Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagje m.b.t hartmedicatie.
Moderator: moderatorteam
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Vraagje m.b.t hartmedicatie.
Toots zit nu anderhalve week aan de Vetmedin en Benakor.
Ik zit een beetje met het volgende.
Onze eigen da wilde eigenlijk nog wachten met de medicatie omdat er nog geen benouwdheids klachten zijn bij Toots, wel andere klachten waarvoor we bij de da liepen.
Bij de cardioloog is een lekkend hartklepje vastgesteld, die ook gedeeltelijk loshangt en daardoor was een kamer vergroot? Conclusie Mitralis insufficiëntie.
De cardioloog heeft de gegevens naar de da gestuurd en aan de hand daarvan wilde da eerst nog wachten met medicatie, maar omdat de cardioloog aangaf toch Toots op medicatie te willen, de da heeft nog overleg gehad met de cardioloog hierover. Hebben we dus deze medicatie mee gekregen.
Maar ik ben zo eens het e.a gaan lezen en nou lees ik eigenlijk overal dat de medicatie pas wordt gegeven bij klachten.
De klachten die Toots vooraf had zijn last van gebit, likken aan pootje etc maar geen vermoeidheids klachten o.i.d. Wel vond de Cardioloog het een wonder dat hij geen klachten heeft. Omdat het echt wel een serieuze situatie is met zijn hart.
Ik ben dus een beetje in twijfel gebracht doordat onze eigen da in eerste instantie wilde wachten ondanks het bezoek aan cardioloog en pas na contact met Cardioloog toch de medicatie mee geeft zeg maar.
De kosten van de medicatie betalen we graag, als het nodig is. Daar gaat het niet om.
Maar ik lees dus echt overal dat het niks doet als er nog geen klachten zijn.
O ja en nog iets. We hebben besloten niet meer hard te lopen met Toots. Maar hij is wel lekker actief. Ik zou dus graag wel lange wandelingen blijven doen maar weet niet zo goed de grens te trekken wat is te ver? Lange wandelingen in gewoon wandel/snuffeltempo.
Ik zit een beetje met het volgende.
Onze eigen da wilde eigenlijk nog wachten met de medicatie omdat er nog geen benouwdheids klachten zijn bij Toots, wel andere klachten waarvoor we bij de da liepen.
Bij de cardioloog is een lekkend hartklepje vastgesteld, die ook gedeeltelijk loshangt en daardoor was een kamer vergroot? Conclusie Mitralis insufficiëntie.
De cardioloog heeft de gegevens naar de da gestuurd en aan de hand daarvan wilde da eerst nog wachten met medicatie, maar omdat de cardioloog aangaf toch Toots op medicatie te willen, de da heeft nog overleg gehad met de cardioloog hierover. Hebben we dus deze medicatie mee gekregen.
Maar ik ben zo eens het e.a gaan lezen en nou lees ik eigenlijk overal dat de medicatie pas wordt gegeven bij klachten.
De klachten die Toots vooraf had zijn last van gebit, likken aan pootje etc maar geen vermoeidheids klachten o.i.d. Wel vond de Cardioloog het een wonder dat hij geen klachten heeft. Omdat het echt wel een serieuze situatie is met zijn hart.
Ik ben dus een beetje in twijfel gebracht doordat onze eigen da in eerste instantie wilde wachten ondanks het bezoek aan cardioloog en pas na contact met Cardioloog toch de medicatie mee geeft zeg maar.
De kosten van de medicatie betalen we graag, als het nodig is. Daar gaat het niet om.
Maar ik lees dus echt overal dat het niks doet als er nog geen klachten zijn.
O ja en nog iets. We hebben besloten niet meer hard te lopen met Toots. Maar hij is wel lekker actief. Ik zou dus graag wel lange wandelingen blijven doen maar weet niet zo goed de grens te trekken wat is te ver? Lange wandelingen in gewoon wandel/snuffeltempo.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Vraagje m.b.t hartmedicatie.
Ik zou de cardioloog volgen in z’n advies. Je eigen dierenarts heeft daar denk ik te weinig kennis voor om als hij de echo beelden al gezien heeft deze goed te beoordelen
Merk je in die 1,5 week al wat aan Toots vd medicatie?
