Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Meedenken over de mogelijkheden/rassoorten
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
Meedenken over de mogelijkheden/rassoorten
Goedendag,
Om te beginnen: ik heb als kind altijd een hond gehad, heb ook hondentrainingen gedaan etc maar we hadden altijd moeilijke asielhonden en een keer een dalmatiërpup (ook niet de makkelijkste).
Toen ik ging samenwonen zijn we niet aan dieren begonnen, mijn man is een kattenmens en ik een hondenmens en we hadden al snel kinderen en dat in combi met werk was het gewoon te druk.
Nu zitten de kinderen op de middelbare en het gaat toch steeds meer kriebelen. Eigenlijk was het idee om pas weer een hond te nemen als ze allebei het huis uit zijn maar misschien kan het nu wel?
Ik ben postbezorger, sommige dagen 4-5 uur per dag (vooral di/do/za) en wo/vr vaak maar twee uur. Op zaterdag is mijn man thuis. Wat ik graag zou willen is een hond die mee gaat de wijk in. Natuurlijk pas na een goede training en soms zal de hond ook thuis blijven dus de hond moet wel alleen kunnen zijn.
Ik vraag me af:zijn er rassen die hiervoor geschikt zouden zijn? Het moet dus om een hond gaan die rustig een stukje achter mij blijft lopen of eventueel bij de fiets blijft liggen, geen onbesuisde dingen doet, goed trainbaar is etc.
Raden jullie het helemaal af? Mag ook. Denk gerust eens mee. Ik ben altijd jaloers op mensen die werk hebben waarbij de hond de hele tijd bij je is, bijv een boer, boswachter etc. Ik werk maar max 20 uur per week, soms minder en daarvan vaak al uur op zaterdag dus thuis blijven zou prima kunnen maar het lijkt mij gewoon gezellig. Daarnaast krijgt de hond natuurlijk nog de gewone lichaamsbeweging, wij doen aan geocachen dus dat is aardig te combineren.
Nou ja: roep maar wat, ik lees het graag.
Om te beginnen: ik heb als kind altijd een hond gehad, heb ook hondentrainingen gedaan etc maar we hadden altijd moeilijke asielhonden en een keer een dalmatiërpup (ook niet de makkelijkste).
Toen ik ging samenwonen zijn we niet aan dieren begonnen, mijn man is een kattenmens en ik een hondenmens en we hadden al snel kinderen en dat in combi met werk was het gewoon te druk.
Nu zitten de kinderen op de middelbare en het gaat toch steeds meer kriebelen. Eigenlijk was het idee om pas weer een hond te nemen als ze allebei het huis uit zijn maar misschien kan het nu wel?
Ik ben postbezorger, sommige dagen 4-5 uur per dag (vooral di/do/za) en wo/vr vaak maar twee uur. Op zaterdag is mijn man thuis. Wat ik graag zou willen is een hond die mee gaat de wijk in. Natuurlijk pas na een goede training en soms zal de hond ook thuis blijven dus de hond moet wel alleen kunnen zijn.
Ik vraag me af:zijn er rassen die hiervoor geschikt zouden zijn? Het moet dus om een hond gaan die rustig een stukje achter mij blijft lopen of eventueel bij de fiets blijft liggen, geen onbesuisde dingen doet, goed trainbaar is etc.
Raden jullie het helemaal af? Mag ook. Denk gerust eens mee. Ik ben altijd jaloers op mensen die werk hebben waarbij de hond de hele tijd bij je is, bijv een boer, boswachter etc. Ik werk maar max 20 uur per week, soms minder en daarvan vaak al uur op zaterdag dus thuis blijven zou prima kunnen maar het lijkt mij gewoon gezellig. Daarnaast krijgt de hond natuurlijk nog de gewone lichaamsbeweging, wij doen aan geocachen dus dat is aardig te combineren.
Nou ja: roep maar wat, ik lees het graag.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Meedenken over de mogelijkheden/rassoorten
Twee van mijn mormels zouden het geweldig vinden hoor, samen met de baas post rond gaan delen
TS, wat zoek je verder in een hond? (qua maat, jachtdrift, activiteitsniveau, sociaal naar mens en/of dier, etc.)

