke prikkeling zijn twee verschillende dingen, houd daar rekening mee. Wandelen is lichamelijke oefening, het snuffelen tijdens diezelfde wandeling is geestelijk vermaak. Loskoppelen dus.
Afbeelding
estelle

Hutsje schreef:
estelle schreef:
miko schreef: mijn huishond van nog geen 8 maanden gaat nu nog tot zijn nek in openwater, vind ie heerlijk, als ie eruit komt gaat ie sneeuwschuiven met zijn kop of languit in de sneeuw liggen bijten op zijn lege kong met de ijspegels letterlijk aan zijn baard.

hier 3 honden zonder ondervacht, die uren buiten zijn en dat ook heerlijk vinden. ze hebben het niet koud en rommelen wat rond als ik aan hwet werk ben met de dieren. daarna ga ik een flink stuk met ze lopen en dan weer naar binnen. maar als ik ze hele dagen buiten laat zitten gaat het zeker weten niet goed.
Precies het is gewoon ook zoooo logisch dat het onbegrijpelijk is dat deze 2 heren (of is de een een dame) dat niet inzien.

Als ik lekker aan de wandel ben heb ik het ook niet koud en kan ik ook zo een paar uur lopen.
Ga ik echter een halfuur stilstaan buiten dan vriezen mn tenen er zowat af.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Diego nog steeds binnen, gister niet gesloopt met na de wandeling weer een gevuld ekong en een handdoek die ik slordig opgevouwen heb en in de vouwen koekjes heb verstopt.
Uiteraard hou ik daarmee rekening en geef hem ietsjes minder voer.
Smorgens krijgt hij ipv koekjes brokken met een klein beetje pindakaas erdoor in zijn kong want anders vallen ze er wel heel erg snel uit.
En smiddags krijgt hij nu een bot dat pas smiddags neer gelegd word dus dat is dan ook nieuw.

Gisteravond liet ik zien hoe ik dat deed met die handdoek aan vriendje en legde die handdoek toen weer op de grond (diego tut nog graag op een handdoek en dat mag hij gewoon van ons, hij doet dit vaak voor hij gaat slapen). En hij ging meteen weer in de handdoek snuffelen opzoek naar koekjes maar die zaten er toen niet in hihi.

Een nina otterson spelletje heb ik 1 thuis die zal ik af en toe gaan gebruiken savonds moet ook niet elke dag denk ik want dan word het ook wel heel simpel??

Fietsen doe ik met Diego nog niet, al zijn meningen daar over verdeeld dat het nu al wel moet kunnen en de ander zegt wacht tot 1 jaar.

Gister met wandelen heeft mijn vriend hem nog balletjes laten zoeken (balletje in struikjes bijv gooien en dan Diego laten zoeken). Onderweg was hij een balletje ook kwijt geraakt (uit jas gevallen) hij dacht laat ik eens kijken of Diego hem nog terug kan vinden, Diego gaf niet op en hup daar was het balletje! Dit is de eerste keer dat het balletje kwijt was dus dat komt eigenlijk nooit voor, normaal is het in struikjes gooien of in een grote hoop bladeren ofzo en mag Diego het dan zoeken.

helaas kan ik doordeweeks het speuren niet oefenen omdat het dan al te donker is. Dus dat is voor de weekenden overdag.

Vandaag krijgt hij weer smiddags een gevulde kong en die handdoek met koekjes er in verstopt en een bot die dan pas word neergelegd.

@Nakisha: kan je mee even uitleggen waarom een werklijnhond niet gemaakt is om uren alleen te zitten. Dat zeg je tegen mij denk omdat Diego nu binnen zit? Maar werkhonden in kennels zitten nog veel langer alleen als Diego.... Die hebben daar ook geen probleem mee toch?
Wij hebben Diego meer bewegingsvrijheid gegeven (hele tuin of keuken/kamer).
En in de bench gaat hij zeker niet voor die uren dat hij alleen is. Dat andere daar geen probleem mee hebben is ok. maar wij willen dat absoluut niet hebben. Is juist toch goed dat hij die bewegingsvrijheid heeft thuis als ie alleen is?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sonnie1983 schreef:Maar werkhonden in kennels zitten nog veel langer alleen als Diego.... Die hebben daar ook geen probleem mee toch?
en nog steeds ben je bezig uitvluchten aan het verzinnen... het kan nl altijd nog erger.... :roll:
Heb je al iets van ons aangenomen uberhaupt hier... dat je denkt, goh daar kunnen ze weleens gelijk in hebben?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sonnie1983
Zeer actief

