Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Seniorencheck

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Seniorencheck

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik denk dat het tijd is om Lola eens mee te nemen naar de da voor een seniorencheck. Ze moet sowieso getiterd worden, dus dan doe ik maar gelijk alles op 1 afspraak. Ze is anders dan anders en we kunnen er de vinger niet op leggen. Ze is soms opeens bang, kan plots pijn in de buikstreek aangeven, rent dan weer als een blije puppy om me heen en alles daar tussenin.

Maar wat zijn nou dingen om bij een oudere hond even goed na te laten kijken zonder dat je hond gelijk compléét binnenstebuiten wordt gekeerd voor niks? Is dat alleen het hele lijf bevoelen, tanden checken en hart-longen luisteren? Of hoort bijv. bloedonderzoek er ook bij?

Hoe doen jullie dat bij de combi oudere hond en geen heel specifieke klachten?
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Seniorencheck

Ongelezen bericht door Hilde »

Bloedonderzoek is altijd goed en Beau liet ik altijd checken door een osteopaat. Daarna was hij weer helemaal het heertje. Behalve de laatste keer, toen snapte hij er niets meer van en wilde hij niet meer.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik vraag mijn trainer of hij iets ziet (het oogprobleem van Noa is ook door mijn toenmalige trainer ontdekt), laat bevoelen, hart/long luisteren, titeren, ga met ze naar de fysio/masseur/osteo, mestonderzoek bij Het Woud en uitgebreid bloedonderzoek. Bij enige twijfel ook foto's.
Ody
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ody »

Bloedonderzoek evt. gecombineerd met urine-onderzoek. Verder gewoon helemaal nakijken, hart/longen luisteren, gebit, gewrichten voelen e.d. en in dit gevoel ook zeker even goed de buik laten voelen. Bij twijfel uitbreiden naar foto's en/of echo.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Bij mijn dierenarts kan je een seniorconsult doen en daar zeggen ze dit over:

"Spoor ouderdomsproblemen bij uw hond of kat tijdig op. Veel ouderdomsgerelateerde aandoeningen hebben vaak geen duidelijke signalen, totdat het probleem al ernstig is geworden. Tijdens het seniorconsult wordt uw huisdier uitgebreid lichamelijk onderzocht. Ook wordt er een urine onderzoek gedaan, waarbij o.a. gekeken wordt naar rode en witte bloedcellen kristallen, suiker, eiwitten en de concentratie. Dit is een belangrijke graadmeter voor de gezondheid van uw huisdier. Ook wordt er bloedonderzoek gedaan, waarmee we een beeld krijgen van het functioneren van de organen van uw huisdier. Dit alles samen geeft een compleet beeld van de algemene conditie van uw huisdier."

Dus lichamelijk onderzoek (hart en longen luisteren, betasten, gebit wss ook) en bloed- en urineonderzoek. Urine van tevoren dus even opvangen ;) Zou ook zeker aangeven dat ze pijn in de buikstreek heeft en hoe vaak dat is en onder welke omstandigheden. En het bange ook aangeven, ze kunnen ook even naar de ogen kijken. Misschien ziet ze wel minder en wordt ze daarom wat bang.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Bloed, urine en stoelgang laat ik jaarlijks checken ongeacht leeftijd en verder gaan ze regelmatig richting fysio.
Bij een oudje zou ik ook het gebit goed nakijken en letten op kleine veranderingen in vacht, gang of gedrag die kunnen wijzen op pijn.
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Ik doe helemaal niet aan een senioren check, behalve als ik iets zie of merk...
Dan ga ik naar de DA.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Vanaf welke leeftijd doen jullie een seniorencheck?
Mijn Jace is nu 12½. Ik merk alleen dat hij slechter hoort, dat vind ik wel lastig, maar het went wel.
Jace heeft een jaar geleden zijn kruisbanden gescheurd, flinke operatie gehad met veel ijzerwerk in zijn poot.
Maar ik merk helemaal niets aan hem. Hij rent, speelt en doet nog altijd hetzelfde als voor die operatie.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

mim schreef:Ik doe helemaal niet aan een senioren check, behalve als ik iets zie of merk...
Dan ga ik naar de DA.
Bij geen van mijn dieren laten doen, tenzij ik inderdaad iets merk.
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

mim schreef:Ik doe helemaal niet aan een senioren check, behalve als ik iets zie of merk...
Dan ga ik naar de DA.
De check is er ook voor zodat je het voor bent, vaak merk je niets tot het ernstig is. Hoe eerder je een probleem opspoort, hoe sneller en beter je het kan oplossen. Maar ieder zijn ding natuurlijk ;)
xx Marr en Keeff
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Neeltje schreef:
Dan ga ik naar de DA.
Bij geen van mijn dieren laten doen, tenzij ik inderdaad iets merk.
Zoals in de op te lezen merk ik dus kleine dingen. Thanks voor de reacties, bloedonderzoek vragen is dus niet raar, ik had geen idee, haha.
Domor
Zeer actief

Ik vond deze column daar een goed voorbeeld van geven. Bedrijfsblindheid, of in dit geval eigenaarsblindheid, komt toch met enige regelmaat voor en je kan wel weten dat je er last van hebt, maar het is heel lastig inschatten of je er echt geen last van hebt.

