OMG enorm flinke vachten inderdaad! De pluizigheid straat er vanaf. Ik kan me voorstellen dat het onderhoud lastiger wordt met zo'n vacht.malinois schreef:Idd. Ik had een fox x kees met veel keesvacht. Die moest ik na haar castratie gewoon scheren want ze ontplofte gewoon... en ze had t bloedheet.. niet alleen in de zomer maar ook in t voor- en najaar.lieke schreef:Sulluna schreef:Ik heb 2 geholpen teven ( via stichtingen, dus niet door mijn keus geholpen) en een gecastreerde reu ( wegens medische redenen) en wat mij opvalt is dat veel mensen altijd zeggen dat de vacht zoveel minder wordt. Misschien heb ik dan toevallig uitzonderingen hoor.. Maar al mijn honden hebben een prachtige vacht, die glimt en gezond is. Zelfs mijn teef van bijna 14 zit prachtig in haar vacht en is net een spiegel.
Qua gedrag kan ik niet veel zeggen bij mijn teven, zij waren al gecastreerd toen ik hun kreeg. Maar qua vacht kan ik dus wel zeggen, dat dat niet achteruit hoeft te gaan. Het lijkt wel alsof sommige mensen denken dat er altijd een doffe vacht met klitten voor terug komt en dat is hier totaal niet zo.
Hoho, mijn meiden hadden echt geen doffe vacht. Integendeel, het was een prachtige vacht. Weelderig... nou ja, heel weelderig. Oftewel: ze leken ongeveer 75cm breed en eronder zaten hondjes van respectievelijk 22,5 en 20kg.![]()
Maar ze zagen er zeker niet dof uit. Kyra toen ze 12 was (en na een flinke wandeling door bos en hei):
Lyndie 2 dagen voor haar dood op 12-jarige leeftijd:
Maar je ziet wat een enorme vachten ze hebben gekregen doordat ze zijn gecastreerd. Dus het onderhoud was zeer lastig, vooral voor henzelf toen ze ouder werden en voor hun artrosebotjes het intensieve borstelen echt een grote belasting werd. Ik moest ze allebei voor zo'n borstelsessie een extra pijnstiller geven (boven de dagelijkse pijnstilling die ze al kregen).
Maar ze zagen er echt niet vreselijk uit, want daar zorgde ik wel voor. Al kostte het machtig veel tijd om het zo te houden.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
teef NIET steriliseren
Moderator: moderatorteam
-
Riromi
- Actief
Re: teef NIET steriliseren
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
loopsheid met een pauze erin. De eerste DA dacht aan een bmo, toen toch naar een andere gegaan (onderbuikgevoel) om progesteron te testen en mevrouw zat op haar dekrijpe stadium, terwijl ze 4 weken ervoor loops is geworden, het vloeien heeft gestopt en uiteindelijk toch weer is gaan vloeien. Klinkt het een beetje helder? Heb even geen idee hoe ik het anders uit kan leggen.Riromi schreef:wat is een gespleten loopsheid?Laura84 schreef:hier 2 intacte teven van 5 en 7 en toch gaan ze over een paar maanden onder het mes. De oudste omdat ik als de dood ben dat ze later BMO krijgt en dankzij leeftijd zo'n operatie niet meer aan kan. De jongste omdat de oudste gaat, heb geen zin in roedel conflicten.
Ik heb gemerkt, gaandeweg de tijd verstreek, ik steeds meer onzeker werd over bmo, de jongste met een gespleten loopsheid, de oudste toch wel last van schijndracht.
Ik zie er als een berg tegenop, de vachtverandering, misschien wel karakterverandering (vermoed ik niet omdat ze toch echt wel volwassen zijn, maar wie weet) maar niet meer de onzekerheid tot bmo.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
Riromi
- Actief
aha oke, helemaal helder!Laura84 schreef:loopsheid met een pauze erin. De eerste DA dacht aan een bmo, toen toch naar een andere gegaan (onderbuikgevoel) om progesteron te testen en mevrouw zat op haar dekrijpe stadium, terwijl ze 4 weken ervoor loops is geworden, het vloeien heeft gestopt en uiteindelijk toch weer is gaan vloeien. Klinkt het een beetje helder? Heb even geen idee hoe ik het anders uit kan leggen.Riromi schreef:wat is een gespleten loopsheid?Laura84 schreef:hier 2 intacte teven van 5 en 7 en toch gaan ze over een paar maanden onder het mes. De oudste omdat ik als de dood ben dat ze later BMO krijgt en dankzij leeftijd zo'n operatie niet meer aan kan. De jongste omdat de oudste gaat, heb geen zin in roedel conflicten.
