Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden bij schapen, doodschieten?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

silvester

Re: Honden bij schapen, doodschieten?

Ongelezen bericht door silvester »

Nanna schreef:
Ri@ schreef: Ik zeg niet dat ik voor niks wil werken, maar winst maken met dierenhandel is niet mijn prioriteit. Er is vast wel een manier om een goed hek neer te zetten zonder dat je failliet gaat hoor.
schapenhekken

Hier zien we dat een hek van slechts één meter hoog al bijna 500 euro per 7 meter kost.
Jij wilt een hek van twéé meter hoog omdat een hond makkelijk over die ene meter heen springt :lol1: . Meerprijsje dus. Dat komt dan op bijna 1000 euro per 7 meter. Enig idee hoe groot zo'n weiland is?
:O: tering da's een duur hek :O:
Die koop ik hier voor € 27,-
(Heb er toevallig twee) :wink:
Edit: ow, wacht, die is van staal...
Laatst gewijzigd door silvester op 10 nov 2013 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Neeltje schreef:
Ri@ schreef:
Nanna schreef:
Ri@ schreef: Ik zeg niet dat ik voor niks wil werken, maar winst maken met dierenhandel is niet mijn prioriteit. Er is vast wel een manier om een goed hek neer te zetten zonder dat je failliet gaat hoor.
schapenhekken

Hier zien we dat een hek van slechts één meter hoog al bijna 500 euro per 7 meter kost.
Jij wilt een hek van twéé meter hoog omdat een hond makkelijk over die ene meter heen springt :lol1: . Meerprijsje dus. Dat komt dan op bijna 1000 euro per 7 meter. Enig idee hoe groot zo'n weiland is?

Ja maar je gaat toch geen bestaand duur hek kopen. Dat maak je zelf lijkt mij. Het hoeft allemaal niet zo duur als je zelf een beetje handig bent maar veel geld kosten zal dat uiteindelijk best wel. Maar is niet onmogelijk.
Volgens mij leef je echt ergens op een roze wolk. Ik zou zeggen, ga eens een bezoek brengen aan een boerenbedrijf, doe eens een onderzoek, dan gaan je oogkleppen open. Enne, dus ook geen wollen truien jassen of dekbedden meer kopen, want dat is dierenhandel. Iemand die op eenvoudige wijze zijn brood verdient en daarmee ons allemaal van eten voorziet, wol voor kleding etc etc.
ach welja en bij tijdelijke hekken heeft een boer ook niks anders te doen, jeetje :piew:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ri@ schreef:
Nanna schreef:
schapenhekken

Ja maar je gaat toch geen bestaand duur hek kopen. Dat maak je zelf lijkt mij. Het hoeft allemaal niet zo duur als je zelf een beetje handig bent maar veel geld kosten zal dat uiteindelijk best wel. Maar is niet onmogelijk.
Zo simpel is dat niet. Als zo'n hek rendabel was hadden boeren dat echt wel gedaan want die zitten er ook niet op te wachten dat hun handel wordt doodgebeten. Dat is namelijk verlies en een boer zal altijd zakelijk denken. Moet ie ook wel, want het is gewoon een bedrijf. Geen hertenkampje of kinderboerderij.

Echt hoor, jij gaat veel te veel uit van je eigen oetsiekoetsie gevoelens over dieren.
silvester

Deze is nog duur zelfs, maar kon zo snel de mijne niet vinden

http://www.ebay.de/itm/TOP-GUNSTIG-50m- ... 0581841391
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

silvester schreef:Deze is nog duur zelfs, maar kon zo snel de mijne niet vinden

http://www.ebay.de/itm/TOP-GUNSTIG-50m- ... 0581841391
Maar dat is maar 50 meter..........

