Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
akita kleuren
Moderator: moderatorteam
- nivek
- Vaste gebruiker
akita kleuren
kan iemand mij uitleggen wat hiermee juist bedoeld word?
Brindle A> Red B > White C
1. AA * BB
F1 AB
F2 AA.AB.AB.BB. Bridle3, Red1
A similar situation exists between brindle and white
Brindle3, White1
However, in case of brindle AB * brindle AC,
AA AB AC brindle
BC red or white (according to the foregoing factor,BC would be red)
Red B * White C schould theoretically produce no brindles, but brindle do appear. This is not easily explainable, but a brief discussion, for the sake of improving the Akita dog is in order.
Brindle A> Red B > White C
1. AA * BB
F1 AB
F2 AA.AB.AB.BB. Bridle3, Red1
A similar situation exists between brindle and white
Brindle3, White1
However, in case of brindle AB * brindle AC,
AA AB AC brindle
BC red or white (according to the foregoing factor,BC would be red)
Red B * White C schould theoretically produce no brindles, but brindle do appear. This is not easily explainable, but a brief discussion, for the sake of improving the Akita dog is in order.
groetjes kevin en aiko.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
dit gaat over vererving.
als de ouderhonden AA en BB zijn (AA=helemaal brindle en BB is helemaal rood)
dan komen daar in de F! (eerste lijn nakomelingen) AB (rood met brindle) pups uit.
en zo verder.
dat is het volgens mij, maar de echte kenners kunnen het waarschijnlijk zo uitleggen dat je het ook snapt...
als de ouderhonden AA en BB zijn (AA=helemaal brindle en BB is helemaal rood)
dan komen daar in de F! (eerste lijn nakomelingen) AB (rood met brindle) pups uit.
en zo verder.
dat is het volgens mij, maar de echte kenners kunnen het waarschijnlijk zo uitleggen dat je het ook snapt...

- nivek
- Vaste gebruiker
- M@scha
- Zeer actief
dat heeft ook weer met dominant en recessief te maken.nivek schreef:maar wat is AB? volgens mij is een akita die brindel met rood is niet toegestaan.
bijvoorbeeld bij mensen zijn blauwe ogen recessief en bruine dominant.
is blauw A en bruin B en is een nakomeling AB dan krijgt het bruine ogen want B=Bruin en is dominant over A=blauw
pfff moeilijk uit te leggen hoor.
ik denk dat mol je hier bij goed kan helpen. pb hem anders eens.

- nivek
- Vaste gebruiker
- M@scha
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
en daar issie dan!!!v.d Lupinehof schreef:hmmmmmmmmm raar brindle fokken uit een niet brindle hond is eigelijk niet mogelijk omdat brindle alleen dominat aanwezig is en niet recensief
dus moet 1 van de ouder dieren een brindle wezen
mol
mol zorg ervoor dat ik niks meer hoef te zeggen! ik ben bijna vastgel*lt!

- nivek
- Vaste gebruiker
hmmmmmmmmm raar brindle fokken uit een niet brindle hond is eigelijk niet mogelijk omdat brindle alleen dominat aanwezig is en niet recensief
dus moet 1 van de ouder dieren een brindle wezen
als geen van de ouders brindle is zouden er inderdaad geen brindles kunnen uit voortkomen, toch komt dit bij de akita uitzonderlijk wel voor.Red B * White C schould theoretically produce no brindles, but brindle do appear. This is not easily explainable, but a brief discussion, for the sake of improving the Akita dog is in order.
groetjes kevin en aiko.
- Mol
- Zeer actief
dan moet 1 van de ouder honden toch geneties brindle zijn bijvoorbeeld bijna helmaal zwart met brindle ondertonenivek schreef:hmmmmmmmmm raar brindle fokken uit een niet brindle hond is eigelijk niet mogelijk omdat brindle alleen dominat aanwezig is en niet recensief
dus moet 1 van de ouder dieren een brindle wezenals geen van de ouders brindle is zouden er inderdaad geen brindles kunnen uit voortkomen, toch komt dit bij de akita uitzonderlijk wel voor.Red B * White C schould theoretically produce no brindles, but brindle do appear. This is not easily explainable, but a brief discussion, for the sake of improving the Akita dog is in order.
mol

- M@scha
- Zeer actief
v.d Lupinehof schreef:dan moet 1 van de ouder honden toch geneties brindle zijn bijvoorbeeld bijna helmaal zwart met brindle ondertonenivek schreef:hmmmmmmmmm raar brindle fokken uit een niet brindle hond is eigelijk niet mogelijk omdat brindle alleen dominat aanwezig is en niet recensief
dus moet 1 van de ouder dieren een brindle wezenals geen van de ouders brindle is zouden er inderdaad geen brindles kunnen uit voortkomen, toch komt dit bij de akita uitzonderlijk wel voor.Red B * White C schould theoretically produce no brindles, but brindle do appear. This is not easily explainable, but a brief discussion, for the sake of improving the Akita dog is in order.
mol
anders kan dat volgens mij niet nee.
iets wat al altijd rood is wordt niet zomaar groen.

