Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jagende honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Moos schreef:Ik snap de behoefte tot vergelijken die hier steeds om de hoek komt kijken ook niet zo. Alsof er alleen de twee uitersten zijn "de hond is veel uit zicht" en "de hond loopt kwijlend naast zijn baas".
Lijkt me dat er nogal een gebied daartussen zit, en als je hond wel steeds in zicht blijft heeft dat niks te maken met continu lopen te volgen of om de bal vragen :19:
Het was wel te verwachten hoor toen ik dit topic opende,dat die herders toch maar vervelende om de baas heen kwijlende honden zijn die niks anders kunnen dan vermaakt te worden door de baas.

Ohja, mijn Hera is dus zo'n hond die om mee heen loopt te zeuren om te mogen apporteren.
Heb ik nog altijd 10x liever dan honden die van alles en nog wat opjagen in de natuur. :roll:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

yamie schreef:
Hanneke2 schreef:
Rami schreef:
Hanneke2 schreef:
Ik zal wel raar zijn, maar ik wijs mijn honden soms op zo'n stel duffe eenden naast de sloot van 'Oooh, kijk 'es! Kippies! Ga kippies pesten!' Meestal jagen ze dan effe alle eenden het water in (hele slome eenden krijgen een zetje met een neus), en soms zijn ze te druk met iets anders. Die eenden worden er niet minder van (zo oefenen ze een beetje voor honden die *wel* hun tanden erin zetten), en ik moet bekennen dat ik het wel een grappig gezicht vind. :19:
Ja, dat vind ik toch wel raar idd. Honden aansporen om eenden op te jagen, vind ik eigenlijk niet echt ehm... leuk.

Maar goed, ik heb ook een zelfstandige jager en - zoals ik als schreef - doe ik mijn best om haar te beletten om op eigen houtje te jagen (te hetzen). Ben, net als een aantal anderer mensen in dit topic, aanhanger van het 'gedrag-laten-uitdoven-school' en daar hoort eenden opjagen niet bij. :wink:
Ja maar als je nou een hond bent, is dat toch hartstikke leuk om te doen? Mijn ervaring is dat juist als je een beetje meegaat in wat je honden interessant vinden, dat het dan minder een obsessie wordt. Een hond die meteen wordt aangelijnd en weggesleurd als hij een mol probeert uit te graven, zal de volgende keer weer fanatiek op zoek gaan naar die mol. Lekker effe het graven aanmoedigen en dan een koekie voor de moeite, en de volgende keer is graven gewoon iets leuks, maar niet een Heilig Moeten.

Lilo heeft hier eens achter een haas aangezeten, was echt niet meer te bereiken want dat was natuurlijk giga-spannend, dus ik heb maar vooral staan genieten van die prachtige sprongen van allebei door het hoge gras. Uiteindelijk gaf Lilo het op, en bij de volgende haas gaf ze het al veel eerder op. Dat vind ik meer 'laten uitdoven' dan alles verbieden.
wel eens van winnaars ervaring gehoord? zelfbelonend gedrag?
dat er honden zijn die ook snel hun interesse verliezen in jagen ,ook nadat ze het een keer gedaan hebben, dat zal best, maar dat gaat voor het grootste deel echt niet op.
.:
Nou inderdaad.
Ik heb het bij een aantal xjachthonden gezien.
In het begin totaal geen interesse in wild. Dan een paar keer de kans gekregen en sindsdien enorme felle jagers die alleen maar rondloeren of er nog iets zit.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