Ik heb gemerkt, gaandeweg de tijd verstreek, ik steeds meer onzeker werd over bmo, de jongste met een gespleten loopsheid, de oudste toch wel last van schijndracht.
Ik zie er als een berg tegenop, de vachtverandering, misschien wel karakterverandering (vermoed ik niet omdat ze toch echt wel volwassen zijn, maar wie weet) maar niet meer de onzekerheid tot bmo.
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Ik lees steeds gespleten persoonlijkheid.Laura84 schreef:loopsheid met een pauze erin. De eerste DA dacht aan een bmo, toen toch naar een andere gegaan (onderbuikgevoel) om progesteron te testen en mevrouw zat op haar dekrijpe stadium, terwijl ze 4 weken ervoor loops is geworden, het vloeien heeft gestopt en uiteindelijk toch weer is gaan vloeien. Klinkt het een beetje helder? Heb even geen idee hoe ik het anders uit kan leggen.Riromi schreef:wat is een gespleten loopsheid?Laura84 schreef:hier 2 intacte teven van 5 en 7 en toch gaan ze over een paar maanden onder het mes. De oudste omdat ik als de dood ben dat ze later BMO krijgt en dankzij leeftijd zo'n operatie niet meer aan kan. De jongste omdat de oudste gaat, heb geen zin in roedel conflicten.
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
ik vermoed dat dat ook nog wel eens het geval zou kunnen zijn met de damesTenmashi schreef:Ik lees steeds gespleten persoonlijkheid.Laura84 schreef:loopsheid met een pauze erin. De eerste DA dacht aan een bmo, toen toch naar een andere gegaan (onderbuikgevoel) om progesteron te testen en mevrouw zat op haar dekrijpe stadium, terwijl ze 4 weken ervoor loops is geworden, het vloeien heeft gestopt en uiteindelijk toch weer is gaan vloeien. Klinkt het een beetje helder? Heb even geen idee hoe ik het anders uit kan leggen.Riromi schreef:wat is een gespleten loopsheid?Laura84 schreef:hier 2 intacte teven van 5 en 7 en toch gaan ze over een paar maanden onder het mes. De oudste omdat ik als de dood ben dat ze later BMO krijgt en dankzij leeftijd zo'n operatie niet meer aan kan. De jongste omdat de oudste gaat, heb geen zin in roedel conflicten.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
boxergek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxers...
Berry is op 7 jarige leeftijd gecastreerd na een BMO. Qua karakter is ze er echt niet vriendelijker op geworden. Vooral met kleine hondjes is ze niet leuk meer. Berry is wel een wat onzekere maar toch pittige teef. Ze is helaas ook incontinent geworden. Dit is gelukkig door medicatie prima op te lossen.
Ook bij de moeder van Berry een BMO meegemaakt. Bij haar is het met medicatie opgelost.
Ondanks dat ik het nu 2 keer heb meegemaakt vindt ik dit geen reden om preventief te castreren. Het is mijn ervaring dat een BMO prima te herkennen is, als je je honden in de gaten houdt en goed kent.
Ook bij de moeder van Berry een BMO meegemaakt. Bij haar is het met medicatie opgelost.
Ondanks dat ik het nu 2 keer heb meegemaakt vindt ik dit geen reden om preventief te castreren. Het is mijn ervaring dat een BMO prima te herkennen is, als je je honden in de gaten houdt en goed kent.

