Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nest met één pup, heeft iemand tips voor ons

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

LindaVera
nieuw lid
Mijn ras(sen): Border Colie en haar pup en een combinatie landseer met Friese Stabij
Aantal honden: 3

Nest met één pup, heeft iemand tips voor ons

Ongelezen bericht door LindaVera »

Goedemiddag allemaal, fijn dat dit forum er is. Afgelopen vrijdag 6 september is er bij Vera, onze border collie, op donderdag 18.33 een onvolgroeide pup geboren, daarna vrijdag 3.35, één levend geboren pup geboren. Om 7.15 een stuitligging met geen persdrang, pup overleden. In overleg met dierenarts 11.30 oxitocine gegeven. Na een uur niets meer. We zouden in namiddag met dierenarts nog contact hebben. Om 16.00 uur kwam nog geheel onverwachts de derde pup maar helaas ook overleden. Het is ons eerste nestje en we waren ongelooflijk in shock.

Het is een heel verhaal hoe alles is verlopen, misschien dat ik dat nog later deel met jullie. Vanaf zondagavond zijn we bezig geweest en hebben we elke dag overleg gehad met dierenarts en tussendoor echo’s gehad.

Mijn vraag is vooral, heeft iemand hiermee ervaring? Ik ben mij aan het inlezen over één pup in het nest. Hoe en wat kan ik doen om zo goed mogelijk de pup te begeleiden. We wonen in Drenthe...misschien iemand die ook net een nest heeft waar ik straks mee in contact kan komen om onze pup ook met andere pups in contact te brengen.

Het gaat op zich goed met de pup. Geboortegewicht 250 gr, nu twee dagen later 308 gr. Overdag gaat het ook redelijk maar de twee nachten was ze veel aan het piepen. Temperatuur houden we goed in de gaten. We hebben knuffels gekocht, er liggen kruiken in werpkist. Ik maak me zorgen over het vele piepen...ik denk zelf ze mist haar broertjes.
Graag hoor ik jullie ervaring.

Wij zijn Filip-Wim en Linda, hebben nu 3 honden; Vera met haar pup en Sara een kruising landseer met Friese Stabij. En ook een heerlijke kat, Oscar.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Nest met één pup, heeft iemand tips voor ons

Ongelezen bericht door crutz »

Gefeliciteerd met de ene pup, sterkte met het verlies vd rest.

Misschien kan je he hier aanmelden om anderen te helpen en he eigen pup “nestgenootjes” te geven
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wat rot zeg, geen leuk begin zo met je eerste nest.
Ik kom even niet op de naam van de baas, maar je kunt op Bonnie en Spetter zoeken. En komt het keesje van Brigitte niet ook uit een eenling nest?
Zou me geen zorgen maken over de pup hoor. De ervaringen van anderen geven je vast geruststelling.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Spetter is inderdaad vorig jaar ook bevallen van een pup, Spetter heeft veel met haar gespeeld, net als een andere hond in huis. Verder heb ik haar al jong meegenomen naar een hondenschool om naar een puppenles te bekijken. Bonnie is nu 14 maanden en ze doet het goed, gaat mee met een uitlaatdienst en verstaat de hondentaal prima.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Lang geleden heb ik ook een eenling pup gehad. Voordat we hem ophaalden heb ik een rondje gebeld met diverse "deskundigen" en de adviezen liepen uiteen van geen probleem tot in laten slapen. De hond is bijna 11 jaar geworden, met alleen een lichte mate van agressie aan de lijn naar andere reuen. Normaal dus. Maak je geen zorgen, het komt goed.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik heb ook een 'eenlingpup'. De fokker had meerdere honden en 4 kinderen, aan aandacht heeft het haar niet ontbroken de eerste 8 weken. Wat me verder opviel t.o.v. eerdere pups, is dat zij totaal geen probleem had met alleen zijn toen ze eenmaal bij ons kwam. Ook geen last van snel of schrokkend eten of voer- of speeltjesnijd. Elk nadeel heeft een voordeel en ik zou er als pupkoper totaal geen probleem mee hebben, mocht het in de toekomst nog eens voorkomen.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Ramiek
Zeer actief
Contacteer:

Wilma schreef:Wat me verder opviel t.o.v. eerdere pups, is dat zij totaal geen probleem had met alleen zijn toen ze eenmaal bij ons kwam. Ook geen last van snel of schrokkend eten of voer- of speeltjesnijd. .
Speeltjesnijd of voedselnijd heeft Bonnie ook niet maar schrokken kan ze als de beste!
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Bij sommige hondenrassen komt het vaak voor dat er maar eentje geboren wordt. Deze pups worden gewoon leuke hondjes. Soms zijn ze wat aan de dikke "verwende kant" ik zou me daar dus niet druk over maken.

