Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond overleden aan ziekte van Weil in Zeeland

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Hond overleden aan ziekte van Weil in Zeeland

Ongelezen bericht door pioenroos »

https://www.facebook.com/pg/DKDierzorg/ ... e_internal

Uit het bericht meen ik te begrijpen dat de hond in kwestie niet ingeënt was. Wel wordt er aangegeven dat er nog onderzoek volgt welke variant lepto het was en of de inenting dus voldoende zou moeten beschermen.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Hond overleden aan ziekte van Weil in Zeeland

Ongelezen bericht door Tineke »

Nanna schreef:Twee weken aan de Doxycycline had het probleem ook opgelost.
Hond heeft ene week op de intensive care van een dierenkliniek gelegen, die zullen daar dan toch wel aan gedacht hebben als het zo makkelijk kon worden opgelost :denken:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Nanna schreef:
Tineke schreef:
Hond heeft ene week op de intensive care van een dierenkliniek gelegen, die zullen daar dan toch wel aan gedacht hebben als het zo makkelijk kon worden opgelost :denken:
Ze liggen op de IC als je te laat bent met je AB ;-)
Dan waren ze duidelijk te laat , jammer en bitter lijkt me dat wanneer je je dat realiseert.
Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ja jammer maar hondjes worden ook ziek en gaan dood.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Tineke
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Ja jammer maar hondjes worden ook ziek en gaan dood.
Ja inderdaad maar dat kun je dan toch wel jammer vinden. Al worden mijn honden 100 ik blijf het altijd pijnlijk vinden als ze overlijden, hoe logisch dat overlijden dan ook mogen zijn.
Afbeelding

** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb behalve in dit stukje nog nergens over gelezen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
bouvierpoedel
Zeer actief

Tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:Ja jammer maar hondjes worden ook ziek en gaan dood.
Ja inderdaad maar dat kun je dan toch wel jammer vinden. Al worden mijn honden 100 ik blijf het altijd pijnlijk vinden als ze overlijden, hoe logisch dat overlijden dan ook mogen zijn.
Schrijf ik toch dat het jammer is. :pffff:
Wildvreemde hond het zal wel , net als wildvreemden hun schouders ophalen bij de dood van mijn hond.
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Jammer dat er dan ook staat 'de vaccinatie is de enige manier om te voorkomen dat je hond ziek wordt!' Terwijl ze met de vaccinatie ook gewoon weil op kunnen lopen..
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Cleva schreef:
Precies.

Als niet eerst drie dagen gaat zitten loeren zonder iets te doen is er weinig aan de hand.
Maar ja, dat krijg je met dat bench-in-de-bijkeuken-gelul. Dan heb je pas door dat je hond ziek is als hij scheel kijkend van de koorts een stuipsalto achterover doet.
Honden met Weil kunnen zonder verschijnselen al een tijdje besmet zijn en de verschijnselen kunnen best vaag zijn en de diagnose moeilijk vast te stellen.Het is dus onzin om te stellen dat deze mensen te laat naar de da zijn gegaan.
Afbeelding

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Tineke schreef:
Cleva schreef:
Precies.

Als niet eerst drie dagen gaat zitten loeren zonder iets te doen is er weinig aan de hand.
Maar ja, dat krijg je met dat bench-in-de-bijkeuken-gelul. Dan heb je pas door dat je hond ziek is als hij scheel kijkend van de koorts een stuipsalto achterover doet.
Honden met Weil kunnen zonder verschijnselen al een tijdje besmet zijn en de verschijnselen kunnen best vaag zijn en de diagnose moeilijk vast te stellen.Het is dus onzin om te stellen dat deze mensen te laat naar de da zijn gegaan.
Dit dus.

Het oeverloze gemekker in de reacties op de post van de dierenkliniek trouwens :LOL: En die arme dierenarts met engelengeduld er nog op reageren ook. Ik denk dat ze de volgende keer tien keer nadenken voor ze iets op facebook zetten, één opmerking die verkeerd valt en je hebt heel aluhoedjesminnend Nederland over je heen :schrik:
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

CKS schreef: Het oeverloze gemekker in de reacties op de post van de dierenkliniek trouwens :LOL: En die arme dierenarts met engelengeduld er nog op reageren ook. Ik denk dat ze de volgende keer tien keer nadenken voor ze iets op facebook zetten, één opmerking die verkeerd valt en je hebt heel aluhoedjesminnend Nederland over je heen :schrik:
Nou idd en dan ook nog talloze keren hetzelfde schrijven

Ik vraag me wel af op welk moment je twee weken Doxycycline zou starten
Wat ik ervan begrepen heb zijn de symptomen niet gelijk zo duidelijk dat je niet anders kan dan aan weil denken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Cleva schreef:
Tineke schreef:
Cleva schreef:
Precies.

Oh prima. Dan zijn ze toch lekker op tijd gegaan. Wat jij wil.
Doe niet zo lullig , de reis er heen was een beetje lang.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Cleva schreef:
Tineke schreef:
Cleva schreef:
Precies.

