Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Het leven van jachthonden in Spanje...
Moderator: moderatorteam
-
Lady Galga
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Podenco
- Aantal honden: 1
Het leven van jachthonden in Spanje...
Dag mensen,
Ik heb jullie verteld dat ik pas naar Spanje ben geweest. Om te helpen in een hondenasiel. En dat ik een klein podenco geadopteerd heb. De situatie in Spanje is voor jachthonden verschrikkelijk. Het is een traditie daar om de honden bij het eind van het jachtseizoen te martelen en af te maken. Duizend honden worden ieder jaar opgeofferd. Persoonlijk vond ik dat ik iets moest doen. Dus ter plek helpen en ik heb ook een petitie gecreëerd. De petitie is voor het Parlement bedoeld.
Als jullie er meer over willen weten, hier is de link : https://secure.avaaz.org/nl/petition/Aa ... n/?mAceRab
Als we ons ervoor inzetten kunnen we iets doen. Neem alsjeblieft een ogenblikje om mee te helpen door het te tekenen en door te sturen.
Omdat ik Franstalig ben heb ik de petitie ook in het Frans gecreëerd, als er liefhebbers zijn : laat het maar weten!
Alvast dank voor het lezen en een fijne zondag!
Groetjes,
Lady Galga
Ik heb jullie verteld dat ik pas naar Spanje ben geweest. Om te helpen in een hondenasiel. En dat ik een klein podenco geadopteerd heb. De situatie in Spanje is voor jachthonden verschrikkelijk. Het is een traditie daar om de honden bij het eind van het jachtseizoen te martelen en af te maken. Duizend honden worden ieder jaar opgeofferd. Persoonlijk vond ik dat ik iets moest doen. Dus ter plek helpen en ik heb ook een petitie gecreëerd. De petitie is voor het Parlement bedoeld.
Als jullie er meer over willen weten, hier is de link : https://secure.avaaz.org/nl/petition/Aa ... n/?mAceRab
Als we ons ervoor inzetten kunnen we iets doen. Neem alsjeblieft een ogenblikje om mee te helpen door het te tekenen en door te sturen.
Omdat ik Franstalig ben heb ik de petitie ook in het Frans gecreëerd, als er liefhebbers zijn : laat het maar weten!
Alvast dank voor het lezen en een fijne zondag!
Groetjes,
Lady Galga
-
joline
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Het leven van jachthonden in Spanje...
Wat een traditie zeg, wat is er nou leuk aan honden pijn doen en horen krijsen? Dan spoor je in mijn ogen niet.
Uiteraard getekend!
Uiteraard getekend!
-
korthaar
- Zeer actief
Het beste zou zijn om heel die bloedsport maar af te schaffen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dit ligt zo ver buiten mijn voorstellingsvermogen
Ik kan me helemaal niets voorstellen bij een dergelijke manier van behandelen van een hond of dat nu een jachthond is of niet.
Het fatsoenlijk behandelen van honden in het algemeen heeft daar niet zo'n grote prioriteit geloof ik
Ik kan me helemaal niets voorstellen bij een dergelijke manier van behandelen van een hond of dat nu een jachthond is of niet.
Het fatsoenlijk behandelen van honden in het algemeen heeft daar niet zo'n grote prioriteit geloof ik
-
Lady Galga
- nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties. Joline, dank voor je hulp.
Het is helaas een trieste realiteit. Het jagen met galgos en podencos is in Europa verboden, behalve in Spanje... Het zou door het EU verboden moeten worden. Ik hoop in ieder geval dat het ooit zal lukken....
Gandhi zei : men kan het niveau van beschaving van een land meten aan de manier waarop dat land met zijn dieren omgaat.
Er is nog veel te doen.
Je hoeft maar op internet "galgo, Spanje" in te tikken om te weten hoe erg het is. Maar prettig is het niet.
Het is helaas een trieste realiteit. Het jagen met galgos en podencos is in Europa verboden, behalve in Spanje... Het zou door het EU verboden moeten worden. Ik hoop in ieder geval dat het ooit zal lukken....
Gandhi zei : men kan het niveau van beschaving van een land meten aan de manier waarop dat land met zijn dieren omgaat.
Er is nog veel te doen.