-
- Zeer actief
Maar dan komt het probleem dat je geen 'bijna helemaal zwarte Akita's' hebt. De toegestane kleuren zijn Rood, Brindel en Sesam met het witte Urajiro (wit op borst, buik..etc..) en de compleet witte exemplaren.v.d Lupinehof schreef:dan moet 1 van de ouder honden toch geneties brindle zijn bijvoorbeeld bijna helmaal zwart met brindle ondertonenivek schreef:hmmmmmmmmm raar brindle fokken uit een niet brindle hond is eigelijk niet mogelijk omdat brindle alleen dominat aanwezig is en niet recensief
mol

When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
- Mol
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Brindle is a pattern overlay on top of the base coat of the dog. Any dog with a visible brindle pattern is a red dog. A black brindle is genelically just as much a red dog as a brindle with only the faintest brindle markings. The brindling is simply heavier ont the black brindle. Brindle is a dominant trait. At least one parent must carry brindle in order tot produce brindle pupies. Two non-brindle red dogs connot produce a brindle puppy.A black dog can carry a brindle gene, but you won't know it unless it also carries a red gene and is able tot produce red puppys, which may or may not be born brindle. Basically you can't see black stripes on a black dog, although i've been told that in the rigt sunlight you can sometimes see faintly darker blue stripes on a blue dog if it carries a brindle gene.
Any puppy produced by a dog that is homozygous for brindle (2 brindle genes),will be visibly brindle if a red pup, and carry brindle if a black pup. A black or blue pup, which carries a brindle gene, is sometimes called a masked brindle (meaning the brindle pattern is masked or hidden under the black color.) This should not be confused with the term "masked brindle" which refers tot the black mask sometimes seen on the muzzle of visible brindles and non-brindle red dogs. Black masks and sabling on red dogs are also overlays of color on the base coat, but are independent of the brindle gene and each other.
Any puppy produced by a dog that is homozygous for brindle (2 brindle genes),will be visibly brindle if a red pup, and carry brindle if a black pup. A black or blue pup, which carries a brindle gene, is sometimes called a masked brindle (meaning the brindle pattern is masked or hidden under the black color.) This should not be confused with the term "masked brindle" which refers tot the black mask sometimes seen on the muzzle of visible brindles and non-brindle red dogs. Black masks and sabling on red dogs are also overlays of color on the base coat, but are independent of the brindle gene and each other.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- nivek
- Vaste gebruiker
- Mol
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
- nivek
- Vaste gebruiker
- nivek
- Vaste gebruiker
-
- Zeer actief
Dat gebeurd bij akita's wel vaker...Nieve is dan wel een GJD, maar die kreeg pas na een jaar een beetje rossige oogvlek om 1 van d'r ogen en zij was eerst ook helemaal spierwit.nivek schreef:aiko begint trouwens ook een rose schij te krijgen op zijn rug en op zijn orenhet is duidelijk te zien wanneer ziin vacht hij nat is. wel spijtig hij was nog zo mooi wit :cry2:
Ook zit er vaak wat zwart in de puppy vacht van een rooie akita en kleurt ie vaak helemaal rood bij.

- nivek
- Vaste gebruiker
Ook zit er vaak wat zwart in de puppy vacht van een rooie akita en kleurt ie vaak helemaal rood bij
dat is dan mischien de reden waarom er uit twee rode akitas toch brindle kunnen komen. Als ze rood met zwart geboren worden en het zwart gaat later weg. Dus zijn die rode akitas soms brindle waarvan het zwart verdwenen is

of denk je dat dit niet kan mol? denk dat jij er wel meer van weet
groetjes kevin en aiko.
- nivek
- Vaste gebruiker
- Mol
- Zeer actief
dat is normaal dat er wat zwart in zit meestal zijn dat de haar puntenNieve schreef:Dat gebeurd bij akita's wel vaker...Nieve is dan wel een GJD, maar die kreeg pas na een jaar een beetje rossige oogvlek om 1 van d'r ogen en zij was eerst ook helemaal spierwit.nivek schreef:aiko begint trouwens ook een rose schij te krijgen op zijn rug en op zijn orenhet is duidelijk te zien wanneer ziin vacht hij nat is. wel spijtig hij was nog zo mooi wit :cry2:
Ook zit er vaak wat zwart in de puppy vacht van een rooie akita en kleurt ie vaak helemaal rood bij.
en dat kleuren van een hond vervagen is soms ook de oorzaak van een bepaalt locus
denk nou niet dat het bij de akita anders werk als bij een ander hond want dat kan namelijk niet
mol

