Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Structuur en regelmaat
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 2
Structuur en regelmaat
Ik vraag mij in hoeverre jullie honden flexibel zijn en zich aanpassen aan jullie dagschema of hebben jullie elke dag dezelfde routine? Eten en wandelen op vaste uren plekken?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Structuur en regelmaat
Hier zijn ze super flexibel. Ik hou er weinig routine op na. Niet qua eten en niet qua wandelen (que tijden niet en plaatsen ook niet). Meestal krijgen ze eten na de eerste lange wandeling maar zelfs dat kan ook wel eens s'ochtends vroeg zijn.
Ik heb een hond gehad die niet zo goed tegen verandering kon. Hier thuis prima, maar op vakantie duurde het langer voordat ze haar draai en haar rust vond.
Ik heb een hond gehad die niet zo goed tegen verandering kon. Hier thuis prima, maar op vakantie duurde het langer voordat ze haar draai en haar rust vond.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Wel een min of meer vaste routine, maar niet zo strak dat het problemen heeft als we het anders besluiten te doen, om wat voor reden dan ook
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik heb niet echt een vaste regelmaat of dingen die ik elke dag op dezelfde tijd doe. Ik wandel normaal ook op veel verschillende plekken (nu mag dat hier in Spanje niet vanwege de lockdown), op verschillende tijden en neem honden in verschillende combinaties mee en soms een hond alleen. Tijdstippen van eten liggen ook niet vast en hangen vooral af van hoe de rest van de dag loopt. Mijn honden weten niet beter, dus passen zich prima aan aan mijn plannen en ook bijvoorbeeld op vakantie en op nieuwe plekken zijn ze snel op hun gemak.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik heb 2 vaste dingen. Als ik wakker ben, broek aan jas aan, honden uitlaten. En dat kan 's morgens of 's middags zijn. Ze krijgen eten voor dat we gaan slapen en dat kan 's morgens of ergens in de avond zijn. Ik werk en leef onregelmatig dus de honden ook. Mij bevalt het goed, ik hoop hun ook maar ik kan het niet vergelijken.
Gr. Aniek

-
- Zeer actief
Sommige dingen staan vast, andere niet. We hebben geen vaste uitlaattijden, wel redelijk vaste etenstijden. Soms gaat Rakoes mee naar het werk, dan moet ze vroeg op, dat vind ze niet leuk
Als wij avondeten moet Rakoes in haar mand. In het begin kreeg ze dan een kluifje, maar nu rent ze al vanzelf met een speeltje naar haar mand als we opscheppen. Wat dat betreft is ze echt een gewoontedier.

Als wij avondeten moet Rakoes in haar mand. In het begin kreeg ze dan een kluifje, maar nu rent ze al vanzelf met een speeltje naar haar mand als we opscheppen. Wat dat betreft is ze echt een gewoontedier.
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Hier redelijk flexibel, maar wel bepaalde dingen die vast staan. En een redelijk vaste volgorde.
Na 't opstaan eten, dan wandelen. Het ligt aan de dag (weekend, door de week of vakantie) of wij eerst eten en daarna wandelen of eerst wandelen en daarna ontbijt voor ons.
Ergens tussen 12 en 2 wandelen. Ook weer wisselend of we eerst lunchen of eerst wandelen. Ligt ook aan eventuele afspraken.
Tussen 5 en half 6 avondeten voor de honden.
Dat staat redelijk vast, want als Jamie te laat eten krijgt, krijgt hij last van z'n maag en gaat gal spugen.
En ergens tussen 8 en 9 avond rondje.
Wandelingen wisselen qua route en plek.
Na 't opstaan eten, dan wandelen. Het ligt aan de dag (weekend, door de week of vakantie) of wij eerst eten en daarna wandelen of eerst wandelen en daarna ontbijt voor ons.
Ergens tussen 12 en 2 wandelen. Ook weer wisselend of we eerst lunchen of eerst wandelen. Ligt ook aan eventuele afspraken.
Tussen 5 en half 6 avondeten voor de honden.
Dat staat redelijk vast, want als Jamie te laat eten krijgt, krijgt hij last van z'n maag en gaat gal spugen.
En ergens tussen 8 en 9 avond rondje.
Wandelingen wisselen qua route en plek.