estelle schreef:
ranetje schreef:Ik zie hier in de buurt overigens genoeg herders die een dikke middelvinger naar de "baas" opsteken. Die gaan niet jagen, maar zijn op een andere manier "even bezig" en de baas kan dat inderdaad wel zien. :wink:
Een herder moet je toch ook leren om te gehoorzamen?
Ja en dat is dus min of meer wat ik bedoel.
Waarom moet een ander ras wel maar leren gehoorzamen en wordt het bij een jachthond afgedaan als 'tsja jachthond he?'.
Ook een jachthond moet toch onder controle staan? Hoe moeilijk dat ook is?
Ik vind het gewoon raar dat deze groep honden dan maar gewoon hun gang mogen gaan.
Dat is een beetje een vooroordeel, net zoals het een vooroordeel is dat alle herders bijten en alle herderbaasjes macho's zijn :wink:
Mijn galgo's en podenco's jagen nauwelijks, als ze een konijn zien schieten ze er wel eens achteraan maar zijn goed terug te roepen. Toch lopen ze ook rustig wel eens een kwartier rond te struinen maar ik zie ze links en rechts steeds gaan. Dat mogen ze van mij want dat maakt ook dat ik blije en tevreden honden heb aan het einde van de wandeling.
Ik geniet ervan als ik ze zo zie rondvliegen met elkaar, achter elkaar aan en af en toe achter een konijn aan die ze nooit te pakken krijgen omdat een gezond konijn de honden te snel af is. Pip the Lip was een ander verhaal, persoonlijk denk ik dat omdat Pip niet achter konijnen aan kon rauzen ze haar gebied verlegd heeft naar traag lopende dieren zoals egels, die mogelijkheid krijgt ze niet meer, wel graaft ze nu ook graag op molletjes en muisjes en ook daar heb ik geen moeite mee.
Waar ik echt bij al mijn honden enorm op heb getraind is het commando hier, over het algemeen gaat dat geweldig mits ik niet de verkeerde combinatie meeneem op de wandeling. Poppel, kruising Breton Epangeul dus ook een jachthondje samen met de podenco's staat garant voor ellende en dan heb ik inderdaad het nakijken. Gelukkig is het gebied hier heel veilig voor ze en komen ze uiteindelijk altijd weer bij mijn auto uit.
Wel denk ik dat je als baasje geen controlle freak moet wezen want dan kan je inderdaad niet met dit soort honden omgaan :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

estelle schreef:
yamie schreef:
Hanneke2 schreef:
Rami schreef: Ja, dat vind ik toch wel raar idd. Honden aansporen om eenden op te jagen, vind ik eigenlijk niet echt ehm... leuk.

Maar goed, ik heb ook een zelfstandige jager en - zoals ik als schreef - doe ik mijn best om haar te beletten om op eigen houtje te jagen (te hetzen). Ben, net als een aantal anderer mensen in dit topic, aanhanger van het 'gedrag-laten-uitdoven-school' en daar hoort eenden opjagen niet bij. :wink:
Ja maar als je nou een hond bent, is dat toch hartstikke leuk om te doen? Mijn ervaring is dat juist als je een beetje meegaat in wat je honden interessant vinden, dat het dan minder een obsessie wordt. Een hond die meteen wordt aangelijnd en weggesleurd als hij een mol probeert uit te graven, zal de volgende keer weer fanatiek op zoek gaan naar die mol. Lekker effe het graven aanmoedigen en dan een koekie voor de moeite, en de volgende keer is graven gewoon iets leuks, maar niet een Heilig Moeten.

Lilo heeft hier eens achter een haas aangezeten, was echt niet meer te bereiken want dat was natuurlijk giga-spannend, dus ik heb maar vooral staan genieten van die prachtige sprongen van allebei door het hoge gras. Uiteindelijk gaf Lilo het op, en bij de volgende haas gaf ze het al veel eerder op. Dat vind ik meer 'laten uitdoven' dan alles verbieden.
wel eens van winnaars ervaring gehoord? zelfbelonend gedrag?
dat er honden zijn die ook snel hun interesse verliezen in jagen ,ook nadat ze het een keer gedaan hebben, dat zal best, maar dat gaat voor het grootste deel echt niet op.
.:
Nou inderdaad.
Ik heb het bij een aantal xjachthonden gezien.
In het begin totaal geen interesse in wild. Dan een paar keer de kans gekregen en sindsdien enorme felle jagers die alleen maar rondloeren of er nog iets zit.
Lilo heeft gereageerd zoals sommige boekjes dat ook uitleggen :mrgreen:
Leren dat die haas niet te pakken is en de hond komt steeds sneller terug bij de baas in plaats van door te jagen.
Een andere hond zal dat misschien minder snel doen.
Het is maar net hoe de hond het jagen op zich ervaart.
Als dat najagen al voldoende is voor een fijn gevoel, kom je bij andere boekjes die waarschuwen dat de hond door die eerste ervaring de volgende keer nog harder en verder achter die haas aan gaat. :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Geer schreef: Sophie luistert voor een Basset heel goed, vind ik althans. Als we haar zouden omdopen tot een Herder, of een BC, dan zou ze vast belabberd luisteren, maar dat is het niet...