Je hoeft maar op internet "galgo, Spanje" in te tikken om te weten hoe erg het is. Maar prettig is het niet.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik heb getekend hoor, maar dit gaat niet zomaar stoppen, Niet vanwege een petitie. Zelfs veel spanjaarden zijn ertegen, maar het zit tè sterk in de cultuur, vooral bij de Gitanos
Ik ken Spanje goed. Vanwege een passie voor Flamenco heb ik er veel tijd doorgebracht en me in de cultuur verdiept. Veel kenissen opgedaan onder de gitanos en dat zijn onwijs aardige mensen. Totdat je over de stierengevechten of de jacht begint
Ze vinden het bijna heilig. Onbegrijpelijk. En zo serveren ze het ook af - Jij bent een buitenlander en jij begrijpt dit niet, dus bemoei je er niet mee. Zoals wij over Sinterklaas denken, maar nog intenser
Stierengevechten zijn niet heel lang geleden verboden in Catalunya maar daar is de cultuur sowieso een stuk moderner dan in bijvoorbeeld t zuiden. Maar t is een begin.
Ik ken Spanje goed. Vanwege een passie voor Flamenco heb ik er veel tijd doorgebracht en me in de cultuur verdiept. Veel kenissen opgedaan onder de gitanos en dat zijn onwijs aardige mensen. Totdat je over de stierengevechten of de jacht begint
Stierengevechten zijn niet heel lang geleden verboden in Catalunya maar daar is de cultuur sowieso een stuk moderner dan in bijvoorbeeld t zuiden. Maar t is een begin.

-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Niet helemaal mee eens, er zijn net weer een stel jagers gearresteerd , samen met zes dierenartsen, vanwege wanpraktijken en mishandeling tegen de galgoos. Er is wel degelijk verandering op komst, de druk wordt alsmaar groter en groter. Jagers worden vaker aangeklaagd en ook veroordeeld !Paisley schreef:Ik heb getekend hoor, maar dit gaat niet zomaar stoppen, Niet vanwege een petitie. Zelfs veel spanjaarden zijn ertegen, maar het zit tè sterk in de cultuur, vooral bij de Gitanos
Ik ken Spanje goed. Vanwege een passie voor Flamenco heb ik er veel tijd doorgebracht en me in de cultuur verdiept. Veel kenissen opgedaan onder de gitanos en dat zijn onwijs aardige mensen. Totdat je over de stierengevechten of de jacht begintZe vinden het bijna heilig. Onbegrijpelijk. En zo serveren ze het ook af - Jij bent een buitenlander en jij begrijpt dit niet, dus bemoei je er niet mee. Zoals wij over Sinterklaas denken, maar nog intenser
- Paisley
- Zeer actief
Dat is prachtig nieuws. Maar denk jij dat het haalbaar is om de jacht helemaal te verbieden?

-
Lady Galga
- nieuw lid
Dank voor je antwoord. Ik bemoei me er wel mee. Niets doen is accepteren. En proberen kan altijd, niets te verliezen. Ik ben gelukkig niet de enige die er over praat. Gelukkig zijn er mensen in Spanje die de mentaliteit proberen te veranderen. Ik weet heus wel dat het moeilijk is. Er draait ook een hele economie er achter. En die onwijs lieve mensen hebben er baat bij en lol. Ik geloof wel dat we iets kunnen bereiken. En ja, het EU zou wel iets tegen de jacht kunnen doen. En ook Spanje kunnen dwingen om een wet aan te nemen. Groetjes!
-
Neeltje
Lijkt me beter dat de Spanjaarden massaal deze petitie tekenen en niet een paar mensen in Nederland. Dat het een drama daar is met de wedstrijdhonden, tja, lijkt me toch al jaren en jaren bekend. Dus als je actie wilt voeren, in Spanje, wij Nederlanders, hoe erg we het ook vinden, hebben daar weinig mee te maken.
- Paisley
- Zeer actief
Naar mijn mening mag de bemoeienissen van de EU niet zo ver rijken dat ze een hele sport verbieden. Dierenmishandeling verbieden is wat anders dan de jacht verbieden.Lady Galga schreef: En ja, het EU zou wel iets tegen de jacht kunnen doen. En ook Spanje kunnen dwingen om een wet aan te nemen. Groetjes!