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:Maar werkhonden in kennels zitten nog veel langer alleen als Diego.... Die hebben daar ook geen probleem mee toch?
en nog steeds ben je bezig uitvluchten aan het verzinnen... het kan nl altijd nog erger.... :roll:
Heb je al iets van ons aangenomen uberhaupt hier... dat je denkt, goh daar kunnen ze weleens gelijk in hebben?
als je had gelezen heb je zien staan dat ie gewoon nog binnen is en dat hij smiddags nog een kong, een handdoek met koekjes er in verstopt krijgt en een ander bot die dan pas gegeven word.

En heb ook gezegd dat ik dan donderdag en zondag niks met hem zal doen omdat hij woensdag en zaterdag traint (normaal deed ik donderdag al niks met hem omdat hij woensdag hele avond had getraind dus rust en vanaf nu train ik ook zaterdags vanaf morgen).

En ik heb ook gezegd dat ik af en toe een nina otterson spelletje met hem zal doen savonds. maar niet elke dag want dan blijft het ook geen utidaging.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

malinois schreef:
Maar die zien dat als rust, en die hebben ze gewoon nodig. Quinto is minimaal 40 uur per week aan het werk, dan zijn rondes 4x per dag 1 uur, en zijn slaapdagen, na een nachtdienst. Dus zoveel in de kennel? :19:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Dingo
Zeer actief

miko schreef:
Sonnie1983 schreef:Denk dat Miko bedoeld te zeggen dat een huishond met binnennvacht toch wel kou aan kan ivm het zwemmen in ijskoud water etc.
juist.
een huishond die in ijskoud water kan kan ook tegen stil staan/liggen/zitten in sneeuw, de mijne wel in ieder geval, dus zou niet weten waarom een andere huishond met ondervacht dat ook niet zou kunnen.
Tuurlijk kan een binnenhond naar buiten :denken: Maar om een binnenhond dan 2 maanden buiten te laten en dan weer 2 maanden binnen, dat gaat gewoon niet goed :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Dingo schreef:
miko schreef:
Sonnie1983 schreef:Denk dat Miko bedoeld te zeggen dat een huishond met binnennvacht toch wel kou aan kan ivm het zwemmen in ijskoud water etc.
juist.
een huishond die in ijskoud water kan kan ook tegen stil staan/liggen/zitten in sneeuw, de mijne wel in ieder geval, dus zou niet weten waarom een andere huishond met ondervacht dat ook niet zou kunnen.
Tuurlijk kan een binnenhond naar buiten :denken: Maar om een binnenhond dan 2 maanden buiten te laten en dan weer 2 maanden binnen, dat gaat gewoon niet goed :wink:
weet niet of dat naar mij was gericht maar diego is t/m half dec altijd buiten geweest. en straks ook weer gewoon buiten.
Dingo
Zeer actief

Sonnie1983 schreef:
Dingo schreef:
miko schreef:
juist.
weet niet of dat naar mij was gericht maar diego is t/m half dec altijd buiten geweest. en straks ook weer gewoon buiten.
Een hond kan zo echt niet anticiperen op de temperatuur :wink:
AfbeeldingAfbeelding
kobus08
Zeer actief

Ongelezen bericht door kobus08 »

Oke laat ik eens een poging wagen om je uit te leggen waarom die temparatuursverschillen niet goed zijn. Beter nog, je kunt het zelf ondervinden. Doe een dikke jas aan, of 2, of 3, als het maar echt heel warm is. Je gaat hiermee een uurtje of 2 in de warme kamer zitten, een graad of 20. In het begin heb je het snik heet maar dat wordt minder. Nu ga je in de tuin staan. Ook een uur of 2. Een beetje rondlopen, plantjes bekijken maakt niet uit. Ja da's koud he! Na twee uur ga je weer naar binnen.

Laat even weten wat er toen gebeurde.

Oftewel, je doet niet voor niets een jas aan als je naar buiten gaat en hem weer uit als je binnen bent. Een hond kan dit niet, die heeft maar 1 vacht en die wordt winterbestendig door altijd buiten te zijn, te beginnen vanaf de zomer.