"Tsja, een jachthond" is geen vrijbrief om je hond dan maar te laten gaan, maar met de wetenschap dat je een jachthond hebt kom je m.i. een heeeeeel stuk verder qua opvoeding dan wanneer je aanneemt een Heder te hebben. Veel jachthonden die ik zie 'mislukken' worden begeleid door een baas die compleet andere verwachtingen heeft, of denkt 'ze mogen dan wel zo gefokt zijn, ik maak er een behendigheidshondje van'. Volgens mij maak je met die instelling meer stuk dan dat je goed doet.
Dat denk ik ook :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

15 oktober is de opening van het jachtseizoen. Dan trekken de jagers de bossen in, door het kreupelhout, de maisplakken etc.
Ook dan vluchten er dieren en worden er dieren opgejaagd. En er worden dieren doodgeschoten. Ik heb reeën de straat over zien vluchten voor jagers in het bos, ook al waren zij niet aan de beurt (maar dat wisten die dieren natuurlijk niet).

Ik zie echt het verschil niet met een hond die een keer een konijn of haas achterna gaat. Ik vind dat laatste eigenlijk ergens minder erg: die hond krijgt ze alleen als er iets mis mee is. BOvendien, zo'n hond jaagt met nog veel meer passie dan een jager.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Hanneke2 schreef:
Rami schreef:
Hanneke2 schreef:
Ik zal wel raar zijn, maar ik wijs mijn honden soms op zo'n stel duffe eenden naast de sloot van 'Oooh, kijk 'es! Kippies! Ga kippies pesten!' Meestal jagen ze dan effe alle eenden het water in (hele slome eenden krijgen een zetje met een neus), en soms zijn ze te druk met iets anders. Die eenden worden er niet minder van (zo oefenen ze een beetje voor honden die *wel* hun tanden erin zetten), en ik moet bekennen dat ik het wel een grappig gezicht vind. :19:
Ja, dat vind ik toch wel raar idd. Honden aansporen om eenden op te jagen, vind ik eigenlijk niet echt ehm... leuk.

Tja, ik zorg er gewoon voor dat er andere dingen zijn die leuk zijn.
Het zal wel heel streng klinken maar Sika mag in de polder niet achter de ganzen aan (ze pakt ze, echt) en in het bos blijft ze op de paadjes, ze mag niet jagen/hetzen. Ze staat dan echt onder appèl.
Maar we gaan bijvoorbeeld wel naar een groot braakliggend terrein waar ze 'vrij' krijgt. Dan kan ze haar muizensprongen oefenen. Daar doen we speur-spelletjes en rent ze achter dummies en balletjes aan (en brengt ze terug). We doen dat echt samen en ze wordt daar ook uitgebreid voor beloond.

Als ik niet met haar had getraind (maandenlang) dan was Sil echt een stropende hond geworden. Ze ging namelijk echt voor de kill, op eigen houtje, niets ontziend. Achter wild aan, achter katten, achter kleine hondjes. Als het maar rende of wegvloog, als ze er maar achteraan kon. En dat is iets wat domweg niet kan in een dichtbevolkt land. En dat dit soort gedrag uitdooft als je je hond juist zijn of haar gang laat gaan? Ik kan het me eeerlijk gezegd niet zo goed voorstellen. In ieder geval niet in Silka's geval.