-
Riromi
- Actief
Bedankt dat is een geruststelling.boxergek schreef:Berry is op 7 jarige leeftijd gecastreerd na een BMO. Qua karakter is ze er echt niet vriendelijker op geworden. Vooral met kleine hondjes is ze niet leuk meer. Berry is wel een wat onzekere maar toch pittige teef. Ze is helaas ook incontinent geworden. Dit is gelukkig door medicatie prima op te lossen.
Jammer dat Berry er toch wat dingetjes aan over heeft gehouden qua gedrag/incontinentie. Maar ze is er gelukkig nog, en heeft de bmo overwonnen
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
teef NIET steriliseren
Mijn beide teven zijn gecastreerd. Bij Jip (poedel) weinig verschil in gedrag en vacht.
Bij Ziva (border collie) wel verschil in gedrag en vacht. Dat verschil in gedrag was ook waar we op hoopten. Zij is ook fel (maar niet heel zeker) en rond haar loopsheid werd ze een onbetrouwbare hormoonbom. De periode rond de loopsheid werd steeds langer. Nu ze gecastreerd is zit ze veel beter in haar vel. Nog steeds pittig maar zeker niet pittiger en ook veel reëler.
Vacht is inderdaad wel minder maar ik kan het zeker geen drama noemen. Met het juiste onderhoud (2-3 per jaar ontwikkelen ik haar goed, was haar en blaas haar helemaal uit) is het goed te doen. Het klit sneller maar ze is zeker geen ontplofte haarbal.
Bij Ziva (border collie) wel verschil in gedrag en vacht. Dat verschil in gedrag was ook waar we op hoopten. Zij is ook fel (maar niet heel zeker) en rond haar loopsheid werd ze een onbetrouwbare hormoonbom. De periode rond de loopsheid werd steeds langer. Nu ze gecastreerd is zit ze veel beter in haar vel. Nog steeds pittig maar zeker niet pittiger en ook veel reëler.
Vacht is inderdaad wel minder maar ik kan het zeker geen drama noemen. Met het juiste onderhoud (2-3 per jaar ontwikkelen ik haar goed, was haar en blaas haar helemaal uit) is het goed te doen. Het klit sneller maar ze is zeker geen ontplofte haarbal.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- dagmar88
- Zeer actief
Riromi schreef: Bedankt dat is een geruststelling.
Jammer dat Berry er toch wat dingetjes aan over heeft gehouden qua gedrag/incontinentie. Maar ze is er gelukkig nog, en heeft de bmo overwonnen
Een bmo is helemaal niet altijd "prima te herkennen". Er kunnen nauwelijks/zeer onduidelijke symptomen zijn.
Belangrijk om rekening mee te houden wanneer je een intacte teef hebt.
-
Riromi
- Actief
Lemuria schreef:http://www.eenhoornleijn.nl/castratie.htm
-
Riromi
- Actief
Oké. Wat verschil tussen beide rassen dus.Lysette schreef:Mijn beide teven zijn gecastreerd. Bij Jip (poedel) weinig verschil in gedrag en vacht.
Ik heb een assie... vacht een beetje vergelijkbaar met BC? Ik ga er iig vanuit dat de vacht minimaal tot sterk (... toekomst zal het leen) lastiger te onderhouden zal zijn, mocht ik kiezen voor castratie.
(sorry ik gebruik de termen castratie en sterelisatie door elkaar, maar bedoel in alle gevallen castratie).
-
Riromi
- Actief
oh s h i tdagmar88 schreef:Riromi schreef: Bedankt dat is een geruststelling.
Een bmo is helemaal niet altijd "prima te herkennen". Er kunnen nauwelijks/zeer onduidelijke symptomen zijn.
-
Lemuria
Precies, het kan ook een gesloten BMO zijn. Dan zie je maar minimale veranderingen in je hond (wat slomer bijvoorbeeld).
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
als er geen (medische) noodzaak is, en je de loopsheden prima kunt handelen, zou ik het gewoon niet doen.Riromi schreef:Ja ongelofelijk is dat he...Habibi schreef:Habibi is 5,5 (richting 6 inmiddels) en niet gecastreerd.
Ik ben niet zo erg voor preventieve chirurgie. Bovendien vind ik mijn hondje prima zoals ze is, qua karakter, temperament etcetera.