Zelf zou ik hem niet te veel beperken in een actief leven. Wat is het risico? Enkele maanden korter leven? Ineens omvallen? Tov frustratie door z’n beperkingen.
Zelf zou ik hem niet te veel beperken in een actief leven. Wat is het risico? Enkele maanden korter leven? Ineens omvallen? Tov frustratie door z’n beperkingen.
- kipo
- Zeer actief
Tot voor kort was het advies om pas medicatie te gaan geven bij klachten, maar recent is er een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat het wel zinvol is om vetmedin te gaan geven als er vergroting van het hart te zien is, ongeacht of er al klachten zijn.
Benakor daarentegen lijkt niks toe te voegen, ook weer recent onderzoek.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
crutz schreef:Ik zou de cardioloog volgen in z’n advies. Je eigen dierenarts heeft daar denk ik te weinig kennis voor om als hij de echo beelden al gezien heeft deze goed te beoordelen
Onze eigen da wilde geen medicatie mee geven en op ons verzoek hebben ze contact gelegd met cardioloog omdat die wel aangaf Toots op medicatie te willen, maar de medicatie over zou laten aan onze da. Dus welke medicatie enzo.
Na het contact met cardioloog mochten we de medicatie komen halen.
Ik ben zelf absoluut voor het volgen van de cardioloog. Alleen vind het wat tegenstrijdig zeg maar vandaar dat ik er toch een beetje mee in mijn maag zit.
Wij willen Toots in niets beperken. Doen we hem geen plezier mee. Maar we hebben wel het advies mee gekregen niet meer intensief te gaan sporten. Is wel lastig want is intensief?
Gewone lange wandelingen kan Toots zich prima in vinden waar hij zelf nog wel sprintjes kan trekken bij de losloopstukken, maar we het niet meer gaan vragen van hem, het liefst zou hij wel mee gaan hardlopen maar dat ga ik gewoon niet meer doen met hem.
O wat heel apart is wij merken wel wat aan Toots.
Hij zat nog aan de metacam voor zijn gebit. Hier ben ik vorrige week vrijdag mee gestopt om te zien hoe het ging, omdat zijn gebitsbehandeling is uitgesteld en de da echt oas gaat behandelen als het echt niet anders kan. Maargoed hij heeft sinds die vrijdag geen metacam meer gehad en hij eet op echt harde dingen na gewoon alles. En geeft geen pijn aan alleen als hij heel hard gaapt? Maar hij likt ook minder aan zijn pootje. Wij gaan dit allemaal weer mee nemen naar de da. Omdat ik het nu geen noodzaak vind de gebitsbehandeling. Het is zo een heel warrig verhaal denk ik.
Als ik dan toch bezig ben met wijzigen.
Toots heeft ook artrose in de ellebogen. Maar hij laat hier ook in zijn lopen niks van merken en met opstaan of iets ook niet. Maar het zit er wel.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 30 sep 2017 10:26, 3 keer totaal gewijzigd.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
kipo schreef:Tot voor kort was het advies om pas medicatie te gaan geven bij klachten, maar recent is er een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat het wel zinvol is om vetmedin te gaan geven als er vergroting van het hart te zien is, ongeacht of er al klachten zijn.
Dank je wel.
Dat van de Benakor ga ik voorleggen, we hebben voor een maand mee gekregen. Daarna gaan we sowieso nieuwe medicatie halen en de da wil in Toots zijn bek kijken ivm gebitsproblemen. En dan kan ik dat dus voorleggen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Sorry, geen advies.
Maar wel een vraagje. Misschien kan Kipo dit uitleggen.
Benakor en Cardisure worden allebei gegeven bij klepinsufficientie. cardisure is een vaatverwijder (toch?) en Benakor een bloeddrukverlager. Als je de vaten wijder maakt wordt de bloeddruk automatisch lager (natuurkunde;) maar waarom wordt er bij de ene hond voor het ene gekozen en bij de andere hond voor het ander?
