Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hoi :mrgreen: (ik mis dit topic dus doorlopend omdat het om één of andere reden nooit in mijn "laatste berichten" lijstje komt :evil: )
Mbt het piepen, de "passiepieper" heeft zelf waarschijnlijk niet in de gaten wat hij doet. De "dwingelandpieper" wel. Felix was een dwingelandpieper, daar is hij in totaal misschien 5x voor gecorrigeerd. Dat moet je met een passiepieper absoluut niet doen, hooguit 1x om zeker te weten dat het niet helpt.
Wat ons in het algemeen echter veel verder heeft geholpen is trainen op rust.
Niet eerder uit de auto dan dat de hond rustig is, eenmaal uit de auto geen stap verzetten tot de hond weer rustig is, alleen aan de lange lijn en lijnlopen op een manier waarbij je continu vóór de hond loopt, continu álles bepalen voor je hond. Hij bepaald (tot hij het aankan) helemaal niets :pffff: :mrgreen:
Ik wil geen spelbreker zijn, maar als je écht leuk wilt trainen met je hond (en ik denk dat jullie dat allebei heel goed kunnen en heel leuk zullen vinden :wink: :ok: ) moet je een stapje terug doen. Overleggen met je trainer en aangeven dat je niet eerder wilt gaan apporteren dan dat je hond steady is. Dat gaat je zóveel plezier opleveren daarna. Als je een weekje of twee stevig werkt aan rust ben je al een heel eind op weg denk ik.

Een goede oefening voor steadyness, waarvoor je de hond eerst wel bekend moet maken met een beloningsbakje of voerdummy, is bijvoorbeeld:

-Hond aan een lijn van een meter of vijf.
-Gevuld beloningsbakje een meter achter je hond op de grond leggen.
-Een kleine vijf meter voor je hond gaan staan.
-Heel rustig maar goed zichtbaar een gewone dummy naast je schoen leggen zodat hij uit zicht is voor de hond.
-Even wachten en de dummy weer oppakken en teruglopen naar de hond.
-De hond mag zijn beloningsbakje (of voerdummy) halen en aan jou afgeven zodat jij het kunt openmaken en het hem leeg kan laten vreten :ok:

Als hij tijdens de oefening inspringt doe je niks, je laat hem de dummy halen en afgeven zonder commentaar, loopt terug naar het beloningsbakje en steekt dat pontificaal weer in je zak.
Na een paar minuten probeer je het opnieuw, je hond heeft vrij snel in de gaten dat hij beter kan blijven zitten :wink:

Die oefening doe je daarna nog eens maar dan laat je de gewone dummy vanaf kniehoogte vallen. En daarna nog eens maar dan laat je de gewone dummy vanaf schouderhoogte vallen. De gewone dummy is altijd aan die kant van jou die het verst van de hond af is.

Deze hele serie doe je daarna op een afstand van drie meter vanaf de hond en als dat allemaal goed gaat probeer je eens naar voren te werpen te werpen terwijl je náást de hond staat en het beloningsbakje nog steeds achter de hond ligt.

Mijn ervaring is dat 95% van het piepen wordt veroorzaakt door te snel te veronderstellen dat de hond steady is en te snel dóór willen met vervolgoefeningen.
Juist voor deze cruciale basiseigenschap geldt echter: "Goed bereid kost even tijd" en "better safe than sorry" enzo :wink:
Hoe dan ook succes!

Ohja, het is een goed idee om hem op deze wijze z'n complete maaltijd te laten verdienen, dus thuis niet eten maar alle eten laten verdienen op deze manier. Je kunt er rustig een paar dagen voor uittrekken, dat is beter dan de hele riedel op één dag afwerken. En als je de hele serie hebt gehad kun je het best nog eens herhalen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:Hoi :mrgreen: (ik mis dit topic dus doorlopend omdat het om één of andere reden nooit in mijn "laatste berichten" lijstje komt :evil: )
In dat geval zou je je op dit topic kunnen abonneren :idea: :mrgreen:

