Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

nou inderdaad net zoals mensen denken dat een pootje optillen hoort bij het voorstaan nou dat is dus echt niet zo

en nog een filmpje van gewoon lekker je gang gaan bij het kanaal

Afbeelding
Afbeelding
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

haha inderdaad en ook nog van doe het snel want dan kan ik weer verder met waar ik mee bezig was
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat "voor staan" filmpje is mooi Sonja :ok:
Ik heb indertijd een serie foto's gemaakt van Rana die voor staat en aantrekt.
Daar zie je wel vaak een opgeheven pootje. Vooral omdat ze in een beweging plotseling kan verstarrern.
Het hangt er van af of en welke poot op dat moment van de grond was.
Ze staat dus ook wel eens met een achterpoot omhoog :mrgreen: of gewoon op vier poten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Alweer les 8 van de puppytraining van Ita :wink:

De oefeningen waren weer volgen, nog een keer volgen in de 8 vorm, apporteren, over water apport, vooruitsturen en "markeren" .
Ze heeft haar oefeningen heel netjes gedaan :ok:

Het eerste volgen was in de grote kring.
Dus slalommen tussen de andere hondjes door.
Ik heb expres de lussen wat groter gemaakt om te voorkomen dat we werden besprongen door hondjes van wat minder oplettende baasjes :mrgreen:
Ita heeft met maar 3 tussendoorbeloningen het hele rondje netjes omhoog naar mij gekeken.
Daarna moesten we een voor een de 8 lopen (de groep was toen weer in tweeën verdeeld dus niet meer dan 5 andere hondjes om op te moeten wachten).

Ik leer mijn honden het volgen door de lus van de riem in de rechter hand te houden (geen spanning op de riem!) en de hond met mijn linkerhand te "sturen" (eerst met wat lekkers in die hand, naderhand lekkers afbouwen). Daarbij heb ik dus de riem niet vast met mijn linkerhand. Ita volgt mijn hand zeg maar. En die hand houd ik steeds hoger tot ik hem op mijn jaszak kan leggen.
De riem zit er bij de training eigenlijk alleen maar aan als een soort van veiligheidssluiting.

De trainer stelde voor dat ik Ita "stuurde" met de riem dus met de riem manipuleren (correcties geven om de aandacht vast te houden o.a.) om haar op haar plek naast me te houden.
Dat vond ik niet zo'n goed idee. Zo train ik niet met Ita en om het dan opeens anders te doen leek me niet verstandig.
Ita was even erg moeilijk omdat ze de nijlgans had geroken die in de buurt lag :roll:
Ik ben, na een stevige ademhalingsoefening voor mezelf :mrgreen: , opnieuw gestart en toen volgde ze perfect :ok:

Bij het vooruitsturen (50 meter :roll: ) stond een pionnetje als richtpunt.
Daar heb ik voor de verandering eens geen snoepje maar de dummy neer gelegd. Ita was mee naar de pion en kon dus zien wat ik daar deed.
Ita aarzelde heel eventjes, zag de pion denk ik niet vanaf de startplek, maar toen ze na een paar meter het pionnetje zag, ging ze als een speer. Bij de pion zocht ze even naar het snoepbakje (dat er dus niet was) en toen heb ik eventjes "apport" gezegd.
Ze pakte de dummy op en kwam rechtstreeks naar me toe.
Daar mocht ze weer een doosje leg eten :ok: knappe kleine meid :I:

Het markeren moest ook op grote afstand (60 meter).
Ik zit daar wat over te piekeren.
Ita heeft netjes geapporteerd, maar niet gemarkeerd.
Ze moest dus even zoeken naar het apport.
Nu weet ik dat een kleine pup (8 tot 10 weken) niet eens achter een balletje aan gaat als je dat niet voor het neusje een heeeeeeel klein stukje weg rolt. Zo'n kleine pup ziet het anders n.l. niet.

Hoe ver kan een pup van 4,5 maanden eigenlijk zien?
Een opgeworpen apportje op 25 meter ziet Ita wel.
Waar zou de grens liggen?
Of zou die leeftijd per hond ook weer verschillen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:phoehh zeg, ze gaan toch wel heeeeeeel snel :roll: . hoe goed itaatje het ook doet, hier zou ik zelf al wat problemen mee krijgen, vooral als een oefening daardoor dan niet lukt, daar kan ik niet zo goed tegen (niet het 'niet lukken' zelf maar wel de reden waarom).

maar ita heeft het natuurlijk ondanks alles wel weer heel goed gedaan :ok: .
Het begint geloof ik ook tot een paar anderen door te dringen dat de eisen erg hoog liggen.