.
Mocht er ooit een medische noodzaak ontstaan, dan sta ik open voor alles dat op dat moment noodzakelijk zou zijn. Maar als castreren niet hoeft, dan liever niet.
Loopsheid is prima te overzien, iedere 6 a 8 maanden ongeveer.
Schijnzwangerschap is merkbaar, maar niet storend.
Ooh, en persoonlijk wordt ik niet goed van dierenartsen die echt graag castreren. Ben recent verhuisd, heb inmiddels (voor kleinigheidjes) 2 dierenartsen in mijn nieuwe omgeving gezien. De ene wou direct ern afspraak plannen voor castratie en keek me nogal ongelovig aan toen ik nee zei.
En bij de andere kreeg ik zowat een derdegraads verhoor over het waarom ik nog niet gecastreerd had, en waarom ik dat niet wou. (zodanig dat ik haast echt kwaad werd, en dat is niet zo snel. Geloof wel dat hij dat merkte, toen bond hij in en gaf een compliment over het feit dat ik er duidelijk bewust over nagedacht had en wist wat ik wou. Maar pissig was ik al, dat veranderde niet echt meer....)
Hier wordt ook vergelijkbaar gereageerd door de DA.
Inderdaad, waarom eigenlijk snijden in een gezonden hond...
Ik kan me voorstellen dat het een ander verhaal gaat worden wanneer schijndracht de overhand gaat nemen, of loopsheid-bitchy-gedoe (of bmo logischerwijs).
Echt heel erg fijn om jullie respons te lezen. Het haalt bij mij de druk van het 'moeten' steriliseren er wel af. Het laat me er toch wel bewuster over nadenken over 'hoe' in de praktijk.
Ondanks dat castratie voor sommige honden ook gedragsvoordelen kan hebben, wat ik lees bij sommige, neig ik er nu vooral naar om gewoon maar te wachten. Laat haar lijf maar zijn zoals het is.
Niemand weet wat de toekomst gaat brengen natuurlijk...
Jullie reacties zijn erg behulpzaam.
Maar bij al mijn eigen honden en al mijn tijdelijke opvangers (waaronder ook border kruisingen) is het wel gebeurd en ik heb in geen van de gevallen een verandering van vacht of gezondheid kunnen constateren. Ook mijn eigen DH reu heeft een schitterende vacht, is superslank en fit (net als mijn teefjes). Dus in die zin zou ik er ook niet bang voor zijn om het te doen.
- dagmar88
- Zeer actief
Riromi schreef:oh s h i tdagmar88 schreef:Riromi schreef: Bedankt dat is een geruststelling.
Jammer, kan het topic niet terugvinden van iemand hier, daar bij had de bmo een erg atypsch verloop.
Volgens mij was er bij crutz haar teef ook weinig te merken.
Maar goed, ik heb daar dus geen probleem mee; wilde alleen zeggen dat je niet moet denken dat het altijd zo duidelijk is en dat je alert moet blijven.
-
Riromi
- Actief
Ja... een gewaarschuwd mens telt voor 2 toch!
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
- Aantal honden: 3
Aah, nu zie ik de voorbeelden van de vacht. Bizar zeg, zoveel haar! Pff, ik vind Sultan ook wollig ( ook toen hij zn ballen nog had) maar gelukkig láng niet zo erg.. Mijn hemel, dat is zeker veel onderhoud jeetje.. Bij hem is zijn vacht eerder minder dik en lang geworden. Maar misschien dat dat bij reuen anders werkt?
Sultan voor castratie:
En 1 1/2 jaar er na:
Oh, wat Luna wel heeft is dat zij op 8 jarige leeftijd al incontinent werd al. Dat is volgens mij ook een verhoogde kans na castratie.
Wel boeiend om zo alles te lezen, ik zie dat de ervaringen en meningen toch wel wat verschillen. Leerzaam wel!
Sultan voor castratie:
En 1 1/2 jaar er na:
Oh, wat Luna wel heeft is dat zij op 8 jarige leeftijd al incontinent werd al. Dat is volgens mij ook een verhoogde kans na castratie.
