Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeding & snacks kleine hond (pup)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Voeding & snacks kleine hond (pup)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Kom ik weer met een paar vragen.

Ik heb ervaring met KVV voeren, maar dat ging om middelgrote honden van volwassen leeftijd. Het wordt nu de eerste keer dat ik een hond heb van een klein ras (vlinderhondje) en ik wil de pup het liefst direct op KVV en gestoomde voeding zetten. Afwisseling in merken zoals Bandit, Carnibest Bio, Alroda, eventueel Darf en Carnivoer wild. Gestoomde voeding van o.a. Renske. Aangezien ik nogal uiteenlopende info lees ben ik benieuwd welke hoeveelheden de mensen hier op HF aanhouden bij KVV voor hun opgroeiende pup van een klein ras? Ik kan wel voor alle merken apart de calorische waarde gaan berekenen maar het leek me handiger om gewoon een percentage per kg lichaamsgewicht aan te houden, dat voor elk merk KVV te gebruiken en naarmate de pup ouder wordt het percentage naar beneden brengen als blijkt dat ze minder nodig gaat hebben. Gemiddeld zou dat dan wel goed moeten komen, lijkt me. Wat zou een goed startpercentage per kg lichaamsgewicht zijn voor een kleine pup van twee maanden? Ik dacht zelf zo rond de 6% en dan even kijken of dat in de goede richting zit?
Voor Renske geeft de fabrikant als advies in het begin 4% en vanaf zes maanden 3%. (2-2,5% vanaf een jaar). Dat zou dus iets minder zijn dan wat ik voor KVV lees. Iemand met ervaring die me kan zeggen of dat een beetje klopt?

En wat voor snacks gebruiken jullie graag als kauwmateriaal voor zo'n mini-puppeding? Iets waar ze dus echt even zoet mee is, geen hap slik weg. Het liefst kies ik voor gedroogd spul, maar zou bijv. een klein formaat Churpi ook al kunnen of is dat meer iets voor als pup haar volwassen gebit heeft?
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Voeding & snacks kleine hond (pup)

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Richtlijn voor een pup van klein ras zit richting de 10% van het lichaamsgewicht. Bij Elco en Gait klopte dat wel redelijk, die kregen iets van 9% in de eerste weken en de absolute hoeveelheid voer nam nog een tijdje toe. Van zo'n 150 gram per dag met 8 weken tot zo'n 250 - 300 gram rond de 5 maanden. Daarna nam het weer af naar rond de 200 gram. En sinds kort zit Gait (nu 16 maanden) net als Elco in de buurt van de 160 - 170 gram per dag
Tamara/Bayko
Zeer actief

Boutje schreef: Dat zal in het begin dus ook iets van een 10% gezeten hebben. Kleine hondjes hebben in verhouding meer nodig dan grote.
Bij bijna al mijn honden komt het zo uit dat ik zelden meer moet voeren naarmate ze ouder worden, ik blijf zo ongeveer het zelfde voeren maar omdat ze zelf zwaarder worden zakt dat percentage vanzelf. Controle op hoeveelheid doe ik door ribben voelen/zien, met dat verschil dat ene pup zo rond de 5 maand altijd wel wat schraal is omdat ze dan net heel hard groeien.
Zo ver was ik inderdaad ook al, maar alsnog kwam ik qua percentages nogal uiteenlopende adviezen tegen. Op Barfplaats staat bijvoorbeeld dit:
Pups eten tussen de 5% en 10% van hun lichaamsgewicht, dus 50 tot 100 gram per kilo.
Ook kun je de volgende startpercentages gebruiken. Afhankelijk van wat je ziet kun je de hoeveelheid kvv na enkele dagen al aanpassen naar boven of beneden.

Grote hond (+35 kg): 2%
Middel grote hond (15-35 kg): 3%
Kleine hond (5-15 kg): 4%
Zeer kleine hond (tot 5 kg): 5%
Bij pups: kies hierboven het volwassen gewicht en tel hier 3% bij op. Een pup van een groot ras geef je dus 5%, een pup van een klein ras 7%

Voerwijzer zegt:

Pup tot 4 maanden: 50 gram per kg lichaamsgewicht
4-7 maanden: 40 gram per kg lichaamsgewicht
7-10 maanden: 30 gram per kg lichaamsgewicht
10+ maanden: 20 gram per kg lichaamsgewicht

Toch wel handig om dan wat ervaringen uit de praktijk te horen, dus bedankt. Denk dat ik dan inderdaad maar eens begin op 10% en zien hoe dat gaat.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Daar heb ik veel aan. Het lijkt erop dat puppedup niet zo van het rustige gaat zijn :engel:, dus dan kan ik beter aan de bovengrens zitten als uitgangspunt voor de hoeveelheid voer. Af en toe iets om op te kauwen en ieniemini stukjes als trainertjes, dan komt het vast goed :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”