Oh prima. Dan zijn ze toch lekker op tijd gegaan. Wat jij wil.
Nu, leg dan even exact uit wat de symptomen zijn van de ziekte van Weil in de eerste dagen? En niet kwallen 'dat zie ik wel'. Exact! Want toch raar als het voor een dierenarts al moeilijk is om meteen deze diagnose stellen en jij zou het zo allemaal weten????
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

sirene schreef:Op sociale media zoals FB grijpt menig dierenkliniek 1 besmette hond aan (tenminste, ik ben er maar 1 tegengekomen) om te vertellen dat Weil "heel veel" voorkomt en dat je toch zeker je hond moet enten om deze ertegen te beschermen.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... ilit=lepto

Jouw reactie was van 14 Oktober. Betreft dat dezelfde "besmette hond" als die uit dit topic of zijn er inmiddels tóch meerdere besmette honden?

Bij Cheff twijfelde ik al om wel/niet te vaccineren(mede vanwege de negatieve berichten omtrent de L4) en uiteindelijk tóch laten vaccineren (zat er eigenlijk al in voor ik er écht erg in had) maar nu moeders ook weer een pup heeft die gevaccineerd "moet" worden zijn de twijfels wel/niet weer én meer aanwezig :ugh:

Nu "weet je" (bij niet vaccineren) op welke symptomen je moet letten en bij wél vaccineren gaan mensen er (onterecht) van uit dat de hond geen weil kan krijgen (dat zegt deze DA uit het bericht overigens ook) terwijl dit wel degelijk het geval is en "je" dus symptomen kan missen want "gevaccineerd"? :U:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:De klinische symptomen van een Leptospirose infectie hangen af van de algehele gezondheidstoestand en leeftijd van uw hond. De symptomen openbaren zich 4-12 dagen na blootstelling aan de bacterie: koorts, spierpijn, overgeven, diarree, verlies van eetlust, sloomheid en bloed in de urine. Lepto tast voornamelijk de nieren en lever aan, hierdoor kunnen huid en oogwit gelig worden.

.

Maar het gaat hier toch niet over wel of niet enting, maar hoe snel je zelf als leek ziet als je hond ziek wordt dat het de ziekte van Weil is. Juist de vage verschijnselen die ook gewoon even wat minder voelen of iets verkeerd gegeten kunnen zijn of een of ander virus wat wel eens ronddwaalt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Neeltje schreef:
Nanna schreef:De klinische symptomen van een Leptospirose infectie hangen af van de algehele gezondheidstoestand en leeftijd van uw hond. De symptomen openbaren zich 4-12 dagen na blootstelling aan de bacterie: koorts, spierpijn, overgeven, diarree, verlies van eetlust, sloomheid en bloed in de urine. Lepto tast voornamelijk de nieren en lever aan, hierdoor kunnen huid en oogwit gelig worden.

.

Maar het gaat hier toch niet over wel of niet enting, maar hoe snel je zelf als leek ziet als je hond ziek wordt dat het de ziekte van Weil is. Juist de vage verschijnselen die ook gewoon even wat minder voelen of iets verkeerd gegeten kunnen zijn of een of ander virus wat wel eens ronddwaalt.
En als je weet dat je hond dus veel in risico gebieden zit en weet dat ie niet geent is denk je daar dus wel gelijk aan. Ik ent ze er ook niet tegen ondanks dat ze hier dagelijks in sloten en plassen zitten.
Maar weet ook dus de risico's maar ook de symptomen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila is ooit verdacht geweest van Weil. Ik vond haar wat lusteloos, niet heel duidelijk merkbaar, maar in alles net wat minder dan normaal, alsof alles in de vierde versnelling ging in plaats van de vijfde. Ook vond ik dat ze zich ineens anders gedroeg tegen andere honden, alsof ze onzekerder was. Verder at ze goed, ontlasting normaal, geen koorts of andere klachten. Dus na twee of drie dagen toch maar een bezoekje gebracht aan de dierenarts, waar ze bloed hebben afgenomen (de dierenarts kon verder ook niets vinden). Daaruit bleek één leverwaarde meer dan vertienvoudigd ten opzichte van de normaalwaarden en daardoor dacht de dierenarts o.a. aan Weil. Er is meteen verder bloedonderzoek gedaan en het bleek geen Weil, maar (waarschijnlijk) een beginnende leverontsteking. Mila was toen overigens wel gevaccineerd tegen Weil, nu doe ik dat al jaren niet meer.
Dus ja, ik denk wel dat je het in de meeste gevallen gewoon merkt als er zonder aanwijsbare oorzaak iets niet in de haak is.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Volgens mij is juist het grootste probleem dat da het niet herkennen in het beginstadium omdat het zo weinig voorkomt. Juist mensen die bewust niet laten enten zijn wel alert op symptomen. Ik ken vrij weinig "gewone hondenmensen" die niet enten tegen Weil maar de rest wel doen. De Weil wordt er normaal gewoon jaarlijks ingejast bij iedere da. Deze hond was niet geënt staat er bij. Misschien van mensen die gewoon niet laten enten omdat het lastig of te duur is? Dat zijn niet de mensen die alert zijn op symptomen.
In de literatuur staat dat er 10 tot 14 honden per jaar in Nl besmet worden met lepto. Nou laten dat er 30 zijn per jaar... Er zijn tussen de 1,5 en 2 miljoen honden in Nl! De kans dat je de loterij wint is groter.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”