Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond op vakantie minder handig dan gedacht ^.^ tips graag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Aantal honden: 2

hond op vakantie minder handig dan gedacht ^.^ tips graag

Ongelezen bericht door Romy_ »

Een vriendin van mij is op vakantie en vroeg of ik op haar hond wilde passen.

Het gaat om een Vizsla en mijn eigen hond is een dwergschnauzer. Beide teefjes.

Met wandelen ging het heel leuk altijd dus ik dacht , gezellig voor mijn hond, doe maar!

Probleem #1 dominant gedrag?
Nou.. Het ging mis toen mijn hond aan een balletje kwam, de oppashond viel uit tegen mijn hond. Dit heb ik gecorrigeerd want het leek meer dan snauwen en mijn hond schreeuwde hard. Sinds dien geen speeltjes meer dus. Ook gromt zij naar mijn hond als ze dichtbij haar mand kwam of voerbak.

Na de snauw is mijn hond heel erg bang voor de oppashond. Ze blijft continu in een hoekje zover mogelijk van de oppashond vandaan zitten. Zelfs op het balkon in de regen als ik de deur openlaat. De oppashond is niet agressief en probeert aan mijn hond te ruiken. En is ook een paar keer gaan liggen om zichzelf kleiner te maken. Maar mijn hond blijft angstig. (buiten met wandelen of in de auto gaat het goed samen, het is alleen in huis waar het territorium probleem zich voordoet)

Probleem #2 huis verbouwen xD
De oppashond is vrij jong en energiek , ik wandel 3x een uur met haar waarvan een groot deel van de wandeling los is. Als ik thuis niet ook nog speel en haar niet gelijk aandacht geef (wat al lastig is met de speeltjes jaloezie dus) dan vind ze het leuk om aan mijn stoel te gaan knagen en ze heeft al een plint van de vloer afgetrokken..

Wat ik gedaan heb is de helft van de woonkamer afgesloten door een bench in het midden te zetten (het zijn 2 ruimtes van 15-20m2 die met een gangpad verbonden zijn , die heb ik dus geblokkeerd zodat ze mij beiden kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen. Hun eigen plekje dacht ik.. en dan in die ruimte zo min mogelijk dat ze kapot kan maken.

Probleem #3 Janken/huilen
Als ze in die 2e ruimte zit is ze continu aan t janken. Zelfs als ik dus 1 meter van haar vandaan zit. Nu ga ik hoe dan ook binnenkort even weg moeten naar de winkel of iets dergelijks. Gok ik het erop dat ze mijn huis helemaal sloopt en laat ik haar in de woonkamer en mijn hond boven in de slaapkamer? Of laat ik haar dan maar een uur janken? Een bot heeft ze binnen 10min op trouwens en de botten die ik heb voor mijn hond met voedselallergie die niet op gaan (anco root, rendier bot, nylabone) die hoeft ze niet.

Alle tips zijn welkom en alvast heel erg bedankt voor de moeite:) Anders is het 2 weken doorbijten en nooit meer :p
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: hond op vakantie minder handig dan gedacht ^.^ tips graa

Ongelezen bericht door Sas »

hoe oud is die visla eigenlijk?
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Oeps...
Hoe lang is die vakantie?
Sas
Zeer actief

mosquito1980 schreef:Oeps...

3 maanden backpacken in Azie, hoezo??

( ik lees nu in ieder geval nog 2 weken)
Afbeelding
Romy_
Zeer actief

Sas schreef:hoe oud is die visla eigenlijk?
2 jaar, mijn hond is 3 maar een stuk rustiger
Romy_
Zeer actief

Sas schreef:

:goeie: Ja dat zou mooi zijn. Gelukkig nog maar 2 (2.5) weken ;) Ze is hier sinds maandag :)
Sas
Zeer actief

poeh..ik heb niet echt tips behalve: ga ook apart met je eigen hond lopen of laat die bijv. bij jou slapen. Als wij een loge hebben merk ik dat mijn eigen honden wat 1-op-1 aandacht missen.
Afbeelding
Sas
Zeer actief

dat slopen had het baasje wel even mogen melden.
Afbeelding
Romy_
Zeer actief

Sas schreef:poeh..ik heb niet echt tips behalve: ga ook apart met je eigen hond lopen of laat die bijv. bij jou slapen. Als wij een loge hebben merk ik dat mijn eigen honden wat 1-op-1 aandacht missen.
Ze slaapt bij mij in bed nu en de oppashond beneden ^.^ Maar dat wandelen kan ik inderdaad proberen dankjewel
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Sas schreef:

