Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Eerste hond
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
-
- Zeer actief
Re: Eerste hond
Nanna schreef:Eerste hond, laatste hond. Je bent imo pas een goede hondenbaas als je een ras of kruising kiest die bij je past en waarbij het min of meer vanzelf gaat. Dat die hond je past als een handschoen.

Ik ben een slechte hondenbaas

Ik vind wel wat van een aantal dingen in het trainen van honden. En soms draai ik bij, want dan zie ik dat het ook wel een gewenst effect kan hebben.
Ik kan alleen slecht tegen onzin en vervolgens je niet-kloppende stelling beargumenteren met dat je wel al 50 jaar honden hebt. Dat is niet goed genoeg.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
hoe langer ik honden heb hoe meer ik besef hoe weinig ik weet.. de komst van willem was het toppunt. nu zijn we waar we wezen moeten maar mijn god wat heeft die hond me tot wanhoop gedreven. (lag natuurlijk niet aan hem, want braver worden ze niet, maar toch)

-
- Zeer actief
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Dat was een veel leukere eerste hond geweest. Ah dat klinkt gemeen, ik ben heel erg gek op die hond. Maar gemakkelijk is het echt nooit geweest en nog niet.Nanna schreef:Je bent nu aan hem gewend en je houdt van hem. Dat maakt alles anders.
Maar ik denk dat jij van een ander ras veel gelukkiger was geworden. Maar dat is achteraf gelul. Je hebt hem toch ook niet zelf uitgekozen? Hij was toch de keus van je ex?
Hij was inderdaad niet mijn keuze, dat maakt het een klein beetje beter

- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Leonie. schreef: Heeft meer met intelligentie, aanleg en betrokkenheid te maken dan met aantallen honden denk ik.

What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
ZivaNomi schreef:Ja, oke. En nu?

-
- Zeer actief
Ik ben leergierig aangelegd en ben dan ook lid geworden van dit forum omdat ik verwacht nog veel te kunnen bijleren. Sterker nog, heel veel informatie heb ik van dit forum geplukt. Ervaringen van anderen zijn heel waardevol, zolang je niet een bepaalde kant opgeduwd wordt. De persoon die een topic start vraagt niet altijd om een kant-en-klare oplossing, maar om mogelijke oplossingsrichtingen.
Een discussie valt of staat (in mijn ogen) met de toon ervan. Zodra er woorden in mijn mond gelegd worden, houdt het op. Ook wanneer mijn bijdrage maar half gelezen wordt en ik op basis daarvan beschuldiging naar m'n hoofd geslingerd krijg, houdt het op. Dan lees ik de rest van het pleidooi niet meer. En dan lijk ik misschien heel koppig, maar ik heb simpelweg geen zin in een gesprek die bij voorbaat al gedoemd is te mislukken omdat niet naar elkaar geluisterd wordt. We zijn volwassen en laten we dan ook als volwassenen het gesprek met elkaar voeren. Daar bereik je mij in ieder geval veel beter mee, en ik vermoed dat dat voor andere "nieuwelingen" ook geldt.
Een discussie valt of staat (in mijn ogen) met de toon ervan. Zodra er woorden in mijn mond gelegd worden, houdt het op. Ook wanneer mijn bijdrage maar half gelezen wordt en ik op basis daarvan beschuldiging naar m'n hoofd geslingerd krijg, houdt het op. Dan lees ik de rest van het pleidooi niet meer. En dan lijk ik misschien heel koppig, maar ik heb simpelweg geen zin in een gesprek die bij voorbaat al gedoemd is te mislukken omdat niet naar elkaar geluisterd wordt. We zijn volwassen en laten we dan ook als volwassenen het gesprek met elkaar voeren. Daar bereik je mij in ieder geval veel beter mee, en ik vermoed dat dat voor andere "nieuwelingen" ook geldt.
-
- Zeer actief
Ach, dat getoeter van de hoogste toren is niet voorbehouden aan hondeneigenaren.
Iedereen die ergens wat van dénkt te weten meent dat iedereen snakt naar die informatie.
Ongevraagd advies geven is echt een van de onzinnigste dingen die je kan doen.
Iedereen die ergens wat van dénkt te weten meent dat iedereen snakt naar die informatie.
Ongevraagd advies geven is echt een van de onzinnigste dingen die je kan doen.
-
- Zeer actief
Het is ook maar net hoe je het opvat denk ik. Lezen en daar een toon bij verzinnen is soms ook best lastig. Ik heb daar ook weleens moeite mee.
Laatst gewijzigd door Manuma op 05 dec 2017 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Je pikt toch snel genoeg degene er uit die echt verstand van zaken heeft vind ik. Ik lees bijvoorbeeld graag de reacties van DeDiana. Ik geef zelden ongevraagd advies. Alleen toen mijn buurvrouw een hond uit Roemenië kreeg en hem steeds niet te pakken kreeg na het loslopen, en als ze hem dan eindelijk had (waarbij ze dan soms kwam vragen of Shira naar buiten kon komen zodat hij met haar mee zou lopen
) dan kreeg die hond op z'n kop. Dus toen heb ik wel ongevraagd gezegd dat dat het stomste was dat ze kon doen. In die bewoordingen ook. Daarna heeft ze dat nooit meer gedaan en langzamerhand is hij goed gaan luisteren