- kayleigh*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder - Aantal honden: 2
Het enigste wat hier op tijd is, is het avond eten. Kira krijgt haar medicijnen altijd om 6 uur dus eten ze allebei tegelijk. Wandelingen en ochtend maaltijd is nooit op een bepaald tijdstip. Heb wisselende diensten waardoor het nog wel eens wisselt.

RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
-
- Zeer actief
Ik had heel veel structuur en regelmaat, maar dat is een stuk minder geworden sinds ik ruimer woon en ook een grotere tuin heb. Voorheen moesten de honden echt uitgelaten worden om bezig te kunnen zijn. Het huis en de tuin waren te klein om met elkaar te kloten en om wat energie kwijt te kunnen. Jip werd iedere ochtend stipt 05.45 uitgelaten en de wandelingen duurden ca. drie kwartier tot een uur. Hij bepaalde de route, maar dat was wel altijd vanuit huis. Pas na de wandeling ging ik mijn eigen dingen doen: kop koffie drinken en klaar maken voor de werkdag. 's Middag als ikzelf of mijn vriend weer thuis kwam, gingen we direct weer met Jip op pad en ik had drie of vier gebieden waar ik dan het liefst naar toe ging. Daar reed ik met de auto naar toe voor een lange wandeling. Het avondeten gaf ik wanneer wij zelf ook gingen eten, en de laatste uitlaatronde dwong Jip meestal af door voor mij te gaan staan en mij strak aan te blijven kijken.
Ik kon daar slecht tegen en gaf er altijd maar aan toe. Ik wist dat hij het toch wel zou volhouden, langer dan ik zou kunnen. Als het écht niet uitkwam, stuurde ik 'm naar zijn mand. Maar daar lag hij dan max. 15-20 minuten om vervolgens toch weer een staarwedstrijdje te houden.
Abel is een hele andere hond en hij hecht heel weinig waarde aan routines, totaal het tegenovergestelde van Jip. Ik ben Abel wel eens vergeten uit te laten 's avonds, omdat hij op mijn uitnodiging wacht en zelf niets aangeeft. Ik stond al mijn tanden te poetsen toen ik mij ineens realiseerde dat ik nog niet klaar was met mijn dag
Dat is nu anders, het is nu veel relaxter allemaal. Nog steeds zijn de ochtendwandelingen vrij vroeg en zijn we ook op vrije dagen als vandaag ruim voor 09.00 weer terug van een grote ronde. Maar ik kan nu gerust eerst een kop koffie pakken zonder dat dat in een paar ongeduldige honden resulteert. Ik kom beneden, begroet de honden en zet de tuindeuren open. Daarna kan het nog wel een half uur duren voor ik daadwerkelijk mijn schoenen aantrek voor de wandeling. Als het een mooie dag is, blijven de tuindeuren open staan en dan schiet zelfs soms de middagwandeling er bij in. Dan zijn de honden de hele dag buiten geweest en dan zijn ze niet meer te porren voor een wandeling naar het bos. Dat gebeurde gisteren. Toen wandelden we rond 17.00 nog een klein rondje en dan hebben we die dag dus maar twee wandelingen gemaakt. Sinds wij hier wonen en de honden meer buiten dan binnen zijn, heeft Jip niet meer gezeurd om een wandeling. Dat is echt een wereld van verschil met een half jaar geleden.