Het zelfde zou dan moeten gelden voor ons racisme-feestje wat Sinterklaas word genoemd. Voor buitenlanders vaak ook niet te geloven. Liever bemoeit de EU zich met zaken die de EU aangaan, en niet met de culturele verschillen.
Het enige wat helpt is de mentaliteit in Spanje veranderen en dat gaat langzaam, helaas.

- chinanooksyekona
- Actief
- Mijn ras(sen): Malamute
Getekend en gedeeld! Zal hem ook even in hondengroepen delen! 
Chinanooks Hailey & Yekona 

-
Cindy52
- Zeer actief
Ik denk niet zozeer dat de jacht verboden moet worden hoor. Er zijn ook jagers die wel goed met hun honden omgaan. Het gaat om de manier waarop de meesten met hun honden omgaan, daar moet een strengere controle op komen. Recentelijk is er een podenco gevonden met chip, enorm toegetakeld door haar jager . De spaanse jachtvereniging heeft een groot deel van haar medische kosten betaald en zich daarmee openlijk gedistantieerd van deze praktijken. Dat is uniek ! de jager is voor de rechter gedaagd door PACMA, een spaanse dierenrechtenorganisatie.Paisley schreef:Dat is prachtig nieuws. Maar denk jij dat het haalbaar is om de jacht helemaal te verbieden?
-
Cindy52
- Zeer actief
Leg eens uit waarom de jacht verboden zou moeten worden ?Lady Galga schreef:Dank voor je antwoord. Ik bemoei me er wel mee. Niets doen is accepteren. En proberen kan altijd, niets te verliezen. Ik ben gelukkig niet de enige die er over praat. Gelukkig zijn er mensen in Spanje die de mentaliteit proberen te veranderen. Ik weet heus wel dat het moeilijk is. Er draait ook een hele economie er achter. En die onwijs lieve mensen hebben er baat bij en lol. Ik geloof wel dat we iets kunnen bereiken. En ja, het EU zou wel iets tegen de jacht kunnen doen. En ook Spanje kunnen dwingen om een wet aan te nemen. Groetjes!
- Paisley
- Zeer actief
Wauw dat zijn de juiste praktijken. Zo breng je precies onder je doelgroep de dierenwelzijn in de aandacht. Fijn dat zo'n organisatie een diervriendelijke etiquette onder de aandacht brengt.Cindy52 schreef: Recentelijk is er een podenco gevonden met chip, enorm toegetakeld door haar jager . De spaanse jachtvereniging heeft een groot deel van haar medische kosten betaald en zich daarmee openlijk gedistantieerd van deze praktijken. Dat is uniek ! de jager is voor de rechter gedaagd door PACMA, een spaanse dierenrechtenorganisatie.
Door de jacht te verbieden, wek je naar mijn mening alleen maar weerstand op.

-
Cindy52
- Zeer actief
De jacht is een bron van inkomsten voor het land en ook een stukje cultuur, dat moet je niet willen verbieden. Het gaat om het welzijn van de jachthonden wat mij betreft.Paisley schreef:Wauw dat zijn de juiste praktijken. Zo breng je precies onder je doelgroep de dierenwelzijn in de aandacht. Fijn dat zo'n organisatie een diervriendelijke etiquette onder de aandacht brengt.Cindy52 schreef: Recentelijk is er een podenco gevonden met chip, enorm toegetakeld door haar jager . De spaanse jachtvereniging heeft een groot deel van haar medische kosten betaald en zich daarmee openlijk gedistantieerd van deze praktijken. Dat is uniek ! de jager is voor de rechter gedaagd door PACMA, een spaanse dierenrechtenorganisatie.
Door de jacht te verbieden, wek je naar mijn mening alleen maar weerstand op.
-
Lady Galga
- nieuw lid
Misschien zijn jullie niet goed op de hoogte. Het gaat niet om de jacht in het algemeen. Het gaat hier om de jacht met galgos en podencos. In Frankrijk al sinds de 19de eeuw verboden. Alleen in Spanje mag het nog. De honden vangen het wild op. Het gaat niet om de traditionele jacht met een geweer. Het gaat om eer. Als een hond voor de jager minder presteert wordt hij systematisch gestraft. Het is een traditie om de honden te laten lijden. Als jullie het als culturele erfgoed zien, prima. Iedereen mag zijn keuze maken.