:oeps: .... :blont: sorry daar las ik voorbij
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Misschien dat de hond heel anders is bij haar eigen baas?Skye is hier in huis heel rustig, loopt netjes aan de riem, sloopt niets en kan uren alleen blijven. Bij anderen moeten ze als het ware weer bij 0 beginnen. Hij zal het bij een ander niet zomaar doen omdat hij het bij mij ook doet.

Ik zou het eerst een paar dagen de tijd geven zodat de hond kan wennen met alleen blijven. Evt logeerhond aan een kort lijntje aan je stoel zodat je eigen hond wat kan wennen?

Toen wij onze 2e hond erbij kregen wilde onze 1e er niets van weten, na 1,5wk speelde ze voorzichtig samen. Als de logeerhond niet agressief is zou ik het gewoon wat op zijn beloop laten.

Maar kan me voorstellen dat je had gehoopt dat het wat anders zou lopen. Beetje mosterd na de maaltijd, maar misschien als je ooit nog eens oppast op een hond eerst 2 nachtjes op proef ipv meteen 3 weken?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat hebben de bazen zelf voor ritme met haar? Dus qua wandelen/fietsen/speuren/hersenwerk?
Romy_
Zeer actief

Zamunda schreef:Wat hebben de bazen zelf voor ritme met haar? Dus qua wandelen/fietsen/speuren/hersenwerk?
Zij fietsen 's ochtends met de hond maar ik vind dit eerlijk gezegd eng, ik heb nog nooit met een hond gefietst en ze is best sterk :P
Tara schreef:Je hebt een werkhond te logeren, die waarschijnlijk meer behoefte heeft aan mentale bezigheid dan jij dacht. Ik zou heel duidelijk grenzen stellen, niks grommen en spullen claimen en verder zou ik haar taakjes geven. Apporteert ze? Dan zou ik dat soort spelletjes met haar doen. Koekjes verstoppen en laten zoeken. En ook tijdens de wandelingen apporteerspelletjes doen.
Moet ik mijn eigen hond dan op de slaapkamer opsluiten om ruzie te voorkomen? en dan een uur bijvoorbeeld balletjes gooien/dingen verstoppen?

En dan bijv omruilen en haar op de slaapkamer zetten en 1 op 1 een uur met mijn eigen hond?
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Romy_ schreef:
Sas schreef:poeh..ik heb niet echt tips behalve: ga ook apart met je eigen hond lopen of laat die bijv. bij jou slapen. Als wij een loge hebben merk ik dat mijn eigen honden wat 1-op-1 aandacht missen.
Ze slaapt bij mij in bed nu en de oppashond beneden ^.^ Maar dat wandelen kan ik inderdaad proberen dankjewel
Ik zou het juist andersom aanpakken. De eerste keer dat ik op mijn moeders hond paste waren er tussen Oor en Shosha ook wat probleempjes van gelijke aard. Die werden minder toen ik Shosha niet meer als een logeerhond behandelde, maar dezelfde privileges gaf als Oortje - dus samen in mijn slaapkamer slapen - zodat duidelijk werd dat Shosha nu ook even echt bij de 'roedel' hoorde. Die 1 op 1 aandacht gaf ik dan gewoon overdag om en om. Ging er een even in de bench en de ander op de bank. En dan afwisselen. En daarna samen aandacht, door een beetje te trainen. Allebei een snoepje geven, maar pas als ze allebei zitten, of af liggen, dat ze iig allebei braaf moeten zijn om samen iets voor elkaar te krijgen. Naar mijn idee schepte dat een band. Ik weet natuurlijk niet of dat in jouw geval ook kan helpen maar het is misschien het proberen waard als je nog 2,5 week moet. Succes!
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik zou het in ieder geval absoluut niet tolereren als de oppashond naar mijn eigen hond gromt, snauwt of speeltjes afpakt. Daar zou van mijeen flinke correctie op volgen. En om nu uren en uren met de oppashond bezig te gaan in de hoop dat zijn hoogheid moe wordt en zich gaat gedragen? Dat zou ik ook niet doen. Neem zelf het heft in handen, jij bepaalt wat er gebeurt, niet de logé!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Met Zulla erbij was Elco de eerste dag drukdrukdruk. Dus hadden we het er al over om hem dan maar in de bench te laten slapen tot hij Zulla overdag ook wat meer met rust zou laten. Ik ben toen toch maar beginnen met beide hondjes op bed. Daarna geen problemen meer gehad: ze hoorden allebei evenveel bij de roedel en dat was voor allebei duidelijk. Dus hier pakte dat bijzonder goed uit, terwijl het er eerst op leek dat ik dan geen oog dicht zou kunnen doen vanwege het drukke gedoe van vooral Elco. Maar ze waren meteen allebei rustig in de slaapkamer
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Johnny Jones schreef:Ik zou het in ieder geval absoluut niet tolereren als de oppashond naar mijn eigen hond gromt, snauwt of speeltjes afpakt. Daar zou van mijeen flinke correctie op volgen. En om nu uren en uren met de oppashond bezig te gaan in de hoop dat zijn hoogheid moe wordt en zich gaat gedragen? Dat zou ik ook niet doen. Neem zelf het heft in handen, jij bepaalt wat er gebeurt, niet de logé!
Dit dus. Ik heb op t moment ook een logeetje. Waar ik dus horendol van word is haar gegraaf naar denkbeeldige muizen/konijnen/mollen en ander (volgens haar ) noodzakelijk op te graven ongedierte. Nadat ik voor de zoveelste keer als een brulaap stond te roepen, en mijn eigen 4 heren als brave kinderen om me heen stonden te springen heb ik haar even tijdens haar graafwerkzaamheden verrast en een flinke correctie gegeven. JO HIER TRIEN !!!! :devil: je werd geroepen. We gaan kilometers het bos in, maar het is wel de bedoeling dat je er bij blijft en meedraait met ONS.
En dat was duidelijk. Ze tippelt nu braaf mee en komt onmiddellijk uit haar net gevonden konijnenhol als ik haar roep.
Duidelijkheid is gewoon belangrijk. Grenzen aan geven. Ze is 2 ze zal het woord Nee of Foei heus kennen. Toch?
Gr. Aniek

Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Oh wat vervelend dat het niet zo lekker loopt. Heb hier ook een keer een logé gehad die vond dat hij de regels bepaalde. Morris mocht niet in zijn eigen mand, Morris mocht niet lekker rollen in het gras, Morris mocht niet spelen, Morris mocht niet bij mij liggen. En als meneer zijn eten kreeg had hij een personal space ter grootte van het hele huis :roll: De kat mocht niet eens naar hem kijken zonder dat meneer daar korte metten mee wou maken.

Ik ben toen echt alles gaan bepalen. Niet leuk en was blij dat de twee weken om waren, maar het werkte wel! Er werd nog geen haar bewogen zonder mijn toestemming. Mijn huis, mijn regels! Vond hij heel stom :engel:
Ben met die hond wel elke dag wat spelletjes gaan doen. Hij kende niet zoveel, dus het bleef bij simpele dingen, maar even samen bezig. Dan ging Morris even buiten en deed ik binnen wat spelletjes met de hond en dan daarna andersom (en dan onder strak appel weer samen laten anders dook hij weer bovenop Morris :roll:). Misschien maar 10 minuutjes per keer, maar even leuk samen wat doen. Ook omdat ik de hond op een gegeven moment helemaal niet leuk meer vond. Even samen wat doen maakte de sfeer weer iets beter. Zag ik de hond ook weer even op een andere manier.

Maar echt gezellig ontspannen is het niet geworden. Die hond mag dus ook niet weer zijn vakantie hier doorbrengen. Vind het hartstikke leuk om op te passen, maar ik haat het politieagentje spelen!
Maar mijn huis, mijn regels! Ik bepaal hoe alles hier reilt en zeilt, niet de logé!
sternentänzerin
Zeer actief

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

De hond is dus gewoon niet moe, mist dat ze weet waar ze aan toe is in eigen huis en zoekt dus de grenzen op.

Gewoon duidelijkheid scheppen in wat mag en wat niet mag.
Meer beweging en meer denkwerk zodat ze niet alleen lichamelijk moe is.

En dan lijkt het te lezen alsof deze hond in huis ook jouw aanwezigheid nodig heeft om zich veilig te voelen. Of dit nu komt omdat ze niet moe genoeg is of omdat ze gewoon haar eigen gezin mist is dan vaak niet duidelijk maar jij kunt het wel makkelijker voor haar maken. Een duidelijke en prettige plaats voor haar, de bevestiging van jou dat ze er mag zijn en geef haar idd opdrachten met waar ze mag vertoeven in je huis. Aan je voeten of juist in het andere gedeelte? Bij jou naast bed of juist in de gang. Laat haar duidelijk weten waar ze aan toe is.

Hier ook al vaker soortgelijke logé gehad en wat mij betreft draai je mee in mijn roedel en is met name voldaan moe zijn dan de sleutel tot een rustige vakantie voor alle partijen.
...; We will never surrender Winston Churchill
Romy_
Zeer actief

Tot nu toe nog steeds hetzelfde verhaal.

Mijn eigen hond zit op 't balkon en de andere hond in de woonkamer en blokkeert af en toe de ingang van het balkon en staart dan naar mijn hond. Ik zeg dan elke keer dat ze naar haar mand moet maar mijn hond komt niet naar binnen tenzij ik haar duw. Zelfs in de regen blijft ze buiten dan.

De hond blafte net weer naar mijn hond en dat heb ik gecorrigeerd.

Ik heb gisteravond allebei een kong met kwark gegeven maar dat snapt de logee niet zo goed. Ik probeer straks nog allemaal andere spelletjes / denkwerk die ik op cursus heb geleerd.

Ik ga 3 uur per dag (3x 1 uur) met ze naar een losloop gebied maar ik zal proberen nog wat ballen te gooien dan als we buiten zijn om haar nog moe-er te krijgen.
ik probeer ook bijv eerst ik het huis uit, dan mijn hond en dan de logee (en ook zo naar binnen) om rangorde wat duidelijker te maken. Maar het is even doorbijten 2 weken vrees ik :P ik heb ook niet zo'n grote woning dus dat maakt alles ook wat lastiger en geen tuin.
Dankjewel voor alle tips zo ver!
Sas
Zeer actief

Romy_ schreef:Tot nu toe nog steeds hetzelfde verhaal.

Mijn eigen hond zit op 't balkon en de andere hond in de woonkamer en blokkeert af en toe de ingang van het balkon en staart dan naar mijn hond. Ik zeg dan elke keer dat ze naar haar mand moet maar mijn hond komt niet naar binnen tenzij ik haar duw. Zelfs in de regen blijft ze buiten dan.

De hond blafte net weer naar mijn hond en dat heb ik gecorrigeerd.

Ik heb gisteravond allebei een kong met kwark gegeven maar dat snapt de logee niet zo goed. Ik probeer straks nog allemaal andere spelletjes / denkwerk die ik op cursus heb geleerd.

Ik ga 3 uur per dag (3x 1 uur) met ze naar een losloop gebied maar ik zal proberen nog wat ballen te gooien dan als we buiten zijn om haar nog moe-er te krijgen.
ik probeer ook bijv eerst ik het huis uit, dan mijn hond en dan de logee (en ook zo naar binnen) om rangorde wat duidelijker te maken. Maar het is even doorbijten 2 weken vrees ik :P ik heb ook niet zo'n grote woning dus dat maakt alles ook wat lastiger en geen tuin.
Dankjewel voor alle tips zo ver!
als de loge de balkondeur versperd: gaat jouw hond wel naar binnen als jij de loge weg haalt?
Afbeelding
Romy_
Zeer actief

Ze komt dan niet naar binnen nee, en misschien heb je gelijk Tara en corrigeer ik niet streng genoeg.

Moet ik haar een time out geven in een andere ruimte? of "foei" roepen / stem verheffen als ze het doet?

--

Update net samen 2 spellen laten doen om de beurt. De een een denkspel van hout met schuifjes en dergelijke. En de ander een doos met ballen enzo erin en dan koekjes die ze ertussen uit moeten zoeken) en dan omruilen als ze klaar zijn.

En toen heb ik de manden naast elkaar gezet en ze kunstjes laten doen zoals "zit" en "blijf" en dan om de beurt naar mij toekomen en samen zodat ze echt moesten luisteren en denken wat ik van ze wilde en ook beter begrijpen wie ik bedoel als ik "naam + kom" zeg. Want nu komt de logee hond bij allebei de namen alsof ze de naam negeert.

Dus dat is dan gelijk wat handiger voor mij als ik dat oefen. We geven niet op ^.^
mijke
Zeer actief

Leuk die spelletjes! Bij mij hielp dat echt goed dus hopelijk zie je snel verbetering. Qua correctie doe ik vaak in mn handen klappen en tegelijk streng "Nee!" zeggen. Zodra je de aandacht hebt aangeven wat je wel wilt. Dus hier komen of in de mand sturen. Dat zou ik zelfs al doen als het logeetje vanaf de andere kant van de kamer jouw hond zit te eyeballen. Geen geloer, basta.
mijke
Zeer actief

(Dank je! :cheer: )
Sas
Zeer actief

ik snap het niet: geef je nu
a. het commando aan jouw hond om binnen te komen of

B commando aan de loge om op te donderen bij de deur?

Ik doe nl. altijd B en als die niet luistert trek ik hem zelf wel weg, zodat mijn hond in ieder geval ziet dat ik in grijp.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco kan ook zo'n etter zijn die alleen al door te kijken z'n wil oplegt aan een andere hond: zijn huis, zijn bank, zijn mand, zijn baas.... Dat accepteer ik dus ook echt niet. Ogenschijnlijk gebeurt er niets (voor de onoplettende kijker), maar ondertussen! Dus Elco kan op zo'n moment gaan wieberen: van de bank af, uit de kamer, andere kant van de kamer terwijl de loge aandacht van mij krijgt etc. Kan hij wel delen, dan mag hij er weer bij. Vaak is dan het geëtter binnen twee dagen helemaal over. Zulla trok zich er gelukkig niet zo veel van aan, dus dat ging lekker soepel. Toen Isa hier was, moest ik er echt even bovenop zitten (en vervolgens zorgen dat zij niet hetzelfde naar Elco ging doen ;) ). Geen enkele hond heeft het recht te bepalen hoe anderen zich in mijn huis gedragen. IK bepaal dat
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Romy_ schreef:Een vriendin van mij is op vakantie
Kun je die vrouw niet bellen en vragen of zij haar hond kan ophalen :wink:
Afbeelding
Romy_
Zeer actief

Sas schreef:ik snap het niet: geef je nu
a. het commando aan jouw hond om binnen te komen of

B commando aan de loge om op te donderen bij de deur?

Ik doe nl. altijd B en als die niet luistert trek ik hem zelf wel weg, zodat mijn hond in ieder geval ziet dat ik in grijp.
In principe beiden, eerst zeg ik dat de logee weg moet en dan zeg ik kom maar Lotte. Maar ik denk beide niet streng genoeg ^.^.

---

Nu net een uur lang ballen gegooid tijdens het wandelen en de logee ligt nu te slapen in haar mand (ze is goed moe dus). Mijn hond blijft echter in de gang liggen (ook doodmoe , maar wil de woonkamer dus weer niet in).
sternentänzerin
Zeer actief

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

Dan laat haar lekker in de gang liggen. Kwartje moet ook bij haar gaan vallen en dat zal pas gebeuren als jij, zonder twijfel, duidelijk bent voor beide honden.
...; We will never surrender Winston Churchill
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

sypke schreef:
Romy_ schreef:Een vriendin van mij is op vakantie
Kun je die vrouw niet bellen en vragen of zij haar hond kan ophalen :wink:
Of vertel dat je de hond op haar kosten naar een pension brengt..
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”