Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is wijsheid?
Moderator: moderatorteam
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
Wat is wijsheid?
Ik twijfel een beetje over wat ik moet doen.
Bij de behendigheid valt op dat Dexter wat moeizaam springt. Mijn trainer had het vandaag eens gefilmd, en mij viel toen hetzelfde op als wat hij eerder al zag: Dexters achterpoten doen niet goed mee. Het ziet eruit alsof hij zijn achterpoten vanuit zijn heupen/rug optrekt, met veel spanning op zijn billen. Op het tweede filmpje zag je ook dat hij zijn achterpoten iets naar links wegdraait. Bij de andere honden ziet het er soepeler uit, met meer ontspanning in het lijf. Dexter is ook steeds vaker de eerste paar rondjes aan het klieren. Niet alle toestellen netjes doen, wegrennen, gewoon niet fijn meewerken. Nu zitten er een paar nieuwe honden in de groep en dat levert hem héél veel spanning op, dus daar zocht ik de oorzaak in. Maar misschien is dat wel omdat zijn spieren dan nog redelijk koud zijn, en hij niet fijn kan springen?
Ik heb ook wel eens met uitlaten het idee gehad dat hij iets onregelmatig liep, maar dat was altijd maar een paar stappen en nauwelijks zichtbaar, dus ik dacht eigenlijk dat het toeval was. Maar misschien heb ik dat toch goed gezien, ik weet het niet.
Maar ik weet dus niet wat ik nu het beste kan doen. Naar de dierenarts? Foto's laten maken van zijn heupen? Een keertje behendigheid proberen met pijnstillers, of dat verschil maakt? Naar een osteopaat? Kan het dat hij gewoon een hele slechte springtechniek heeft en dat er medisch niets aan de hand is?
Bij de behendigheid valt op dat Dexter wat moeizaam springt. Mijn trainer had het vandaag eens gefilmd, en mij viel toen hetzelfde op als wat hij eerder al zag: Dexters achterpoten doen niet goed mee. Het ziet eruit alsof hij zijn achterpoten vanuit zijn heupen/rug optrekt, met veel spanning op zijn billen. Op het tweede filmpje zag je ook dat hij zijn achterpoten iets naar links wegdraait. Bij de andere honden ziet het er soepeler uit, met meer ontspanning in het lijf. Dexter is ook steeds vaker de eerste paar rondjes aan het klieren. Niet alle toestellen netjes doen, wegrennen, gewoon niet fijn meewerken. Nu zitten er een paar nieuwe honden in de groep en dat levert hem héél veel spanning op, dus daar zocht ik de oorzaak in. Maar misschien is dat wel omdat zijn spieren dan nog redelijk koud zijn, en hij niet fijn kan springen?
Ik heb ook wel eens met uitlaten het idee gehad dat hij iets onregelmatig liep, maar dat was altijd maar een paar stappen en nauwelijks zichtbaar, dus ik dacht eigenlijk dat het toeval was. Maar misschien heb ik dat toch goed gezien, ik weet het niet.
Maar ik weet dus niet wat ik nu het beste kan doen. Naar de dierenarts? Foto's laten maken van zijn heupen? Een keertje behendigheid proberen met pijnstillers, of dat verschil maakt? Naar een osteopaat? Kan het dat hij gewoon een hele slechte springtechniek heeft en dat er medisch niets aan de hand is?

-
Lemuria
Re: Wat is wijsheid?
Elke optie die je aandraagt is mogelijk. Kun je niet eens kijken hoe hij springt op een plek waar hij ontspannen is (eigen achtertuin?). Als hij daar ook moeilijk springt, zou ik foto's laten maken, gewoon voor de zekerheid.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Naar de DA.
Laat in ieder geval de reflexen van de achterpoten goed controleren.
Er kan iets met de heupen zijn
OF, wat ook heel goed mogelijk is, een probleem in de onderrrug.
Dat ietsje onregelmatig lopen kan daar ook een aanwijzing voor zijn.