Mijn ervaring is dat dit gedrag dus weldegelijk kan 'uitdoven' door het te beletten, in iig in zoverre dat het goed hanteerbaar is. Sil loopt nu bijna overal los en dat kan alleen omdat ze snapt wat er van haar verwacht wordt. En dat levert haar ook wat op: een spelletje, een aai, wat lekkers, een blije baas. Ik heb niet het idee dat ze er enorm onder lijdt nu ze niet meer op eigen houtje kan jagen.
Afbeelding
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

iones schreef:Ik zie echt het verschil niet met een hond die een keer een konijn of haas achterna gaat.
Nu is het een konijn of haas, de volgende stap is iets groter, en uiteindelijk word er een kudde schapen de sloot in gejaagd (wat dan in 1 keer niet mag :19: ).

Die van mij boeit het echt niet of ze achter een veldmuis een haas of een kudde schapen achterna gaat. Jagen=jagen.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Freggel16 schreef:
Nu is het een konijn of haas, de volgende stap is iets groter, en uiteindelijk word er een kudde schapen de sloot in gejaagd (wat dan in 1 keer niet mag :19: ).
Nee, er zijn hier volop schapen en ook koeien. Daar hebben ze schrik voor. Dat is vast niet de reden.
Ik vraag me gewoon af waarom honden niet mogen jagen, en mensen en katten wel. Wat is het verschil?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik denk dat honden die jagen meer overlast veroorzaken :19:
dan mensen en katten, ik heb tenminste nog nooit een kat een kudde schapen zien opdrijven, of achter reeen zien aangaan
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:
Freggel16 schreef:
Nee, er zijn hier volop schapen en ook koeien. Daar hebben ze schrik voor. Dat is vast niet de reden.
Ik vraag me gewoon af waarom honden niet mogen jagen, en mensen en katten wel. Wat is het verschil?
Op de losloop stroken kan ik haar niet loslaten ivm katten en eenden. Zodra het vee buiten staat moet ik oppassen waar ik haar loslaat, want ze gaat rustig achter de schapen, koeien en paarden aan. Voor haar maakt het niks uit, zolang je maar kan jagen.

Ik denk dat je van honden veel meer last hebt als iedere eigenaar ze maar overal achter aan laat jagen.
Katten heb je geen last van, en helaas moeten mensen jagen daar de natuurlijke vijanden er bijna niet meer zijn.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Freggel16 schreef:
iones schreef:
Freggel16 schreef:
Op de losloop stroken kan ik haar niet loslaten ivm katten en eenden. Zodra het vee buiten staat moet ik oppassen waar ik haar loslaat, want ze gaat rustig achter de schapen, koeien en paarden aan. Voor haar maakt het niks uit, zolang je maar kan jagen.
lijkt me niet alleen maar jachtgedrag, maar ook (of voornamelijk) het volledig ontbreken van appél :wink: .
Zodra ik zie/merk dat ze iets heeft geroken of gezien kan ik haar terug roepen, maar dit moet binnen een seconde gebeuren anders is ze weg, en ja dan zit er inderdaad geen appél meer op: Klopt.

Ja, ze heeft in het verleden wel eens succes gehad :wink: (kat in de tuin in een hoek gedreven, een eend die in het riet verborgen zat, een haas die op nog geen halve meter afstand voor haar weg sprong)
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Julia jaagt ook, en wel op konijntjes.
Af en toe neem ik haar wel eens mee naar een park waar konijnen lopen, en soms is ze dan even op jacht.
Maar ze verdwijnt nooit uit mijn zicht, want als ze te ver weg gaat roep ik met een hele hoge stem haar naam en al haar bijnamen :mrgreen:
En dan komt ze toch weer mijn richting uit gerend.
Ze is banger om mij kwijt te raken dan dat ze dat konijn kwijt raakt.