Abel is een hele andere hond en hij hecht heel weinig waarde aan routines, totaal het tegenovergestelde van Jip. Ik ben Abel wel eens vergeten uit te laten 's avonds, omdat hij op mijn uitnodiging wacht en zelf niets aangeeft. Ik stond al mijn tanden te poetsen toen ik mij ineens realiseerde dat ik nog niet klaar was met mijn dag

Dat is nu anders, het is nu veel relaxter allemaal. Nog steeds zijn de ochtendwandelingen vrij vroeg en zijn we ook op vrije dagen als vandaag ruim voor 09.00 weer terug van een grote ronde. Maar ik kan nu gerust eerst een kop koffie pakken zonder dat dat in een paar ongeduldige honden resulteert. Ik kom beneden, begroet de honden en zet de tuindeuren open. Daarna kan het nog wel een half uur duren voor ik daadwerkelijk mijn schoenen aantrek voor de wandeling. Als het een mooie dag is, blijven de tuindeuren open staan en dan schiet zelfs soms de middagwandeling er bij in. Dan zijn de honden de hele dag buiten geweest en dan zijn ze niet meer te porren voor een wandeling naar het bos. Dat gebeurde gisteren. Toen wandelden we rond 17.00 nog een klein rondje en dan hebben we die dag dus maar twee wandelingen gemaakt. Sinds wij hier wonen en de honden meer buiten dan binnen zijn, heeft Jip niet meer gezeurd om een wandeling. Dat is echt een wereld van verschil met een half jaar geleden.
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
Mijn moment van waken wisselt tussen 6 uur en +- 9 uur. Dan is het eerst hondjes uitlaten en direct erna hun ontbijt. Daarna pas mijn ontbijt.
Afhankelijk van wat ik moet doen, gaan we 's middags wandelen. Klein rondje met de baas als ik werk, grote ronde als ik vrij ben. Ik probeer meestal rond 2 uur te gaan, maar dat kan nogal eens schuiven naar 12 uur of 4 uur.
Avondeten is altijd tussen 5 en half 6. Daarna Diva in de tuin, die houdt het niet vol om tot 's avonds te wachten.
Avondbrok is tussen half 10 en half 11. Al is dat meer vanwege de kat, die wilt 's avonds de hort op en zaagt dan om buiten te mogen. Hij is vrij mager, dus moet hij eten van mij voor hij buiten mag
Na de brokken nog een avondronde en dan te bedde (of ik blijf nog wat op en dan ligt dat allemaal her en der te maffen).
Routes worden afgewisseld, maar de avondwandeling is altijd hetzelfde. Diva stribbelt tegen als ik iets anders probeer
Afhankelijk van wat ik moet doen, gaan we 's middags wandelen. Klein rondje met de baas als ik werk, grote ronde als ik vrij ben. Ik probeer meestal rond 2 uur te gaan, maar dat kan nogal eens schuiven naar 12 uur of 4 uur.
Avondeten is altijd tussen 5 en half 6. Daarna Diva in de tuin, die houdt het niet vol om tot 's avonds te wachten.
Avondbrok is tussen half 10 en half 11. Al is dat meer vanwege de kat, die wilt 's avonds de hort op en zaagt dan om buiten te mogen. Hij is vrij mager, dus moet hij eten van mij voor hij buiten mag

Na de brokken nog een avondronde en dan te bedde (of ik blijf nog wat op en dan ligt dat allemaal her en der te maffen).
Routes worden afgewisseld, maar de avondwandeling is altijd hetzelfde. Diva stribbelt tegen als ik iets anders probeer

