Cleva schreef:Overlast ook. Een drol op straat.
Het gaat helemaal niet om overlast. Het is een twistje over wie de beste mores heeft. Dat doen Farizeeërs nogal graag.
Wel met een duidelijk zichtbaar zakje aan de riem geknoopt rond paraderen maar thuis de ouwe batterijen in de groentenkliko gooien want dat ziet toch niemand.
Ik moest er altijd zo om lachen dat Amsterdam jarenlang hondenpoep als volksergernis numero 1 heeft gebracht.
Niet het jattende gajes, niet de levensgevaarlijke Canadezen op fietsen. Niet dat je 13 kilometer van je huis moet parkeren. Niet de junkenkots in je portiek. Nee, hondenpoep.
Schei toch uit.
Nee, het gaat niet om Farizeeërs. Het gaat er om dat er maar heel weinig mensen zijn die staan te juichen als ze 's morgens vroeg op weg naar hun werk met hun goeie schoenen hun tuinhek of -poort uitstappen en in een al dan niet vers gedraaide bolus van Fikkie op de hoek gaan staan.
Of dat je je peuter in de zandbak van de speeltuin laat spelen en Pietje kraaiend van pret in de drollen van de buurhonden of de beschimmelde resten van de Mac zit te graaien.
Kleine kwaliteit is namelijk ook heel belangrijk voor de leefbaarheid van de buurt.
En in mijn buurt zie ik geen fietsende Canadezen. Of junkenkots. Maar wel die dampende Bonzohopen of weggegooid afval net buiten mijn tuin. En omdat ik dus kennelijk een Farizeeër ben, sta ik dus (binnensmonds profaniteiten prevelend) wekelijks na mijn werk de zooi van een ander op te ruimen.
En dan ben ik ook vals genoeg om vroom te hopen dat diezelfde hufters eens een keer een BOA tegen het onfatsoenlijke lijf lopen en een fikse boete krijgen.