Gefeliciteerd met je pup.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
LindaVera
nieuw lid
Mijn ras(sen): Border Colie en haar pup en een combinatie landseer met Friese Stabij

ZorroMax schreef:Lang geleden heb ik ook een eenling pup gehad. Voordat we hem ophaalden heb ik een rondje gebeld met diverse "deskundigen" en de adviezen liepen uiteen van geen probleem tot in laten slapen. De hond is bijna 11 jaar geworden, met alleen een lichte mate van agressie aan de lijn naar andere reuen. Normaal dus. Maak je geen zorgen, het komt goed.

O, dit is fijn te horen/lezen. Er is zoveel negativiteit wat ik hoor over eenling dat ik er bang van wordt.
Ik ga iets meer vertrouwen krijgen in de toekomst!
LindaVera
nieuw lid

Dank jullie wel voor jullie input. Super fijn. De pup deed het goed tot gisteren en vanochtend bleek dat ze is afgevallen. De angst slaat weer toe. Ik kan pas weer vrij ademhalen als we de 10 dagen hebben gehaald. Ik heb geprobeerd flesje te geven, dit weigert ze. Ik ga haar nu zelf vaker aanleggen bij Vera en deze dag goed in de gaten houden. Nogmaals dank voor jullie reacties.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Alleen wel allemaal te dik in het nest :LOL:
Dik. Te dik kan niet :mrgreen:

Even afvallen is normaal hoor. Is de melk wel al goed op gang?
Ramiek
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding
Bonnie was ook niet mager. Ik was blij toen ze op haar vier pootjes stond.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Imp is ook een eenling.
Een dikke verwende tut :engel: maar ik vrees dat dat meer door haar onweerstaanbare snuitje komt.

Zonder gekheid, Imp is dus enig kind, en heeft ook nog eens de eerste 4 week in een reiskenneltje doorgebracht. Prima hondje geworden :I:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef:
Nanna schreef: Alleen wel allemaal te dik in het nest :LOL:
Dik. Te dik kan niet :mrgreen:

Even afvallen is normaal hoor. Is de melk wel al goed op gang?
Nou, ik heb het met pup Silvester (Tjeppie) gehad dat ik in paniek naar de da ging omdat ik meende dat het een ‘zwemmer’ was. Hij bleek gewoon te volgevreten te zijn om op zijn poten te staan :LOL:
Haha ja, met Teddy dacht de fokker ook dat hij misvormd was. Gewoon een dikke vette roomsoes :lol1: Zus ook, niks meer van over helaas. De "dunste" is nu de spekpens :tongue:
Ze waren alle drie zo dik als een eenling.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Wij hadden van Abby ook een eenling, Mik heet hij. Gelukkig kreeg één van mijn andere teefjes ook een nest met drie pups waar hij heerlijk mee is opgegroeid.
Mik is nu een sport hondje omdat hij iets groter is geworden dan normaal bij een Jack Russell
LindaVera
nieuw lid

Beste allemaal,
Ik zit in een cocon van om de drie sonde voeding en hierdoor groeit de pup goed. Nu vraag ik mij af of iemand ervaring heeft met de overstap van sonde onding tot de 3de week en dan over na vast voedsel.
We hebben geprobeerd een flesje maar helaas ging niet goed, geen zuigreflex. Er kwam wat in haar longen terecht en gisteravond bij da geweest. Met antibiotica weer huiswaarts gegaan. De pup blijft onze zorgenhondje. Ik ben mij nu aan het oriënteren hoe ik deze overstap het beste kan aanpakken. Ik hoor graag jullie ervaringen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Cleva schreef:Waarom ligt ze niet bij de teef?
Vanwege het gebrek aan zuigreflex, misschien?
LindaVera
nieuw lid

Cleva schreef:Waarom ligt ze niet bij de teef?
Ze heeft geen zuigreflex, dus moeder doet ook weinig bij haar. Helpt gelukkig wel mee met likken als ik haar sondevoeding ga geven. Maar ...mijn vraag ging over hoe de overstap te maken.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Is het eerlijk om een pup in leven te houden die al zo lang geen zuigreflex heeft? Zit er dan niet meer fout? Even ter overweging...
dagmar88
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Is het eerlijk om een pup in leven te houden die al zo lang geen zuigreflex heeft? Zit er dan niet meer fout? Even ter overweging...
Ja, vind het ook zorgelijk.