Even over dat beloningsbakje.
Het kan zijn dat ik het beeld niet goed voor ogen heb................
Als je dat bakje een meter achter de hond op de grond zet, dan kan hij daar dus bij?
In het geval je zelf 3 meter voor de hond staat, loop je dan niet het risico dat de hond meer bezig is met het openen van het bakje, dan dat hij gericht is op de dummy? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Even over dat beloningsbakje.
Als je dat bakje een meter achter de hond op de grond zet, dan kan hij daar dus bij?
In het geval je zelf 3 meter voor de hond staat, loop je dan niet het risico dat de hond meer bezig is met het openen van het bakje, dan dat hij gericht is op de dummy? :denken:
Hij zit aan een lijn :19:
Jij staat mét lijn vóór hem, het bakje of dummy ligt áchter hem :wink:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Even over dat beloningsbakje.
Hij zit aan een lijn :19:
Jij staat mét lijn vóór hem, het bakje of dummy ligt áchter hem :wink:
Dus ik heb die lijn in mijn handen en sta voor de hond en hij kan pas bij dat bakje als ik de lijn voldoende laat vieren zodat dat kan?
Ok een raadseltje opgelost :ok:
Ik dacht dat hij met die lijn gewoon "ergens" was vastgemaakt.
Waarom pak je de dummy niet op als hij inspringt? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Waarom pak je de dummy niet op als hij inspringt? :wink:
Omdat hij best een keuze mag maken, hij zal alleen gaandeweg leren dat het altijd beter is om te doen wat jij zegt.
Maar vooral omdat iets ophalen altijd goed is, nooit slecht. Hij krijgt alleen nooit iets als hij dat op eigen houtje doet. Jij gaat daar namelijk over :mrgreen: :wink:
"Pesten" demotiveert ook snel en roept tegenactie op. De hond reageert, jij ageert. Als je de dummy wegneemt reageer je op de hond.
En dat doe je gewoon niet :pffff: :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Waarom pak je de dummy niet op als hij inspringt? :wink:
Omdat hij best een keuze mag maken, hij zal alleen gaandeweg leren dat het altijd beter is om te doen wat jij zegt.
Maar vooral omdat iets ophalen altijd goed is, nooit slecht. Hij krijgt alleen nooit iets als hij dat op eigen houtje doet. Jij gaat daar namelijk over :mrgreen: :wink:
"Pesten" demotiveert ook snel en roept tegenactie op. De hond reageert, jij ageert. Als je de dummy wegneemt reageer je op de hond.
En dat doe je gewoon niet :pffff: :mrgreen:
:ok:
Duidelijk :wink:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ean heeft vandaag ook zijn eerst puppy-jachttraining gehad (na heel veel zoekwerk naar een goede training toch eindelijk gevonden)!

Nog niet zo heel veel jacht gedaan moet ik zeggen; aandachtsoefeningen, stukje meelopen (lijkt nog niet op volgen gelukkig, vind ik nog wat vroeg) en aanmoedigen, zit, komen op de fluit en op het eind een pluche beestje oppakken en mee lopen..

Op deze cursus wordt aangeraden om de puppygroep te doen tot het moment van wisselen en dan na het wisselen eerst een gehoorzaamheidscursus te doen en niet eerder dan 9 maanden weer verder te gaan met de jacht. Wat vinden jullie daar van?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Ean heeft vandaag ook zijn eerst puppy-jachttraining gehad (na heel veel zoekwerk naar een goede training toch eindelijk gevonden)!

Nog niet zo heel veel jacht gedaan moet ik zeggen; aandachtsoefeningen, stukje meelopen (lijkt nog niet op volgen gelukkig, vind ik nog wat vroeg) en aanmoedigen, zit, komen op de fluit en op het eind een pluche beestje oppakken en mee lopen..

Op deze cursus wordt aangeraden om de puppygroep te doen tot het moment van wisselen en dan na het wisselen eerst een gehoorzaamheidscursus te doen en niet eerder dan 9 maanden weer verder te gaan met de jacht. Wat vinden jullie daar van?
Ik krijg de indruk dat ze dus geen zin hebben om de honden en hun bazen te begeleiden tijdens de periode van 4 maanden tot 9 maanden? :denken:

Dat je in de periode dat ze wisselen niet te veel met apporteren bezig moet zijn is juist, maar kennisnmaken met van alles en nog wat aan wild is een van de redenen dat ik met mijn pup (Ita) naar puppyjachttraining ben gegaan.
Jachttraining bestaat toch nog wel uit meer dan apporteren?
Het versterken en onderhouden van het appèl zou prima in de overbruggingstijd kunnen (dus tot alle volwassen tanden en kiezen er in zitten).
Eerlijk gezegd lijkt het me juist heel belangrijk om de honden en bazen juist in die periode verder te helpen.
Op een gewone school zijn de methodes misschien net weer anders.
En als je geen of weinig ervaring hebt zou dat tot verwarring kunnen leiden.
Of geven zij ook die gewone gehoorzaamheidstraining?
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Ik vond het zelf ook wel een beetje jammer moet ik zeggen. En het wisselen is over het algemeen eerder voorbij dan negen maanden (maar misschien dat het toch 7 maanden was, weet nu niet helemaal zeker meer).

Ze zijn nu net begonnen met een gehoorzaamheidsgroepje geloof ik. Nu moet ik zeggen dat ik daar niet direct behoefte aan heb, maar wel aan meer begeleiding in de jacht.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Ik vond het zelf ook wel een beetje jammer moet ik zeggen. En het wisselen is over het algemeen eerder voorbij dan negen maanden (maar misschien dat het toch 7 maanden was, weet nu niet helemaal zeker meer).

Ze zijn nu net begonnen met een gehoorzaamheidsgroepje geloof ik. Nu moet ik zeggen dat ik daar niet direct behoefte aan heb, maar wel aan meer begeleiding in de jacht.
Om met je hond goed te kunnen trainen op jacht heb je appèl nodig :wink:
Hoor mij nou :eek: een opmerking waar ik een bloedhekel aan heb en nu schrijf ik het zelf ook op :N: :smile:

Maar er zit wel een kern van waarheid in.
Jachttrainingsoefeningetjes waarbij de hond apporten kan zoeken e.d. zijn heel erg leuk.
Maar als je het appèl niet goed onderhoudt komt je toch op een gegeven moment in de problemen.
Door op die gehoorzaamheidsoefeningetjes te blijven werken wordt het comtact ook beter met je hond en het is een extra mogelijkheid om je hond te leren lezen.

(Stoppen tot 7 maanden gebeurt vaker)
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Moniek B. schreef:Ik vond het zelf ook wel een beetje jammer moet ik zeggen. En het wisselen is over het algemeen eerder voorbij dan negen maanden (maar misschien dat het toch 7 maanden was, weet nu niet helemaal zeker meer).

Om met je hond goed te kunnen trainen op jacht heb je appèl nodig :wink:
Hoor mij nou :eek: een opmerking waar ik een bloedhekel aan heb en nu schrijf ik het zelf ook op :N: :smile:

Maar er zit wel een kern van waarheid in.
Jachttrainingsoefeningetjes waarbij de hond apporten kan zoeken e.d. zijn heel erg leuk.
Maar als je het appèl niet goed onderhoudt komt je toch op een gegeven moment in de problemen.
Door op die gehoorzaamheidsoefeningetjes te blijven werken wordt het comtact ook beter met je hond en het is een extra mogelijkheid om je hond te leren lezen.

(Stoppen tot 7 maanden gebeurt vaker)
Weet ik! Appel is nodig en helemaal mee eens. Maar heb een eigen hondenschool, dus dat gedeelte zit wel goed :mrgreen:

Het gaat trouwens nu al leuk met hem... We hebben een specifiek pluche beertje mee gekregen om te oefenen dat hij iets meeneemt in zijn bek en er mee blijft lopen. Zonder commando, alleen aanmoedigen als hij het doet om dat gedrag te stimuleren. Maar omdat het geen spel mag zijn toch een specifiek speelgoedje dat na het oefenen (twee keer, niet vaker) weer wordt opgeruimd. Ean had eerst de neiging er vandoor te gaan maar komt nu al keurig bij me. Dat gaat dus leuk :ok:
Vind het heerlijk om te zien hoe trots hij er dan bij loopt... zie mij eens gaan, lijkt ie te zegge :pffff:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Moniek B schreef:Weet ik! Appel is nodig en helemaal mee eens. Maar heb een eigen hondenschool, dus dat gedeelte zit wel goed :mrgreen:

Het gaat trouwens nu al leuk met hem... We hebben een specifiek pluche beertje mee gekregen om te oefenen dat hij iets meeneemt in zijn bek en er mee blijft lopen. Zonder commando, alleen aanmoedigen als hij het doet om dat gedrag te stimuleren. Maar omdat het geen spel mag zijn toch een specifiek speelgoedje dat na het oefenen (twee keer, niet vaker) weer wordt opgeruimd. Ean had eerst de neiging er vandoor te gaan maar komt nu al keurig bij me. Dat gaat dus leuk :ok:
Vind het heerlijk om te zien hoe trots hij er dan bij loopt... zie mij eens gaan, lijkt ie te zegge :pffff:
Ik vind (nog steeds :wink: ) dat ik zelf niet goed kan zien hoe mijn hond werkt.
Ik "gebruik" dus nog steeds (G&G)trainers om te kijken naar de combinatie van mij met mijn hond als extra ondersteuning om geen fouten in te laten sluipen.

Ik heb hier op wat kauwspullen na helemaal geen speelgoed over de grond.
Spelen doen we samen. Of het nou een apporteerspelletje is of een trekspelletje.
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Moniek B schreef:Weet ik! Appel is nodig en helemaal mee eens. Maar heb een eigen hondenschool, dus dat gedeelte zit wel goed :mrgreen:

Ik vind (nog steeds :wink: ) dat ik zelf niet goed kan zien hoe mijn hond werkt.
Ik "gebruik" dus nog steeds (G&G)trainers om te kijken naar de combinatie van mij met mijn hond als extra ondersteuning om geen fouten in te laten sluipen.
Ben ik helemaal met je eens, en ik zou dan ook heel graag een goede trainer hebben die er naar zou kunnen kijken. Maar bij mij in de omgeving wordt nog veel met slipketting getraind of toch op een hele andere manier dan wat ik een goede methode vind. Dus het valt nog niet mee om een goede kritische blik te krijgen.
ranetje schreef:[Ik heb hier op wat kauwspullen na helemaal geen speelgoed over de grond.
Spelen doen we samen. Of het nou een apporteerspelletje is of een trekspelletje.
Hier liggen wel speeltjes, met name om ze ook samen met speeltjes te laten spelen. Nu moet ik wel zeggen dat er eigenlijk wel wat weg kunnen want er ligt best veel. Als ik wil spelen met Ean, is hij er ook gelijk voor te porren. Hij is zo mensgericht dat dat geen enkel probleem is.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik en Macho hebben vandaag ook weer training gehad.

Macho had gister gevochten, en het was wat gezwollen op zijn borst en een beetje paars.
Toch maar besloten te gaan.
Hij leek er geen last van te hebben.

We begonnen met een verloren zoek.
Dit had hij heel snel gedaan.

Daarna een simpel apport waarbij we de dummy zelf weg moesten brengen.

Daarna een heel ver markeerapport met schot.
Macho koos een hele moeilijke route, maar had blijkbaar goed opgelet.
Hij kwam terug met dummy.

Daarna gingen we iets doen wat Macho nog nooit had gedaan.
Ik moest hem laten volgen en na 10 meter de dummy weggooien.
Daarna verder volgen zonder dat hij mag gaan.
20 meter verder weer een dummy weggooien, zonder dat hij mag gaan.
Dan een paar stappen terug, en terug sturen naar de 1e dummy.
Dit deed hij gelukkig goed.
Daarna weer weggestuurd en de 2e wist hij ook nog te liggen.

Daarna gingen we weer een markeerapport doen in de dichte struiken.
Dat ging ook prima.
Macho is er alleen een keer vandoor gegaan toen de dummy voor een andere hond werd gegooid.
Hij heeft deze dummy netjes geapporteerd, maar dat is niet de bedoeling natuurlijk :mrgreen:

Macho heeft vandaag niet gepiept!
Hij is de hele tijd lekker stil geweest, en heeft alleen maar naar de andere honden gekeken :cheer:
Nu moeten we wel gaan trainen dat hij dus niet gaat als een andere hond moet apporteren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief

Hij doet het goed zeg! :ok:
Fijn dat hij de hele tijd stil is geweest :cheer: dat heb je goed voor elkaar.

Die apporteer oefening met geheugentraining (lopen en twee dummy's weg gooien) is een leuke, die ga ik eventjes opslaan :wink:

Let idd goed op dat hij geen dummy's voor een andere hond weg pikt.
Trainen op steadyness en controle is heel belangrijk en niet alleen voor jullie.
Als hij een dummy weg pikt bij een gevoelige hond, die nog aan het leren is, loop je risico dat die hond niet meer wil apporteren.
Dat is voor die baas heel naar.
Het kost enorm veel tijd om zoiets dan weer recht te breien.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:Hij doet het goed zeg! :ok:
Fijn dat hij de hele tijd stil is geweest :cheer: dat heb je goed voor elkaar.

Die apporteer oefening met geheugentraining (lopen en twee dummy's weg gooien) is een leuke, die ga ik eventjes opslaan :wink:

Let idd goed op dat hij geen dummy's voor een andere hond weg pikt.
Trainen op steadyness en controle is heel belangrijk en niet alleen voor jullie.
Als hij een dummy weg pikt bij een gevoelige hond, die nog aan het leren is, loop je risico dat die hond niet meer wil apporteren.
Dat is voor die baas heel naar.
Het kost enorm veel tijd om zoiets dan weer recht te breien.

Ja inderdaad, ik moet dat echt voorkomen.
Ik zie dat bijvoorbeeld ook een beetje bij Macho.
De 2 keer dat Macho mocht apporteren ging er ook een andere hond mee.
Die eigenaar was heel erg boos op haar hond, en daardoor durfde Macho niet meer zo goed.
De trainer schreeuwde heel hard HIER naar die andere hond, en toen kwam Macho gelijk naar hem toe.
Hij kan er dus absoluut niet tegen als mensen schreeuwen enzo.
Uiteindelijk heeft hij zijn eigen dummy ook nog wel gehaald.
En was hij weer helemaal blij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief

samantha! schreef:De 2 keer dat Macho mocht apporteren ging er ook een andere hond mee.
Is het niet verstandiger om steadyness te trainen door de andere honden voorlopig aangelijnd te houden als er een van de honden moet apporteren?
Boosheid op de eigen hond die gretig wil apporteren is eigenlijk ook niet zo geweldig :?
En een brullende trainer zie ik ook niet zo zitten.

Maar ik ben alergisch geworden voor dat gedoe omdat me dat bij Rana echt enorm in de problemen heeft gebracht :wink:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:
samantha! schreef:De 2 keer dat Macho mocht apporteren ging er ook een andere hond mee.
Is het niet verstandiger om steadyness te trainen door de andere honden voorlopig aangelijnd te houden als er een van de honden moet apporteren?
Boosheid op de eigen hond die gretig wil apporteren is eigenlijk ook niet zo geweldig :?

Maar ik ben alergisch geworden voor dat gedoe omdat me dat bij Rana echt enorm in de problemen heeft gebracht :wink:
Nou alle honden waren aangelijnd behalve deze.
Deze zit normaal ook niet in deze groep.
Deze eigenares was familie van de trainer dus die kende de hond gewoon.

Maar deze hond was los omdat deze al verder is.
Deze traint al op een hoger niveau.
Ze traint normaal op een andere dag, maar ging nu gewoon een keertje extra mee.
Normaal is zij dus altijd los en springt ze nooit in.
Ze had het goede voorbeeld moeten geven :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

samantha! schreef:
ranetje schreef:

Nou alle honden waren aangelijnd behalve deze.
Deze zit normaal ook niet in deze groep.
Deze eigenares was familie van de trainer dus die kende de hond gewoon.

Maar deze hond was los omdat deze al verder is.
Deze traint al op een hoger niveau.
Ze traint normaal op een andere dag, maar ging nu gewoon een keertje extra mee.
Normaal is zij dus altijd los en springt ze nooit in.
Ze had het goede voorbeeld moeten geven :mrgreen:
Dat gaat heel vaak fout :mrgreen:
Andere groep en de hond reageert spontaan anders :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zo, weer een verslagje van de training van Ita (les 9 en 10).
Vorige week was er niet veel te vertellen.
Wat volg oefeningetjes en even vooruit sturen en toen begon het te onweren :N:
Sommigen zijn nog "over water" gaan doen, maar ik vond het risico te groot en ben dus vroeg gestopt met de training.
Deze week was het weer prima weertje.
Niet te warm en een lekker windje er bij :ok: dus we konden lekker aan de slag.
We hebben een 8 gelopen met volgen, zowel aangelijnd als los 8)
Ita deed het goed.
Omdat we daarna nogal lang moesten wachten heb ik zelf wat volgoefeningetjes met haar gedaan.
Paar stapjes volgen en zit, dan weer even volgen, dan down en zo steeds na een paar pasjes een ander commando gegeven. Afgesloten met een spelletje :ok:
Daarna was het voor roepen aan de beurt en het vooruit sturen en vervolgens gingen we "over water" sturen.
Een van de Drenten ging deze keer eindelijk zelf over. De bazin stond te dansen en te juichen aan de kant :ok:
Ita gaat al heel keurig en ze zwemt uitstekend.
Het oefenen op bewust gebruik van haar achterpoten heeft duidelijk effect als ik haar zwemmen vergelijk met het zwemmen van veel andere puppy's :D

Het apporteren ging ook goed. Ze moest deze keer een blok halen waarvan om het middenstuk een vachtje was gewikkeld.
Heel eventjes dacht ze aan de grote verdwijntruuk, maar mijn rammelbakje bracht haar gelijk weer op de goede weg (naar mij toe dus :mrgreen: ).
Daarna mocht ze dus het bakje leeg eten.
De trainer stond met grote ogen :shock: omdat hij dacht dat ze een volledig gevulde bak mocht leeg eten :smile:
Er zit maar één frolicje in stukjes in (voor het rammelen) met een heel lekker stukje worst er bij :F:

Na afloop mocht er weer gespeeld worden in de puppyren.
Vorige keer was de sfeer in de ren goed, dus toen liet ik Ita ook meespelen. Deze keer werd er naar mijn smaak weer veel te fel gereageerd door sommige hondjes dus ik heb Ita er al snel weer uit gehaald.
Hier in het park krijgt ze voldoende mogelijkheden om te spelen en contact met volwassen honden vind ik persoonlijk veel belangrijker dan het spelen van 5 maanden oude puppy's onderling.

Volgende week wordt er een start gemaakt met het "verloren apport".
Daar ben ik zelf dus maar vast een heel klein beetje mee begonnen.
Leuk om te zien hoe bij Ita opeens vanmorgen het "kwartje" viel.
Ze snapte opeens wat ik bedoelde met "zoek apport" :cheer: :ok:
Ze stak vanaf een onhandige kant de struik in waar haar dummy lag verstopt. Maar ze heeft net zo lang geworsteld tot ze met dummy en al weer uit de struik kon komen en naar me toe kon komen. :mann:
Dus ook vanmorgen weer een flinke jackpot :D
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Even een update over Taro.

Zoals de meeste wel zullen weten, komt Taro van een boerderij. Een cursus had hij nog nooit gevolgd en loslopen dus ook niet.

De eerste keren waren dat ook één groot drama. Hij zet zijn neus op de grond en volgde zijn neus en was niet meer te bereiken.

Nu driekwart jaar verder en vele malen oefenen met hier komen en aandacht vragen van hem tijdens de wandelingen, zien we echt een vooruitgang. Het kwartje is gevallen :cheer: :cheer: Hij kan bijna met alle wandelingen los. Soms heeft hij nog wel een wat mindere dag en dan laten we hem niet los.

Ook op de cursus is hij één en al aandacht voor mij. Zijn ook ruim geslaagd voor het A-examen, zelfs met een 10 voor het volgen.

