Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opvoeding Duitse/Mechelse herder

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Opvoeding Duitse/Mechelse herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik herken het echt. Al zelf niet helemaal gezond, pup erbij en dan allemaal dingen waar ik tegen aan liep. Dingen waarbij omstanders heel simpel zeiden dat dat heel makkelijk op te lossen was of allang goed had moeten zijn. Diezelfde pup was ook een giller/blaffer/pieper. En als opsteker, vanaf een half jaar oud of misschien iets ouder? werd hij heel makkelijk. Hij draait mee, kan ik een bench, gaat graag mee in de auto en ik slaap alweer jaren in bed :LOL: Oke, hij maakt nog steeds herrie, maar de meeste Duitse Herders zijn erg vocaal.

Veel rustiger met hem qua omgang of dingen ondernemen? In de tijd dat de mijne thuis zo'n ramp was zat ik er ook helemaal doorheen na een tijdje. Maar ik ben me eerst gaan richten op de thuissituatie. Dus niet ook nog meenemen naar allemaal andere dingen. Gewoon de dagelijkse dingen en rustig verder gaan met véél, heel veel, slapen voor pup, bench elke dag toch weer proberen en wandelen. Afwisselen met wat dingentjes aanleren. Maar niet daarnaast ook nog meenemen naar allemaal andere dingen, dat was veel te veel voor pup toen, daar werd hij echt heel moe en dus vervelend van.

Heb je al een ren geprobeerd? Zodat je hem apart kan zetten zonder in de bench wat nog niet gaat?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Laat je niet beïnvloeden door alle adviezen.
Met mijn eerste pup vond ik dat heel moeilijk en door alles goed te willen doen kwam er veel te veel druk op. Heb er echt spijt van gehad dat ik er toen zo weinig plezier in heb gehad. Het is zo'n geweldige, bijzondere tijd en voor je het weet is het voorbij.
Er valt met een liefdevolle, consequente opvoeding en begrip echt heel weinig aan een pup te verpesten en zo te lezen zit dat bij jou wel goed.

Wat ik ondertussen al allemaal heb gehoord. Als je pup niet meteen terugkomt moet je hem een tik geven zodra hij wel komt. Bij de slager een paar kilo zwoerd halen, dat in een cirkel om de pup leggen en hem slaan als hij er ook maar naar durft te kijken, dan leert hij niet van straat te eten.
Je pup alcohol voeren want dan blijft hij zo leuk klein :80:

:ok: Maak er gewoon het beste van dat je nu thuis bent.
Probeer je ontspanning uit je hondje te halen, dat is voor jullie allebei goed.
Zelf ben ik niet zo bencherig met pups
Het is intensiever, maar ik neem geen pup voor het gemak.
Heb veel liever dat mijn pup zelf leert tot rust te komen zonder hulpmiddelen. Die overprikkeling geloof ik niet zo snel in, denk dat ze tegenwoordig eerder onder dan overprikkeld zijn.
En anders is het maar even zo.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

TessaThomas schreef:Hier niet, nee. Puppycursus meneer wel en bij mij was het ook uit omgeving mensen die veel verstand hadden van honden, alleen op dat vlak ben ik het nu dus absoluut niet meer met ze eens. Het was een reactie op het feit dat het hier in dit verhaal ook aangeraden werd, niet hier op het forum. ;)
De laatste pup hier kon ook enorm gillen in de bench. Laten gillen was echt geen optie. Zij moest dan nl (heel dringend) uit. Hebben de nieuwe baasjes dag 1 (nacht 1) ook ervaren. Net een luchtalarm.

Maar goed dat is idd heel anders dan direct gillen.
Rennetje ipv bench werkt vaak goed zoals anderen al schrijven. Of keuken/gang met mand
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef:
dagmar88 schreef: Zelf ben ik niet zo bencherig met pups
Het is intensiever, maar ik neem geen pup voor het gemak.
Heb veel liever dat mijn pup zelf leert tot rust te komen zonder hulpmiddelen. Die overprikkeling geloof ik niet zo snel in, denk dat ze tegenwoordig eerder onder dan overprikkeld zijn.
En anders is het maar even zo.

