Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond mee in de auto (bus)

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Hond mee in de auto (bus)

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Wij hopen binnenkort een leuke herplaatser op te halen.
Maar...hoe doen jullie dat in de auto?
Wij hebben juist een bus gekocht, ook met het idee dat is handig voor met de hond.
Het is een Opel Vivaro dubbele cabine. Achterin is dus de laadruimte. Daar zou dan ook de bench met de hond komen te staan. Hond heeft dus geen uitzicht.
Maar hoe komt dat met de warmte? In dat gedeelte van de bus is dan geen airco.
Iemand hier ervaring mee?
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Re: Hond mee in de auto (bus)

Helemaal niemand die ook een bus heeft om de honden mee te nemen?
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Jawel, die had ik wel, maar dat was een rolstoelbus, en er zat dus geen afgesloten laadruimte in, het tussenschot was verwijderd.
Daar heb je dus niks aan.

In jouw situatie zou ik de hond gewoon voorin nemen, aangelijnd en aan de voeten van de passagier. Die hond snapt er geen zak van, en dan ook nog in een lawaaiige laadruimte zonder menselijk contact opsluiten, ik vind dat wat sneu.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Bumper69 schreef:Wij hopen binnenkort een leuke herplaatser op te halen.
Wij hebben juist een bus gekocht, ook met het idee dat is handig voor met de hond.
Het is een Opel Vivaro dubbele cabine. Achterin is dus de laadruimte. Daar zou dan ook de bench met de hond komen te staan. Hond heeft dus geen uitzicht.
Je kan een hond niet in een afgesloten ruimte zonder airco zetten ! Los ervan is het nog zielig ook
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Mijn honden hebben het altijd fijn gevonden om naar buiten te kunnen kijken en luchtcirculatie is natuurlijk belangrijk.
Afbeelding
Zeer actief

Pffff, dan kunnen we het hele hoofdstuk hond al wel weer afsluiten..
Want in de dubbele cabine is geen optie. Daar zitten wij en kinderen al en hond wat we willen is geen schoothondje..
Gaan nog wel even vragen bij dealer wat mogelijkheden zijn...
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Je kan toch het raam eruit halen in het tussenschot?
Moet je 'm er alleen weer inzetten voor de apk.

Dakventilatie erin laten zetten voor de lucht circulatie.
Zat honden die vervoerd worden in een afgesloten bak achterin.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Bumper69
Zeer actief

Het raam schijnt er niet uit te mogen en dakventilatie wil mijn man niet want dan heb je zo'n toeter op je auto...
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Bumper69 schreef:Pffff, dan kunnen we het hele hoofdstuk hond al wel weer afsluiten..
Huh? Om een auto?
Bumper69
Zeer actief

Leonie. schreef:
Bumper69 schreef:Pffff, dan kunnen we het hele hoofdstuk hond al wel weer afsluiten..
Huh? Om een auto?
Liever niet natuurlijk maar als we de hond niet ergens mee naar toe kunnen nemen wordt het wel lastig.
De bus is ons eerste vervoersmiddel en als we op vakantie gaan of verre stukken rijden gaan we juist met de bus.
Als ik in de buurt (cursus ed) ergens heen wil pak ik de gewone auto mee.
Man en kinderen wilden graag een bus voor de racefietsen (naar wedstrijden ed) en leek mij ook ideaal voor " de hond" (die er nog niet is..)
Maar als dat dus niet handig is, zakt de moed me weer even in de schoenen. Want dan kunnen we dus niet op vakantie met hond...En dat is wel wat ik graag wil...
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Hoe lang en hoe vaak wil je überhaupt de hond in de auto hebben?
En wanneer, ook zomer of alleen winter/herfst?

Geen airco is in dit seizoen geen enkel probleem natuurlijk.
Je kunt evt ook kijken of de airco ook door te leggen is naar de laadruimte, als dat het enige probleem is.

Half uurtje in een bench zonder uitzicht, gewoon om even naar het bos of naar een hondenclub te rijden zou ik ook echt niet als een probleem zien.
Wel even kalm aan aanleren, dat de hond niet ineens een hele tijd zo zit.