Maar als ze er vandoor zou gaan?
Nee, dan ga ik echt niet meer met haar naar zo'n park, tenzij het me lukt met intensief trainen om haar toch terug te roepen.
:zweep:
S@ndr@
Zeer actief

ik blijf de mening houden dat niet alles erin of eruit te trainen is :19: je kunt er een heel eind :U: mee komen, maar er zijn grensen, en die kunnen best bij de hond en de baas allebei liggen.Dat maakt verder ook niet uit.
als een hond overlast veroorzaakt met jacht gedrag, dan moet ihj gewoon vast gehouden worden
ranetje
Zeer actief

S@ndr@ schreef:ik blijf de mening houden dat niet alles erin of eruit te trainen is :19: je kunt er een heel eind :U: mee komen, maar er zijn grensen, en die kunnen best bij de hond en de baas allebei liggen.Dat maakt verder ook niet uit.
als een hond overlast veroorzaakt met jacht gedrag, dan moet ihj gewoon vast gehouden worden
Maar wat is overlast?
Als ik de opdracht krijg om de honden op een pad te houden omdat ze anders het wild verstoren, terwijl de wildstand enorm is uitgebreid in de periode dat de honden (nee niet de mijne :mrgreen: ) door alle bosjes en houtwallen stormden.
Dan is dat dus geen overlast voor dat wild.
Ook niet voor het verkeer, want dat is te ver weg.
Dus voor wie wel?
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Volgens mij ging het in eerste instantie niet zozeer over overlast.
Maar over de veiligheid van de honden die ergens achteraan rennen dacht ik?
:zweep:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef:
S@ndr@ schreef:ik blijf de mening houden dat niet alles erin of eruit te trainen is :19: je kunt er een heel eind :U: mee komen, maar er zijn grensen, en die kunnen best bij de hond en de baas allebei liggen.Dat maakt verder ook niet uit.
Maar wat is overlast?
Als ik de opdracht krijg om de honden op een pad te houden omdat ze anders het wild verstoren, terwijl de wildstand enorm is uitgebreid in de periode dat de honden (nee niet de mijne :mrgreen: ) door alle bosjes en houtwallen stormden.
Dan is dat dus geen overlast voor dat wild.
Ook niet voor het verkeer, want dat is te ver weg.
Dus voor wie wel?
misschien voor de andere mensen die er lopen? Ik zou er op zn zachts gezegd niet happy mee zijn een hond zonder eigenaar tegen te komen :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

ja het ging erover dat honden die gingen jagen uit het zicht verdwenen en maar gingen :19: soms wel een kwartier ofzo
ik zou dodelijk ongerust zijn dus dat is al overlast :pffff: ,
verder denk ik als iedereen ze maar liet gaan, dat dat toch echt wel een partij overlast zou geven.

ook inderdaad voor mensen die daar wandelen en honden zonder eigenaar tegen komen

in bepaalde delen van het land werd er echt met honden gestroopt, dat kan toch niet de bedoeling zijn. door bepaalde groepen mensen (niet hier van het forum natuurlijk maar toch, dat jagen is leuk en lucratief :N: )
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 08 okt 2008 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Addy

malinois schreef: misschien voor de andere mensen die er lopen? Ik zou er op zn zachts gezegd niet happy mee zijn een hond zonder eigenaar tegen te komen :19:
echte jagertjes lopen echt niet over het pad hoor, die duiken de struiken en bossen in :pffff:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

De jachthonden zijn juist niet de honden die overlast veroorzaken, maar al die honden die niet gefokt zijn op jagen. Die rauzen door de bossen en jagen echt alles na. Dat zijn de honden die je tegenkomt in het bos die heen en weer lopen te rennen. De meeste jachthonden zijn erg baasgericht want ze zijn gefokt om samen met de baas te jagen...