Persoonlijk vind ik dierenmishandeling geen sport of culturele erfenis.
Spanje heeft de conventie tegen mishandeling van dieren niet getekend. Dieren hebben daar geen bescherming. Het parlement kan er wel iets aan doen.
Paisley, je zegt "je begrijpt het niet". Wie ben jij om te zeggen wat ik wel of niet begrijp? Je hoeft niet met me eens te zijn maar je kan wel mijn keus respecteren.
Ik accepteer deze type jacht niet. Ik keur de traditie om duizenden honden levend te villen, verbranden, op te hangen en martelen niet goed.
Als je wilt helpen en meedenken, graag. Als je het goed keurt, je keus.
Spanje heeft de conventie tegen mishandeling van dieren niet getekend. Dieren hebben daar geen bescherming. Het parlement kan er wel iets aan doen.
Paisley, je zegt "je begrijpt het niet". Wie ben jij om te zeggen wat ik wel of niet begrijp? Je hoeft niet met me eens te zijn maar je kan wel mijn keus respecteren.
Ik accepteer deze type jacht niet. Ik keur de traditie om duizenden honden levend te villen, verbranden, op te hangen en martelen niet goed.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Maar, er kan toch ook gejaagd worden met honden zónder de honden te mishandelen? Dat hoéft toch niet onlosmakend met elkaar verbonden te zijn?
Dat het mishandelen van de honden gruwelijk is staat buiten kijf. Maar zomaar een manier van jagen/traditie verbieden vind ik idd geen Europese aangelegenheid.
Dat het mishandelen van de honden gruwelijk is staat buiten kijf. Maar zomaar een manier van jagen/traditie verbieden vind ik idd geen Europese aangelegenheid.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
bij stierenvechten is het ook zo gedaan dus waarom niet het jagen met galgo's en podenco's.pioenroos schreef:Maar, er kan toch ook gejaagd worden met honden zónder de honden te mishandelen? Dat hoéft toch niet onlosmakend met elkaar verbonden te zijn?
Traditie's die betekenen dat er dieren mishandeld worden cq ernstig leed aan gedaan worden moeten verboden worden, dat is alleen maar ter vermaak van laag niveau aso's
- Paisley
- Zeer actief
Nounou, niet zo snel op je teentjes getrapt. Ik zeg dat je het vanuit de ogen van de liefhebbers van de jacht niet begrijpt. En verder zie ik totaal niet waar ik je mening niet hebt gerespecteerd. Volgens mij delen we de mening dat het dierenleed in de jacht moeten stoppen, alleen hebben we andere ideeën over hoe het moet worden aangepakt.Lady Galga schreef: Paisley, je zegt "je begrijpt het niet". Wie ben jij om te zeggen wat ik wel of niet begrijp? Je hoeft niet met me eens te zijn maar je kan wel mijn keus respecteren.
Laatst gewijzigd door Paisley op 21 feb 2016 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

- Paisley
- Zeer actief
Ohja? Zover ik weet worden er nog steeds stierengevechten gehouden door heel spanje met Catalunya als uitzonderingjacq1970 schreef:bij stierenvechten is het ook zo gedaan dus waarom niet het jagen met galgo's en podenco's.pioenroos schreef:Maar, er kan toch ook gejaagd worden met honden zónder de honden te mishandelen? Dat hoéft toch niet onlosmakend met elkaar verbonden te zijn?

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Volgens mij is hier niemand die de traditie om honden levend te villen, te verbranden en op te hangen goedkeurt. Dat lijkt me evident.Lady Galga schreef:Misschien zijn jullie niet goed op de hoogte. Het gaat niet om de jacht in het algemeen. Het gaat hier om de jacht met galgos en podencos. In Frankrijk al sinds de 19de eeuw verboden. Alleen in Spanje mag het nog. De honden vangen het wild op. Het gaat niet om de traditionele jacht met een geweer. Het gaat om eer. Als een hond voor de jager minder presteert wordt hij systematisch gestraft. Het is een traditie om de honden te laten lijden. Als jullie het als culturele erfgoed zien, prima. Iedereen mag zijn keuze maken.