Benakor en Cardisure worden allebei gegeven bij klepinsufficientie. cardisure is een vaatverwijder (toch?) en Benakor een bloeddrukverlager. Als je de vaten wijder maakt wordt de bloeddruk automatisch lager (natuurkunde;) maar waarom wordt er bij de ene hond voor het ene gekozen en bij de andere hond voor het ander?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Goede vraag. Sorry niet nodig 
-
Kimmie
ik zou zeker de vetmedin geven,hij heeft hoe dan ook een hartprobleem dus zou daarom de medicatie zeker niet laten
wat betreft de beweging geven,Tino kreeg vanaf zijn 11de vetmedin voor een slechter hart en die heb ik alles laten doen wat hij normaal deed,nergens in beperkt,hij is op ruim 12 nog geopereerd aan een tumor in zijn ooglid onder narcose,ook goed gegaan,en hij is uiteindelijk met 14,5 aan zijn hart dood gegaan...
wat betreft de beweging geven,Tino kreeg vanaf zijn 11de vetmedin voor een slechter hart en die heb ik alles laten doen wat hij normaal deed,nergens in beperkt,hij is op ruim 12 nog geopereerd aan een tumor in zijn ooglid onder narcose,ook goed gegaan,en hij is uiteindelijk met 14,5 aan zijn hart dood gegaan...
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Heavy schreef:Ik denk dat je alles behalve wandelen wel onder intensief sporten kan scharen.Tijdens een wandeling kan hij zelf zijn tempo aangeven en eventueel gaan liggen als hij moe is .
Dit is mijn gedachte ook.
Ik vind het belangrijkste dat Toots plezier heeft en dat heeft hij ook met wandelen en als hij dan zelf natuurlijk nog kan spelen en dien. Omgang met andere honden als die druk doen ga ik hem niet ontzeggen. Ik vind dat dan af gaan van de kwaliteit. Het sporten is leuk maar geen must natuurlijk.
- kipo
- Zeer actief
Cardisure is hetzelfde als vetmedin, het heeft 2 belangrijke werkingsmechanismen, ten eerste is het positief inotroop, dwz dat het de contractiekracht van de hartspier verbetert, daarnaast werkt het vaatverwijdend (en ja, daar zakt de bloeddruk van). Benakor is een ACE-remmer, het remt het Renine-Angiotensine-Aldosteron systeem, Angiotensine vernauwt de vaten, door dat te remmen verwijden de vaten en Aldosteron zorgt ervoor dat de nieren zout en water vasthouden, als je dat remt, verlaagt de bloeddruk ook.sirene schreef:Sorry, geen advies.
ACE-remmers bestaan al veel langer dan pimobendan (de werkzame stof in vetmedin en cardisure) en daar zijn een aantal dierenartsen dus veel vertrouwder mee.
In 2008 werd de QUEST-studie gepubliceerd, in deze studie werd aangetoond dat de overlevingsduur van honden met klepinsufficientie veel langer was met pimobendan dan met ACE-remmers.
Nu recent is er de EPIC-studie, die zegt dat het verstandig is om al met pimobendan te beginnen voordat er klachten optreden, maar ook dat ACE-remmers eigenlijk weinig toevoegen in de behandeling van klepinsufficientie.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Kan het zo zijn dat de ACE remmers in ons geval Benakor de werking van pimobendan Vetmedin kan versterken? Dat dat de rede is van dat medicijn erbij geven, of zeg ik nu iets heel geks?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
kipo schreef: Cardisure is hetzelfde als vetmedin, het heeft 2 belangrijke werkingsmechanismen, ten eerste is het positief inotroop, dwz dat het de contractiekracht van de hartspier verbetert, daarnaast werkt het vaatverwijdend (en ja, daar zakt de bloeddruk van). Benakor is een ACE-remmer, het remt het Renine-Angiotensine-Aldosteron systeem, Angiotensine vernauwt de vaten, door dat te remmen verwijden de vaten en Aldosteron zorgt ervoor dat de nieren zout en water vasthouden, als je dat remt, verlaagt de bloeddruk ook.
ACE-remmers bestaan al veel langer dan pimobendan (de werkzame stof in vetmedin en cardisure) en daar zijn een aantal dierenartsen dus veel vertrouwder mee.
In 2008 werd de QUEST-studie gepubliceerd, in deze studie werd aangetoond dat de overlevingsduur van honden met klepinsufficientie veel langer was met pimobendan dan met ACE-remmers.
