Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

progesterontesten, advies gevraagd

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Arona
Actief
Contacteer:

progesterontesten, advies gevraagd

Ongelezen bericht door Arona »

hoi, ik zit met het volgende probleempje ;

onze teef van 2,5 jaar oud staat vandaag 30/03 net 11 dagen loops. Op de 7e dag werd er bij onze DA bloed geprikt en naar het labo verstuurd om het progesterongehalte te meten, dat bleek 0,2% te zijn, laag dus.

Maandag had ik een afspraak om opnieuw te prikken maar helaas mijn autosleutels zoek dus moest ik een plaatselijke DA naar mij laten komen. die heeft zo'n staafje gebruikt ; ff in der muts gestoken en hij zei meteen dat ze morgen (vandaag dus) zeker mocht gedekt worden, dat het haar tijd was.

Nu wou ik toch zeker zijn en 's avonds opnieuw bloed laten prikken als men man thuis was. Bij de dierenarts heeft onze reu trouwens onze teef op natuurlijke wijze gedekt (ze ging staan en liet zich gewillig doen) maar de uitslag van de bloedtest wees uit dat het weer nog te vroeg was ; gehalte maar 0,4 %.

De vraag is nu, welke test is het betrouwbaarste ? Of kan ik gewoon beter de teef om de dag laten dekken hier thuis? De test met het staafje is me niet echt bekend en de lage progesterongehaltes vind ik maar bizar, ze is tenslotte al 10-11 dagen loops en ze gaat staan voor de reu en laat zich dekken, terwijl het anders zo'n moeilijke dominante teef is.

Iemand enig advies? Het is voor de teef haar eerste dekking (haar eerste nest)
Dogo Canario fokker - België

Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;
Afbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

dacht dat ze juist voor de zekerheid dan de reu een aantal dagen achterelkaar erop lieten gaan, zolang de teef het toelaat tenminste.

lijkt mij dat je dan de meeste kans hebt dat het een keertje pakt? 8O
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Als de progesterontest op de 10 staat kan je gaan dekken , dan 1 dag overslaan en nog een keer dekken . Tussen de 10 en de 15 heb je de meeste kans dat je goed zit.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

Bij Luna kwam de progesterontest op de 17e dag pas op 10.
En zijn we pas op de 13e dag voor het eerst gaan prikken.
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb persoonlijk en na mijn ervaring met het laten doen van progesteron-testen veel meer vertrouwen in "moeder natuur" dan in de uitslagen van de test!

Sjefke is afgelopen loopsheid getest op dag 5, 7 en 10 van de loopsheid. Uitslagen van deze testen waren respectievelijk 4, 3 en weer 4. Een vreemd verloop, veel logischer is een opgaande lijst met uitslagen...

4 Zou volgens de DA die de testen gedaan heeft aangeven: dekking over 5 a 7 dagen.
Na de derde test heb ik de volgende dag (dag 11 van de loopsheid) een testreu mee naar huis genomen om te kijken hoe Sjefke zou reageren. Ze was enorm gewillig en ging er echt voor staan. Toen heb ik mijn vaste DA gebeld en hij gaf als advies om direct naar de reu te vertrekken.
Aangezien de reu in Denemarken zat heb ik besloten pas de volgende ochtend vroeg weg te gaan.

Sjefke is op dag 12 en 13 van haar loopsheid getest en is door deze dekkingen drachtig geworden!

Je zult begrijpen dat ik de testen niet vertrouw en de volgende keer ook zeker geen progesteron meer laat bepalen.
De natuur doet zijn werk het beste, is mijn persoonlijke ervaring.
Arona
Actief
Contacteer:

wel over het algemeen ben ik wel tevreden over de progesterontesten, tenminste met mijn andere teven. Maar die testen wezen uit op de 7e of 10e dag dat ze al konden gedekt worden (zaten ze bvb aan 3 of 4 %), maar nu blijft het maar op 0,4 staan terwijl ze toch gaat staan voor de reu.

Volgens het papier van de test moet het dekken gaan als volgt ;

progesteron mcg/L ;
<3,0 : negatief
3,0 - 4,0 : dekken na 2 dagen
4,1 - 5,0 : dekken na 1 dag
5,1 - 8,0 : dekken binnen 24 uur
> 8,0 : zo spoedig mogelijk laten dekken

Ik denk dat ik op de natuur beter kan vertrouwen en haar deze week elke avond ga laten dekken... dan doet onze reu tenminste ook wat ervaring op qua natuurlijk dekken ;) :mrgreen: .

