Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
doen de fokkers onder ons
Moderator: moderatorteam
- britty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
- Aantal honden: 1
doen de fokkers onder ons
wel eens een fokteef van de hand?
bij ons op de hondencursus is nl. een vrouw die een puppie wilde, 1 jaar lang op de lijst heeft gestaan en toen puntje bij paaltje kwam kon de teef geen pups krijgen (te nauw bekken..). de fokker vroeg toen of zij Gucci (de teef dus), niet wilden kopen.. dat hebben ze ook gedaan. het beestje kende geen enkel commando, maar is nu de beste van de klas...
ben gewoon nieuwsgierig..
bij ons op de hondencursus is nl. een vrouw die een puppie wilde, 1 jaar lang op de lijst heeft gestaan en toen puntje bij paaltje kwam kon de teef geen pups krijgen (te nauw bekken..). de fokker vroeg toen of zij Gucci (de teef dus), niet wilden kopen.. dat hebben ze ook gedaan. het beestje kende geen enkel commando, maar is nu de beste van de klas...
ben gewoon nieuwsgierig..
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Het gebeurt wel....ze worden zelfs naar het asiel gebracht omdat ze leeg blijven
Er zit nu een 5-jarige BMteef in het asiel in Gent om die reden. Als de honden bij een fokker in kennels zitten en er verder niet uitkomen heb ik liever dat ze geplaatst worden dan bij de fokker blijven. Ik zou het nooit doen, maar ik heb ook huishonden.

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
bij ons mogen ze gewoon oud worden ,ik heb hier ook 2 doggen waar ik niet mee kan fokken. Maar soms moet je wel eens een hond her plaatsen, het kan zijn dat er een keer 1 niet klikt in het roedel. En dan is het alleen maar beter als hij of zij een beter plekje krijgt.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
De fokker van Gaucho deed dat ook. De teven werden "gebruikt" tot ze een jaar of 6 waren en de reuen een jaar of 4, waarna ze allemaal min of meer standaard herplaatst werden.
Tja, IK zou het niet kunnen, maar als je een beperking hebt in het aantal honden die je mag of kunt houden (ze had 10 volwassen foxterriers), en je wilt blijven fokken en aanhouden, dan zul je op een gegeven moment wel moeten.
Maar dat is natuurlijk een hele andere insteek dan een fokker die op de eerste plaats huisdieren heeft, waar "toevallig" ook mee gefokt wordt.
Tja, IK zou het niet kunnen, maar als je een beperking hebt in het aantal honden die je mag of kunt houden (ze had 10 volwassen foxterriers), en je wilt blijven fokken en aanhouden, dan zul je op een gegeven moment wel moeten.
Maar dat is natuurlijk een hele andere insteek dan een fokker die op de eerste plaats huisdieren heeft, waar "toevallig" ook mee gefokt wordt.
- nanni
- Actief
Nanni is ook een fokteef geweest.
Ze is niet bij ons gekomen omdat ze weg moest. ik zal even vertellen hoe het zit:
Me zusje (jidde) mocht na lang zeuren eindelijk een Duitse herder. We zouden op een dag naar een asiel gaan om te kijken naar een DH die daar zat. Me moeder bedacht ineens van; "misschien kunnen we onze oude fokker (van onze eerste DH) is bellen, misschien heeft ze er eentje) (Me moeder wou geen pup) De fokster zou kijken, ze had er zelf geen een, maar misschien iemand anders wel. Ze moest de volgende dag naar een wedstrijd toe, dus zou is even gaan rondvragen. 5 min. later belt ze op. Haar vriendin had er eentje zitten. Eem teefje van 5,5 jaar. Bij het laatste nestje fout gegaan, en moest haar baarboeder eruit. Ze was bewust van plan om haar weg te doen, maar ze wist dat Nanni nu een goed huis zou hebben, waar ze haar leven kon "afmaken" zeg maar.
Dus wel een oude fokteef, maar niet bewust.
Ze is niet bij ons gekomen omdat ze weg moest. ik zal even vertellen hoe het zit:
Me zusje (jidde) mocht na lang zeuren eindelijk een Duitse herder. We zouden op een dag naar een asiel gaan om te kijken naar een DH die daar zat. Me moeder bedacht ineens van; "misschien kunnen we onze oude fokker (van onze eerste DH) is bellen, misschien heeft ze er eentje) (Me moeder wou geen pup) De fokster zou kijken, ze had er zelf geen een, maar misschien iemand anders wel. Ze moest de volgende dag naar een wedstrijd toe, dus zou is even gaan rondvragen. 5 min. later belt ze op. Haar vriendin had er eentje zitten. Eem teefje van 5,5 jaar. Bij het laatste nestje fout gegaan, en moest haar baarboeder eruit. Ze was bewust van plan om haar weg te doen, maar ze wist dat Nanni nu een goed huis zou hebben, waar ze haar leven kon "afmaken" zeg maar.
Dus wel een oude fokteef, maar niet bewust.
Groetjes kim en een poot van Tuana en Rocky

- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Wel van de ene kant vind ik nog niet zo slecht dat ze weggaan. Sommige fokkers hebben mss wel 10 teven. Vind ik vrij veel, maar het is geen uitzondering. Als er toch niet meer mee gefokt wordt, waarom mogen ze hun oude dag dan niet doorbrengen in een gezinnetje dat dubbel zoveel tijd heeft voor hen dan het baasje die zijn aandacht onder 10 honden moet verdelen?
Volgens mij hangt een hond helemaal niet zo fel aan zijn baasje als velen denken. Het is eerder meestal het baasje dat niet zonder de hond kan.
Volgens mij hangt een hond helemaal niet zo fel aan zijn baasje als velen denken. Het is eerder meestal het baasje dat niet zonder de hond kan.
Laatst gewijzigd door ~Tine~ op 22 nov 2003 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
vind ik niet, als ze een goed tehuis krijgen, heb ik er geen probleem mee. Een fokker heeft toch jonge teven nodig en het gaat niet altijd onderling goed, dan moet je ze allemaal apart in een kennel stoppen.. nou dan heeft ie wat, nu krijgen ze nog een rustig leventje....Tamara/Bayko schreef:Ik ken genoeg fokkers die hun teven uit huis plaatsen als ze niet meer geschikt zijn voor de fok. Zelf word ik daar altijd een beetje onpasselijk van. Kan er niks aan doen maar ik zie het dan toch een beetje als geld verdienen aan een hond en als dat niet meer kan dan moet ie moven.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Mol
- Zeer actief
kijk jij begrijpt het~Tine~ schreef:Wel van de ene kant vind ik nog niet zo slecht dat ze weggaan. Sommige fokkers hebben mss wel 10 teven. Vind ik vrij veel, maar het is geen uitzondering. Als er toch niet meer mee gefokt wordt, waarom mogen ze hun oude dag dan niet doorbrengen in een gezinnetje die dubbel zoveel tijd heeft voor hen dan het baasje die zijn aandacht onder 10 honden moet verdelen.

mol

Tja mijn zus is me al voor geweest...
Ikzelf zou dat nooit snel doen, bedoel, je hebt lief en leed gedeelt en als dank doe je die weg?
Waar Nanni vandaan komt waren aardig wat honden, gok rond de 15 ofzo. Dan zou Nanni 1 van de 15 worden, en hier is het echt ONZE hond. Soms moet je ook naar de hond kijken, want ik weet zeker dat je de hond er wel een plezier mee kan doen.
Als ik nu Nanni zie genieten, ben ik blij dat ze Nanni ooit heeft afgestaan!
Bij Nanni is het ook puur allemaal toevallig gelopen. Nanni stond nergens te koop ofzo hoor, maar we kwamen gewoon op het pad van Nanni.