Nu recent is er de EPIC-studie, die zegt dat het verstandig is om al met pimobendan te beginnen voordat er klachten optreden, maar ook dat ACE-remmers eigenlijk weinig toevoegen in de behandeling van klepinsufficientie.
Wat kan dan de reden zijn dat een cardioloog Benakor voorschrijft ? Het klinkt voor mij logischer om eerst met pimobendan te starten.
Oh lees nu dat Toots het samen krijgt. Dat had ik niet begrepen. Ben benieuwd waarom want ze doen dus eigenlijk hetzelfde maar op een andere manier. Maar dat klinkt voor mij nogal heftig voor een hond zonder klachten.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
De da heeft het ook nog gehad over een derde medicijn. Die pas ingezet wordt als er daadwerkelijk klachten komen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- kipo
- Zeer actief
QUEST en EPIC zijn natuurlijk maar 2 studies, cardiologen hebben elk hun eigen meningen en voorkeuren, gebaseerd op hun kennis en ervaring. Bovendien las ik dat het de cardioloog verbaasde dat Toots geen klachten had, dus misschien zag het er op de echo en stuk erger uit.sirene schreef:dankjewel voor je uitleg.
Wat kan dan de reden zijn dat een cardioloog Benakor voorschrijft ? Het klinkt voor mij logischer om eerst met pimobendan te starten.
Oh lees nu dat Toots het samen krijgt. Dat had ik niet begrepen. Ben benieuwd waarom want ze doen dus eigenlijk hetzelfde maar op een andere manier. Maar dat klinkt voor mij nogal heftig voor een hond zonder klachten.
Dat derde medicijn is waarschijnlijk furosemide of prilactone. Vochtafdrijvers inderdaad.
-
blondie
- Zeer actief
Wat naar dat Toots het aan zijn hart heeft. Ik hoop dat met de medicatie hij nog lang zonder veel klachten meegaat.toots schreef:kipo schreef:Tot voor kort was het advies om pas medicatie te gaan geven bij klachten, maar recent is er een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat het wel zinvol is om vetmedin te gaan geven als er vergroting van het hart te zien is, ongeacht of er al klachten zijn.
Dank je wel.
Dat van de Benakor ga ik voorleggen, we hebben voor een maand mee gekregen. Daarna gaan we sowieso nieuwe medicatie halen en de da wil in Toots zijn bek kijken ivm gebitsproblemen. En dan kan ik dat dus voorleggen.
Ik heb er geen ervaring mee, ja ik kwam te laat achter het hartprobleem van mijn hond
Maar goed, de klachten bij mijn hond waren vrij acuut en te heftig om nog iets te kunnen doen.
Gelukkig ben je er voor Toots wel redelijk op tijd bij, dat is een kleine troost wellicht.
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Rana kreeg medicatie voordat ze klachten kreeg. Toen ze klachten kreeg, kreeg ze meer medicatie maar toen was het vrij snel klaar. Ze heeft ongeveer een jaar of 2 klachtenvrij met medicijnen geleefd.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Zowel de da als Cardioloog hebben beiden wel verteld dat hij op de medicatie nog lang mee kan.
Mits er geen echte serieuze klachten komen.
De Cardioloog verbaasde zich erover dat hij geen klachten heeft omdat het hartklepje gedeeltelijk loshangt. Hij legde het uit als een parachute die aan touwtjes hangt waarvan een paar touwtjes zijn afgebroken dan is er een flap van die parachute die door de wind sneller heen en weer gaat of om kan klappen soms. En door bepaalde ademhaling weer weer terug klapt. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het allemaal zit. Maar de cardioloog had het ook over vocht en daardoor krijgen veel hondjes het benouwd maar dat merk je dus niet aan Toots.
De echo ben ik zelf wel van geschrokken omdat die dus idd liet zien dat een van de kamers flink groter was. Dat het hartklepje lekte had ik ergens al verwacht ivm de hartruis maar dat het los hing voor een deel niet.
Mits er geen echte serieuze klachten komen.