Zou ze zich niet beseffen dat wij het zonder boeren toch echt wel heel erg moeilijk zouden krijgen? Geen vlees, geen melk, geen kaas en boter en slagroom, geen brood, geen groenten geen aardappels, geen wol voor onze kleden, geen leer voor onze schoenen, geen fruit, geen bloemen, geen planten, geen bloembollen. Moeten we allemaal weer kneuterboeren worden.....
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Als ik de kans kreeg werd ik meteen keuterboer :D

Denk dat Ria een beetje in haar eigen fantasiewereldje zit :wink:
Neeltje

lets have fun schreef:Als ik de kans kreeg werd ik meteen keuterboer :D

Denk dat Ria een beetje in haar eigen fantasiewereldje zit :wink:
Ik ook, het is dan mijn tuintje van 6 x 14 meter er een klein beetje te klein voor is, maar groente 'verbouw' ik altijd toch wel een beetje op een of andere manier. Zelf aardappels telen..... jammie!
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik ben hier regelmatig echt heel erg verbaasd hoeveel mensen meteen naar geweld grijpen hier. Er is een reden dat er in Nederland in zijn algemeenheid een verbod op geweren bestaat; en die is in mijn ogen heel terecht. Oog om oog,tand om tand; niet te geloven hoeveel mensen dit zelfs hier al vinden. Dan iedereen maar een geweer? Want als die boer zn schapen mag bewaken, wil IK er 1 in mn huis, tegen eventuele inbrekers. En 1 in mn auto. En 1 mee voor onderweg, als ik met de hond wandel. Om me te verdedigen tegen die boer. Want reken maar dat dat zo gaat. Idioot dat mensen dit serieus geen probleem vinden...En best schokkend.

Edit; typo...
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 10 nov 2013 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Neeltje

Anne&Taar schreef:Ik ben hier regelmatig echt heel erg verbaasd hoeveel mensen meteen naar geweld grijpen hier. Er is een reden dat er in Nederland in zijn algemeenheid een verbod op geweren bestaat; en die is in mijn ogen heel terecht. Hand om hand tand om tand; niet te geloven hoeveel mensen dit zelfs hier al vinden. Dan iedereen maar een geweer? Want als die boer zn schapen mag bewaken, wil IK er 1 in mn huis, tegen eventuele inbrekers. En 1 in mn auto. En 1 mee voor onderweg, als ik met de hond wandel. Om me te verdedigen tegen die boer. Want reken maar dat dat zo gaat. Idioot dat mensen dit serieus geen probleem vinden...En best schokkend.
Misschien omdat steeds meer mensen het meer dan normaal vinden dat hun hond maar tussen het vee van de boer moet kunnen lopen en dat het zo leuk is als deze de schapen opjaagt? Dat deze personen niet het fatsoen hebben om hun hond bij zich te houden? Dat het voor de boer niet alleen deze hond zal zijn, maar waarschijnlijk meerdere en dat hij het helemaal zat is? Dat het hem inkomsten kost?
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Neeltje schreef:
Anne&Taar schreef:Ik ben hier regelmatig echt heel erg verbaasd hoeveel mensen meteen naar geweld grijpen hier. Er is een reden dat er in Nederland in zijn algemeenheid een verbod op geweren bestaat; en die is in mijn ogen heel terecht. Hand om hand tand om tand; niet te geloven hoeveel mensen dit zelfs hier al vinden. Dan iedereen maar een geweer? Want als die boer zn schapen mag bewaken, wil IK er 1 in mn huis, tegen eventuele inbrekers. En 1 in mn auto. En 1 mee voor onderweg, als ik met de hond wandel. Om me te verdedigen tegen die boer. Want reken maar dat dat zo gaat. Idioot dat mensen dit serieus geen probleem vinden...En best schokkend.
Misschien omdat steeds meer mensen het meer dan normaal vinden dat hun hond maar tussen het vee van de boer moet kunnen lopen en dat het zo leuk is als deze de schapen opjaagt? Dat deze personen niet het fatsoen hebben om hun hond bij zich te houden? Dat het voor de boer niet alleen deze hond zal zijn, maar waarschijnlijk meerdere en dat hij het helemaal zat is? Dat het hem inkomsten kost?
En omdat mensen zich steeds asocialer gedragen, moet er een geweer aan te pas komen? In alle omstandigheden? Of heeft alleen die boer te maken met asociaal gedrag? Sociaal gedrag begint bij jezelf. Lees sommige antwoorden hier nog eens na. Vind je dat normale taal? Die mensen vertrouw jij met een geweer, omdat ze toevallig een kudde schaapjes hebben? We hebben het hier over een wapen, ik herinner je er nog even aan. Een wapen, waar jij dan maar van moet hopen dat zo'n boer deze voldoende beheerst om inderdaad die hond te raken. En niet je kind die in paniek achter je hond aan gevlogen is. Volkomen idioot, hier ook maar aan te denken in een druk land als Nederland!
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Ik heb wapens in huis. Stel ikk zou schieten op een hond. Wat zij de consequenties voor mij? Ik kan alle wapens inleveren. Zowel sportschutters als jachtgerechtigen mogen niet schieten op andere zaken, waarvoor hun vergunning strekt.

Ik zal de politie moeten bellen. Die zal moeten oordelen of de hond(en) moeten worden afgeschoten.

Ik mag hier in Nederland mijn wapens niet anders gebruiken, daar waarvoor ze zijn worden uitgegeven.

Ik mag mijn wapens ook niet gebruiken, als ik word overvallen. Als ik dronken achte het stuur sit, ben ik mijn wapens kwijt. Ik word niet verantwoordelijk geacht om wapens te dragen. Helemaal terecht!
Geweld, verbaal, bedreiging? zeg maar dag good old gun.

TS steldt dus een onterechte vraag. De eigenaar van bedreigt vee, moet de politie bellen. Die mag honden hier schieten als het nodig is.

Het is altijd een zaak van vernieling van eigendommen. Laat dat lekker aan de politie over.
nyckle
Zeer actief

Anne&Taar schreef:
Neeltje schreef:
En omdat mensen zich steeds asocialer gedragen, moet er een geweer aan te pas komen? In alle omstandigheden? Of heeft alleen die boer te maken met asociaal gedrag? Sociaal gedrag begint bij jezelf. Lees sommige antwoorden hier nog eens na. Vind je dat normale taal? Die mensen vertrouw jij met een geweer, omdat ze toevallig een kudde schaapjes hebben? We hebben het hier over een wapen, ik herinner je er nog even aan. Een wapen, waar jij dan maar van moet hopen dat zo'n boer deze voldoende beheerst om inderdaad die hond te raken. En niet je kind die in paniek achter je hond aan gevlogen is. Volkomen idioot, hier ook maar aan te denken in een druk land als Nederland!
Bewijs mij iets, waardoor een wapengerechtigde een hond heeft geschoten.
silvester

nyckle schreef:Ik heb wapens in huis. Stel ikk zou schieten op een hond. Wat zij de consequenties voor mij? Ik kan alle wapens inleveren. Zowel sportschutters als jachtgerechtigen mogen niet schieten op andere zaken, waarvoor hun vergunning strekt.

Ik zal de politie moeten bellen. Die zal moeten oordelen of de hond(en) moeten worden afgeschoten.

Ik mag hier in Nederland mijn wapens niet anders gebruiken, daar waarvoor ze zijn worden uitgegeven.

Ik mag mijn wapens ook niet gebruiken, als ik word overvallen. Als ik dronken achte het stuur sit, ben ik mijn wapens kwijt. Ik word niet verantwoordelijk geacht om wapens te dragen. Helemaal terecht!

TS steldt dus een onterechte vraag. De eigenaar van bedreigt vee, moet de politie bellen. Die mag honden hier schieten als het nodig is.