Ze zal het toch zelf moeten gaan doen. Ik zou sterk geurende paté bij de dierenarts kopen. Een half theelepeltje mengen met haar melk, eventueel verdikken met rijstebloem en een heel klein beetje op de lipjes smeren.
Kun je kijken of ze überhaupt interesse heeft of al toe is aan eten.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Heeft hij/zij zéker weten geen open gehemelte? Ook niet helemaal achterin de bek? Ik zou dat eerst heel goed willen laten nakijken voor ik er ander voedsel dan sondevoeding in zou durven steken ;) Ook omdat je niet zeker weet hoe het aansluitend met d'r slíkreflex zit. Kan ze dat wel? Dat weet je nu nog niet natuurlijk want ze heeft niks anders dan sonde gehad. Ik ben bang van niet want ze heeft nog geen dag in d'r leven wat doorgeslikt. Nog een extra reden om voorzichtig te zijn met wat voor voedsel je erin steekt, denk ik.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Pfoeh, dat is heftig zo voor een eerste nest.
Die zuigreflex zou ik me eerlijk gezegd ook wat zorgen over maken :ugh: Is de pup een 100% Border Collie? Want dan is het formaat/gewicht wel redelijk vergelijkbaar met mijn Tollers. Die 250 is dan wat beneden gemiddeld, maar niet dusdanig dat het dit zou verklaren. Ik had in het nest één teefje dat 240 woog bij de geboorte, maar die vond volledig zelfstandig de tepel en heeft nooit enige ondersteuning nodig gehad. Ik zou ook het gehemelte nog eens heel goed controleren, en andere zaken. Hoe is de temperatuur in de werpkist? Heb je er een warmtelamp op staan? Dat veel piepen en zeuren wat je schrijft klinkt namelijk ook niet helemaal zoals het hoort.
Wat je eventueel ook kan proberen is wat druivensuiker toedienen. Soms krijgen ze daarvan zo'n boost dat ze wel de kracht hebben om zelfstandig te drinken. Wat betreft de overstap, kan je DA daar niet iets over zeggen? Met sondevoeding heb ik nog geen ervaring dus kan ik je niet mee helpen, maar vanaf 3-4 weken zijn ze wel al goed in staat om melk uit een schaaltje op te likken bijvoorbeeld. Dat kun je dan langzaam mengen met steeds iets meer vast voedsel lijkt me, zoals je bij elke pup doet.
LindaVera
nieuw lid

Goedemorgen, dank allemaal voor meedenken. En ja, ik heb ook die gedachten allemaal gehad moet ik hiermee doorgaan etc. Doe ik hieraan goed etc. Ze heeft de eerste twee dagen wel gedronken bij moeder, ging volgens het boekje maar kwam wel aan maar blijkbaar niet voldoende aan. Maandag en dinsdag bleef ze afvallen en daardoor krachtverlies op zelf te zuigen. Daarom uiteindelijk vanaf vorige week dinsdag sondevoeding. Bij verschillende dierenartsen nagevraagd extra na gehemelte te kijken maar hiermee is niets mis. Ze is een pittige actieve gezonde dame aldus de arts. Vrijdag geboren, 250 geboorte gewicht en gisteren zat ze op haar verdubbeling 506 gram en vandaag op 534 gram. Dus groei gaat goed. Ze slikt wel als ze haar druppels antibiotica krijgt. Volgens arts is ze lui geworden door de sonde wat normaal is. Het vaste voedsel oplikken moet volgens arts straks geen probleem zijn maar rustig opbouwen. Het verhaal van overgang sonde naar vaste voeding daarbij is helaas weinig over te vinden. Mijn zoektocht is dus naar mensen die hier ervaring mee hebben.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Je pup is nu dus bijna 2 weken? Dat is wel erg jong om te gaan experimenteren met vaste voeding. Er zijn wel pasta's en gels om een pup wat op te peppen, daar zit suiker in maar ook voedingsstoffen. Een willekeurig voorbeeld: https://www.medpets.nl/nutriplus/
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”