Rami schreef:Sorry, even heel erg off-topic...
@Niek (of misschien een andere fotografeer-deskundige

) hoe maak ik met mijn simpele Canon Digital Ixus 5.0 megepixel foto's in RAW-formaat.
Gaat dat vanzelf? En als ik die bestanden overzet naar mijn Mac (via USB-snoertje) blijven het dan RAW-formaten?
Of stel ik een hele domme vraag...

Jou camera heeft geen raw, sommige compact camera's hebben het inmiddels ook.
Raw is alleen interessant wanneer je wat van fotoshop begrijpt en mee doet.
Ik heb op mijn camera raw, maar gebruik altijd jpg ten eerste raakt je geheugenkaart van je toestel snel vol, de bestanden zijn veel groter, ten tweede omdat ik niet zoveel kan en doe met fotoshop.
Wanneer je echt wil gaan fotoshoppen dan zou je er idd naar kunnen kijken, maar als ik verderop ergens van je begreep dat het vooral voor jezelf en momenten vastleggen is (waar ik uit op maak dat je niet veel meer van plan bent dan er naarje foto's te kijken nadat je ze gemaakt hebt, zal raw niet zoveel meerwarden hebben.
Ik heb een jaar geleden eens een cursus gevolgd (al zegt iedere fotograaf weer wat anders) en die fotograaf vertelde dat raw niet zo heel erg interessant is, zeker wanneer je niet zo heel erg bekend bent met fotoshop e.d.
Hij zei dat je voldoende kan met jpg en dat hij altijd alles opslaat in tiff omdat de foto kwalitatief dan het beste bewaard wordt.
W.s zullen daar ook wel de meningen over verdeeld zijn, maar dit is mij iig verteld.
Maar goed, als je wilt weten welke camera welke specificaties heeft (zoals bijvoorbeeld mogelijkheid van raw) is kieskeurig.nl een goede site om dit allemaal op een rijtje te krijgen (goh lijkt wel of ik er aandelen in heb, maar nee, ik check daar heel veel dingen op specificaties, echt ideaal.
Nou ja een heel verhaal, maar succes met zoeken naar nieuwe camera