De enige oefening die eigenlijk niet werd gedaan door Ita zoals het "hoorde" was het markeren :wink: En daar doet niemand moeilijk over, ook de trainer niet.
Geen van de hondjes markeerde, dus vreemd vond ik het zo al niet :mrgreen:
Ga alleen de volgende keer zeker een stuk dichterbij staan.
Voor de rest gaan de oefeningen best goed. Al sta ik zelf ook nog steeds verbaasd over wat ze allemaal zomaar even oppikt. :roll:
Ik doe alles in een speelse vorm en ik ben haar zeker niet aan het "aftrainen" hoor.
Elke dag een paar keer een kleine oefening van amper een minuut. Geen hele "sessies" en heeeeeel rustig opbouwen.

Ik ben benieuwd wat de puberteit gaat brengen :F:

Weet jij hoe ver een hond echt "zicht" heeft op de leeftijd van Ita?

Rana heeft die oefeningen pas gedaan toen ze al volwassen was.
Met haar zat ik pas op jachttraining toen ze ruim 1 jaar oud was, dus dat kan ik niet vergelijken.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Ik doe alles in een speelse vorm en ik ben haar zeker niet aan het "aftrainen" hoor.
Elke dag een paar keer een kleine oefening van amper een minuut. Geen hele "sessies" en heeeeeel rustig opbouwen.
daar ben ik helemaal van overtuigd - ik zou er in jouw plaats ook zelf meer last van hebben dan ita - ik kan er namelijk niet tegen als een hond niks kàn bijleren in een oefening omdat het te hoog gegrepen was.
maar misschien ben ik wel een watje hoor wat dat betreft :mrgreen: .
Weet jij hoe ver een hond echt "zicht" heeft op de leeftijd van Ita?
geen idee - als jong pupje moet alles idd heel dichtbij gebeuren en moeten ze vooral ook het bewegend voorwerp zien vertrekken maar ik denk dat ze op de leeftijd van ita fysiek toch al tamelijk 'af' zijn qua zicht. alleen ontbreekt hen natuurlijk nog een hoop ervaring - het oog kan dan wel in staat zijn iets te zien, je moet het ook nog opmerken natuurlijk :wink: .
Daar zeg je iets :ok:

Volgende keer korte afstand en een witte dummy :idea:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Pffff ik ben even door 44 pagina's heengeworsteld!!! :N:

Nu het toch ook over retrievers gaat wil Macho ook graag in deze topic :mrgreen:
Macho is mijn "lab" reu van 1,5 jaar.
Het lab staat tussen haakjes, want Macho heeft geen stamboom.
Hij lijkt er best wel op, alleen is hij een slanker type.
Verschillende jachthonden eigenaren denken dat er ergens in Macho iets van staande hond zou kunnen zitten.
Vandaar misschien een beetje zijn bouw.
Hij heeft ook vooral in zijn nek veel haar voor een lab.

Van karakter vind ik het een hele leuke hond.
Hij is altijd heel rustig geweest, echt in tegenstelling tot de andere lab pupjes in de buurt.
Ook het hele enthousiaste naar andere mensen en honden heeft Macho niet zo.
Van pup af aan heeft hij andere mensen en dieren een beetje genegeerd.
Hij is zelfs een beetje arrogant :pffff:
Hij luisterd trouwens heel goed, en van puberteiten ofzo hebben we nooit wat gemerkt.

Naast dit rustige karakter heb ik buiten een hele andere Macho.
Hij heeft een super jachtinstinct!
Hij is ook altijd bezig met geurtjes en staat geen seconde stil.
Maar gelukkig is hij tot nu toe altijd terug te roepen.
Hij kan heel leuk naast me lopen met een balletje in zijn bek, en dan ineens zonder aanwijzing de struiken in schieten achter een konijn aan.
En dat terwijl wij thuis 2 konijnen hebben die altijd los lopen, waar hij dus mee samen leeft.

Macho vindt het geweldig om voor mij te werken.
Hij is heel erg gericht op mij.
Wij doen van puppy af aan al gehoorzaamheid, en we doen nu G&G 1.
Macho vindt het nog steeds geweldig en doet het ook heel goed.
Ook doen wij behendigheid en frisbee, dat doet hij allebei super, hij is echt niet te stoppen!
Met deze 3 dingen hebben wij al verschillende onderlinge wedstrijden gewonnen.