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Hier is iedere dag anders, maar wel met een aantal vaste elementen.
Opstaan, kippen voeren en vrijlaten, waarbij de honden ook naar buiten gaan voor p&p. Daarna koffie, gevolgd door de wandeling van (normaal gesproken) 1-2 uur. Circa 3 keer per week ga ik er met de auto op uit voor wat variatie, en de rest is meestal standaard ronde vanuit huis. Hierna krijgen ze eten. Daarna staat er niets vast en mijn honden interpreteren dit als: er kan ieder moment iets leuks gebeuren dus zorg dat je er bij blijft en niks mist
Ik kan zomaar de tractor pakken en naar een ander stuk van ons terrein rijden, of een spelletje verzinnen, of een kampvuur houden, of iets lekkers verstoppen, of in het bos gaan werken, of planten/paddestoelen verzamelen, of…of enz. En de honden mogen altijd mee.
Aan het einde van de middag krijgen ze weer eten en dan 's avonds nog een kauwsnack. Ze weten dat er na het eten niks meer te gebeuren staat dus dan komen ze tot rust
. Voordat wij gaan slapen, gooien we ze nog een keer naar buiten voor p&p.
Opstaan, kippen voeren en vrijlaten, waarbij de honden ook naar buiten gaan voor p&p. Daarna koffie, gevolgd door de wandeling van (normaal gesproken) 1-2 uur. Circa 3 keer per week ga ik er met de auto op uit voor wat variatie, en de rest is meestal standaard ronde vanuit huis. Hierna krijgen ze eten. Daarna staat er niets vast en mijn honden interpreteren dit als: er kan ieder moment iets leuks gebeuren dus zorg dat je er bij blijft en niks mist

Aan het einde van de middag krijgen ze weer eten en dan 's avonds nog een kauwsnack. Ze weten dat er na het eten niks meer te gebeuren staat dus dan komen ze tot rust

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hier eigenlijk geen structuur, het komt zoals het komt. Ari eet 1 keer per dag en krijgt dat nadat wij hebben gegeten, dat is dan ook de enige structuur, maar dat kan om 20.00 uur zijn, maar ook gerust om 22.30 uur zijn.

- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Ja hier is wel structuur. Ergens tussen 7 en 8 eruit met hem, erna krijgt hij eten. Dan rond 12 uur weer, rond 17.00 weer en daarna krijgt hij eten. Dan gaat hij meestal rond 19.00 naar bed
en maken we hem wakker rond 22.00 voor het laatste rondje.
Het kan heus wel wat wisselen, maar Gijs dondert het sowieso niks. Als hij maar wat kan rondsnuffelen, kan eten en op tijd naar bed kan

Het kan heus wel wat wisselen, maar Gijs dondert het sowieso niks. Als hij maar wat kan rondsnuffelen, kan eten en op tijd naar bed kan

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Bowie was altijd heel flexibel maar nu ze tegen de 14 jaar aanloopt merk ik dat ze wel erg hecht aan structuur zeker als ik thuis ben, ze geeft dan op vaste tijden aan wanneer ze eten wil of eruit wil... of zelfs als ze wil dat haar kussen opgeschud moeten worden zodat ze te bedde kan 

Ik heb geen dagschema en ze varen er wel bij. Geen gedram op bepaalde tijden; heerlijk. Ontbijt krijg je tussen 5.30-10 en avondeten tussen 16-21. Tussendoor wat snacks als het me uitkomt. Wandelen op de tijdstippen dat de pet ernaar staat.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Maar wat is de routine van de honden?Zinodo schreef:Ik heb niet een vaste routine qua tijden maar wel zo’n beetje een vaste volgorde waarin we dingen doen. Het kan zo maar 3 uur opschuiven maar het volgorde is er wel.
Opstaan
Tuin
Eten
Effe chillen
Lange wandeling
Slapen
Korte snuffelwandeling
Kauwen
Slapen
Eten
Spelen
...heel lang slapen![]()
Plasrondje
Bed
Zoiets.
-
- Zeer actief
Ik heb wisselende diensten en nul routine, behalve dan dat ze in de ochtend eten krijgen en in de middag nog een keer, maar ik ga straks weer naar 1 maal voeren op een dag, omdat het in mijn mening voordelen heeft. Moet Zillin alleen een beetje uitgegroeid zijn zeg maar..... uitlaten en zo is maar net hoe t mij uitkomt van 4 uur in de nacht tot een uur op 10 in de avond net hoe t voelt .
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Ik werk onregelmatig en heb absoluut geen weekstructuur ofzo
Lou gaat de ene dag om 6 uur 's ochtends wandelen en de andere dag om 12 uur pas. Eten is net zo variërend. En de ene dag wandelen we 3 uur en de andere dag 1 uur.