Ten eerste klopt het niet dat dieren in Spanje geen bescherming hebben. Er zijn gewoon wetten tegen dierenmishandeling, alleen worden deze niet of slecht gehandhaafd. Maar zoals Cindy52 ook al aangeeft: daar komt wel langzaam verandering in. En daarbij is het vooral van grote betekenis dat die verandering in mentaliteit van de Spanjaarden zelf komt.
Verder is het jagen voor veel jagers ook broodvoorziening. Ze jagen wel degelijk óók met geweer. Het is niet alleen een sport of vermaak zoals het stierenvechten, maar mensen moeten ervan leven. Ik ben dan ook een groot voorstander van de aanpak van bijvoorbeeld Galgos del Sol, die in gesprek gaan met de jagers, heel veel doen aan voorlichting (ook juist aan de jagers m.b.t. verzorging, gezondheid, voeding, niet meer op zo'n grote schaal fokken, etc.) en de jagers een andere optie geven voor de uitgerangeerde jachthonden. Het gaat erom dat er met respect met dieren wordt omgegaan en door kort door de bocht simpelweg de jacht te willen verbieden, gooi je het kind met het badwater weg.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Mooi en gelijk een reden om ze het zelf uit te laten zoeken.Cindy52 schreef:Ik denk niet zozeer dat de jacht verboden moet worden hoor. Er zijn ook jagers die wel goed met hun honden omgaan. Het gaat om de manier waarop de meesten met hun honden omgaan, daar moet een strengere controle op komen. Recentelijk is er een podenco gevonden met chip, enorm toegetakeld door haar jager . De spaanse jachtvereniging heeft een groot deel van haar medische kosten betaald en zich daarmee openlijk gedistantieerd van deze praktijken. Dat is uniek ! de jager is voor de rechter gedaagd door PACMA, een spaanse dierenrechtenorganisatie.Paisley schreef:Dat is prachtig nieuws. Maar denk jij dat het haalbaar is om de jacht helemaal te verbieden?
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Cindy52
- Zeer actief
Als het zo bekend was zou je weten dat het niets met wedstrijdhonden te maken heeft en sinds Spanje een EU land is vind ik wel degelijk dat we er iets mee te maken hebben. Dierenleed is dierenleed en het feit dat het in Spanje plaats vind wil niet zeggen dat we het dan maar moeten negeren.Neeltje schreef:Lijkt me beter dat de Spanjaarden massaal deze petitie tekenen en niet een paar mensen in Nederland. Dat het een drama daar is met de wedstrijdhonden, tja, lijkt me toch al jaren en jaren bekend. Dus als je actie wilt voeren, in Spanje, wij Nederlanders, hoe erg we het ook vinden, hebben daar weinig mee te maken.
-
Cindy52
- Zeer actief
ah weer een grote dierenliefhebber !bouvierpoedel schreef:Mooi en gelijk een reden om ze het zelf uit te laten zoeken.
-
Cindy52
- Zeer actief
Ik ben uitstekend op de hoogte, ik woon in Spanje, vang honden op en ik ben niet tegen de jacht want dat is inderdaad cultureel erfgoed ! Ik ben tegen dierenmishandeling , binnen welke vorm dan ook.Lady Galga schreef:Misschien zijn jullie niet goed op de hoogte. Het gaat niet om de jacht in het algemeen. Het gaat hier om de jacht met galgos en podencos. In Frankrijk al sinds de 19de eeuw verboden. Alleen in Spanje mag het nog. De honden vangen het wild op. Het gaat niet om de traditionele jacht met een geweer. Het gaat om eer. Als een hond voor de jager minder presteert wordt hij systematisch gestraft. Het is een traditie om de honden te laten lijden. Als jullie het als culturele erfgoed zien, prima. Iedereen mag zijn keuze maken.
