Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labradoodle

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 2

Re: Labradoodle

Ongelezen bericht door esenhazel »

Havanezer kunnen ook gewoon gehouden worden met mensen met een alergie
Voor veel minder geld heb je een veel leukere hond en dan zijn ze nog compleet ook :pffff:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

doodle schreef:Je hebt eigenlijk meerdere soorten labradoodle.

De kruising labrador x poedel. Kan verharen,alle variaties van kort, ruw, langharig, krullend en glad. Weinig van te zeggen. En karakter van labrador tot poedel en alles ertussen in. Hoeft niet gecastreerd/ gesteriliseerd te worden. Hier kunnen honden bij zitten waar mensen met allergie niet tegen kunnen. Meestal grote maat. Vaak op marktplaats te vinden, maar daar kunnen natuurlijk ook leuke tussen zitten.

Je hebt ook de australian labradoodle. Daar zijn ze al veel langer mee aan het fokken, zo'n 30 jaar. Dat is dus in de tijd al een hond geworden met een redelijk voorspelbaar op elkaar lijkend uiterlijk.
Het karakter is ook voorspelbaarder. Deze moeten wel gecastreerd/ gesteriliseerd worden.
Dit mag tegenwoordig ook voor het eerste jaar. Dus netjes 2 á 3 maanden na de eerste loopsheid.
Eigenlijk nooit op marktplaats te vinden. In 3 hoogtematen. De meeste mensen met allergie kunnen hier wel tegen maar ook geen 100 %. Een wolvacht, wavy fleece vacht of curly fleecevacht.
nooit geen ruwhaar.

Enne... welk nieuw ras is niet ontstaan uit kruisen van honden?
Ik ken 3 australian labradoodles, alle drie van zelfde fokker. En toch alle drie zo verschillend! 1 is zoals ik zou willen dat ze allemaal zijn, sociaal, lief, willen werken. De ander lijkt net een terrier. Herplaatst uit gezin omdat hij niet te hanteren was. Accepteert geen nee en schuwt niet om zijn tanden te gebruiken. De laatste is nogal angstig. Stel je koopt als gezin zo een hond. 1 ervan kwam uit gezin en was dus niet te handelen daar, die angstige is als de dood voor kinderen en hapt ernaar. Van de 3 is er maar 1 geschikt als gezinshond.

Kortom, ik vind er veelste veel verschil in zitten en dat je als koper flink bedrogen kan worden. Denk je leuke makkelijke hond te kopen en krijg je een moeilijk geval in huis. Er zit teveel variatie in "het ras"
Perry en Noah

Afbeelding
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door JYBD »

Dat verplicht castreren is alleen maar om alles in handen te houden van een kleine groep fokkers, volgens mij. Ik vind het waanzin. En ik zou ook nooit 1900 euries betalen voor een kruising, ook niet voor een rashond trouwens.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tot zover de liefde voor de euro`s die je uit een kruising kunt slaan , mensen zijn ook van die lekkere wezens soms :engel:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

kennissen van ons hebben ook een labradoodle gekocht. de vrouw des huizes is allergisch en volgens internet was dit de hond voor ze. Liever hadden ze een wat kleiner gehad maar ja die hadden ze niet.

Toen ik vertelde dat mijn hond ook hypoallergeen is en die in een mooi formaatje geleverd worden was hij heel verbaasd.

de marketing machine van de labradoodle is blijkbaar erg goed. :19:

dat je in de meeste gevallen gewoon met een poedel aan je lijntje loopt lijken de meeste mensen niet te weten.

overigens waren onze kennissen wel goed voorgelicht door de fokker. ze wisten dat het een kruising was. En heel belangrijk hun hond is niet gecastreerd en ze hebben ook geen castratie verplichting. Wel moesten ze er een bak geld voor betalen.
Afbeelding
gevni havanezers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier zit een fokker. Zit bij mijn dierenarts, die wel als voorwaarde heeft gesteld dat er geen pups worden gecastreerd voor het eerste jaar en dat er niet wordt ingeteeld. Ze checkt van elk nest de "stambomen" van de ouders en als het te nauw is mogen ze een deur verder.