Wel boeiend om zo alles te lezen, ik zie dat de ervaringen en meningen toch wel wat verschillen. Leerzaam wel!
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 1
Bo is ruim 5 jaar en niet gecastreerd. Dat is eigenlijk geen heel bewuste keus maar meer twijfel of ik het wel of niet moet doen.
Ik heb verschillende voorbeelden van een teef die incontinent is geworden en dat vind ik helemaal niks!
Bo is ongeveer om de 8 maanden loops, heeft wel wat last van schijnzwangerschap maar dat is in de loop der jaren eigenlijk steeds minder geworden.
En die paar weken loopsheid vind ik goed te overzien.
Ik heb verschillende voorbeelden van een teef die incontinent is geworden en dat vind ik helemaal niks!
Bo is ongeveer om de 8 maanden loops, heeft wel wat last van schijnzwangerschap maar dat is in de loop der jaren eigenlijk steeds minder geworden.
En die paar weken loopsheid vind ik goed te overzien.
- CKS
- Zeer actief
Kelly (12) is jong gesteriliseerd dus hoe ze anders geweest zou zijn zou ik niet weten. Heeft niet zo'n vacht maar dat komt door iets heel anders. Verder gewoon een lief leuk teefje.
Koko (9) drie jaar geleden gesteriliseerd omdat ik toen besloot niet met haar te fokken, is wat stabieler geworden. Ze was rond de loopsheden altijd volstrekt onuitstaanbaar (vooral naar Kelly toe) en dat is nu voorbij. Niets dikker geworden en qua vacht (korthaar) niets veranderd.
Pilita (ong. 15) een half jaar geleden van straat geplukt en meteen gesteriliseerd. Hadden we ook geen andere keus, ze had een nare mammatumor waar we haar echt niet mee gingen laten doorlopen en mevrouw was loops. We weten natuurlijk niet óf ze al gedekt was en óf ze echt drachtig zou worden maar daar gingen we natuurlijk ook niet op zitten wachten dus meteen onder het mes. Daar is ze prima uitgekomen overigens.
Koko (9) drie jaar geleden gesteriliseerd omdat ik toen besloot niet met haar te fokken, is wat stabieler geworden. Ze was rond de loopsheden altijd volstrekt onuitstaanbaar (vooral naar Kelly toe) en dat is nu voorbij. Niets dikker geworden en qua vacht (korthaar) niets veranderd.
Pilita (ong. 15) een half jaar geleden van straat geplukt en meteen gesteriliseerd. Hadden we ook geen andere keus, ze had een nare mammatumor waar we haar echt niet mee gingen laten doorlopen en mevrouw was loops. We weten natuurlijk niet óf ze al gedekt was en óf ze echt drachtig zou worden maar daar gingen we natuurlijk ook niet op zitten wachten dus meteen onder het mes. Daar is ze prima uitgekomen overigens.
- lotje&famke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Vond ik ook een moeilijke keuze
Onze eerste teefje , een stabij, werd eerst niet gecastreerd. Na 8 jaar werd ze plotseling ernstig ziek, baarmoederontsteking. Tijdens de operatie bleek haar baarmoeder vol tumoren te zitten. Deze is verwijderd en ze is toen alsnog gecastreerd. Ze heeft daarna nog jaren vrolijk geleefd, bleef slank en hield een prachtige vacht. Het tweede teefje (Engelse cocker spaniël) is niet gecastreerd , ze is nu 9 en het lijkt goed te gaan. Ze heeft evengoed wel wat een doffe vacht en is ook wat te dik (dat kan dus ook gebeuren als je niet castreert:)
Twee oppas teefjes zijn gecastreerd en zijn na de castratie wel opvallend minder tolerant / onvriendelijker geworden naar andere honden toe.