Edit:
de link: http://nachtmerriesvaneendierenarts.blo ... -ziek.html
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Vooral omdat je wat dingen merkt zou ik voor een algemene check gaan.
Bloedonderzoek, ogen even nakijken en wellicht x fysio oid.

Dan weet je voor je eigen gemoedsrust ook of er echt iets is. Soms tonen ze (pijn)klachten maar heel slecht.
Neeltje

Domor schreef:Ik vond deze column daar een goed voorbeeld van geven. Bedrijfsblindheid, of in dit geval eigenaarsblindheid, komt toch met enige regelmaat voor en je kan wel weten dat je er last van hebt, maar het is heel lastig inschatten of je er echt geen last van hebt.

Edit:
Maar dat je geen seniorencheck of je het ook wilt noemen, laat doen, wil niet zeggen dat je nooit naar de da gaat. Denk niet dat een oorontsteking aan mij voorbijgaat of dat ik niet merk dat mijn hond anders loopt dan anders. Ik heb niet voor niets doorgepakt bij mijn Franse Bulldog en röntgenfoto's laten maken, terwijl mijn destijdse da zei dat ze overbelast was. Niet dus, er was wel wat aan de hand.
Domor
Zeer actief

Neeltje schreef:
Domor schreef:Ik vond deze column daar een goed voorbeeld van geven. Bedrijfsblindheid, of in dit geval eigenaarsblindheid, komt toch met enige regelmaat voor en je kan wel weten dat je er last van hebt, maar het is heel lastig inschatten of je er echt geen last van hebt.

Edit:
Maar dat je geen seniorencheck of je het ook wilt noemen, laat doen, wil niet zeggen dat je nooit naar de da gaat. Denk niet dat een oorontsteking aan mij voorbijgaat of dat ik niet merk dat mijn hond anders loopt dan anders. Ik heb niet voor niets doorgepakt bij mijn Franse Bulldog en röntgenfoto's laten maken, terwijl mijn destijdse da zei dat ze overbelast was. Niet dus, er was wel wat aan de hand.
Dit is uiteraard een extreem voorbeeld, anders had hij er geen blog over geschreven. Maar je mist duidelijk mijn punt en de nuances "komt met enige regelmaat voor" en "lastig in te schatten dat je er geen last van hebt". Oftewel: niet iedereen heeft last van eigenaarsblindheid.

Om een ander voorbeeld te geven. Kleine Boris heeft allergieën en intoleranties, daarnaast houdt hij er van om, ook als hij (zover wij weten) jeukvrij is, te rollen op de grond en zich regelmatig (enkele malen per dag) even uitgebreid te krabben. Maar wanneer begint hij weer jeuk te hebben? Hoe vaak moet hij per dag krabben om te denken: "hij heeft weer last"? En valt het ook werkelijk op als het vanaf het begin van het voorjaar net iedere week 1x per dag meer wordt?

Ninthe heeft gevoelige oren en is een potenknager. Ze krabt dus af en toe aan haar oren (ja, bij de dierenarts mee geweest een aantal keer, maar hoe ik nu handel is correct) en ze vindt het ook lekker om aan haar kin te krabben zo af en toe. Daarnaast is ze één of twee keer per dag op haar nagels aan het kluiven. Nu bleek ze allergisch te reageren op het wasmiddel dat ik sinds een maand gebruikte. Dit uitte zich door geleidelijk aan steeds meer aan haar kin te gaan krabben, af en toe eens in haar oksel te krabben, en vaker gevoelig te zijn op haar oren. Aangezien het wisselen van het wasmiddel gelijk liep met de verhuizing en ze ook altijd wat meer krabt bij stress, had ik het in eerste instantie daarop gegooid en ben ik haar oren een periode veel vaker gaan reinigen, wat vaak genoeg is om het weer onder controle te krijgen. Toen het niet verbeterde heb ik de seresto-band afgedaan, daarna gooide ik het op de nieuwe beloningssnoepjes (bonzo brokken) en toen dat het niet bleek te zijn, haar jeuk werd alleen maar erger, wist ik echt even niet waar ik het moest zoeken. Totdat ze opeens verslechterde toen ik mijn bed had verschoond.

Maar was het geleidelijker gegaan, dan had ik waarschijnlijk de oorzaak uberhaupt niet ontdekt want het was bij toeval dat ik dit wasmiddel gebruikte. Ik had het verkeerde gekocht. Gezien het pak bijna leeg was, zou ik over 2 weken ander wasmiddel zijn gaan gebruiken en had ze langzaam aan steeds minder in contact gekomen met het oude wasmiddel. Mogelijk had ik het gewoon nog steeds dan op stress gegooid, want ze vindt het best lastig dat we nu permanent zo dicht op elkaar zitten.