Natuurlijk zijn hier ook weer uitzonderingen op, maar toch zie je dit vaak. De mensen die bewust een jachthond hebben, gaan er ook bewust mee om. En nee je traint het er niet uit, je past de training aan, aan de capaciteiten van de hond. Je zorgt dat ze zich kunnen uitleven daarin waar ze goed in zijn...
Het zijn heerlijk relaxte honden en je moet er geen 100% appèl bij verwachten, maar je kunt ze wel sturen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
malinois schreef: misschien voor de andere mensen die er lopen? Ik zou er op zn zachts gezegd niet happy mee zijn een hond zonder eigenaar tegen te komen :19:
echte jagertjes lopen echt niet over het pad hoor, die duiken de struiken en bossen in :pffff:
ja de mijne ook :19: daarom zou ik er niet happy mee zijn idd. als er dan iets is, sta je wel helemaal alleen... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

nance schreef:
De jachthonden zijn juist niet de honden die overlast veroorzaken, maar al die honden die niet gefokt zijn op jagen. Die rauzen door de bossen en jagen echt alles na. Dat zijn de honden die je tegenkomt in het bos die heen en weer lopen te rennen. De meeste jachthonden zijn erg baasgericht want ze zijn gefokt om samen met de baas te jagen...

Natuurlijk zijn hier ook weer uitzonderingen op, maar toch zie je dit vaak. De mensen die bewust een jachthond hebben, gaan er ook bewust mee om. En nee je traint het er niet uit, je past de training aan, aan de capaciteiten van de hond. Je zorgt dat ze zich kunnen uitleven daarin waar ze goed in zijn...
Het zijn heerlijk relaxte honden en je moet er geen 100% appèl bij verwachten, maar je kunt ze wel sturen.
Ja als mijn hond jaagt, ( en dat doet hij als hij de kans krijgt, dan bezorgt hij alles en iedereen overlast) dus krijgt hij de kans niet.
En een bulldog is toch echt niet gefokt voor de jacht :19: tenminste als ik bij karakter omschrijving kijk niet :19:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

nance schreef:
De jachthonden zijn juist niet de honden die overlast veroorzaken, maar al die honden die niet gefokt zijn op jagen. Die rauzen door de bossen en jagen echt alles na. Dat zijn de honden die je tegenkomt in het bos die heen en weer lopen te rennen. Dan loop je in een ander bos als ik, want als er hier iets gillend los door een bos loopt te rauzen dan is het: een stabij, een basset, of een duitse staander. En dat zijn volgens mij allemaal jachthonden.
De meeste jachthonden zijn erg baasgericht want ze zijn gefokt om samen met de baas te jagen...
Mwah, ik zie hier dat baasgerichte vooral ingetrained worden met een TT of opgelegd worden met een lange lijn. Tenzij je het over Retrievers hebt natuurlijk, die leren het wel na verloop van tijd.
Beslist, ik lees hier op het forum ook zat voorbeelden van mensen die het meer of minder inspanning wél lukt, maar in de praktijk kom ik voornamelijk hetzende jachthonden tegen
Laatst gewijzigd door Ennath op 08 okt 2008 16:57, 2 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
Addy schreef:
ja de mijne ook :19: daarom zou ik er niet happy mee zijn idd. als er dan iets is, sta je wel helemaal alleen... :19:
:denken:
Bedoel je dat jouw honden problemen zouden maken als er ergens een hond langsflitst die nog geen seconde naar jouw honden kijkt?
Of vind jij het alleen vervelend als jouw honden in de bosjes een andere zouden kunnen tegenkomen?

Ik begrijp je opmerking n.l. niet :wink:
Afbeelding
Addy

malinois schreef:
Addy schreef:
nog voordat jouw honden in de gaten hebben dat er iets aankomt zijn die van mij al langs geflitst en hebben die van jou volledig het nakijken :mrgreen:
Ik ben nooit bang voor andere honden, de mijne kijken er niet eens na en mijn windhonden die dagelijks losrennen zijn echt niet in te halen :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
Addy schreef:
Bedoel je dat jouw honden problemen zouden maken als er ergens een hond langsflitst die nog geen seconde naar jouw honden kijkt?
Of vind jij het alleen vervelend als jouw honden in de bosjes een andere zouden kunnen tegenkomen?