TS, wat zoek je verder in een hond? (qua maat, jachtdrift, activiteitsniveau, sociaal naar mens en/of dier, etc.)
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ik zou eerst maar even nagaan of het überhaupt van je werkgever mag...... Veel postbezorgbedrijven tolereren het niet....
Misschien een makkelijk asielhondje?
Misschien een makkelijk asielhondje?

Ik zou het in ieder geval altijd navragen of het mag, maar dan nog, je hond bij de fiets leggen? Er kan van alles gebeuren, je hond ligt dan toch meestal naast een weg, wat me niet zo verstandig lijkt om hem daar neer te leggen. Je kunt je hond nog zo goed africhten, voor 100% luisteren kan gewoonweg niet. Er komen kinderen langs, een kat, konijn of een andere hond. Dan zou ik heb met een heupgordel mee laten lopen als je de post in de brievenbussen gooit.Tara schreef:Ja, en waarom eigenlijk niet?gyanty schreef:Ik zou eerst maar even nagaan of het überhaupt van je werkgever mag...... Veel postbezorgbedrijven tolereren het niet....
Wat is nou het probleem als de postbode een brave en goed luisterende hond meeneemt de wijk in? Ik zie het niet zo hoor.
Juist gezellig toch? Lekker samen met de baas op stap? Ik denk dat er heel veel honden prima geschikt voor zouden zijn, alles valt of staat dan vooral met je eigen inspanning om er een gezeglijke hond van te maken.
Maar vraag eerst bij je werkgever na of het überhaupt is toegestaan.
- Mutt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Retrievermixen
- Aantal honden: 1
Een dorp verderop heb ik al een paar keer een postbezorger gezien met een labrador, gewoon aan de riem, die man loopt ook vaak met een karretje met post erin en de hond loopt er dan gewoon keurig naast.

Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
- gyanty
- Zeer actief
Tja postbezorging en honden blijft natuurlijk een gevoelig onderwerp. Waarom veel bedrijven het niet toestaan? Hetzelfde waarom kinderen niet mee naar het werk gaan. Je bent aan het werk. Werk en privee is in de regel wel gescheiden. En als dirkje met brave hond het kan, wil Jantje met minder brave hond het ook. Krijg je incidenten en onhoudbare situaties, is slechte naam voor je bedrijf etc etc.
Tuurlijk harstikke gezellig. Al wordt ik niet blij als ik alle postbodes moet gaan ontwijken omdat ze niet volledig op hun hond kunnen letten.... Sommige werk leent zich er prima voor. Post niet..... Is het zo'n schande dat het niet te combineren is? De uren die gewerkt worden lijken mij in dit geval prima overbrugt kunnen worden....
Tuurlijk harstikke gezellig. Al wordt ik niet blij als ik alle postbodes moet gaan ontwijken omdat ze niet volledig op hun hond kunnen letten.... Sommige werk leent zich er prima voor. Post niet..... Is het zo'n schande dat het niet te combineren is? De uren die gewerkt worden lijken mij in dit geval prima overbrugt kunnen worden....

- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Onze Nelle vindt de postbode heel erg leuk, maar een vreemde hond op onze oprit zou ze niet accepteren, ik denk dat wel meer honden daar problemen mee zouden hebben.

