Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rechtebomenbosje
Moderator: moderatorteam
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Re: Rechtebomenbosje
Ik vind zo'n dennenbos altijd wel wat hebben, iets moois, maar ook iets deprimerends. Beetje spooky maar toch ook mooi.
-
Banjer
- Actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
-
80564M
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Op foto 1 staan ze erg op rij, maar op de andere foto's lijkt het mee te vallen, of staan ze daar ook erg op rij?
-
80564M
Wanneer vonden ze dit een goed plan? Jaren 80 ofzo? Ik vind het echt bizar.
Wij hebben hier ook een bos, bij een kasteel. En die heeft heel statige lanen. Maar dat is dan alleen naast het pad statig en recht. Ik vind die lanen geweldig, maar verder in het bos heb ik toch liever een rimboe.
-
80564M
- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
-
80564M
Ja, wij hebben - of hadden - hierachter ook zo'n stukje. Geen dennenbomen, maar echt zo'n aangeplant stukje. Wat nu gelukkig weer helemaal verwilderd is. Pieter en ik noemen het het Juul-bosje, vernoemd naar JulianaNanna schreef: ↑13 jan 2021 22:02Tis alleen dit stukje. Ik vind het er altijd wel grappig. Zo anders dan de rest.Marion. schreef: ↑13 jan 2021 21:45Wanneer vonden ze dit een goed plan? Jaren 80 ofzo? Ik vind het echt bizar.
Wij hebben hier ook een bos, bij een kasteel. En die heeft heel statige lanen. Maar dat is dan alleen naast het pad statig en recht. Ik vind die lanen geweldig, maar verder in het bos heb ik toch liever een rimboe.
Maar wie verzon ooit dat dit mooi was?
- BieneMaya
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
- GoldenGizmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Veel van die productiebossen werden aangelegd voor de staatsmijnen. Dennenhout kraakt voordat het breekt, zodat de mijnwerkers (hopelijk) op tijd konden vluchten wanneer de gang ging instorten.
BRONIn de jaren twintig-dertig van de 20e eeuw werden in de gemeente Deurne veel houtopstanden aangelegd voor de productie van Mijnhout ten behoeve van de mijnbouw en Steenkoolwinning.
Mijnhout of stuthout werd vroeger in grote hoeveelheden gebruikt om gangen te stutten in steenkoolmijnen. Het betrof op maat gezaagd rondhout dat meestal afkomstig was van de grove den. Dennenhout was gunstig omdat het, lang voordat het bezweek, begon te kraken zodat de mijnwerkers tijdig konden vluchten.
Grote oppervlakten naaldhout werden in de bloeitijd van de ondergrondse steenkoolmijnbouw aangeplant om dit hout te leveren. De voedselarme heide- en stuifzandgebieden waren zeer geschikt voor de aanplant van jonge dennen. Voorbeelden van zulke gebieden zijn het Zandbos en de omgeving ten zuiden van de kern Vlierden in de Liesselse bossen waar massale houtproductie plaatsvond.
In de jaren '20 van de vorige eeuw was ook de pas ontgonnen Peel in Zeilberg zeer geschikt voor houtproductie. Het gebied tussen de huidige Bosweg en de Bosrandweg werd toen massaal beplant met jonge den. Dit gebied werd echter al tijdens de oorlog gekapt en geschikt gemaakt voor weiland en akkerbouw.
Tot de jaren '70 van de vorige eeuw hadden dergelijke houtopstanden een economische functie als productiebos voor mijnhout. Later werd ingezet op meer ecologische variatie van de toen nog bestaande bossen en kreeg het loofhout meer kans. Uit historisch oogpunt is het echter van belang dat deze vroegere mijnhoutbossen op sommige plaatsen in stand gehouden worden. Dankzij de mijnbouw is dit boslandschap immers op deze plek ontstaan.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Het heeft wel wat. Vind het best mooi eigenlijk.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.