Mijn eigen teefje (kruising) is nu bijna 3 jaar. Ik wilde eerst niet castreren. Maar ze had elke keer zoveel last van de schijndracht (emmer snel vol, heel moe, angstige buien, somber, melk gaan geven etc.) en dat twee maanden lang. Daarbij werd ze tijdens de loopsheid en schijndracht erg lastig gevallen door andere honden (opdringerig / rijgedrag), daardoor vond ze andere honden niet meer leuk. Dan was het dus 3 maanden andere honden ontwijken): Een paar maanden later, was ze net weer wat zichzelf, begon de volgende loopsheid alweer. Niet alle honden hebben daar zoveel last van, het verschilt per hond, het kan dus zo zijn dat die van jou er maar weinig last van heeft. Maar bij Flo heb ik er dus uiteindelijk wel voor gekozen om haar te laten castreren. En dat heeft goed uitgepakt, ze heeft nu veel meer energie, is stabieler en is veel vrolijker en meer ondernemend.
Succes met het maken van je keuze!
Twee oppas teefjes zijn gecastreerd en zijn na de castratie wel opvallend minder tolerant / onvriendelijker geworden naar andere honden toe.
Mijn eigen teefje (kruising) is nu bijna 3 jaar. Ik wilde eerst niet castreren. Maar ze had elke keer zoveel last van de schijndracht (emmer snel vol, heel moe, angstige buien, somber, melk gaan geven etc.) en dat twee maanden lang. Daarbij werd ze tijdens de loopsheid en schijndracht erg lastig gevallen door andere honden (opdringerig / rijgedrag), daardoor vond ze andere honden niet meer leuk. Dan was het dus 3 maanden andere honden ontwijken): Een paar maanden later, was ze net weer wat zichzelf, begon de volgende loopsheid alweer. Niet alle honden hebben daar zoveel last van, het verschilt per hond, het kan dus zo zijn dat die van jou er maar weinig last van heeft. Maar bij Flo heb ik er dus uiteindelijk wel voor gekozen om haar te laten castreren. En dat heeft goed uitgepakt, ze heeft nu veel meer energie, is stabieler en is veel vrolijker en meer ondernemend.
Succes met het maken van je keuze!

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Sultan heeft wel degelijk een castraatvacht. Met ballen was hij ongeveer half ze smal geweestSulluna schreef:Aah oke, dan is dat misschien per ras ook weer verschillend. Ik dacht ik vermeld het, omdat mijn ervaring is dat geholpen dieren ook een prachtige vacht kunnen hebben. ( Sultan ook, en die is langharig en heel veeeel haar en wol als ondervacht)
Ik hoorde ook vaker zeggen dat de vacht ook dof werd, maar dat is bij mijn kortharige teven niet het geval.
- dagmar88
- Zeer actief
Rosita Compagner schreef:Sultan heeft wel degelijk een castraatvacht. Met ballen was hij ongeveer half ze smal geweestSulluna schreef:Aah oke, dan is dat misschien per ras ook weer verschillend. Ik dacht ik vermeld het, omdat mijn ervaring is dat geholpen dieren ook een prachtige vacht kunnen hebben. ( Sultan ook, en die is langharig en heel veeeel haar en wol als ondervacht)
Ik hoorde ook vaker zeggen dat de vacht ook dof werd, maar dat is bij mijn kortharige teven niet het geval.
Zou jij nog eens uit willen leggen met welke vachten je kans hebt op veranderingen?
- Sulluna
- Zeer actief
Ohh oke? Wat bedoel je met smal? Ik zeg ook niet dat hij geen castraatvacht heeft, maar ik weet niet zo goed wat ik mij van een castraat vacht moet voorstellen. Ik denk bij dat woord aan een lelijke doffe vacht met klitten zeg maar en dat heeft hij nietRosita Compagner schreef:Sultan heeft wel degelijk een castraatvacht. Met ballen was hij ongeveer half ze smal geweestSulluna schreef:Aah oke, dan is dat misschien per ras ook weer verschillend. Ik dacht ik vermeld het, omdat mijn ervaring is dat geholpen dieren ook een prachtige vacht kunnen hebben. ( Sultan ook, en die is langharig en heel veeeel haar en wol als ondervacht)
- Sulluna
- Zeer actief
Ik moet bij een casteraatvacht altijd aan zoiets denken zeg maar; ( en dat herken ik niet bij mijn honden)

Maar misschien is mijn beeld dan niet goed, wat betreft een casteraatvacht.