-
- Vaste gebruiker
Bedankt voor de reacties.
Natuurlijk zal ik eerst vragen of het mag en in de echt gevaarlijke postwijken zou ik het ook niet doen maar ik heb over het algemeen hele gezapige vinexwijkjes of volkswijkjes.
Hond aan heupgordel gaat niet, ik loop heel snel en je moet dan steeds draaien in de tuintjes en dan loop je tegen je hond aan.
Hond mag niet los.... daar had ik niet aan gedacht en daar gaat het dan waarschijnlijk mis?
Natuurlijk zal ik eerst vragen of het mag en in de echt gevaarlijke postwijken zou ik het ook niet doen maar ik heb over het algemeen hele gezapige vinexwijkjes of volkswijkjes.
Hond aan heupgordel gaat niet, ik loop heel snel en je moet dan steeds draaien in de tuintjes en dan loop je tegen je hond aan.
Hond mag niet los.... daar had ik niet aan gedacht en daar gaat het dan waarschijnlijk mis?
-
- Vaste gebruiker
Yodi, ik heb geen huizen met opritten en zoals ik al zei, het zou niet de bedoeling zijn dat de hond mee gaat de tuintjes in, dan val ik over de hond heen.
- gyanty
- Zeer actief
Uuhhmmm ik zou niet weten waarom dat niet aan de heupgordel kan. Ik kan aan de heupgordel hardlopen, dus dat is heel hard lopenPostbode schreef:Bedankt voor de reacties.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
nou in de meeste wijken werkt dat echt niet hoor, of het gaat heel erg ten koste van je snelheid. En aangezien ze daar juist steeds meer op hameren, lijkt een hond meenemen naar de voordeur echt niet handig.gyanty schreef:Uuhhmmm ik zou niet weten waarom dat niet aan de heupgordel kan. Ik kan aan de heupgordel hardlopen, dus dat is heel hard lopenPostbode schreef:Bedankt voor de reacties.
Hond mag niet los.... daar had ik niet aan gedacht en daar gaat het dan waarschijnlijk mis?. En de hond kan gewoon volgen als hij dat leert. Ik ben ook wel postbode geweest en zie dat absoluut als geen probleem. Behalve dan eerder genoemde het betreden van de terreinen van andere honden (wat best wel eens moeilijke situaties kan geven, als er per ongeluk een deur blijft openstaan zomers....
-
- Vaste gebruiker
Tuinpaadjes zijn soms maar 70 cm breed, als ik mij omkeer val ik over de hond dus dat lijkt mij niet echt handig en heel anders dan hardlopen. Ik heb al een hekel aan kinderen die met mij meelopen en niet snappen waar ze moeten lopen 

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Als je je hond goed traint, dan is het volgens mij geen enkel probleem om je hond aan de riem bij de fiets te laten. Mijn honden reageren ook niet/nauwelijks op andere honden, al helemaal niet op katten, kinderen, ander gedierte. Alleen als een loslopende hond hem zou aanvallen, grijpen ze in, maar anders niet.
Welk ras, daar kan ik je niet zo goed mee helpen. Staffordachtigen zou ik overslaan, net als honden met een behoorlijke jachtdrift(ivm katten e.d.). Ik zou gaan voor een wat rustiger type herder of honden als toller/ labrabor/golden/ poedel?
Welk ras, daar kan ik je niet zo goed mee helpen. Staffordachtigen zou ik overslaan, net als honden met een behoorlijke jachtdrift(ivm katten e.d.). Ik zou gaan voor een wat rustiger type herder of honden als toller/ labrabor/golden/ poedel?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Een Wawa , kun je gewoon tussen de post in de tas zetten, bevalt hij niet ,een postzegel op zijn kont en 1 of andere brievenbus inproppen.

Wat je zegt ben je zelfffff 

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Die paar uur kan een hond prima alleen zijn (na eventuele training). Ik zou gewoon voor een hond kiezen die je wilt en deze niet meenemen naar het werk
daar zitten teveel haken en ogen aan.

- gyanty
- Zeer actief
Dat leer je de hond aan. Mijn reu kan perfect mij in de knieholte volgen. Ik weet hoe smal paadjes zijn. Kan niet ligt op kerkhof, wil niet er naast. Het wordt op smalle paadjes gewoon de oefening volg (of meer achter mij...) Overigens is mijn gordel zo lang dat terwijl ik naar biervenbus loop en de goede kant op draai de hond toch echt alweer 1,5 meter voor mij is.... Het kan dat is wat ik wilde zeggen. het hardlopen ging alleen over het tempo niet over de bochten. Ik kan ook volgen aan de heupgordel met haakse bochten, mocht je dat nog als ervaring willen....Postbode schreef:Tuinpaadjes zijn soms maar 70 cm breed, als ik mij omkeer val ik over de hond dus dat lijkt mij niet echt handig en heel anders dan hardlopen. Ik heb al een hekel aan kinderen die met mij meelopen en niet snappen waar ze moeten lopen
Je hond elke keer bij de fiets neerleggen etc etc, denk je dat dat geen tijd gaat kosten? En toch elke keer even stiekem een oogje erop om te kijken of er niks gebeurd. (leuke wandelaars die leuk met hun hond op die van jou aflopen?)
Het is puur het praktische wat ik benoem. (en je mag best mijn hond en gordel lenen (al is hij wat minder braaf bij vreemden