- nivek
- Vaste gebruiker
ik ben nog wat interesante sites tegengekomen die over kleuren bij honden gaan.
http://www.people.fas.harvard.edu/~brow ... netics.htm
http://skyway.usask.ca/~schmutz/dogcolors.html
http://www.tenset.co.uk/doggen/indexus.html
http://www.people.fas.harvard.edu/~brow ... netics.htm
http://skyway.usask.ca/~schmutz/dogcolors.html
http://www.tenset.co.uk/doggen/indexus.html
groetjes kevin en aiko.
-
- Zeer actief
Dank je...ik vind aiko ook mooi zo op je avatar te zien. Mag ik vragen bij welke fokker hij vandaan komt???nivek schreef:ik vind Nieve trouwens een hele mooie GJD, dacht zelf eve dat er iets mis was met men avatar(hij trekt wat op aiko)
Oh en ehhh mol....ik denk niet dat het bij akita's anders werkt als bij andere honden. Weet het alleen van de akita en van andere honden, weet ik het niet. Dus vandaar dat m'n tekstje een beetje specifiek op akita gericht was.

- nivek
- Vaste gebruiker
de naam van de fokker weet ik niet meer was in Kieldrecht België het was hun eerste nestje. hadden wel een kennelnaam aangevraagd weet niet of ze hem hal hadden of hebben.Mag ik vragen bij welke fokker hij vandaan komt???
ik heb de stamboom nog niet aangekregen. Hoe lang duurt dat normaal.
ik heb wel de stamboom van de vader en de moeder van aiko
vader: Yumenoshima no fukuo go
moeder: Gaika aiko V.D Mullingenvree
groetjes kevin en aiko.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Als ik dit goed lees, is dit een combinatie van een rode x een witte hond. Kan de witte niet een brindle zijn met een wit "laken"er overheen? Dus het brindle kan zich niet manifesteren, maar de hond bezit wel de genen voor brindle en geeft dit dus ook aan zijn nakomelingen. Als de hond niet fokzuiver is voor zijn witte kleur, zal hij niet aan alle nakomelingen wit doorgeven, maar kleur, in dit geval brindle. Gevolg brindle nakomeling. Dit is afhankelijk van door welke factor de witte kleur bepaald wordt.Red B * White C schould theoretically produce no brindles, but brindle do appear. This is not easily explainable, but a brief discussion, for the sake of improving the Akita dog is in order.
Er zijn wel boeken over erfelijkheid bij honden.
In het nederlands een klein boekje dat geschreven is door Robert van de Molen. Ik weet niet of het nog verkrijgbaar is.
In verschillende andere boeken zijn hoofdstukken gewijd aan erfelijkheidsleer.
Bijv. in Fokken van Honden door Hans Raber.
Een bekend Engelstalig boek over kleurvererving is: The inheritance of coat color in dogs, door Clarence C. Little.
Misschien kan mediaboekservice je meer informatie geven over verkrijgbare boeken.
http://www.mediaboek.nl/
-
- Zeer actief
Bij Nieve kreeg ik de stamboom toen ze een maand of 10 was...maar weet niet wat een standaard termijn is.nivek schreef:de naam van de fokker weet ik niet meer was in Kieldrecht België het was hun eerste nestje. hadden wel een kennelnaam aangevraagd weet niet of ze hem hal hadden of hebben.Mag ik vragen bij welke fokker hij vandaan komt???
ik heb de stamboom nog niet aangekregen. Hoe lang duurt dat normaal.
ik heb wel de stamboom van de vader en de moeder van aiko
vader: Yumenoshima no fukuo go
moeder: Gaika aiko V.D Mullingenvree
Yumenoshima is 1 van de bekendste akitafokkers in NL van Lambert en Yvonne Dircks, dus daar heb ik wel redelijk wat honden van gezien....over het algemeen hebben ze mooie honden.
En v.d. Mullingenvree ken ik ook (niet persoonlijk trouwens).... van Ruud van Boven, ken wel iemand die daar een hond vandaan heeft.
Vind het echt leuk om hier meer eigenaren van Japanners tegen te komen