3 Weken lang hadden we de grootste lol. We maakten uitstapjes naar familie, ze ging mee naar vrienden, we liepen over de heide en door de bossen. Helaas ging het bij dat laatste fout. In d’r enthousiasme lanceerde ze zich over een boomstam, kwam helemaal fout neer en kwam niet meer overeind. Poot gebroken. Koud 4 maanden oud en ze zat al bij de dierenarts. Klein wurmpje dat ik maar in een krat had gezet en vervolgens het krat achterop de fiets, omdat de 11 kg die ze toen woog, als een dood gewicht in m’n armen niet mee te sjouwen was.

Toen begonnen de maanden ellende. Benchrust, kalmte bewaren, niet rennen…geen leuke periode voor ons allebei. Er zat veel energie in het kopje maar het lijfje kon niet meekomen. Maar met wat hersenspelletjes en een buggy konden we nog aardig uit de voeten.

Een heftige operatie en een paar sessies fysiotherapie later loopt ze weer lekker. Af en toe een huppeltje als het teveel wordt en door het gesjouw en gebrek aan spelen met andere honden is ze wat onzekerder geworden, maar langzaamaan zie ik een hondje tevoorschijn komen dat voorzichtig aan weer durft. Grote groepen vindt ze bloedje-eng, maar 1 op 1 contact met honden gaat haar prachtig af en bijna elke week worden haar oren door-en-door uitgelikt door haar grote vriend. De Chihuahua’s van m’n moeder krijgen het absolute respect (want djuh, wat kunnen die krengetjes happen) en de hond van m’n broer besloot spontaan dat spelen wel leuk is toen hij haar voor het eerst zag.

En natuurlijk het liefdesverhaal met Poema, m’n jongste kat. 4 Pootjes op 1 buik (of 4 nagels in 1 wang/1 set tanden om een poot). Ze testen elkaar dagelijks uit om vervolgens volledig knock-out op de poef in slaap te vallen.

Wat heb ik d’r af en toe gehaát als ze een stel schoenen uit elkaar trok of met d’r dikke snuit m’n boekenkast leegplunderde en bladzijde voor bladzijde uit de boeken trok. Als ze gaten groef in m’n net-aangelegde groentetuin of besloot dat een plant beter tot z’n recht kwam in de huiskamer, waarna ze hem naar binnen sleepte en (natuurlijk) midden op het tapijt met kluit en al uit elkaar trok.

Maar wat houd ik van die hond als ze me aankijkt met die lodderige oogjes, als ze blij dansend naast me loopt tijdens het uitlaten of ‚s avonds tijdens het tandenpoetsen dicht tegen me aan tegen de wastafel opspringt om water uit de lopende kraan te drinken. Als ze weet wat ik van d’r wil als ik maar naar d’r kijk en ze ‚s nachts nog eens extra dicht tegen me aan komt liggen. Als ze iets niet snapt en kijkt alsof ze water ziet branden.

Lieve Izzy, vandaag ben je een jaar…alweer 9 maanden bij me, de tijd vliegt. We gaan d’r nog heel wat jaartjes aan vastplakken, trutje <3