Nog even een toevoeging. Het irriteert me wel als iemand vooral boekenwijsheid heeft en dan denkt alles te weten. Terwijl de praktijk zo anders is dan de zoveelste theorie hype.

Nog even een toevoeging. Het irriteert me wel als iemand vooral boekenwijsheid heeft en dan denkt alles te weten. Terwijl de praktijk zo anders is dan de zoveelste theorie hype.
Laatst gewijzigd door Jackira op 05 dec 2017 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Ja, schuldig, sorry
Ongelooflijk veel fouten gemaakt, maar ook veel lol gehad. En nu heb ik echt een compleet andere hond die me andere uitdagingen geeft, maar dit past me een stuk beter. Ik leer elke dag, zegmaar

Ongelooflijk veel fouten gemaakt, maar ook veel lol gehad. En nu heb ik echt een compleet andere hond die me andere uitdagingen geeft, maar dit past me een stuk beter. Ik leer elke dag, zegmaar

- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik heb toch al een heel tijdje honden, honden in verschillende soorten en maten, als pup en als herplaatser. wat ik in al die tijd heb geleerd is dat iedere hond, ongeacht groot of klein, ras of rasloos een andere aanpak nodig heeft. bij de 1 moet je zeer positief doen of zeer uitbundig, doe je dat bij een andere hond dan komt dat niet goed.
maar waar ik niet goed tegen kan is dat iemand zegt dat moet je zo en zo doen want dat staat in de boeken..... gelukkig is de praktijk heel anders dan wat er in de boeken staat.
ik zal ongetwijfeld bij mijn volgende pup weer fouten maken qua opvoeding en qua training daar ben je mens voor.
ellen
maar waar ik niet goed tegen kan is dat iemand zegt dat moet je zo en zo doen want dat staat in de boeken..... gelukkig is de praktijk heel anders dan wat er in de boeken staat.
ik zal ongetwijfeld bij mijn volgende pup weer fouten maken qua opvoeding en qua training daar ben je mens voor.
ellen
- Hylos
- Zeer actief
Hier exact hetzelfde. En ja dat voel heel oneerlijk naar je hond toe, maar het is wel een feit.Manuma schreef:Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Dat was een veel leukere eerste hond geweest. Ah dat klinkt gemeen, ik ben heel erg gek op die hond. Maar gemakkelijk is het echt nooit geweest en nog niet.Nanna schreef:Je bent nu aan hem gewend en je houdt van hem. Dat maakt alles anders.
Maar ik denk dat jij van een ander ras veel gelukkiger was geworden. Maar dat is achteraf gelul. Je hebt hem toch ook niet zelf uitgekozen? Hij was toch de keus van je ex?
Hij was inderdaad niet mijn keuze, dat maakt het een klein beetje beter
Ik ben geschikt voor een veel simpeler ras, daar ben ik wel achter gekomen op deze manier.

Geen haar op mn hoofd die er aan denkt om Xavi weg te doen.. maar hierna komt iets heel anders.
En das een les die je maar op 1 manier leert. Kan men nog zoveel zegggen, je moet het zelf zien en ervaren wat dat precies inhoud.