Bij twijfel zou ik laten nakijken.
Laat in ieder geval de reflexen van de achterpoten goed controleren.
Er kan iets met de heupen zijn
OF, wat ook heel goed mogelijk is, een probleem in de onderrrug.
Dat ietsje onregelmatig lopen kan daar ook een aanwijzing voor zijn.
Bij twijfel zou ik laten nakijken.
-
Neeltje
Inderdaad, even naar de DA toe. Maar ik zou never nooit mijn hond behendigheid laten doen met pijnstillers, dan ga je vind ik een stapje te ver. Dan maar niet.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ik heb hetzelfde met Mies (teckel) aan de hand gehad. Ze kon 's avonds haar lig niet helemaal vinden, liep minder graag haar rondje behendigheid en leek wat kortaf naar andere honden.
Aangezien de rug kwetsbaar is bij een teckel ben ik eerst naar een fysio/osteopaat gegaan. Die constateerde minimaal problemen in de rug maar vond haar heupen niet helemaal goed. Advies was als het bleef na behandeling de heupen en rug op de foto te zetten.
Uit de foto's bleek idd dat haar rug perfect is maar met name 1 heup niet helemaal goed is. Niet heel ernstig, maar dus wel een verklaring.
Ik ben met glucosamine gestart maar weet verder nog niet wat ik wel/niet ga doen met haar. Heb nog nooit een hond gehad met heupproblemen.
Aangezien de rug kwetsbaar is bij een teckel ben ik eerst naar een fysio/osteopaat gegaan. Die constateerde minimaal problemen in de rug maar vond haar heupen niet helemaal goed. Advies was als het bleef na behandeling de heupen en rug op de foto te zetten.
Uit de foto's bleek idd dat haar rug perfect is maar met name 1 heup niet helemaal goed is. Niet heel ernstig, maar dus wel een verklaring.
Ik ben met glucosamine gestart maar weet verder nog niet wat ik wel/niet ga doen met haar. Heb nog nooit een hond gehad met heupproblemen.
-
DaniBanani
- Zeer actief
Hoe lang duurt het voordat glucosamine gaat werken, merk je daar al iets van?
Neeltje, er staat een keertje hè, alleen om te kijken of dat verschil zou maken. Al zou ik het sowieso niet te ver vinden gaan, denk ik. Dexter is dol op behendigheid, en als hij iets zou mankeren waardoor hij met pijnstillers beter kan springen, waarom dan niet? Als het verder geen nadelig effect zou hebben dan gun ik hem graag dat plezier. Maar goed, ik hoop dat ik daar voorlopig helemaal niet mee bezig hoef.
Ik heb eigenlijk nergens in de buurt iets waar ik hem kan laten springen, ook geen boomstam of zo. Dat is wel jammer. Maar ik ga sowieso wel even naar een DA. Het zit me toch wel dwars, hoe hij op die filmpjes sprong, en ik wil hem niet door laten lopen terwijl hij misschien wél ergens last van heeft.
Neeltje, er staat een keertje hè, alleen om te kijken of dat verschil zou maken. Al zou ik het sowieso niet te ver vinden gaan, denk ik. Dexter is dol op behendigheid, en als hij iets zou mankeren waardoor hij met pijnstillers beter kan springen, waarom dan niet? Als het verder geen nadelig effect zou hebben dan gun ik hem graag dat plezier. Maar goed, ik hoop dat ik daar voorlopig helemaal niet mee bezig hoef.
Ik heb eigenlijk nergens in de buurt iets waar ik hem kan laten springen, ook geen boomstam of zo. Dat is wel jammer. Maar ik ga sowieso wel even naar een DA. Het zit me toch wel dwars, hoe hij op die filmpjes sprong, en ik wil hem niet door laten lopen terwijl hij misschien wél ergens last van heeft.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Je zou ook een afspraak kunnen maken met een dierfysiotherapeut om hem eens goed na te laten kijken. Wie weet komt daar iets uit.
