Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tot 2x toe maltezers doodbijten

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

massam schreef:
Frenk schreef:
massam schreef:
Martijn schreef: Oh, oke. Als jij het zegt.
doen eerst kaarten en wie verliest moet het territorium verlaten. als diegene dat dan niet doet wordt er pas gevochten :19:
Dus jullie beweren nu allebei dat een wolf zich zonder waarschuwing op een andere wolf zal storten. En die bewering wordt dan ook nog op een heel volwassen manier gedaan. Natuurlijk joh :ok: :roll:
dus jij beweert nu dat een wolf die op een territorium van een ander komt eerst vriendelijk gevraagd wordt op te rotten? :denken:
Ik beweer dat er eerst andere signalen gegeven worden dan er meteen op te duiken ja.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

massam schreef:er weleens aan gedacht dat de signalen misschien wel gegeven worden maar dat jij die niet ziet? kan ook nog he!
Jij vertelt zelf anders vaak genoeg dat Sam juist tegenstrijdige signalen geeft die andere honden (of hun baasjes) totaal op het verkeerde been zet. Totdat je voldoende in de buurt bent en hij kan grijpen.

Dat noem ik geen waarschuwingssignalen :19:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

massam schreef:die 60% is mijn persoonlijke inschatting. zal ook nooit toegegeven worden trouwens :neenee:

ach frenk jij het jouwe in het mijne..
voorkomen is wat een goede baas doet.

mijn reu is 5 jaar en had makkelijk die hond in het bericht geweest kunnen zijn (alleen heb ik een staffordshire bull terrier) maar mijn 5 jarige tot voor een week intacte reu heeft nog geen kras op een andere hond kunnen maken.

afspuiten dan maar omdat ie in potentie gevaarlijk is?
nee, ik heb niet bedoeld en bedoel niet dat een potentieel gevaarlijke hond moet worden afgespoten! Dan zou namelijk zo beetje elke hond.....
Maar, die 'potentieel gevaarlijke hond van jou' ;-) blijft potentieel omdat JIJ je verantwoordelijkheid neemt. En DAT maakt nou net het grote verschil!!!

Suzanne
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Frenk schreef:
S@ndr@ schreef:
massam schreef:
Martijn schreef: Oh, oke. Als jij het zegt.
doen eerst kaarten en wie verliest moet het territorium verlaten. als diegene dat dan niet doet wordt er pas gevochten :19:
Is de OERvorm van strippoker :mrgreen: :ok:
Oh... en dan heb je trouwens ook nog vechten en vechten. Maar ook dat onderscheid is jullie waarschijnlijk te subtiel. :zwaai
:F: :mann: waar ga je heen dan
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Frenk schreef:
massam schreef:er weleens aan gedacht dat de signalen misschien wel gegeven worden maar dat jij die niet ziet? kan ook nog he!
Jij vertelt zelf anders vaak genoeg dat Sam juist tegenstrijdige signalen geeft die andere honden (of hun baasjes) totaal op het verkeerde been zet. Totdat je voldoende in de buurt bent en hij kan grijpen.

klopt. ik zeg dat het kan. ik zeg daarbij dat mijn hond dat niet altijd doet. maar daar ben ik voor

daarbij ga jij nu de wolf aan mijn reu koppelen. hoe persoonlijk wil je het maken. ik heb een huishond, een staffbull, geen wolf
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Frenk schreef:
S@ndr@ schreef:
massam schreef: doen eerst kaarten en wie verliest moet het territorium verlaten. als diegene dat dan niet doet wordt er pas gevochten :19:
Is de OERvorm van strippoker :mrgreen: :ok:
Oh... en dan heb je trouwens ook nog vechten en vechten. Maar ook dat onderscheid is jullie waarschijnlijk te subtiel. :zwaai
:F: :mann: waar ga je heen dan
Waar ik heen ga? Nog nergens naartoe. Ik zwaai gewoon naar jou/jullie :19: Maar wees niet bang.. Over driekwartier moet ik wel de deur uit, dus dan ben je van me af :mrgreen:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
massam schreef:
dus jij beweert nu dat een wolf die op een territorium van een ander komt eerst vriendelijk gevraagd wordt op te rotten? :denken:
Er zijn wel dégelijk wolven die van de ene roedel naar de andere verkassen, al was het alleen maar om inteelt tegen te gaan. Of dacht je dat alle wolven alleen maar binnen hun eigen roedel rondneukten?
Een wolf kan wel degelijk agressief op een andere wolf reageren, maar alleen maar als dat in zijn ogen zinvol is, wat heeft ie eraan om gewond te raken? Ik geloof beslist niet dat een wolf, net als een Stafford, zomaar losgaat op een andere wolf, zonder ook maar in het minst geprovoceerd te zijn.
ik geloof dat ook niet. ik leg de link ook niet tussen een huishond en een wolf.

