en nog een filmpje van gewoon lekker je gang gaan bij het kanaal

Moderator: moderatorteam
Het begint geloof ik ook tot een paar anderen door te dringen dat de eisen erg hoog liggen.Inge O schreef:phoehh zeg, ze gaan toch wel heeeeeeel snel. hoe goed itaatje het ook doet, hier zou ik zelf al wat problemen mee krijgen, vooral als een oefening daardoor dan niet lukt, daar kan ik niet zo goed tegen (niet het 'niet lukken' zelf maar wel de reden waarom).
maar ita heeft het natuurlijk ondanks alles wel weer heel goed gedaan.
Daar zeg je ietsInge O schreef:daar ben ik helemaal van overtuigd - ik zou er in jouw plaats ook zelf meer last van hebben dan ita - ik kan er namelijk niet tegen als een hond niks kàn bijleren in een oefening omdat het te hoog gegrepen was.ranetje schreef:
Ik doe alles in een speelse vorm en ik ben haar zeker niet aan het "aftrainen" hoor.
Elke dag een paar keer een kleine oefening van amper een minuut. Geen hele "sessies" en heeeeeel rustig opbouwen.
maar misschien ben ik wel een watje hoor wat dat betreft.
geen idee - als jong pupje moet alles idd heel dichtbij gebeuren en moeten ze vooral ook het bewegend voorwerp zien vertrekken maar ik denk dat ze op de leeftijd van ita fysiek toch al tamelijk 'af' zijn qua zicht. alleen ontbreekt hen natuurlijk nog een hoop ervaring - het oog kan dan wel in staat zijn iets te zien, je moet het ook nog opmerken natuurlijkWeet jij hoe ver een hond echt "zicht" heeft op de leeftijd van Ita?.

Ik krijg geen mailtjes meer, van reactiesranetje schreef:Alweer les 8 van de puppytraining van Ita![]()
De oefeningen waren weer volgen, nog een keer volgen in de 8 vorm, apporteren, over water apport, vooruitsturen en "markeren" .
Ze heeft haar oefeningen heel netjes gedaan![]()
Het eerste volgen was in de grote kring.
Dus slalommen tussen de andere hondjes door.
Ik heb expres de lussen wat groter gemaakt om te voorkomen dat we werden besprongen door hondjes van wat minder oplettende baasjes![]()
Ita heeft met maar 3 tussendoorbeloningen het hele rondje netjes omhoog naar mij gekeken.
Daarna moesten we een voor een de 8 lopen (de groep was toen weer in tweeën verdeeld dus niet meer dan 5 andere hondjes om op te moeten wachten).
Ik leer mijn honden het volgen door de lus van de riem in de rechter hand te houden (geen spanning op de riem!) en de hond met mijn linkerhand te "sturen" (eerst met wat lekkers in die hand, naderhand lekkers afbouwen). Daarbij heb ik dus de riem niet vast met mijn linkerhand. Ita volgt mijn hand zeg maar. En die hand houd ik steeds hoger tot ik hem op mijn jaszak kan leggen.
De riem zit er bij de training eigenlijk alleen maar aan als een soort van veiligheidssluiting.
De trainer stelde voor dat ik Ita "stuurde" met de riem dus met de riem manipuleren (correcties geven om de aandacht vast te houden o.a.) om haar op haar plek naast me te houden.
Dat vond ik niet zo'n goed idee. Zo train ik niet met Ita en om het dan opeens anders te doen leek me niet verstandig.
Ita was even erg moeilijk omdat ze de nijlgans had geroken die in de buurt lag![]()
Ik ben, na een stevige ademhalingsoefening voor mezelf, opnieuw gestart en toen volgde ze perfect
![]()
Bij het vooruitsturen (50 meter) stond een pionnetje als richtpunt.
Daar heb ik voor de verandering eens geen snoepje maar de dummy neer gelegd. Ita was mee naar de pion en kon dus zien wat ik daar deed.