- pioenroos
- Zeer actief
Ik merk er niks van, maar dat verwacht ik ook niet hoor. Glucosamine is meer tegen de artrose. Daar was niks van te zien op foto's. Maar ik geef het preventief, ze is nog jong.DaniBanani schreef:Hoe lang duurt het voordat glucosamine gaat werken, merk je daar al iets van?
Verder weet ik nog niet wat ik wel en niet ga doen. Ze heeft nu een week behendigheid overgeslagen. Komende week maar eens kijken of ze wil. Voordeel van een teckel is dat ze niks tegen haar zin in doet dus bang voor overbelasten ben ik niet echt
Ze is trouwens nu na de fysio behandeling wel beter, minder onrustig 's avonds. Alleen als ze erg uit haar dak is gegaan met loslopen lijkt ze wat ongemakkelijk.
-
Sterre
Sterre heeft artrose en bij haar deed de glucosamine niets. Ze heeft nu Metacam pijnstillers en die werkt prima bij haar.
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
meten is weten zeggen ze, ik zou bij zoiets foto's laten maken, zodat je meer weet, ongeacht de uitkomst.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat is dus het punt.DaniBanani schreef:Hoe lang duurt het voordat glucosamine gaat werken, merk je daar al iets van?
Ik zou je niet aanraden met een hond gaan trainen met een pijnstiller als je geen idee hebt wat er aan de hand is.
Je weet dan namelijk ook niet of er iets stuk kan.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou in dit geval naar een goede dierfysio gaan. Ik denk dat je in dit geval niet zoveel aan een gewone da hebt als hij verder met lopen geen klachten heeft.
Pijnstillers met behendigheid zou ik beslist niet doen. ook niet een keer.
Pijnstillers met behendigheid zou ik beslist niet doen. ook niet een keer.
-
DaniBanani
- Zeer actief
Jeetje, blijkbaar schrijf ik echt onduidelijk. Uiteraard zou ik Dexter nooit op pijnstillers laten doorlopen zonder dat ik een idee heb wat er aan de hand is. Maar in de paardenwereld gebeurt het wel vaker om het dier eenmalig pijnstillers te geven, om op die manier te bepalen of ze bijvoorbeeld kreupel lopen door pijn of door iets anders. Zó raar is het toch niet om dat te proberen?
Maar goed, het lijkt me niet nodig om specifiek daarop door te gaan, het gaat ook helemaal niet om pijnstilling.
Ik had ook het idee dat een fysiotherapeut of osteopaat misschien meer zou kunnen zien dan een dierenarts in dit geval. Maar waar vind je dan een goede? Weten jullie iemand in Noord-Holland?
Maar goed, het lijkt me niet nodig om specifiek daarop door te gaan, het gaat ook helemaal niet om pijnstilling.
Ik had ook het idee dat een fysiotherapeut of osteopaat misschien meer zou kunnen zien dan een dierenarts in dit geval. Maar waar vind je dan een goede? Weten jullie iemand in Noord-Holland?

- pioenroos
- Zeer actief
Dierenfysiotherapie is een beschermd beroep. Ik heb gewoon de dichtstbijzijnde uitgekozen, toevallig was ze ook osteopaat, dat vond ik een mooie aanvulling.DaniBanani schreef:Ik had ook het idee dat een fysiotherapeut of osteopaat misschien meer zou kunnen zien dan een dierenarts in dit geval. Maar waar vind je dan een goede? Weten jullie iemand in Noord-Holland?
http://www.nvfd.nl/Generic/nvfd/SearchTherapist.aspx
-
Neeltje
Dan krijgt het paard pijnstilling en wordt gekeken bij normale beweging, niet bij een spring concours. Dus als je je hond pijnstilling zou willen geven en dan gewoon normale dingen doen, dus geen sport, ja. Maar dan nog zou ik eerst willen weten wat er aan de hand is voordat je er pijnstilling instopt. Je kunt meer kapot maken dan je weet.DaniBanani schreef:Jeetje, blijkbaar schrijf ik echt onduidelijk. Uiteraard zou ik Dexter nooit op pijnstillers laten doorlopen zonder dat ik een idee heb wat er aan de hand is. Maar in de paardenwereld gebeurt het wel vaker om het dier eenmalig pijnstillers te geven, om op die manier te bepalen of ze bijvoorbeeld kreupel lopen door pijn of door iets anders. Zó raar is het toch niet om dat te proberen?