De Cardioloog verbaasde zich erover dat hij geen klachten heeft omdat het hartklepje gedeeltelijk loshangt. Hij legde het uit als een parachute die aan touwtjes hangt waarvan een paar touwtjes zijn afgebroken dan is er een flap van die parachute die door de wind sneller heen en weer gaat of om kan klappen soms. En door bepaalde ademhaling weer weer terug klapt. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het allemaal zit. Maar de cardioloog had het ook over vocht en daardoor krijgen veel hondjes het benouwd maar dat merk je dus niet aan Toots.
De echo ben ik zelf wel van geschrokken omdat die dus idd liet zien dat een van de kamers flink groter was. Dat het hartklepje lekte had ik ergens al verwacht ivm de hartruis maar dat het los hing voor een deel niet.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ik heb een mail van de cardioloog die ik door moest sturen naar onze da omdat die van de cardioloog bij hun niet binnen kwam.
Ik kan die mail met pdf wel naar jou sturen kipo als je het intressant vind?
Er staan ook waardes in
Er staan ook waardes in
- kipo
- Zeer actief
Ja, zeker!toots schreef:Ik heb een mail van de cardioloog die ik door moest sturen naar onze da omdat die van de cardioloog bij hun niet binnen kwam.
Er staan ook waardes in
-
Tring
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hey, mijn Chi heeft dat ook. Die strengetjes die het klepje op de plek houden, daarvan zijn er een paar kapot en je zag het klepje zo terugslaan
Hier ook op de Vetmedin, Benakor en plastabletjes. Ik zou dat wel doen hoor. Klopt dat ze zeggen, pas als er klachten zijn. Maar dat is vanwege de kosten. Vorig jaar werd me verteld dat de nieuwe studie net was afgerond en dat daaruit bleek dat eerder starten met medicatie juist zorgt voor een hogere levensverwachting... Daarbij denk ik dat wanneer je hondje zo'n slecht hart heeft, je gewoon echt de tabletten moet gaan geven want anders gaat het snel fout. De medicatie geeft hele goede ondersteuning. De cardioloog én de dierenarts hebben tegen mij gezegd alleen nog maar korte wandelingetjes van max. een half uur en niet teveel inspanning.. Zwemmen mag bijvoorbeeld wel, maar intensief balspel niet. Ook niet in de middag lopen, maar gelukkig komen de koude maanden er weer aan, dus geen last meer van teveel zon
Kijk eens op http://www.heart2heartpets.nl voor meer info.
xx Marr en Keeff

- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Bij Micron is in 2011 een ruisje ontdekt , hij is toen direct op de medicijnen gegaan waaronder ook een kwart plastabletje per dag.
Daar heeft hij het jaren goed op gedaan tot hij korte tijd geleden toch wel last kreeg, hij is inmiddels al wel 13 jaar oud.
Ik wilde een gesprek met de da om aan te geven dat ik niet wilde dat hij een lijdensweg zou krijgen maar die zag het toch wat minder somber in en verhoogde de plasmedicatie wat en hij kreeg er vanaf toen ook vetmedin bij en daar doet hij het nu weer prima op.
Hij is duidelijk weer veel actiever en vrolijk en hij wandelt best nog wat af op een dag.
Wel hebben we voor langere wandelingen tegenwoordig een rugtas bij ons waar hij in kan.
Dat vind hij prima en zo kan hij eigenlijk nog overal aan mee doen.
Als hij in deze conditie blijft heb ik er alleszins vrede mee als hij 16 ofzo gaat worden
Daar heeft hij het jaren goed op gedaan tot hij korte tijd geleden toch wel last kreeg, hij is inmiddels al wel 13 jaar oud.
Ik wilde een gesprek met de da om aan te geven dat ik niet wilde dat hij een lijdensweg zou krijgen maar die zag het toch wat minder somber in en verhoogde de plasmedicatie wat en hij kreeg er vanaf toen ook vetmedin bij en daar doet hij het nu weer prima op.
Hij is duidelijk weer veel actiever en vrolijk en hij wandelt best nog wat af op een dag.
Wel hebben we voor langere wandelingen tegenwoordig een rugtas bij ons waar hij in kan.
Dat vind hij prima en zo kan hij eigenlijk nog overal aan mee doen.
Als hij in deze conditie blijft heb ik er alleszins vrede mee als hij 16 ofzo gaat worden

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl