Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe doe ik dit het beste.
Moderator: moderatorteam
- Simone-H
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Hoe doe ik dit het beste.
Hoe doe ik dit het beste. Ik lees hier de topics over vechthonden e.d. En ik zie het op t.v. en in de krant. Ik heb al eens beschreven hoe Pepper (bijna 1 jr.) is aangevallen. Ik ben door dit alles bijzonder voorzichtig geworden, ik zou het vreselijk vinden (wie niet) als Pepper door zo'n hond doodgebeten zou worden. Er wonen hier bij mij in de buurt nog al wat van dat soort honden (vorige week is een meisje in het gezicht gebeten) en ik ben al diverse keren een blokje om gegaan. Hoewel ik in het normale leven niet iemand ben die problemen uit de weg gaat, deze wel. Er is ook een paar keer een situatie geweest dat ik naar de andere kant van de straat ging en Pepper zoveel mogelijk achter de auto's en/of bomen hield. Maar wat als ik het niet kan vermijden dat we elkaar moeten passeren? Is het dan verstandig Pepper op te tillen en zoveel mogelijk uit het zicht van de andere hond te houden. Of is dat juist iets uitlokken?
Opgetild kan ik ook beter zorgen dat Pep de ander niet ziet, want naast mij lopend heeft ze de neiging om, als ze denkt dat het gevaar zo ongeveer voorbij is, te gaan blaffen. Is grootspraak dan, maar kan de andere hond juist aanmoedigen dat kleine mormel te pakken.
Ik zou het fijn als jullie me hierin raad kunnen geven.
Opgetild kan ik ook beter zorgen dat Pep de ander niet ziet, want naast mij lopend heeft ze de neiging om, als ze denkt dat het gevaar zo ongeveer voorbij is, te gaan blaffen. Is grootspraak dan, maar kan de andere hond juist aanmoedigen dat kleine mormel te pakken.
Ik zou het fijn als jullie me hierin raad kunnen geven.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Hoe doe ik dit het beste.
Zo te horen ben je alleen van plan je hond op te tillen als je zo'n hond van dichtbij moet paseren en je geeft zelf al aan dat het niet vaak voor zou komen.
Ik zou die keren hondje mooi optillen en geen risico's gaan lopen. Mochten ze echt kwaad willen dan ben je er met zulke honden vaak te laat bij op zo'n korte afstand. Dat vind ik wel het enge aan zulke honden.. het kunnen echt van die "silent killers" zijn.
Ik zou die keren hondje mooi optillen en geen risico's gaan lopen. Mochten ze echt kwaad willen dan ben je er met zulke honden vaak te laat bij op zo'n korte afstand. Dat vind ik wel het enge aan zulke honden.. het kunnen echt van die "silent killers" zijn.

- Simone-H
- Zeer actief
Dankjewel voor jullie reaktie.Hylos schreef:Zo te horen ben je alleen van plan je hond op te tillen als je zo'n hond van dichtbij moet paseren en je geeft zelf al aan dat het niet vaak voor zou komen.
Uit jou eerste zin lijkt het dat het niet zo goed zou zijn als ik de hond vaker op zou tillen?
Mijn vraag kwam ook door mijn gedachte dat als zo'n hond kwaad wil hij Pepper evengoed aan zou vallen, ook op mijn arm. Terwijl ik Pepper dan draag zal ik ook zorgen dat ze niet reageert op de andere hond. Als ik zo'n confrontatie aan zie komen zou ik mijn hond ruim op tijd willen optillen.
Maar wat ik al eerder schreef, ik zal als eerste alles proberen om deze situatie te vermijden.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ik kan me eigenlijk niet veel situaties voorstellen waarin het echt onmogelijk is om elkaar niet te passeren. Je kunt áltijd omkeren en teruglopen toch? Desnoods het andere baasje vragen even te wachten. Maar mocht het toch echt moeten dan vraag ik me af of optillen echt het beste is. Ik kan me zomaar voorstellen dat dat juist de interesse van de passerende klapkaak wekt 
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik zou verhuizen naar het platteland als ik zo je angsten lees
. In de meeste grote steden kun je nu eenmaal niet lopen zonder een SPA tegen te komen. Zolang ze aan de riem zitten zou ik ze normaal passeren(of oversteken). En bij loslopende loeders of mensen waar het er niet echt naar uitziet dat ze hun vechthond onder controle hebben, dan zou ik je hondje wel optillen.
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
helemaal mee eens. Daarbij heb ik een aantal keren echt ervaren dat het honden juist enorm triggert als een andere hond is opgetild. Alsof je daarmee juist agressie uitlokt.mijke schreef:Ik kan me eigenlijk niet veel situaties voorstellen waarin het echt onmogelijk is om elkaar niet te passeren. Je kunt áltijd omkeren en teruglopen toch? Desnoods het andere baasje vragen even te wachten. Maar mocht het toch echt moeten dan vraag ik me af of optillen echt het beste is. Ik kan me zomaar voorstellen dat dat juist de interesse van de passerende klapkaak wekt
gewoon ontwijken of evt. stil staan en je hond met je houding wat beschermen en kort houden.
Laatst gewijzigd door Sas op 22 aug 2016 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

- lotje&famke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Flootje is ook maar een klein hondje van 11 kilo. Ik kom heel vaak stafford etc tegen in de stad. Ik weet wel dat ze ernstige schade aan kunnen richten als het mis gaat, maar mijn persoonlijke ervaring is dat het grootste aantal wat ik tegenkom goede baas begeleiding heeft of vriendelijk is. Ik ken ze als energieke vrolijke blij blij blij bekken. Misschien scheelt het dat Flo een teefje is. Met staff baasjes die ik ken en vertrouw loop ik rustig een eindje op, de honden lopen dan relaxt naast elkaar. Bij honden die ik niet ken / of waarbij ik het overwicht van de baas of de hond zelf niet vertrouw, heb ik de voorkeur voor veel ruimte met het passeren, ook bij kleintjes. Daar probeer ik voor te zorgen; omkeren, zijstraat ingaan, oversteken. Meestal lukt het wel. Lastig wordt het pas als de andere hond losloopt en achter je aan komt rennen ondanks de afstand. Ik heb een keer gehad dat een baasje hem niet kon houden en het beest mij achter aankwam. Beest bij het tuig gepakt, mijn hond losgelaten en de andere hond met zijn riem aan een lantarenpaal gebonden (dat ging niet makkelijk, beest was reuze sterk). Waarschijnlijk was het ook wel goed afgelopen als ik dat niet had gedaan, maar dat risico wilde ik niet lopen. Het beest oogde niet direct agressief, maar was wel een enorme spanningsbom. Ook in grote losloopgebieden kom ik ze wel eens tegen, als ik ze daar niet kan ontwijken laat ik Flo bij de waterkant wat snuffelen, gooi een takje in het water ofzo. Het andere beest komt vaak alleen maar even snuffelen, soms wat patsen en loopt dan weer door. Als ie lomp gaat spelen vraag ik de baas of hij m even bij zich wil houden tot wij gepasseerd zijn omdat die van mij niet druk kan spelen vanwege haar heup ( soms krijg je dan een vervelende opmerking, maar dat kan ik wel hebben:).
Wat betreft optillen; ik zou Flo niet hoog genoeg kunnen houden , het andere beest zou als ie kwade bedoelingen heeft haar zo uit mn handen kunnen trekken. Ze vinden het interessant, een opgetilde hond, gaan opspringen. Flo kan dan ook niet meer communiceren, wat dat betreft red ze zich vaak toch aardig om niet gepakt te worden. Mijn moeder heeft in zo'n situatie haar hondje een keer boven haar hoofd getild. Het beestje moest plassen van angst , zo op dr hoofd. Als het zou helpen zou ik het doen.
Weet je, ik zou er niet te bang voor zijn, dat helpt je niet. Probeer het te voorkomen. Probeer rustig te blijven als je het niet kunt ontwijken, vaak hebben ze geen kwade bedoelingen. Je kunt van te voren niet bedenken wat je zou doen als het mis gaat, want dat gaat zo snel, meestal reageer je dan instinctief. Ik heb eens gelezen dat de enige manier om een 'klapkaak' van je hond los te krijgen is door hem te wurgen met je riem. Als het nodig is dan doe ik dat. Maar hopelijk komt het nooit zo ver.
Succes; ik hoop dat je goede / vriendelijke aardige klapkaak baasjes tegenkomt die goed rekening met je hondje houden. Ze bestaan
Wat betreft optillen; ik zou Flo niet hoog genoeg kunnen houden , het andere beest zou als ie kwade bedoelingen heeft haar zo uit mn handen kunnen trekken. Ze vinden het interessant, een opgetilde hond, gaan opspringen. Flo kan dan ook niet meer communiceren, wat dat betreft red ze zich vaak toch aardig om niet gepakt te worden. Mijn moeder heeft in zo'n situatie haar hondje een keer boven haar hoofd getild. Het beestje moest plassen van angst , zo op dr hoofd. Als het zou helpen zou ik het doen.
Weet je, ik zou er niet te bang voor zijn, dat helpt je niet. Probeer het te voorkomen. Probeer rustig te blijven als je het niet kunt ontwijken, vaak hebben ze geen kwade bedoelingen. Je kunt van te voren niet bedenken wat je zou doen als het mis gaat, want dat gaat zo snel, meestal reageer je dan instinctief. Ik heb eens gelezen dat de enige manier om een 'klapkaak' van je hond los te krijgen is door hem te wurgen met je riem. Als het nodig is dan doe ik dat. Maar hopelijk komt het nooit zo ver.
Succes; ik hoop dat je goede / vriendelijke aardige klapkaak baasjes tegenkomt die goed rekening met je hondje houden. Ze bestaan

- Simone-H
- Zeer actief
Bedankt voor je antwoord.Wat betreft optillen; ik zou Flo niet hoog genoeg kunnen houden , het andere beest zou als ie kwade bedoelingen heeft haar zo uit mn handen kunnen trekken. Ze vinden het interessant, een opgetilde hond, gaan opspringen.
Zoiets had ik in mijn vraag ook staan, dat het juist iets zou uitlokken als ik de hond zou optillen.
Ik zal ontmoetingen verder zoveel mogelijk vermijden. Ik ben zo voorzichtig geworden omdat Pepper nu al twee keer door zo'n hond is aangevallen. De eerste keer zelfs door twee. Daar waren toen drie volwassenen bij en de man trok razendsnel de hond van Pepper af. De tweede keer door een hond die door een meisje aan de lijn werd gehouden. De hond nam een sprint en meisje liet los. Bijde keren is verder goed afgelopen maar ik wil een derde keer graag vermijden.
Nogmaals iedereen bedankt voor de reakties.
P.s. Ik ga niet verhuizen.
-
Lemuria
Elke situatie is anders, dus dat wordt gewoon improviseren. Ik liep een paar maanden terug met m'n honden (waaronder 1 "zo'n hond", jaja
) over de heide toen er een gigantische Catahoula Leopard Dog-teef opdringerig kwam buurten. D'r baasjes liepen 300 meter erachter en waren mennekes van een jaar of 17. Die hond straalde echter iets heél vervelends uit dus ik heb m'n Stafford het water ingestuurd en die kleine op de arm gepakt. Als die hond had opgesprongen had ik plan A en B al in m'n kop.
Verder wat Hippo zegt. Ik heb vaker van je gelezen dat je bang bent, dus dat straal je naar je hond ook uit. Niet raar dat die dan begint te grootbekken
Verder wat Hippo zegt. Ik heb vaker van je gelezen dat je bang bent, dus dat straal je naar je hond ook uit. Niet raar dat die dan begint te grootbekken
-
kiekerdepiekske
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Maltezer
Tsja, ik doe het volgens 'de regels' misschien niet goed maar als er ik een grote hond tegenkom die ik echt niet vertrouw (en veel lopen er gelukkig in ons dorp niet rond) dan til ik Bella op. In het verleden een aanvaring gehad met een Mechelaar (die niet eens vervelend begon maar wel ontaardde in een vervelend partijtje rollebollen dat voor Bella niet leuk meer was en de Mechelaar die haar pootje niet meer wilde loslaten...). De dierenarts die ik er 's avonds bij liet komen omdat Bella echt volledig over haar toeren was en bleef gillen zei toen, en dat zal ik nooit meer vergeten, dat zo'n kleine hond van 3 kilo natuurlijk ook veel kwetsbaarder was in zo'n situatie en dat ze diezelfde middag nog een shih tzu had moeten laten inslapen omdat zijn ruggengraat in een vergelijkbare situatie onherstelbaar beschadigd was. Ik ben - misschien zelfs overdreven - zuinig op mijn hondje en kies er sindsdien voor om haar op te tillen. Liever onverantwoord dan kapot. Mocht een hond het dan ooit in z'n hoofd krijgen om tegen me op te springen ben ik meer dan bereid om een flinke schop uit te delen (plan B).
- Simone-H
- Zeer actief
Sorry dat ik het benoem als "zo'n hond".Lemuria schreef:Elke situatie is anders, dus dat wordt gewoon improviseren. Ik liep een paar maanden terug met m'n honden (waaronder 1 "zo'n hond", jaja) over de heide toen er een gigantische Catahoula Leopard Dog-teef opdringerig kwam buurten. D'r baasjes liepen 300 meter erachter en waren mennekes van een jaar of 17. Die hond straalde echter iets heél vervelends uit dus ik heb m'n Stafford het water ingestuurd en die kleine op de arm gepakt. Als die hond had opgesprongen had ik plan A en B al in m'n kop.
Ik wil daarmee jou echt niet te kort doen, of zelfs maar beledigen. Ik ken simpelweg de verschillende rassen niet. Ik lees hier meer dan ik post, en weet dat ik jou met je honden wel tegen wil komen. (Ook het kleintje wat je momenteel opvangt)
In het begin dat ik met Pepper liep was ik helemaal niet bang. Ik dacht, achteraf naief, dat de meeste honden elkaar wel leuk zouden vinden. Toen ik die eerste keer die mensen met die twee honden tegenkwam had ik ruim de tijd gehad een ontmoeting te vermijden. Dat was op heel overzichtelijk terrein. Maar ik bedacht het me niet eens, en er waren drie volwassenen bij, dus de baas ook. Voor mijn gevoel was het goed. Ik heb toen absoluut niets van angst uitgestraald want dat was ik gewoon niet. Ook de tweede keer was mijn angstkwartje eigenlijk nog niet gevallen. Zelf betitel ik het eigenlijk niet als angst. Meer als dat ik nu niet meer zo vol vertrouwen naar baas en hond kijk, oh dat komt wel goed. Minder naief dus. En daardoor veel voorzichtiger.