ik vind het ook te ver gaan om te zeggen dat wolven geen agressie vertonen
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Een wolf komt niet bij iedere boom een andere wolf tegen :roll: gelukkig niet, want wolven kunnen ook knokken ook tot de dood erop volgt als de roedel te groot wordt :19:
Frenk
Zeer actief

massam schreef:
Frenk schreef:

klopt. ik zeg dat het kan. ik zeg daarbij dat mijn hond dat niet altijd doet. maar daar ben ik voor

daarbij ga jij nu de wolf aan mijn reu koppelen. hoe persoonlijk wil je het maken. ik heb een huishond, een staffbull, geen wolf
In jouw opmerkingen noemde je niet specifiek wiens signalen. Ik dacht dus dat we weer terug waren op het beginpunt van de discussie namelijk de (potentieel) agressieve honden. En daarom haalde ik Sam dus aan. En verder wil ik het niet persoonlijk maken om je te kwetsen, maar kunnen persoonlijke ervaringen wel heel verhelderend zijn.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

en dan even over een "goede" staff

die valt ook niet zomaar aan. als je een stabiele zekere hond hebt zal ie geen uitdaging uit de weg gaan, maar opzoeken zal ie niet.

mijn reu zoekt wel op. is ook een enorme zenuwenlijer en qua karakter geen goede staff.

mijn teef wel. die is ok naar andere honden, zal ff snauwen dat ze haar niet lastig moeten vallen en zal indien aangevallen zeker reageren maar zij zal nooit met agressie doeleinden op een andere hond afgaan.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Een wolf komt niet bij iedere boom een andere wolf tegen :roll: gelukkig niet, want wolven kunnen ook knokken ook tot de dood erop volgt als de roedel te groot wordt :19:
De wereld van verschil zit hem in dat ene woordje...
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Frenk schreef:
massam schreef:
Frenk schreef:

In jouw opmerkingen noemde je niet specifiek wiens signalen. Ik dacht dus dat we weer terug waren op het beginpunt van de discussie namelijk de (potentieel) agressieve honden. En daarom haalde ik Sam dus aan. En verder wil ik het niet persoonlijk maken om je te kwetsen, maar kunnen persoonlijke ervaringen wel heel verhelderend zijn.
mij kwets je niet maar ik ben zo bang dat je het verschil tussen een wolf en een hond vergeet
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

massam schreef:en dan even over een "goede" staff

die valt ook niet zomaar aan. als je een stabiele zekere hond hebt zal ie geen uitdaging uit de weg gaan, maar opzoeken zal ie niet.

mijn reu zoekt wel op. is ook een enorme zenuwenlijer en qua karakter geen goede staff.

mijn teef wel. die is ok naar andere honden, zal ff snauwen dat ze haar niet lastig moeten vallen en zal indien aangevallen zeker reageren maar zij zal nooit met agressie doeleinden op een andere hond afgaan.
Dan heb ik met haar ook helemaal geen problemen :19:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Frenk schreef:
S@ndr@ schreef:Een wolf komt niet bij iedere boom een andere wolf tegen :roll: gelukkig niet, want wolven kunnen ook knokken ook tot de dood erop volgt als de roedel te groot wordt :19:
O.k de zwakkere exemplaren worden uit de roedel gevochten, dus die moeten hem smeren dood of levend :wink: .
maar dood is in dat geval geen probleem hoor :wink:
Hoezo geen aggresief gedrag.
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 02 jun 2008 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Frenk
Zeer actief

massam schreef:mij kwets je niet maar ik ben zo bang dat je het verschil tussen een wolf en een hond vergeet
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar bedankt :mrgreen:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Laat ik dan maar iets ongenuanceerd er in gooien. Ik vind namelijk dat een hond die voor de kill gaat niet geschikt is voor de grootstedelijke gebieden in NL. Ja, er zitten hier mensen op het forum die een zeer hondagressieve hond hebben en daar goed mee omgaan. Maar ik heb geen hoge pet op van de gemiddelde hondenbezitter. En een percentage van die gemiddelde hondenbezitter, en zelfs de beneden gemiddelde hondenbezitter, vindt het stoer om met een zeer hondagressieve hond over straat te gaan.

Met als gevolg dat zo links en rechts de kleine witjes populatie inslinkt vanwege ongelukjes die hier dan weer goed gepraat worden. Want het ligt niet aan de hond. Sorry, maar het ligt wel aan de hond. Had de eigenaar in dit verhaal een teckel gehad, dan waren de witjes nu nog in leven geweest.

De hond is zoals hij is en er is een klein percentage hondeneigeraren geschikt om een zeer hondagressieve hond te hebben. Maar het percentage eigenaren dat zo'n hond heeft, ligt veel hoger. En dat dus ten koste van andere honden.

Ik snap niet zo goed dat wel verantwoordelijke hondenbazen zich zo vereenzelvigen met eigenaren uit dit soort verhalen. Als een hond het gezicht van een kind afbijt en mensen schrijven dat de hond een spuitje moet krijgen, voel ik me toch ook niet aangesproken omdat Bram niet zo heel makkelijk met kinderen is? Sterker nog, zou Bram op het eerste de beste kind duiken en in het gezicht hangen, dan is het exit Bram.
ben ik het helemaal mee eens.

en voor de stafford-liefhebbers die zich aangevallen voelen : laatst hadden we het er in een topic nog uitgebreid over, maar nee hoor, hondagressie mocht en kon niet uit het ras worden gefokt.

niet eerder dan dat daar serieuze initiatieven voor worden genomen zal ik medelijden met (een groot deel van) de baasjes hebben. met de hond heb ik het sowieso altijd, die sukkel kan het ook niet helpen.
dan heb ook jij daar niet goed gelezen..

dit wil iedere verantwoordelijke staffeigenaar:

en dan even over een "goede" staff

honden als mijn sam die gewoon niet sporen op dat gebied zijn ongewenst!
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Frenk schreef:
O.k de zwakkere exemplaren worden uit de roedel gevochten, dus die moeten hem smeren dood of levend :wink: .
Dat is ook logisch en heel natuurlijk. Maar nu hebben we het weer over een roedel. Wat doet een wolf met een passerende wolf? Wegjagen of het gevecht juist opzoeken?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Maar wil je daarmee dus zeggen dat honden (niet alleen staffs) die meteen 'grijpen' niet sporen en dus ongewenst zijn?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Frenk schreef:
S@ndr@ schreef:
Frenk schreef:
Dat is ook logisch en heel natuurlijk. Maar nu hebben we het weer over een roedel. Wat doet een wolf met een passerende wolf? Wegjagen of het gevecht juist opzoeken?
ze gaan waarschijnlijk geen poten schudden en koffie gaan drinken, hang denk ik helemaal van de situatie af wat ze gaan doen.
is er iets te verdedigen dan zal dat gebeuren,misschien zelf tot de dood erop volgt, zijn ze allebei ontheemd, dan zullen ze elkaar misschien ontwijken, enz enz.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

massam schreef:
ik geloof dat ook niet. ik leg de link ook niet tussen een huishond en een wolf.

Er zit ook "slechts" een evolutie van 135.000 jaar verschil, waarin aanpassingen en fokken op de bruikbaarheid door mensen. En zo hebben ze ook veel wolveneigenschappen verloren omdat die niet van pas kwamen.

Mensen moeten nu ophouden in deze discussie over wolven. Het gaat over honden.
Een hond die out of the blue een andere hond aanvalt, deugt niet. En al helemaal niet als het nog een 2e keer gebeurt, en al helemaal niet als die 2e keer binnen 24 uur plaatsvindt.
Laatst gewijzigd door iones op 02 jun 2008 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
M@scha
Zeer actief

Frenk schreef:

Maar wil je daarmee dus zeggen dat honden (niet alleen staffs) die meteen 'grijpen' niet sporen en dus ongewenst zijn?
door mij wel. ik vind het niet bij het ras horen. natuurlijk zijn er mensen die dat geil vinden. ik niet en gelukkig zijn velen het met mij eens.

een uitdaging mogen ze niet uit de weg gaan. maar het zelf op gaan zoeken zouden ze eigenlijk te arrogant voor moeten zijn vind ik.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

iones schreef:
massam schreef:

Er zit ook "slechts" een evolutie van 135.000 jaar verschil, waarin aanpassingen en fokken op de bruikbaarheid door mensen. En zo hebben ze ook veel wolveneigenschappen verloren omdat die niet van pas kwamen.

Mensen moeten nu ophouden in deze discussie over wolven. Het gaat over honden.
Een hond die out of the blue een andere hond aanvalt, deugt niet. En al helemaal niet als het nog een 2e keer gebeurt, en al helemaal niet als die 2e keer binnen 24 uur plaatsvindt.
Die honden zijn zo gefokt door mensen, wij hadden honden met deze eigenschappen nodig, (blijkbaar), daar kun je de hond niet op afrekenen :19:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 02 jun 2008 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:Een hond die puur voor de kill gaat, alleen al bij de aanblik van een andere hond,zonder enkele provocatie, hoort m.i. in deze overvolle maatschappij niet thuis.

