Cleva schreef:Ik geloof niet in verlatingsangst.
Ik heb nooit iets anders dan verlatingsverzet gezien.
Veel eerder boos gekaffer dan angstig gepiep.
Ik vind het ook gewoon niet normaal voor een gezonde volwassen hond om dusdanig bang zonder echte reden te zijn.
Achtergelaten worden in een postkantoor waar iedereen ineens weg is en de deuren niet meer open gaat is eng.
Thuis zijn niet. Als je daar in paniek raakt omdat je alleen bent dan is dat ziekelijk.
Het is veel waarschijnlijker dat je gewoon staat te schreeuwen omdat je met je verwende hol mee had gewild.
"Wandelen mis leuk en dat doe je verdomme niet zonder me!"
Op zich is dat niet minder luidruchtig of makkelijker op te lossen maar het vraagt wel om een andere aanpak.
Ik weet het alleen van Branco. In de maanden voor ik hem kreeg zat hij hele dagen alleen en dat trok hij totaal niet. De eigenaar raakte hem alleen niet 1-2-3 kwijt dus het is best lang zo gegaan. Ik heb hem toen overgenomen en ik hoefde letterlijk maar uit zicht te zijn of het paniekerige gepiep begon. Hijgen, jammeren, piepen, graven. Paniekgedrag. En HUILEN als een wild dier.
Dat deel kreeg ik snel beter, ik kreeg hem in elk geval zo vertrouwd dat ik rustig in huis ''weg'' kon zijn. Maar bij ECHT het huis verlaten bleef het altijd wel een ding. Hij is zelfs wel eens uit een bench gebroken (!) omdat ik het in mijn botte hersens had gehaald te vertrekken. Ik vond dat best extreem, eigenlijk.
Ik heb er camera's op gehad om te zien wat er nu precies gebeurde, en kon alleen maar vaststellen dat er sprake was van onrust en/of gepanieker. En dat terwijl Rhodi er ook altijd was, en Rhodi toch behoorlijk kalm en zelfverzekerd was in het alleen-thuis zijn. Maar als Branco huilde, was hij niet te beroerd een potje mee te loeien voor de vorm.

Maar HIJ ging daarna gewoon liggen ronken, terwijl Branco continu onrustig en jammerig bleef.
Ik heb het gewoon niet goed gekregen. Ik wist niet precies hoe, met de kennis van nu was ik misschien iets verder gekomen. Maar toen, tja. Ik deed het naar mijn beste kunnen. Kong erin voor vermaak en gaan dan maar.
Met Rhodi was het opbouwen ook anders, ik woonde nog thuis bij mijn ouders en broer en dat maakte alles zoveel gemakkelijker. Met zoveel mensen was er vaker om-en-om iemand, en was opbouwen sneller en probleemlozer.
Met Branco woonde ik al bij mijn ex, en die kon het betrekkelijk weinig schelen allemaal.
Met Kyuubi was het in het prille begin ook geen succes. Ik heb geen flauw idee hoe ze het de eerste drie weken gedaan hebben met hem... maar het huis verlaten gaf een milde vorm van Branco's gedrag. (Wederom camera's erop!) Jammeren, piepen, angstig en nerveus. Blijven drentelen, zenuwen, jammeren. Maar dat was prima op te bouwen. Van even buiten staan en weer binnen komen naar een rondje om het huis lopen naar een half uurtje alleen, stapje voor stapje en elke dag even. Ik vond het prachtig die overgang te zien, van stikzenuwachtig naar langzaam vertrouwd raken en uiteindelijk wel geloven dat het goed was. En vanaf dat halve uurtje was een uur ook geen probleem en anderhalf uur inmiddels ook niet meer. Dikke doei voor me, kom maar op met die gevulde kong en dan is het tijd voor een slaapje, of gewoon stilletjes zitten wachten en rondkijken.
Puur technisch gezien zal 2 uur, of zelfs 3 misschien ook gaan. Maar na Branco heb ik alle geduld van de wereld met opbouwen, ik zie graag dat vertrouwen en die rust. Rhodi had dat ook, die geloofde het allemaal wel en ging lekker slapen. Dat wil je toch...? Hoe relaxter en vertrouwder de hond met alleen zijn, hoe rustiger het gemoed van mij als eigenaar.