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Nee wij hebben het vroeger ook wel eens met een paard gedaan. Maar dan draaf je het paard even heen en weer op harde grond om de kreupelheid te beoordelen, en ga je er geen springparcours mee rijdenDaniBanani schreef:Jeetje, blijkbaar schrijf ik echt onduidelijk. Uiteraard zou ik Dexter nooit op pijnstillers laten doorlopen zonder dat ik een idee heb wat er aan de hand is. Maar in de paardenwereld gebeurt het wel vaker om het dier eenmalig pijnstillers te geven, om op die manier te bepalen of ze bijvoorbeeld kreupel lopen door pijn of door iets anders. Zó raar is het toch niet om dat te proberen?
Met een hond zou ik dit alleen doen als ik er al mee naar de dierenarts ben geweest en er foto's zijn gemaakt. Maar dat lijkt me echt de eerste stap.
Ik denk niet dat het ligt aan koude spieren. Ik zie de honden hier altijd soepel springen, koud of niet. Het enige verschil misschien is dat als ze koud zijn er wat minder fanatiek snelheid in komt. Die sprongetjes stellen voor een atletische hond eigenlijk ook maar weinig voor vind ik.
Hoe is hij als hij los loopt? Als hij een muurtje van een meter tegen komt, is hij er dan voor te porren om er voor de grap op te springen, of vermeid hij springen als hij de keus heeft?

-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Wat je ook doet, zou voor de les iig je hond goed warm laten lopen.
Springen met koude spieren, verhoogd de kans op blessures.
Zou zeker ook niet met pijnstilling gaan trainen, ergens snap ik je idee wel. Maar dan niet zoiets intensiefs als behendigheid
Vraag anders eens iemand om te filmen als hij gewoon loopt, kijken of je daar wat aan ziet
Ik zou naar een da(orthopeed) gaan die verstand van heupen heeft, niet zomaar een huis tuin en keuken dierenarts.
Fysio heb ik niet zo'n heel hoge pet van op eerlijk gezegd
Springen met koude spieren, verhoogd de kans op blessures.
Zou zeker ook niet met pijnstilling gaan trainen, ergens snap ik je idee wel. Maar dan niet zoiets intensiefs als behendigheid
Vraag anders eens iemand om te filmen als hij gewoon loopt, kijken of je daar wat aan ziet
Ik zou naar een da(orthopeed) gaan die verstand van heupen heeft, niet zomaar een huis tuin en keuken dierenarts.
Fysio heb ik niet zo'n heel hoge pet van op eerlijk gezegd
-
blondie
- Zeer actief
Bij mijn hond viel ineens op dat hij bij springen raar sprong. Verder liep hij prima en hij weigerde ook niets. Bij het springen echter maande 1 iemand tot stoppen en naar de dierenarts want het was niet ok. Toen ik een foto zag die toevallig was gemaakt die dag zag ik het zelf ook heel duidelijk. Hij sprong niet natuurlijk meer.DaniBanani schreef:Jeetje, blijkbaar schrijf ik echt onduidelijk. Uiteraard zou ik Dexter nooit op pijnstillers laten doorlopen zonder dat ik een idee heb wat er aan de hand is. Maar in de paardenwereld gebeurt het wel vaker om het dier eenmalig pijnstillers te geven, om op die manier te bepalen of ze bijvoorbeeld kreupel lopen door pijn of door iets anders. Zó raar is het toch niet om dat te proberen?
Ik ben wel naar de dierenarts gegaan. En tevens ook chiropractor.