We zijn in dit topic gekomen omdat wij sinds een aantal weken ook aan jachttraining doen.
Hij vindt dit ook weer geweldig en doet het super!!!
Ik vertel er straks meer over.

ze zitten hier te zeuren, wat ik al uren achter de computer doe, en dat ik nu toch echt aan het eten moet beginnen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door samantha! op 04 jun 2008 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief

Leuk Samanta :ok:
Ik ben benieuwd naar je jachttraining ervaringen.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Nou hier dan mijn jachttrainingervaring.
Ik vertel het gewoon hoe het in mijn ogen is gegaan, want heb er verder nog geen verstand van.

We hadden verzwameld bij het bos, en daar waren 6 cursisten met 2 trainers.
3 labjes, 1 golden, 1 heidewachtel en 1 vizsla.

We moesten allemaal een dummy aan de een van de trainers geven.
Ik mocht er 1tje lenen.
Toen werden die dummy's verstopt, en de honden wisten van niks.
Toen werden 1 voor 1 de honden ingezet en moesten ze dus een dummy zoeken.
Macho vondt het prachtig om te zien, zijn ogen rolde er bijna uit.
Hij kreeg ineens een superlange nek, en keek nergens anders meer naar.
Toen was Macho aan de beurt.
Voor Macho werdt de dummy even opgegooid om te zien wat er gebeurde.
Hij keek heel goed waar de dummy kwam.
Op mijn commando apporteerde super, en gaf nog zittend af ook.
De trainers lieten mij nog wat kleine apportjes doen, ook even met een dummy met konijnenvel, en dat ging allemaal super.

Daarna gingen we weer langs een bosrand en een van de trainers had de dummy's weer meegenomen.
Nu werdt er geschoten waarna er een dummy opgegooid werd.
De honden moesten die dus apporteren.
Macho mocht eerst weer kijken hoe de andere het deden.
Nu zat hij ook weer heel geconcentreerd te kijken naar de andere honden.
Daarna mocht hij en hij was echt super enthousiast.
Hij zat naast mij en na het schot keek hij heel goed waar de dummy viel.
Op mijn commando apporteerde hij weer keurig en gaf weer zittend af.

Het laatste was een markeerapport op een groot open veld.
Ook hier deed Macho het keurig.
Het was wel grappig om te zien hoe Macho ging en hoe de andere labjes gingen.
Het was ongeveer 60 meter.
De andere labjes liepen rustig in een drafje erop af, en kwamen nog rustiger terug.
Dat is Macho dus echt vreemd :mrgreen: hij gaat als een gek erop af, en komt even snel weer terug.

Ik vond het trouwens ook knap van Macho dat hij zich super heeft gedragen, terwijl er een loopse teef bij was.
Macho is de enige intacte reu, maar behalve wat onrustig piepen heeft het goed gedaan.

Omdat Macho het geweldig vondt, en de trainers zeiden dat hij het zeker in zich had gaan we verder.
Gister zijn we weer geweest, dat zou ik even in een nieuwe post schrijven, anders wordt het zo'n lang verhaal :mrgreen:
Laatst gewijzigd door samantha! op 04 jun 2008 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

En dan de training van gisteren.

Om wat geur aan mij eigen dummy te krijgen heb ik hem de hele week in het konijnenhok laten liggen.
Voordat ik wegging heb ik hem ook nog even over mijn konijn heen gewreven, die er vervolgens met haar kin overheen ging om haar geur erop te krijgen.
Ik weet niet of dit handig is, maar vond het wel grappig :mrgreen:
Het leek wel te werken, want Macho rook de dummy heel goed, en ook de andere honden waren zeer geintresseerd.

We waren nu maar met zijn 3en en daarbij 2 trainers, dus dat ging wel lekker :mrgreen:
Eerst een verloren apport in het bos.
Macho had de dummy al snel gevonden en kwam hem netjes brengen.

Daarna gingen we een markeerapport doen in het hoge gras.
Van te voren werdt er geschoten.
Hier ging hij als een speer op af, maar op het laatste stuk moest hij toch nog even zijn neus gebruiken.