Ik kan niet en niet slapen en de hele dag druk, vrolijk en begripvol zijn. Snachts slapen we gewoon en als dat niet apart kan dan doen we het samen.
Ik heb zelf niet gemerkt dat ze et daarom later moeilijker leren. Mira was al twee toen ze voor het eerst niet in bed sliep. Ze heeft geen kik gegeven.
Als pup was het de eerste maanden echt schreeuwen en rellen geweest. Dat kon ze toen helemaal nog niet aan.

Maak het jezelf makkelijk. Het is intensief genoeg.
Oh ja, Zus sliep vanaf de derde nacht de hele nacht door, op bed. 's Ochtends doet ze een plas in de tuin en rent snel terug. Even knuffelen en stoeien, vijf minuten later gaan de oogjes dicht en slaapt ze uit tot minstens 10 uur.
Daar buiten slaapt ze weinig voor een pup, dus ik laat haar vooral haar eigen ritme aanhouden, anders wordt ze doodmoe.

Vind het zelf ook veel prettiger samen te slapen en beter voor de band.
Rumaroze

Ongelezen bericht door Rumaroze »

Cleva schreef:
Rumaroze schreef:Het is ook een dotje, echt. Ik baal gewoon ontzettend zelf. Ik zit helemaal niet lekker in mijn vel, er zijn heel veel dingen tegelijk aan de hand waardoor ik behoorlijk overbelast ben. Ik dacht dat dat na de vakantie wel weer beter zou gaan, maar er kwamen nog wat dingen bij én een pup. Dat gaat dus niet. Ik ben ziekgemeld op mijn werk zelfs nu. En dat maakt dat ik het allemaal nogal heftig ervaar en moeilijk kalm en rustig blijf. Waar ik normaal zelden beren op de weg zie zie ik nu een hele kudde (kom ik ooit terug in bed, kunnen de katten ooit weer beneden komen, kan ik ooit het huis weer uit, wat als hij zo blijft bijten, dit blaffen, moet ik daar iets mee, went hij ooit aan de bench) en dat past helemaal niet bij me.

Ik heb me járen voorbereid en ingelezen voor een hond. Gewacht tot het eindelijk kon (meer tijd, geld, ruimte, kinderen groter) en toen kwam deze kerel plotseling voorbij. Dus éindelijk, ik krijg een hond! En nu voelt het een beetje alsof ik een postnatale depressie heb ofzo. (Waarmee ik niemand voor het hoofd wil stoten, maar ik weet niet goed hoe het anders te omschrijven)

Gisteren eerste cursus gehad, wat fijn was maar ook lastig omdat meneer 3 kwartier blaffend, piepend en gillend aan de lijn rondjes heeft gerend. Wel opgepikt dat ik véél rustiger met hem moet doen. Dat is fijn om te weten, mar hóe dan?

Nek en schouders helemaal ontspannen en je gedragen alsof je een of andere paardenpil op hebt.
Echt traag in de energie gaan hangen. Honden willen altijd interactie en als je zelf minder doet dan doet je hond meer en omdat hij dan zelf "aan de beurt" is is het veel makkelijker om zich te voegen.
Klinkt ingewikkeld maar neem maar gewoon van me aan dat je pup met je probeert te communiceren en het daarbij heel erg zinnig is om hem uit te laten praten.
Net zoals dat rondjes rennen op de cursus. Dat is helemaal niet erg. Hij doet daar dingen en probeert te peilen wat jij er van vindt. Dat is gewoon een prima basis voor waar je naartoe wil. Het gaat er niet om of hij nu al netjes naast loopt. Dat komt altijd goed. Ook bij jullie.
Maar dat is een andere fase.

Overigens snap ik best dat je het zo heftig vindt, hoor. Dat is het ook. Maar zoals Dagmar ook zegt, het is zo snel voorbij dat het weinig zin heeft om je er zorgen over te maken.
Je hoeft het er niet allemaal uit op te voeden, de tijd doet het meeste.