En misschien nog is donderdag of vrijdag bloed laten prikken. Mocht het gestegen zijn, dan weet ik tenminste of ze nog meer gedekt moet worden of niet.

Nog een vraag maar wel een hele domme :oops: ; kan het fysiek gezien nadelig zijn voor een reu om dagelijks te dekken gedurende een dag of 7-10? Verminderd de kwaliteit van de sperma dan of is het beter toch om de andere dag te laten dekken?

Afbeelding
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

8O :roll:
nou heb je de reu er bij te lopen, en nog twijfel je aan je teef
waarom nou steeds zo moelijk doen, laat ze toch lekker de komende week hun gang gaan, zeker weten dat je de juiste periode dan hebt :P

waarom maakt iedereen het zichzelf nou steeds zo moeilijk :U
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

inderdaad als je zelf een reu hebt lopen, kan dat maar wat als je reu inderdaad in denemarken zit of zoals mijn fokker overal in duitsland? weekje daar gaan zitten en de reu lenen, dat doen ze nooit :roll: 8O
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

speurneus carola schreef:inderdaad als je zelf een reu hebt lopen, kan dat maar wat als je reu inderdaad in denemarken zit of zoals mijn fokker overal in duitsland? weekje daar gaan zitten en de reu lenen, dat doen ze nooit :roll: 8O
Daarom had ik in eerste instantie ook die progesteron-testen laten doen.
Dat die niet in alle gevallen accuraat zijn wist ik al (o.a. door dit forum).
Bij Sjefke zaten ze er in ieder geval goed naast.
Gelukkig kon ik een (gecastreerd) reutje van een vriend van mij lenen om hun beider gedrag te bekijken. En met succes (gelukkig!).

Maar in jouw geval zou ik inderdaad gewoon lekker reu en teef hun gang laten gaan. Over kwaliteit van het sperma na enkele dagen dekken zou ik niets weten te vertellen. Maar dekken een paar dagen achter elkaar moet geen probleem zijn, de eigenaar van de reu die Sjefke gedekt heeft doet dit wel vaker, meestal 3 dagen achter elkaar.

Als de teef over haar vruchtbare periode heen is snauwt ze de reu vanzelf weer bij zich weg.
jip007
Erelid

fransoos schreef:8O :roll:
nou heb je de reu er bij te lopen, en nog twijfel je aan je teef
waarom nou steeds zo moelijk doen, laat ze toch lekker de komende week hun gang gaan, zeker weten dat je de juiste periode dan hebt :P

waarom maakt iedereen het zichzelf nou steeds zo moeilijk :U
Dat hebben wij ook een keer gedaan , en dat heeft ons bijna onze teef gekost. Omdat je dan niet de dag weet wanneer ze moet gaan bevallen, of als dat niet gaat, wanneer je een keizersnede moet doen.
Afbeelding
jip007
Erelid

Suzanne de Lange schreef:Ik heb persoonlijk en na mijn ervaring met het laten doen van progesteron-testen veel meer vertrouwen in "moeder natuur" dan in de uitslagen van de test!

Sjefke is afgelopen loopsheid getest op dag 5, 7 en 10 van de loopsheid. Uitslagen van deze testen waren respectievelijk 4, 3 en weer 4. Een vreemd verloop, veel logischer is een opgaande lijst met uitslagen...

4 Zou volgens de DA die de testen gedaan heeft aangeven: dekking over 5 a 7 dagen.
Na de derde test heb ik de volgende dag (dag 11 van de loopsheid) een testreu mee naar huis genomen om te kijken hoe Sjefke zou reageren. Ze was enorm gewillig en ging er echt voor staan. Toen heb ik mijn vaste DA gebeld en hij gaf als advies om direct naar de reu te vertrekken.
Aangezien de reu in Denemarken zat heb ik besloten pas de volgende ochtend vroeg weg te gaan.

Sjefke is op dag 12 en 13 van haar loopsheid getest en is door deze dekkingen drachtig geworden!