Nu heb ik alles gewassen met neutral wasmiddel en haar ook gewassen met neutral shampoo en wordt de jeuk per dag minder. Maar in eerste instantie was ik eigenaarsblind. "Ja, ze krabt, dat doet ze wel vaker, zeker als ze wat stress heeft."
Neeltje

Maar zo zijn er heel veel mensen die het wel zien bij hun hond en op tijd. Als ik naar de da-assistente had geluisterd, was ik met mijn vorige Tibetaan niet naar de praktijk gegaan 's avonds, want ze zei, nadat Yentle van de trimtafel was gesprongen en met een gigantisch gil terechtkwam. En na mijn 'diagnose' was haar pootje broken. Nee, wacht maar af, misschien morgen over. Ik heb er echter op aangedrongen dat ik echt eraan kwam en in de praktijk heb aangedrongen op röntgenfoto's. Hij dacht dat het meeviel, want ze gaf geen gil. Zal wel, ik wil foto's, het is echt gebroken. En ja hoor, beide botjes door.

Hoe langer je met dieren omgaat en je er ook in verdiept, des te beter je ook merkt wanneer er iets mis is. En dat doe ik pas zo'n 40 jaar.
Domor
Zeer actief

Neeltje schreef:Maar zo zijn er heel veel mensen die het wel zien bij hun hond en op tijd. Als ik naar de da-assistente had geluisterd, was ik met mijn vorige Tibetaan niet naar de praktijk gegaan 's avonds, want ze zei, nadat Yentle van de trimtafel was gesprongen en met een gigantisch gil terechtkwam. En na mijn 'diagnose' was haar pootje broken. Nee, wacht maar af, misschien morgen over. Ik heb er echter op aangedrongen dat ik echt eraan kwam en in de praktijk heb aangedrongen op röntgenfoto's. Hij dacht dat het meeviel, want ze gaf geen gil. Zal wel, ik wil foto's, het is echt gebroken. En ja hoor, beide botjes door.

Hoe langer je met dieren omgaat en je er ook in verdiept, des te beter je ook merkt wanneer er iets mis is. En dat doe ik pas zo'n 40 jaar.
Je mist serieus nog steeds mijn punt. Sommige dingen merk je juist niet omdat je er al zo lang mee om gaat. En onder in verdiepen verstaat veel mensen iets anders en een hoop mensen met honden/dieren doen dat sowieso niet of beperkt. Daarnaast zijn dit hele duidelijke dingen.

Maar herken jij nieren die minder goed gaan werken (maar dus nog geen vrijwel volledig nierfalen), de eerste beginselen van cushing, lichte hartproblemen waardoor de oudere hond iets trager wordt, een lever die het minder goed gaat doen of een hond die suikerziekte aan het ontwikkelen is (maar nog niet het volledig heeft en dus nog alleen maar iets meer honger heeft en iets meer drinkt en dus plast)? En hoe groot denk je dat de kans is dat de meeste andere mensen deze problemen in een vroeg stadium herkennen?
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Domor schreef:Je mist serieus nog steeds mijn punt. Sommige dingen merk je juist niet omdat je er al zo lang mee om gaat. En onder in verdiepen verstaat veel mensen iets anders en een hoop mensen met honden/dieren doen dat sowieso niet of beperkt. Daarnaast zijn dit hele duidelijke dingen.

Maar herken jij nieren die minder goed gaan werken (maar dus nog geen vrijwel volledig nierfalen), de eerste beginselen van cushing, lichte hartproblemen waardoor de oudere hond iets trager wordt, een lever die het minder goed gaat doen of een hond die suikerziekte aan het ontwikkelen is (maar nog niet het volledig heeft en dus nog alleen maar iets meer honger heeft en iets meer drinkt en dus plast)? En hoe groot denk je dat de kans is dat de meeste andere mensen deze problemen in een vroeg stadium herkennen?
Dit ja.
Acute dingen en grote veranderingen van gedrag of gang merk je wel maar honden zijn zo ontzettend hard voor zichzelf en meesters in het compenseren.
Die krul in de vacht die daarvoor sluik was, een staart die maar een paar centimeter lager gehouden wordt, die ene inademing als je in de buurt van een bepaald lichaamsdeel komt.
Kleine dingen die niet van de ene op de andere dag zichtbaar zijn, dat sluipt erin.
De nierproblemen van mijn hond kwamen pas aan het licht bij een preventieve bloedcontrole, hij toonde nul symptomen.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Bij mijn dierenarts hebben ze ook een 'seniorencheck'. Dat is een lichamelijk onderzoek waarbij extra aandacht is voor de oudere hond en daarbij een bloedonderzoek, vaak met wat korting. Faye is als oudje bij mij gekomen en voor de zekerheid heb ik zo'n seniorencheck laten doen. Steeds meer dierenartsen hebben dat, dus wel het informeren waard. Maar ik vind het dus sowieso niet gek om een bloedonderzoek te vragen bij een oudere hond, gewoon voor de zekerheid.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”