Deze fokker is dus heel braaf, die houdt zich aan de voorwaarden van de da.
Er worden er nogal wat hier in de regio verkocht trouwens en ze worden blijkbaar lang niet allemaal gecastreerd, begreep ik, en in geen geval voor het jaar dus. Goeie actie vond ik dat wel :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

blacky schreef: overigens waren onze kennissen wel goed voorgelicht door de fokker. ze wisten dat het een kruising was. En heel belangrijk hun hond is niet gecastreerd en ze hebben ook geen castratie verplichting. Wel moesten ze er een bak geld voor betalen.
dat vind ik dan wel weer een grote vooruitgang en als alle doodlefokkers zo zouden zijn zou daarmee mijn aversie tegen doodles ook meteen verdwijnen.
dat mensen zoveel geld uit willen geven aan een kruising moeten ze uiteindelijk helemaal zelf weten :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Neeltje schreef:Niet dat ik het eens ben met die zeer vroegtijdige castratie, maar waarom doem scenario's?
Omdat bijvoorbeeld de kans op botkanker vergroot wordt. Buiten de al genoemde nadelen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Als al die doodles als warme broodjes over de broodfokkerstoonbank gaan, en blijkbaar zo populair zijn, waarom zie ik dan zo weinig poedels in het straatbeeld?
Als een doodle te gek is, is een hele poedel toch helemaal het einde? :roos:
Of is dat tè veel poedel? En alles waar TE voor staat, is niet goed?

Mijn kruisinky kostte 400 euro, van geteste ouders. En daar werd ook op verdient, met een nestje van 5 stuks.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Sanchis schreef:Als al die doodles als warme broodjes over de broodfokkerstoonbank gaan, en blijkbaar zo populair zijn, waarom zie ik dan zo weinig poedels in het straatbeeld?
Als een doodle te gek is, is een hele poedel toch helemaal het einde? :roos:
Of is dat tè veel poedel? En alles waar TE voor staat, is niet goed?

Mijn kruisinky kostte 400 euro, van geteste ouders. En daar werd ook op verdient, met een nestje van 5 stuks.
Poedels hebben geen goeie marketingmachine achter zich :jank: Maar ik denk niet dat we daar rouwig om moeten zijn. Het heeft de labradoodle ook niet veel goeds gebracht :wink:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik zou ook liever een Poedel hebben.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Miranda schreef:
Neeltje schreef:Niet dat ik het eens ben met die zeer vroegtijdige castratie, maar waarom doem scenario's?
Omdat bijvoorbeeld de kans op botkanker vergroot wordt. Buiten de al genoemde nadelen.
Die wordt elke keer genoemd, die verhoogde kans op botkanker. Maar hoe hoog is de kans op botkanker eigenlijk? Ik kan dat nl nergens terugvinden en om iets te kunnen zeggen over het belang van die verhoogde kans lijkt me dat toch wel aardig om te weten.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

kipo schreef:
Miranda schreef:
Die wordt elke keer genoemd, die verhoogde kans op botkanker. Maar hoe hoog is de kans op botkanker eigenlijk? Ik kan dat nl nergens terugvinden en om iets te kunnen zeggen over het belang van die verhoogde kans lijkt me dat toch wel aardig om te weten.
Zal meer over de aanname gaan... grote groei = veel celdeling = kanker? ken er ook geen cijfers van.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
kipo
Zeer actief

Badu schreef:
kipo schreef:
Miranda schreef:
Zal meer over de aanname gaan... grote groei = veel celdeling = kanker? ken er ook geen cijfers van.
Zonder cijfers zegt het in mijn ogen niks. Van baarmoederontsteking weten we dat de kans dat een intacte teef dat krijgt ongeveer 25% is, voor melkkliertumoren ook ongeveer 25%. Van botkanker zie ik nooit ergens cijfers, alleen maar dat de kans 3 x ze groot wordt, klinkt heel indrukwekkend, maar als de oorspronkelijke kans op botkanker bijna niks is, is 3x bijna niks nog niet echt iets om al te veel belang aan te hechten.
Voor alle duidelijkheid, ik probeer hier absoluut niet om een pro-castratie-praatje te houden, maar dat botkanker-argument, daar kan ik niks mee.
Sanchis
Zeer actief

Kanker komt niet perse door veel celdeling. Maar ik denk dat het met hormonale zaken te maken heeft.
Sommige kanker typen groeien onder van een bepaalde hormoonspiegel. Daar wordt (bij mensen) ook gebruik van gemaakt door kankerpatienten hormoontherapie te geven.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Sanchis schreef:Kanker komt niet perse door veel celdeling. Maar ik denk dat het met hormonale zaken te maken heeft.
Sommige kanker typen groeien onder van een bepaalde hormoonspiegel. Daar wordt (bij mensen) ook gebruik van gemaakt door kankerpatienten hormoontherapie te geven.
Celdéling? :scratch:
Ik dacht dat kanker juist per definitie te maken heeft met ongebreidelde celvermenigvúldiging?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jaap* schreef:
Sanchis schreef:Kanker komt niet perse door veel celdeling. Maar ik denk dat het met hormonale zaken te maken heeft.
Ik dacht dat kanker juist per definitie te maken heeft met ongebreidelde celvermenigvúldiging?
Hoe doen die dat dan?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