in de bosjes andere zouden tegenkomen... als het jagende honden zijn kunnen de mijne het toch niet bijhouden dus wat dat betreft geen probleem, maar mocht er iets zijn tussen de honden heb ik daar toch graag een eigenaar bij, en niet een die een km verderop bij de auto zit te wachten op zn hond. :19:
Afbeelding
Addy

malinois schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef:
Addy schreef: echte jagertjes lopen echt niet over het pad hoor, die duiken de struiken en bossen in :pffff:

in de bosjes andere zouden tegenkomen... als het jagende honden zijn kunnen de mijne het toch niet bijhouden dus wat dat betreft geen probleem, maar mocht er iets zijn tussen de honden heb ik daar toch graag een eigenaar bij, en niet een die een km verderop bij de auto zit te wachten op zn hond. :19:
Als ik naar Tico kijk die vliegt door de bosjes en als hij honden tegenkomt vliegt hij er in een boog omheen, ik heb nooit problemen op dat gebied omdat mijn honden niks opzoeken :wink:
ranetje
Zeer actief

Addy schreef:ik heb nooit problemen op dat gebied omdat mijn honden niks opzoeken :wink:
Mijn honden zoeken ook niets op.
Misschien konijnen, maar aan andere honden hebben ze niets als ze door het bos struinen.
Ik denk eigenlijk dat dat voor de meeste jagende jachthonden geldt?

Ik zit ook niet bij de auto te wachten dat scheelt misschien :wink:
Zo lang zijn ze niet weg.
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik doe hetzelfde wat Hanneke doet. Binnen de perken uiteraard. Het laten jagen 'onder begeleiding' doe ik niet om ze eens lekker te laten jagen, maar JUIST om ze te leren dat ze naar MIJ moeten luisteren en niet op eigen houtje aan de struin gaan.

De primaire motivatie van mijn honden is denk ik toch wel de jacht. Voor een ander zal dat een koekje zijn, een stok, of een apporteerspelletje, voor mijn honden is er niets leukers dan jagen. Behalve ik, ik moet wel leuker zijn dan jagen, want ik wil dat ze het jagen laten omdat ik dat wil. Of terugkomen als ik dat wil. Dus... op die momenten dat het kan, dat ik bijvoorbeeld in een groot stuk bos een eekhoorn zie, of een haas, dan gedraag ik me net zo als mijn honden wanneer ze iets zien. Ik verstijf, ruik, fixeer, wijs ze aan waar ik naar kijk en moedig ze aan erachteraan te rennen. Hits ik ze op? Welnee. Ik doe dat gerust niet bij katten, bij dieren die niet kunnen vluchten of in situaties waarbij ze anderen in gevaar brengen. En gevogelte vinden ze sowieso niet interssant. Als ze verhit weer terugkomen dan is het uiteraard groot feest, en vaak ren ik net zo hard mallotig mee te doen door de bosjes. Ze vinden het mieters. Ik doe het enkel in situaties waarvan ik weet dat het dier sneller is en ze niemand, noch zichzelf, schade kunnen berokkenen. In weer andere situaties leid ik ze af als een gek, als ik een stukje wild zie. Of lijn ik ze mieterssnel aan.

Het doel wat ik hiermee wil bereiken en bereik is dat ik 'serieuzer' word genomen. Als ze al loeiend door de bosjes rennen en ik roep dat het genoeg is, of ik doe alsof ik iets veeeeeeeeeeeel interssanters heb gevonden elders, word ik in de regel geloofd. 'Teamspirit', laten we het zo noemen. Ik ben de baas, ik kan inschatten wanneer iets wel of niet verantwoord is en doe dit naar beste eer en geweten. Ik ben niet degene die ze coute que coute hun allergrootste pleziertje ontzegt, maar juist de gene die het allergrootste plezier vaak aanmoedigt. Ik geef ze de vrijheid waar ze zo dol op zijn, met als doel om ze in situaties waarbij het niet kan een betere grip op ze te hebben. En mijn ervaring is dat dat bij mijn loperdjes heel goed werkt.