Het kan van alles zijn, verrekking van de kniebanden, last in de rug of onderrug. Dat laatste was bij mijn hond het geval. In combi met wat wervels die in de rug die niet goed zaten.
Met zekerheid kon die onderrug overigens pas vastgesteld worden na het maken van foto's. Dierenarts heeft het mij overigens niet opgedrongen, maar omdat ik zelf wilde weten of het daadwerkelijk problemen waren van de onderrug/rug heb ik gevraagd of ze de foto's wilde maken.
Zomaar pijnstilling geven zonder te weten wat er aan de hand is zou ik persoonlijk niet doen. Als het een verrekking is, kun je het alleen maar erger maken als je pijnstilling geeft en door sport.
Bij de diagnose van mijn hond zou het doorsporten op die manier de aandoening verergeren of versnellen met uiteraard veel ongemak voor de hond.
Na laten kijken en op basis daarvan beslissen hoe je verder gaat is mijn advies.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Bij paarden werkt het normaliter ook iets anders. Die krijgen geen algehele pijnstilling, maar de "verdachte" benen worden steeds ietsje hoger uitverdoofd.
Dus eerst heel laag. Nog kreupel: iets hoger verdoven. Nog kreupel: weer iets hoger. Net zolang tot het dier "ineens" beter loopt. Je weet dan dat het pijnlijke stuk tussen die 2 laatste verdovingen inzit.
Meestal volgt dan verder onderzoek, bijvoorbeeld scan of rontgen van die bewuste plek.
Dat lijkt mij toch echt beduidend anders dan een algehele pijnstiller en dan actief springen?
Ik zou daar in ieder geval behoorlijk mee uitkijken, terwijl ik het bovengenoemde kreupelheidsonderzoek bij mijn paard wel ooit heb laten doen.
Uit de beschrijving vind ik de kans groot dat de hond pijn of toch tenminste ongemak ervaart bij behendigheid.
Ik ben in principe als start altijd voor reguliere dierenarts, maar mijn reguliere dierenarts zit dan ook direct in een behoorlijk grote kliniek, met heel veel opties. (ik woon erg dicht bij de Lingehoeve)
Dus eerst heel laag. Nog kreupel: iets hoger verdoven. Nog kreupel: weer iets hoger. Net zolang tot het dier "ineens" beter loopt. Je weet dan dat het pijnlijke stuk tussen die 2 laatste verdovingen inzit.
Meestal volgt dan verder onderzoek, bijvoorbeeld scan of rontgen van die bewuste plek.
Dat lijkt mij toch echt beduidend anders dan een algehele pijnstiller en dan actief springen?
Ik zou daar in ieder geval behoorlijk mee uitkijken, terwijl ik het bovengenoemde kreupelheidsonderzoek bij mijn paard wel ooit heb laten doen.
Uit de beschrijving vind ik de kans groot dat de hond pijn of toch tenminste ongemak ervaart bij behendigheid.
Ik ben in principe als start altijd voor reguliere dierenarts, maar mijn reguliere dierenarts zit dan ook direct in een behoorlijk grote kliniek, met heel veel opties. (ik woon erg dicht bij de Lingehoeve)

- Bishy
- Zeer actief
Osteopaat Erwin van Geijtenbeek van Any AnimalDaniBanani schreef: Ik had ook het idee dat een fysiotherapeut of osteopaat misschien meer zou kunnen zien dan een dierenarts in dit geval. Maar waar vind je dan een goede? Weten jullie iemand in Noord-Holland?
In Amsterdam ging ik naar dierfysio Irene Feenstra. http://www.paardhond.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- diana25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitseherder
voor mij zou de eerste keuze foto's van rug en heupen zijn, en afhankelijk van die uitslag een verder behandelplan te maken.
Heeft hij altijd al zo gesprongen of is dit echt van de laatste tijd?
Heeft hij altijd al zo gesprongen of is dit echt van de laatste tijd?