Ita aarzelde heel eventjes, zag de pion denk ik niet vanaf de startplek, maar toen ze na een paar meter het pionnetje zag, ging ze als een speer. Bij de pion zocht ze even naar het snoepbakje (dat er dus niet was) en toen heb ik eventjes "apport" gezegd.
Ze pakte de dummy op en kwam rechtstreeks naar me toe.
Daar mocht ze weer een doosje leg etenknappe kleine meid
Het markeren moest ook op grote afstand (60 meter).
Ik zit daar wat over te piekeren.
Ita heeft netjes geapporteerd, maar niet gemarkeerd.
Ze moest dus even zoeken naar het apport.
Nu weet ik dat een kleine pup (8 tot 10 weken) niet eens achter een balletje aan gaat als je dat niet voor het neusje een heeeeeeel klein stukje weg rolt. Zo'n kleine pup ziet het anders n.l. niet.
Hoe ver kan een pup van 4,5 maanden eigenlijk zien?
Een opgeworpen apportje op 25 meter ziet Ita wel.
Waar zou de grens liggen?
Of zou die leeftijd per hond ook weer verschillen?

Je moet een andere hond nooit als voorbeeld gebruiken om je eigen pup aan te spiegelen.Moon schreef:Ik ga Ita maar niet als trainingsvoorbeeld gebruiken voor mijn toekomstige pup :N:Ben bang dat ik van een kouwe kermis thuis kom; als het hetzelfde gaat tenminste als het bij Dante ging
volgens mij is macho ook heel zuiver hoor.ranetje schreef:Wat een mooie verslagen Samantha
Op de foto's lijkt Macho me toch wel een "echte" Labrador hoor![]()
En dat hij thuis gezellig naast het konijn gaat liggen is niet zo heel gek.
Als je er vanaf pup aan gewend bent dat er een konijn bij de groep hoort, dan hoort die bij jullie.
Dat wil niet zeggen dat hij andere (onbekende) konijnen ook zo vriendelijk zou behandelen

Foto's van de training zal niet lukken voorlopig.miemot schreef:Fijn om te lezen dat het zo goed gaat met ItaGeweldig toch dat je al met zo'n jong ding kan beginnen trainen en dat ze dat al allemaal oppikt. Ik wacht (on)geduldig op foto's van de training
Macho pikt ook alles vlug op, wat gaat dat al goed terwijl jullie pas begonnen zijn![]()
Met Guus gaat het wat minder spetterendHij blijft lekker paraderen met het apport, komt uiteindelijk wel naar me toe maar met een hele hoop vertraging. Verloren zoeken, markeren op zich en het zwemmen gaat allemaal goed. Het blijft een beetje een halve gare draak vrees ik.
![]()
Volgende maand is het alweer afgelopen voor dit seizoen. Ze sluiten af met een cursistenwedstrijd en ik heb me toch maar laten verleiden om mee te doen. Onder lichte morele dwang, want ik zie het niet zo geweldig goed zittenMaar ja, niet geschoten is altijd mis hè.
Niet durven? Ze nemen me toch al niet serieus, dus daar lig ik niet echt wakker vanranetje schreef:
Je zegt dat Guus blijft paraderen.
Heb je dat motivatiebakje al geprobeerd? Of durf je dat niet goed in die trainingsgroep![]()
Inge O schreef:miemot schreef:Daargekomen, aan de medecursisten het bakje getoond, uitgelegd dat dit 'DE' oplossing was. Woehahahaha![]()
stond ik even voor paal een paar minuten later. Guus had helemaal geen interesse in mij en mijn bakje :M:
![]()
![]()
(ik lach je helemaal niet uit hoor, vind het alleen zo'n leuk en typisch voorbeeld over hoe honden er telkens toch het hunne kunnen van denken, van al onze mooi bedachte theorietjes![]()
).