Het is altijd een zaak van vernieling van eigendommen. Laat dat lekker aan de politie over.
Jep, helemaal waar, maar het boertje kan er met z'n trekker toch gewoon overheen rijden? Hebben verdomd brede bandjes hoor die trekkers.
nyckle
Zeer actief

silvester schreef:
nyckle schreef:Ik heb wapens in huis. Stel ikk zou schieten op een hond. Wat zij de consequenties voor mij? Ik kan alle wapens inleveren. Zowel sportschutters als jachtgerechtigen mogen niet schieten op andere zaken, waarvoor hun vergunning strekt.

Jep, helemaal waar, maar het boertje kan er met z'n trekker toch gewoon overheen rijden? Hebben verdomd brede bandjes hoor die trekkers.
Zowaar er is iemand gek geworden. Sorry, je hebt nog nooit op een tractor gezeten. uitgeschakeld dus. Nog andere wensen? ga terug naar af loozer
silvester

nyckle schreef:
silvester schreef:

Zowaar er is iemand gek geworden. Sorry, je hebt nog nooit op een tractor gezeten. uitgeschakeld dus. Nog andere wensen? ga terug naar af loozer
Nha, wat is er mis mee om er zo'n leuk motiefje in te rijden? :19:
Het eindresultaat is hetzelfde voor het hondje hoor, dat maakt niet uit, zolang dat klote beest maar wordt opgeruimd.
nyckle
Zeer actief

begin en verklaar u lafaard,
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

silvester schreef:

Dan heb je eerder een aantal van je schapen onder die brede bandjes van je, dan die ene hond :19: .
Net zoals met het proberen neer te schieten van een hetzende hond tussen vluchtende schapen. Je hebt meer kans dat je één of meerdere van je eigen schapen treft.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
silvester

Die terriertjes zijn denk ik het lastigste, die zijn verdomde wendig en kunnen vast blijven plakken in het profiel van de band. :(
silvester

Liesbeth schreef:
silvester schreef:

Dan heb je eerder een aantal van je schapen onder die brede bandjes van je, dan die ene hond :19: .
Net zoals met het proberen neer te schieten van een hetzende hond tussen vluchtende schapen. Je hebt meer kans dat je één of meerdere van je eigen schapen treft.
Daar maken we toch shoarma van, scheelt weer slachten ;)
Liesbeth
Zeer actief

silvester schreef:Die terriertjes zijn denk ik het lastigste, die zijn verdomde wendig en kunnen vast blijven plakken in het profiel van de band. :(

Die zijn zo wendig, die worden niet eens gepakt door een band :19: .

silvester

Liesbeth schreef:
silvester schreef:Die terriertjes zijn denk ik het lastigste, die zijn verdomde wendig en kunnen vast blijven plakken in het profiel van de band. :(

Die zijn zo wendig, die worden niet eens gepakt door een band :19: .
Ja, denk dat je gelijk hebt.
Pak ik de grasmaaier wel.
nyckle
Zeer actief

Het is wel duidelijk. jullie nemen jullie verantwoordelijkheid, succes.
silvester

nyckle schreef:Het is wel duidelijk. jullie nemen jullie verantwoordelijkheid, succes.
Nha, als je hem goed verhakselt is het goede mest hoor.
Liesbeth
Zeer actief

Even alle gekheid op een grasmaaier.

Een hond dood willen schieten als die achter vee aangaat vind ik buiten proportie, zeker als er een eigenaar in de buurt is die er alles aan doet om die hond in het gareel te krijgen.
Dat een hond achter vee aangaat kan verschillende oorzaken hebben en ik ben van mening dat je als eigenaar er alles moet aan doen om dat te proberen te voorkomen (ongeluk zit in een heel klein hoekje, soms).

Iemand die vee in een weiland heeft staan moet zien te voorkomen dat het vee uit kan breken, maar hoeft nmm er niet voor te zorgen dat andere dieren ook op dat weiland kunnen komen. Ik zou het belachelijk vinden als er meters hoge hekken om weilanden zouden moeten staan om andere dieren te beletten om op dat land te komen.