-
- Zeer actief
En toch hè *hier spreekt de volleerde beginner*, dan had ik niet zoveel op het forum rondgehangen, had ik me niet zo hoeven verdiepen in het wezen hond als nu en had ik veel minder geleerd in zo'n korte tijd. En jij bent ook al een en al wijsheidHylos schreef: Hier exact hetzelfde. En ja dat voel heel oneerlijk naar je hond toe, maar het is wel een feit.
Ik ben geschikt voor een veel simpeler ras, daar ben ik wel achter gekomen op deze manier.![]()
Geen haar op mn hoofd die er aan denkt om Xavi weg te doen.. maar hierna komt iets heel anders.
En das een les die je maar op 1 manier leert. Kan men nog zoveel zegggen, je moet het zelf zien en ervaren wat dat precies inhoud.

Vooral dat verdiepen in gedrag, oorzaak en gevolg, het lezen van de lichaamstaal etc., voor een Uma is dat bijvoorbeeld helemaal niet zo noodzakelijk. Voor Manu wel.
De volgende hond wordt wel een gemakkelijke hoor. Het lijkt me een verademing

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ik heb best wat ervaringen met honden klein en groot maar ik heb nooit uit een boekje geleerd of les genomen, ik ben geen superbaas doe het meeste alleen op gevoel.
Elke hond was weer anders en ik leer nog steeds bij ook van de net baasjes soms zegt men dingen waar ik over ga denken, een hoop spoel in uit mijn brein maar handige dingen slurp ik op.
Ik zie vaak dat de baasjes die bv roepen ja ik heb al 40 jaar honden dus ik weer het wel in hun traditionele patroon blijven hangen wat ook fout gaat.
Dan is het ineens de fout van de hond pfffffffffffffffff.
Elke hond was weer anders en ik leer nog steeds bij ook van de net baasjes soms zegt men dingen waar ik over ga denken, een hoop spoel in uit mijn brein maar handige dingen slurp ik op.
Ik zie vaak dat de baasjes die bv roepen ja ik heb al 40 jaar honden dus ik weer het wel in hun traditionele patroon blijven hangen wat ook fout gaat.
Dan is het ineens de fout van de hond pfffffffffffffffff.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik heb sinds 2 maanden een klas nieuwe hondengeleiders op mijn werk. 7 "groene" geleiders met 7 "groene" honden die ik op mag leiden tot gecertificeerde hondengeleiders. De eerste dag kwam 1 van hen naar mij toe en zei:" Met alle respect maar ik denk dat deze opleiding voor mij een stap achteruit is, ik ben namelijk al begonnen met trainen. " Ok zei ik, hoe lang heb je de hond nu dan en ben je al bezig? "3 weken" was het antwoord. Ik heb hem alleen maar vriendelijk glimlachend aangekeken.Boutje schreef:Ik heb zo iemand in mijn klasje...
Maar helaas moet ik toegeven dat ik ook ooit zo was.
Dus ik kan hem wel handlen meestal
Er zit ook een jongen in "mijn" klas die al 4 honden heeft afgericht binnen de KNPV en verkocht aan de politie. Deze zuigt nog elke dag alle kennis op als een spons. Geweldig om te zien.
Nodeloos te zeggen dat de eerste, van de stap terug, er weinig van bakt.
Ik leer ook nog steeds elke dag. Maar daar moet je wel voor openstaan.
Gr. Aniek

-
- Zeer actief
Daar zitten op dit forum ook voorbeelden van. Die ervaring hebben met samenwerkende jachthonden en dan denken dat ze de wijsheid in pacht hebben als het gaat om zelfstandige jagers. Dat vind ik eigenlijk veel irritanter dan een beginner die zich goed verdiept heeft in haar hond en z'n training.dagmar88 schreef: Of die één ras of een paar rashonden/typen hebben gehad en denken dat hun ondervindingen standaard van toepassing zijn op nog 300 rassen.
Precies. Van mijn Huskies verlangde ik niet dezelfde discipline als van een terriër als Izzy of een gezelschapshondje als Sofi, zeker niet als het ging om loslopen. Omdat dat geen enkel nut had, dan was ik echt gek worden. Je moet 'gewoon' naar je hond kijken en naar diens kunnen, en daar het beste (voor jezelf) uit halen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Mjah, van makkelijke honden, dus honden die bij je passen, waarbij het vanzelf gaat,Nanna schreef:Eerste hond, laatste hond. Je bent imo pas een goede hondenbaas als je een ras of kruising kiest die bij je past en waarbij het min of meer vanzelf gaat. Dat die hond je past als een handschoen.
Ik ben zelf best een ervaren hondenbaas maar geef me een Akita en ik ga zwaar de mist in. Bovendien ga ik daar geen plezier aan beleven.[/quote
Daar leer je niet zo veel van, als een moeilijke hond, waarbij je echt moet gaan trainen om de hond uiteindelijk ook makkelijk te maken.
Het is natuurlijk wel relaxter en makkelijker als je een hond hebt die met de combinatie baas, gemakkelijk is.
Maar juist die hondenbaasjes, die dan bijvoorbeeld advies geven, als zijnde de waarheid, dan denk ik dus, kom maar terug als je een oerhond type of hyper mechelaar reu tot zijn 10e jaar hebt opgevoed