kipo schreef:
Miranda schreef:
In ongecastreerde honden 5% . In gewone gecastreerde honden twee keer zo hoog als normaal. Bij een Scandinavische studie naar specifiek vroegcastratie bleek dat cijfer dramatisch te stijgen. In mijn hoofd zit tot acht keer zo hoog, maar ik kan die studie nu zo vlug niet terugvinden.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

dagmar88 schreef:
Jaap* schreef:
Hoe doen die dat dan?
Zit je me nou te testen? :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Sanchis
Zeer actief

Jaap* schreef:
Dat is het gevolg maar niet de oorzaak
kipo
Zeer actief

Tara schreef:
Miranda schreef:
kipo schreef: Die wordt elke keer genoemd, die verhoogde kans op botkanker. Maar hoe hoog is de kans op botkanker eigenlijk? Ik kan dat nl nergens terugvinden en om iets te kunnen zeggen over het belang van die verhoogde kans lijkt me dat toch wel aardig om te weten.
In ongecastreerde honden 5% . In gewone gecastreerde honden twee keer zo hoog als normaal. Bij een Scandinavische studie naar specifiek vroegcastratie bleek dat cijfer dramatisch te stijgen. In mijn hoofd zit tot acht keer zo hoog, maar ik kan die studie nu zo vlug niet terugvinden.
>>Klikkerdeklik<<
@Tara: in jouw link worden ook geen cijfers genoemd.
@Miranda: 5%??? Heb je een link? Ik heb nog eens gezocht en ben Deze gevonden.
In total, 764 dogs had claims for bone tumors, and the incidence rate was 5.5 cases per 10 000 dog-years at risk (DYAR). At ages 6, 8, and 10 y, the proportions of dogs with bone tumors were 0.13%, 0.30%, and 0.64%.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Laatst had ik een heel gesprek met een mevrouw, die wees op Rasta (die ik toen nog niet getrimd had).
Oh wat een mooie hond zeg, is dat nou zo'n labradoodle of een poedel.
Mevrouw dit is een échte poedel, ojááh goh dat had ik niet verwacht vanwege de haren.
Ze zei dat ze graag ooit een labradoodle wou vanwege de antiallergische vacht.
Ik zei ach dat is ook een wassen neus hoor, doodles kunnen verschillende vachten hebben dus als je pech hebt kun je ook allergisch voor een doodle zijn.
Bovendien ben ik persoonlijk niet van plan om een groot bedrag neer te tellen voor een kruising.
We hadden het nog over de vachtverzorging en ze zei ja poedels vind ik niet zo leuk vanwege die stomme poefkapsels en die bolletjes, maar ik moet zeggen deze vind ik wel heel leuk.
Tja dat is allemaal hoe je het zelf wilt hebben, ik zeg altijd, het is een hond en geen buxusheg.
Ze kon daar wel om lachen.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Hier loopt ook zo'n ongeleid projectiel ( ligt aan de eigenaren) want ja het is 'n aparte hond hè, heel wat anders dan die Labradors :denken:
Gecastreerd gekocht voor € 1800,-
'n Labradoodle gekocht omdat ze nog al veel reizen en gèèn hondenharen in de hotelkamers willen hebben.
Kennis van hun hadden er 1 van marktplaats, voor €800,- maar die heeft ingegroeide teennagels.
Ze konden gèèn fokker vinden die ongecastreerde pups verkocht.
Hond heeft wèl 'n stamboom hoor.
Hond heeft nu verstopte traanbuisjes en de "fokker" is niet meer te vinden, is gestopt met fokken want moest weer aan het werk, man raakte werkeloos.
Zusje is "gratis" weggegeven maar moet met 'n jaar wel terug om 'n nest te fokken.
Bedenken nu zelf dat ze wel erg veel geld betaald hebben voor hun gecastreerde kruising :eek:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Die loink van Tara is de vertaald eversie, dit is het origineel:
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTerm ... InDogs.pdf

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Die loink van Tara is de vertaald eversie
:engel:
O, men.
Druk he, en alles tegelijk, en te hard werken ;)
Maar jij snapt me wel, toch? :mann:

Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Die loink van Tara is de vertaald eversie
:engel:
O, men.
Druk he, en alles tegelijk, en te hard werken ;)
Maar jij snapt me wel, toch? :mann:
't is al laat :F:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ergens deugt het niet, maar lijken de fans het van de doodles niet te zien.

