Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Antibiotica bij oogontsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Antibiotica bij oogontsteking

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Misschien wel interessant om even te melden: gisteren bij de DA vroeg ik om ook even naar Toto's ogen te kijken. Vooral 's ochtends zat er flink vieze troep in de ooghoeken, ene oog was ook wat geïrriteerd, meer dan het andere. DA wilde al antibioticazalf voorschrijven, maar hij kreeg ook al een kuurtje voor die bijtwond, dus ik vroeg of dat dan niet een beetje dubbelop was. Ja, dat was eigenlijk wel zo, dus we moesten maar even kijken of het ook over zou gaan met alleen die orale antibiotica.

En na twee dagen antibiotica is het dus over. Oogwit is weer wit, geen viezigheid meer.

In het verleden hebben de honden wel eens vaker zo'n soepoog gehad, en dan was ik dagen bezig met die strijd met oogzalf of druppels. Dit is dan wel heel wat simpeler.

Ik ga het ook aan de DA vragen hoor, en misschien denk ik veel te simpel, maar orale antibiotica is wel veel hondvriendelijker, en het werkt sneller, dat is dan toch veel handiger dan dat geworstel om spul in die ogen te druppelen?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Antibiotica bij oogontsteking

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Is het makkelijker voor het baasje? Ja. Is het beter? Nee.
Doordat je AB oraal geeft moet het eerst het hele lijf door alvorens het zin heeft.
Als je AB in een zalf op de exacte locatie smeert, heb je veel minder nodig, en hoeft het vervolgens niet langs alle verteringsstelsels. Voor dat laatste is AB ook helemaal niet zulk fijn spul.
Hanneke2
Zeer actief

Apple schreef:Is het makkelijker voor het baasje? Ja. Is het beter? Nee.
Doordat je AB oraal geeft moet het eerst het hele lijf door alvorens het zin heeft.
Als je AB in een zalf op de exacte locatie smeert, heb je veel minder nodig, en hoeft het vervolgens niet langs alle verteringsstelsels. Voor dat laatste is AB ook helemaal niet zulk fijn spul.
AB is hoe dan ook niet fijn, wordt veel te vaak en te snel voorgeschreven en straks zijn alle bacteriën resistent, dat absoluut. Maar als je AB op een plek smeert gaat het daarna toch ook nog de rest van het lijf in?

Ik vraag me af of je uiteindelijk minder nodig hebt als je het lokaal gebruikt. Als ik zie hoe snel dit werkte in tegenstelling tot een week die ogen zalven vond ik dat toch wel opmerkelijk.

Hoe dan ook, ik ben allang blij dat die AB die Toto nu krijgt (en ook wel nodig had, denk ik, met een bijtwond tot op het bot) lekker ook werkt tegen dat soepoogje.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Geen idee of die AB voor zijn knie nu de doorslag heeft gegeven bij de genezing van zijn soepoogje?

De redenering van Apple zou ik zelf toch ook wel volgen.
AB direct in het hele lichaam (en een veel hogere dosering?) bij een soepoog lijkt me niet aan te bevelen.
Al kan ik daar niet zomaar een hele wetenschappelijke theorie aan koppelen :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Hangt misschien af wat er aan de hand is met het oog.
Vorig jaar had Mickey een oogprobleem waarbij ze eerst antibioticazalf kreeg, dit werkte niet voldoende.
Ze kreeg daarna een antibiotica kuur en antibiotica oogdruppels die zij nog een hele tijd moest gebruiken tot het weer beter ging. Ze had een beschadiging van het hoornvlies en daar werkten de druppels beter bij.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Frolic schreef:Ik denk dat je veel meer AB nodig hebt om het op een weinig doorbloedde plek te krijgen als je het oraal toedient.
Omgekeerd dat ik dat wanneer je ab zalf op een oog toedient er maar weinig in de bloedbaan terecht komt.
Dat klinkt logisch, maar dan nog vind ik het verbazend dat die orale AB toch zo snel lijkt te werken.
annemick schreef:Hangt misschien af wat er aan de hand is met het oog.
Vorig jaar had Mickey een oogprobleem waarbij ze eerst antibioticazalf kreeg, dit werkte niet voldoende.
Ze kreeg daarna een antibiotica kuur en antibiotica oogdruppels die zij nog een hele tijd moest gebruiken tot het weer beter ging. Ze had een beschadiging van het hoornvlies en daar werkten de druppels beter bij.
Bij Toto is er niets beschadigd, en ik dacht eigenlijk dat het kwam omdat zijn ooglid wat hangt en hij tijdens slapen zijn oog vaak niet helemaal potdicht heeft. Maar blijkbaar is het toch een bacterie, anders zou die AB niet aanslaan.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Hanneke2 schreef:Misschien wel interessant om even te melden: gisteren bij de DA vroeg ik om ook even naar Toto's ogen te kijken. Vooral 's ochtends zat er flink vieze troep in de ooghoeken, ene oog was ook wat geïrriteerd, meer dan het andere. DA wilde al antibioticazalf voorschrijven, maar hij kreeg ook al een kuurtje voor die bijtwond, dus ik vroeg of dat dan niet een beetje dubbelop was. Ja, dat was eigenlijk wel zo, dus we moesten maar even kijken of het ook over zou gaan met alleen die orale antibiotica.

En na twee dagen antibiotica is het dus over. Oogwit is weer wit, geen viezigheid meer.

In het verleden hebben de honden wel eens vaker zo'n soepoog gehad, en dan was ik dagen bezig met die strijd met oogzalf of druppels. Dit is dan wel heel wat simpeler.

Ik ga het ook aan de DA vragen hoor, en misschien denk ik veel te simpel, maar orale antibiotica is wel veel hondvriendelijker, en het werkt sneller, dat is dan toch veel handiger dan dat geworstel om spul in die ogen te druppelen?
Misschien had het soepoog ook wel over gegaan zonder de AB. Bij mijn honden helpt vaak een simpele vitamine A zalf al. Ik ben niet zo happig op AB, in welke vorm dan ook.
Hanneke2
Zeer actief

Gollum schreef:
Hanneke2 schreef:Misschien wel interessant om even te melden: gisteren bij de DA vroeg ik om ook even naar Toto's ogen te kijken. Vooral 's ochtends zat er flink vieze troep in de ooghoeken, ene oog was ook wat geïrriteerd, meer dan het andere. DA wilde al antibioticazalf voorschrijven, maar hij kreeg ook al een kuurtje voor die bijtwond, dus ik vroeg of dat dan niet een beetje dubbelop was. Ja, dat was eigenlijk wel zo, dus we moesten maar even kijken of het ook over zou gaan met alleen die orale antibiotica.

Misschien had het soepoog ook wel over gegaan zonder de AB. Bij mijn honden helpt vaak een simpele vitamine A zalf al. Ik ben niet zo happig op AB, in welke vorm dan ook.
Oh, dat is inderdaad ook waar. Het is nu eigenlijk puur toeval dat hij sowieso die AB-kuur heeft, maar normaal gesproken was ik voor dat oog niet naar de DA gegaan, want schoonmaken met gekookt water wil vaak ook wel helpen.

En ik ben ook niet happig op AB hoor. DA zei nog iets van 'Bij bijtwonden schrijven we altijd AB voor', maar de honden hebben hier wel vaker gaatjes of krasjes opgelopen van een andere hond, en dat gaat met goed schoonhouden ook wel over. Maar nou is die AB wel verstandig, denk ik. Ik ben slecht in foto's maken, maar het is een akelige wond, tand er diep in en daarna doorgescheurd zeg maar. Wond is ook nog steeds open en lekt wondvocht, geen pus gelukkig, en Toto houdt het zelf netjes schoon. Ik denk dat hij er een stoer litteken aan over gaat houden. :wink:

Oh, ik ga weer eens helemaal off-topic in mijn eigen topic. :oeps:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Hanneke2 schreef:
Gollum schreef:

Oh, dat is inderdaad ook waar. Het is nu eigenlijk puur toeval dat hij sowieso die AB-kuur heeft, maar normaal gesproken was ik voor dat oog niet naar de DA gegaan, want schoonmaken met gekookt water wil vaak ook wel helpen.

En ik ben ook niet happig op AB hoor. DA zei nog iets van 'Bij bijtwonden schrijven we altijd AB voor', maar de honden hebben hier wel vaker gaatjes of krasjes opgelopen van een andere hond, en dat gaat met goed schoonhouden ook wel over. Maar nou is die AB wel verstandig, denk ik. Ik ben slecht in foto's maken, maar het is een akelige wond, tand er diep in en daarna doorgescheurd zeg maar. Wond is ook nog steeds open en lekt wondvocht, geen pus gelukkig, en Toto houdt het zelf netjes schoon. Ik denk dat hij er een stoer litteken aan over gaat houden. :wink:

Oh, ik ga weer eens helemaal off-topic in mijn eigen topic. :oeps:
Ik had het ook over soepogen hoor, omdat je zei dat het dan misschien handiger is om AB te geven in pilvorm ipv zalf/ druppels. Bij gapende wonden ga ik ook liever voor AB. Sterkte met de patient!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”