Ikzelf zou dat nooit snel doen, bedoel, je hebt lief en leed gedeelt en als dank doe je die weg?
Waar Nanni vandaan komt waren aardig wat honden, gok rond de 15 ofzo. Dan zou Nanni 1 van de 15 worden, en hier is het echt ONZE hond. Soms moet je ook naar de hond kijken, want ik weet zeker dat je de hond er wel een plezier mee kan doen.
Als ik nu Nanni zie genieten, ben ik blij dat ze Nanni ooit heeft afgestaan!
Bij Nanni is het ook puur allemaal toevallig gelopen. Nanni stond nergens te koop ofzo hoor, maar we kwamen gewoon op het pad van Nanni.
-
- Zeer actief
Als het om de een of andere reden niet meer gaat bij de fokker en ze herplaatsen een teef dan zodat ze een beter thuis krijgt heb ik er juist respect voor, maar hoe vaak zie je niet op marktplaats fokteven staan (soms zelfs drachtig) die weg moeten? En helaas ken ik wel fokkers die misschien maar drie honden hebben die het allemaal goed met elkaar kunnen vinden en die de teef weg doen zodra ze geen nestje meer kunnen krijgen. Dan heeft het niet te maken met het welzijn van de teef.malinois schreef:vind ik niet, als ze een goed tehuis krijgen, heb ik er geen probleem mee. Een fokker heeft toch jonge teven nodig en het gaat niet altijd onderling goed, dan moet je ze allemaal apart in een kennel stoppen.. nou dan heeft ie wat, nu krijgen ze nog een rustig leventje....Tamara/Bayko schreef:Ik ken genoeg fokkers die hun teven uit huis plaatsen als ze niet meer geschikt zijn voor de fok. Zelf word ik daar altijd een beetje onpasselijk van. Kan er niks aan doen maar ik zie het dan toch een beetje als geld verdienen aan een hond en als dat niet meer kan dan moet ie moven.
- Arona
- Actief
- Contacteer:
compleet akkoord en zo doen wij het ook trouwens. we hebben nogal redelijk wat honden zitten maar er moet nu éénmaal ook een grens aankomen. We zitten met een nogal onbekend onstandvastig ras in type en karakter - een ras dat niet met andere honden kan opschieten zelfs niet met het andere geslacht soms - en dan vind ik het enkel maar positief voor de te herplaatsen hond(en) dat deze hun pensioentje kunnen doorbrengen binnenshuis bij een leuk gezin dan gewoon hier in een kennel buiten.Wel van de ene kant vind ik nog niet zo slecht dat ze weggaan. Sommige fokkers hebben mss wel 10 teven. Vind ik vrij veel, maar het is geen uitzondering. Als er toch niet meer mee gefokt wordt, waarom mogen ze hun oude dag dan niet doorbrengen in een gezinnetje dat dubbel zoveel tijd heeft voor hen dan het baasje die zijn aandacht onder 10 honden moet verdelen?
Volgens mij hangt een hond helemaal niet zo fel aan zijn baasje als velen denken. Het is eerder meestal het baasje dat niet zonder de hond kan
T is niet omdat je een teef na bvb mooie 3 nesten herplaatst in een goed gezin dat je daarom zelf een slechte fokker bent , zo zie k mezelf toch niet alvast. Het hangt er in principe vanaf net hoeveel plaats je hebt, niet alleen dat maar ook is er een financieel aspect en tijd.
Dogo Canario fokker - België
Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;

Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;
Re: doen de fokkers onder ons
Hier ook niet. Hier blijven de doggies bij ons tot aan dat ene definitieve afscheid. Het zou toch echt al heel raar moeten lopen mocht ik in de toekomst een fokteef van de hand doen. Dan zou ik al moeten merken dat ze bij ons ongelukkig is en dat zie ik eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren.Inge O schreef:nooit ofte nimmer ofte jamais!britty schreef:wel eens een fokteef van de hand?
- cane corso
- Zeer actief
Ook ik kan hier helemaal achter staan. Heb hier niets aan toe te voegen.v.d Lupinehof schreef:kijk jij begrijpt het~Tine~ schreef:Wel van de ene kant vind ik nog niet zo slecht dat ze weggaan. Sommige fokkers hebben mss wel 10 teven. Vind ik vrij veel, maar het is geen uitzondering. Als er toch niet meer mee gefokt wordt, waarom mogen ze hun oude dag dan niet doorbrengen in een gezinnetje die dubbel zoveel tijd heeft voor hen dan het baasje die zijn aandacht onder 10 honden moet verdelen.
Volgens mij hangt een hond helemaal niet zo fel aan zijn baasje als velen denken. Het is eerder meestal het baasje dat niet zonder de hond kan.![]()
![]()
mol![]()
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.

-
- Zeer actief
Als het voor de teef waarmee niet meer gefokt wordt beter is om herplaatst te worden kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er dan teveel honden in huis (kennel) zijn. Zo'n hond heeft recht op een "fijne oude dag met lekker veel aandacht in huis"... hoe is het leven van de hond daarvoor dan geweest?
Omdat er wel mee gefokt wordt is het ok dat ze veel tijd in een kennel doorbrengt en af en toe bij toerbeurt naar binnen mag en/of aandacht krijgt?
Omdat er wel mee gefokt wordt is het ok dat ze veel tijd in een kennel doorbrengt en af en toe bij toerbeurt naar binnen mag en/of aandacht krijgt?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Die vraag kwam ook meteen bij mij op. Als je als fokker zoveel teefjes hebt dat je ze weg moet gaan doen, ben je dan niet verkeerd bezig? Wil niemand hiermee aanvallen, maar vraag het me wel af.jelle schreef:Als het voor de teef waarmee niet meer gefokt wordt beter is om herplaatst te worden kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er dan teveel honden in huis (kennel) zijn. Zo'n hond heeft recht op een "fijne oude dag met lekker veel aandacht in huis"... hoe is het leven van de hond daarvoor dan geweest?
Het klinkt toch een beetje alsof het teefje heeft afgedaan wanneer ze niet meer geschikt is voor de fok, dus moet ze maar weg.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee, vind ik niet, je kunt ze niet allemaal houden. Wil ook niet zeggen dat je er 10 tegelijk hebt, maar als je er 2 hebt en die zijn inmiddels een jaar of 5 en ze hebben weer jonge aanwas die als fokteef kunnen dienen, tja dan heb je in 1 x 4 teven die misschien totaal niet met elkaar overweg kunnen als ze pups hebben....! En als dat wel kan, heb je wel in 1 x 4 teven!!! Dan zou ik er niets op tegen hebben die oudere 2 naar een leuk gezinnetje te doen...miekmiek schreef:Die vraag kwam ook meteen bij mij op. Als je als fokker zoveel teefjes hebt dat je ze weg moet gaan doen, ben je dan niet verkeerd bezig? Wil niemand hiermee aanvallen, maar vraag het me wel af.jelle schreef:Als het voor de teef waarmee niet meer gefokt wordt beter is om herplaatst te worden kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er dan teveel honden in huis (kennel) zijn. Zo'n hond heeft recht op een "fijne oude dag met lekker veel aandacht in huis"... hoe is het leven van de hond daarvoor dan geweest?
Het klinkt toch een beetje alsof het teefje heeft afgedaan wanneer ze niet meer geschikt is voor de fok, dus moet ze maar weg.
En een hond in een kennel is niets mis mee, vaak zitten ze met meerdere honden in 1 kennel (hond = roedeldier!!!) daarnaast zitten ze ook vaak 's avonds binnen weet ik uit ervaring bij sommige fokkers.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Inderdaad, er wordt ook vaak gezegd, nu ze bijna moet bevallen mag ze fijn naar binnen. Blijkbaar ligt ze anders niet fijn buiten......jelle schreef:Als het voor de teef waarmee niet meer gefokt wordt beter is om herplaatst te worden kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er dan teveel honden in huis (kennel) zijn. Zo'n hond heeft recht op een "fijne oude dag met lekker veel aandacht in huis"... hoe is het leven van de hond daarvoor dan geweest?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom kan een hond niet in een kennel leven samen met andere honden? als hij er vaak genoeg uitkomt, aandacht krijgt, sport etc. is er niets aan de hand... ja en als er dan pups komen lijkt het me logisch dat ze naar binnen gaan met -10 ofzo...Hutsje schreef:Inderdaad, er wordt ook vaak gezegd, nu ze bijna moet bevallen mag ze fijn naar binnen. Blijkbaar ligt ze anders niet fijn buiten......jelle schreef:Als het voor de teef waarmee niet meer gefokt wordt beter is om herplaatst te worden kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er dan teveel honden in huis (kennel) zijn. Zo'n hond heeft recht op een "fijne oude dag met lekker veel aandacht in huis"... hoe is het leven van de hond daarvoor dan geweest?