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ach, ik zie het probleem niet zo. Ik denk dat er heus honden zijn die zich a) voorbeeldig gedragen en b) die het enig vinden om een paar uur op stap te gaan met de baas.
Ik denk dat mijn honden (collies) het geweldig zouden vinden en die zijn prima trainbaar.
Sowieso zou ik het zoeken in een wat makkelijkere baasgerichte hond die het leuk vind om actief op stap te gaan met de baas. Een herderachtige of zo. En een collie of collie-achtige is daar heel geschikt voor. Dat zijn over het algemeen sociale, vriendelijke honden.
Wil je geen langhaar, neem dan een korthaar collie.
Of een leuke kruising daarvan.
Ik denk dat mijn honden (collies) het geweldig zouden vinden en die zijn prima trainbaar.
Sowieso zou ik het zoeken in een wat makkelijkere baasgerichte hond die het leuk vind om actief op stap te gaan met de baas. Een herderachtige of zo. En een collie of collie-achtige is daar heel geschikt voor. Dat zijn over het algemeen sociale, vriendelijke honden.
Wil je geen langhaar, neem dan een korthaar collie.
Of een leuke kruising daarvan.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Was er niet iemand op het forum die dat ook deed en dan haar hond in een karretje achterop de fiets liet?
Ik zou in ieder geval niet je hond meenemen naar de voordeur en dan niet eens omdat je er zelf over zou struikelen maar er zijn gewoon altijd mensen die dat absoluut niet willen en er zijn altijd wel ergens honden bij de deur te blaffen en extra op je hond reageren waar jouw hond dan weer op kan reageren.. En zelfs als jouw hond er niet op reageert is het niet echt leuk voor de hond in zijn eigen huis natuurlijk.
Ik zou in ieder geval niet je hond meenemen naar de voordeur en dan niet eens omdat je er zelf over zou struikelen maar er zijn gewoon altijd mensen die dat absoluut niet willen en er zijn altijd wel ergens honden bij de deur te blaffen en extra op je hond reageren waar jouw hond dan weer op kan reageren.. En zelfs als jouw hond er niet op reageert is het niet echt leuk voor de hond in zijn eigen huis natuurlijk.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Mijn 2 teven zouden het prachtig vinden, die gaan ook bijna overal mee naar toe.
Zijn heel makkelijk, reageren niet op andere honden en blijven liggen als ik het van ze vraag.
Ik heb ze het commando 'achter' geleerd en dan komen ze niet voorbij mijn benen.
Ik zou gaan zoeken naar een hond die jullie aanspreekt, je kunt het post bezorgen met hond gaan proberen en als het niet werkt is er toch niets aan de hand?
Zijn heel makkelijk, reageren niet op andere honden en blijven liggen als ik het van ze vraag.
Ik heb ze het commando 'achter' geleerd en dan komen ze niet voorbij mijn benen.
Ik zou gaan zoeken naar een hond die jullie aanspreekt, je kunt het post bezorgen met hond gaan proberen en als het niet werkt is er toch niets aan de hand?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik zou de hond kiezen die je wilt en als het van de baas mag kan je die hond vast wel vlot leren hoe met jou mee te lopen als je de post bezorgt.
Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel problemen.
Hooguit wat herrie aan het hek als er een hond uit zijn dak gaat omdat jij met je hond post komt bezorgen
Wat was je plan, een pup of een herplaatser?
Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel problemen.
Hooguit wat herrie aan het hek als er een hond uit zijn dak gaat omdat jij met je hond post komt bezorgen