Als de buiten temparatuur boven de 15 graden is, is het temparatuur verschil tussen binnen en buiten een stuk minder en zal het voor Diego makkelijk kunnen!

En om even op je probleem terug te komen, het is echt een lastige situatie! Slopen is niet leuk en jullie doen al heel veel aan om het te voorkomen. Tips zijn hierboven al gegeven. Heb je niet de mogelijkheid om een speciale kamer voor hem in te richten? Je zet daar dan alleen zijn speeltjes en een mand of iets dergelijks in. En eventueel wat kartonnen dozen zodat hij 'legaal' kan slopen. Een hele grote bench zeg maar.
Sonnie1983
Zeer actief

enige plek zou zolder zijn maar daar geen verwarming dus ook koud.

En inderdaad zeg ook niet dat ie nu al buiten moet want hij zit gewoon nog steeds binnen met gister niks slopen en vanmorgen wel 1 ding en vanmiddag niet meer.

Het is ook de leeftijd denk ik. Dus we doen ons best er zo goed mogelijk van af te brengen met het slopen... lijkt wel of hij wel weet dat hij niks duurs mag slopen (meubels)
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik las in je stukje dat er heel serieus mee bezig bent, super. :)
Zo te horen word Diego lekker bezig gehouden en daar is ook niets mis mee.

Het slopen zal vast nog niet volledig verdwenen zijn; hij is negen maanden en een bom vol energie. Alleen zijn moet men nu eenmaal leren. Onze herder sloopt zelfs nu heel af en toe iets uit pure baldadigheid. 99% van de tijd sloopt hij niets.

@Nakisha: kan je mee even uitleggen waarom een werklijnhond niet gemaakt is om uren alleen te zitten. Dat zeg je tegen mij denk omdat Diego nu binnen zit? Maar werkhonden in kennels zitten nog veel langer alleen als Diego.... Die hebben daar ook geen probleem mee toch?
Wij hebben Diego meer bewegingsvrijheid gegeven (hele tuin of keuken/kamer).
Nee, mijn mening is dat ALLE werkhonden niet gemaakt zijn om uren alleen te zitten. Dat veel eigenaren het toch doen, zegt mij alleen maar dat er meer werkhonden dan werkhondmensen zijn... Maar dat is sowieso wel een feit. ;)
Het gaat mij er niet om of je Diego binnen of buiten alleen laat. Ik ben zelf van mening dat een fulltime baan en een hond zich niet laten combineren, tenzij er goede maatregelen worden getroffen (uitlaatservices, oppas, ect), en voor een werkhond geld dat extra.
En in de bench gaat hij zeker niet voor die uren dat hij alleen is. Dat andere daar geen probleem mee hebben is ok. maar wij willen dat absoluut niet hebben. Is juist toch goed dat hij die bewegingsvrijheid heeft thuis als ie alleen is?
Ja, dat wel.. maar het slopen zal je dan toch af en toe op de koop toe moeten nemen.

Onze hond ging tot zijn tweede jaar wél in de bench, maar was nooit langer dan een paar uurtjes alleen. Zes uur alleen was een uiterst geval waar ik me al erg rot bij voelde.
Wij woonden met vier mensen in dat huis, dus hij hoefde sowieso maar weinig alleen te zijn. Maar zonder bench had hij ongetwijfeld het huis verbouwd...

Het is helaas een beetje geven en nemen in een hondenleven. Als een negen maanden oude werkhond die hele werkdagen door de week alleen moet zijn, onderbroken door een uitlaatronde van drie kwartier, sloopt, ben ik niet echt verbaasd.

