De hond van mijn moeder krijgt sinds ruim een half jaar prednison voor wat waarschijnlijk allergie klachten zijn. Hij zal dit waarschijnlijk altijd moeten blijven slikken want als ze afbouwen komen de klachten weer terug. Maar mijn moeder zit een beetje met de bijwerkingen in haar maag. Buiten het feit dat Shosha van de prednison heeel veel drinkt en dus ook bizar veel plast, krijgt hij er ook vreselijk honger van. Ook is hij slomer, een sprintje trekken tijdens de wandeling zit er bijvoorbeeld niet meer in en de wandelingen worden korter. Het meest opvallende is zijn vacht. Na de laatste rui lijkt het wel alsof de ondervacht is uitgevallen en er geen nieuwe ondervacht voor terug is gekomen. De bovenvacht zit er nog wel. Maar al met al is het een stuk dunner en kaler. Zijn buik (die eerst dicht behaard was) is zelfs bijna helemaal kaal en in zijn kraag, waar het eerst echt onmogelijk was om uberhaupt de huid tevoorschijn te halen, kun je nu ook op de huid kijken. Ik heb wat foto's gemaakt ter illustratie, al zijn ze vanwege het licht niet echt scherp.
Boven op zijn rug, je kunt hier goed zien dat er geen ondervacht meer is:
Achter zijn oren kun je er zo al recht doorheen kijken:
Zn blote buik:
Ook is hij sinds hij prednison gebruikt dus steeds te dik, vanwege de sloomheid en de honger. Hij krijgt al niet veel eten en als ze nog minder geeft gaat ie poep eten en is ie de hele dag echt alleen nog maar met eten bezig dus dat is ook geen doen.
De vraag is dus: hoe kan mijn moeder hier het best mee om gaan? Is er bijvoorbeeld iets dat ze hem kan geven voor de vacht, en zijn er tips om te zorgen dat de sloomheid minder wordt? Ze heeft voor nu even apoquel besteld om te kijken of dat beter werkt, maar dat is toch wel een stukje duurder dan prednison en op de langere termijn ligt dat eigenlijk iets buiten haar budget. Dus, alle tips zijn welkom!
Ohja, het gaat dus om Shosha, een middenslag keeshond van 5,5 jaar oud. Shosha zegt alvast bedankt!