Morgen gaan we de workshop wisselwerk volgen bij Nicky Gootjes en hoop daar nog meer tips te krijgen om met hem verder te komen. Hij is echt super :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:Even een update over Taro.

Zoals de meeste wel zullen weten, komt Taro van een boerderij. Een cursus had hij nog nooit gevolgd en loslopen dus ook niet.

De eerste keren waren dat ook één groot drama. Hij zet zijn neus op de grond en volgde zijn neus en was niet meer te bereiken.

Nu driekwart jaar verder en vele malen oefenen met hier komen en aandacht vragen van hem tijdens de wandelingen, zien we echt een vooruitgang. Het kwartje is gevallen :cheer: :cheer: Hij kan bijna met alle wandelingen los. Soms heeft hij nog wel een wat mindere dag en dan laten we hem niet los.

Ook op de cursus is hij één en al aandacht voor mij. Zijn ook ruim geslaagd voor het A-examen, zelfs met een 10 voor het volgen.

Morgen gaan we de workshop wisselwerk volgen bij Nicky Gootjes en hoop daar nog meer tips te krijgen om met hem verder te komen. Hij is echt super :ok:
Wat een geweldige vooruitgang :ok:
Gefeliciteerd met je doorzettingsvermogen.
Wat heb je daar nu een plezier van :D
Afbeelding
Sita
Zeer actief

ranetje schreef: Wat een geweldige vooruitgang :ok:
Gefeliciteerd met je doorzettingsvermogen.
Wat heb je daar nu een plezier van :D
Het voelt echt als een overwinning.

Soms zat ik echt wel even met mijn handen in het haar. En had mij er al bijna bij neergelegd dat hij nooit los zou kunnen lopen.

Ik stond helemaal te stralen toen we het examen hadden gehaald. Zelfs met een simpel A examen kan je dan heel blij zijn :mrgreen:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef: én nettie natuurlijk, maar dat zijn we onderhand gewend van ita-het-super-puppie :mrgreen: :ok: .
Ita is nog niet met puberen begonnen 8) :F:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef: én nettie natuurlijk, maar dat zijn we onderhand gewend van ita-het-super-puppie :mrgreen: :ok: .
veel kans dat dit nooit komt :wink: . ik heb iig nog nooit een puberende hond gehad - zelfs bij crunchje verwacht ik dat het vanaf nu alleen maar beter kan worden :mrgreen: .
Ik heb een hond die elke jaar een tijdje pubert :wink: Maar na een weekje is het ook weer over en is ze weer het redelijk luisterende drukke hondje :mrgreen:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
veel kans dat dit nooit komt :wink: . ik heb iig nog nooit een puberende hond gehad - zelfs bij crunchje verwacht ik dat het vanaf nu alleen maar beter kan worden :mrgreen: .
Rana is omstreeks de leeftijd van een jaar een tijdje vrij onmogelijk geweest :N:
Nou ja, voor zover het erger kon dan in haar puppytijd :wink:
Maar misschien kwam dat wel door die vele loopsheden, steeds gevolgd door flinke schijnzwangerschp? :denken:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: Maar misschien kwam dat wel door die vele loopsheden, steeds gevolgd door flinke schijnzwangerschp? :denken:
hoezo, 'vele' loopsheden?
Rana werd elke 3 maanden loops.
Dat betekende een week narrig, drie weken loops en ruim 6 weken schijnzwanger.
Daarna was er een week met haar te werken en dan begon de hele riedel van voren af aan. :?
Dat was toen voor mij de reden om haar te laten castreren. :wink:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Dan zal ik ook maar even vlug een kort updateje doen :mrgreen:

Gehoorzaamheidsoefeningen, verloren zoeken, zwemmen,... loopt allemaal goed, paraderen blijft een probleem. Tijdens de les dan toch. En dan eigenlijk alleen nog bij het markeren. Die oefening gebeurt meestal in een hele grote wei en volgens mij is dat wat hem triggert "Freeeeeedom :lekkerpuh: ", je ziet het hem echt denken.
:oops: De voorbije lessen heb ik het markeren overgeslagen... we zitten bijna op het einde van de lessenreeks en ik heb er eerlijk gezegd even geen zin meer in, om die strijd aan te gaan. Lekker thuis blijven oefenen en dan zien we wel volgend jaar. Hopenlijk staat hij dan wat meer onder appèl :mrgreen:
Toevallig kan ik nu niet meedoen aan de cursistenwedstrijd (werken), waar ik mij onder lichte dwang toch maar voor had ingeschreven. Oh, wat jammer :mrgreen: not.
ranetje
Zeer actief

miemot schreef:Dan zal ik ook maar even vlug een kort updateje doen :mrgreen:

Gehoorzaamheidsoefeningen, verloren zoeken, zwemmen,... loopt allemaal goed, paraderen blijft een probleem. Tijdens de les dan toch. En dan eigenlijk alleen nog bij het markeren. Die oefening gebeurt meestal in een hele grote wei en volgens mij is dat wat hem triggert "Freeeeeedom :lekkerpuh: ", je ziet het hem echt denken.
:oops: De voorbije lessen heb ik het markeren overgeslagen... we zitten bijna op het einde van de lessenreeks en ik heb er eerlijk gezegd even geen zin meer in, om die strijd aan te gaan. Lekker thuis blijven oefenen en dan zien we wel volgend jaar. Hopenlijk staat hij dan wat meer onder appèl :mrgreen:
Toevallig kan ik nu niet meedoen aan de cursistenwedstrijd (werken), waar ik mij onder lichte dwang toch maar voor had ingeschreven. Oh, wat jammer :mrgreen: not.
Soms zijn toevalligheden heel prettig :wink:

Ik weet niet in hoeverre de trainers bereid zijn om wat anders te proberen?
Dan zou je bij een volgende serie lessen het markeren ietsje anders kunnen aanpakken.
Wel op datzelfde veld, maar je gaat eerst veel dichterbij staan (minder parademogelijkheden :mrgreen: )
En dat steeds per een of twee meter de afstand tot de markeer vergroten en dus dichter bij de andere honden komen.
De werper blijft dus op dezelfde plaats, maar jij maakt de afstand steeds groter.

In wezen kan je dit thuis niet oefenen omdat je daar die andere honden niet hebt.
En dat is toch net het probleem?
Misschien kan je wat kennisjes met honden optrommelen? :idea:
En dan je vader als werper :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
miemot schreef:Dan zal ik ook maar even vlug een kort updateje doen :mrgreen:

Soms zijn toevalligheden heel prettig :wink:

Ik weet niet in hoeverre de trainers bereid zijn om wat anders te proberen?
Dan zou je bij een volgende serie lessen het markeren ietsje anders kunnen aanpakken.
Wel op datzelfde veld, maar je gaat eerst veel dichterbij staan (minder parademogelijkheden :mrgreen: )
En dat steeds per een of twee meter de afstand tot de markeer vergroten en dus dichter bij de andere honden komen.
De werper blijft dus op dezelfde plaats, maar jij maakt de afstand steeds groter.

In wezen kan je dit thuis niet oefenen omdat je daar die andere honden niet hebt.
En dat is toch net het probleem?
Misschien kan je wat kennisjes met honden optrommelen? :idea:
En dan je vader als werper :ok:
dat lijkt bij trainingen op hondenscholen (of jachttrainingen, maakt niet uit) telkens weer het euvel te zijn : er wordt zeer weinig in kleine, makkelijke stukjes opgebouwd en daar verslikt de hond (en het baasje) zich dus in - jammer vind ik dat :wink: .
Dat is inderdaad heel vaak de basis van een "probleem" bij de training.
Ik hoor nogal eens dat een hond "dat in het najaar in de praktijk moet kunnen" en dat het DUS nu ook moet :denken:
Die redenering vind ik knap krom.

Ita hoeft van mij nu niet drie minuten uit zicht te blijven liggen omdat ze dat als hond van 10 maanden zou moeten kunnen.
(vind ik nog aardig veel gevraagd trouwens voor een hond van 10 maanden :? maar het kan wel)

Ita hoeft van mij ook nog niet zittend het apport af te geven.
Als ze het brengt vind ik dat ruimschoots voldoende.
En als ze dat ook nog zonder omweg doet is ze een kei :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”