Zet eens voor jezelf onder elkaar waar je je zorgen over maakt.
Een beetje orde scheppen doet vaak wonderen en als je zelf weet hoe je van A naar B wil dan ben je ook al veel duidelijker naar je hond.
Het meest bang ben ik dat de katten nooit meer naar binnen durven. Ze verblijven nu boven. Met kleine stapjes (hond op de arm, kat roepen) maken ze rustig kennis, maar ze durven de woonkamer niet in. En de hond gaat als hij op de grond staat op hol.

Daarna de kinderen. Die vinden het even echt Niet Leuk, ze kunnen nauwelijks door de kamer lopen zonder dat hij in hun enkels hangt. Ik ook niet overigens. Heeft me al een paar sokken en een broek gekost. Ik mik hem nu achter een deur als hij dat doet( dichte keuken), maar daar voel ik me dan weer schuldig over, als ik hem een zet geef zodat hij niet eerder terug is dan de deur dicht is, want dan is de ‘aanval’ nog heftiger. Ik kan overdag gewoon rondlopen als ik alleen met hem ben, dan slaapt hij veel.

Verder trekt hij bij vlagen zo heftig aan de lijn dat hij omvalt, hij rent naar het uiteinde, en maakt serieus bijna een koprol aan het eind omdat ik niet meegeef. Schaafplekje op zijn been tot gevolg. Geen idee hoe dat te handelen. Ik heb hem al een aantal keren terug naar huis getilt omdat hij zo heftig trok.
Stil blijven staan tot hij aandacht voor mij heeft werkt, maar hij rent gewoon verder. 1 stap doen, stilstaan, weer 1 stap doen, stilstaan.

Sowieso heeft hij 0 aandacht voor mij tijdens het lopen. We oefenen veel met buiten zijn omdat we in relatief druk gebied wonen, ik ga soms gewoon op een bankje zitten spelen met hem bij druk verkeer, dus auto's daar reageert hij niet meer op, maar fietsers en wandelaars daar wil hij naartoe en achteraan. Net als op cursus: hij wil rondrennen en mij ziet hij niet meer. Wachten tot hij aandacht voor me heeft en dan belonen werkt soms. Maar vaker heeft hij zichzelf buiten adem door het hangen aan de riem.
Hij heeft sowieso niet per se veel neiging tot samenwerken. Speeltjes worden meegenomen naar de bench, Hij houdt wel van zoekspelletjes en hij is erg enthousiast als ik hem dingen leer. Als ik hem ‘af’ leer springt hij met een hupsje de lucht in en land op z’n buik. En kijkt me dan enorm tevreden aan.
Hij kent ‘nee’ maar dat werkt alleen als hij iets toch al niet echt leuk vindt.

Op loopafstand zitten geen rustige plekken. (Wel voor als hij groter is, wat losloopplekken en een paar parken maar dat is nu net te ver lopen denk ik) en hoewel we vreselijk veel natuur vlakbij hebben moet ik daarvoor 10 min met de auto en hij gilt in de auto de héle boel bij elkaar.
En ik durf nog niet met hem ergens heen waar veel andere honden zijn of waar honden loslopen. Veel onbetrouwbare keffertjes in de buurt hier.

Ben ik alleen met hem dan gaat het eigenlijk prima, maar ik kan de kamer niet uit. Als ik even moet plassen of iets pakken van boven moet ik een wedstrijdje doen om als eerste door de deur re komen, ook als hij ligt te slapen. En als ik terug kom, binnen 1 minuut, dan heeft hij op de grond geplast.
Ik ben dus gewoon bijna 24/7 bij hem en met hem bezig en dat is doodvermoeiend.
Man is soms bij hem, maar dan is hij van slag tot ik er weer ben.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hij traint jou al aardig, hè? Wedstrijdje wie het eerst bij de deur is, zorgen dat jij je aandacht bij hem houdt tijdens het wandelen, niet alleen laten, niet in de auto...
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Het is ook heel intensief :J:

Lees de adviezen die je hierboven zijn gegeven nog eens goed. Beter krijg je niet.
Het is een pup, een baby, hij hoeft echt nog helemaal niets te kunnen.
Zorg dat hij z'n energie buiten lekker kwijt kan en maak lol met hem.