Daarna nog een markeerapport in nog hoger gras.
Weer met van te voren een schot.
Macho was net een konijntje toen hij ging.
Je zag hem zo de hele tijd er boven uit springen, en toen ineens niks meer.
Daar zat dus een sloot :N:
Maar blijkbaar had hij wel goed opgelet, want hij had de dummy gevonden.
Alleen besloot hij nu een flink stuk om te lopen om via een zandpad terug te komen :roll: .

Daarna apport uit het water.
Met van te voren weer een schot.
Als eerste een dummy.
Alle honden gingen rustig het water in en apporteerde de dummy.
Daarna was Macho en ook hij ging rustig het water in, en apporteerde netjes.
Helaas schudde hij zich uit zodra hij het water uit kwam.
Ik had al een vaag vermoeden dat dat niet zou mogen, en het mag dus niet.
Dus nog een keer.
Nu ging Macho alleen niet zo rustig het water in, maar sprong gewoon vanaf de zijkant.
Hij ging helemaal koppie onder :mrgreen: .
Hij apporteerde netjes, en zorda hij de kant op kwam zij ik gelijk HIER en ZIT.
En dat deed hij keurig, hij gaf het zittend af zonder te schudden.

Daarna nog een keer hetzelfde maar dan met een nep fazant.
Het was gewoon zo'n soort plastic ding, en ook best groot.
Op het land wou Macho er niks van weten.
Maar toen hij in het water gegooid werdt, heeft hij hem gewoon netjes geapporteerd.

Daarna nog een apport over het water.
De dummy's waren aan de overkant verstopt.
Ik heb Macho nooit het commando over geleerd, maar blijkbaar snapte hij het wel.
Daarna ging hij ook netjes zoeken.
Hij was de enigste hond die door het water terug kwam :cheer:
Ernaast zat namelijk een bruggetje.
We hebben nu alweer zin in volgende week!!!!

Ik heb met Macho van puppy af aan wel wat apportern geoefend, maar nooit op deze manier.
Het is heel mooi om te zien dat hij dit echt allemaal heel serieus doet, en ook echt weet wat de bedoeling is.
Hij vindt dit echt het leukst tot nu toe, en omdat het zo goed gaat vind ik het nu ook heel leuk!

Dit is Macho trouwens
Afbeelding

Afbeelding

Een echte jachthond :roll:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

ranetje schreef:Alweer les 8 van de puppytraining van Ita :wink:

De oefeningen waren weer volgen, nog een keer volgen in de 8 vorm, apporteren, over water apport, vooruitsturen en "markeren" .
Ze heeft haar oefeningen heel netjes gedaan :ok:

Het eerste volgen was in de grote kring.
Dus slalommen tussen de andere hondjes door.
Ik heb expres de lussen wat groter gemaakt om te voorkomen dat we werden besprongen door hondjes van wat minder oplettende baasjes :mrgreen:
Ita heeft met maar 3 tussendoorbeloningen het hele rondje netjes omhoog naar mij gekeken.
Daarna moesten we een voor een de 8 lopen (de groep was toen weer in tweeën verdeeld dus niet meer dan 5 andere hondjes om op te moeten wachten).

Ik leer mijn honden het volgen door de lus van de riem in de rechter hand te houden (geen spanning op de riem!) en de hond met mijn linkerhand te "sturen" (eerst met wat lekkers in die hand, naderhand lekkers afbouwen). Daarbij heb ik dus de riem niet vast met mijn linkerhand. Ita volgt mijn hand zeg maar. En die hand houd ik steeds hoger tot ik hem op mijn jaszak kan leggen.
De riem zit er bij de training eigenlijk alleen maar aan als een soort van veiligheidssluiting.

De trainer stelde voor dat ik Ita "stuurde" met de riem dus met de riem manipuleren (correcties geven om de aandacht vast te houden o.a.) om haar op haar plek naast me te houden.
Dat vond ik niet zo'n goed idee. Zo train ik niet met Ita en om het dan opeens anders te doen leek me niet verstandig.
Ita was even erg moeilijk omdat ze de nijlgans had geroken die in de buurt lag :roll:
Ik ben, na een stevige ademhalingsoefening voor mezelf :mrgreen: , opnieuw gestart en toen volgde ze perfect :ok:

Bij het vooruitsturen (50 meter :roll: ) stond een pionnetje als richtpunt.
Daar heb ik voor de verandering eens geen snoepje maar de dummy neer gelegd. Ita was mee naar de pion en kon dus zien wat ik daar deed.
Ita aarzelde heel eventjes, zag de pion denk ik niet vanaf de startplek, maar toen ze na een paar meter het pionnetje zag, ging ze als een speer. Bij de pion zocht ze even naar het snoepbakje (dat er dus niet was) en toen heb ik eventjes "apport" gezegd.
Ze pakte de dummy op en kwam rechtstreeks naar me toe.
Daar mocht ze weer een doosje leg eten :ok: knappe kleine meid :I:

Het markeren moest ook op grote afstand (60 meter).
Ik zit daar wat over te piekeren.
Ita heeft netjes geapporteerd, maar niet gemarkeerd.
Ze moest dus even zoeken naar het apport.
Nu weet ik dat een kleine pup (8 tot 10 weken) niet eens achter een balletje aan gaat als je dat niet voor het neusje een heeeeeeel klein stukje weg rolt. Zo'n kleine pup ziet het anders n.l. niet.

Hoe ver kan een pup van 4,5 maanden eigenlijk zien?
Een opgeworpen apportje op 25 meter ziet Ita wel.
Waar zou de grens liggen?
Of zou die leeftijd per hond ook weer verschillen?
Ik krijg geen mailtjes meer, van reacties :19:
Zodoende nu pas respons..

Ik kan me herinneren dat Dante op die leeftijd alleen maar met zijn grote roze snufferd over de grond ging :roll: (op het trainingsveld liepen konijntjes). Dus ik vind het enorme prestaties die Ita neerzet :eek: (natuurlijk ook dankzij jouw trainingstalenten :ok: ). Ik ga Ita maar niet als trainingsvoorbeeld gebruiken voor mijn toekomstige pup :N: :mrgreen: Ben bang dat ik van een kouwe kermis thuis kom; als het hetzelfde gaat tenminste als het bij Dante ging :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Enne, Samatha, prachtig verslag van de training! Je hondje doet het heel goed :ok: . Mooie hond trouwens, en geweldige foto's van hond en konijnen :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Wat een mooie verslagen Samantha
Op de foto's lijkt Macho me toch wel een "echte" Labrador hoor :ok:

En dat hij thuis gezellig naast het konijn gaat liggen is niet zo heel gek.
Als je er vanaf pup aan gewend bent dat er een konijn bij de groep hoort, dan hoort die bij jullie.
Dat wil niet zeggen dat hij andere (onbekende) konijnen ook zo vriendelijk zou behandelen :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Ik ga Ita maar niet als trainingsvoorbeeld gebruiken voor mijn toekomstige pup :N: :mrgreen: Ben bang dat ik van een kouwe kermis thuis kom; als het hetzelfde gaat tenminste als het bij Dante ging :wink:
Je moet een andere hond nooit als voorbeeld gebruiken om je eigen pup aan te spiegelen. :wink:
Als ik Ita vergelijk met Rana is de hele ontwikkeling zo enorm verschillend. :roll:
Met Rana had ik dit beslist niet kunnen bereiken.

Hoe met bij Ita zal gaan als ze gaat puberen moet ik natuurlijk ook nog maar afwachten. :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ranetje schreef:Wat een mooie verslagen Samantha

Als je er vanaf pup aan gewend bent dat er een konijn bij de groep hoort, dan hoort die bij jullie.
Dat wil niet zeggen dat hij andere (onbekende) konijnen ook zo vriendelijk zou behandelen :wink:
volgens mij is macho ook heel zuiver hoor.

er is er maar 1 die ervoor zorgt dat macho het zo super doet en dat is samantha.

ik zie haar vaak bij ons op de club en de rust, controle en vriendelijkheid die samantha uitstraalt is echt idioot mooi om te zien. elke hond zou voor haar kruipen volgens mij :ok:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat met Ita :ok: Geweldig toch dat je al met zo'n jong ding kan beginnen trainen en dat ze dat al allemaal oppikt. Ik wacht (on)geduldig op foto's van de training :D

Macho pikt ook alles vlug op, wat gaat dat al goed terwijl jullie pas begonnen zijn :ok:

Met Guus gaat het wat minder spetterend :mrgreen: Hij blijft lekker paraderen met het apport, komt uiteindelijk wel naar me toe maar met een hele hoop vertraging. Verloren zoeken, markeren op zich en het zwemmen gaat allemaal goed. Het blijft een beetje een halve gare draak vrees ik. :smile:
Volgende maand is het alweer afgelopen voor dit seizoen. Ze sluiten af met een cursistenwedstrijd en ik heb me toch maar laten verleiden om mee te doen. Onder lichte morele dwang, want ik zie het niet zo geweldig goed zitten :mrgreen: Maar ja, niet geschoten is altijd mis hè.
ranetje
Zeer actief

miemot schreef:Fijn om te lezen dat het zo goed gaat met Ita :ok: Geweldig toch dat je al met zo'n jong ding kan beginnen trainen en dat ze dat al allemaal oppikt. Ik wacht (on)geduldig op foto's van de training :D

Macho pikt ook alles vlug op, wat gaat dat al goed terwijl jullie pas begonnen zijn :ok:

Met Guus gaat het wat minder spetterend :mrgreen: Hij blijft lekker paraderen met het apport, komt uiteindelijk wel naar me toe maar met een hele hoop vertraging. Verloren zoeken, markeren op zich en het zwemmen gaat allemaal goed. Het blijft een beetje een halve gare draak vrees ik. :smile:
Volgende maand is het alweer afgelopen voor dit seizoen. Ze sluiten af met een cursistenwedstrijd en ik heb me toch maar laten verleiden om mee te doen. Onder lichte morele dwang, want ik zie het niet zo geweldig goed zitten :mrgreen: Maar ja, niet geschoten is altijd mis hè.
Foto's van de training zal niet lukken voorlopig. :wink:
Ik ben veel te druk met Ita zelf om er ook nog foto's van te maken.
En tot nu toe nog niemand gesproken die het toestel even kan hanteren.
Iedereen heeft het druk met de eigen pup. :mrgreen:

Je zegt dat Guus blijft paraderen.
Heb je dat motivatiebakje al geprobeerd? Of durf je dat niet goed in die trainingsgroep :wink:

Een cursistenwedstrijd kan geen kwaad hoor :mrgreen:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

ranetje schreef:
Je zegt dat Guus blijft paraderen.
Heb je dat motivatiebakje al geprobeerd? Of durf je dat niet goed in die trainingsgroep :wink:
Niet durven? Ze nemen me toch al niet serieus, dus daar lig ik niet echt wakker van :smile: :smile:
Ik heb het een keer meegenomen, dat beloningsbakje. Eerst thuis wat geoefend natuurlijk, zodat het kereltje begreep dat dit een bakje vol lekkers was.
Daargekomen, aan de medecursisten het bakje getoond, uitgelegd dat dit 'DE' oplossing was. Woehahahaha :smile: :smile: stond ik even voor paal een paar minuten later. Guus had helemaal geen interesse in mij en mijn bakje :M:
Met de lange lijn hebben we het ook al geprobeerd hoor, maar toen wou hij ineens niet meer vertrekken :19:
Heb het zondag nog even besproken met één van de trainers. Hij was ervan overtuigd dat het in orde zou komen, Guus doet het immers hier thuis (of in het bos) als we alleen oefenen allemaal perfect. Ook het afgeven loopt nog niet helemaal zoals ik het wil trouwens. Ik vermoed dat het veel te maken heeft met hoe ik me hier gedraag en hoe ik me daar gedraag (toch wel wat zenuwachtiger enzo, verschil in houding misschien ook wel). Dat in combinatie met al die andere honden om te imponeren :19:
Ik heb er ook alle vertrouwen in hoor, dat het goed komt, vraag me alleen soms af wanneer :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
miemot schreef:Daargekomen, aan de medecursisten het bakje getoond, uitgelegd dat dit 'DE' oplossing was. Woehahahaha :smile: :smile: stond ik even voor paal een paar minuten later. Guus had helemaal geen interesse in mij en mijn bakje :M:
:smile: :smile:

(ik lach je helemaal niet uit hoor, vind het alleen zo'n leuk en typisch voorbeeld over hoe honden er telkens toch het hunne kunnen van denken, van al onze mooi bedachte theorietjes :mrgreen: :mrgreen: ).
:mrgreen:
Oh wat zuur is dat.