Ik ben nu wel nieuwsgierig, hoe een typische casteraatvacht precies er uit ziet.

Maar misschien is mijn beeld dan niet goed, wat betreft een casteraatvacht.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn teven blijven intact tot een jaar of acht. Daarna wordt het risico van een bmo me te groot en ik laat liever geen zieke hond opereren.
Als een dierenarts echt met dollartekens naar onze teven zouden kijken dan was de procedure echt anders.
* loops laten worden en baasje en hond begeleiden tijdens schijnzwangerschappen
* loops laten worden en mamatumoren verwijderen. twee keer een melklijst. Dat zijn dúre operaties.
* loops laten worden en bmo behandelen: spoelen, echo, ab
en daarná castratie.
Kijk, dan heb je zo'n teef goed uitgemolken. Al die da's die je teefje jong willen 'helpen' lopen dit allemaal mis. Dat er aan dat jonge helpen ook best nadelen kleven, daar stappen ze wat te makkelijk overheen.
Als een dierenarts echt met dollartekens naar onze teven zouden kijken dan was de procedure echt anders.
* loops laten worden en mamatumoren verwijderen. twee keer een melklijst. Dat zijn dúre operaties.
en daarná castratie.
Kijk, dan heb je zo'n teef goed uitgemolken. Al die da's die je teefje jong willen 'helpen' lopen dit allemaal mis. Dat er aan dat jonge helpen ook best nadelen kleven, daar stappen ze wat te makkelijk overheen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Prima voorbeelden hoor, maar bij zo'n Hussenvacht uit het zich niet zo plukkerig als bij jouw voorbeelden, maar wel superdik.Sulluna schreef:Ik moet bij een casteraatvacht altijd aan zoiets denken zeg maar; ( en dat herken ik niet bij mijn honden)
<foto's>
Maar misschien is mijn beeld dan niet goed, wat betreft een casteraatvacht.Ik ben nu wel nieuwsgierig, hoe een typische casteraatvacht precies er uit ziet.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Noah heb ik met 3 jaar alsnog gecastreerd. Ze had als pup vaginitis en heb altijd bij haar het gevoel gehad dat het rommelde. Toen ze loops moest worden tijdens de vakantie van de oppas en zij niet mee kon naar mijn werk, heb ik haar toch laten castreren. Ze is een stuk stabieler geworden daardoor, heel gelijk in karakter. Haar vacht is wel veranderd, ze had welhaar (krullen) en dat is nu weg. Qua gewicht is ze ook stabieler geworden, ze krijgt nog steeds zelfde hoeveelheid zonder te schommelen van 28 kilo voor de loopsheid tot 32 tijdens loopsheid. Nu weegt ze netjes 30 kilo.
- Sulluna
- Zeer actief
Aha, oke. Nee ik snap dat die vachten anders zijn dan bijv bij de hussen. Maar ik vroeg mij af, of mijn beeld wel klopte zeg maar. Maar die klopt dus wel en zo vind ik het bij die vachten echt wel minder mooi. Apart dus, dat het per vacht zo'n verschil maakt. Wel boeiend, want daar was ik nooit zo van bewust! Ik keek altijd naar de mijne en dachtRosita Compagner schreef:Prima voorbeelden hoor, maar bij zo'n Hussenvacht uit het zich niet zo plukkerig als bij jouw voorbeelden, maar wel superdik.Sulluna schreef:Ik moet bij een casteraatvacht altijd aan zoiets denken zeg maar; ( en dat herken ik niet bij mijn honden)
<foto's>
Maar misschien is mijn beeld dan niet goed, wat betreft een casteraatvacht.Ik ben nu wel nieuwsgierig, hoe een typische casteraatvacht precies er uit ziet.
Maar heb je die van Sultan van voor en na gezien? Want hij is altijd wollig ( is ook een wooly
-
Riromi
- Actief
good pointRosita Compagner schreef:Mijn teven blijven intact tot een jaar of acht. Daarna wordt het risico van een bmo me te groot en ik laat liever geen zieke hond opereren.
en daarná castratie.