Wat was je plan, een pup of een herplaatser?
Als het maar om 20 werkuren in de week gaat zou ik de hond thuis laten en ieder geval niet mijn ras keuze ervan af laten hangen of hij mee kan of niet.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Ik wil geen spelbreker zijn maar ik ben ook postbezorger en mij is verteld dat je je hond niet mee mag nemen tijdens je werk. Ik zou het dus zeker eerst even navragen. Verder lijkt het me best gezellig maar absoluut niet praktisch. Los mag officieel van de gemeenten vaak niet. Aan de lijn is volgens mij niet te doen, je kunt moeilijk elk tuinpaadje op en aflopen met je hond en een paar keer nieuwe tassen bij het depot halen met hond is ook niet handig. Plus dat er ook genoeg mensen bang van zijn. Mijn honden blijven die vier uurtjes op de piekdagen dus gewoon lekker thuis! Van te voren zijn ze uitgeweest en na het werk gaan we ook weer een stuk lopen dus is geen probleem.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Ik loop geen post (meer) maar met wandelen gaat de ene hond aan de 8m-flexi aan de heupgordel (ok, eigenlijk met een karabijnhaakje aan broekriemlusje). Gecombineerd met een een goede rechts (of links), naast en blijf moet dat toch wel goed komen?
- Domor
- Zeer actief
Bij de meeste huizen is het pad geen 8m en kan je dat dus prima met een flexi af terwijl de hond aan het begin van het pad wacht.
-
- Zeer actief
Postbode schreef:............ in de echt gevaarlijke postwijken .............

- Domor
- Zeer actief
Met je heupgordel?Nanna schreef:O ja. Je hebt in je ene hand de post en met je andere hand moet je dat door de deur frotten. En ondertussen moet je ook nog op de één of andere manier die flexi vasthouden. Met je tanden?Domor schreef:Bij de meeste huizen is het pad geen 8m en kan je dat dus prima met een flexi af terwijl de hond aan het begin van het pad wacht.

Alleen dan dus met heupgordel in plaats van broekriemlusje. Een gehoorzame hond is wel vereist.
-
- Vaste gebruiker
Cleva en Tara, het is gewoon verbóden om de hond los te laten tenzij in losloopgebieden, daar had ik niet aan gedacht. Niet dat iedereen zich er aan houdt (dat heb ik als postbode wel gemerkt helaas) maar het is wel de regel.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dat lijkt mij ook nog wel vervelend: als je je eigen hond wel onder controle hebt heb je misschien wel last van andere mensen met hun (loslopende/patsende) honden.Postbode schreef:Cleva en Tara, het is gewoon verbóden om de hond los te laten tenzij in losloopgebieden, daar had ik niet aan gedacht. Niet dat iedereen zich er aan houdt (dat heb ik als postbode wel gemerkt helaas) maar het is wel de regel.
Zou daar ook rekening mee houden, bijvoorbeeld door voor een teef te gaan. Ik merk zelf dat ik met een teef een stuk minder last van de meeste buurhonden heb dan de reuen van de buren.
Maar ook dat zal per hond wel weer verschillend zijn, natuurlijk.
- Nicoline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): APBT
Ik zou toch wel even nadenken over eventuele honden die los in de voortuin rondlopen, misschien laten ze jou er wel in maar accepteren ze geen vreemde hond op hun terrein. Ken genoeg lieve sociale honden die daar toch niet zo van gediend zouden zijn.
En de rest van de wijk over die drollen mag uitglijden?? Opruimen die drol, wens niet in een drol te trappen of er een voor mijn voordeur te vinden.Cleva schreef:Ik loop dagelijks los in aanlijngebied. Zolang je hondje leuk opkijkend aan de voet loopt maakt niemand daar een punt van.Postbode schreef:Cleva en Tara, het is gewoon verbóden om de hond los te laten tenzij in losloopgebieden, daar had ik niet aan gedacht.
Het gepeupel denkt pas na over honden als ze last veroorzaken. Als je hond luistert en je hebt netjes een boterhamzakje aan de riem (Wel laten zitten, hoor. Drollen vergaan veel beter zonder plastic zakje er om.) is er echt niets aan het handje.