Bij de training met Ita lachen ze nog wel, maar ook met enig enthousiasme.
Want Ita komt heel mooi met het apport als ik rammel met het doosje 8)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
miemot schreef:Daargekomen, aan de medecursisten het bakje getoond, uitgelegd dat dit 'DE' oplossing was. Woehahahaha :smile: :smile: stond ik even voor paal een paar minuten later. Guus had helemaal geen interesse in mij en mijn bakje :M:
:smile: :smile:

(ik lach je helemaal niet uit hoor, vind het alleen zo'n leuk en typisch voorbeeld over hoe honden er telkens toch het hunne kunnen van denken, van al onze mooi bedachte theorietjes :mrgreen: :mrgreen: ).
:mrgreen:
Oh wat zuur is dat.

Bij de training met Ita lachen ze nog wel, maar ook met enig enthousiasme.
Want Ita komt heel mooi met het apport als ik rammel met het doosje 8)
ik heb er nog zo eentje (moet in een ander topic, maar ik weet niet meer waar dat ter sprake kwam :oeps: ) : ik geloof dat jij met de tip kwam om het aanleren van 'achteruit gaan staan' aan te leren door met je (al dan niet gekouste of geschoende :mrgreen: ) voet zachtjes in hun borst of buik te prikken.....
euhm, nou, dat werkt hier ook niet zo goed :F: . het kan crunch namelijk geen lor schelen of ik ergens zit te prikken, ze gaat er zelfs nog makkelijker voor zitten en als ik blijf doorgaan en nog wat harder prik gaat ze gewoon in mijn been bijten :mann: .
:smile: :smile: :smile:
Bij puppy's gebruik ik liever een "centenbakkie" :mrgreen:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Ik vind hem zelf ook wel eruit zien als een echte lab ja.
Het kan alleen nooit zeker zijn, omdat hij geen stamboom heeft.

Dat van die konijnen is inderdaad waar.
De konijnen waren er eerder.
Toen Macho als puppy kwam wou hij ze zeker wel achterna jagen.
We zijn de 1e dagen met een lijn naar buiten gegaan.
En het scheelt ook dat onze konijnen geen watjes zijn, ze zijn natuurlijk reuzen en ze laten zich echt niet op hun kop zitten :mrgreen:

Vreemde konijnen behandelt hij inderdaad niet zo.
Hij gaat er achter na jagen.
Gelukkig is hij altijd terug te roepen, maar de jachtpassie is zeker aanwezig.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

massam schreef:

volgens mij is macho ook heel zuiver hoor.

er is er maar 1 die ervoor zorgt dat macho het zo super doet en dat is samantha.

ik zie haar vaak bij ons op de club en de rust, controle en vriendelijkheid die samantha uitstraalt is echt idioot mooi om te zien. elke hond zou voor haar kruipen volgens mij :ok:
Dankjewel voor de complimenten Masha :oops:
Ik ben ook wel trots op wat ik met Macho heb bereikt, al is Macho natuurlijk wel een hele makkelijke hond.
Ik hoop dat het met de toekomstige pup net zo mooi verloopt.
Dan wil ik wel weer bij jou op cursus komen he :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Bij puppy's gebruik ik liever een "centenbakkie" :mrgreen:
:ugh: wat is dat nou weer :mrgreen: ?

enneuh, samantha, ik vind macho niet alleen een echte lab, ik vind hem ook nog eens heel mooi :ok: (én heel braaf zoals je hem hier beschrijft :ok: ).
Je hand als kommetje met iets lekkers er in.
Hondje zit voor je.
Hand op zo'n hoogte vlag voor zijn neus houden dat hondje net moet gaan staan om bij het lekkers te komen. :ok:
En uiteraard zeg je pas "sta" als de hond daadwerkelijk staat :mrgreen:

En ik vind Macho ook een mooie hond :ok:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Bij puppy's gebruik ik liever een "centenbakkie" :mrgreen:
:ugh: wat is dat nou weer :mrgreen: ?

enneuh, samantha, ik vind macho niet alleen een echte lab, ik vind hem ook nog eens heel mooi :ok: (én heel braaf zoals je hem hier beschrijft :ok: ).
Dankjewel :oops:
En hij kan zeker heel braaf zijn, met af en toe een dondersteen moment, maar ook dat is leuk :mrgreen:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Ik heb ook even een vraagje.