Vergeet die hele bench en laat hem zelf leren z'n rust pakken.
Laat hem zien dat er ook gewoon soms even geen tijd is voor hem, uiteraard als hij alles heeft gehad, wandelen, eten, kluif.
Geef hem een vast dagritme.
En heb gewoon geduld, zoals gezegd het gaat sneller voorbij dan je je nu kan voorstellen.
Rumaroze

Fotogravinnetje schreef:Hij traint jou al aardig, hè? Wedstrijdje wie het eerst bij de deur is, zorgen dat jij je aandacht bij hem houdt tijdens het wandelen, niet alleen laten, niet in de auto...
:goeie:

Nou dat dus. Maar hoe doe ik dat ánders?
dagmar88
Zeer actief

Haha, op een gegeven momentment was ik ook aan het pupwerpen. Moest haar de hoek om op de bank smijten en dan was ik meestal eerder door de deur dan zij.
Het heeft wat uurtjes in de deuropening gekost, maar met een paar dagen trainen was het opgelost en ze heeft meteen nee geleerd. Door te blijven staan en haar steeds terug voor de drempel te zetten met een "nee". Toen ze dat kon de afstand van mij naar haar steeds verder vergroot.

Katten zijn (meestal) autistische schijters, die hebben tijd nodig. Kunnen ze in de woonkamer de hoogte in?
Dat is belangrijk voor hun gevoel van veiligheid.
Rumaroze

Dennenappel schreef:Het is ook heel intensief :J:

Lees de adviezen die je hierboven zijn gegeven nog eens goed. Beter krijg je niet.

Laat hem zien dat er ook gewoon soms even geen tijd is voor hem, uiteraard als hij alles heeft gehad, wandelen, eten, kluif.
En heb gewoon geduld, zoals gezegd het gaat sneller voorbij dan je je nu kan voorstellen.
Echt, ik lees wat je schrijft, ik snap het. Maar hóe maak je plezier met een zichzelf bijna ophangende pup tijdens het wandelen? Hoe laat je hem z’n rust pakken zonder bench als hij bij elk geluid opstaat en met je mee loopt? En hoe voorkom je als er geen tijd voor hem is dat hij de bank en de tafel sloopt?

Het klinkt prachtig in theorie, maar ik mis dan echt de praktische handvatten. Leuk hoor, dat ik gewoon ga zitten eten, en er even geen tijd voor hem is na ziin eten en wandeling, maar als hij ondertussen je tenen eraf knaagt of de bank kapot gaat krabben smaakt dat eten me niet echt. Het is niet alsof hij dan gaat liggen slapen of gezellig z’n kluif pakt zeg maar
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

geef hem eens een kong met iets heel erg lekkers en ga even rustig naar de wc. of zo, dat is de eerste kleine stap.. als je weg bent en hij is met je partner, hij vind het misschien niet leuk, maar hij gaat er niet dood aan en loopt er ook geen deuk van op.. je hebt ook af en toe even rust nodig, en er wordt voor hem gezorgd dan
Rumaroze

Pupwerpen ;)
Rumaroze

Een kong zorgt voor hevige frustratie en heftig geblaf. Zelfs op z’n makkelijkst. Hij vliegt er de hele kamer mee door. Een lamsoor werkte perfect om hem rustig te houden, daar heb ik hem gister 20 minuten mee in de bench gehad zonder onvertogen woord. Helaas is hij daarvan enorm aan de diarree geraakt, en ben ik nu de hele tijd aan het dweilen omdat hij buiten niet altijd haalt.
Maar iets te knagen geven wat hij écht lekker vindt werkt idd wel.
dagmar88
Zeer actief

Rumaroze schreef:

Echt, ik lees wat je schrijft, ik snap het. Maar hóe maak je plezier met een zichzelf bijna ophangende pup tijdens het wandelen? Hoe laat je hem z’n rust pakken zonder bench als hij bij elk geluid opstaat en met je mee loopt? En hoe voorkom je als er geen tijd voor hem is dat hij de bank en de tafel sloopt?