Ik vind dan ook best dat een hond die dat tóch doet, afgemaakt moet worden. Hij is nergens meer te plaatsen en het is meteen een voorbeeld en waarschuwing voor andere bazen. Dat dat ook hún lieveling kan gebeuren als hij "losschiet" of "uit openstaande deuren glipt".
Er lopen hier een aantal Staffs rond en die zijn prima te behappen. Gedragen zich honds en normaal. Maar als hier een grauwende idioot rond zou lopen die alle moeite doet om mijn honden te grijpen, die mag van mij een enkele reis naar de hemel krijgen.
ik snap en begrijp wat je zegt en ben het misschien wel met je eens aangezien een goede baas vinden erg lastig zal zijn, maar een poging moet gedaan worden vind ik.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:ze gaan waarschijnlijk geen poten schudden en koffie gaan drinken, hang denk ik helemaal van de situatie af wat ze gaan doen.
is er iets te verdedigen dan zal dat gebeuren,misschien zelf tot de dood erop volgt, zijn ze allebei ontheemd, dan zullen ze elkaar misschien ontwijken, enz enz.
Maar in ieder geval is hun reactie totaal afhankelijk van de situatie :19:

En die flexibilteit, dat 'inzicht' zo je wilt, mis ik bij de hondagressieve honden zoals ik die bedoel. Die er iedere keer als ze maar de kans krijgen er vol invliegen. Ongeacht de situatie, het slachtoffer en wat dies meer zij.

Snap je wat ik bedoel?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Frenk schreef:Wolven gaan echt niet zomaar een andere wolf grijpen. Dat zie je echt nooit gebeuren in de natuur en het is ook niet logisch.
Een hond heeft niet alles met een wolf te maken als het om gedrag gaat.
Een hond heeft karaktereigenschappen die niet in verhouding zijn. Omdat de mens heeft gefokt op die karaktereigenschappen.
Ik wil maar zeggen, vergelijken met een wolf is meestal appels en peren.
Agressie is op zich trouwens geen karaktereigenschap maar het gevolg van een te groot territoriumbesef en een te klein sociaal besef. Honden die te intens zijn gefokt op die eigenschappen kunnen dus onberekenbare honden worden.
Net zoals een jachthond met een te grote jachtdrift waardeloos is voor z'n oorspronkelijke taken.
Helaas willen mensen altijd meermeermeer en dat uit zich dan wel eens in honden die een karikatuur van zichzelf worden.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
massam schreef:
Nanna schreef:Een hond die puur voor de kill gaat, alleen al bij de aanblik van een andere hond,zonder enkele provocatie, hoort m.i. in deze overvolle maatschappij niet thuis.

Ik vind dan ook best dat een hond die dat tóch doet, afgemaakt moet worden. Hij is nergens meer te plaatsen en het is meteen een voorbeeld en waarschuwing voor andere bazen. Dat dat ook hún lieveling kan gebeuren als hij "losschiet" of "uit openstaande deuren glipt".
Er lopen hier een aantal Staffs rond en die zijn prima te behappen. Gedragen zich honds en normaal. Maar als hier een grauwende idioot rond zou lopen die alle moeite doet om mijn honden te grijpen, die mag van mij een enkele reis naar de hemel krijgen.
ik snap en begrijp wat je zegt en ben het misschien wel met je eens aangezien een goede baas vinden erg lastig zal zijn, maar een poging moet gedaan worden vind ik.
Ben ik dan niet met je eens ;-) Hij heeft zijn kansen gehad én verspeeld. Hij heeft duidelijk laten blijken rücksichtlos en zonder aanleiding aan te vallen en dan betekent dat mij gewoon einde bericht.
maar hoe zie jij dit dan? alle honden die zomaar aanvallen afmaken? of pas als ze het gedaan hebt? of als je denkt dat ze het kunnen gaan doen? of een hele groep met hetzelfde uiterlijk maar vast afmaken omdat ze misschien gevaarlijk zijn?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:
Frenk schreef:Wolven gaan echt niet zomaar een andere wolf grijpen. Dat zie je echt nooit gebeuren in de natuur en het is ook niet logisch.
Een hond heeft niet alles met een wolf te maken als het om gedrag gaat.
Een hond heeft karaktereigenschappen die niet in verhouding zijn. Omdat de mens heeft gefokt op die karaktereigenschappen.
Ik wil maar zeggen, vergelijken met een wolf is meestal appels en peren.
Agressie is op zich trouwens geen karaktereigenschap maar het gevolg van een te groot territoriumbesef en een te klein sociaal besef. Honden die te intens zijn gefokt op die eigenschappen kunnen dus onberekenbare honden worden.
Net zoals een jachthond met een te grote jachtdrift waardeloos is voor z'n oorspronkelijke taken.
Helaas willen mensen altijd meermeermeer en dat uit zich dan wel eens in honden die een karikatuur van zichzelf worden.
Nee, dat snap ik. Het is alleen lastig om, als de discussie over natuurlijk en onnatuurlijk gaat, niet terug te grijpen op de wolf. (Doen we met voeding trouwens ook...)