Je houdt je hond maar bij je en zorg je (er zo goed mogelijk) voor dat die geen overlast bezorgt, niet naar mens en niet naar dier.

nyckle
Zeer actief

Ik heb toch gezegd, de wet zit hier niet zo in elkaar. Waar mekkeren jullie over.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Liesbeth schreef: Een hond dood willen schieten als die achter vee aangaat vind ik buiten proportie, zeker als er een eigenaar in de buurt is die er alles aan doet om die hond in het gareel te krijgen.
.
ik denk dat het daarom is dat ze liever gelijk willen schieten, want hier schort het zeer veel aan, om terug te roepen . :LOL:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

nyckle schreef: TS steldt dus een onterechte vraag. De eigenaar van bedreigt vee, moet de politie bellen. Die mag honden hier schieten als het nodig is.
Dat weet ik. Maar ik wilde de meningen van anderen weten, even zonder de wet of dat nu mag of niet. Ja, de wet komt erbij, het mag niet, maar er zijn mensen die vinden dat het wel mag en er zijn mensen die vinden dat het niet mag.

En de meters hoge hekken rond een weiland is imo belachelijk. Net zo belachelijk als een tuin af moeten sluiten om katten buiten te houden, alleen is het voor het weiland nog veel duurder. Alleen het oog om oog, tand om tand principe vind ik persoonlijk ook belachelijk.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Is ook belachelijk en ik persoonlijk zou ook geen dier van een ander doden. Al kan ik niet voor mijn honden spreken als er een kat of duif op het balkon komt.

Maar kan de boer wel begrijpen, kan Nyckle wel zeggen dat het niet mag maar het zal vast weleens gebeuren, er wordt tenslotte ook massaal door rood gereden en gestolen en gemoord.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef: schapenhekken

:mrgreen:
Met gegalvaninseerd scharnierwerk. :8):
Dat is volgens mij een hek dat je open en dicht kunt doen om de schapen door te laten.
Geen omheining :wink:

Even afgezien van het feit dat als een boer zijn schapen op een weiland heeft dat omringd is door water zodat de schapen daar blijven, voor mij geen omheining hoeft te worden geplaatst.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

lets have fun schreef:
Ri@ schreef:
Nanna schreef:
Ri@ schreef:Eerlijk gezegd, en daar haal ik me een hoop ellende mee op m'n hals natuurlijk, vind ik dat de boer maar moet zorgen dat er geen honden bij de schapen kunnen komen dus een goed degelijk hek eromheen van 2 meter hoog.
:piew: :piew: :piew: :piew:

Ja maar waarom is dat zo gek. :mrgreen: Je beschermd toch alles waar je zuinig op bent. Omdat mensen nu eenmaal je auto jatten of je fiets, of inbreken in je huis. En levende wezens worden dan zo voor de honden gegooid. Ik zou dat gewoon doen zo'n hek. Ik snap ook best dat het wat kosten betreft qua winst niet realistisch is, maar strikt gezien vind ik dat je je dieren hoort te beschermen. En dan niet door achteraf als het leed al is geschied een hond dood te schieten want dat neigt meer naar wraak.

ja hoor je moet een fort van je weiland maken omdat een ander zijn hond niet bij zich houdt :piew: Beetje omgekeerde wereld maak jij ervan. De boer moet zorgen dat de schapen in het weiland blijven en dat kan al met een simpele stroomdraad. De hondeneigenaar zorgt dat de hond uit het weiland blijft. Zo heeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.
Wij hebben 2 weilanden voor onze schapen. Elke 3 maanden zetten we ze om.
Om die weilanden staat een omheining van schapengaas. Dat zal ongeveer 1 meter hoog zijn. De normale hoogte.
We kunnen het niet hoger maken, dat wordt veel te kostbaar en ik vind het ook niet uit zien als je er een fort van maakt.

Afbeelding
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”