Je zult begrijpen dat ik de testen niet vertrouw en de volgende keer ook zeker geen progesteron meer laat bepalen.
dat is wel leuk een test reu , maar ik heb hier teven gehad die de eerstedag van de loopsheid al stonden, en zich ook zomaal zouden laten dekken :roll:
Afbeelding
Arona
Actief
Contacteer:

dat is wel leuk een test reu , maar ik heb hier teven gehad die de eerstedag van de loopsheid al stonden, en zich ook zomaal zouden laten dekken
tja dat is ook zo'n beetje het probleem, is het een "slet" (ruw uitgedrukt natuurlijk) die van in het begin gaat staan of is het echt haar piekmoment.

plus het feit dat we dan inderdaad niet goed kunnen rekenen wanneer exact de bevalling gaat zijn. In ieder geval, deze week gaat er hier goed gedekt worden :mrgreen:

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

jip007 schreef:
Suzanne de Lange schreef:Ik heb persoonlijk en na mijn ervaring met het laten doen van progesteron-testen veel meer vertrouwen in "moeder natuur" dan in de uitslagen van de test!

dat is wel leuk een test reu , maar ik heb hier teven gehad die de eerstedag van de loopsheid al stonden, en zich ook zomaal zouden laten dekken :roll:
Ik geef ook alleen maar heel duidelijk aan dat dit bij mijn hond zo gewerkt heeft! ;) En wat mijn dierenarts mij geadviseerd heeft...
En in het geval van Sjefke is het heel goed geweest dat ik het op deze manier gedaan heb, anders zat ik nu misschien nog steeds op een stijging van de progesteron-spiegel te wachten... 8O
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Het volgende probleem is dat er op verschillende dagen pups verwekt kunnen worden
Dus als de pups geboren worden dat er een paar "jonger" zijn als de andere .
Wat natuurlijk ook weer kleinere en zwakkere pups tot gevolg kan hebben.
Ik zelf zou er niet meer als 3 dagen tussen laten zitten
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
fransoos
Zeer actief
Contacteer:

velvet29 schreef:Het volgende probleem is dat er op verschillende dagen pups verwekt kunnen worden
Dus als de pups geboren worden dat er een paar "jonger" zijn als de andere .
Wat natuurlijk ook weer kleinere en zwakkere pups tot gevolg kan hebben.
Ik zelf zou er niet meer als 3 dagen tussen laten zitten
dit is niet waar
laat mijn teven altijd 5 dagen achtermekaar dekken(bij mijn eigen reu dan he) en heb nog nooit kleinere of zwakkere pups hierdoor gehad

er kan altijd een kleinere pup bij zitten, mar dit is niet te wijten aan meerdere dekkingen
Afbeelding

die je begaan hebt...
fransoos
Zeer actief
Contacteer:

Arona schreef:
plus het feit dat we dan inderdaad niet goed kunnen rekenen wanneer exact de bevalling gaat zijn. In ieder geval, deze week gaat er hier goed gedekt worden :mrgreen:
een exacte datum kan je nooit geven waneer er bevallen gaat worden, er kan altijd 10 dagen speling in zitten, maar als jij je teef goed kent, kun je zeer goed zien waneer het haar tijd is geworden
Afbeelding

die je begaan hebt...
jip007
Erelid

fransoos schreef:
Arona schreef:
een exacte datum kan je nooit geven waneer er bevallen gaat worden, er kan altijd 10 dagen speling in zitten, maar als jij je teef goed kent, kun je zeer goed zien waneer het haar tijd is geworden
Nou dat gaat dus niet altijd op,als een teef maar 1 of 2 puppen heeft, kan het zijn dat het lichaam te weinig hoormonen aanmaakt om de weeen op te wekken, en dan merk je niets aan een teef. En een speling van 10 dagen vind ik dan wel erg veel , de puppen blijven wel door groeien in de hoornen. En het kan dan zelfs een gevaar voor de teef worden .
Afbeelding
fransoos
Zeer actief
Contacteer:

de teef kan vanaf de 57e dag al bevallen en zelfs de 67e is nog niet abnormaal
dus dat zijn 10 dagen

Als je de temp van je teef dagelijks meerdere malen opneemt, kun je vrij snel constateren dat er iets niet in orde is
Afbeelding

die je begaan hebt...
jip007
Erelid

fransoos schreef:de teef kan vanaf de 57e dag al bevallen en zelfs de 67e is nog niet abnormaal
dus dat zijn 10 dagen

Als je de temp van je teef dagelijks meerdere malen opneemt, kun je vrij snel constateren dat er iets niet in orde is
bij onze teef hebben we gewacht tot de 65 ste dag en de 2 puppen waren toen al 1400 gram , als we nog een dag langer hadden gewacht was de hoorn geklapt. Onze DA zegt ook dat je nooit langer moet wachten dan de 65ste dag, anders breng je de teef en puppen in gevaar.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”