Maar dat ik mijn bescheiden inzicht.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Inge O schreef:
Geer schreef:Ik doe hetzelfde wat Hanneke doet. Binnen de perken uiteraard. Het laten jagen 'onder begeleiding' doe ik niet om ze eens lekker te laten jagen, maar JUIST om ze te leren dat ze naar MIJ moeten luisteren en niet op eigen houtje aan de struin gaan.

De primaire motivatie van mijn honden is denk ik toch wel de jacht. Voor een ander zal dat een koekje zijn, een stok, of een apporteerspelletje, voor mijn honden is er niets leukers dan jagen. Behalve ik, ik moet wel leuker zijn dan jagen, want ik wil dat ze het jagen laten omdat ik dat wil. Of terugkomen als ik dat wil. Dus... op die momenten dat het kan, dat ik bijvoorbeeld in een groot stuk bos een eekhoorn zie, of een haas, dan gedraag ik me net zo als mijn honden wanneer ze iets zien. Ik verstijf, ruik, fixeer, wijs ze aan waar ik naar kijk en moedig ze aan erachteraan te rennen. Hits ik ze op? Welnee. Ik doe dat gerust niet bij katten, bij dieren die niet kunnen vluchten of in situaties waarbij ze anderen in gevaar brengen. En gevogelte vinden ze sowieso niet interssant. Als ze verhit weer terugkomen dan is het uiteraard groot feest, en vaak ren ik net zo hard mallotig mee te doen door de bosjes. Ze vinden het mieters. Ik doe het enkel in situaties waarvan ik weet dat het dier sneller is en ze niemand, noch zichzelf, schade kunnen berokkenen. In weer andere situaties leid ik ze af als een gek, als ik een stukje wild zie. Of lijn ik ze mieterssnel aan.

Het doel wat ik hiermee wil bereiken en bereik is dat ik 'serieuzer' word genomen. Als ze al loeiend door de bosjes rennen en ik roep dat het genoeg is, of ik doe alsof ik iets veeeeeeeeeeeel interssanters heb gevonden elders, word ik in de regel geloofd. 'Teamspirit', laten we het zo noemen. Ik ben de baas, ik kan inschatten wanneer iets wel of niet verantwoord is en doe dit naar beste eer en geweten. Ik ben niet degene die ze coute que coute hun allergrootste pleziertje ontzegt, maar juist de gene die het allergrootste plezier vaak aanmoedigt. Ik geef ze de vrijheid waar ze zo dol op zijn, met als doel om ze in situaties waarbij het niet kan een betere grip op ze te hebben. En mijn ervaring is dat dat bij mijn loperdjes heel goed werkt.

Maar dat ik mijn bescheiden inzicht.
ik snap waar de tegen-reacties vandaan komen, maar bij een bepaalde categorie honden vind ik dit eigenlijk een goede methode - vooropgesteld dat je vaak in een omgeving loopt die zich daartoe leent.

die 'bepaalde categorie' zal in grote lijnen uitkomen op de lopende jachthonden.

bij mijn allereerste hond, meteen een lopende hond - en ik was toen 12 :N: - heb ik eigenlijk iets soortgelijks toegepast, nadat alle andere pogingen faalden. het enige wat werkte bij haar was het geven van een bepaalde mate van vrijheid om in ruil daarvoor weer een bepaalde mate van controle terug te krijgen.

tig jaar terug kon dat gelukkig nog zonder veel problemen - zou ik haar nu hebben gehad dan zou ze een zwaar gefrustreerde en ik vrees toch wel ongelukkige hond zijn geweest.
Juist, zo zie ik dat ook. En ik heb ook niet de illusie dat dat zal leiden tot een hond die in alle situaties goed luistert. Hier in de buurt zit ze aan de riem, ze zou onherroepelijk achter katten of de buurtkonijntjes aangaan en onder een auto komen. En ook op onbekend terrein met veel wild lijn ik haar aan. Maar hier in het bos, in het park, tijdens gezellige wandelingen in Schoorl, op de hei of andere buitenwandelgebieden dan durf ik haar met een gerust hart los te laten. Zij blij...ik blij.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”