Lou gaat de ene dag om 6 uur 's ochtends wandelen en de andere dag om 12 uur pas. Eten is net zo variërend. En de ene dag wandelen we 3 uur en de andere dag 1 uur.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog en engelse cocker spaniel
Wat grappig om te lezen hoeveel honden niets geven om routine. Kiki kan het ook weinig schelen alhoewel ze wel gewemd is aan een lange ochtendwandeling. Onze opa hond heeft autistiche trekjes hij wordt ongelukkig als je een ander rondje loopt en gaat dan plat liggen en wilt niet meer worden.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Mijn honden lijden veelal een gestructureerd leven maar er word zo af en toe wel van afgeweken, hier hebben ze ook geen moeite mee.

Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
- Zeer actief
Wij werken onregelmatig en ik heb zelf liever geen al te vaste routine.
We hebben onze honden vanaf pup hierin mee laten draaien.
Maar Ollie is echt een gewoonte dier. Als ie mee is op vakantie is niets te gek, maar thuis wordt ie heel onrustig van onregelmatigheid..
We hebben ons er maar een beetje aan aangepast..
We hebben onze honden vanaf pup hierin mee laten draaien.
Maar Ollie is echt een gewoonte dier. Als ie mee is op vakantie is niets te gek, maar thuis wordt ie heel onrustig van onregelmatigheid..
We hebben ons er maar een beetje aan aangepast..
-
- Zeer actief
Ik ben een chaoot en mijn honden draaien met mij mee 
Het enige dat ze heel goed doorhebben is dat als ik heel vroeg opsta het meestal iets heel leuks voor hen wordt. Dan staan ze stuiterend in de hal en vliegen ze de auto in. Tot grote ergernis van mijn doorslapende vriend
Eten is alleen 's ochtends doordeweeks op vaste tijden. Dan gaan ze mee naar kantoor en krijgen ze standaard om 8:00u hun bak.
Ze linken meer aan mijn gedrag dan aan tijden. Als ik mijn stalschoenen aantrek staat Uma om haar as te draaien en als ik mijn hardloopschoenen pak gaat Manu loeien. De Kast openen is het teken dat we gaan lopen maar dat kan vlak voor of na het eten zijn of zelfs pas om 21u.
Aan klok kijken doen ze gelukkig niet. Dat voorkomt teleurstellingen.

Het enige dat ze heel goed doorhebben is dat als ik heel vroeg opsta het meestal iets heel leuks voor hen wordt. Dan staan ze stuiterend in de hal en vliegen ze de auto in. Tot grote ergernis van mijn doorslapende vriend

Eten is alleen 's ochtends doordeweeks op vaste tijden. Dan gaan ze mee naar kantoor en krijgen ze standaard om 8:00u hun bak.
Ze linken meer aan mijn gedrag dan aan tijden. Als ik mijn stalschoenen aantrek staat Uma om haar as te draaien en als ik mijn hardloopschoenen pak gaat Manu loeien. De Kast openen is het teken dat we gaan lopen maar dat kan vlak voor of na het eten zijn of zelfs pas om 21u.
Aan klok kijken doen ze gelukkig niet. Dat voorkomt teleurstellingen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik ben een en al structuur en regelmaat, maar doe ik vooral voor mezelf.
Wandelen wel op verschillende plekken maar ook daar zit structuur in, haha!
Heb wel het idee dat vooral de honden als pup het er snel goed op doen.
Toch als het een keer helemaal raar loopt, zijn de honden daar prima mee.

Wandelen wel op verschillende plekken maar ook daar zit structuur in, haha!
Heb wel het idee dat vooral de honden als pup het er snel goed op doen.
Toch als het een keer helemaal raar loopt, zijn de honden daar prima mee.