Volgens mij zijn er vervoermiddelen zat waarin een hond of ander dier geen uitzicht heeft. (als mijn kleine gup aan de voeten van een bijrijder zit, ziet ze ook niets. Jammer dan hoor, je kunt ook onnodig problemen maken om niets)

Edit, tegelijk geplaatst.
Airco doorleggen naar achter dan.
En op echt ècht lange ritten voldoende vaak eruit.
En niet wekelijks ritten van 8 uur of langer, dat lijkt me idd niet fair.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Cindy52 schreef:
Je kan een hond niet in een afgesloten ruimte zonder airco zetten ! Los ervan is het nog zielig ook
Want ? Zo'n auto is niet luchtdicht ofzo. We doen het al 12 jr met een bus en daarna een bestelwagen met de honden hoor. Zonder airco.
Een nieuwe hond die autorijden en jullie nog niet gewent is zou ik eerst lekker voorin doen maar als hij gewent is kunnen ze prima achterin hoor. De eerste keer doe ik altijd na een wandeling, als ze lekker moe en tevreden zijn. Wat een onzin zeg, zielig :piew: Ze vinden het heerlijk in de auto.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Bumper69
Zeer actief

Zulke lange ritten zitten ook zeker niet in de planning.
Als de hond mee zou gaan naar wielerwedstrijden ( ik ga ook niet altijd mee) dan is het meestal hooguit een a twee uur rijden.Tijdens de wedstrijd lekker wandelen en dan weer naar huis.
Lange ritten zou alleen van toepassing zijn als we op vakantie zouden gaan. Tot nu toe zijn we nog niet verder geweest dan België maar willen dit jaar misschien wel een keer naar Frankrijk..
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Je kunt trouwens prima zo'n ventilator op het dak aan laten sluiten (die kun je dan aanzetten tijdens het rijden op echt warme dagen).

*edit, niet gelezen dat dit ook al een probleem was.
Met ritten op hele warme dagen (file!) is het wel fijn als je iets van een ventilator hebt. Of een mogelijkheid van luchtstroom vanuit de cabine.
Laatst gewijzigd door sirene op 10 mar 2016 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

sirene schreef:

Want ? Zo'n auto is niet luchtdicht ofzo. We doen het al 12 jr met een bus en daarna een bestelwagen met de honden hoor. Zonder airco.
Een nieuwe hond die autorijden en jullie nog niet gewent is zou ik eerst lekker voorin doen maar als hij gewent is kunnen ze prima achterin hoor. De eerste keer doe ik altijd na een wandeling, als ze lekker moe en tevreden zijn. Wat een onzin zeg, zielig :piew: Ze vinden het heerlijk in de auto.
Precies, krijgt de hond niks van hoor. En hij krijgt het dan in ieder geval niet warm omdat de zon naar binnen schijnt. En hoe vaak schijnt hier nou de zon en is het warm.

Gewoon kijken of de airco doorgetrokken kan worden naar achteren.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Bumper69
Zeer actief

Een nieuwe hond die autorijden en jullie nog niet gewent is zou ik eerst lekker voorin doen maar als hij gewent is kunnen ze prima achterin hoor. De eerste keer doe ik altijd na een wandeling, als ze lekker moe en tevreden zijn. Wat een onzin zeg, zielig :piew: Ze vinden het heerlijk in de auto.[/quote]

Kijk, een reactie van iemand die er ook ervaring mee heeft. Daar kan ik wat mee.
Dibbes
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dibbes »

Honden achterin een bestelbus vervoeren kan prima. Welk even aanwennen inderdaad, maar ze leren snel genoegt dat er iets leuks volgt na een rit, zoals bv een lekkere wandeling. Een kennis van mij vervoerde jarenlang de honden in een Vivaro. Ik zal eens navragen hoe zij rekening hielden met de honden op warmere dagen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bumper69 schreef:Het raam schijnt er niet uit te mogen en dakventilatie wil mijn man niet want dan heb je zo'n toeter op je auto...
Het is allemaal wel ingewikkeld hè.

Het is gewoon op te lossen maar dat moet je wel willen. Met de hond op vakantie is hartstikke leuk maar voor een hond moet je wel wat aanpassingen willen doen. Een toeter op je auto bv :roll:
Vraag het gewoon eens na wat je ermee kan doen. Er zijn legio mensen met honden met een bus met dichte cabine.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

sirene schreef:
Bumper69 schreef:Het raam schijnt er niet uit te mogen en dakventilatie wil mijn man niet want dan heb je zo'n toeter op je auto...
Het is allemaal wel ingewikkeld hè.