Daar bedoel ik trouwens absoluut niet jou mee, Nanna. Jij hebt ook teckels opgevoed

-
- Zeer actief
Precies! Ik erger me ook wel eens aan gebrabbel van mensen die op zeker die hond weer weg gaan doen. Alles gaat perfect en ze weten alles en dan ineens is er iets niet in orde met de hond. Want dan ligt het altijd aan de hond.Nanna schreef:Eerste hond, laatste hond. Je bent imo pas een goede hondenbaas als je een ras of kruising kiest die bij je past en waarbij het min of meer vanzelf gaat. Dat die hond je past als een handschoen.
Ik ben zelf best een ervaren hondenbaas maar geef me een Akita en ik ga zwaar de mist in. Bovendien ga ik daar geen plezier aan beleven.
-
- Zeer actief
Er bestaan geen makkelijke honden bij de verkeerde baas. Dat is een denkfout. Mensen zullen mijn honden vast uitermate makkelijk vinden. Als ik deze straatschoffels 15 jaar geleden gekregen had waren ze helemaal niet makkelijk. Deze hondjes zijn nu zo omdat ze zo goed bij me passen. Ze doen het goed op begrip, zachtaardig en uitermate strakke regels. Lijkt niet zo maar is wel zo.Emma schreef:Mjah, van makkelijke honden, dus honden die bij je passen, waarbij het vanzelf gaat,Nanna schreef:Eerste hond, laatste hond. Je bent imo pas een goede hondenbaas als je een ras of kruising kiest die bij je past en waarbij het min of meer vanzelf gaat. Dat die hond je past als een handschoen.
Ik ben zelf best een ervaren hondenbaas maar geef me een Akita en ik ga zwaar de mist in. Bovendien ga ik daar geen plezier aan beleven.[/quote
Daar leer je niet zo veel van, als een moeilijke hond, waarbij je echt moet gaan trainen om de hond uiteindelijk ook makkelijk te maken.
Het is natuurlijk wel relaxter en makkelijker als je een hond hebt die met de combinatie baas, gemakkelijk is.
Maar juist die hondenbaasjes, die dan bijvoorbeeld advies geven, als zijnde de waarheid, dan denk ik dus, kom maar terug als je een oerhond type of hyper mechelaar reu tot zijn 10e jaar hebt opgevoed![]()
![]()
Daar bedoel ik trouwens absoluut niet jou mee, Nanna. Jij hebt ook teckels opgevoed![]()
Laat ze te vrij en ze keffen wat af. Straf ze en ze doen niks meer. Schreeuw tegen ze en ze zijn meteen de hele dag angstig. Dwing ze en ze doen het nooit meer met plezier. Ze vallen bij verkeerde manier van sturen ook vreselijk uit naar honden. Wij weten precies hoe met ze om te gaan en dus lijken ze super makkelijk. Zijn ze ook. Maar niet overal en bij iedereen.