Inge O schreef:ik heb er nog zo eentje (moet in een ander topic, maar ik weet niet meer waar dat ter sprake kwamranetje schreef:Inge O schreef:miemot schreef:Daargekomen, aan de medecursisten het bakje getoond, uitgelegd dat dit 'DE' oplossing was. Woehahahaha![]()
stond ik even voor paal een paar minuten later. Guus had helemaal geen interesse in mij en mijn bakje :M:
![]()
![]()
(ik lach je helemaal niet uit hoor, vind het alleen zo'n leuk en typisch voorbeeld over hoe honden er telkens toch het hunne kunnen van denken, van al onze mooi bedachte theorietjes![]()
).
![]()
Oh wat zuur is dat.
Bij de training met Ita lachen ze nog wel, maar ook met enig enthousiasme.
Want Ita komt heel mooi met het apport als ik rammel met het doosje) : ik geloof dat jij met de tip kwam om het aanleren van 'achteruit gaan staan' aan te leren door met je (al dan niet gekouste of geschoende
) voet zachtjes in hun borst of buik te prikken.....
euhm, nou, dat werkt hier ook niet zo goed. het kan crunch namelijk geen lor schelen of ik ergens zit te prikken, ze gaat er zelfs nog makkelijker voor zitten en als ik blijf doorgaan en nog wat harder prik gaat ze gewoon in mijn been bijten
.
Ik vind hem zelf ook wel eruit zien als een echte lab ja.ranetje schreef:Wat een mooie verslagen Samantha
Als je er vanaf pup aan gewend bent dat er een konijn bij de groep hoort, dan hoort die bij jullie.
Dat wil niet zeggen dat hij andere (onbekende) konijnen ook zo vriendelijk zou behandelen
Dankjewel voor de complimenten Mashamassam schreef:volgens mij is macho ook heel zuiver hoor.ranetje schreef:Wat een mooie verslagen Samantha
er is er maar 1 die ervoor zorgt dat macho het zo super doet en dat is samantha.
ik zie haar vaak bij ons op de club en de rust, controle en vriendelijkheid die samantha uitstraalt is echt idioot mooi om te zien. elke hond zou voor haar kruipen volgens mij
Je hand als kommetje met iets lekkers er in.Inge O schreef:ranetje schreef:Bij puppy's gebruik ik liever een "centenbakkie"wat is dat nou weer
?
enneuh, samantha, ik vind macho niet alleen een echte lab, ik vind hem ook nog eens heel mooi(én heel braaf zoals je hem hier beschrijft
).
DankjewelInge O schreef:ranetje schreef:Bij puppy's gebruik ik liever een "centenbakkie"wat is dat nou weer
?
enneuh, samantha, ik vind macho niet alleen een echte lab, ik vind hem ook nog eens heel mooi(én heel braaf zoals je hem hier beschrijft
).
Het afleiden kan misschien, maar let er op dat het niet gaat ontaarden in dwingelandij.samantha! schreef:Bedankt voor de adviezen!!!
Ik denk dat ik het maar ga proberen door hem tussendoor af te leiden.
Dus dan volg ik een stukje, en ga daarna pas apporteren, tijdens het volgen is hij in ieder geval altijd stil.
Ik ga het ook eens overleggen met de trainers, als hij het maandag nog doet.
Ik denk dat dat inderdaad werkt, een stukje volgen!ranetje schreef:Het afleiden kan misschien, maar let er op dat het niet gaat ontaarden in dwingelandij.samantha! schreef:Bedankt voor de adviezen!!!
Ik denk dat ik het maar ga proberen door hem tussendoor af te leiden.
Dus dan volg ik een stukje, en ga daarna pas apporteren, tijdens het volgen is hij in ieder geval altijd stil.
Ik ga het ook eens overleggen met de trainers, als hij het maandag nog doet.
Dus steeds maar gaan piepen om met jou bezig te kunnen blijven (dwingen).
Als je hem stil kunt krijgen en houden door een stukje te volgen voor hij aan de slag mag heb je het probleem voor het grootste deel opgelost denk ik