Macho vindt de jachttraining dus geweldig.
Maar hij kan niet wachten.
Op het moment dat de andere honden aan de beurt zijn, kijkt hij alleen nog maar naar die honden en wat ze doen.
Maar hij kan daarbij dus soms nogal piepen.
Als ik het commando stil geef helpt het maar een paar seconde.
Ik ben een paar keer een beetje boos geworden, maar heb het idee dat hij er niks aan kan doen.
Als wij dan aan de beurt zijn en hij moet naast mij zitten, dan loopt hij dus vooruit en gaat een meter voor me zitten.
Dan zeg ik naast, en komt hij jankend terug, omdat hij dus zo graag wil.
Als ik lang wacht met het apport gaat hij soms ook zitten shaken.
Op dit filmpje was ik voor mezelf bezig, en wou ik dus beginnen als hij stil was.
http://www.youtube.com/watch?v=LLZHcfQMZMU

Kan ik iets doen aan dat piepen?
Of zou het oneerlijk zijn om te corrigeren? want ik heb het idee dat hij er niks aan kan doen.
Of zou dat vanzelf weg gaan als hij wat ouder wordt.
Want hij is nu nog zo druk overal in.
Hij kan niet normaal apporteren, het gaat allemaal zoooo snel.
Ook het te water gaan gaat met een grote bom.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Over dat piepen zijn trainers zeer verschillend in opvatting.
Het is een uiting van ongeduld (of passie). Ze willen graag en willen dus aan de slag.

Een pieper "op post" in het echte werk kan natuurlijk niet dus moet er een manier gevonden worden om dat te stoppen.
De ene trainer zegt dat je moet corrigeren (met de slipketting).
Bij veel honden werkt dat gewoon niet.

De andere trainer zegt dat ze geen mogelijkheid krijgen om te apporteren zo lang ze piepen.
Er komt dus geen beloning voor hun ongeduld.
Ik heb het bij Rana grotendeels weten op te lossen door haar een stukje te laten volgen weg van de plaats waar ze aan het werk zou moeten.
Dan, als ze stil was, weer terug naar die plek en als ze wéér begon meteen weer omdraaien en weg.

Soms werkt het om de hond op een rustige plek uit zicht even vast te zetten en hem daar te laten wachten (liefst geen opdracht van "af en blijf", maar gewoon vastzetten en weggaan).

Een meter voor me gaan zitten is dus ook niet aan de orde.
Als mijn hond naast moet, dan krijgt ze niet de kans om naar voren te gaan zitten, door de lijn er aan te laten tot zij rustig zit.
En anders wordt er niet gewerkt.

Nou begin jij net met Macho en hij is erg enthousiast. Hij kan dus geleidelijk wat rustiger gaan doen.
Ik zou dat misschien nog niet direct indammen. Maar als hij zo blijft doen na nog een paar trainingsavonden moet je denk ik wel gaan overleggen hoe dat op te lossen.

Ik zou zelf niet proberen om het piepen af te leren door te straffen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef: ben benieuwd welke uitvoering crunch daar weer voor zal verzinnen - ik gok op springen :mrgreen: .
En?
Heb je het al geprobeerd? :mrgreen:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Bedankt voor de adviezen!!!
Ik denk dat ik het maar ga proberen door hem tussendoor af te leiden.
Dus dan volg ik een stukje, en ga daarna pas apporteren, tijdens het volgen is hij in ieder geval altijd stil.
Ik ga het ook eens overleggen met de trainers, als hij het maandag nog doet.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

samantha! schreef:Bedankt voor de adviezen!!!
Dus dan volg ik een stukje, en ga daarna pas apporteren, tijdens het volgen is hij in ieder geval altijd stil.
Het afleiden kan misschien, maar let er op dat het niet gaat ontaarden in dwingelandij.
Dus steeds maar gaan piepen om met jou bezig te kunnen blijven (dwingen :wink: ).
Als je hem stil kunt krijgen en houden door een stukje te volgen voor hij aan de slag mag heb je het probleem voor het grootste deel opgelost denk ik :ok:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:
samantha! schreef:Bedankt voor de adviezen!!!
Het afleiden kan misschien, maar let er op dat het niet gaat ontaarden in dwingelandij.
Dus steeds maar gaan piepen om met jou bezig te kunnen blijven (dwingen :wink: ).
Als je hem stil kunt krijgen en houden door een stukje te volgen voor hij aan de slag mag heb je het probleem voor het grootste deel opgelost denk ik :ok:
Ik denk dat dat inderdaad werkt, een stukje volgen!
Dat vind ik zelf ook fijner dan een correctie geven.
Want ik heb echt het idee dat hij dat dan niet snapt, en het is al zo een gevoelige drol :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”