Het is gewoon op te lossen maar dat moet je wel willen. Met de hond op vakantie is hartstikke leuk maar voor een hond moet je wel wat aanpassingen willen doen. Een toeter op je auto bv :roll:
Vraag het gewoon eens na wat je ermee kan doen. Er zijn legio mensen met honden met een bus met dichte cabine.
Want een vivaro is ook een lage auto dus iedereen ziet het ook...
En dan nog... je wil je hond toch gewoon mee hebben dan had je een andere auto moeten kopen als alles een probleem is...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Want in de dubbele cabine is geen optie. Daar zitten wij en kinderen al en hond wat we willen is geen schoothondje..
Gaan nog wel even vragen bij dealer wat mogelijkheden zijn...
Tja als een beetje aanpassingen al te veel gevraagd zijn kan je het inderdaad beter vergeten
sternentänzerin
Zeer actief

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

Euhw sorry dubbele cabine betekent drie zitplaatsen achterste rij. Twee pubers en een groot formaat hond passen daar, in de riemen, prima voor kortere ritten hoor.
Goed tuig, vastklikken en lekker mee laten kijken. Wil hond niet meer zitten kan er lekker gekroeld worden met puber naast hem.
Zoiets zou ik overwegen in de gewenningsperiode zodat hond en jullie aan elkaar wennen en weten dat autorijden met jullie (meestal) iets leuks betekent.

Tweede stap zou zijn dat ik een kennel op maat in zou laten bouwen, net als een standventilatie / airco. Dan weet ik zeker dat al mijn 'vracht' veilig zit en er ook voldoende ventilatie is op de langere ritten of tijdens wachten bij bijvoorbeeld wedstrijden of andere uitjes waar hond niet perse op zijn gemak is of welkom.
Want vergis je niet, honden zijn echt niet overal welkom en juist in de wielerwereld zijn veel mensen die niet zitten te wachten op honden ivm vervelende ervaringen in verleden.

Tadaa opgelost en als je man dan geen 'toeter op de bus wil' gaat hij maar lekker zelf achterin en kan hond mooi mee voorin.
(iedereen zal mee moeten groeien en aanpassen als hond er is, anders werkt het niet)
...; We will never surrender Winston Churchill
jonnie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door jonnie »

tegenwoordig zijn dakventilatoren niet zo heel groot meer hoor.
maar wil je man wel een hond?
Bumper69
Zeer actief

Bus was nog in bestelling en man regelt nu dat er elektrische ventilatie in komt. Die kan ook draaien als de auto stil staat.
Ook weer geregeld! En het is ook geen hoog ding meer wat op je dak komt...is maar 10 com hoog.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Bumper69 schreef:Bus was nog in bestelling en man regelt nu dat er elektrische ventilatie in komt. Die kan ook draaien als de auto stil staat.
Ook weer geregeld! En het is ook geen hoog ding meer wat op je dak komt...is maar 10 com hoog.

kijk, alles opgelost. :E:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Tuurlijk niet, waarom zo onzeker! Dat Miranda het sneu vind, betekent niet dat jij het ook sneu vind...
Om over de hond nog maar te zwijgen. Waarschijnlijk vindt hij het prima.

Kiwi zou het ook prima vinden. Die wil niet eens voorin zitten. En een hond van Mayke piept de hele boel bij elkaar in de auto, of ze nou voorin zit of achter maakt haar niet uit, maar liever zit ze voorin omdat ze dan rechtstreeks in mn oor kan tetteren, vind ze leuk :devil:

Airco heb ik ook niet, is comfortabel maar niet nodig. Zolang ik die auto niet uit fik, redden mn hondjes het ook wel.
Afbeelding
Bumper69
Zeer actief

Ik snap het wel. Als de hond toch achter in de bus zit en er is geen ventilatie (is er altijd wel een beetje natuurlijk), je kunt de hond niet zien als je voorin zit.
Dus als ie bijna het loodje legt heb je het niet door.
Maar is gelukkig weer helemaal opgelost!
Nu nog even op jacht voor een autootje voor erbij voor mij.
We hebben nu een Audi op diesel maar die moet vervangen worden voor een benzineauto.
Iedereen denkt dat dat een boodschappenautootje moet worden maar met Spike mag dat nog wel een flinke boodschappenauto worden!
Zal waarschijnlijk een kleine Station gaan worden of een iets hogere auto met ruime achterbak...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”