Het klinkt prachtig in theorie, maar ik mis dan echt de praktische handvatten. Leuk hoor, dat ik gewoon ga zitten eten, en er even geen tijd voor hem is na ziin eten en wandeling, maar als hij ondertussen je tenen eraf knaagt of de bank kapot gaat krabben smaakt dat eten me niet echt. Het is niet alsof hij dan gaat liggen slapen of gezellig z’n kluif pakt zeg maar
Als je chique meubilair hebt zou ik de boel even tijdelijk aanpassen. Wat gratis van marktplaats halen of een ren of haardhek neerzetten.
Het is maar een fase.
Je wilt niet weten hoeveel m'n husky pup me aan schoenen heeft gekost. Z'n halfzusje heeft dezelfde neiging, dus ik loop thuis al weken op onverwoestbare tuinklompen en slippers. Zij heeft een tweede paar slippers om te mollen. Zo mooi! Heb je mooie slippertjes! En na 1000 x herhalen vraag ik haar om de mooie slippertjes te halen als ze met een schoen langs loopt :mrgreen:

Doe hem buiten aan een tuig en flex, dan heeft hij wat meer ruimte om te bewegen. En neem een bijtrol , fleecetouw of bal aan een touw mee. Kun je even spelen als hij te druk wordt of geen concentratie meer heeft.
Ik zou je aanraden in kleinere stapjes te denken. Dit is de tijd van eindeloos herhalen, net als bij een kind dat net begint te praten.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het belangrijkste is je eigen houding. Assertief. Stand your ground. Als jij wilt dat hij een grens niet over gaat, zul je die grens niet alleen moeten aangeven, maar hem ook niet toestaan om er zelfs maar een millimeter overheen te gaan. Dat vraagt geduld, volharding. Jij moet meer volhardend zijn dan hij. Dus als hij niet in z'n mand blijft liggen terwijl jij hem daarin gelegd hebt, breng je hem terug. En nog eens. En nog eens. En nog eens. Er is maar 1 optie: jij zult altijd bereid moeten zijn hem 1 keer vaker terug te leggen dan hij van z'n plek komt. En van daaruit kun je hem leren om je niet steeds achterna te lopen, zodat je geen wedstrijdje naar de deur lopen ervan hoeft te maken.
Begin klein met het stellen van grenzen, maar dwing het respect voor die gestelde grens wel af. Als je niet overtuigd bent dat je de grens kunt afdwingen, kun je die grens beter helemaal niet stellen
En wat Cleva zegt: rust, rust en nog eens rust. Te beginnen bij jezelf, anders kun je geen rust van je pup vragen, want die spiegelt jouw energie
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Rumaroze schreef:

Snap ik.
Heb je die ren al?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Goh ik herken die wanhoop ook wel :F: Mijn pup Perry is nu 20 weken oud, heb hem met 10 weken gehaald. De eerste 2 weken zijn er van wanhoop heel wat tranen gevloeid. Wat vond ik het zwaar! Hij was wel vanaf dag 1 prima in de Bench en slaapt prima door.
Mijn huis is tot gister in 2en gesplitst vanwege mijn andere hond Noah. Noah is alles behalve makkelijk met pups helaas. Er stond een puppyren in het midden van mijn huis. Daardoor heeft Perry ook wel geleerd dat hoi niet in de keuken hoeft te lomen als ik aan het koken ben. Tijdens het eten krijgt hij een botje om op te kluiven, terwijl wij uit zicht eten.

Wat ik wel merk is dat rust echt wel de basis is bij een pup. Nu heb ik de mazzel dat Perry ook wel lui kan zijn en zelf de rust op zoekt. Hij slaapt nu nog gemiddeld 16 uur per dag, al dan niet meer. Hij neemt het ook over van Noah die rustig is in huis.

Mijn enige tip is dus om te zorgen dat er rust en regelmaat is. En heb geduld, hoe ouder hoe makkelijker alles gaat.