Er zit een gigantische marketing achter de doodles. Dé ideale hond bij allergie, dé ideale gezinshond, sociaal, lief, leergierig. Ze worden enorm gepromoot. Als die honden echt zo geweldig zijn, ga je je best doen om de beste honden in je fokprogramma te krijgen. Ga je dus je best doen om de beste honden in je programma te krijgen. Beetje jammer dat je voordat je dat kan bepalen, je de honden al bij voorbaat uitsluit.....want tja die zijn al gecastreerd. Zo hou je dus een hele kleine basis van honden over, waar je bijna van kan garanderen dat als dit jonge (ja 30 jaar is jong) hondenras wat ouder wordt, grote ingefokte problemen kan verwachten. Het is het kind met het badwater weggooien. Al je potentieel sluit je uit, omdat ze bang zouden zijn dat ze anders in de broodfok zouden komen? ( het zijn zelden echte rashonden die in de broodfok komen...) Ik denk dat het eerder een paranoïde waan is van iemand. De broodfok hou je niet tegen door 'ras'honden te castreren.

Hoe groot is de controle op de honden na de tijd bij de australische labradoodle? Wordt er gecontroleerd of de honden gecastreerd worden en wat is de sanctie als dat niet gebeurd? En wat als de honden doorverkocht worden? En vóór de 1 jaar, tja dan kan een hond ook al een nest hebben natuurlijk. Of een hond is nog niet eens loops geweest, dus hoezo netjes 2 tot 3 maanden na eerste loopsheid? Ja er zijn honden die tussen 6 en 9 maanden voor eerst loops worden, maar ook veel honden na het eerste jaar (onze Norah is ook maar 1 keer per jaar loops....)

En chippen bij raad van beheer is nou niet zo veel duurder dan bij dierenarts hoor. Er zit wat meer registratiewerk achter, maar dat is niet wat de prijs bepaald van rashonden. De prijs van rashonden wordt nou niet zo zeer bepaald door papier en de chip van raad van beheer hoor. Heb namelijk hele goedkope rashonden met papiertje en chip van de raad.....Het gaat dan vaak meer om de testen of resultaten van de ouders die de prijs bepalen (en daarmee de gewildheid van de pups, immers vraag bepaald de prijs, zeker bij beperkt aanbod, dus daarmee drijven de fokkers van de labradoodle zelf de prijs graag op..... aanbod beperken dan stijgt de prijs: wat een gek er dan voor geeft noemen ze dan)

Overigens zijn er mensen nog net zo goed allergisch voor australische labradoodles als voor de andere allergene rassen... Het is geen wonderhond: die bestaan niet. Het is gewoon een leuke hond. Niks speciaals aan, net als als die duizenden andere hondenrassen.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

Vergeef mij mijn onwetendheid, maar worden die doodles niet gecastreerd omdat er sowieso niet mee gefokt wordt? Of hoeft de labradoodle niet perse en lab en een poedel als ouders te hebben?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sanchis schreef:Vergeef mij mijn onwetendheid, maar worden die doodles niet gecastreerd omdat er sowieso niet mee gefokt wordt? Of hoeft de labradoodle niet perse en lab en een poedel als ouders te hebben?
Nee, jij snapt het niet.
Een échte heeft voorouders die strikt geheim zijn en die kennis voorbehouden aan de fokkers.
En die échte worden gecastreerd omdat gewone mensen niks snappen van dat heel bijzondere en speciale fokprogramma, waar alleen de labradoodlefokkers iets van begrijpen. Daar zit een betekenis achter, een missie. :pffff:

Dat snap jij niet. Ik ook niet trouwens.
Maar dat is hoe het is.
Wij gewone stervelingen zijn daartoe niet uitverkoren en daarom is die castratie. Zodat wij dat niet ook gaan proberen want tja, dat kan alleen maar verkeerd aflopen.

En ja, ik chargeer. Maar alleen in woorden, niet in feiten.

Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat veel karakterproblemen een direct gevolg van die castratie kunnen zijn. Ik ben dol op reuen. Reuen zijn vaak juist zo lief en tolerant omdat ze reu zijn. Ik ken meer castraten die baknijd hebben, die bijten of die niet met andere honden kunnen dan echte reuen. Een reu is vaak extreem tolerant met kinderen en laat alles met zich doen door teefjes. Castraten vind ik vaak sjaggie en sociaal onbeholpen. Niet altijd, maar de echte goede stabiele dieren zijn meestal juist niet gecastreerd. Mijn herderkruising werd ook pas pittig na castratie ( teef ).
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”