Ik ben gewoon eerlijk en kom hierin voor mijn mening uit. Ik geloof zeker niet dat Diego het niet goed zou hebben bij jullie, dat even voorop. Ik denk alleen dat niet de héle situatie ideaal is... maar dat geld, helaas, voor zoveel honden, om welke reden ook.
Het belangrijkste is dus nu om naar het gedrag, en de oorzaak ervan te kijken. Alleen dan kan je tot een oplossing proberen te komen. :)

En tja, buiten... dat kan nu even niet. Als je dat in de toekomst wilt gaan doen is dat natuurlijk geen probleem, maar dan zal je de keuze moeten maken; altijd binnen, of altijd buiten.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Sonnie1983 schreef: Het is ook de leeftijd denk ik. Dus we doen ons best er zo goed mogelijk van af te brengen met het slopen... lijkt wel of hij wel weet dat hij niks duurs mag slopen (meubels)
Duidelijk verstand van zaken heb jij :ok:
Nog nooit een hond meegemaakt die dacht laat ik de dure mobiel van het vrouwtje maar laten liggen en het goedkope tijdschrift pakken :smile2: :smile2: :smile2:
Je hebt een jonge hond die je de godsganselijke dag alleen laat, als ik dat hier bij mijn jonge honden doe mag ik blij zijn dat ik nog een dak op mijn huis heb staan :roll:
Verder ben je de ergste smoezenpoes die ik meegemaakt heb in al die jaren dat ik op het forum vertoef.
Voortdurend heb je vragen/poroblemen en als de ervaren werkhondenmensen je antwoord en advies geven weerleg je alles onmiddelijk met je volgende smoes en loop je ze ook nog eens af te zeiken. Vind het nog erg sympathiek van ze dat ze je toch nog op het goede spoor proberen te helpen, van mij had je de boom in gekund :ok:
Overigens mijn podenco van tien maanden is echt niet kapot na een wandelingetje van drie kwartier, mijn herder van bijna vier jaar ook niet, daar is wel wat meer voor nodig :wink:
Sonnie1983
Zeer actief

als het kon was ik ook liever de hele dag thuis voor hem, maar helaas kan dat niet. En zijn we ook niet minder goed voor hem.

en die beslissing van buiten of binnen is voordat hij hier kwam al gemaakt. Buiten dus. Maar het moet toch mogelijk zijn om elk jaar rond oud op nieuw hem even binnen te halen. Wil dat risico nl. echt niet lopen dat er juist dan wat gebeurd, verdwaalde pijl of achter in het gangetje een rotje wat extra hard klinkt dan en Diego schrikt er van etc.

gisteravond nog paar minuten nina otterson spelletje gedaan.

Ik doe nu dus smorgens een kong met zijn brokken gemengd met pindakaas zodat het er niet zo snel uit valt.

Smiddags krijgt hij kong met koekjes en een handdoek waar koekjes in verstopt zitten en een krokante bot (laatste tijd laat hij bijv een runderhuid bot liggen en krokant bot eet hij wel op).

maar nu krijgt hij natuurlijk wel erg veel lekkers, hij is mooi op gewicht dus wil eigenlijk niet dat hij nog meer aankomt. Dus als iemand nog tips heeft wat ik smorgens al klaar kan leggen bijv in die handdoek te verstoppen dan is dat ook welkom.
Of andere bezigheid dingetjes voor Diego smiddags.

Hij heeft donderdag niks gesloopt met wat hij hierboven gekregen heeft. En gister in de ochtend de guirlande gepakt die voor de raam lag.

Meestal is het smiddags dat hij wat gaat doen slopen dus.

Maandag is hij kort alleen omdat ik dan een crematie heb.

maar ja deze periode heb ik liever dat hij wat dingen extra krijgt dan dat ie aan mijn bankstel gaat beginnen bijv.

Vanaf dinsdag word het als het goed is weer iets boven de nul. Zou hij dan voorzichtig aan halve dagen buiten kunnen? bijv. de ochtenden (half 9 tot 12) en dat een aantal dagen aanhouden en dan smiddags ook weer naar buiten? Of moet ik volgend weekend hem eerst een uurtje buiten laten, zondags 2 uurtjes ofzo?
Sonnie1983
Zeer actief