- sophie
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Misschien een sentmentele vraag nu van mij maar je hebt toch een band met een hond.Moet er niet aan denken dat ik ooit nog een hond weg zou moeten doen.Nu fok ik niet maar stel dat we dat ooit met Sophie gaan doen kan ik me niet voorstellen dat ik haar na haar zogenaamde vruchtbare periode weg zou doen.Hoe goed adres ik ook tegen zou komen.Hoe kijken jullie fokkers daar dan tegen aan??
Weet dat ik ooit eens op een show met een boxerfokker stond te praten,hij bood een fokteef op leeftijd aan onder het mom van een koe die geen melk meer geeft gaat ook weg dus bij mij de honden.
Jullie hebben toch ook een band met je hond??Houden jullie daarna nog contact??Ik begrijp wel dat je geen 20 honden kunt houden maar dan kan je toch ook met fokkersvoorwaardehonden gaan fokken.
Groetjes Lilian
Weet dat ik ooit eens op een show met een boxerfokker stond te praten,hij bood een fokteef op leeftijd aan onder het mom van een koe die geen melk meer geeft gaat ook weg dus bij mij de honden.
Jullie hebben toch ook een band met je hond??Houden jullie daarna nog contact??Ik begrijp wel dat je geen 20 honden kunt houden maar dan kan je toch ook met fokkersvoorwaardehonden gaan fokken.
Groetjes Lilian
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ben geen fokker en zal ook nooit geen honden wegdoen van mij, maar ik kan het me wel voorstellen en ik ken er ook een aantal die het wel doen en die doen het op een goede manier....sophie schreef:Misschien een sentmentele vraag nu van mij maar je hebt toch een band met een hond.Moet er niet aan denken dat ik ooit nog een hond weg zou moeten doen.Nu fok ik niet maar stel dat we dat ooit met Sophie gaan doen kan ik me niet voorstellen dat ik haar na haar zogenaamde vruchtbare periode weg zou doen.Hoe goed adres ik ook tegen zou komen.Hoe kijken jullie fokkers daar dan tegen aan??
Groetjes Lilian

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
ik kan me nog voorstellen als je een pup aanhoud, die blijkt met 6mnd een kies te missen , dat je die herplaatst. Maar een teef die puppen heeft gekregen, gaat hier echt niet meer weg. De band met zo'n hond wordt daardoor zo sterk, nee ik zou het niet kunnen. We hebben 1 keer een teef weg gedaan, en die had nog niet eens puppen gehad, en ik heb er nu nog steeds spijt van :cry2:

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Mooi verwoordMartijn schreef:Laat ik het zo zeggen...als je teven niet welkom zijn als je er niet aan kunt verdienen mag je je pups ook houden.

Ik ken ze ook die 'toch maar een teefje aanhouden uit dat en dat nest... je weet het nooit'. Jaartje later blijkt het teefje 'toch niet in de roedel te passen'

En dan mag ze alsnog oprotten. Dan denk ik altijd 'hallooo had je dat niet van te voren kunnen bedenken!!!!'Saartje schreef:Mooi verwoordMartijn schreef:Laat ik het zo zeggen...als je teven niet welkom zijn als je er niet aan kunt verdienen mag je je pups ook houden.![]()
Ik ken ze ook die 'toch maar een teefje aanhouden uit dat en dat nest... je weet het nooit'. Jaartje later blijkt het teefje 'toch niet in de roedel te passen'![]()
![]()
-
- Zeer actief