Slaapt hij snachts bij jou of moet hij apart slapen? Bij mij was de bedoeling dat Perry uiteindelijk in de woonkamer zou slapen, gezien Noah al op de slaapkamer slaapt. Maar we vinden het wel gezellig, dus slaapt Perry nog steeds bij ons op de slaapkamer. Ergens denk ik dat het voor de binding ook erg goed is, dat samen slapen.
Perry en Noah

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

duitse herder schreef:Ergens denk ik dat het voor de binding ook erg goed is, dat samen slapen.
Ja, natuurlijk. Voor baby zoogdieren is lichamelijk contact essentieel, een eerste levensbehoefte.
Die uren haal je overdag niet in. Daarbij leggen ze de connectie tussen jouw lichaamsgeur, warmte en kalme hartslag en ontspanning, een behaaglijk gevoel.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Fotogravinnetje schreef:Hij traint jou al aardig, hè? Wedstrijdje wie het eerst bij de deur is, zorgen dat jij je aandacht bij hem houdt tijdens het wandelen, niet alleen laten, niet in de auto...
Inderdaad ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Vanuit rust werken. Hoe drukker je zelf doet des te gekker wordt hij.
Hij krijgt dus alleen iets voor elkaar als ie rustig is. En dat is niet even zitten omdat t moet maar echt rustig. Dat geldt voor uit de auto, voor zn eten, voor uit zn bench etc. Wandelen in de zin van echt aan een lijntje doe ik amper met een pup. Even naar t gras op te poepen en te plassen en weer terug. Maar wel met de grote honden mee op de losloopwandeling bijv. Of na t plassen op t veldje even spelen met een balletje of bijtrolletje. Keer weggooien en weer binnenhengelen... ik zit vaak 1 op 1 lekker buiten met een pup en samen iets opzoeken (voertje balletje etc) of "apporteren". Veel meer dan aan een lijntje wandelen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens in 25 jaar honden hebben hier alle pups probleemloos beneden geslapen in de bench muv de laatste. Die krijste moord en brand, terwijl hij overdag probleemloos zelf de bench in liep om te slapen. Die heeft dus een paar weken naast mn bed geslapen en zomaar ineens liep hij 's avonds naar zn bench en ging liggen slapen. Vanaf die tijd is hij probleemloos beneden gebleven... ik ga dus ook geen pups laten krijsen omdat ik t zo wil. Dat komt vanzelf goed als ze ouder worden. Ik zou hem dus gewoon meenemen naast bed
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

malinois schreef:Vanaf die tijd is hij probleemloos beneden gebleven... ik ga dus ook geen pups laten krijsen omdat ik t zo wil. Dat komt vanzelf goed als ze ouder worden. Ik zou hem dus gewoon meenemen naast bed
Sommige honden valt het pertinent niet te leren, nooit. En anderen leer je het niet af, Tibbe blijft zonder bench langer zemelen dan ik verdragen kan.
Wat ook je voorkeur heeft, laten gillen gaat het doel altijd voorbij. Tenzij het doel een strafkooi is.

Volgens mijn pup is de bench een klimrek. Zit ze er weer met een stout smoelwerk bovenop, naast de geplunderde koekjespot. Ze trekt ook van buiten af de slotjes open om de bewoner te bevrijden :LOL:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Mijn pup (bijna 5 maanden) heeft ook al sinds het begin problemen met wandelen. Frustreert zich enorm en dat uitte zich in bijten in de riem.
Hij hangt dubbel vast (tuig en halsband) want hij kan niet los, daar hij er vandoor gaat.
Aan zijn tuig heb ik een stuk fleece gehangen dus hij heeft dat nu constant vast. Zo kan ik rustig doorwandelen en nu begint hij zich af en toe te ontspannen. En bij frustratie reageert hij zich af op het stuk fleece dat hij vast heeft.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Wat veel nuttige tips geven jullie.
Ik heb al heel wat ervaring met pups, nu weer een pup van 12 weken in huis (een hele makkelijke).
Maar ik leer nog steeds zo veel van alle antwoorden hier!
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
dagmar88
Zeer actief