Maar ik snap en zie heus het onderscheid tussen wat wij er als mensen ingebracht hebben en hun vroegere natuur en in hoeverre dat de honden in deze verhalen parten speelt.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

massam schreef:
Nanna schreef:
massam schreef:

Ben ik dan niet met je eens ;-) Hij heeft zijn kansen gehad én verspeeld. Hij heeft duidelijk laten blijken rücksichtlos en zonder aanleiding aan te vallen en dan betekent dat mij gewoon einde bericht.
maar hoe zie jij dit dan? alle honden die zomaar aanvallen afmaken? of pas als ze het gedaan hebt? of als je denkt dat ze het kunnen gaan doen? of een hele groep met hetzelfde uiterlijk maar vast afmaken omdat ze misschien gevaarlijk zijn?
Wat mij betreft: iedere hond ('t zal me worst wezen of het een chihuahua, een husky, een staff of een collie is!) die een hond(je) heeft verscheurd. We hebben dus echt over honden die zonder enige aanleiding een andere hond aanvalt en verscheurt, zoals in het openingsbericht staat.
Eén keer in de fout = einde oefening voor de hond en het liefst voor de baas een levenslang verbod op het houden van enig huisdier. Inclusief cavia :mrgreen: .
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Frenk schreef:
S@ndr@ schreef:ze gaan waarschijnlijk geen poten schudden en koffie gaan drinken, hang denk ik helemaal van de situatie af wat ze gaan doen.
Maar in ieder geval is hun reactie totaal afhankelijk van de situatie :19:

En die flexibilteit, dat 'inzicht' zo je wilt, mis ik bij de hondagressieve honden zoals ik die bedoel. Die er iedere keer als ze maar de kans krijgen er vol invliegen. Ongeacht de situatie, het slachtoffer en wat dies meer zij.

Snap je wat ik bedoel?
Ik snap je wel, maar ik ken maar heel weinig honden die echt ieder hond, dus echt 100% van wat ze tegenkomen naar de andere wereld willen helpen
Frenk
Zeer actief

Martijn schreef:
iones schreef: Een hond die out of the blue een andere hond aanvalt, deugt niet.
En zie! Zit je na te denken over hoe je uit moet leggen hoe imbeciel het is om menselijke normen en waarden op een hond te plakken en er komt direct iemand met een geweldige demonstratie.

"Zo'n hond deugt niet." Dat is een slechte, ondeugdelijke hond.
En omdat hij slecht is moet hij dood. Want hij deugt niet.
Wanneer deugt een hond dan wel? Kennelijk als hij zich gedraagt zoals een net mens dat doet. Met een hoedje op naar de kerk wandelen ofzo.

Honden die in het openbaar hun geslacht aflebberen overtreden ook de waarden van de deugdelijke mens. Die schieten we ook direct kapot.
En op de panty van Tante Gerdien rampetampen is ook niet deugdelijk...hop! Spuit er in!

In de middeleeuwen hingen ze varkens op wegens diefstal als de boerin de deur open liet staan en het varken van de kans gebruik maakte om de gortepap op te vreten.
Iones zit kennelijk ook nog in de middeleeuwen want die begint over honden die wel of niet....komt íe.....deugen.
En al helemaal niet als het nog een 2e keer gebeurt, en al helemaal niet als die 2e keer binnen 24 uur plaatsvindt.
Waarom zou hij de tweede keer iets anders doen?
Oh ja, omdat hij niet ....deugt.
deu·gen (onovergankelijk werkwoord; deugde, heeft gedeugd)
1 braaf zijn, goed oppassen
2 geschikt zijn voor iets

In dit geval gaat betekenis 2 op. Een dergelijke hond is niet geschikt om in onze honden/mensensamenleving gehouden te worden. Ergo: hij deugt niet.

En in de spreektaal wordt 'deugen' ook vaak gebruikt in de zin van 'bij z'n gezonde verstand zijn'.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”