-
- Zeer actief
Om je beeld te geven. Ik vond mijn herder-bouvier makkelijker dan Bas en Tom. En Cleo de podenco husky ook. Onderschat zgn makkelijke honden nooit. Mijn hondjes zijn terriërs en nog wat. Maar zo lief als ze eruit zien zo hard gaan ze tekeer soms. Tom ving een haasje deze zomer. Ze hebben die in 2 seconden vermoord. En ze zijn uitermate slim en doortrapt.
Mijn herder was veeeeeel rechtlijniger. Ik wist altijd precies hoe ze zou reageren. Deze hondjes laten me elke keer weer zien dat het anders kan lopen dan de 3 keer ervoor. Tom die zich niet laat aanraken maar die in een dierenkliniek met iedereen knuffelt. Bas die zo zoet is als suiker die ineens met opgetrokken lip zit als iemand haar een kusje wil geven.
Mijn herder was veeeeeel rechtlijniger. Ik wist altijd precies hoe ze zou reageren. Deze hondjes laten me elke keer weer zien dat het anders kan lopen dan de 3 keer ervoor. Tom die zich niet laat aanraken maar die in een dierenkliniek met iedereen knuffelt. Bas die zo zoet is als suiker die ineens met opgetrokken lip zit als iemand haar een kusje wil geven.
-
- Zeer actief
Dat is zeker waar. Denk ik, ik ben niet zo ervaren natuurlijk. Maar men ziet mijn honden ook als heel makkelijk en vooral over Manu zeggen mensen dan dat ze ook zo'n hond willen.
Ik durf best te zeggen dat als hij bij een ander zou zitten best nog een rothond kan zijn. Hij trekt als hij dat kan en hij is best explosief, daar heb ik echt een weg in moeten vinden. Ik ben dan absoluut geen expert maar ik ben niet onhandig. Ik wandel ook met een tuigpaard van 1m75 hoog op straat. Ik probeer altijd heel duidelijk te zijn maar ik ben niet bijzonder consequent. Van opvoedkunsten heb ik echt geen kaas gegeten, theorieën zeggen me ook nooit zoveel. Dan lees ik hier mee en zie ik handelingen staan met namen erbij dat ik even achter de oren krab.
Ik pak van alles mee wat ik zelf nuttig vind maar ik reageer vooral instinctief. Mijn honden zijn in en rondom huis maar ook aan de lijn echt heel gemakkelijk. Ik kan ze ook overal droppen en dan gaat het goed.
Pas als je de riem losklikt wordt het een uitdaging
Soms vraag ik me weleens af hoe Manu zou zijn bij een heel evaren baas. Ik zou dat weleens willen zien. Stiekem zou ik hem weleens bij iemand hier willen droppen voor een week en dan weten hoe ze dat ervaren hebben
Ik durf best te zeggen dat als hij bij een ander zou zitten best nog een rothond kan zijn. Hij trekt als hij dat kan en hij is best explosief, daar heb ik echt een weg in moeten vinden. Ik ben dan absoluut geen expert maar ik ben niet onhandig. Ik wandel ook met een tuigpaard van 1m75 hoog op straat. Ik probeer altijd heel duidelijk te zijn maar ik ben niet bijzonder consequent. Van opvoedkunsten heb ik echt geen kaas gegeten, theorieën zeggen me ook nooit zoveel. Dan lees ik hier mee en zie ik handelingen staan met namen erbij dat ik even achter de oren krab.
Ik pak van alles mee wat ik zelf nuttig vind maar ik reageer vooral instinctief. Mijn honden zijn in en rondom huis maar ook aan de lijn echt heel gemakkelijk. Ik kan ze ook overal droppen en dan gaat het goed.
Pas als je de riem losklikt wordt het een uitdaging

Soms vraag ik me weleens af hoe Manu zou zijn bij een heel evaren baas. Ik zou dat weleens willen zien. Stiekem zou ik hem weleens bij iemand hier willen droppen voor een week en dan weten hoe ze dat ervaren hebben

-
- Zeer actief
Hahaha. Herkenbaar. Ik denk ook wel eens...neem die twee pukkels van mij eens een week en dan ben ik benieuwd of mensen het nog steeds geen echte honden vinden. Bas was eens bij een forumlid. Wilde ermee wandelen maar Bas sprong in een vreemde auto waar iemand zijn eigen hond net in wilde laten springen. Dat mocht niet van Bas. Ze verdedigde die auto tegen de hond van de eigenaar en zat prima waar ze zat hahaha.
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Dit vind ik wel herkenbaar. Altijd Mechelaars gehad, waar dan van gezegd wordt dat het geen makkelijke honden zijn. Dus wilde ik nu een hond waarvan ik dacht dat ze wel goed bij mij zou passen...laeken schreef:Om je beeld te geven. Ik vond mijn herder-bouvier makkelijker dan Bas en Tom. En Cleo de podenco husky ook. Onderschat zgn makkelijke honden nooit. Mijn hondjes zijn terriërs en nog wat. Maar zo lief als ze eruit zien zo hard gaan ze tekeer soms. Tom ving een haasje deze zomer. Ze hebben die in 2 seconden vermoord. En ze zijn uitermate slim en doortrapt.
Nou, ik vond die Mechelaars vele malen makkelijker dan Triss. Nu anderhalf jaar in huis, en nog steeds is iedere wandeling een training, en in huis ook constant bezig, in mijn ogen is zij veel meer gecompliceerd dan zo’n zogenaamde werklijn Mechelaar.

