Gisteravond hebben we onze 3de training gehad (koninginnedag was er geen trainen en vorige week had ik geen zin om ook nog maar iets te doen 's avonds)
Peter ging ook mee om foto's te maken.
Kyra is de enige staande hond die nog mee traint in deze groep, de anderen zijn allemaal afgehaakt, het waarom weet ik helaas niet want ik krijg het via de mail te lezen.
Er waren dus 6 labjes, 1 toller en Kyra.
Als eerste liepen we naar een veld met erg hoor gras, hier werd een grote vierkant gevormd door op elke hoek een wit paaltje te zetten, 4 voorjagers met hond moesten elk bij 1 paaltje staan.
2 voorjagers aan de ene kant kregen een kale dummy en om beurten moesten ze die kruislinks opgooien en prrten, een markeer dus maar met de moeilijkheid dat de dummy in het hoge gras ligt en dus moeilijk te ruiken en te zien is, de labjes hadden het er maar moeilijk mee.
Toen Kyra en ik aan de beurt waren, zei ik tegen mezelf niet denken dat ze het niet kan, ze kan het gewoon.
Dus prrrrrrrrrt, Kyra kijkt, hij valt ff wachten en apport, in 1 spurt recht naar de dummy, oppakken en brengen.
Ik riep,Kyra hier, en goed zo Kyra een dummy, toppertje en de trainster gelijk, ik wilde nog met je overleggen of we eentje met vel moesten doen, wat goed dat ze deze pakt heb je geoefend nee dus.
Ik vertelde haar dat Kyra me had ingefluisterd dat ze de labjes wel even zou laten zien hoe het moet.
Kyra wacht op haar beurt.
Kyra brengt de dummy
Als beloning wil ze het hele zakje met worst
Wat ben je toch een brave meid
De volgende proef is een verloren apport over water.
Eerst sta je aan de rand van de sloot en als de hond de dummy heeft gehaald ga je een paar meter naar achteren het bos is, de dummy ligt dan op dezelfde plek aan de overkant van de sloot als de eerste keer.
Ik zet Kyra in met een vooruit.
Ze staat wat te twijfelen en dus prrt de trainster aan de over kant.
En ja hoor ze springt over de sloot alleen haar achterpoten belanden in de vieze sloot, ze pakt de dummy en komt hem brengen.
Dan gaan we dieper het bos in, weer vooruit, ik moet haar een paar keer vooruit sturen hier in het bos ruikt er van alles zo lekker, als ze bij de sloot is wil ze er niet over wat ik ook probeer, ze komt steeds bij me terug ook het opgooien van de dumy, die overigens nu steeds met vel is, helpt niet en we stoppen ermee.
Volgens de trainster lag het puur aan de steile kant, ze vond het erg moeilijk bij het eerste apport om er tegen op te klimmen, zie foto.
Kyra wacht op haar beurt omdat het een verlorenapport is moet ze de andere kant opkijken dit is geen probleem want ze hoort allemaal fazanten
Vooruit
Ze heeft de dummy gevonden en komt terug
Na de mislukte 2de apport lijn ik haar weer aan
Omdat de honden erg vies zijn gaan we een uit diep water apport doen.
Een schot, de eend valt, even wachten apport en gaan.
Ja hebbes
en terug brengen aan het vrouwtje
Als laatste een konijneapport, ook een markeer.
Prrrrrrrrt konijn valt en Kyra markeert
Konijn oppakken
en brengen
Eerst brengt ze het konijn naar Peter die foto's staat te maken, ze gaat zelfs voor hem zitten maar als ik haar rope komt ze hem bij me brengen.
Alhoewel ik dus niet in de groep zit met alleen staande honden voor het werk voor het schot, vind ik de trainingen erg leuk, omdat de proeven erg uitdagend zijn voor Kyra haalt ze dus zelfs een kale dummy, een dumy gewoon 5 meter voor haar weg gooien is geen uitdaging voor haar en dus doet ze dat niet, ikheb besloten dat ik daar vrede mee heb, ik doe dit met Kyra omdat ik het leuk vind en zij ook, ik ga geen proeven met haar lopen waardit misschen wel moet, maar ga van het najaar voor het eerst met haar mee op jacht en dan gaat het erom dat ze het wild binnen brent, binnenkort krijg ik een kraai en wil ik daar mee aan de slag.
Het schijn erg moeilijk te zijn om je hond een kraai te laten apporten dus ik ben benieuwd.
O ja en wat ook zo goed is dat we dus eerst een kale dummy doen , dan met vel en dan wild het steeds leuker maken voor de hond dus en niet na wild weer een kale dummy