Overigens wil ik niet dat er tussen de middag met hem getraind word met de wandeling (balletje apporteren etc. dat dan wel maar niet het volgen, vooruit sturen etc.).
In ieder geval dat leek ons niet verstandig omdat ik er mee train en af en toe doet mijn vriend ook wel wat oefenen met hem, maar dan ben ik er vaak bij en doet hij het precies zoals ik het doe (dat moet ie van mij) en als er dan nog een 3e persoon mee gaat oefenen, die doet het misschien weer net iets anders dan word het er ook niet duidelijker op voor Diego natuurlijk.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Sonnie1983 schreef: Hij heeft donderdag niks gesloopt met wat hij hierboven gekregen heeft. En gister in de ochtend de guirlande gepakt die voor de raam lag.
Je laat ook wel steeds dingen in huis liggen die er bijna om vragen om gesloopt te worden hoor :mrgreen:
Als je een hond hebt die sloopt is stap 1 vaak om dat soort geinige dingetjes dus even niet neer te leggen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sonnie1983 schreef: en die beslissing van buiten of binnen is voordat hij hier kwam al gemaakt. Buiten dus. Maar het moet toch mogelijk zijn om elk jaar rond oud op nieuw hem even binnen te halen. Wil dat risico nl. echt niet lopen dat er juist dan wat gebeurd, verdwaalde pijl of achter in het gangetje een rotje wat extra hard klinkt dan en Diego schrikt er van etc.
dan moet je hem aan een kennel wennen...dan heb je geen vuurwerk die achter het huis beland waar hij last van heeft. Hier zitten ze altijd buiten tot een uur of 23.00 op oudejaarsavond en gaan ze 2 uurtjes naar binnen en daarna direct weer naar buiten...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Sonnie1983 schreef:voor de duidelijkheid Diego ligt NOOIT snachts buiten. Die is altijd overdag buiten geweest en snachts altijd binnen. Snachts is het binnen 15 graden (staat de thermostaat dan op).
En hij geeft zelf aan savonds of ie nog even naar buiten w il omdat het te warm is of niet binnen.

Vandaag issie dus gewoon nog binnen krijgt ie nog een kans. Maar verder willen we hem gewoon buiten laten alleen als het een keer beter is ivm vuurwerk ofzo of we moeten in het weekend naar een feest dan leek het ons handig/beter als ie binnen bleef alleen.
Alles is ook weggelegd hij kan nergens bij, en hij krijgt dus extra dingen smiddags wat je hier boven wel ergens kan lezen.

Diego heeft buiten een geisoleerd nachthok en 1 bij 2 meter waar hij onder overkapping bij de poort kan liggen 3 kanten dicht. Nachthok staat in de tuin waar d eminste wind altijd is. MAar zoveel wind is er niet vaak in de tuin. Maar toch kiest hij ervoor om op tafel in de sneeuw te gaan liggen. Als dat echt zo koud was voor hem zal ie toch wel zelf ergens anders gaan liggen lijkt me.
Ik heb zo'n vermoeden dat hij vanaf die tafel naar binnen kan kijken, en dus constant op de loer ligt waar jullie zijn. Want soms mag hij, en soms niet. Hij ligt daar maar te hopen...Wat een geleur met die hond. Houd hem óf binnen, óf buiten. Dat beestje is blij als hij binnnen is en heeft dan fijn contact met jullie. Daarna moet hij weer naar buiten en zit daar in zijn uppie. Hij snapt het gewoon niet. En dan dat gezeur over het slopen, god het beestje is 9 maanden. Als een hond van negen maanden sloopt, open je daar toch geen topic over, hoort erbij. Je snápt het echt niet he :19:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik ga je toch nog een tip geven, geef hem geen tomaatjes meer. die zijn giftig ;). kun je beter stukjes komkommer of appel geven.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef: en die beslissing van buiten of binnen is voordat hij hier kwam al gemaakt. Buiten dus. Maar het moet toch mogelijk zijn om elk jaar rond oud op nieuw hem even binnen te halen. Wil dat risico nl. echt niet lopen dat er juist dan wat gebeurd, verdwaalde pijl of achter in het gangetje een rotje wat extra hard klinkt dan en Diego schrikt er van etc.
dan moet je hem aan een kennel wennen...dan heb je geen vuurwerk die achter het huis beland waar hij last van heeft. Hier zitten ze altijd buiten tot een uur of 23.00 op oudejaarsavond en gaan ze 2 uurtjes naar binnen en daarna direct weer naar buiten...
idd, hier komen ze dan nog niet eens binnen, maar bv hier in Veghel onder het afdak in de vari kennel tijdens de jaarwisseling (dus een paar uurtjes), in Rdam en straks in Uden in de schuur tijdens de jaarwisseling.....niet binnen dus en zeker niet langer dan een paar uur
Sonnie1983
Zeer actief

Even 1 ding duidelijk het is niet steeds binnen buiten binnen buiten geweest.
Vanaf week 10 t/m week voor kerst is het ALTIJD buiten geweest. Toen halve dagen binnen omdat hij dat nog niet kon. En dus 30 dec t/m nu hele dag binnen.