Heavy schreef:Als je geen ren wil kopen haal dan desnoods een kinderbox op van marktplaats
Hetzelfde verschil. Kooi is kooi. Ik snap echt de behoefte niet zo'n hondje weg te sluiten.
Door middel van een hekje of ren een veilige plaats maken voor wanneer je weg bent wel. Ik laat het gewoon gaan, maar ik heb een hondenhuishouden. Een pup wegstoppen omdat je er even geen zin in hebt niet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
dagmar88 schreef:
Heavy schreef:Als je geen ren wil kopen haal dan desnoods een kinderbox op van marktplaats
Hetzelfde verschil. Kooi is kooi. Ik snap echt de behoefte niet zo'n hondje weg te sluiten.
Door middel van een hekje of ren een veilige plaats maken voor wanneer je weg bent wel. Ik laat het gewoon gaan, maar ik heb een hondenhuishouden. Een pup wegstoppen omdat je er even geen zin in hebt niet.
Een ren of box is toch hetzelfde? Allebei een veilige ruimte om je pup even in weg te zetten . Als je naar de wc moet of moet douchen is het wel handig hoor. Ik heb het niet over urenlang opsluiten omdat je er even geen zin in hebt.

Wie had ook alweer dat filmpje van die mechelpup in dat rennetje
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Heavy schreef: Ik heb trouwens nooit trek spelletjes gedaan met de honden omdat ik weet dat de herders al snel groter en sterker zijn dan mij :wink: wild stoeien enz ook niet
Ik zou hem wel wat meer zelfstandig gaan maken dus als jij naar boven moet of naar de wc even in een ren.
Want, wat krijgen ze daar van? Praatjes of zo?
Stoeien is de manier om ze grenzen aan te leren.
Ze weten toch wel dat ik het van mijn kracht niet hoef te hebben, maar andere kwaliteiten heb.
Goed voor hun (zelf)vertrouwen. Laten winnen, aanmoedigen, lol trappen.
Dat speelgoed leggen ze later vanzelf in je handen, je bent toch geen afpakker en als het moet krijgen ze er wat beters voor terug.
Spelen, happen, stoeien, knuffelen, alles gaat volgens mijn regels.
Rekening houden met mijn sneue kale mensenlijf en nee is nee.
Ook leren ze van jongs af aan dat ik soms bezig ben en dan niet aanspreekbaar ben. Zoet jezelf vermaken en snaveltjes toe.
Zusje is heel lang mee geweest naar de douche en wc. Op die leeftijd prima. Je kunt niet alles tegelijk en dat is niet belangrijk.
Een normale, stabiele hond heeft daar vanzelf niet meer standaard zin in.
Zolang ze volwassen maar ontspannen blijven liggen en niet opspringen van een wiebelende teen, mogen ze gerust eens met me meelopen. Voor de gezelligheid, niet uit dwingelandij.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Mechelaar is niet helemaal hetzelfde als een flegmatiek hond of een klein gezelschapshondje.

Laten we nu genen en gedrag niet gaan ontkennen...
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Heavy schreef:t
Jouw pup heeft sjaak toch ook flink toegetakeld . Als een pup alleen in huis is ben jij de sjaak
Leuk bedacht, maar nee en nee :Q:

Natuurlijk is het veel makkelijker een pup op te voeden met een stabiele roedel.
Die is toevallig niet kant en klaar uit de lucht komen vallen. Daarbij moeten ze in hun eigen specifieke behoeften worden voorzien en hun rol vinden.
Rumaroze

Ik peins echt niet over herplaatsen. Het beestje is net 2 weken bij me. De timing is beroerd omdat het met mij niet zo lekker gaat, maar er is niets mis met hem en ook niet met mij. Ik heb veel aan de tips hier, en ik ben echt nog lang niet van plan op te geven. Ik moet een hoop leren, ik heb wel eerder herderpups vrij intensief meegemaakt, maar niet zelf gehad. Ik meende dus te weten waar ik aan begon. Dat valt even tegen, vooral vanwege mezelf nu.

Vanmorgen naar het park gegaan, hem erheen getild, daar lekker op een bankje gezeten en hij aan het rondscharrelen. Hij was daarna zo relaxed dat we langs het hondenveld terug gelopen zijn zonder dat hij een kik gaf. Ik gedraag me nu gewoon alsof ik half gedrogeerd ben en ik hou hem een stuk minder in de gaten. Dat lijkt te werken. Hij ligt nu al een uur te pitten in de woonkamer, terwijl er 4 mensen in huis zijn en rondlopen. Hij tilt af en toe zijn hoofd op en pit weer verder.

Soms zie ik het gewoon even niet zitten, dat lezen jullie dan vooral
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”