Groetjes Marja
-
- Zeer actief
Cleva schreef:laeken schreef:Hahaha. Herkenbaar. Ik denk ook wel eens...neem die twee pukkels van mij eens een week en dan ben ik benieuwd of mensen het nog steeds geen echte honden vinden. Bas was eens bij een forumlid. Wilde ermee wandelen maar Bas sprong in een vreemde auto waar iemand zijn eigen hond net in wilde laten springen. Dat mocht niet van Bas. Ze verdedigde die auto tegen de hond van de eigenaar en zat prima waar ze zat hahaha.![]()

-
- Zeer actief
Hahaha! Ze lijkt me een heerlijk hondjelaeken schreef:Hahaha. Herkenbaar. Ik denk ook wel eens...neem die twee pukkels van mij eens een week en dan ben ik benieuwd of mensen het nog steeds geen echte honden vinden. Bas was eens bij een forumlid. Wilde ermee wandelen maar Bas sprong in een vreemde auto waar iemand zijn eigen hond net in wilde laten springen. Dat mocht niet van Bas. Ze verdedigde die auto tegen de hond van de eigenaar en zat prima waar ze zat hahaha.

Jij bent één van de leden waarvan ik denk dat jij heel goed uit de voeten kan met mijn honden. Je klinkt als iemand die heel veel rekening houdt met de behoeften van de hond en heel eerlijk is. Ik zou mijn honden zo bij je af durven zetten en een week vertrekken.
Ik vind jouw inzicht heel fijn om te lezen en heeft me erg veel geleerd. Je laat de hond zo lekker hond zijn en hebt veel respect voor hun persoonlijkheid. Om dat te lezen is soms echt een verademing voor mij (geweest) omdat ik me weleens teveel aan de regeltjes vasthoud en het me gewoonweg niet lukt dat te bereiken. Dat kan erg frustrerend zijn.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Uit eigen ervaring: het IS een verademing. Ik had ook een ras waar ik voor gevallen ben, maar wat niet makkelijk was, zeker niet in het begin. En Elmo past me als een handschoen, alles gaat vanzelf, zijn ‘moeilijkheden’ zijn tot nu toe echt schattig vergeleken bij wat ik met Beau gezien heb. Beau was echt mijn beste maatje, ik heb me rot gelachen met die hond en hij was de beste leermeester ooit. Maar een tweede Beau komt er niet.Manuma schreef:En toch hè *hier spreekt de volleerde beginner*, dan had ik niet zoveel op het forum rondgehangen, had ik me niet zo hoeven verdiepen in het wezen hond als nu en had ik veel minder geleerd in zo'n korte tijd. En jij bent ook al een en al wijsheidHylos schreef: Hier exact hetzelfde. En ja dat voel heel oneerlijk naar je hond toe, maar het is wel een feit.
Ik ben geschikt voor een veel simpeler ras, daar ben ik wel achter gekomen op deze manier.![]()
En das een les die je maar op 1 manier leert. Kan men nog zoveel zegggen, je moet het zelf zien en ervaren wat dat precies inhoud.![]()
Vooral dat verdiepen in gedrag, oorzaak en gevolg, het lezen van de lichaamstaal etc., voor een Uma is dat bijvoorbeeld helemaal niet zo noodzakelijk. Voor Manu wel.
De volgende hond wordt wel een gemakkelijke hoor. Het lijkt me een verademing

-
- Zeer actief
Nou ja opa Clevamijke schreef:ZivaNomi schreef:Ja, oke. En nu?Dit dus. Veel succes met je ergernis
Dan erger ik me wel aan het feit dat opa Cleva denkt te kunnen bepalen hoeveel ervaring iemand heeft en moet hebben om ergens een mening over te mogen hebben. Toedeledokie!

-
- Zeer actief
Nou ja opa Clevamijke schreef:ZivaNomi schreef:Ja, oke. En nu?Dit dus. Veel succes met je ergernis
Dan erger ik me wel aan het feit dat opa Cleva denkt te kunnen bepalen hoeveel ervaring iemand heeft en moet hebben om ergens een mening over te mogen hebben. Toedeledokie!