-
Cindy52
- Zeer actief
Ik sluit me helemaal bij je verhaal aan. Er zijn meerdere organisaties die al samenwerken met jagers. Het is ook al zover dat sommige jagers hun honden daar naar toe brengen als ze niet meer geschikt zijn voor de jacht. Afgelopen jaar zijn er meerdere jagers aangeklaagd en veroordeelt ! Recentelijk zijn er 19 jagers en zes dierenartsen aangeklaagd wegens mishandeling van de windhonden. Het is een gevecht dat al jarenlang plaats vind en beetje bij beetje boeken we winst. Er is wel degelijk een wetgeving tegen dierenleed. Dat die niet altijd nageleefd wordt heeft te maken met corruptie, bijv. een burgemeester die tevens jager is. Maar zowel de Seprona als de Guardia Civil nemen de zaken steeds aktiever op. Verder trekken veel jongeren naar de grote steden dus langzamerhand sterft het jagen op deze manier ook uit. Veel Spanjaarden weten niet eens wat zich allemaal afspeelt en dat is niet zo vreemd. Alles speelt zich af in afgelegen gebieden, wat we hier de campo noemen.DeDiana schreef:Volgens mij is hier niemand die de traditie om honden levend te villen, te verbranden en op te hangen goedkeurt. Dat lijkt me evident.Lady Galga schreef:Misschien zijn jullie niet goed op de hoogte.
Ten eerste klopt het niet dat dieren in Spanje geen bescherming hebben. Er zijn gewoon wetten tegen dierenmishandeling, alleen worden deze niet of slecht gehandhaafd. Maar zoals Cindy52 ook al aangeeft: daar komt wel langzaam verandering in. En daarbij is het vooral van grote betekenis dat die verandering in mentaliteit van de Spanjaarden zelf komt.
Verder is het jagen voor veel jagers ook broodvoorziening. Ze jagen wel degelijk óók met geweer. Het is niet alleen een sport of vermaak zoals het stierenvechten, maar mensen moeten ervan leven. Ik ben dan ook een groot voorstander van de aanpak van bijvoorbeeld Galgos del Sol, die in gesprek gaan met de jagers, heel veel doen aan voorlichting (ook juist aan de jagers m.b.t. verzorging, gezondheid, voeding, niet meer op zo'n grote schaal fokken, etc.) en de jagers een andere optie geven voor de uitgerangeerde jachthonden. Het gaat erom dat er met respect met dieren wordt omgegaan en door kort door de bocht simpelweg de jacht te willen verbieden, gooi je het kind met het badwater weg.
En Lady Gaga, ik denk zomaar dat wij beter op de hoogte zijn dan jij ! Fijn dat je iets aan het leed wilt doen maar ik adviseer je om je aan te sluiten bij groepen die beter op de hoogte zijn en al heel erg lang werken om dit dierenleed te stoppen !
-
Cindy52
- Zeer actief
Niet alleen galgoos en podencoos, ook met pointers, bretons, bodegueros dus als je je wilt inzetten, doe het dan voor alle jachthonden !Lady Galga schreef:Misschien zijn jullie niet goed op de hoogte. Het gaat niet om de jacht in het algemeen. Het gaat hier om de jacht met galgos en podencos.
-
Cindy52
- Zeer actief
Nee hoor, het is ook fantastisch mooi om ze te zien jagen en er zijn hier wel degelijk ook jagers die uitstekend voor hun honden zorgen.Nanna schreef:Ik vind de lange jacht één van de eerlijkste vormen van jacht omdat er voor wild en opjager evenveel kans is.
Zal ook wel een buitenbeen zijn in zeggen dat ik er nog van kan genieten ook.
Dat de honden daarna mishandeld en gedood worden slaat natuurlijk nergens op, dát moet aangepakt worden. Maar niet deze vorm van jacht op zich.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik zag met name jacht met podenco's (Andaluz en Orito) die onder het geweer werkten. Vanuit mijn tuin kon ik een heel groot deel van de campo overzien en ik was precies daar gedurende het jachtseizoen, dus elke zaterdag- en zondagochtend werden we gewekt door geweerschoten en kon ik het hele tafereel vanuit mijn tuintje aanschouwen.
De jagers hadden meestal 6-8 podenco's die de konijnen zochten en opjaagden. De konijnen werden door de jager neergeschoten en vervolgens door de podenco's geapporteerd.
De jagers hadden meestal 6-8 podenco's die de konijnen zochten en opjaagden. De konijnen werden door de jager neergeschoten en vervolgens door de podenco's geapporteerd.