Dat heb ik volgens mij hier al vaker gemeld??

Hij ligt al vanaf begin zomer op die tafel, hij kijkt niet naar binnen, kan toch niks zien want door de glasgordijnen kan je amper binnen kijken.
Hij gaat op die tafel in de zon liggen zonnebaden/slapen op zijn rug.
dus daar is geen link met het binnen buiten binnen buiten (dat is het ook niet geweest hij is altijd buiten geweest allene nue en paar dagen binnen dus).

van de tomaatjes wist ik niet, heb wel toevallig komkommer gehaald dus die zal ik dan geven.

Ik wil geen kennel, wij hebben voor dat Diego kwam daar over nagedacht maar voor ons was het duidelijk dat hij de hele tuin tot zijnb eschikking zou hebben, en dat blijft zo.
En nogmaals hij is vanaf 10 weken altijd buiten geweest alleen nu een paar dagen binnen geweest. dus niet binnen buiten binnen buiten.
Dingo
Zeer actief

Heeft hij een goed geisoleerd nachthok?
AfbeeldingAfbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Dingo schreef:Heeft hij een goed geisoleerd nachthok?
Yep gekocht bij: http://www.kennelbouw-exclusief.nl/
Deze omschrijving staat erbij:
Nachthokken type Exclusief
Geïsoleerd nachthok van watervaste merantie multiplex en voorzien van 2 cm. isolatie.
Het dak is gemaakt van 15 mm. betontriplex.
Het geheel is afgewerkt met aluminium profielen.
Kleur donker bruin.
Afmetingen 115 cm. breed 77 cm. diep 80 cm. hoog.
Afmetingen 130 cm. breed 110 cm. diep 80 cm. hoog.

en staat in hoek van de tuin waar allerminste wind is.

Was hier voorwaarde dat hij een goed hok kreeg, waar hij overdag in kon met kou of regen. Je kan ze wel voor een paar tientjes overal kopen maar daar waait het zo door heen.

als het hier aan vriendje ligt zou hij het liefst nog verwarming bij wijze van er in maken, gaat natuurlijk niet maar ga er wel stro in leggen, waarschijnlijk gooit ie dat eruit maar dat moet ie zelf maar bekijken. Het ligt er dan in voor extra warmte en als ie het warm genoeg heeft gooit ie het er wel uit of gaat ie ergens anders liggen.
Dingo
Zeer actief

Dan had Diego rustig buiten kunnen liggen. Quinto heeft hier met kerst stro gekregen, en ligt dus altijd buiten. Voor Diego is dit een onduidelijke situatie. Nu mag hij lekker binnen zitten (en anicipeert zijn vacht op warmte) en zometeen als het niet meer vriest moet hij dag en nacht buiten ziten. :wink: Niet echt duidelijk, en als Mechelaars ergens behoefte aan hebben..... :wink: Waarom moet Diego trouwens buiten liggen en niet gewoon binnen?
AfbeeldingAfbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Dingo schreef:Dan had Diego rustig buiten kunnen liggen. Quinto heeft hier met kerst stro gekregen, en ligt dus altijd buiten. Voor Diego is dit een onduidelijke situatie. Nu mag hij lekker binnen zitten (en anicipeert zijn vacht op warmte) en zometeen als het niet meer vriest moet hij dag en nacht buiten ziten. :wink: Niet echt duidelijk, en als Mechelaars ergens behoefte aan hebben..... :wink: Waarom moet Diego trouwens buiten liggen en niet gewoon binnen?
Diego is savonds en snachts wel altijd binnen.
Kan er niks aan doen en ik weet dat het een werkhond is maar hij is hier ook gezinshond. Ik kan dat echt niet een hond dag en nacht buiten laten liggen. kan het niet uit leggen mijn gevoel daar over. Maar als ik een hond heb wil ik hem ook lekker bij me en niet ik binnen hij buiten.

Savonds mag hij naar buiten als ie dat aangeeft en gaat ie kwartier buiten ofzo en geeft dan aan dat ie weer binnen wil.

Het gaat dus alleen over dag dat hij buiten is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”